25 گیاه آپارتمانی با عکس و روش نگهداری

محیطی که شامل عناصر طبیعی به خصوص گلهای آپارتمانی باشد، علاوه بر ایجاد چشم‌انداز مثبت و نشاط بیشتر، باعث می‌شود افراد آن محیط احساس سرزندگی کنند.

به طور کلی پرورش گلهای آپارتمانی نه تنها زیبایی بی‌نظیری به ارمغان می‌آورد بلکه بارها ثابت شده که باعث بهبود سلامت و روحیه افراد نیز خواهد شد. از این رو اگر تا به‌حال مانند بسیاری از پرورش گل و گیاه پرهيز كرده باشيد، اکنون بهترین زمان است.

اگر به فکر پرورش گلهای آپارتمانی در منزل خود هستید، ابتدا باید در انتخاب گل مناسب دقت کنید. همه‌ی گل‌ها توانایی سازگاری با محیط آپارتمان را ندارند. اگر هم داشته باشند، باید شرایط مناسب برای آن‌ها فراهم شود تا شکوفه دهند. در این مقاله از سایت ایده آل مگ به معرفی و بررسی 25 عدد از بهترین گلهای آپارتمانی و نحوه نگهداری از آن‌ها پرداختیم. با ما در ادامه همراه باشید.

 بنفشه آفریقایی (African Violet)

بنفشه آفریقایی، از محبوب‌ترین گلهای آپارتمانی

در میان ساده‌ترین گلهای آپارتمانی، بنفشه آفریقایی يكي از زیباترین‌ها به شمار می‌رود. این نوع گلهای آپارتمانی دارای انواع مختلفی با گل‌هایی به رنگ بنفش، آبی، قرمز، صورتی و سفید است و چندین بار در سال گلدهی خواهد داشت. شاخ و برگ این گیاهان خانگی نیز به تنهایی زیبا بوده و جنبه تزئینی دارد. در یک پنجره روشن، این گیاه تقریباً به طور مداوم و چندین بار در سال شکوفا می‌شود.

شرایط نگهداری از بنفشه آفریقایی

تأمین آب مورد نیاز این گیاه به عواملی مانند گرما، نور، خاك، جنس و حجم گلدان و سن گیاه بستگی دارد. اما الگوی ساده برای آبیاری صحیح این نوع از گلهای آپارتمانی، صبر کردن تا خشک شدن جزئی سطح رویی خاک است. با قرار دادن انگشتتان بر سطح خاک می‌توانید متوجه میزان رطوبت آن شوید. اگر هنوز خاك خیس است به گیاه آب ندهید؛ زیرا ریشه‌های این گیاه آپارتمانی به آب زیاد حساس است و دچار پوسیدگی می‌شود.

این گل آپارتمانی زیبا را می‌توان هم در کنار یک پنجره روشن و هم در یک محیط کم نور پرورش داد. در صورتی كه بخواهیم بنفشه آفریقایی را در آپارتمانی كم نور پرورش دهیم، می‌توان از نور مصنوعی (لامپ‌های فلورسنت یا مهتابی) استفاده كرد. در تمام طول سال دمای 16 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب بوده و در شرایط جوی با رطوبت بالا، گیاه تا دمای 25 درجه سانتی‌گراد هم مقاومت می‌کند.

این گل آپارتمانی به خاطر خاصیت گلدهی بالا به کود نسبتاً زیادی احتیاج دارد. منظور از زیاد اینجا تعداد دفعات بیشتر است نه غلظت زیاد. هنگام آبیاری با يك كود رقيق حاوي فسفر بالا (14-12-36) گیاه را تغذيه کنید. دقت کنید که در صورت پیروی از این الگو، باید هر 2 الی 3 ماه یک‌بار شستشو دهید تا جایی که خاک قبلی گلدان با خروج كامل آب از زهكش كف گلدان كاملاً شسته شود. برای حفظ تعادل و تنوع می‌توانید از کودهای خانگی نیز استفاده کنید.

این گیاهان برای رشد به خاک‌برگ در گلدان‌های پلاستیکی نیاز دارند. این گلدان‌های پلاستیکی از این رو برای گلهای آپارتمانی مناسب هستند که سرما را جذب نمی‌کند. بنفشه آفریقایی نسبت به سرما حساس بوده و در صورت جذب سرما قهوه‌ای شده و سپس از بین می‌رود. اگر گلدان برای ریشه‌ها کوچک شد؛ آن را در فصل بهار تعویض کنید.

 گل داوودی

زیباترین گیاهان آپارتمانی مقاوم

یکی دیگر از گلهای آپارتمانی محبوب میان علاقه‌مندان، گل داوودی است. این گیاه خانگی انواع مختلفی در شکل‌ها و رنگ‌های متفاوت و زیبایی داشته و از گیاهان نسبتاً مقاوم محسوب می‌شود. شايد بيشتر از زيبايي، فوايد دارويي این گل آپارتمانی، بر شهرت بی‌نظیر آن افزوده است. دفع سموم بدن، تقویت چشم‌ها، کاهش عفونت‌های ویروسی به علت ويتامين C موجود در آن، خاصیت آرام‌بخشی، کاهش تيرگي دور چشم، افزايش گردش خون و كاهش ميزان كلسترول و فشارخون از مزاياي اين گل و محصولات فرآوری شده از آن هستند. دقت کنید که برگ گل داوودی برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است.

نگهداری از گل داوودی

گل‌های داوودی بسیار نور دوست بوده و روزانه به حدوداً 6 ساعت نور خورشید نیاز دارند. این گلهای آپارتمانی هر چه نور بیشتری دریافت کنند، رشد بهتری خواهند داشت. با این حال، این گلهای آپارتمانی را باید از نور خورشید هنگام عصر دور کرد زیرا نور بیش از حد داغ باعث سوختگی برگ‌ها و ساقه‌های گیاه می‌شود. دمای متعادل برای این گل‌ها 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد است. در فصل‌های گرم، سرعت رشد این گیاه و ریشه‌هایش افزایش‌ یافته و ممکن است نیاز به تعویض گلدان باشد. اگر گیاه فضای کافی برای توسعه ریشه‌هایش نداشته باشد؛ گلدهی نیز صورت نخواهد گرفت.

گل آپارتمانی داوودی رطوبت هوا بین 50 تا 70% و خاک مرطوب را دوست دارد. خاک مرطوب به معنای زیاده‌روی در آبیاری تا حدی که آب در زیرگلدانی جمع شود نیست. زیاده‌روی در آبیاری تنها باعث گندیدن آن می‌شود. هنگام آبياري دقت کنید که آب روي برگ‌ها و ساقه‌ها پاشيده نشود، اگر بريزد، برگ‌ها و ساقه‌ها دچار لکه‌های قهوه‌ای مي‌شوند. به طور کلی در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز آبیاری مداوم و منظم انجام داده و در فصل زمستان باید کمتر این کار را انجام دهید.

از آنجایی که رشد اصلی این گیاه در بهار و اوایل تابستان اتفاق می‌افتد؛ این فصول زمان ایده آل برای کوددهی و تغذیه گیاهان است. کودهای مناسب این گیاه را می‌توان از گلخانه‌ها نیز تهیه کرد.

 اسپاتی فیلوم (peace lily)

زنبق صلح، گونه‌ای از گل های خانگی

یکی از رایج‌ترین گلهای آپارتمانی به دلیل رشد آسان و زیبایی، اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح است. این گلهای آپارتمانی، گیاهان گرمسیری و همیشه سبز هستند که در کف جنگل شکوفا شده و در آنجا از نور خورشید و رطوبت مداوم برخوردار می‌شوند. همسان‌سازی این شرایط در خانه، مهم‌ترین نکته برای سلامت گیاه و گلدهی آن است. تمام قسمت‌های گیاه زنبق صلح حاوی اگزالات کلسیم است – ماده‌ای که اگر مقدار زیادی مصرف شود باعث سوزش معده و تنفس می‌شود. از این رو، گیاه اسپاتی فیلوم از گلهای آپارتمانی سمی تلقی شده و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه داشته شود.

شرایط نگهداری از گل اسپاتی فیلوم

خاک را مرطوب نگه دارید، اما بیش از حد آبیاری نکنید. آن‌ها می‌توانند دوره‌های کوتاه خشکی خاک را تحمل کنند، اما در صورت غفلت خیلی طولانی برگ‌های آن‌ها شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند. برای آبیاری نیز از آب‌های فیلترشده و فاقد مواد شیمیایی مانند فلوراید استفاده کنید. مواد شیمیایی باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌شود.

این گیاهان خانگی رطوبت دوست هستند. برای تأمین رطوبت مورد نیاز آن‌ها می‌توانید چندین تکه سنگ را در یک سینی قرار داده و میان آن‌ها آب بریزید، سپس گلدان را بر روی سینی قرار دهید. توجه کنید که انتهای گلدان بر روی سینی باشد و در آب غرقاب نشود.

گلهای آپارتمانی‌ای مانند اسپاتی فیلوم نیازمند تغذیه و کود دهی‌های سنگین نیستند. بنابراین، برای تشویق رشد در بهار و تابستان، هر 6 هفته با کود متعادل یا انواع مختلفی از کودهای خانگی را تغذیه کنید.

زنبق صلح یک گیاه گرمسیری است؛ بنابراین آن را در دمای بالاتر از 16 درجه سانتی‌گراد و به دور از پنجره‌های سرد نگه دارید. این گیاهان خانگی در دماهای بالاتر از 21 درجه سانتی‌گراد بهترین کارکرد را دارند. مراقب باشید که این گل را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ زیرا باعث ایجاد سوختگی در سطح آن می‌شود.

 آنتوریوم (Anthurium)

اسامی گلهای آپارتمانی با عکس

در میان گلهای آپارتمانی محبوب، گل آنتوریوم نیز از جایگاه خاصی برخوردار است. این گیاه به دلیل گل‌های قلبی شکل و چرم‌مانند خود در طراحی دکوراسیون، تزیین دسته‌گل عروس و هدیه‌های خاص استفاده می‌شود. این گیاهان سمی بوده و خوردن آن‌ها می‌تواند سبب سوزش در دهان، تورم، تاول زدن، گرفتگی صدا، عدم توانایی در قورت دادن غذا و …شود؛ ازین رو باید دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری شود.

شرایط نگهداری گل آنتوریوم

آنتوریوم خاک‌های دانه‌درشت با خاصیت زهکشی بالا را ترجیح می‌دهد. برای گلهای آپارتمانی، نور یکی از معیارهای اصلی است؛ اما نباید این گیاه را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار داد زیرا موجب سوختن برگ‌ها و قهوه‌ای شدن آن‌ها می‌شود. نور غیرمستقیم و کافی برای نگهداری از این گیاه ایده آل است. گیاه را با فاصله 1.5-2.4 متری از یک پنجره نورگیر قرار دهید.

به‌طور کلی دمای 21 برای رشد این گیاه در طول سال مناسب است فقط چند هفته در زمستان دمای 16 درجه نگهدارید تا در بهار گل بدهد. گیاه آنتوریوم در درجه حرارت 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد بهترین گلدهی خود را خواهند داشت.

هر 2 هفته یک‌بار مخصوصاً در فصل تابستان و بهار که فصول رشد و گلدهی این گیاه محسوب می‌شوند اقدام به کود دهی کنید. برای این گیاه از انواع مختلف کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی، کودهای خانگی و بی هزینه، کود مخصوص آنتوریوم و … می‌توان استفاده کرد.

اکسالیس (Oxalis)

معرفی بهترین گیاهان گلدار برای آپارتمان با عکس

یکی از گلهای آپارتمانی برای افراد خاص پسند، گل عشق یا اکسالیس است. این گل آپارتمانی کوچک دارای برگ‌های بنفش و مثلثی شکل است که در شب یا در شرایط کم‌نور فرو می‌رود. شکوفه‌های صورتی کمرنگ یا سفید آن جلوه‌ای بی‌نظیر و تزئینی به آن می‌دهد.

شرایط نگهداری از گل عشق یا اکسالیس

گل عشق نیز از جمله گل‌های آپارتمانی سایه دوست است. برای رشد مناسب و گلدهی، این گیاه به نور غیرمستقیم و کافی نیاز دارد. دمای مناسب این گیاه بین 18 تا 30 درجه سانتی‌گراد است؛ اما نباید اجازه دهید دمای محیط آن پایین‌تر از 15 درجه بیاید.

این گل را هفتگی آبیاری کنید. اجازه دهید مخلوط گلدان قبل از آبیاری مجدد خشک شود. نیاز به آب این گیاه در ماه‌های گرم و نیاز به کود این گیاه در طول فصل رشد افزایش میابد. در اثر کمبود آب گیاه افتاده شده و در اثر زیاده‌روی در آبیاری پوسیدگی اتفاق میافتد؛ پس باید در این امر با احتیاط قدم بردارید.

این گیاه اگر در مرحله پیاز گل خریداری شود تا یک هفته بعد سریعاً رشد کرده و پس از ۱۰ هفته گل می‌دهد. چه در حالت شکوفا شدن و چه در حالت رشد اولیه، این گل آپارتمانی نسبت به میزان رطوبت هوا حساسیتی نداشته و در هر میزان رطوبتی به رشد خود ادامه می‌دهد.

 گل یاس (Jasmine)

زیباترین گل و گیاهان آپارتمانی

انواع زیادی از گل یاس وجود دارد. گل یاس گل‌دار (J. polyanthum) و یاس عربی (J. sambac) دو مورد از ساده‌ترین گیاهان برای پرورش در آپارتمان هستند. تنها لازم است به این گیاهان آپارتمانی نور و رطوبت زیاد بدهید تا آن‌ها شکوفه‌های معطر صورتی و سفید ایجاد کنند.

شرایط نگهداری از گل یاس

گل یاس از دسته گیاهان نور دوست بوده و برای رشد و گلدهی مدام، به نور کافی خورشید نیاز دارد. بنابراین گلدان را در پرنورترین نقطه آپارتمان که نور غیرمستقیم کافی دریافت می‌کند قرار دهید. میگوییم نور غیرمستقیم کافی زیرا نور مستقیم باعث سوختن برگ‌ها و نور کم، باعث دراز و علفی شدن و عدم گلدهی این گیاه می‌شود.

گل یاس جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم بوده؛ ازین رو به دماهای بالا مقاوم است، اما برای گلدهی، به هوای خنک نیاز دارد. علاوه بر آن، این گل آپارتمانی در هوای خنک طول عمر بیشتری خواهد داشت.

هر دو هفته یک‌بار (مخصوصاً در فصل گلدهی) هنگام آبیاری این گیاه، کود دهی منظم باید صورت بگیرد. برای این کار می‌توان از کود‌های کامل نیتروژن، فسفر و پتاس موجود در بازار و یا کودهای خانگی مانند پوست موز و تفاله چای استفاده کرد.

 کلیویا یا خورشیدی (Clivia)

نام گلهای آپارتمانی +عکس

این نوع از گلهای آپارتمانی، در فصل اسفند و فروردین ماه گلدهی دارد. این گیاه به دلیل ظاهر خاص خود، از قیمت بالایی برخوردار است.

شرایط نگهداری گل کلیویا

مانند بسیار دیگر از گیاهان آپارتمانی برای آبیاری مجدد باید سطح خاک خشک شود. در فصول رشد نیاز به آب افزایش می‌باید. موقع گلدهی نیز باید مقداری کود شیمیایی محلول نیز باید به آب آبیاری اضافه کرد.

به رطوبت متوسط حدوداً 50% الی 70% نیاز دارد. حداقل دمایی که گیاه می‌تواند تحمل کند، 10 درجه سانتی‌گراد است و کمتر از آن به مرگ گل منجر می‌شود.

مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاک برگ برای پرورش آن مناسب است. این مخلوط خاک گلدان باید در صورت لازم تعویض شود. تنها هر 3 الی 4 سال یک‌بار (آن هم در صورت نیاز)، اگر ریشه‌های این گل تمام گلدان را پر کرد، به تعویض آن بپردازید اگر لازم نبود. از انجام این کار صرف نظر کنید. زیرا ریشه‌های گیاه بسیار حساس هستند.

 گل سکه ای

اسامی گل های مناسب آپارتمان

یکی دیگر از گل و گیاهان آپارتمانی گیاه سکه ای یا علف ماه است. این گل آپارتمانی علاوه بر زیبایی، فواید زیادی مانند پاکسازی هوای منزل، کاهش تحریکات چشمی، کاهش مشکلات تنفسی و کاهش سردرد به همراه دارد.

شرایط نگهداری از گیاه سکه ای

گل سکه ای از دیگر گیاهان آپارتمانی نور دوست است. نور کافی و غیرمستقیم رنگ گلبرگ‌ها و سایز آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در آبیاری باید دقت کافی لحاظ شود؛ زیرا زیاده‌روی در آن، پوسیدگی ریشه‌ها و کمبود آن خشک شدن گیاه را به دنبال دارد. به طور کلی بین هر دو آبیاری باید سطح خاک مقداری خشک شود. سرعت رشد این گیاه زیاد نیست از این رو به ندرت نیاز به گلدان جدید دارد. دقت داشته باشید که آن را از دسترس حیوانات و اطفال دور نگه دارید؛ زیرا یک گیاه سمی است.

 ژربرا دیزی

نام گلهای آپارتمانی مقاوم

از دیگر گل‌های خانگی می‌توان به این گل اشاره کرد که در رنگ‌های زرد، سفید، قرمز و نارنجی دیده می‌شود. شکوفه‌های این در هر رنگی که باشند می‌توانند تا چهار سانتی‌متر رشد کنند. این گل برخلاف بسیاری دیگر از گلهای آپارتمانی نسبتاً ارزان‌قیمت است. کافی است از گلخانه‌ها دانه‌های آن را خریداری کرده و در فصل بهار بکارید. حتی می‌توانید تلفیقی از انواع آن‌ها بکارید. از مزیت‌های این گیاه می‌توان به غیر سمی بودن، قیمت به صرفه، خاصیت تصفیه‌کنندگی هوای منزل هوای منزل، شکوفه دهی در همه سال (در منطقی با دمای معتدل) و توانایی سازگاری با نور مصنوعی در فصل زمستان اشاره کرد.

نحوه نگهداری از گل ژربرا دیزی

برای جلوگیری از خشک و کم آب شدن برگ‌ها و شکوفه‌های این گیاه در طول روز، صبح‌ها آن را آبیاری کنید. با این کار علاوه بر رفع تشنگی گیاه از مشکلاتی مثل پژمرده شدن و ایجاد بیماری‌های قارچی جلوگیری می‌شود. نکته مهم در رابطه با میزان آبیاری این گیاه جلوگیری از غرق شدن برگ‌ها آن در آب است. بدین منظور تنها هفته‌ای یک‌بار آبیاری عمیق انجام دهید. در زمستان میزان نیاز آبی این گیاه کاهش میابد.

این گیاهان به نور کافی و غیرمستقیم نیاز دارند. این گیاهان در صورتی که نور کافی دریافت نکنند، آسیب جدی خواهند دید. گل آپارتمانی ژربرا به دما حساسیتی ندارد و در دمای معمولی هر خانه بهترین رشد را خواهد داشت. برای تغذیه گل ژربرا می‌توان از کودهای گیاهی میکرو مغذی، کودهای خانگی و یا کود مایع استفاده کرد.

 گیاه آزالیا

اسامی گل های خانگی+ عکس

گیاه آزالیا علاوه بر گل‌های زیبا دارای برگ‌های چرم‌مانندی (اما سمی) است که جلوه‌ی آن را بی‌نظیر می‌کنند. این گلهای آپارتمانی در ماه‌های سرد سال گلدهی داشته و گل‌های آن درشت و پرپر دارای رنگ‌های مختلف قرمز، بنفش، سفید و زرد هستند. گل آزالیا به پاکسازی هوای خانه شما نیز کمک می‌کند.

نحوه نگهداری گیاه آزالیا

خاک مناسب گیاه آزالیا خاکی حاصلخیز، با PH اسیدی و زهکش مناسب است. این خاک گلدان همیشه بهتر است مرطوب باشد؛ زیرا خشک شدن خاک گلدان باعث پژمرده شدن آن می‌شود. در صورت آسیب، گیاه حتی اگر آن را آبیاری کنید هم دیگر آب را جذب نمی‌کند. در فصل بهار و تابستان یک‌بار آبیاری کامل در روز کافی است. همان‌طور که گفتیم، آزالیا از برخورد مستقیم نور خورشید با خودش متنفر است و تابش مستقیم نور آفتاب به این گل می‌تواند باعث وارد شدن صدمه به آن شود. این گل در دو فصل سرد سال (پاییز و زمستان) برای رشد به نور کامل نیاز دارد اما در تابستان باید آن را در سایه بگذارید.

یکی از اساسی‌ترین نکات نگهداری از این گل خانگی، قرار ندادن آن در محیط گرم است. این گیاه از گرما بیزار بوده و رشد آن متوقف می‌شود. برای غنچه دادن آن حداقل به ۶ هفته سرما با دمای روزانه حداقل ۱۸ درجه سانتی‌گراد و شبانه ۱۰ درجه‌ای نیاز است. گیاه آزالیا گیاهی بسیار سازگار بوده و کمتر بودن دما مشکلی برای گل ایجاد نمی‌کند اما بالا بودن دما به گیاه بسیار آسیب می‌رساند. همان‌طور که گرما برای این گیاه مضر است؛ نور مستقیم نیز اثر منفی دارد.

از اواخر اسفند این گل را با کود حاوی آهن کود دهی کنید و تا اوایل تیر ماه هر دو هفته یک‌بار این روند را ادامه دهید. برای کود دهی می‌توانید کود را در آب آبیاری حل و هم‌زمان با آب دادن، به گیاه برسانید.

برای کود دهی همچنین می‌توان از کودهای خانگی مانند تفاله چای استفاده کنید. تفاله چای خاک را اسیدی می‌کند.

 گیاه برگ بیدی

گلهای آپارتمانی سایه دوست

گل آپارتمانی برگ بیدی از گياهاني است كه هر بار چشمتان به آن‌ بیفتد از زیبایی برگ‌هایش لبخند رضایت خواهید زد. این گل به خاطر داشتن برگ‌های سبز تخم مرغی شكل، بدون دم برگ و پهن بسیار محبوب شده است.

نحوه نگهداری از گل برگ بیدی

برگ بیدی از گیاهان آپارتمانی سایه دوست محسوب می‌شود. این گیاه در سایه یا نهایتاً نور متوسط بهترین رشد خود را خواهد داشت. گل آپارتمانی برگ بیدی به گرمای زیاد، تا حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیاز داشته و به سرمای بسیار حساس است (کمتر از ۸ درجه از بین می‌رود). برای آبیاری این گیاه در بهار و تابستان روزی یک‌بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار. دست به کار شوید.

هر دو هفته یک‌بار از فروردین تا مهر ماه، این گیاه را کود دهی کنید. اگر در کود دهی زیاده‌روی کنید رنگ برگ‌ها کم‌رنگ می‌شود. مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب، خاک مناسب برگ بیدی است.

 گل بروملیاد

معرفی زیباترین گیاهان آپارتمانی

پرورش گل بروملیاد هم در گلخانه و هم در خانه به راحتی امکان‌پذیر است. این گلهای آپارتمانی در ترکیب رنگ برگ‌های مختلفی به رنگ‌های قرمز، سبز، بنفش، نارنجی و زرد موجود بوده و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین‌ها شده‌اند. اگر می‌خواهید هر چه زودتر این گل آپارتمانی شروع به شکوفه زنی کند، می‌توانید آن را به مدت ۱۰ روز در یک کیسه پلاستیکی کاملاً بسته و در مجاورت یک سیب رسیده قرار دهید. تجزیه شدن میوه‌های رسیده مانند سیب یا موز منجر به تولید گاز اتیلن می‌شود که این گاز این گلهای آپارتمانی را به شکوفه زدن وادار می‌کند.

شرایط نگهداری از گل بروملیاد

خاک مناسب برای پرورش این گیاهان باید به صورت یک سوم شن، دو سوم زغال سنگ نارس و ماسه باشد. این گل آپارتمانی مانند بسیاری دیگر از گلهای آپارتمانی به نور غیرمستقیم خورشید، آب کافی و کود دهی منظم (با کود مایع با قدرت 1.2 یا 1.4) نیاز دارد. این گل از گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی محسوب شده و توانایی بالایی در تحمل خشکی دارد. از این رو لازم نیست همیشه گلدان آن را مرطوب نگه دارید. برای آب‌دهی در طول روز یک فنجان آب به گلدان بدهید. در فصول رشد این میزان افزایش و در زمستان این مقدار کاهش میابد.

 ارکیده

معرفی گل هایی که میتوان در خانه پرورش داد+عکس

ارکیده، یکی دیگر از گیاهان گل‌دار بسیار محبوب در میان علاقه‌مندان به گل و گیاه آپارتمانی است. این گل ها به علت تنوع در رنگ‌ها، اندازه و همچنین سازگاری بالای خود به یکی از ثابت‌ترین گل ها برای منازل تبدیل شده‌اند.

شرایط نگهداری از گل ارکیده

یکی از اصولی‌ترین پایه‌ها ایجاد خاصیت زهکشی در گلدان این گیاهان برای خارج شدن آب اضافی است. در غیر این صورت ریشه پوسیده و گیاه شما می‌میرد. قدم بعدی فراهم کردن نور قوی و غیرمستقیم برای رشد و گلدهی این گیاهان است. به این منظور آن را در کنار پنجره‌ی آفتاب‌گیر خانه‌تان قرار دهید. برای آبیاری آن نیز اجازه دهید بین هر دو آبیاری سطح خاک مقداری خشک شود. بسته به آب‌وهوا و میزان رطوبت باید چند بار در هفته یا چند هفته یک‌بار به ‌آن آب داد. این گل رطوبت دوست بوده و در صورتی که خانه شما رطوبت کافی ندارد سعی کنید با اسپری کردن آب به آن این رطوبت را تأمین کنید. دقت داشته باشید که ماهی یک‌بار گل آپارتمانی ارکیده را تغذیه و کود دهی کنید. بهترین زمان تعویض گلدان گل ارکیده در طول مرحله رشد فعال آن‌هاست.

 بگونیا هلندی (Batik Begonia)

اسامی گیاهان گلدار مقاوم+عکس

یکی دیگر از گلهای آپارتمانی محبوب، گل بگونیا هلندی است. این گیاه حدوداً 40 سانتی‌متری، گیاهی دوپایه است که گل نر و ماده آن روی یک بدنه گیاه قرار دارند. یکی از مزیت‌های این گیاه گلدهی آن از بهار تا پاییز است. برگ‌های براق و چرمی شکل آن بر زیبایی آن می‌افزاید.

شرایط نگهداری از گل بگونیا هلندی

گل بگونیا برای رشد خود به دمای 24 درجه در روز و 16 درجه سانتی‌گراد در شب نیاز دارد. رطوبت تمامی خانه‌ها برای رشد این گیاه مناسب بوده و‌ خاک غنی و مغذی با زهکش مناسب بهترین انتخاب برای آن است. میزان اسیدی بودن ایده آل خاک برای این گیاه بین 5/5 تا 7/ 6 است. دو هفته یک‌بار گیاه را با کود گلدهی تغذیه کنید.

 فیکوس

معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم+عکس

فیکوس تقریبا در همه خانه‌های ایرانی به دلیل مقاومت بالای این گیاه یافت می‌شود. فیکوس دارای برگ‌های براق و چرمینی بوده که حاوی شیره‌ای سمی هستند. از این رو از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. علیرغم مقاومت بالای این گل در شرایط مختلف محیطی، فیکوس از جابه‌جا شدن زیاد بیزار است.

شرایط نگهداری از فیکوس

این گیاه آپارتمانی، در سایه نیز به رشد کم خود ادامه می‌دهد اما در مکان روشن بهترین رشد را خواهد داشت. بهتر است دمای محیط پرورش این گل بیشتر از 30 درجه و کمتر از 15 درجه سانتی راد نباشد. بهترین دما برای رشد آن ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. هفته‌ای یک‌بار فیکوس را آبیاری کنید اما دقت کنید این کار را در نور مستقیم آفتاب انجام ندهید؛ زیرا لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها تشکیل می‌شود. اگر برگ‌های گیاه شروع به لوله شدن یا آویزان شدن کردند، نشانه‌ی کم‌کاری در آبیاری است.

سوسن عنکبوتی (crinum)

معرفی گلهای خانگی مقاوم +عکس

سوسن عنکبوتی یک گیاه شیپوری شکل و نسبتاً معطر است که انواع مختلفی دارد. این گیاه به دلیل باریک بودن گلبرگ‌ها به نام سوسن عنکبوتی شناخته می‌شود. این گل خانگی در رنگ‌های مختلف سفید، صورتی و قرمز موجود هستند. این گیاهان در اواخر بهار و اوایل تابستان شروع به گلدهی می‌کنند.

شرایط نگهداری از گیاه سوسن عنکبوتی

مانند بسیاری دیگر از گلهای آپارتمانی، برای آبیاری این گل ها باید صبر کنید تا سطح خاک تا عمق یک‌بند انگشت خشک شود و سپس آبیاری انجام دهید. در کنار یک پنجره‌ی نورگیر مکان خوبی برای پرورش این گل است. برای تغذیه گیاه سوسن عنکبوتی، کود کریستالونه مناسب‌ترین گزینه است.

 گل سانسوریا

معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم

اگر در زمینه‌ی نگهداریِ گل و گیاه آپارتمانی باتجربه نیستید، بهتر است با گیاهان کم‌توقع و مقاومی مثل سانسوریا یا همان گل شمشیری شروع کنید. این گل آپارتمانی علاوه بر زیبایی که به خانه می‌دهد، هوای داخل منزل را در کل روز تصفیه می‌کند.

شرایط نگهداری از سانسوریا

یکی از مهم‌ترین نکات برای پرورش سانسوریا، وجود خاصیت زهکشی در خاک و گلدان آن است. برای آبیاری این گیاه، ابتدا یک‌بند انگشت خود را در خاک فرو ببرید. اگر خاک به انگشت شما چسبید یعنی هنوز خیس است و به آبیاری مجدد نیاز ندارد. اگر نچسبید یعنی خاک خشک است و به آبیاری نیاز دارد. سانسوریا از دسته گیاهانی است که جوانه و گل های آن از زیر خاک رشد می‌کنند. برای چنین گل‌هایی کود گلدهی باید استفاده کرد که شماره آن 12-12-36 است. میزان نور مورد نیاز سانسوریا محدود نیست زیرا با گیاهی مقاوم رو به رو اید؛ اما هرچه نور بیشتری به گلهای آپارتمانی مانند سانسوریا و زاموفیلیا برسد، آن‌ها رشد و زیبایی بیشتری خواهند داشت.

گل پوتوس (Pothos)

اسامی گیاهان خانگی سایه دوست+عکس

گیاه پوتوس نه تنها با برگ‌های قلبی شکل خود به خانه‌ها نشاط می‌بخشد، بلکه به تصفیه هوا نیز کمک می‌کند. بسیاری از گونه‌های پوتوس پس از رشد حالت بالارونده داشته و به طرف سقف بالا می‌روند. این گلهای آپارتمانی سمی محسوب می‌شوند و در صورتی که خورده شوند موجب استفراغ و مشکلات گوارشی بخصوص در حیوانات و کودکان می‌شوند.

شرایط نگهداری از گل پوتوس

خاک گیاه پوتوس متشکل از خاک برگ و باغچه و ماسه به میزان یکسان بوده که خاک بسیار سبکی است. برای تقویت خاک و رشد این گل آپارتمانی می‌توان یک‌بار در تابستان دو مرتبه به آن کود مایع اضافه کرد. برای آبیاری گل پتوس مانند سانسوریا پیش بروید؛ یعنی به خاک اجازه دهید در فاصله‌ی بین دو آبیاری به اندازه 2 سانتی‌متر خشک شود. گل آپارتمانی پوتوس در شرایط نوری متفاوت بیرون یا داخل خانه به رشد خود ادامه می‌دهد، اما نور داخلی متوسط و غیرمستقیم برایش ایده آل است. گیاه پوتوس بسیار سازگار بوده و می‌تواند در دماهای 37 تا 67 درجه سانتی‌گراد نیز تاب بیاورد.

 زاموفیلیا

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی

گل زاموفیلیا به خاطر داشتن برگ‌های پهن به رنگ سبز تیره، به یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی برای علاقه‌مندان شده است. مانند بسیاری دیگر از گلهای آپارتمانی زاموفیلیا نیز تحمل خشکی شرایط کم‌نوری را تا حدی دارد. برگ‌های مومی شکل و صاف آن، نور خورشید را منعکس کرده و در سطح خانه پخش می‌کنند. با این کار به روشنایی طبیعی خانه نیز کمک می‌شود. از آنجایی که سرعت رشد این گیاه بسیار بالا نیست، به ندرت زحمت تعویض گلدان را در پی خواهید داشت.

شرایط نگهداری از گل زاموفیلیا

بهترین دما برای پرورش زاموفیلیا دمای بین 15 الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. اگر هوا از این حد بالاتر رفع گیاه را به آرامی آبپاشی کنید تا رطوبت کافی را دریافت کند. این گل اگرچه بسیار مقاوم است اما در دمای زیر 8 درجه سانتی‌گراد از بین خواهد رفت. مهم‌ترین عنصر نگهداری از این گیاه، تعادل در آبیاری آن است. این گیاه دارای ریزوم‌هایی با خاصیت ذخیره آب است. بنابراین زیاده‌روی در آبیاری به آن آسیب می‌رساند. اجازه دهید قبل از آبیاری مجدد خاک به اندازه یک‌بند انگشت خشک شود. برگ‌های چرم‌مانند گیاه زاموفیلیا مانع تبخیر آب شده و نیاز رطوبت این گیاه را کاش می‌دهد. به همین دلیل این گیاه می‌تواند در هر محیطی رشد کند.

 اسپیرالیس یا چرخونکی

معرفی جدیدترین گیاهان آپارتمانی

گل چرخونکی به علت ظاهر و رشد عجیب ساقه‌هایش از محبوبیت بالایی در میان بقیه گلهای آپارتمانی برخوردار شده است. رشد ساقه‌های آن ابتدا به‌صورت حلقه‌ای بوده و سپس از هم جدا گشته و هرکدام به جهت دلخواه رشد می‌کنند. در زمستان‌ها درصورتی‌که شرایط مورد نیاز گل فراهم نشود، ساقه‌های آن به رنگ زرد قهوه‌ای یا برنزه درمی‌آیند.

نحوه نگهداری از گیاه اسپیرالیس یا چرخونکی

گیاه اسپیرالیس برای رشد خود به نور کافی نیاز دارد. بهتر است که این نور خورشید باشد؛ اما در صورتی که خانه شما نورگیر نبود می‌توانید از نورهای مصنوعی برای پرورش این گیاه استفاده کنید. گل چرخونکی از دسته گلهای آپارتمانی رطوبت دوست بوده و از این رو هرگز نباید اجازه دهید خاک خشک شود. بدین منظور می‌توانید گلدان و خاکی بدون خاصیت زهکشی برای این گل فراهم کنید از فصل بهار تا پاييز ماهي یک‌بار گل را بايد کود دهی کنید. براي اين كار می‌توان از کودهای جامد، مايع، صنعتي و يا خانگي استفاده كرد.

 کاملیا (Camellia japonica)

آموزش کامل نگهداری از گل های آپارتمانی+عکس

یکی دیگر از گلهای آپارتمانی محبوب، گل کامیلیا است. این گل ظاهری شبیه به گل رز داشته و در رنگ‌های سفید، صورتی، ارغوانی و قرمز موجود است. گونه‌ی قرمز آن به دلیل مقاومت بالاتر آن نزد اکثر افراد محبوب‌تر است. در صورت مهیا بودن شرایط برای این گیاه شروع به گلدهی خواهد کرد.

نحوه نگهداری از گل کاملیا

در فصل‌های پاییز و بهار گل کاملیا را هفته‌ای دو بار با آب بدن املاح آبیاری کنید. جوانه‌های این گیاه در اواخر تابستان شروع به شکوفا شدن می‌کنند. این گل نیاز به نور بالایی دارد اما به طور غیرمستقیم. در میان انواع آن کاملیا با گل‌های قرمز مقاومت بیشتری به نور مستقیم دارد. رطوبت بیشتر به بالاتر رفتن مقاومت این گیاه کمک می‌کند. از ماه اسفند تا مرداد هر ۲ هفته یک‌بار کوددهی انجام دهید.

گل قهر و آشتی (mimosa pudica)

بهترین گل های خانگی برای پرورش

یکی دیگر از گلهای آپارتمانی ميموسا پوديكا است که امروزه به نام گل قهر و آشتی شهرت پیدا کرده است. این گل آپارتمانی داراي برگ‌های مركبي است كه به محض لمس شدن، بسته شده و به اصطلاح گفته می‌شود گياه قهر كرده است.

نحوه نگهداری از گل قهر و آشتی

هر خاك مناسب گلدان البته با خاصيت بالای زهکشی برای پرورش این گیاه مناسب است. این گل زیبا برای رشد خود به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. دمای 16-30 درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالا از دیگر عناصر مورد نیاز این گل برای شکوفایی است. به طوری که خاک آن همیشه باید مرطوب (نه خیس) باشد. برای تغذیه گیاه از کود مایع پتاسیم بالا رقیق شده (هر دو هفته یک‌بار) استفاده کنید.

گل گندمی

معرفی 25 گیاه آپارتمانی زیبا و مقاوم

گل گندمی (عنكبوتی) یکی از سازگارترین گیاهان براي نگهداري در خانه بوده كه برای افراد مبتدی نيز گزینه مناسبی به شمار می‌رود. علاوه بر كم زحمت بودن، ويژگي توانايي تصفیه هواي آپارتمان نيز بر محبوبيت آن افزوده است.

شرایط نگهداری گل گندمی

نور متوسط و غیرمستقیم براي رشد گندمي نوري ايده آل است. فضايي در نزديك پنجره‌ای كه داراي پرده باشد ایجاد كرده و گندمي را در آن قرار دهيد. اين گياه به دماي پايين (حدوداً تا صفر) و بالا مقاوم است اما در هر شرايط نوع آبياري آن تفاوت دارد.

به ‌طور کلی بايد در فاصله بين دو آبياري بايد خاك گندمي خشك شود؛ اما در صورت گرم بودن محل زندگي بايد غبار پاشی روزانه انجام شود.

 پیرومیا ابلق یا گل قاشقی

اسامی گل های آپارتمانی+عکس

در میان گلهای آپارتمانی جدید گل قاشقی به دلیل برگ‌هاي خمیده‌ی خود جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌است. این گیاه تنوع قابل‌توجهی در رنگ‌ها و بافت‌ها و گونه‌های مختلف دارد. در شرایط مناسب محیطی این گیاه گل های سفید ریز خواهد داد.

نحوه نگهداری از گل قاشقی

گلبرگ‌هاي اين گياه آپارتماني مقاوم به لطف خمیده بودنشان، باعث می‌شوند آب به مدت طولاني در آن‌ها ذخيره شده تا در کم‌آبی گیاه از آن استفاده کند.

برگ قاشقی جزو گلهای آپارتمانی مقاوم به نور کم محسوب می‌شود. زادگاه اصلی این گیاه در جنگل های تاریک است و به همین دلیل توان تحمل محیط‌های کم‌نور آپارتمان را دارد. حداکثر دما برای این گیاه 25 درجه و حداقل درجه 18 درجه است.

برای تأمین رطوبت گل، در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار گیاه را غبار پاشی کنید. هر دو هفته یک‌بار با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در آب‌های مخصوص گل های زینتی و آپارتمانی گیاه را تغذیه کنید.

پرتقال مینیاتوری (Calamondin Orange )

معرفی زیباترین گیاهان گلدار آپارتمانی

این گیاه آپارتمانی بسیار برای پرورش در خانه‌های ما مناسب است.این درخت نارنجی که اغلب به عنوان پرتقال مینیاتوری شناخته می‌شود، یک درخت زینتی است که در اواخر زمستان یا بهار گل های معطر به همراه پرتغال‌های کوچک تولید می‌کند. میوه‌های آن دارای طعم ترشی، اسیدی شبیه به لیمو هستند. اما به لطف زیبایی و ظاهر متفاوت، این گل جای خود را دل علاقه‌مندان به گل و گیاه آپارتمانی باز کرده است.

نگهداری از گیاه پرتقال مینیاتوری

برای آبیاری این گلدان مانند بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی اجازه دهید خاک مقداری خشک شود. در تابستان و بهار (به خصوص زمانی که گرم می‌شود) میزان آبیاری را افزایش دهید. این گل برخلاف بسیاری دیگر از گلهای آپارتمانی که به نور غیرمستقیم نیاز دارند، به حداقل 4 ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارد. گاهای گیاه را بچرخانید تا همه قسمت‌های گیاه به یک میزان نور خورشید را دریافت کنند؛ چرا که این گیاه به سمت نور رشد خواهد کرد. دمای 17 تا 24 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب است. برای تغذیه گیاه نیز از کودهای خانگی استفاده کنید.

در مجموع امروزه در همه کشورها نگهداری از گیاهان آپارتمانی بسیار رایج شده است. نگهداری از گلهای آپارتمانی علاوه بر زیبا کردن خانه یا محل کار، فواید بسیاری از جمله بهبود سلامتی، عملکرد بهتر، افزایش انرژی و آرامش به همراه دارد. اگر به نگهداری از گیاهان علاقه‌مندید اما مبتدی بوده و گیاهان مناسب را نمی‌شناسید، با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله می‌توانید بهترین انتخاب را داشته و از آن به نحو احسن نگهداری کنید.

5 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x