تحمل استرس یا مدیریت آن؟ چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

استرس امری طبیعی است و می‌تواند اثرات مثبت یا منفی داشته باشد. درک تفاوت‌های اثرات مثبت و منفی استرس و نحوه تأثیرگذاری هر دو بر شما در نحوه مدیریت آن به افراد کمک می‌کند. استرس می‌تواند توسط چیزهای زیادی که در زندگی شما اتفاق می‌افتد، مانند تغییر شغل، ازدواج یا محیط زندگی، ایجاد شود. در نتیجه، اینها اغلب می‌توانند باعث ایجاد استرس های اضافی شوند. زمانی که استرس بیش از حد شدید، مزمن یا طولانی مدت باشد، می تواند بر سلامت جسمی و روانی فرد تأثیر منفی بگذارد.

گاهی اوقات استرس در پاسخ به یک رویداد، شرایط یا موقعیت بیرونی خاص رخ می‌دهد و گاهی اوقات استرس درونی ناشی از عادات ذهنی مانند نگرانی، نشخوار فکری یا خودسرزنشی است. در این مقاله به توصیف استرس و علائم آن، اینکه چه کسانی بیشتر در معرض استرس هستند و درمان آن می‌پردازیم.

چه چیزهایی استرس را تشدید می‌کند؟

مواجهه قبلی با تروما، به ویژه در اوایل دوران کودکی و نوجوانی که مغز و بدن هنوز در حال رشد هستند، می تواند پاسخ دادن به عوامل استرس زا را در مراحل بعدی زندگی دشوارتر کند. این تجربیات شامل سوء استفاده یا بی توجهی دوران کودکی، فقر یا قرار گرفتن در معرض خشونت است. خوردن غذاهای ناسالم همچنین پاسخ التهابی مغز و بدن شما را افزایش می‌دهد که پردازش اطلاعات برای سلامتی را برای مغز و بدن سخت تر می‌کند. با گذشت زمان، تغذیه ناسالم، ورزش نکردن، مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر، یا کم خوابی اضافه می‌شود و همه چیز را سخت تر می‌کند.

زندگی مدرن شهری نیز به طور گسترده توسط بسیاری از افراد استرس زا تلقی می‌شود. ساکنان شهرها معمولاً با سر و صدای بیشتر، جرم و جنایت، محله های فقیر نشین بیشتر و تعداد بیشتری از مردم در خیابان ها نسبت به نواحی غیر صنعتی دست و پنجه نرم می‌کنند. هنگامی که ما استرس را اغلب یا برای مدت طولانی تجربه می کنیم، می تواند مغز و بدن را فرسوده کند و منجر به ضعیف شدن سیستم‌ها و تغییر ساختار مغز شود که می تواند بر سلامت کلی جسمی، روانی و عاطفی ما تأثیر بگذارد.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

چه زمانی برای استرس به روانشناس مراجعه کنیم؟

این مهم است که بدانید سطح اولیه استرس شما چقدر است و همچنین چقدر با استرس کنار می‌آیید. گاهی اوقات، دریافت بازخورد از افرادی که شما را به خوبی می‌شناسند نیز ممکن است بینش ایجاد کند. وقتی شروع به احساس تنش در عضلات، درد فیزیکی، سردرد یا تغییرات در میل جنسی خود می‌کنید یا در رفتارهایی مانند عادات غذایی، مصرف الکل و نوسانات خلقی نیز تغییرات را احساس می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از استرس بالا باشد. مشکلات خواب، برانگیختگی بیش از حد، اضطراب و افسردگی نیز از نشانه های استرس بالا هستند.

اگر هر یک از این علائم مربوط به استرس به حدی شدید شود که در فعالیت‌های عادی زندگی روزمره شما، مانند رفتن به محل کار، دیدن خانواده یا دوستان یا شرکت در اجتماعات معمولی، اختلال ایجاد کند، نشانه آن است که ممکن است نیاز به کمک حرفه‌ای داشته باشید. در حالی که تجربه استرس در حد اعتدال مضر نیست، استرس شدید، مزمن یا ناتوان کننده می‌تواند اثرات منفی پایداری بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد.

رواندرمانی چگونه به کاهش استرس کمک می‌کند؟

رواندرمانی می‌تواند به افراد مبتلا به استرس بالا کمک کند تا آگاهی بیشتری در مورد علل و محرک‌های استرس در زندگی خود پیدا کنند، که گاهی اوقات می‌تواند به شناسایی راه حل‌ها یا تغییرات سبک زندگی کمک کند و در نهایت استرس را کاهش دهد. علاوه بر این، مراجعه به روانشناس می‌تواند به افراد کمک کند روش‌های مؤثر و سالم مقابله با استرس، از جمله مهارت‌های آرام‌سازی خاص برای کاهش استرس و فعالیت‌هایی را که می‌تواند به مقابله با آن کمک کند، بیاموزند.

چگونه استرس خود را کم کنیم

چگونه یک روانشناس برای درمان استرس پیدا کنیم؟

همانطور که بالاتر نیز ذکر شد، زندگی در شهرهای شلوغ، بزرگ و مدرن می‌تواند یکی از عوامل خطر برای افزایش استرس در افراد باشد. شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج، اصفهان، مشهد و… با جمعیتی چند میلیونی، امکانات و خدمات بسیاری را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. اما پیدا کردن روانشناسی که به نیازها و مسائل شخصی شما پاسخ دهد، ممکن است چالشی باشد.

نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای یافتن روانشناس خوب، جستجوی آنلاین است. تحقیق به صورت آنلاین و انتخاب تعدادی از روانشناسان اولین قدم است. با پیشرفت فناوری، امکانات بسیاری برای پیدا کردن و رزرو نوبت با روانشناسان از طریق پلتفرم‌های آنلاین فراهم شده است. یکی از پلتفرم‌های مطرح برای جستجو و رزرو نوبت از روانشناس، پزشک خوب است.

پلتفرم پزشک خوب دارای یک بانک اطلاعاتی گسترده از روانشناسان متخصص است که می‌توانید به آسانی به لیستی از بهترین روانشناسان شهر خود دسترسی داشته باشید. به طور مثال  برای پیدا کردن بهترین روانشناس کرج از طریق پزشک خوب، می‌توانید به آسانی وارد سایت شده و با انتخاب حوزه کاری و شهر، به لیستی از بهترین روانشناسان آن شهر دست یابید. همچنین، با استفاده از پلتفرم پزشک خوب می‌توانید به راحتی نوبت خود را رزرو کنید. با انتخاب روانشناس مورد نظر و مشاهده تقویم آن‌ها، می‌توانید زمان مناسبی را برای مراجعه تعیین کنید. این ویژگی به شما اطمینان می‌دهد که ملاقات با روانشناس خود را در زمانی که برایتان مناسب است، برگزار کنید.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x