اسرار بزرگ ترین مار جهان: آدم‌خوار ترسناک!

مارها از آن دست موجوداتی هستند که در اندازه‌های بسیار متفاوت در طبیعت دیده می‌شوند. مقایسه مارهای بسیار کوچک آبی و مارهای بالغ پایتون کافی است تا بدانیم این خزنده‌های آرام اما عموما ترسناک چه تفاوت چشمگیری را در اندازه و ابعاد با یکدیگر دارند.

جالب‌تر اینکه خطرناک‌ بودن آن‌ها ارتباط چندانی به بزرگ یا کوچک بودن‌شان ندارد. اکنون قصد داریم بزرگ ترین مار جهان را به شما معرفی کنیم. برای آشنایی با این عالیجنابان غول‌پیکر تا انتها با ایده آل مگ همراه باشید.

بلندترین مار جهان یا سنگین‌ ترین مار جهان؟

پایتون مشبک شکار شده در Buluh Kasap

برای معرفی بزرگ ترین مار جهان باید ابتدا به این موضوع پرداخت که منظور از «بزرگ‌ترین» چیست دارد. در واقع می‌توان بزرگ ترین مار جهان را از دو منظر طول و وزن بررسی نمود. قطعا اطلاعات و آمار مربوط به سنگین‌ترین یا بلندترین مارها، براساس نمونه‌هایی که در طبیعت مشاهده یا شکار شده‌اند و امکان اندازه‌گیری آن‌ها وجود داشته، اعلام می‌شود.

براساس این آمار و اطلاعات بزرگ ترین مارهای جهان متعلق به خانواده‌های پایتون و بوآ هستند. پس از این مقدمه، اکنون بهتر می‌توانیم بزرگترین مارها یا شاید بهتر است بگوییم خزندگان لغزان زمین را بشناسیم.

آناکوندای سبز، بزرگ ترین مار جهان از نظر وزن

بزرگی آناکوندای سبز در مقایسه با شکارچی آن

اگر بخواهیم بزرگترین مار جهان را براساس وزن معرفی کنیم، آناکوندای سبز (Eunectes murinus) با وزنی بیش از نیم تن این عنوان را به خود اختصاص خواهد داد. در سال ۲۰۱۴، یک آناکوندای سبز ۵۷۵ کیلوگرمی در کلمبیا کشف شد.

این مار سنگین ترین مار ثبت شده در تاریخ است. البته این مار عظیم‌الجثه با طولی بیش از ۶ متر تنها کمی کوتاه‌تر از رقیب خود پایتون مشبک است. درواقع ضخامت عجیب بدن آناکوندا (بیش از ۳۰ سانت) آن را باوجود کوتاه‌تر بودن از پایتون، تقریبا دو برابر سنگین‌تر می‌کند. جالب اینکه در این گونه ماده‌ها کمی بزرگتر از نرها هستند.

آناکوندای سبز که یکی از اعضای خانواده بوآ محسوب می‌شود، یک مار غیرسمی است و در آمریکای جنوبی زندگی می‌کند. این مار بیشتر در آب‌های شیرین مانند رودخانه‌ها، برکه‌ها و باتلاق‌ها دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اژدهای کومودو؛ آیا این هیولا آدم می‌خورد؟

آناکوندای سبز شکارچی فرصت طلبی است و از پستانداران، پرندگان، خزندگان و حتی ماهی ها تغذیه می‌کند. خوک‌های وحشی، گوزن‌ها، پرندگان، لاک‌پشت‌ها و حتی گاهی جگوارها رژیم غذایی این خزنده بزرگ را تشکیل می‌دهند.

آناکوندای سبز از روش خفگی برای شکار استفاده می‌کند، بنابراین بدن عضلانی خود را به‌دور طعمه پیچیده و تا زمان خفگی حیوان، آن را فشار می‌دهد.

رباط‌های کشسانی که آرواره‌های حیوان را به هم متصل کرده، به او اجازه می‌دهد طعمه خود را بدون توجه به اندازه‌اش به طور کامل ببلعد. هضم غذای بلعیده شده ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول کشیده و آناکوندا تمام این مدت می‌تواند بدون غذا زنده بمانند. طول عمر این حیوان در طبیعت تقریبا ۱۰ سال است.

پایتون مشبک، بزرگ ترین مار جهان از نظر طول

پایتون مشبک، بزرگ ترین مار جهان

اگر بخواهیم بزرگترین مار را با درنظر گرفتن طول معرفی کنیم، پایتون مشبک (Python reticulatus) با طولی بیش از ۷ متر این مقام ‌را به خود اختصاص می‌دهد.

پایتون مشبک نیز یک مار غیرسمی است که در آسیا زندگی می کند. گزارشی مربوط به سال ۱۹۱۲ ادعا می‌کند که یک مار پایتون به طول ۱۰متر -طول یک اتوبوس معمولی مدرسه در این سال شکار شده است، اما به‌دلیل دشوار بودن تأیید این رقم، در گزارش‌های رسمی ذکر نمی‌شود.

بزرگترین پایتون مشبک که گزارش شکار آن در سال ۲۰۱۶ و در مالزی ثبت شد، ۷.۶ متر طول و ۱۴۹ کیلوگرم وزن داشت. این مار بلندترین مار ثبت شده در تاریخ محسوب می‌شود. لازم به‌ذکر است که این حیوان با طول حدود ۶۰ سانتی متر از تخم بیرون می‌آید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ تا از خطرناک ترین حیوانات دنیا؛ یک فهرست غافلگیرکننده

این مار اغلب در جنگل‌ها و مرداب‌ها دیده می‌شود. پایتون مشبک شکارچی اهل کمین است و معمولاً از پستانداران و پرندگان تغذیه می‌کند. طعمه‌های کوچک‌ مانند جوندگان و خفاش‌ها رژیم غذایی پایتون‌های مشبک کوچکتر را تشکیل می‌دهند. اما نمونه‌های بزرگتر از خوک‌ها و گوزن‌ها تغذیه می‌کنند.

این مار نیز برای شکار از روش خفگی استفاده می‌کند. پیتون مشبک یک حیوان در معرض خطر است و جمعیت آن در حال کاهش است. از جمله عوامل تهدید کننده این مار می توان به از دست دادن زیستگاه، شکار و تجارت غیرقانونی اشاره کرد.

متأسفانه مواردی وجود داشته که پایتون مشبک انسان را گرفتار کرده است. برای نمونه، اواخر اکتبر ۲۰۲۲، جسد زنی ۵۴ ساله در داخل بدن یک پایتون مشبک به طول ۷ متر پیدا شد. بنابراین فعالان محیط زیست نسبت به دور ماندن از آن هشدار جدی می‌دهند. 

اگر از مار می‌ترسید، می‌توانید فهرست 12 گیاه برای فراری دادن مار از حیاط و خانه را بخوانید.

تیتانوبوآ، بزرگترین مار منقرض شده جهان

مدلی ساخته شده از مار منقرض شده تینانوبوآ

خالی از لطف نیست که در این بررسی به مار منقرض شده تیتانوبوآ (نام علمی Titanoboa) نیز اشاره کنیم. این مار یک خزنده غول‌پیکر بود که طول آن می‌توانست به بیش از ۱۴ متر برسد.

بیشتر بخوانید: حیوانات منقرض شده در ۱۰۰ سال گذشته + عکس‌

تیتانوبوآ با متوسط قد ۱۲.۸ متر طول و حدود ۱.۱۳۵ کیلوگرم وزن بزرگ‌ترین مار شناخته‌شده تاریخ جهان محسوب می‌شود. این جانور از اقوام مار بوآ است که بین ۶۰ تا ۵۸ میلیون سال پیش در جنگل‌های حاره‌ای واقع در شمال‌شرق کلمبیا زندگی‌ می‌کرد.

تیتانوبوآ در زیستگاه خود شکارچی رأس هرم غذایی محسوب می‌شد و شیوه زندگی آن شبیه به سایر گونه‌های اژدرماران بوده ‌است. نخستین سنگواره‌های این مار در کارجن، یکی از بزرگ‌ترین معادن زغال‌سنگ جهان کشف شد.

بعضی مارهای بزرگ دیگر جهان

پایتون برمه‌ای یکی دیگر از مارهای بزرگ جهان

باید اضافه کرد در حیات وحش مارهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند به اندازه‌های بزرگی برسند. از جمله این مارها می‌توان به پایتون برمه‌ای (Python bivittatus)، پایتون آفریقایی (Python sebae) و آناکوندای خاکستری (Eunectes notaeus) به‌عنوان بزرگترین مارهای زنده جهان اشاره کرد.

5 | (1)
منبع NATIONAL GEOGRAPHIC BBC Wildlife Live Science
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x