عوارض جراحی سینوس لیفت

سینوس لیفت در واقع یک نوع جراحی برای اضافه کردن به ضخامت استخوان در فک بالا در محل دندان های مولار و پری مولار است. در انجام این جراحی باید غشای سینوس را بالا ببرند تا استخوان اضافه ای بین فک و سینوس ماگزیلاری اضافه شود. بزرگترین سینوس انسان سینوس ماگزیلاری است که زیر چشم و بالای دندان قرار گرفته است.

هر جراحی که در حوزه دندان پزشکی صورت بگیرد قطعا دارای عوارضی خواهد بود. سینوس لیفت نیست دارای عوارضی است که البته به صورت نادر ممکن است دچار آن شوید. اما اگر مراقبت های لازم پیش از جراحی و بعد از جراحی را در نظر داشته باشید و از یک پزشک با تجربه و با مهارت کمک بگیرید ممکن است به این عوارض هرگز دچار نشوید. جراحی لیفت سینوس برای افرادی است که می خواهند جای خالی دندان خود را با ایمپلنت دندان پر کنند. نکته ای که وجود دارد این است که ایمپلنت دندان نیاز به تراکم و کیفیت استخوانی بالایی دارد. به همین دلیل در صورتی که تراکم و کیفیت استخوان فک شما به میزان کافی نباشد شما کاندیدای جراحی سینوس لیفت و پیوند استخوان می شوید. برای کسط اطلاعات بیشتر درباره طول درمان ایمپلنت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

همچنبن بخوانید: ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

عوارض جراحی سینوس لیفت

عوارض جراحی سینوس لیفت نیز اگر بیش از  ده روز ادامه دار باشد باید به پزشک خود مراجعه کنید تا موارد را بررسی کرده و درمان لازم را تجویز کند. در این بخش به بررسی عوارض جراحی سینوس لیفت میپردازیم.

سوراخ شدن غشای سینوس حین جراحی

یکی از رایج ترین مواردی که به عنوان عوارض جراحی سینوس لیفت شناخته می شود سوراخ شدن غشای سینوس حین جراحی است. معمولا برای درمان این مورد پزشک غشای سوراخ شده را بخیه میزند تا ترمیم شود. اما در صورتی که امکان انجام این کار وجود نداشته باشد جراحی کاملا متوقف می شود و اجازه می دهند غشا فرصتی برای بهبودی داشته باشد سپس جراحی ادامه دار شود.

عوارض جراحی سینوس لفت

بروز عفونت سینوسی

ریسک عفونت برای هرگونه جراحی ممکن است پیش آید. با این وجود ابتلا به عفونت سینوسی در این جراحی بسیار نادر است و عفونت معمولا به دلیل استفاده از مواد حین جراحی رایج است.

تخلیه از زخم

معمولا این عارضه مانند تخلیه چرک مشاهده می شود و مورد جدی نیست زیرا خطری با این عارضه بیمار را عرگز تهدید نخواهد کرد. در صورتی که انتی بیوتیک های خود را سر وقت و تا پایاندوره استفاده نمائید دچار این عارضه نخواهید شد.

کبودی زیر چشم

معمولا به دلیل  جمع شدن خون بعد از جراحی ها ممکن است بیمار دچار کبودی زیر چشم شود.  معمولا این عارضه به دلیل آسیب هایی که در طول جراحی به عروق خونی  به وجود می آید یا بر اثر عدم مراقبت های صحیح  از سمت بیمار  بعد از جراحی پیش می آید.  این عارضه معمولا برای بانوان مسن ممکن است رخ دهد که بعد از دو الی 20 روز رفع می شود و مانند عارضه قبلی خطری بیمار را تهدید نمی کند و تنها از نظر زیباییی ممکن است بیمار را کمی تحت تاثیر قرار دهد.

شکست ایمپلنت

شکست ایمپلنت یک عارضه بسیار نادر است و در این عارضه ممکن است مواد پیوند استخوان به ایمپلنت جوش نخورده و متصل نشود. البته این عارضه نه تنها در این نوع جراحی بلکه ممکن است ایمپلنت دندان به استخوان طبیعی فرد جوش نخورده و رخ دهد.

بهتر است اگر دچار عوارض ذیل بعد از جراحی سینوس لیفت شدید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه و معاینه شوید. این عوارض اضطراری عبارتند از:

  1. افزایش بیش از اندازه تورم، تب شدید، درد و کبودی که بیش از 72 ساعت طول بکشد.
  2. بعد از عطسه شدید یا خالی کردن بینی مواد استخوانی حرکت کند.
  3. خونریزی در ناحیه جراحی بیش از 48 ساعت به طول انجامد.
  4. خونریزی به صورت مداوم با رنگ قرمز روشن و با سرعت ادامه دار باشد.

اقدامات لازم قبل از جراحی سینوس لیفت

  • دندان پزشک باید به دقت طرح درمان شما را مورد بررسی قرار دهد زیرا باید پیش از عمل نوع استخوان پیوندی، اندازه و محل جراحی و ارتفاع سینوس مشخص شود. این موارد را می توان از عکس های رادیوگرافی، اشعه ایکس و اسکن توموگرافی به صورت کامل بدست آورده و مورد بررسی قرار داد.
  • 4 الی 5 هفته پیش از انجام جراحی سینوس لیفت از مصرف هرگونه دخانیات پرهیز کنید.
  • دو هفته یا سه هفته پیش از جراحی بهتر است از مصرف هرگونه داروی ضد التهاب و ضد انعقاد خون پرهیز کنید.
  • غذاهایی که دارای پروتئین غنی است را به مدت یک هفته قبل از جراحی در سبد غذایی خود قرار دهید.

مراقبت های لازم بعد از جراحی سینوس لیفت

همه افراد تمایل دارند هر چه سریعتر درمان خود را آغاز کنند تا دوره بهبودی آن ها به سرعت طی شود و به نتیجه دل خواه خود برسند. در این بخش نکاتی که باید بعد از جراحی سینوس لیفت به آن دقت کافی داشته باشید را برای شما شرح می دهیم.

مراقبت های لازم بعد از جراحی سینوس لفت

  • مهم ترین مراقبتی که بعد از جراحی سینوس لیفت باید به آن توجه داشته باشید جلوگیری از وارد شدن هر گونه فشار به ناحیه جراحی شده است. در همین راستا حتی بهتر است از عطسه کردن پرهیز کنید. برخی می گویند عظسه کردن غیر ارادی است اما توصیه ما این است خود را از قرار دادن در جوار هرگونه مواد آلرژی زا تا پایان بهبودی منع کنید.
  • سعی کنید یک محلول ولرم با آب و نمک تهیه کنید و برای جلوگیری از ایجاد تورم و گرفتکی بینی روزانه بینی خود را مرطوب نگه دارید.
  • در صورتی که تا 10 روز اول احساس درد داشتید از مسکن جراحی سینوس لیفت که پزشک برای شما تجویز کرده است استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید راس ساعت و به تعدادی که برایتان تجویز شده دقت کافی داشته باشید. و به دستور پزشک خود از آنتی بیوتیک های تجویز شده به موقع استفاده کنید تا از بروز عفونت در ناحیه جراحی جلوگیری شود
  • در صورتی که میخواهید از تورم و درد در روز های اولیه بعد از جراحی جلوگیزی کنید بهتر است از کمپرس یخ استفاده نمائید. زیرا استفاده از کمپرس گرم در روزهای او.لیه می تواند تورم و خونریزی را افزایش دهد. برای تهیه کمپرس یخ باید چند قطعه یخ را درون یک پلاستیک ریخته و دور آن پارچه یا حوله بپیچید و هر ده دقیقه آن را روی بخش متورم قرار دهید. بعد از گذشت 48 ساعت می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  • به مدت یک هفته از انجام هرگونه فعالیت سنگین بدنی و ورزشی خودداری نمائید.
  • بین 7 الی 10 روز بعد از انجام جراحی باید به پزشک خود برای انجام معاینات لازم و بررسی وضعیت بهبودی جراحی مراجعه نمائید.
  • به مدت 24 ساعت بعد از انجام جراحی لیفت سینوس بهتر است مصرف مایعات خود را افزایش دهید و از نوشیدن مواد دارای الکل و گاز به شدت پرهیز کنید. دقت داشته باشید استفاده از نی برای نوشیدن مایعات ممنوع می باشد.
  • به مدت 72 ساعت از غذاهایی که نرم هستند مانند تخم مرغ، پوره سیب زمینی؛ نودالیت و انواع سوپ استفاده نمائید تا فشاری به ناحیه جراحی وارد نشود.

انواع جراحی لیفت سینوس

مانند کاشت دندان که دارای انواع ایمپلنت دندان می باشد، سینوس لیفت نیز دارای دو نوع جراحی مخصوص به خود می باشد :

سینوس لیفت بسته

در صورتی که میزان تحلیل استخوان عمودی کمتر از 2 میلی متر باشد بیمار کاندید مناسبی برای این نوع جراحی است. در این روش با استفاده دریل باید زیر سینوس را سوراخ کرده و پودر استخوان به آن تزریق کرد. در این روش دقت بسیار بالایی نیاز است زیرا نباید ابزار پزشکی با سینوس ها برخورد کند و منجر به پارگی غشای سینوسی و بروز عفونت شود. این روش کمی تهاجمی است و هزینه کمتری نیاز دارد و در مدت زمان کوتاه تری انجام می شود. اما نکته ای که وجود دارد اسن است که اگر با عدم موفقیت در عمل مواجه شوید در روز عمل قابل تشخیص نیست.

سینوس لیفت باز

در صورتی که استخوان طوری تحلیل رفته باشد که به حدود 5 سانتی متر استخوان نیاز باشد باید سینوس لیفت باز انجام داد. برای انجام این روش باید جراحی در لثه برشی ایجاد کند و سینوس را بالا حرکت دهد و جای خالی را با پدر استخوان پر کند. انجام ایمپلنت دندان همزمان با سینوس لیفت باز امکان پذیر است. از نکاتی که این عمل دارد و به آن مزیت سینوس لیفت باز می گویند مشخص بودن موفقیت در روز عمل و همچنین افزایش استخوان بدون هیچ محدودیتی است.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x