مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی

یکی از موارد تاثیر گذار در سبک زندگی جدید مردم، رواج آپارتمان‌نشینی در شهرهای بزرگ بود.

این پدیده با چنان سرعتی فراگیر شد که امروزه تعداد خانه‌های ویلایی و ساختمانی در سطح شهرهای بزرگ به حداقل رسیده‌اند. با هجوم مردم به سمت آپارتمان‌ها دیگر خبری از حیاط‌های باصفا و درختان بزرگ و کوچک در خانه‌ها نیست.

آنچه که به عنوان جایگزین مطرح شده است، رشد و پرورش گیاهان آپارتمانی می‌باشد. امروز در مجله اینترنتی ایده‌آل مگ به بررسی یکی از معضلات نگه‌داری از این گیاهان، یعنی آفات و بیماری‌های آن‌ها می‌پردازیم. مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهان آپارتمانی موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

قبل از هرچیزی باید بدانیم که همواره پبشگیری بهتر از درمان است. اما بهرحال درصورت ابتلای گیاهان منزلتان به آفات و در نهایت بیماری، بهتر است به جای آنکه به دنبال منشاء بیماری بگردید؛ وقتتان را صرف شناخت علائم بیماری کنید. این کار شما را در علاج بیماری به طور قابل ملاحظه‌ای کمک خواهد کرد.

اصلی‌ترین دلیل بیماری در گیاهان، حمله حشرات است. با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت دقیق از گیاهان می‌توانید تا حد زیادی از حمله حشرات به گیاه جلوگیری کنید. اما اگر به هر دلیلی این حمله اتفاق افتاد و گیاهتان دچار بیماری شد؛ بهتر است برای مدتی گیاه بیمار را از سایر گیاهان جدا کرده و با فاصله زیادی نسبت به بقیه، به مداوای آن بپردازید.

آفات و بیماری های گیاهان تزئینی

اگر متوجه شدید که آسیب وارده توسط آفت به حدی زیاد است که قابل درمان و مداوا نیست؛ برای جلوگیری از گسترش بیماری در بین سایر گیاهان و عدم ایجاد اپیدمی، سریعا گیاه و گلدان آن را دور بریزید. البته در اکثر موارد حشرات به گیاه، به مرحله‌ای نمی‌رسد که بخواهید قید آن گیاه را بزنید. در غالب این حملات، می‌توان به سادگی گیاه را نجات داد. علائمی که نشان می‌دهند گیاه دچار حمله حشرات شده است عبارتند از:

  • کاهش رشد گیاه
  • مشاهده ماده‌ای صمغ مانند که توسط حشره تولید و باعث جمع شدن مورچه‌ها می‌شود
  • پژمرده شدن گیاه
  • قهوه‌ای یا زرد شدن برگ‌ها
  • ایجاد سوراخ‌ها یا لکه‌های قهوه‌ای و نامنظم روی سطح برگ‌ها یا شاخه‌ها
  • جمع شدن لبه‌ی برگ‌ها به داخل

رایج‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی

شناختن حشرات و راه‌های مبارزه با آن‌ها مبحثی نیست که بتوان در چند خط و یا حتی چند مقاله به آن پرداخت. خوشبختانه حشراتی که به گیاهان آپارتمانی حمله می‌کنند محدود می‌باشند و این، کار ما را راحت خواهد کرد. در این مقاله ما روش‌های مبارزه با این حشرات را برای شما شرح خواهیم داد. نکته جالب این که این روش‌ها بدون استفاده از سم و سایر وسایل مشابه می‌باشند. مهم‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی را با هم مرور خواهیم کرد

شته

آفت شته

این آفت را معمولا به صورت خیلی ریز و به رنگ سبز یا سیاه مشاهده خواهید کرد. در فصول بهار و تابستان این آفت به صورت دسته جمعی به گیاه حمله می‌کند و روی جوانه‌ها و ریز برگ‌ها می‌نشیند. در پی حمبه این آفت به گیاه، برگ‌ها شکل عادی خود را از دست می‌دهند و گیاه به مرور ضعیف و ناتوان می‌شود. بعضی از برگ‌ها از گیاه می‎افتند و تمام قسمت‌های گیاه توسط ماده‌ای شبیه به شهد پوشیده می‌شود که باعث تجمع مورچه‌ها می‌گردد

راه مبارزه با شته :  مقداری تنباکو را به مدت 3 الی 4 ساعت در آب ریخته تا رنگ زرد آن کاملا خارج شود. سپس چند حبه سیر را رنده کنید و در آن بریزید. مدتی صبر کنید تا بوی سیر جذب آب تنباکو شود. این ترکیب را از صافی عبور داده و یک قاشق غذاخوری روغن مایع به آن اضافه کنید. پس از به هم زدن و مخلوط شدن این ترکیب، آن را درون آب فشان ریخته و گیاه را با این محلول بی ضرر بشویید. پانزده روز بعد دوباره همین عمل را تکرار کنید.

کرم خاکی

کرم خاکی

زمانی که خاک گلدان، به آسانی آب را جذب نمی‌کند بیانگر وچودی تعدادی از این کرم‌ها در آن می‌باشد. برای مبارزه با آن‌ها می‌توان از سم کرم کش استفاده کرد. یک راه دیگر برای مبارزه با این حشرات نیز وجود دارد: خاک را از گلدان خارج کرده و کرم‌ها را با دست معدوم کنید. البته ناگفته نماند که وجود تعداد کمی از این کرم‌های خاکی در گلان نه تنها برای گیاه مضر نیست؛ بلکه به نوعی برای آن مفید نیز می‌باشد. اگر بتوانید بعد از معدوم کردن کرم‌ها آن‌ها را خشک نمایید؛ می‌توانید دوباره آن‌ها را درون گلدان بریزید. این کرم‌ها سرشار از مواد معدنی هستند و برای رشد گیاه بسیار مفید هستند.

مگس سفید گلخانه

مگس سفید گلخانه ای

این موجود شباهت زیادی به شب پره دارد و شیره‌ی گیاه را می‌مکد. برگ‌های مبتلا شده به این آفت لکه لکه شده و رشد آن‌ها بسیار ضعیف می‌گردد. همچنین در طول حمله این حشره سفید رنگ، گیاه با مایعی شبیه به شهد پوشیده می‌شود.

روش مقابله: کلیه ساقه‌های گیاه را چند سانتی‌متر بالاتر از گلدن بریده و معدوم نمایید. دوباره از ساقه‌های موجود در گلدان مراقبت کنید تا جوانه بزنندو به حیات خود ادامه دهند. البته در مواردی که تعداد گلدان‌های آلوده شده زیاد باشند؛ می‌توان از سموم نیز برای از بین بردن این آفت استفاده کرد.

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود

این حشره آفتی کوچک با پوشش سفید رنگ می‌باشد. شپشک بسیار سمج و جان سخت است و بیشتر در فصول بهار و تابستان و در محل اتصال برگ‌ها به ساقه دیده می‌شوند. روی گیاهان متلا به این آفت، پوششی پنبه‌ای شکل ظاهر می‌شود. شپشک بیشتر گیاهان رنگی نظیر حسن یوسف و کروتن را هدف قرار می‎دهد.

روش مقابله: چوب کبریتی پنبه تابانده شده یا یک گوش پاک کن را در الکل زده و روی برگ و ساقه‌های مبتلا بکشید تا این حشرات از بین بروند. ده روز بعد همین عمل را دوباره تکرار کنید و اگر بهبودی در روند بیماری مشاهده نکردید؛ بهتر است مانند مبارزه با مگس سفید، گیاه را از ساقه معدوم نمایید.

کنه

کنه در گیاهان آپارتمانی

دو نوع کنه در گیاهان آپارتمانی وجود دارند؛ یکی کنه تارعنکبوتی و دیگر کنه‌ی قرمز رنگ. این آفت از دسته حشرات مکنده می‌باشد و در اثر تغذیه آن از گیاه، نقاط زرد رنگی بر روی برگ‌ها ایجاد می‌شوند. وقتی کنه‌ی تار عکبوتی در حجم بالا به گیاه حمله می‌کند سطح برگ‌ها و فضای بین برگ و ساقه، پوشیده از ماده‌ای شبیه به تار عنکبوت می‌شود. در مورد کنه‌ی قرمز، سطح برگ‌ها پوشیده از کنه می‌شوند که وقتی به آن دست می‌زنیم؛ دست قرمز رنگ می‌شود. این کنه‌ها در شرایط و آب و هوای گرم ظاهر می‌شوند. برای نابودی آن‌ها باید گیاه را با آب بشوریم. البته در مواردی که حمله وسیع باشد؛ می‌توان از سموم نیز استفاده کرد.

رایج‌ترین بیماری‌های گیاهان آپارتمانی

یکی دیگر از مواردی که در اراتباط با مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی باید به آن بپردازیم؛ مبحث مهم بیماری‌های این گیاهان می‌باشد. تا اینجا به طور کامل به بررسی حشرات و آفاتی که ممکن است به گیاه شما حمله کنند پرداخته و راه‌های مبارزه با آن‌ها را شرح دادیم. اکنون نوبت به بیماری‌های رایج در این گیاهان می‌رسد. مهم‌ترین بیماری‌هایی که ممکن است به سراغ گیاهان آپارتمانی بیایند را با هم مرور می‌کنیم:

بیماری‌های قارچی

بیماری های قارچی

بیماری‌های قارچی رایج‌ترین بیماری‌ها در بین گیاهان آپارتمانی می‌باشند. در صورت عدم رسیدگی و معلجه نکردن؛ این بیماری‌ها به راحتی منجر به مرگ گیاه می‌شوند. ظهور خال‌ها و تغییر رنگ برگ از سبز به زرد مهم2ترین نشانه‌های این بیماری‌ها محسوب می‌شوند. زمانی که متوجه آلوده شدن قسمتی از گیاه به این بیماری شدید؛ برای جلوگیری از سرایت آن به سایر قسمت گیاه و همچنین گیاهان دیگر، سریعا قسمت آلوده را چیده و معدوم کنید. در صورتی که بیماری در مرحله پیشرفته قرار گرفته باشد؛ علاوه بر معدوم کردن قسمت آلوده، سایر قسمت‌ها را با محلول قارچ کش بشورید.

پوسیدگی

پوسیدگی در گیاهان آپارتمانی

به طور کلی پوسیدگی ساقه‌ها نشانگر آبیاری زیاد گیاه به خصوص در فصل زمستان می‌باشد. پوسیدگی ریشه منجر به مرگ گیاه خواهد شد. برای درمان این بیماری، گیاه را برای مدت کوتاهی در مکانی گرم نگه داشته و از آبیاری آن خودداری کنید تا خاک آن کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن خاک، فواصل آبیاری را بیشتر کنید و هیچ‌وقت از کود غیر استریل استفاده نکنید.

سفیدک

بیماری سفیدک

پیدایش سفیدک بر روی ساقه‌ها و برگ‌ها اغلب در فصل تابستان اتفاق می‌افتد. دلیل بروز این بیماری قرار گرفتن تعداد زیادی گلدان در کنار یکدیگر می‌باشد. البته در پاره‌ای از مواقع آبیاری زیاد نیز می‌تواند منجر به ظهور این بیماری گردد. برای مقابله با سفیدک، بهترین راه استفاده از پودر قارچ‌کش می‌باشد. البته دقت کنید حتما این پودر را از مراکز معتبر تهیه و به شکل اصولی و درست مصرف نمایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی ما بر این بود که بتوانیم یک راهنمای کلی برای مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی ارائه دهیم. با رعایت موارد ذکر شده می‌توانید از داشتن گیاهانی سرسبز و شاداب در منزل خود، لذت ببرید. شما تجربه نگهداری از گیاهان آپارتمانی در منزل خود را داشته‌اید؟ ما در ایده‎آل مگ مستاق شنیدن تجربه‌های شما در زمینه مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی می‌باشیم. لطفا در قسمت نظرات برای ما بنویسید که چه عواملی در درمان این بیماری ها در گیاهان منزل شما موثر بوده‌اند؟

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x