کاشت مو با تراکم بالا با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

کاشت مو با «تراکم بالا» روند نوظهوری در دنیای کاشت مو است. تراکم مو به تعداد کل واحدهای فولیکول مو در یک سانتی‌متر مربع گفته می‌شود. میانگین تراکم عادی موهای طبیعی در آقایان 90 تا 110 واحد فولیکولی در سانتی‌متر مربع است. مو در اکثر جراحی‌های کاشت مو با تراکمی بین 35 تا 45 گرفت (موی پیوندی) در هر سانتی‌متر مربع دوباره کاشته می‌شود. این تراکم پیوند مو نتیجه‌ای طبیعی دارد و موهای کاشته‌شده به خوبی در میان موهای قبلی بیمار گم می‌شود. گاهی بیمار و جراح تصمیم می‌گیرند که کاشت مو با تراکم بالا را انجام بدهند. اما این تصمیم‌گیری اصلاً ساده نیست.

کاشت مو با تراکم بالا به چه گفته می‌شود؟

کاشت مو با تراکم بالا

میانگین تعداد فولیکول‌های موی پیوندی در عمل کاشت مو در حدی است که تراکم معین 30 تا 40 واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع به دست بیاید. با در نظر گرفتن این تراکم چنانچه متقاضی کاشت مو دچار بالاترین درجۀ طاسی باشد، برای پوشش ناحیۀ پیشانی و بخش میانی سر تقریباً به 2000 واحد فولیکولی نیاز خواهد داشت.

تعداد واحدهای فولیکولی در عمل کاشت مو با تراکم بالا دوبرابر می‌شود. به عبارت دیگر بیشینۀ تراکم واحدهای فولیکولی به 60 تا 75 واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع می‌رسد. در این مورد خاص که طاسی، شدید و تراکم درخواستی بالاست، به خوشه‌های گرفت حاوی دو تا چهار واحد فولیکولی نیاز خواهیم داشت.

کلینیک تخصصی کاشت مو برای یافتن و حفظ گرفت‌های چندفولیکولی باید به تجهیزات تخصصی و پیشرفته برای عمل کاشت مو مجهز باشد. صرفاً با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته می‌توان تعداد بالاتری از گرفت‌ها را با حداقل آسیب برداشت کرد. کاشت مو با تراکم بالا فقط به روش کاشت مو FUT و روش ترکیبی FUT+FUE ممکن است. با استفاده از این روش‌های کاشت مو می‌توان تعداد گرفت‌ها یا واحدهای فولیکولی لازم برای پوشش ناحیۀ طاسی را استخراج کرد.

چه کسانی می‌توانند کاشت مو با تراکم بالا انجام دهند؟

تراکم کاشت مو برای تمام متقاضیان یکسان نیست و به ویژگی‌های موی هر بیمار، سلامت ناحیۀ اهدا، کیفیت موهای اهدایی و عامل‌های متعدد دیگر بستگی دارد. برای تصمیم‌گیری دربارۀ مناسب بودن کاشت مو با تراکم بالا باید عامل‌های متعددی مدّنظر قرار بگیرد.

دقیقاً به همین دلیل است که مشاوره با پزشک باتجربه پیش از عمل بسیار مهم است. پزشک پوست سرتان را در جلسۀ مشاوره معاینه می‌کند، ناحیۀ اهداکننده و دریافت‌کننده را بررسی می‌کند و رویکردی را برای دستیابی به بهترین نتیجۀ ممکن پیشنهاد می‌دهد.

کاشت مو با تراکم بالا به‌طور ویژه بر روی بیمارانی انجام می‌شود که واحدهای فولیکولی اهدایی پرشماری در یک ناحیۀ دائمی دارند. همچنین این روش برای بیمارانی مناسب است که بخش بسیار کوچکی از سرشان طاس شده است و ریزش موی تثبیت‌شده دارند.

کاشت بیش از 80 فولیکول مو در هر سانتی‌مربع در بعضی موارد ممکن نیست. گرفت‌های مو از ناحیۀ اهدا در پشت سر گرفته می‌شود. اگر موهای پشت سر به اندازۀ کافی پرپشت نباشد، جراح نمی‌تواند بیش از 40 موی پیوندی را استخراج کند.

اما اگر ناحیۀ اهدا سالم باشد، جراح می‌تواند بیش از 60 گرفت را برداشت کند و آن‌ها را به بخش‌های کم‌پشت‌تر پیوند بزند.

چه کسانی نمی‌توانند کاشت مو با تراکم بالا انجام دهند؟

کاشت مو با تراکم بالا ممکن است برای اغلب متقاضیان کاشت مو بسیار جذاب باشد اما بایستی بدانید که همه نمی‌توانند از این روش بهره ببرند. افرادی که در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند، بهتر است تا از روش‌های معمول و متداول کاشت مو استفاده کنند:

  • افرادی که بانک موی ضعیفی دارند
  • افرادی که الگوی ریزش موهایشان همچنان کامل نشده است
  • افرادی که دچار عارضه و مشکلات پوستی نظیر پسوریازیس هستند
  • افرادی که زخم یا اسکار روی محل کاشت مو دارند
  • افرادی که از نظر جسمی دچار مشکلاتی همچون دیابت، اختلال انعقاد خون می‌باشند و یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند
  • افرادی که از نظر سنی در بازه مناسبی قرار داشته باشند زیرا کاشت مو با تراکم بالا برای افراد جوا‌ن‌تر نتیجه بهتری دارد
  • افرادی که مراقبت‌های بعد از کاشت را به خوبی انجام دهند
  • افرادی که انتظارات واقع بینانه و منطقی از کاشت مو دارند

آمادگی‌های قبل از کاشت مو با تراکم بالا

پیش از کاشت مو لازم است موارد زیر را رعایت نمایید:

  • سیگار کشیدن را از حداقل 24 ساعت قبل از جراحی ترک کنید. استعمال دخانیات بر فرایند بهبود زخم‌ها و دورۀ نقاهتتان اثر می‌گذارد. پس سیگار را ترک کنید یا حداقل تا مدتی پس از جراحی سیگار نکشید؛
  • نوشیدن مشروبات الکلی از سه روز قبل از جراحی کاشت مو ممنوع است. بهتر است که از یک هفته قبل از جراحی مشروبات الکلی ننوشید؛
  • موهای‌تان را قبل از جراحی کوتاه نکنید. لازم است بگذارید که موهای ناحیۀ اهدا رشد کند تا موی کافی برای پیوند وجود داشته باشد. به‌علاوه سرتان پس از عمل بخیه زده می‌شود، پس بهتر است موهای‌تان بلند باشد تا بخیه‌ها را بپوشاند؛
  • لازم است داروهایی مانند ماینوکسیدیل (با نام تجاری روگین) را پیش از جراحی کاشت مو مصرف کنید. البته مصرف دارو به میزان ریزش مو بستگی دارد؛
  • مصرف داروهای ضدالتهابی و آسپرین را از دو هفته پیش از جراحی قطع کنید؛
  • از دو هفته قبل از جراحی داروهای ضدافسردگی، بتابلاکر و رقیق‌کنندۀ خون مصرف نکنید. جراح فهرستی از بایدها و نبایدها دارویی را قبل از عمل کاشت مو در اختیارتان می‌گذارد و
  • مصرف هر گونه مکمل معدنی، مولتی‌ویتامین یا مکمل‌های گیاهی را متوقف کنید.

روش‌های کاشت مو با تراکم بالا

FUT (کاشت واحد فولیکولی) و FUE (استخراج واحد فولیکولی) دو روش اصلی کاشت مو هستند. معایب این روش‌ها به لطف پیشرفت‌های به‌دست‌آمده تا حدی جبران شده است. این دو تکنیک تا حد زیادی بهترین نتایج ممکن را برای موارد مناسب دارند. اما در جراحی کاشت مو با تراکم بالا، تعداد فولیکول‌های لازم بیش از هر یک از این دو تکنیک است.

روش ترکیبی FUE+FUT

جراحی ترکیبی FUT + FUE یکی از بهترین روش‌ها برای کاشت مو با تراکم بالاست. چنین جراحی زیبایی سنگینی برای دستیابی به حداکثر پوشش و تراکم بالا بر روی بیماران دچار طاسی شدید انجام می‌شود.

متخصص کاشت مو فولیکول‌های مو را در تکنیک FUE با فروکردن دستگاه پانچ در پوست سر استخراج می‌کند. دستگاه پانچ فولیکول را با ریشه و مقداری از بافت سالم پیرامونش جدا می‌کند. سپس جراح گرفت‌های فولیکولی را با رعایت نکات زیبایی‌شناسی به نقاط معینی از ناحیۀ دریافت پیوند می‌زند.

تکنیک کاشت باریکۀ مو یا FUT مستلزم برداشت باریکه‌های مو از پشت و کنار سر است. این باریکه‌ها از هزاران گرفت فولیکولی تشکیل می‌شود. سپس جراح واحدهای فولیکولی را زیر میکروسکوپ با قدرت بالا، یک‌به‌یک از بافت اطراف جدا می‌کند.

تکنیک ترکیبی استخراج تعداد بیشتری از گرفت‌ها را ممکن می‌سازد و به همین دلیل برای کاشت مو با تراکم بالا ترجیح داده می‌شود.

روش DHI

کاشت مو به روش DHI

روش DHI (کاشت موی مستقیم) به افرادی توصیه می‌شود که خواهان موهایی پرپشت و متراکم هستند. روش DHI نزد افرادی محبوب است که هنوز کاملاً طاس نشده‌اند.

کاشت موی مستقیم با استفاده از سوزن چوی (Choi) انجام می‌شود. سوزن چوی سوزنی نازک و استوانه‌ای‌شکل است. جراح در این روش هیچ کانالی را باز نمی‌کند و هیچ برشی را ایجاد نمی‌کند. استفاده از سوزن چوی کاشت موی متراکم‌تری را ممکن می‌سازد.

گرفت‌ها در روش کاشت موی مستقیم از ناحیۀ اهدا برداشته و در کمترین زمان ممکن به ناحیۀ دریافت پیوند زده می‌شوند. نوک باریک و استوانه‌ای قلم چوی عمل کاشت مو را آسان‌تر می‌کند و ناحیۀ خالی را در اختیار می‌گذارد. کاشت موی مستقیم در مقایسه با دیگر روش‌های کاشت مو چند مزیت و نقطه‌ضعف دارد. درهرحال روش کاشت موی مستقیم نیز به شرط انجام شدن توسط متخصص می‌تواند نتیجۀ دلخواه را با موهای پرپشت و متراکم ایجاد کند. استفاده از روش DHI فرایند پوسته‌پوسته‌ شدن، رویه بستن و ترمیم زخم‌ها را تسریع می‌کند. این ویژگی یکی از دلایل محبوبیت بالای روش DHI در میان دیگر روش‌های کاشت مو است.

میزان موفقیت کاشت با تراکم بالا چقدر است؟

هر بار که واحد فولیکولی در پوست سر کاشته می‌شود، رگ‌های خونی زیر آن قطع می‌شود. در نتیجه مشکل کاهش خون‌رسانی نسبی به فولیکول موی تازه کاشته‌شده پیش می‌آید. اگر قطع خون‌رسانی شدید باشد، واحد فولیکولی مدت طولانی زنده نمی‌ماند. به همین دلیل به‌جای ایجاد 50 سوراخ در هر سانتی‌متر برای کاشت مو، 100 سوراخ ایجاد می‌شود.

قطع خون‌رسانی معمولاً هیچ‌گاه دردسرساز نبوده و کاشت با تراکم بالا الگوی رشدی مشابه به کاشت موی معمولی را، البته با رشد متراکم‌تر دارد. درهرحال کاهش خون‌رسانی مشکلی نگران‌کننده در بیماران مبتلا به دیابت و تصلب شرایین است که گردش خون در پوستشان از قبل از جراحی هم به دلیل ابتلا به بیماری مختل شده است.

آیا مراجعه به یک جراح مجرب در موفقیت کاشت مو با تراکم بالا موثر است؟

شرط گرفتن نتیجۀ رضایت‌بخش از جراحی کاشت مو این است که عمل به دست جراح باتجربه و متخصص کاشت مو انجام شود. روش‌های نوآورانه و تجهیزات باکیفیت نقش انکارناپذیری در موفقیت جراحی کاشت مو دارند. در حالت ایده‌آل جراح تعداد کافی از ریشه‌های مو را در هر سانتی‌متر مربع از پوست سر جای‌گذاری می‌کند تا تراکم بالاتری به دست بیاید.

البته پوشاندن نقاط طاسی با جراحی کاشت مو کافی نیست. بخش‌های کم‌پشت‌شده نیز نقاط مناسبی برای کاشت مو هستند. یک جراح خوب طرح درمان را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که تمام بخش‌های سر پوشش کافی پیدا کند و تراکم مو در تمام سر طبیعی به نظر برسد.

تمام فولیکول‌ها باید مطابق با جهت رشد مو و تراکم طبیعی موها کاشته شود. بهترین جراحان برای کاشت مو در خط رویش مو در جلوی سر، از گرفت‌هایی حاوی فقط یک تار مو استفاده می‌کنند تا طبیعی‌ترین نتیجۀ ممکن به دست بیاید. گرفت‌های چندفولیکولی حاوی دو تا پنج تار مو برای بالا و پشت سر مناسب‌تراند.

عوارض جانبی و خطرهای احتمالی کاشت با تراکم بالا

اکثر بیماران شرایط لازم را برای کاشت با تراکم بالا ندارند. وقتی موها بیش از حد نزدیک به‌هم کاشته شود، این خطر به وجود می‌آید که موهای تازه کاشته‌شده بیش از حد نزدیک به هم رشد کنند و برای در اختیار گرفتن فضا با هم «رقابت» کنند. در نتیجه موها اصلاً رشد نمی‌کند.

انجام این جراحی با خطرهای دیگری هم همراه است. وقتی موها در فاصلۀ بسیار کمی از هم کاشته می‌شود، ممکن است پوست سرتان بیش از حد آسیب ببیند، در نتیجه پوست سر التیام پیدا نمی‌کند و در اصطلاح پزشکی نکروزه می‌شود یا می‌میرد. در این حالت نیز گرفت‌های پیوندی رشد نمی‌کند.

بیماران دارای سابقۀ استعمال دخانیات به شدت مستعد مرگ پوست هستند و نباید جراحی کاشت با تراکم بالا انجام بدهند. سیگار کشیدن فرایند ترمیم زخم‌ها را مختل می‌کند و باعث می‌شود پوست و موهای پیوندی به خوبی بهبود نیابند.

آیا هزینه کاشت با تراکم بالا از هزینه کاشت معمولی بیشتر است؟

بله قطعا. اصلی‌ترین فاکتور در کاشت مو، تعداد گرافت‌هایی است که استفاده شده است و در این مورد نیز هرچه تعداد گرافت‌ها بیشتر شوند، هزینه کاشت نیز  افزایش خواهد یافت. علاوه بر این تکنیک کاشت مو نیز بر هزینه نهایی موثر خواهد بود که در روش کاشت مو با تراکم بالا، اغلب از تلفیق دو روش FIT/FUT استفاده می‌شود که این مورد باعث افزایش مراحل کاشت مو و بالارفتن هزینه خواهد شد.

سخن نهایی

تراکم مو به تعداد واحدهای فولیکولی در هر سانتی‌مربع از پوست سر اشاره دارد. هر واحد فولیکولی از یک تا پنج ریشۀ مو تشکیل می‌شود. روی هر سانتی‌مربع از پوست سر افرادی که موهای سالم و قوی دارند، به‌طور متوسط 70 تا 110 واحد فولیکولی وجود دارد. تنها راه‌حل دائمی برای کاهش تراکم مو انجام دادن جراحی کاشت مو است. متخصص کاشت مو گرفت‌های لازم برای پیوند را از ناحیۀ اهدای دارای تراکم موی بالا استخراج می‌کند. مهم‌ترین مرحله در جراحی کاشت مو با تراکم بالا مشاوره با جراح مجرب است. جراح باتجربه وضعیت پوست سرتان و مناسب بودن جراحی کاشت مو با تراکم بالا را ارزیابی می‌کند. اگر نسنجیده اقدام کنید، ممکن است نتیجۀ رضایت‌بخشی را از جراحی کاشت مو با تراکم بالا نگیرید.

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x