روستاهای گردشگری شیراز؛ سفری به دل سنت های گذشته

زمانی که صحبت از سفر به شهرهای مختلف ایران به میان می‌آید، شهر شیراز یکی از اولین مقاصدی است که به ذهن هر فردی خطور می‌کند. این شهر در دوره‌های تاریخی مختلف جزو با اهمیت‌ترین شهرهای ایران محسوب شده و به همین دلیل در طول این دوره‌ها جاذبه‌های مختلفی در شیراز به جای مانده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها روستاهای این شهر است. در این مطلب با تعدادی از دیدنی‌ترین روستاهای گردشگری شیراز آشنا خواهید شد.

روستای دشتک، ماسوله ای در نزدیکی شیراز

اگر به دنبال منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا در اطراف شیراز هستید، روستای گردشگری دشتک شیراز بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. شهر شیراز در میان گردشگران همواره به فضای سرسبز و آب و هوای معتدل شهرت داشته است. طبیعت بی‌نظیر این روستای توریستی شیراز تمامی مسافران را به خود مجذوب کرده است.

روستای دشتک در نزدیکی شهرستان مرودشت قرار دارد و به دلیل معماری پلکانی آن در میان دیگر روستاهای اطراف شیراز از شهرت بالایی برخوردار است.

این روستا در کوهستان‌های مرتفع و سرسبز استان فارس قرار دارد. روستای دشتک، از توابع بخش درود زن دهستان ابرج بوده و جزو مناطقی است که کم‌تر به آن پرداخته شده است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت این منطقه، آب و هوای بی‌نظیر آن است که موجب شده تا بسیاری از مسافران با خرید بلیط هواپیما شیراز به این منطقه سفر کنند. موقعیت کوهستانی روستای دشتک باعث شده تا شرایط جوی آن در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد و آن را به مقصدی بی‌نظیر برای سپری کردن تعطیلات مبدل کرده است.

از جمله جاذبه‌های این روستای دیدنی شیراز می‌توان به: چشمه و آبشار، درختان و باغ‌های میوه و جنگل‌های دیدنی اشاره کرد. روستای تاریخی دشتک، فاصله کمی تا بنای تخت جمشید دارد، به همین دلیل بسیاری از مسافران پس از مراجعه به بنای باشکوه تخت جمشید، برای استراحت و گذران وقت به روستای دشتک سفر می‌کنند. این مورد از روستاهای گردشگری شیراز، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلفی را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی شیراز

یکی از بناهای ارزشمند این منطقه، درخت چنار کهنسالی است که در آن قرار دارد. این درخت به عنوان نماد روستای دشتک شناخته می‌شود. عمر این درخت تاریخی به حدود 400 سال پیش برمی‌گردد و از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است.

از دیگر بناهای این روستای توریستی اطراف شیراز، امامزاده فخرالدین است که در نزدیکی درخت سرو 400 ساله قرار دارد. یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این روستا، آسیاب‌های قدیمی آن است که به دلیل تاریخچه غنی و معماری سنتی آن، شهرت بالایی دارد.

چشمه‌های متعددی در روستای دشتک قرار دارد که در فصول مختلف سال می‌تواند از لحاظ میزان حجم آب متغیر باشد. از جمله چشمه‌های مختلف این روستا می‌توان به  چشمه خنار، نهروم، مرشدی، آب چغور و … اشاره کرد.

علاوه بر تمامی جاذبه‌های این روستا، شما می‌توانید در روستای دشتک از صنایع دستی و خوراکی متفاوت این روستا لذت برده و به خرید سوغاتی بپردازید.

اگر قصد بازدید از روستای دشتک را دارید، این روستا در فاصله 80 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و شما می‌توانید با حدود 1 ساعت رانندگی به این روستای تماشایی مراجعه کنید. بهترین مسیر برای بازدید از روستای دشتک، جادوه مرودشت به سوی کامفیروز است که شما می‌توانید از مسیر دیدنی و سرسبز آن نیز لذت ببرید.

روستاهای دیدنی شیراز

روستای قلات، روستای سنگفرش شده در شیراز

روستای قلات از محبوب‌ترین روستاهای گردشگری شیراز است که با آب و هوایی دل‌پذیر و خنک، حتی در گرم‌ترین روزهای سال نیز می‌تواند از مسافران و مراجعین با آب و هوای بی‌نظیر خود پذیرایی کند.

مسیر سنگ‌فرش شده و خانه‌های پلکانی روستای قلات، از اصلی‌ترین دلایل جذابیت آن برای مسافران و گردشگران است. در دامنه‌های این کوه درختان سرسبز، طبیعت چشم‌نواز و چشمه‌های پرآب خودنمایی می‌کند.

شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد که روستای قلات شیراز کجاست؟ اگر با خرید بلیط هواپیما کرمانشاه شیراز به این شهر سفر کرده اید، بهتر است بدانید که این روستا در فاصله 36 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد. با توجه به ارتفاع 2065 متری این روستا از دریا، آب و هوای آن همواره می‌تواند محبوب برای گردشگران باشد.

روستای ییلاقی قلات در سال 1398 به شکل رسمی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. این روستا در نزدیکی کوه قلات قرار دارد. این کوه مانند دیواره‌ای مرتفع، از جهات مختلف این روستا را در برگرفته و روستا تنها از قسمت شمالی قابل دسترسی است.

روستای قلات از دو بخش بافت قدیمی و جدید تشکیل می‌شود که بافت جدید این روستا، در ابتدای آن قرار دارد و برای رسیدن به بافت قدیمی باید از این بخش عبور کرده و به قسمت قدیمی روستا برسید.

کوچه‌های سنگ‌فرش شده روستای قلات در کنار معماری بی‌نظیر آن، جاذبه‌ای منحصر به فرد و به یادماندنی را برای گردشگران به جای گذاشته است. خانه‌های این روستا به صورت پلکانی و در یک یا دو طبقه ساخته شده است. درختان مرتفعی که اطراف این خانه‌ها را فرا گرفته‌اند، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

در طراحی و ساخت این خانه‌های قدیمی، از مصالح مختلفی از جمله: خشت، گل، چوب و سنگ استفاده شده است. در خانه‌های جدیدتر مصالح دیگری از جمله: سنگ و سیمان به کار رفته است.

این روستا، علاوه بر داشتن جاذبه‌های طبیعی مختلف، از ارزش تاریخی بالایی نیز برخوردار است. قدمت این روستای گردشگری نزدیک شیراز به هزار سال پیش بازمی‌گردد. در دوره‌های تاریخی مختلف از این روستا به عنوان تفریجگاهی برای پادشاهان و مقام‌های دولتی استفاده شده است.

از آن‌جایی که این روستا در مسیر کوچ ایل‌ها و عشایر قرار داشته است، به همین دلیل آن را در ارتفاعات بالا ساخته‌اند تا بتوان از آن به عنوان دژی برای دفاع از منطقه استفاده کرد. وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های مختلف در اطراف آن، امکان مقاومت در مقابل مخاطرات را افزایش داده است.

در این روستا جاذبه‌های تاریخی و دیدنی متعددی قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قلعه قلات اشاره کرد. این قلعه تاریخی که با نام قلعه ارسلان نیز شناخته می‌شود، بنا بر روایات تاریخی، به اتابکان فارس تعلق داشته است. برج‌های مختلف این قلعه، در دوران سلجوقی بازسازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اهمیتی این قلعه به حدی است که حتی سعدی نیز در اشعار خود به این قطعه اشاره کرده است.

جاذبه های گردشگری شیراز

 سخن پایانی

شیراز شهری با جاذبه‌های پایا‌ن‌ناپذیر است. در شهر شیراز می‌توانید به انواع و اقسام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دسترسی داشته باشید که یکی از آن‌ها روستاهای گردشگری شیراز است. در این مطلب با دو مورد از زیباترین و محبوب‌ترین روستاهای اطراف شیراز آشنا شدید و به بررسی جاذبه‌های مختلف آن پرداخته شد. سفر به شیراز از آن دست تجربه‌هایی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذر کرد. اگر شما نیز قصد سفر به شهر تاریخی شیراز را دارید، می‌توانید همین حالا از طریق خرید اینترنتی بلیط هواپیما یوتراوز، در کم‌ترین زمان و با قیمتی مناسب به شیراز سفر کنید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x