هورمون پرولاکتین

 پرولاکتین

پرولاکتین توسط غده هیپوفیز در مغز تولید می شود. این هورمون همچنین به عنوان PRL یا هورمون لاکتوز شناخته می شود. پرولاکتین به طور عمده برای کمک به زنان شیرده پس از زایمان استفاده می شود.

عملکرد خاصی از پرولاکتین در مردان شناخته شده نیست. با این حال، سطح پرولاکتین برای اندازه گیری رضایت جنسی در مردان و زنان مورد استفاده قرار گرفته است. آزمایش سطح پرولاکتین می تواند مسائل دیگر ناشی از هورمون را نشان دهد.

چرا آزمایش پرولاکتین انجام می شود؟

زنان

زنان مبتلا به علائم پرولاکتینوما ممکن است نیاز به آزمایش داشته باشند. پرولاکتینوما یک تومور غیرسرطانی در غده هیپوفیز است که سطح بالایی از پرولاکتین را تولید می کند.

علائم پرولاکتینوما در زنان عبارتند از:

  • سردرد بدون علت
  • اختلال بینایی
  • گالاکتوره یا شیردهی در خارج از زایمان
  • درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی
  • رشد غیرطبیعی موهای صورت و بدن
  • آکنه های غیر طبیعی

هومون پرولاکتین

آزمایش معمولا در افراد مبتلا به پرولاکتینوما انجام می شود تا پزشک پاسخ تومور به درمان را پیگیری کند.

اگر شما دارای مشکلات باروری یا دوره های نامنظم هستید ممکن است آزمایش پرولاکتین مورد نیاز باشد . این آزمون همچنین می تواند مشکلات غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس را نشان دهد.

مردان

اگر علائم پرولاکتینوما را داشته باشند، ممکن است مردان به آزمایش نیاز داشته باشند. علائم پرولاکتینوما در مردان عبارتند از:

  • سردرد
  • اختلال بینایی
  • کاهش میل جنسی و یا مشکلات باروری
  • اختلال در نعوظ
  • کمبود غیر طبیعی مو و صورت

آزمون همچنین می تواند مورد استفاده قرار گیرد:

  • بررسی اختلال عملکرد بیضه یا اختلال در نعوظ
  • رد کردن مشکلات غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس

آزمایش خون

آزمایش پرولاکتین همانند یک آزمایش خون است. چند دقیقه در یک آزمایشگاه طول می کشد. شما لازم نیست برای آن آماده باشید. نمونه معمولا 3 تا 4 ساعت پس از بیدار شدن در صبح انجام می شود. خون از ورید در بازوی شما کشیده می شود. درد بسیار کمی وجود دارد. در هنگام سوزن و بعضی از درد های خفیف پس از آن، ممکن است فقط کمی صدمه دیده باشید.

هومون پرولاکتین

بعضی از قرص های کنترل قند خون، داروهای فشار خون بالا و یا داروهای ضد افسردگی می توانند نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار دهند. قبل از اینکه آزمایش انجام شود، از مصرف هرگونه دارو پرهیز کنید. مشکلات خواب، سطوح استرس بالا و تمرینات شدید قبل از آزمون نیز می توانند بر نتایج تاثیر بگذارند.

خطرات آزمایش پرولاکتین چیست؟

آزمایش پرولاکتین عوارض کمتری دارد. بعد از کشیدن خون، ممکن است کبودی کوچک در محل ایجادشود.

در موارد نادر، بعد از تست، ورید ممکن است شرایطی به نام فلبیت ظاهر شود که به التهاب رگ یا سیاهرگ گفته می شود.

همچنین اگر شما مصرف داروهای کاهش دهنده خون مانند آسپیرین یا وارفارین را قبل از انجام آزمایش مصرف کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید.

نتایج طبیعی پرولاکتین چیست؟

دکتر شما ارزیابی خواهد کرد که آیا نتایج شما طبیعی است بر اساس بسیاری از عوامل، از جمله سلامت عمومی شما. مقادیر پرولاکتین ممکن است بین آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. نتایج طبیعی معمولا به شرح زیر است (ng / ml = nanograms per milliliter)  :

زنان 25 نانوگرم

زنان باردار 34 تا 386 نانوگرم

مردان 15 نانوگرم در میلی لیتر

هومون پرولاکتین

سطح بالا پرولاکتین چیست؟

سطح پایین پرولاکتین در زنان یا مردان معمولا نگران کننده نیست. با این حال، سطح بالایی از پرولاکتین، به نام hyperprolactinemia، می تواند یک مسئله مشکل ساز باشد. حدود 10 درصد از مردم دارای هیپرپرولاکتینمی هستند.

سطح بالای پرولاکتین در حین بارداری و بعد از زایمان طبیعی است. با این حال، هیپرپرولاکتینمی همچنین می تواند ناشی از بی اشتهایی، بیماری کبد، بیماری کلیوی و کم کاری تیروئید باشد. هیپوتیروئیدی می تواند باعث افزایش غده هیپوفیز شود که با درمان جایگزینی هورمون تیروئید قابل درمان است. سطح بالایی از پرولاکتین همچنین می تواند ناشی از تومورهای هیپوفیز باشد. این تومورها می توانند به صورت جراحی درمان شوند.

بعضی از داروها می توانند باعث افزایش سطح پرولاکتین شوند. داروهای روانپزشکی مانند ریپریدون و هالوپریدول می توانند سطح خود را افزایش دهند. متاکلپرامید همچنین می تواند سطح پرولاکتین را افزایش دهد. این دارو به طور معمول برای درمان ریفلاکس اسید یا تهوع ناشی از مواد مخدر سرطانی استفاده می شود.

برخی از عوامل استرس زای معمول نیز می توانند سطح پرولاکتین را افزایش دهند. این عوامل استرس زا شامل قند خون پایین، فعالیت های ورزشی شدید و حتی ناراحتی است. اگر متوجه شوید که سطح پرولاکتین شما بالا است، ممکن است لازم باشد راه هایی برای کاهش استرس خود و حفظ قند خون خود را در سطوح سازگار پیدا کنید.

شبدر قرمز، شنبلیله، یا رازیانه می تواند سطح پرولاکتین را بالا ببرد. اگر متوجه شوید که سطح پرولاکتین بالا دارید، از خوردن هر چیزی با این مواد غذایی اجتناب کنید.

پرولاکتین و باروری

در برخی موارد، سطح پرولاکتین بالا می تواند منجر به ناباروری شود

تومورهای پرولاکتینوما می توانند بر غده هیپوفیز خود فشار آورند و تولید هورمون ها را متوقف کنند. این وضعیت به عنوان hypopuititarism شناخته شده است. در مردان، این باعث میل جنسی پایین تر و از دست دادن موی بدن می شود. در زنان، این می تواند منجر به ناباروری شود.

هیپرپرولاکتینمی می تواند برای یک زن باردار دشوار باشد

 سطح پرولاکتین بالا می تواند تولید طبیعی هورمون های استروژن و پروژسترون را متوقف کند. این می تواند در تخمدانها تخمک ها را آزاد کند یا به طور کامل متوقف شود.

درمان سطح بالای پرولاکتین

آگونیست های دوپامین مانند بروموکریپتین (Parlodel و Cycloset) شایع ترین درمان برای سطح بالایی از پرولاکتین هستند. این داروها به مغز کمک می کنند تا دوپامین را برای کنترل پرولاکتین بالا ببرد. آنها همچنین می توانند تومورهای پرولاکتینوما را کاهش دهند.

دکتر شما ممکن است توصیه کند که کابرگولین را مصرف کنید. Cabergoline یک درمان جدیدتر با پرولاکتینوما با عوارض جانبی خفیف نسبت به سایر داروهای پرولاکتینوما معمول است. اگر با داروهای دیگر درمان، از جمله بروموکریپتین مواجه شدید، با دکتر خود درباره کابرگولین صحبت کنید.

سطح پرولاکتین هر کس به آسانی به آگونیست های دوپامین پاسخ نمی دهد. اگر این داروها به میزان پرولاکتین یا پرولاکتینوما کمک نمیکند، پزشک ممکن است رادیوتراپی را پیشنهاد کند

اگر داروی تومور شما را کاهش ندهد، پزشک ممکن است عمل جراحی انجام دهد. جراحی را می توان از طریق بینی و یا جمجمه فوقانی انجام داد. جراحی و دارو با هم می تواند سطح پرولاکتین خود را به حالت طبیعی برساند.

هومون پرولاکتین

اقداماتی که می توانید برای کاهش سطح پرولاکتین خود انجام دهید عبارتند از:

  •      رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سطح استرس خود را پایین نگه دارید
  •      متوقف کردن تمرینات شدید یا فعالیت هایی که شما را سرکوب می کند
  •      اجتناب از لباس هایی که باعث ناراحتی قفسه سینه شما می شود
  •      اجتناب از فعالیت ها و لباس هایی که نوک پستان های شما را تحریک می کنند

مصرف ویتامین B-6 و مکمل های ویتامین E

ویتامین B-6 بخشی از فرایند تولید دوپامین است و سطوح بالاتر می تواند سطح پرولاکتین را کاهش دهد. ویتامین E به طور طبیعی مانع از افزایش سطح پرولاکتین می شود. قبل از تغییر مصرف ویتامین ها یا مکمل های دیگر، با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

مراجعه به متخصص

اگر وضعیتی در رابطه با سطح پرولاکتین بالا داشته باشید، پزشک شما به احتمال زیاد شما را به یک متخصص غدد درون ریز مراجعه خواهد کرد. یک متخصص غدد درون ریز می تواند شما را از طریق درمان یا جراحی راهنمایی کند.

پزشک شما ممکن است یک اسکن MRI برای بررسی اینکه آیا تومور پرولاکتینوما باعث افزایش سطح پرولاکتین می شود، درخواست می کند. پزشک شما برای کاهش هر تومور موجود دارو را تجویز می کند.

گاهی اوقات علت خاصی برای سطح بالای پرولاکتین شما وجود ندارد.این به عنوان hyperprolactinemia idiopathic  شناخته شده است. اگر سطح پرولاکتین شما پایین نرود، دکتر شما احتمالا دارو را تجویز می کند.

پرولاکتینوما و هیپرپرولاکتینمی تهدید کننده زندگی نیستند. بدترین عوارض داروها معمولا پس از درمان به پایان می رسد. ناباروری ناشی از سطوح پرولاکتین بالا می تواند با کاهش سطح پرولاکتین به حالت طبیعی بازگردد. کیفیت زندگی شما حتی اگر شما نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشید باقی خواهد ماند.

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x