خواص گل کلم برای سلامتی | 8 فایده شگفت‌انگیز گل کلم

گل کلم یک سبزی بسیار مغذی است که با برخورداری از برخی از ترکیبات گیاهی منحصر به فرد، خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. با این حال، بسیاری از افراد همچنان با خواص گل کلم به اندازه کافی آشنا نیستند.

گل کلم برای کاهش وزن هم بسیار مناسب است و خبر خوب این‌که به راحتی به انواع رژیم‌های غذایی مختلف اضافه می‌شود. بسیاری از گل کلم‌ها سفید هستند؛ اما نمونه‌های سبز و بنفش آن هم در برخی مناطق یافت می‌شوند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی 8 مورد از خواص گل کلم برای سلامتی بپردازیم. اگر هنوز با این سبزی چلیپایی به اندازه کافی آشنا نشده‌اید، تا انتها با ما همراه باشید.

ارزش غذایی گل کلم

گل کلم کالری بسیار کمی دارد و در عین حال، سرشار از ویتامین‌های مختلف است. اغراق نیست اگر بگوییم این سبزی، تمامی مواد مغذی مورد نیاز شما را در خود دارد!

ارزش غذایی گل کلم

130 گرم گل کلم تازه، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری فیبر ویتامین C ویتامین K ویتامین B6 فولات پتاسیم منگنز منیزیم فسفر
25 3 گرم 77 درصد 20 درصد 11 درصد 14 درصد 7 درصد 8 درصد 4 درصد 4 درصد

منظور از درصد در جدول بالا، مقدار مورد نیاز بدن شما در شبانه‌روز است. به عنوان مثال، 130 گرم گل کلم، می‌تواند 77 درصد از نیاز بدن شما به ویتامین C و 14 درصد از نیاز شما به فولات را تامین کند.

علاوه بر موارد بالا، گل کلم سرشار از فیبر است که می‌تواند سلامتی کلی شما را افزایش دهد. در یک فنجان گل کلم، مقدار 3 گرم فیبر وجود دارد که با 10 درصد از نیاز روزانه شما برابری می‌کند.

فیبر برای بدن بسیار مهم است؛ زیرا باکتری‌های سالم روده شما را تغذیه می‌کند و به این ترتیب، به کاهش التهاب و ارتقای سلامت دستگاه گوارش، کمک می‌کند. مصرف فیبر کافی ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، دیورتیکولیت و بیماری التهابی روده (IBD) کمک کند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید خواص گل کلم برای سلامتی، از ارزش غذایی بسیار بالای این سبزی، ناشی می‌شوند. اگر هنوز برای اضافه کردن گل کلم به رژیم غذایی خود متقاعد نشده‌اید، در ادامه با ما همراه باشید.

مهم‌ترین خواص گل کلم برای سلامتی

خب به اصل ماجرا رسیدیم! اکنون نوبت به بررسی 8 خاصیت شگفت‌انگیز گل کلم برای سلامتی می‌پردازیم. توجه داشته باشید مواردی که در ادامه مطرح می‌شوند، همگی توسط تحقیقات و آزمایش‌های مختلفی، به اثبات رسیده‌اند.

سرشار از آنتی اکسیدان است

گل کلم یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های احتمالی آن‌ها از جمله استرس اکسیداتیو و سرطان، مبارزه می‌کنند.

سرشار از آنتی اکسیدان است

مانند سایر سبزیجات چلیپایی، گل کلم دارای گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات است، دو گروه از آنتی اکسیدان‌ها که بر اساس تحقیقات مختلف، رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کنند.

گل کلم آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی و فلاونوئیدی هم دارد که اثرات ضد سرطانی دارند و ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری دیگر از جمله بیماری قلبی را کاهش دهند.

علاوه بر این، گل کلم حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. اثرات ضد التهابی این ویتامین ممکن است سلامت سیستم ایمنی را تقویت کرده و خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهند.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

خواص گل کلم برای کاهش وزن، در بسیاری از مطالعات ثابت شده‌اند. هر فنجان از این سبزی تنها 25 کالری دارد؛ بنابراین می‌توانید مقدار زیادی از آن را مصرف کنید؛ بدون این‌که نگران بالا رفتن وزن خود باشید.

علاوه بر این، این سبزی می‌تواند یک جایگزین فوق‌العاده برای مواد غذایی پرکالری از قبیل آرد و برنج باشد. گل کلم به عنوان یک منبع غنی از فیبر، می‌تواند هضم را کند کرده و در شما، احساس سیری طولانی مدت ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از عواملی که موجب می‌شود گل کلم برای کاهش وزن مناسب باشد، محتوای آب بالای آن است. در حقیقت، 92 درصد از وزن این سبزی را آب تشکیل می‌دهد. مصرف غذاهایی با آب زیاد و کالری کم، به صورت مستقیم روی لاغری تاثیرگذار هستند.

سرشار از کولین است

گل کلم سرشار از کولین است؛ یک ماده مغذی ضروری که متاسفانه، بسیاری از افراد، از کمبود آن رنج می‌برند. یک فنجان گل کلم تازه، حاوی 45 میلی‌گرم کولین است که می‌تواند 11 درصد از نیاز روزانه آقایان و 8 درصد از نیاز روزانه بانوان به این ماده را تامین کند.

سرشار از کولین است

کولین چندین نقش مهم را در بدن ایفا می‌کند: نخست این‌که نقش مهمی در حفظ یکپارچگی غشای سلولی، سنتز DNA و حمایت از متابولیسم دارد. همچنین در رشد مغز و تولید انتقال دهنده‌های عصبی که برای یک سیستم عصبی سالم ضروری هستند، نقش دارد.

علاوه بر موارد مطرح شده، این ماده به جلوگیری از تجمع کلسترول در کبد کمک می‌کند. کسانی که به اندازه کافی کولین مصرف نمی‌کنند، علاوه بر اختلالات عصبی مانند زوال عقل و آلزایمر، ممکن است بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های کبدی و قلبی قرار بگیرند.

متاسفانه بسیاری از مواد غذایی، فاقد کولین هستند. در کنار گل کلم، می‌توان از کلم بروکلی هم به عنوان یکی دیگر از منابع سرشار این ماده مغذی و ضروری، نام برد.

سرشار از سولفورافان است

سولفورافان یک آنتی اکسیدان است که به طور گسترده‌ای مورد بررسی محققان و کارشناسان تغذیه قرار گرفته است. خوشبختانه این آنتی اکسیدان به وفور در گل کلم یافت می‌‎شود.

بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که سولفورافان با مهار آنزیم‌هایی که در سرطان و رشد تومور نقش دارند، باعث سرکوب توسعه سرطان می‌شود. بر اساس برخی دیگر از تحقیقات، سولفورافان همچنین ممکن است با از بین بردن سلول‌هایی که قبلا آسیب دیده‌اند، رشد سرطان را متوقف کند.

به نظر می‌رسد سولفورافان بیشترین محافظت را در برابر سرطان روده بزرگ و پروستات داشته باشد. با این‌حال، به دلیل تأثیر آن بر بسیاری از سرطان‌های دیگر، مانند سینه، لوسمی، پانکراس و ملانوم، مورد مطالعه قرار گرفته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که سولفورافان همچنین ممکن است به کاهش فشار خون بالا و سالم نگه داشتن شریان‌ها (دو عامل اصلی در پیشگیری از بیماری قلبی) کمک کند.

در نهایت، مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که سولفورافان ممکن است در پیشگیری از دیابت و کاهش خطر عوارض ناشی از دیابت، مانند بیماری کلیوی نقش داشته باشد.

یک جایگزین کم کربوهیدرات برای غلات و حبوبات است

افرادی که رژیم‌های کم کربوهیدرات را در دستور کار خود قرار داده‌اند، همواره به دنبال یک جایگزین مناسب برای غلات و حبوبات می‌گردند. بدون تردید، گل کلم یکی از بهترین انتخاب‌های این افراد خواهد بود.

گل کلم یک جایگزین برای حبوبات است

گل کلم به میزان قابل توجهی از کربوهیدرات کمتری نسبت به غلات و حبوبات برخوردار است. به عنوان مثال، یک فنجان از این سبزی، تنها 5 گرم کربوهیدرات دارد، در حالی که یک فنجان برنج، حاوی 45 گرم کربوهیدرات است؛ دقیقا 9 برابر!

دستور پخت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید بر اساس آن‌ها، گل کلم را جایگزین حبوبات کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که حذف کامل غلات و حبوبات از رژیم غذایی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تعادل هورمونی شما را حفظ می‌کند

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، حاوی ترکیبی گیاهی به نام ایندول-3-کاربینول (I3C) هستند که به عنوان استروژن گیاهی عمل کرده  و ممکن است با تنظیم سطح استروژن، به تعادل هورمون‌ها کمک کند.

I3C همچنین به عنوان یک ترکیب برای کاهش خطر سرطان سینه و تولید مثلی ناشی از استروژن در مردان و زنان، مورد توجه قرار گرفته است. البته به تحقیقات بیشتری در رابطه با این مورد از خواص گل کلم نیاز است.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

یکی دیگر از خواص گل کلم به تقویت سیستم ایمنی مربوط می‌شود. از آن‌جایی که این سبزی حاوی مقداری گوگرد است، سلامت روده‌های شما را افزایش داده و به دفع سریع‌تر عفونت‌ها از بدن، کمک می‌کند.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

گوگرد موجود در گل کلم به تولید گلوتاتیون در بدن کمک می‌کند. این ماده برای حفظ یکپارچگی پوشش روده و همچنین حمایت از بازسازی آن، بسیار مهم است.

باعث تقویت استخوان ها می‌شود

گل کلم حاوی مقداری ویتامین K است. کمبود این ویتامین در بدن، در طولانی مدت منجر به شکستگی یا پوکی استخوان می‌شود. بنابراین به عنوان یکی دیگر از خواص گل کلم می‌توان به استخوان‌های محکم اشاره کرد.

مصرف ویتامین K می‌تواند  با اصلاح پروتئین‌های ماتریکس استخوان، بهبود جذب کلسیم و جلوگیری از دفع کلسیم در ادرار، سلامت استخوان را بهبود بخشد.

روش های مصرف گل کلم

گل کلم نه تنها همه کاره است، بلکه افزودن آن به رژیم غذایی شما هم بسیار آسان است. برای شروع، می‌توانید آن را به صورت خام مصرف کنید که نیاز به آماده‌سازی بسیار کمی دارد. از گل کلم خام می‌توانید به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی، استفاده کنید.

روش های مصرف گل کلم

علاوه بر این، گل کلم را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند بخارپز کردن، تفت دادن یا سرخ کردنی مصرف کرد. همچنین این سبزی می‌تواند با انواع غذاها از قبیل سوپ، سالاد، سیب‌زمینی سرخ کرده و … ترکیب شود.

ناگفته نماند که گل کلم نسبتا ارزان است و می‌توانید آن را در انواع فروشگاه‌های مواد غذایی و میوه‌ فروشی‌‌ها، پیدا کنید.

آیا خوردن گل کلم برای همه بی خطر است؟

برای بسیاری از افراد، گل کلم یک گزینه سالم است. با این حال، اگر مشکل تیروئید دارید، ممکن است به شما توصیه شود که میزان مصرف سبزیجات چلیپایی را به حداقل برسانید. به این دلیل که این سبزیجات ممکن است در جذب ید (که برای تولید هورمون‌های تیروئید مورد نیاز است) اختلال ایجاد کنند.

گل کلم یک غذای پر از فیبر بوده و برای اکثر ما بسیار مفید است  (فیبر از فرآیند گوارش پشتیبانی می‌کند و منبع سوختی برای باکتری‌های سالمی است که در روده ما زندگی می‌کنند).

با این حال، برای برخی از افراد، غذاهایی با فیبر بالا ممکن است باعث نفخ و گاز شوند، این امر به ویژه برای کسانی که مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD)، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو هستند، مهم است.

اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنید، پزشک عمومی یا متخصص تغذیه به شما توصیه می‌کند که غذاهای حاوی ویتامین K مانند گل کلم را در رژیم غذایی خود کنترل کنید.

کلام پایانی

گل کلم یکی از سبزیجاتی است که باید حتما نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشید. این سبزی چلیپایی از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامتی بدن شما برخوردار است.

در این مقاله به بررسی خواص گل کلم پرداختیم. اگر همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4 | (2)
منبع healthline bbcgoodfood medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x