معرفی 12 گیاه برای فراری دادن مار از حیاط و خانه

آیا در محیطی زندگی می‌کنید که زیستگاه مار است؟ مواجهه با این حیوان می‌تواند برای هر باغبان یا صاحبخانه‌ای اضطراب‌آور باشد. مارها بخش مهمی از اکوسیستم هستند، اما بسیاری از آن‌ها ویژگی‌هایی دارند که برای انسان مضر یا حتی کُشنده است.

به خصوص اگر فرزند داشته باشید، ممکن است کودک‌تان ناخواسته در حین بازی وارد زیستگاه مار شود. مارهای سمی برای شما و حیوانات خانگی‌تان خطرناک هستند. حتی مارهای غیرسمی هم می‌توانند دردسرساز باشند و با یک حمله غافلگیرانه باعث ترس و وحشت شما شوند.

به جای اینکه برای در امان ماندن از دست این حیوان به آن آسیب بزنید، بهتر است از گیاه برای فراری دادن مار استفاده کنید. مقاله امروز ایده آل مگ به معرفی بهترین گیاهان دفع کننده مار اختصاص دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

گیاهان طبیعی برای فراری دادن مار

مارها به طرز شگفت‌انگیزی موجودات حساسی هستند و از گیاهانی که بوی قوی یا ظاهر ترسناک دارند دوری می‌کنند. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که با کاشت گیاه از ورود آن‌ها به داخل باغ یا محل زندگی خود جلوگیری کنید.

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا کالاندولا یک گیاه تزئینی است که به نظر می‌رسد خاستگاه اصلی آن جنوب قاره اروپا باشد. این گیاه از قرن دوازدهم در باغ‌های اروپا کشت می‌شده است، اما در حال حاضر می‌توان آن را در بیشتر مناطق معتدل جهان، از جمله ارتفاعات زاگرس، مشاهده کرد.

گل همیشه بهار

برگ‌های کالاندولا بیضی شکل و کشیده بوده و گل‌های آن به رنگ زرد، نارنجی، نارنجی متمایل به قرمز یا دو رنگ هستند. گونه‌های وحشی این گیاه از گل‌های کوچک و گونه‌های اهلی شده آن از گل‌های بزرگ تشکیل شده‌اند.

گل‌ها و برگ‌های کالاندولا خوراکی هستند. از گل‌های این گیاه به جای زعفران استفاده می‌شود. برگ‌های آن را هم می‌توان داخل سالاد ریخت.

گل همیشه بهار یک گیاه دارویی با خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدمیکروبی است. استفاده موضعی از این گیاه به درمان سوختگی‌ها و زخم‌های جزئی، رفع خشکی و ترک‌خوردگی پوست و درمان شوره سر کمک می‌کند.

وقتی از گیاه برای فراری دادن مار صحبت به میان می‌آید، تعداد کمی از آن‌ها به اندازه گل همیشه بهار موثر هستند. این گل‌ زیبا نه تنها ظاهر چشم‌نوازی به باغ یا باغچه شما می‌بخشد، بلکه یک رایحه قوی تولید می‌کند که مارها قادر به تحمل آن نیستند.

گل همیشه بهار با انتشار بویی شبیه به بوی گندراسو (راسوی آمریکایی) که دشمن طبیعی مار است، به دور کردن این حیوان کمک می‌کند. گندراسو به دلیل مایع بسیار بدبویی که به بیرون از بدن خود منتشر می‌کند، مشهور شده است.

هم گل همیشه بهار فرانسوی و هم گل همیشه بهار آمریکایی هر دو رایحه تند قوی دارند که می‌تواند به خوبی مارها را دور نگه دارد. اگر به دنبال یک گیاه برای دور کردن مار می‌گردید، گل همیشه بهار را در نزدیکی ورودی خانه یا باغ خود بکارید؛ با این حال، به خاطر داشته باشید که ریشه‌های این گیاه می‌توانند مخفیگاه خوبی برای موش‌ها و سایر طعمه‌های مار باشند.

گل همیشه بهار نه تنها مارها را دفع می‌کند، بلکه می‌تواند با سایر آفات رایج باغ هم مقابله کند.

بادرنجبویه

بادرنجویه یک گیاه علفی یک یا چند ساله از تیره نعناع است. این گیاه معطر بویی شبیه به لیمو دارد و از برگ‌های پهن و تخم مرغی شکل با لبه‌های دندانه‌دار تشکیل شده است.

استفاده از بادرنجبویه به عنوان گیاه برای فراری دادن مار

رنگ غنچه‌های بادرنجبویه با رنگ گل‌های آن متفاوت است. غنچه‌های این گیاه زرد رنگ هستند، در حالی که گل‌های آن به رنگ سفید مایل به صورتی یا بنفش دیده می‌شوند. ارتفاع بادرنجبویه به طور میانگین 30 سانتی‌متر است، اما می‌تواند به 90 سانتی‌متر هم برسد.

اروپا، ترکیه و ایران به عنوان خاستگاه بادرنجبویه معرفی شده‌اند. در ایران می‌توانید این گیاه را در نواحی شمالی کشور و همچنین آذربایجان شرقی و غربی پیدا کنید.

قرن‌ها است که از بادرنجبویه به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود. از دیدگاه طب سنتی، این گیاه روی قلب و عروق تاثیر مثبت دارد و به رفع مشکلات قلبی و گوارشی کمک می‌کند. در قرون وسطا، بادرنجبویه توسط پزشکان برای کاهش اضطراب، بهبود خواب و التیام زخم‌ها تجویز می‌شده است.

امروزه بادرنجبویه در فرمولاسیون بسیاری از داروهای گیاهی به‌کار رفته است. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از اسانس این گیاه در رایحه درمانی می‌تواند چربی خون را پایین بیاورد و مصرف خوراکی آن به کاهش قند خون کمک می‌کند؛ همچنین مشخص شده است که بادرنجبویه اثر آرام‌بخش دارد و به بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

اگر به دنبال یک گیاه برای فراری دادن مار می‌گردید، بادرنجبویه یکی از مواردی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. مار بوی این گیاه را دوست ندارد و به مکان‌هایی که بادرنجویه در آنجا کاشته شده است نزدیک نمی‌شود.

حیوانات با حس بویایی قوی + 10 حیوان با بویایی بیشتر

زبان مادر شوهر

زبان مادر شوهر یکی از گیاهان سرده سانسوریا است که ارتفاع برگ‌های بلند و محکم آن می‌تواند بین 15 سانتی‌متر تا بیش از دو متر متغیر باشد.

گیاه زبان مادر شوهر

اولین بار چینی‌ها سانسوریا را به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش دادند. آن‌ها معتقد بودند که هر کسی این گیاه را بکارد از فضلیت‌های خدایان (از جمله عمر طولانی، زیبایی، سلامت و قدرت) بهره‌مند می‌شود.

یکی از ویژگی‌های سانسوریا این است که می‌توان از آن به عنوان یک گیاه برای فراری دادن مار استفاده کرد. سانسوریا با بسیاری از گیاهان دور کننده مار متفاوت است؛ چون به جای اینکه از طریق بوی خود مارها را فراری دهد، از نظری بصری روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، مارها علاقه‌ای به ظاهر این گیاه ندارند.

زبان مادر شوهر یک گیاه همیشه سبز با برگ‌های بلند و تیز است که مارها از آن می‌ترسند؛ به‌علاوه، این گیاه می‌تواند در مکان‌های کم نور به رشد خود ادامه دهد؛ بنابراین، برای مناطق سایه‌دار باغ که ممکن است مکان خوبی برای اختفای مارها باشند، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود.

گیاه سانسوریا به نگهداری زیادی نیاز ندارد و تقریبا در هر شرایطی می‌تواند زنده بماند. این گیاه نور غیرمستقیم اما مداوم را ترجیح می‌دهد و در خاک نرم با زهکشی مناسب به خوبی رشد می‌کند.

یکی از مزیت‌های پرورش گیاه زبان مادر شوهر این است که در شب دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند. به گفته محققان، سانسوریا می‌تواند هوا را تصفیه کند و فرمالدهید و بنزن موجود در آن را کاهش دهد.

سیر

سیر یک گیاه علفی و چند ساله است که از کشت آن بیش از 2 هزار سال می‌گذرد. آسیای مرکزی و شرق مدیترانه خاستگاه اصلی این گیاه هستند، اما می‌توان آن را در بیشتر مناطق جهان کاشت.

استفاده از سیر به عنوان گیاه برای فراری دادن مار

گیاه سیر از تعداد زیادی پیاز کوچک تشکیل شده است که به آن‌ها سیرچه می‌گویند. برگ‌های این گیاه باریک، نواری شکل و سبز رنگ هستند و گل‌های آن به رنگ‌های مختلف از جمله سفید و صورتی دیده می‌شوند.

سیر را می‌توان در باغ، باغچه یا گلدان کاشت. در مناطق سردسیر اوایل بهار زمان مناسبی برای کاشت سیر است، اما در مناطقی که زمستان معتدل دارند می‌توان در پاییز اقدام به کاشت آن کرد. این گیاه در خاک سبک با زهکشی خوب بهترین عملکرد را دارد.

وقتی درباره استفاده از گیاه برای فراری دادن مار صحبت می‌کنیم، می‌توانیم به بعضی از سبزیجات مثل سیر هم اشاره کنیم. استفاده از سیر یک راه هوشمندانه برای دور نگه داشتن مار است. این گیاه مقدار زیادی ترکیبات گوگردی دارد که مارها بوی قوی آن را دوست ندارند.

مارها به بوی شدید سیر حساس هستند، بنابراین قرار دادن حبه‌های سیر در اطراف خانه می‌تواند به دور کردن آن‌ها کمک کند.

اگر نگران آسیب دیدن گیاهان خود توسط مارها هستید، کاشت سیر در نزدیکی آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. رایحه سیر از نزدیک شدن مار به گیاهان شما جلوگیری می‌کند و آن‌ها را ایمن نگه می‌دارد؛ علاوه بر این، ترشحات روغنی سیر به بدن مارها می‌چسبد و عطر آن مانند اسپری فلفل، اثر گیج‌کننده‌ دارد.

افسنطین

افسنطین یک گیاه علفی معطر است که گل‌های زرد رنگی به شکل زنگوله دارد. ارتفاع این گیاه در سال اول به حدود یک متر و در سال دوم به 1/5 متر می‌رسد.

افسنطین مناسب‌ترین گیاه برای فراری دادن مار

افسنطین می‌تواند در خاک‌های فقیر رشد کند و علیرغم کم آبی به حیات خود ادامه دهد. این گیاه به روش‌های مختلف از جمله قلمه زدن ریشه‌ها یا کاشت بذر تکثیر می‌شود.

افسنطین یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که مشخص شده است خاصیت ضدمیکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی دارد. افسنطین در بسیاری از فرآورده‌های گیاهی یافت می‌شود و برای درمان مشکلات گوارشی، دردهای عضلانی و افزایش میل جنسی به‌کار می‌رود.

بعضی از کارشناسان افسنطین را به عنوان یک گیاه برای فراری دادن مار معرفی می‌کنند و از افراد می‌خواهند که آن را در زیستگاه‌های مار بکارند.

مارها نمی‌توانند بوی افسنطین را تحمل کنند؛ علاوه بر این، افسنطین گیاه نسبتا بزرگی است که اندازه آن ممکن است به حدود یک متر برسد؛ به همین دلیل، می‌تواند یک مانع فیزیکی در برابر مار ایجاد کند.

از سوی دیگر، افسنطین به طعم قوی و تلخش معروف است. این گیاه حاوی ترکیبی به نام آبسینتین است که طعم تلخ آن را ایجاد می‌کند. آبسینتین موجود در افسنطین در دفع مارها موثر است. وقتی گیاهان حاوی آبسینتین توسط مارها بلعیده می‌شوند، دهان و گلوی این حیوانات شروع به سوزش می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که مار از گیاهان دارای این ترکیب دوری کند.

اگر به دنبال گیاه برای دفع کردن مار هستید، افسنطین گزینه خوبی است. این گیاه به راحتی یافت می‌شود و در اکثر مناطق آب و هوایی قابل کشت است.

آگاپانتوس صورتی

آگاپانتوس بومی آفریقا است و گونه‎‌های مختلفی دارد که می‌توانند از بهار تا تابستان شکوفه دهند. گاهی اوقات، برگ‌های این گیاه برای مدت طولانی روی آن باقی می‌مانند، اما در بعضی موارد هم هر سال در فصل زمستان خشک می‌شوند.

آگاپانتوس صورتی

خاک محل کشت آگاپانتوس باید سبک بوده و از زهکشی مناسب برخوردار باشد. این گیاه برای رشد به نور خورشید نیاز دارد، بنابراین باید آن را در مکانی بکارید که در معرض نور آفتاب باشد.

آگاپانتوس در مناطق نیمه سایه هم به رشد خود ادامه می‌دهد، اما ممکن است استحکام برگ‌های آن کاهش پیدا کند. از آنجا که آگاپانتوس بومی آفریقا است، نمی‌تواند سرمای شدید را تحمل کند.

آگاپانتوس صورتی برای کسانی که می‌خواهند از یک گیاه برای فراری دادن مار استفاده کنند، انتخاب خوبی است. این گیاه باشکوه یکی از اعضای خانواده پیاز است که می‌تواند در بهار و اوایل تابستان جلوه‌ای خیره‌کننده به باغ یا باغچه شما ببخشد.

اگرچه آگاپانتوس صورتی زیبا به نظر می‌رسد، اما مارها از بوی آن متنفر هستند و به همین دلیل می‌تواند این حیوانات را از محل زندگی شما دور نگه دارد.

آگاپانتوس صورتی خاصیت دارویی دارد و به درمان سردرد و عفونت سینوسی کمک می‌کند.

توسکای زرد

توسکای زرد یک درختچه همیشه سبز و رونده است که می‌تواند حتی در زمستان برگ‌های خود را حفظ کند. این گیاه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و خود را با شرایط مختلف وفق می‌دهد. برای مثال، در نور کم و در شرایط آب و هوایی سخت به حیات خود ادامه می‌دهد.

توسکای زرد

با این حال، خاک مغذی و آفتاب زیاد برای رشد توسکا ایده‌آل است. در اولین فصل رشد باید خاک محل کاشت توسکا دائما مرطوب باشد؛ به همین دلیل، توصیه می‌شود در مناطق گرمسیر آن را در فواصل زمانی کوتاه آبیاری کنید. بعد از سال اول، مقاومت توسکا در برابر کم آبی افزایش می‌یابد و فقط در ماه‌های گرم به آب نیاز دارد.

توسکای زرد برای کسانی که می‌خواهند از یک گیاه برای فراری دادن مار استفاده کنند، گزینه مناسبی است؛ چون مارها به دلیل ظاهر و بوی این گیاه به آن نزدیک نمی‌شوند.

7 نکته مهم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

ریحان میخکی

ریحان درختی آفریقایی یا ریحان میخکی یک گیاه چند ساله است که ارتفاع آن می‌تواند به حدود دو متر برسد. این گیاه بسیار خوش‌بو است و در مناطق گرمسیر و نیمه سردسیر به خوبی رشد می‌کند.

ریحان مناسب‌ترین گیاه برای فراری دادن مار

کلسیم، روی، آهن و ویتامین‌های A و C همگی در ریحان میخکی به وفور یافت می‌شوند. این گیاه دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و آنتی اکسیدانی قوی است و می‌تواند به بدن در کاهش استرس کمک کند.

تفاوت ریحان میخکی با ریحان معمولی به برگ‌های آن‌ها مربوط می‌شود. ریحان میخکی در مقایسه با ریحان معمولی برگ‌های بزرگ‌تری دارد.

ریحان میخکی از یک بوی قوی برخوردار است که برای ما جذاب به نظر می‌رسد، اما مارها را گیج می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها فورا محل کاشت گیاه را ترک کنند. این گیاه بویی شبیه میخک دارد که مارها نمی‌توانند آن را تحمل کنند، بنابراین، توصیه می‌شود ریحان را همراه با گل همیشه بهار یا سایر گیاهان دفع کننده مار در اطراف باغ یا باغچه خود بکارید.

ریحان در داخل خانه هم رشد می‌کند. در مواردی که امکان نفود مار به داخل ساختمان وجود دارد، می‌توان از ریحان برای فراری دادن آن استفاده کرد. گیاهان دیگری که می‌توانند در داخل یا خارج از منزل رشد کنند و مارها از بوی آن متنفرند عبارتند از: مریم گلی، آویشن و اسطوخودوس.

از روغن ریحان میخکی هم می‌توان برای دور نگه داشتن مارها استفاده کرد. 10 تا 15 قطره روغن ریحان میخکی را با یک لیتر آب مخلوط کرده و آن را در اطراف ناحیه‌ای که ممکن است مارها به آن نفوذ کنند اسپری کنید.

اگر به ریحان میخکی دسترسی ندارید و می‌خواهید حتما از گیاه برای فراری دادن مار استفاده کنید، سایر انواع ریحان هم ممکن است برای این کار موثر باشند.

گیاهان سمی آپارتمانی ؛ علت سمی بودن و نحوه نگهداری

روغن برای دور کردن مار

بوی گیاهان معطر و ادویه‌ها برای انسان خوشایند است، چرا که احتمالا از آماده شدن یک غذای خوشمزه خبر می‌دهد؛ اما به گفته کارشناسان، مارها به این مواد خوش‌بو عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهند.

دور کردن مار با روغن

مارها حس بویایی قوی دارند که از آن برای یافتن منابع غذایی استفاده می‌کنند؛ بنابراین، شما می‌توانید از این ویژگی نهایت استفاده را ببرید و از عطرهایی که این حیوانات دوست ندارند برای دور کردن آن‌ها کمک بگیرید.

روغن‌های گیاهی برای دور نگه داشتن مار بسیار مناسب هستند. برای مثال، یک مطالعه روی مار درختی قهوه‌ای نشان داد که روغن دارچین و روغن میخک هر دو در دفع این گونه جانوری موثرند.

اگر تصمیم به استفاده از این روش گرفتید، روغن‌ها را در محلی قرار دهید که حیوانات خانگی شما به آن‌ها دسترسی نداشته باشند.

روغن دارچین

بعضی از افراد معتقدند که مارها نمی‌توانند بوی مواد معطر را تحمل کنند. برای مثال، بر این باورند که دارچین به دلیل طعم و عطر منحصر به فردی که دارد می‌تواند به دفع این حیوانات کمک کند.

از دارچین  به شیوه‌های مختلف استفاده می‌شود. شما می‌توانید چوب دارچین را در گوشه خانه خود قرار دهید، پودر آسیاب شده آن را روی خاک بپاشید یا از روغن آن استفاده کنید.

برای استفاده از روغن دارچین باید چند قطره از آن را روی یک پنبه بریزید و آن را روی سطوحی که مارها از آن‌ها عبور می‌کنند بمالید.

روغن میخک

روغن دیگری که می‌توان از آن برای دفع مارها کمک گرفت، روغن میخک است. برای استفاده از این روغن می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن سدر، یک قاشق چای‌خوری روغن دارچین و دو لیوان آب مخلوط کنید. مواد را در یک بطری اسپری بریزید و تکان دهید.

روغن میخک

راهکار دیگر این است که روغن میخک و روغن دارچین را با نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و داخل بطری اسپری بریزید. از این اسپری می‌توانید روی سطوح متخلخل مانند سطوح چوبی استفاده کنید.

روغن سیر

از روغن سیر هم به عنوان یک ماده دفع کننده مار نام برده شده است. 10 حبه سیر را همراه با روغن سیر و چند قاشق غذاخوری آب داخل مخلوط‌کن بریزید. مایع به دست آمده را داخل بطری اسپری ریخته و درب آن ببندید. وقتی از خود سیر در کنار روغن آن استفاده می‎‌کنید، اثربخشی روغن بیشتر می‌شود.

این ترکیب را در هر جایی که ممکن است محل ورود مار باشد اسپری کنید. این کار را هر دو تا سه هفته یک‌بار و همچنین بعد از هر بار بارندگی انجام دهید.

سرکه یک دفع کننده مار

سرکه یکی از مفیدترین اقلام موجود در خانه است. این ماده غذایی کاربردهای زیادی دارد؛ هم به عنوان طعم‌دهنده به سالاد و سایر غذاها اضافه می‌شود و هم می‌تواند یک پاک‌کننده طبیعی فوق‌العاده باشد.

دفع مار با سرکه

علاوه بر این، بعضی از کارشناسان بر این باورند که می‌توان از سرکه برای دور کردن مارها استفاده کرد. دلایل مختلفی برای این ادعا وجود دارد، امامهم‌ترین دلیل این است که سرکه یک ماده اسیدی است.

مارها به مواد اسیدی بسیار حساس هستند و از هر چیزی که حتی کمی اسیدی باشد دوری می‌کنند. ریختن سرکه روی زمین باعث می‌شود که مارها از حرکت کردن روی آن اجتناب کنند.

سرکه در دور نگه داشتن مارها از استخرها و برکه‌ها هم موثر است. اگر مارها در ملک شما وارد این مناطق شدند، داخل آب مقداری سرکه بریزید تا از ورود این حیوانات جلوگیری کنید.

مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی

کلام پایانی

گیاه جادویی برای دفع همه مارها وجود ندارد. گیاهان مختلف دارای خواص متفاوتی هستند که ممکن است برای نوع خاصی از مار جذاب یا غیرجذاب باشند؛ بنابراین، انتخاب مناسب‌ترین گیاه برای فراری دادن مار به نوع ماری که با آن مواجه می‌شوید بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید که هر چقدر از گونه‌های گیاهی متنوع‌تری برای دفع مار استفاده کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید؛ چون احتمالا مار نمی‌تواند از سد چند گیاه مختلف عبور کند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین گیاهان دور کننده مار آشنا کنیم. اگر در استفاده از این گیاهان تجربه دارید یا راهکارهای دیگری برای دور کردن مار می‌شناسید، خوشحال می‌شویم که آن‌ها را در بخش نظرات همین مقاله با ما و سایر خوانندگان ایده آل مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا باید مارها را از باغ دور کرد؟

مارها به دور نگه داشتن آفات مختلف از گیاهان کمک می‌کنند؛ اما شما باید ایمنی خود را هم در نظر بگیرید. اگرچه بعضی از مارها بی‌ضرر هستند، اما احتمالا نمی‌توانید مارهای سمی و غیرسمی را از یکدیگر تشخیص دهید.

مار از چه گیاهی بدش می آید؟

مار از نزدیک شدن به گیاهی که بوی قوی دارد مثل گل همیشه بهار، ریحان میخکی و سیر و گیاهی که ظاهر آن ترسناک است مانند سانسوریا دوری می‌کند.

چرا بعضی از گیاهان دفع کننده مار هستند؟

اکثر این گیاهان به دلیل بوی قوی خود می‌توانند مارها را از محل زندگی یا باغ شما دور کنند؛ چون مارها بوهای تند یا ناشناخته را دوست ندارند. اگر در زمان تولد مار یکی از این گیاهان در باغ وجود داشته باشد، مار به آن عادت می‌کند. در این شرایط، حتی استفاده از قوی‌ترین گیاه برای فراری دادن مار کارساز نیست. بعضی از گیاهان هم مثل زبان مادر شوهر به دلیل ظاهر خود می‌توانند مارها را دفع کنند.

3.3 | (7)
منبع bestlifeonline backyardboss
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x