دمنوش های آرامبخش برای کاهش اضطراب و مبارزه با استرس

دمنوش‌های گیاهی قرن‌هاست که همراه انسان حضور دارند و هم برای سلامتی و هم برای لذت بردن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از کارشناسان معتقدند که چند نمونه از دمنوش های آرامبخش وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش اضطراب و مبارزه با استرس شوند.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است یک دمنوش تاثیر یکسانی روی دو نفر نداشته باشد. بنابراین اگر یک چای یا دمنوش دوست شما را آرام می‌کند، لزوما به این معنی نیست که حتما می‌توانند برای شما هم اثربخش باشد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی بهترین دمنوش های آرامبخش بپردازیم. توصیه می‌کنیم همه آن‌ها را امتحان کنید تا در نهایت بتوایند یک دمنوش متناسب با بدن و ویژگی‌های جسمانی خودتان را پیدا کنید.

خواص کلی دمنوش‌های گیاهی

قبل از آن‌که به معرفی دمنوش های آرامبخش بپردازیم، بهتر است یک نگاه کلی به انواع چای‌های طبیعی داشته باشیم و با خواص و ویژگی‌های اصلی آن‌ها آشنا شویم.

خواص کلی دمنوش‌های گیاهی

به طور کلی می‌توان گفت که برخی از دمنوش‌های گیاهی و طبیعی، خاصیت آرام‌بخش بودن دارند و به عنوان مثال به بهبود خواب و کاهش استرس کمک می‌کنند. این در حالیست که بعضی دیگر برای درمان بیماری‌های خاص کاربرد دارند.

تعداد زیادی از دمنوش‌های گیاهی هم صرفا به خاطر عطر و طعم مطبوعی که دارند در میان مردم محبوب شده‌اند و فواید زیادی برای سلامتی انسان ندارند. با این‌حال، تقریبا همه دمنوش‌ها، حداقل از یک فایده برخوردار هستند.

برخی از مزیت‌های احتمالی نوشیدن دمنوش‌های گیاهی عبارتند از:

  • بهبود شرایط خواب و کمک به رفع بی‌خوابی
  • تسکین دهنده معده و مشکلات گوارشی
  • بهبود دردهای قاعدگی
  • بهبود حالت تهوع و رفع مشکلات صبحگاهی معده
  • بهبود سطح فشار خون

در ادامه این مقاله ما قصد داریم به صورت تخصصی به بررسی دمنوش‌هایی بپردازیم که شما را آرام کرده و از شر استرس و اضطراب رها می‌کنند.

بهترین دمنوش‌ های آرامبخش برای خواب

خب به اصل ماجرا رسیدیم! در این قسمت می‌خواهیم دمنوش‌هایی را به شما معرفی کنیم که با نوشیدن آن‌ها، می‌توانید به شکل قابل توجهی بر استرس و اضطراب روزانه و شبانه خود غلبه کنید.

نعناع تند

همه ما نعناع را بیشتر به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای انواع غذاهای مختلف می‌شناسیم. با این حال، محققان اخیرا ثابت کرده‌اند که می‌توان از عطر و دمنوش این گیاه برای کاهش اضطراب و رفع استرس هم استفاده کرد.

نعناع تند

علاوه بر این، برخی از تحقیقات جداگانه نشان داده‌اند که عطر روغن نعناع می‌تواند باعث کاهش اضطراب در افرادی شود که به دلیل زایمان یا بیماری‌های قلبی، در بیمارستان بستری شده‌اند.

به طور کلی می‌توان گفت که بهترین استفاده از دمنوش نعناع، برای کاهش برخی از عوامل استرس‌زا مانند اضطراب است. البته این دمنوش می‌تواند برای رفع خستگی هم مفید باشد.

بابونه 

بابونه یکی از بهترین دمنوش های آرامبخش است که خوشبختانه دسترسی به آن هم بسیار آسان است. به طور کلی، گیاه بابونه در بسیاری از فرهنگ‌ها، با آرامش عجین شده و تقریبا در سراسر جهان، این گیاه به خاطر فواید آرام‌بخش آن معروف شده است.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که استفاده طولانی مدت از عصاره بابونه به طور قابل توجهی علائم متوسط تا شدید اختلال اضطراب فراگیر (GAD) را کاهش می‌دهد. البته این دمنوش نتوانست از بروز علائم بعدی جلوگیری کند.

دمنوش بابونه علاوه بر رفع استرس و افزایش آرامش، می‌تواند به رفع ناراحتی معده، التهاب و کاهش درد هم کمک کند.

دمنوش آرامبخش اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل اثرات تثبیت کننده خلق و خو و آرام بخش آن، به طور گسترده‌ای شناخته شده است. جالب است بدانید که دمنوش این گیاه می‌تواند به اندازه برخی از داروهای شیمیایی، در کاهش اضطراب موثر باشد!

دمنوش اسطخودوس

محققان در یک مطالعه در سال 2010 دریافتند که سیلکسان (یک کپسول خوراکی اسطوخودوس) به اندازه لورازپام در درمان بزرگسالان مبتلا به GAD موثر است.

اسطوخودوس می‌تواند برای کاهش اضطراب و کمک به بهبود شرایط مراقبت از پوست مانند آکنه و سوختگی و همچنین احساس درد در نقاط مختلف بدن مفید باشد.

دمنوش کاوا 

کاوا یک گیاه بومی جزایر اقیانوس آرام است که اکنون در سراسر جهان به عنوان یک داروی ضد اضطراب شناخته می‌شود. دمنوش این گیاه می‌تواند گیرنده‌های عصبی مغز که باعث ایجاد اضطراب و اختلال‌های اضطرابی می‌شوند را هدف قرار داده و آن‌ها را آرام کند.

دمنوش کاوا

در سال 2018 و در خلال تحقیقاتی که صورت گرفت، نشان داده شد که عصاره گیاه کاوا می‌تواند در درمان افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) موثر باشد. با این وجود، همچنان به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

اگرچه کاوا بیشترین تاثیر را در کاهش علائم اختلال GAD دارد، با این حال می‌توانید از دمنوش این گیاه برای کاهش استرس، تشویش، خستگی و بیقراری هم استفاده کنید.

سنبل الطیب

سنبل الطیب یک گیاه است که ریشه آن بیش از سایر قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه سنبل الطیب می‌تواند در رفع بی‌خوابی و اختلال‌های خواب موثر باشد. دمنوش این گیاه هم به عنوان یک درمان برای بی‌خوابی ناشی از اضطراب کاربرد دارد.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که عصاره سنبل الطیب می‌تواند برای رفع اضطراب در زنانی که تحت یک درمان پزشکی شدید قرار دارند، موثر باشد. البته همچنان به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

دمنوش سنبل الطیب علاوه بر کاهش بی‌خوابی و اضطراب، می‌تواند در درمان سایر وضعیت‌های پزشکی از قبیل سردرد و تپش قلب مورد استفاده قرار بگیرد.

دمنوش گوتوکولا

گوتوکولا به عنوان یک داروی سنتی و مقوی در بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به عنوان یکی از دمنوش های آرامبخش می‌توان جوشانده این گیاه را در درمان افسردگی و اضطراب موثر دانست.

دمنوش گوتوکولا

یک مطالعه که روی موش‌ها صورت گرفت نشان داد که دمنوش گوتوکولا می‌تواند در درمان علائم نشانه‌های اضطراب حاد و مزمن مورد استفاده قرار بگیرد. با این وجود، به تحقیقات بیشتری در مورد درک کامل چگونگی این اثر مورد نیاز است.

گوتوکولا علاوه بر کاهش اضطراب، افسردگی، خستگی و بیقراری، می‌تواند در کاهش علائم بیماری آلزایمر هم موثر باشد.

بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی از خویشاوندان نزدیک نعناع است که با رایحه لیمو، یک درمان پرکاربرد برای بی‌خوابی، اضطراب و افسردگی محسوب می‌شود. دمنوش این گیاه می‌تواند GABA (یک انتقال دهنده عصبی که استرس را تسکین می‌دهد) را تقویت کند.

در سال 2011 دمنوش بادرنجبویه به صورت گسترده مورد تحقیق قرار گرفت و در نهایت مشخص شد این چای می‌تواند اضطراب را در سطح خفیف تا شدید تسکین دهد.

گل ساعتی (Passionflower)

گل ساعتی گیاهی است که قرن‌هاست که به عنوان یک درمان موثر برای بی‌خوابی مورد استفاده قرا می‌گیرد. دمنوش این گیاه هم می‌تواند به عنوان یک دارو برای کاهش علائم اضطراب کاربرد داشته باشد.

دمنوش گل ساعتی

در سال 2017 محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره گل ساعتی می‌تواند برای کاهش اضطراب در افرادی که قرار است تحت درمان‌های دندان‌پزشکی قرار بگیرند، موثر باشد.

اگرچه این گیاه به عنوان یک داروی آرامبخش شناخته شده است؛ با این حال به نظر می‌رسد که جوشانده گل ساعتی می‌تواند درد و اختلال‌های معده را هم تسکین دهد.

چای سبز 

چای سبز سرشار از L-theanine است. این اسید آمینه می‌تواند به شکل قابل توجهی در درمان استرس و اضطراب موثر باشد. به همین دلیل است که چای سبز هم در فهرست دمنوش های آرامبخش قرار می‌گیرد.

چای سبز می‌تواند در بهبود و افزایش تمرکز هم موثر باشد. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که ترکیب L-theanine و کافئین موجود در نوشیدنی، می‌تواند باعث بالا رفتن سطح تمرکز در افراد مختلف شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید که مصرف چای سبز زمانی برای کاهش اضطراب و افزایش آرامش شما موثر است که آن را به صورت منظم و مداوم بنوشید. این امر می‌تواند منجر به اعتیاد به این چای شود.

آشواگاندا (جینسینگ هندی)

آشواگاندا یک گیاه دارویی بومی هندوستان است که گفته می‌شود می‌تواند در درمان استرس و رفع خستگی موثر باشد. دمنوش این گیاه هم به عنوان یک دمنوش آرام‌بخش پذیرفته شده است.

دمنوش آشواگاندا

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که مصرف عصاره ریشه آشواگاندا می‌تواند به شکل قابل توجهی علائم استرس را در یک دوره دو ماهه کاهش دهد.

آشواگاندا علاوه بر آرامبخش بودن، به دیلیل خواص ضد التهابی، ضد استرس و آنتی اکسیدانی خود معروف است. بنابراین این گیاه می‌تواند برای مبارزه با طیف وسیعی از بیماری‌ها، مورد استفاده قرار بگیرد.

دمنوش ریحان مقدس (ریحان تایلندی)

ریحان مقدس که به آن تولسی هم گفته می‌‎شود، یک ریحان تایلندی است که خواص ضد استرس و ضد اضطراب فراوانی را از خود نشان داده است. دمنوش این گیاه را می‌توان یکی از بهترین آرامبخش‌های شناخته شده در سراسر جهان دانست.

یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که عصاره گیاه ریحان تایلندی می‌تواند روند درمان بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر را به شکل قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر نماید.

ریحان تایلندی خاصیت‌های فراوانی دارد و کاربرد آن تنها به افزایش سطح آرامش محدود نمی‌شود. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که این گیاه می‌تواند در کاهش درد معده، سرفه و درد آرتریت هم موثر باشد.

زردچوبه 

زردچوبه یک ادویه شناخته شده و محبوب است که در سراسر جهان، به انواع غذاهای مختلف اضافه می‌شود. اما آیا تا به حال چیزی درباره دمنوش آن شنیده بودید؟ جالب است بدانید که این گیاه در برخی از کشورهای آسیایی، به عنوان یک داروی آرامبخش شناخته می‎‌شود!

زردچوبه سرشار از ترکیب ضد التهابی کورکومین است. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017 نشان داد که کورکومین ممکن است اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی داشته باشد.

علاوه بر همه این‌ها، زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو از بروز برخی از سرطان‌ها هم جلوگیری نماید.

رازیانه 

رازیانه یک گیاه بومی مدیترانه است که با گل‌های بلند و زرد خود، می‌تواند چشم‌ها را به خود خیره کند. جالب است بدانید که دمنوش رازیانه هم می‌تواند در لیست دمنوش های آرامبخش قرار بگیرد.

رازیانه

چای رازیانه قرن‌هاست که در فرهنگ‌های مختلف و برای کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه به تحقیقات بیشتری نیاز است، با این حال یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که دمنوش رازیانه می‌تواند به کاهش اضطراب در زنان یائسه کمک کند.

رازیانه می‌‎تواند برای کاهش دردهای گوارشی (که از رایج‌ترین علائم اضطراب هستند) مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین ممکن است به تسکین بی‌نظمی‌های قاعدگی و سرفه کمک کند و می‌تواند به عنوان ادرارآور استفاده شود.

کلام آخر

آرامش کلید خوشبختی و سعادت انسان است. همه ما به دنبال آرام بودن هستیم و به همان نسبت، از اضطراب و استرس فرار می‌کنیم. یکی از راه‌هایی که برای خلاص شدن از دست نگرانی و تشویش پیش روی شما قرار دارد، استفاده از دمنوش‌های گیاهی است.

در این مقاله به معرفی بهترین دمنوش های گیاهی آرامبخش پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهام دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.5 | (2)
منبع healthline
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x