Abilify یا آریپیپرازول چیست؟ موارد مصرف، عوارض جانبی

آریپیپرازول که با نام تجاری Abilify به فروش می رسد، یک داروی ضد روان پریشی است که منجر به تغییر مواد شیمیایی موجود در مغز می شود. Abilify برای درمان علائم اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی (افسردگی و مانیا) به کار می‌رود.

هنوز مشخص نیست که آیا داروی آریپیپرازول در کودکان کوچک‌تر از ۱۳ سال مبتلا به اسکیزوفرنی یا کودکان کوچک‌تر از ۱۰ سال مبتلا به اختلال دو قطبی، موثر است یا خیر.

Abilify همچنین برای درمان اختلال افسردگی در بزرگسالان به همراه دیگر داروها به کار می‌رود.

Abilify همچنین میتواند برای کودکان ۶ سال یا بیشتر مورد استفاده قرار گیرد که دارای علائم اختلال اوتیسم (تحریک پذیری ، پرخاشگری ، نوسانات خلقی ، تانترهای خفیف و صدمه به خود) هستند.

Abilify یا آریپیپرازول چیست؟

اطلاعات مهم:

برخی از جوانان هنگام مصرف دارو برای درمان بیماری افسردگی عمده و سایر اختلالات روانی، به خودکشی فکر می کنند. هرگونه تغییر در روحیه یا علائم هوشیاری خود را به هنگام مصرف این دارو، در نظر بگیرید. هرگونه علائم جدید یا بدترکننده را به پزشک خود گزارش دهید.

زمانی که از Abilify استفاده می‌کنید پزشک شما نیاز خواهد داشت تا روند پیشرفت شما را بررسی کند. خانواده تان و یا مراقبت کنندگان دیگر باید نسبت به تغییرات در حالت و یا نشانه‌های شما با پزشکتان مشورت نمایند.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر، مصرف این دارو را قطع کرده و بلافاصله با پزشک معالج خود صحبت کنید: تب با عضلات سفت و ضربان قلب سریع؛ حرکات عضلانی کنترل نشده؛ علائمی که به طور ناگهانی بروز می کند مانند بی حسی یا ضعف ، سردرد شدید و مشکلات بینایی ، گفتاری یا عدم تعادل.

پیش از مصرف دارو، موارد زیر را در نظر بگیرید:

در صورتی که به داروهای آریپیپیرازول حساسیت دارید، مصرف Abilify را قطع کنید.

آریپیپرازول ممکن است خطر مرگ را در بزرگسالان مسن مبتلا به روان پریشی ناشی از زوال عقل افزایش دهد و به همین دلیل، استفاده از آن برای این دسته از افراد توصیه نمی شود.

پیش ازمصرف این دارو در صورتی که هر یک از موارد احتمالی زیر را در خود سراغ دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کبد یا کلیه.
  • بیماری قلبی ، فشار خون بالا یا پایین ، مشکلات ریتم قلب؛
  • کلسترول بالا یا تری گلیسیرید (نوعی چربی در خون) ؛
  • تعداد گلبولهای سفید خون کم (WBC)
  • حمله قلبی یا سکته مغزی.
  • تشنج یا صرع
  • مشکل در بلع؛
  • سابقه شخصی یا خانوادگی دیابت؛ یا
  • اختلال وسواس فکری ، اختلال کنترل ضربه یا رفتارهای اعتیاد آور

فرم مایع (محلول خوراکی) این دارو ممکن است حاوی 15 گرم شکر در هر دوز باشد. قبل از مصرف محلول خوراکی Abilify ، در صورت ابتلا به دیابت به پزشک خود بگویید.

Abilify ممکن است باعث قند خون بالا (قند خون) شود. اگر دیابتی هستید ، هنگام مصرف این دارو میزان قند خون خود را به طور مرتب بررسی کنید.

شکل قرص تجزیه کننده خوراکی این دارو ممکن است حاوی بیش از 3 میلی گرم فنیل آلانین در هر قرص باشد. قبل از مصرف Abilify ، اگر فنیل کتونوری دارید ، به پزشک خود اعلام کنید.

مصرف داروی ضد درد در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی در نوزاد شود ، از جمله علائم ترک پا ، مشکلات تنفسی ، مشکلات تغذیه ، احساس گرفتگی عضلات، لرزش عضلات لگن یا سفت شدن ماهیچه ها. با این وجود ، اگر مصرف دارو را در دوران بارداری متوقف کنید ، ممکن است مشکلات دیگری داشته باشید. اگر باردار هستید ، بدون توصیه پزشک ، مصرف Abilify را قطع نکنید.

اگر باردار هستید ، توصیه می شود نام شما در رجیستری بارداری ذکر شود. این کار برای پیگیری نتیجه حاملگی و ارزیابی اثرات آریپیپرازول بر روی کودک است.

آریپیپرازول می تواند به شیر مادر منتقل شود. ممکن است در هنگام استفاده از این دارو از شیر مادر بیخبر باشید. از پزشک خود در مورد هرگونه خطری سوال کنید.

Abilify یا آریپیپرازول نحوه مصرف دارو

من چطور باید Abilify را مصرف کنم؟

Abilify را دقیقاً مطابق با دستورات پزشک خود مصرف کنید. تمام دستورالعمل های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که بهترین نتیجه را می گیرید. این دارو را در مقادیر بزرگتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.

Abilify را بیشتر از 6 هفته مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

Abilify را می توان همراه غذا یا بدون غذا مصرف کرد

داروهای مایع را با سرنگ تزریق دارو و یا با یک قاشق و یا فنجان دارو اندازه‌گیری کنید. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز ندارید، از داروساز تان درخواست کنید.

جهت مصرف دارو:

قرص را تا زمان مصرف از بسته خود جدا نکنید. بسته را به هنگام مصرف باز کرده و فویل آن را عقب بزنید. هیچگاه قرص را فشار ندهید زیرا ممکن است خراب شود.

قرص ها را با دستان خشک در دهان خود قرار دهید.

بهتر است قرص را نجوید و بگذارید در بزاق دهانتان خوب حل شود. در صورت تمایل می توانید قرص را با آبمیوه یا سایر مایعات نیز مصرف کنید.

به طور مرتب از Abilify استفاده کنید تابهترین نتیجه حاصل شود. قبل از اتمام کامل دارو ، نسخه خود را دوباره خریداری کنید.

شما نباید استفاده از Abilify را به طور ناگهانی متوقف کنید. قطع ناگهانی ممکن است شرایط شما را بدتر کند.

در هنگام استفاده از این دارو ، پزشک شما باید پیشرفت شما را بررسی کند.

بهتر است در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود. مایع Abilify ممکن است بعد از باز شدن تا 6 ماه مورد استفاده قرار گیرد، اما پس از اتمام تاریخ انقضا، استفاده از آن صلاح نیست.

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کنم، چه اتفاقی می افتد؟

دوز از یاد رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان زیادی از مصرف آن گذشته و به خاطر ندارید، کمترین میزان مصرفی آن توصیه می شود. برای اینکه دوز فراموش شده را جبران کنید، هیچ گاه سراغ مصرف افراطی دارو نروید.

اگر دارو را بیش از حد معمول مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

بلافاصله با بخش مراقبت های اورژانسی و با شماره 1-800-222-1222 تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد دارو شامل: خواب آلودگی ، استفراغ ، پرخاشگری ، سردرگمی ، لرزش ، ضربان قلب سریع یا کند ، تشنج، مشکل در تنفس یا غش کردن میباشند.

همزمان با مصرف این دارو بایستی از چه چیزهایی اجتناب کنم؟

ممکن است این دارو باعث ایجاد اختلال در قدرت تفکر و واکنش های فردی شود. به هنگام رانندگی از مصرف دارو اجتناب کنید. از بلند شدن بیش از حد معمول، نشستن یا دراز کشیدن خودداری کنید زیرا ممکن است حالت سرگیجه به شما دست دهد. بهتر است همزمان با مصرف این دارو، از نوشیدن الکل خودداری کنید.

تا میتوانید آب بنوشید. مایعات فراوان به خصوص در هوای گرم و هنگام ورزش کردن، توصیه می شوند.

تاثیرات جانبی Abilify

در صورتی که با مصرف این دارو دچار علائم آلرژیک یا تورم صورت، لب هاف زبان و گلو شدید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

چنانچه با یکی از علائم زیر مواجه هستید، با دکتر خود تماس بگیرید:

  • اضطراب شدید ، پریشانی یا احساس بیقراری.
  • چرخش یا حرکات غیرمعمولی مردمک چشم ، لب ، زبان ، صورت ، بازوها یا پاها.
  • تورم صورت، مشکل در بلع ، مشکل در گفتار.
  • تشنج
  • هرگونه توهم در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خودتان
  • واکنش شدید سیستم عصبی – عضلات بسیار سفت (سفت و سخت) ، تب بالا ، تعریق ، سردرگمی ، ضربان قلب سریع یا نامنظم ، لرزش….
  • تعداد کم سلولهای خونی – ضعف ناگهانی یا احساس بیماری ، تب ، لرز ، گلو درد ، تورم لثه ، زخم دردناک دهان ، لثه های قرمز یا متورم ، زخم های پوستی ، علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا ، سرفه ، مشکل در تنفس.
  • قند خون بالا – افزایش تشنگی ، افزایش ادرار ، گرسنگی ، خشکی دهان ، خواب آلودگی ، خشکی پوست ، کاهش وزن

سایر عوارض جانبی رایج Abilify ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش وزن؛
  • تاری دید؛
  • حالت تهوع ، استفراغ ، تغییر در اشتها ، یبوست.
  • سردرد ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، احساس خستگی؛
  • اضطراب ، احساس بی قراری؛
  • مشکلات خواب (بی خوابی)

مصرف سایر داروها، چه تاثیری بر مصرف این دارو دارند؟

مصرف قرص Abilify با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما شده یا تنفس شما را کند می کند می تواند عوارض جانبی خطرناکی یا تهدید کننده در زندگی تان ایجاد کند. قبل از مصرف قرص خواب ، داروی ضد درد ، داروهای ضد سرفه ، داروی آرامش بخش ماهیچه یا داروی اضطراب ، افسردگی یا تشنج، با پزشک خود مشورت کنید.

سایر داروهای گیاهی هیچگونه تداخلی با مصرف این دارو نداشته و میتوانید همزمان با مصرف آن، از مکمل های ویتامین نیز استفاده کنید. همه موارد منع و مصرف این دارو در این مقاله مورد بررسی قرار نگرفته اند و بهتر است در مورد مصرف هرگونه دارویی که احساس می کنید   با یکدیگر تداخل خواهند داشت، با پزشکتان مشورت کنید.

اطلاعات اضافی

به خاطر داشته باشید که این دارو و تمام اروهای مشابه را از دسترس کودکان دور نگاه داشته و هرگز داروی خود را با سایر بزرگسالان به طور شریکی مصرف نکنید.

بهتر است با ارائه دهندگان خدمات درمانی در شهر خود مشورت کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x