لانسوپرازول چیست ؟ موارد مصرف + عوارض جانبی

مصرف لانسوپرازول این روزها در کشورمان افزایش پیدا کرده است. اما دلیل این موضوع چیست؟ کاملا مشخص است: Lansoprazole یک داروی بسیار پرکاربرد برای کاهش ناراحتی‌های شایع معده است!

خوردن برخی مواد غذایی مانند شکلات و یا سیر می‌توانند روی معده سنگینی کرده و فرد را با سوزش سر دل مواجه کنند. همچنین اگر به خوردن غذاهای پرچرب، تند یا شیرین زیاد عادت ندارید، ممکن است دچار ناراحتی معده یا حالت تهوع شوید.

اما خبر خوب این است که می‌توانید با استفاده از برخی داروها مانند Pepto-Bismol، Mylanta و لانزوپرازول این مسئله را رفع نمایید.

به دلیل شیوع این نوع عوارض معده بین ایرانی‌ها، در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم نکات مهمی را از اطلاعات دارویی در مورد لانسوپرازول تا عوارض جانبی آن برای شما بازگو کنیم.

اطلاعات دارویی لانسوپرازول

اطلاعات دارویی لانسوپرازول می‌توانند دید بهتری برای استفاده از این دارو به ما بدهد. در نتیجه مهم است که بدانید این دارو سوزش سر دل، زخم معده، بیماری رفلاکس یا سایر بیماری‌هایی که باعث ترشح بیش از حد اسید معده می‌شوند را درمان می‌کند.

همه چیز درباره لانسوپرازول

در واقع با کاهش میزان اسید معده می‌تواند عوارض ذکر شده را کنترل نماید. به یاد داشته باشید که این دارو به گروهی از داروها به نام PPI تعلق دارد و ممکن است برای مقاصد دیگر نیز استفاده شود. اگر سوالی در این مورد دارید باید از ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا داروساز خود بپرسید.

اما به طور کلی این دارو برای درمان و کنترل میزان اسید ترشح شده در معده استفاده می‌شود. همچنین برای درمان زخم‌های اثنی‌عشر و معده، زخم‌های معده ناشی از استفاده از NSAID، ازوفاژیت فرسایشی و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) مورد توجه است.

نکته: احتمالا می‌دانید که GERD وضعیتی است که در آن اسید معده به مری بازمی‌گردد و باعث رفلاکس اسید معده می‌شود.

گاهی اوقات از این دارو در ترکیب با آنتی بیوتیک‌ها (مانند آموکسی سیلین، کلاریترومایسین) برای درمان زخم‌های مرتبط با عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری هم استفاده می‌شود.

همچنین برای درمان سندرم زولینگر – الیسون (ZES) مورد توجه است. این سندروم وضعیتی است که در آن معده بیش از حد اسید تولید می‌کند.

گفتیم که لانسوپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون (PPI) نیز به حساب می‌آید تا با کاهش میزان اسید تولید شده توسط معده، وضعیت فرد را رو به بهبودی ببرد.

فراموش نکنید این دارو هم بدون نسخه (OTC) و هم با نسخه پزشک در دسترس است. همچنین می‌توانید آن را به صورت کپسول (انتشار با تاخیر)، قرص‌های تبلتی و حتی پودر شده تهیه کنید.

نکته مهم

اگر برای استفاده از این دارو تردید دارید، حتما با پزشک صحبت کنید. تا اطلاعات دارویی لانسوپرازول را به طور کامل دریافت کنید.

یک نکته مهم درباره لانزوپرازول

تقریبا همه ما هرازگاهی دچار ناراحتی معده می‌شویم. وعده‌های غذایی سنگین، غذاهای چرب و تند یا خوراکی‌های شیرین می‌توانند علائم ناخوشایندی از جمله حالت تهوع، اسهال و سوزش سر دل را به همراه داشته باشند.

در نتیجه مهم است که استفاده از داروهای شیمیایی را تنها زمانی در نظر بگیرید که این موارد حداقل 2 بار در هفته و بدون دلایل ذکر شده، تجربه می‌شوند.

خوشبختانه، انواع مختلفی از داروهای OTC وجود دارد که می‌توانند این مشکلات را به سرعت و به راحتی درمان کنند. اما وقتی نوبت به انتخاب داروی ناراحتی معده می‌رسد، به علائم خود و آنچه ممکن است باعث آنها شود، بیشتر فکر کنید.

اگر مطمئن نیستید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا داروساز صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا مورد داروی مناسب وضعیت خود را بهتر تصمیم بگیرید.

موارد مصرف لانسوپرازول

توصیه کلی این است که لانسوپرازول را یک بار در روز و صبح‌ها استفاده کنید. البته کسانی که با وضعیت شدید رفلاکس معده و دیگر بیماری‌ها روبرو شده‌اند، این دارو را دو بار در روز (صبح و عصر) مصرف می‌کنند.

موارد مصرف لانسوپرازول

پس از مصرف آن باید در عرض 2 تا 3 روز احساس بهتری داشته باشید؛ اما ممکن است تا 4 هفته طول بکشد تا دارو علائم اسیدی معده شما را به طور کامل کنترل کند.

معمولا زمان بررسی موارد مصرف لانسوپرازول، این سوال به ذهن می‌رسد که چه کسانی می‌توانند این دارو استفاده کنند و چه کسانی از مصرف آن منع شده‌اند.

خوب است بدانید که بیشتر بزرگسالان و کودکان می‌توانند این داروی تسکین دهنده معده را مصرف کنند. اما در عین حال برای برخی افراد هم مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای خودتان، قبل از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این احتمال وجود دارد که آنها به شما بگویند، اگر در دسته بندی‌های زیر قرار می‌گیرد، مصرف ای دارو یا حذف می‌شود و یا تحت شرایط خاص استفاده خواهد شد.

  • اگر به این دارو یا هر داروی دیگر مربوط به مشکلات معده، واکنش آلرژیک داشته باشید.
  • اگر مشکلات کبدی را تجربه می‌کنید.
  • باردار یا در تلاش برای باردار شدن هستید و یا به فرزند خود شیر می‌دهید.
  • قرار است آندوسکوپی انجام دهید.

فراموش نکنید که اگر قصد انجام آندوسکوپی دارید، از پزشک خود بپرسید که باید چند هفته قبل از عمل، مصرف لانسوپرازول را قطع کنید. این کار به این دلیل است که دارو ممکن است برخی از مشکلاتی را که معمولا در طی آندوسکوپی مشاهده می‌شوند، پنهان کند.

ایجاد تغییرات در دوز دارو

ممکن است مصرف این دارو گاهی اوقات درد شما را تسکین ندهد. به همین خاطر پزشکان می‌توانند دوز شما را افزایش دهند. همچنین بسته به دلیل مصرف آن، ممکن است برای شروع دوز بالاتری مصرف کنید.

مثلا این امکان وجود دارد که برای 1 تا 2 ماه، روزی دو قرص استفاده شود. در نتیجه پس از بهبود وضعیت بیماری، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که دوز کمتری مصرف کنید.

طریقه مصرف لانسوپرازول

همان طور که در بخش موارد مصرف لانسوپرازول اشاره کردیم، این دارو معمولا روزی یک بار استفاده می‌شود. مگر اینکه طبق نظر پزشک نیاز داشته باشید که مقدار بیشتری از لانزوپرازول را تهیه کنید.

داروی لانسوپرازول برای درد معده

می‌دانید که داروی مورد نظر به دسته‌ای از داروها مهارکننده‌های پمپ پروتون تعلق دارد. این دسته از داروها همگی به روشی مشابه عمل می‌کنند و اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می‌شوند.

نکته: اگر در شرایطی قرار بگیرید که مصرف کم دارو، درد معده شما را تسکین ندهد، حتما نیاز به دوزهای بالاتر دارید.

به یاد بسپارید که گرچه داروخانه‌ها می‌توانند لانسوپرازول را بدون نسخه هم بفروشند؛ اما شما ملزم به رعایت دستورات پزشک هستید. به این معنا که نباید میزان مصرف روزانه خود را بدون دستور پزشک افزایش دهید.

داروی مورد نظر قرار است با کاهش میزان اسید تولید شده در معده، دردها را کاهش دهد. این کار را با مسدود کردن پمپ پروتون در سلول‌های معده انجام می‌شود.

وقتی که پمپ پروتون مسدود شد، معده اسید کمتری تولید می‌کند. حال فرض را بر این بگذارید که شما با مصرف بی‌رویه دارو این روند استاندارد کنترل گری را تغییر دهید. علاوه بر اینکه درد خود را کاهش نداده‌اید، حتما با عوارض دیگری هم روبرو خواهید شد.

موارد احتیاطی قبل از مصرف لانسوپرازول

علاوه بر توجه ویژه به عوارض جانبی لانسوپرازول، مهم است که بدانید چه افرادی باید با احتیاط این دارو را مصرف کنند. در بخش‌های قبلی اشاره‌ای گذار به این افراد داشتیم. اما در این بخش موارد قابل احتیاط را بیشتری بررسی می‌کنیم.

هشدار شکستگی استخوان

افرادی که چندین دوز از این دارو را به صورت روزانه و به مدت یک سال یا بیشتر مصرف می‌کنند، ممکن است با خطر شکستگی استخوان روبرو شوند.

این شکستگی‌ها ممکن است بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات بیمار اتفاق بیفتند. در مورد خطر شکستگی استخوان با پزشک صحبت لازم را داشته باشید.

فراموش نکنید که مصرف لانسوپرازول باید دقیقا طبق دستور پزشک باشد. پزشک باید کمترین دوز ممکن را برای درمان شما برای کوتاه‌ترین زمان ممکن تجویز کند تا دچار چالش‌هایی از این دست نشوید.

هشدار اسهال شدید

این دارو ممکن است خطر ابتلا به اسهال شدید را هم افزایش دهد. این واکنش ممکن است ناشی از عفونت‌های موجود در روده شما (به دلیل کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff)) باشد.

اگر پس این مصرف دارو اسهال آبکی، معده درد و تبی دارید که از بین نمی‌رود، سریعا با پزشک گفتگو کنید.

هشدار آسیب کلیه

این دارو ممکن است باعث آسیب به کلیه شود که در هر زمانی از درمان امکان بروز دارد. در صورت وجود خون در ادرار، درد پهلو (درد در پهلو و کمر) یا تغییر در ادرار در طول مصرف دارو، با پزشک متخصص امر مشورت کنید.

هشدار CLE و SLE

این داروی تسکین دهنده درد معده، می‌تواند باعث لوپوس اریتماتوز جلدی (CLE) و لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) شود. CLE و SLE از جمله بیماری‌های خود ایمنی هستند.

موارد منع مصرف داروی لانسوپرازول

علائم CLE می‌تواند از بثورات پوستی و بینی گرفته تا بثورات برجسته، پوسته پوسته شدن، مشاهده قرمزی یا بنفش شدن در قسمت‌های خاصی از بدن متغیر باشد.

در مقابل علائم SLE نیز می‌توانند شامل تب، خستگی، کاهش وزن، لخته شدن خون، سوزش سر دل، درد معده و درد مفاصل باشند. اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، ضروری است که با پزشک متخصص گفتگو داشته باشید.

هشدار پولیپ غده فوندیک

استفاده طولانی مدت (به ویژه بیش از یک سال) لانسوپرازول می‌تواند باعث ایجاد پولیپ غده فوندیک در بیمار شود. این پولیپ‌ها توده‌هایی روی پوشش معده ما هستند که می‌توانند سرطان‌زا شوند. برای کمک به پیشگیری از این پولیپ‌ها، باید دارو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، استفاده کنیم.

عوارض جانبی مصرف لانسوپرازول

عوارض جانبی لانسوپرازول را در دو حالت رایج و جدی دسته بندی کرده‌اند که به شرح زیر توضیح داده می‌شوند. به یاد بسپارید که کپسول خوراکی این دارو باعث خواب آلودگی نمی‌شود، اما می‌تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض جانبی رایج

عوارض جانبی رایج در مصرف این دارو می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اسهال
  • دل درد
  • حالت تهوع
  • یبوست
  • سردرد

چنانچه این عوارض خفیف باشند، ظرف چند روز یا هفته از بین می‌روند. اگر شدیدتر شدند یا از بین نمی‌روند، ضروری است که به پزشک مراجعه کنیم.

عوارض جانبی جدی

اگر حتی یک مورد از عوارض جدی زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی هستند یا فکر می‌کنید در حالت اورژانس پزشکی قرار گرفته‌اید با 115 تماس بگیرید.

به یاد بسپارید که کمبود ویتامین B12 با استفاده روزانه از این دارو برای بیش از سه سال مهم‌ترین این عوارض به حساب می‌آید؛ زیرا این دارو می‌تواند جذب ویتامین B12 را برای بدن دشوارتر کند.

همچنین دیگر عوارض جانبی جدی مصرف لانسوپرازول شامل موارد زیر هستند.

  • عصبی بودن
  • نوریت (التهاب عصب)
  • هماهنگی ضعیف عضلانی
  • تغییرات در قاعدگی

در کنار این موارد استفاده از این دارو برای سه ماه یا بیشتر می‌تواند سطح منیزیم بدن را کاهش دهد. علائم این وضعیت نیز شامل موارد زیر است:

  • تشنج
  • سرگیجه
  • ضربان قلب غیر طبیعی یا سریع
  • پریشانی
  • لرزش بدن (حرکات تکان دهنده یا لرزش)
  • ضعف عضلانی
  • اسپاسم در دست و پا
  • گرفتگی یا درد عضلانی
  • گرفتگی یا اسپاسم صدا

واکنش‌های آلرژیک جدی

مصرف دارو برای افراد مستعد می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را به همراه داشته باشد. علائم این وضعیت شامل موارد زیر می‌شوند.

  • کهیر
  • تورم صورت
  • سفتی و خشکی گلو
  • مشکلات تنفسی

همچنین اگر پس از مصرف اسهال ناشی از عفونت C. diff. داشتید، با این علائم مواجه می‌شوید.

  • دل درد
  • اسهال آبکی
  • تب
  • شکستگی استخوان

در نهایت، هدف ما این است که مرتبط‌ترین و جدیدترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. با این حال، از آنجایی که داروها روی هر فرد متفاوت تأثیر می‌گذارند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات شامل همه عوارض جانبی برای شما است.

فراموش نکنید که هیچ کدام از این اطلاعات جایگزین توصیه‌های پزشکی نیست. همیشه در مورد عوارض جانبی احتمالی با یک پزشک متخصص در تماس باشید.

تداخل دارویی لانسوپرازول

تداخل‌های دارویی می‌توانند طرز عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر عوارض جدی را افزایش دهند. این بخش شامل تمام تداخلات دارویی لانسوپرازول نیست.

تداخل دارویی لانسوپرازول

مهم است فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای نسخه‌ای/غیر نسخه‌ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع و یا متوقف نکنید یا حتی دوز آن را تغییر ندهید.

اما به طور کلی به یاد داشته باشید اولین دارویی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد، متوترکسات (به ویژه درمان با دوز بالا) نام دارد. این دارو از آن دست محصولاتی است که به اسید معده نیاز دارند تا بدن بتواند آنها را به درستی جذب کند.

در مقابل داروی مورد استفاده ما، اسید معده را کاهش می‌دهد؛ بنابراین ممکن است عملکرد این دو گزینه با هم تداخل داشته باشد.

همچنین برخی از دیگر داروها با وضعیتی مشابه عبارتند از:

  • آمپی سیلین
  • آتازاناویر
  • ارلوتینیب
  • لووکتوکنازول
  • نلفیناویر
  • پازوپانیب
  • ریلپیویرین
  • برخی از داروهای ضد قارچ مانند آزول (ایتراکونازول، کتوکونازول، پوساکونازول)
  • و …

به یاد بسپارید که داروی مورد نظر ما بسیار شبیه دکس لانسوپرازول است. در نتیجه هنگام استفاده از آن از داروهای حاوی دکس لانسوپرازول استفاده نکنید.

کلام آخر

در نهایت امر توجه داشته باشید که این دارو دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. همچنین دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد (59 تا 86 درجه فارنهایت) برای نگهداری از آن مناسب است.

بهتر است دارو را از رطوبت محافظت کنید و اگر استفاده نشده و تاریخ انقضای آن گذشته است،  لانسوپرازول را دور بریزید.

برای استفاده از این داروی تسکین دهنده درد معده تمامی نکات بالا را در نظر بگیرید و چنانچه طبق تجربه می‌دانید که نکته‌ای را از قلم انداخته‌ایم، آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

اگر یک دوز را فراموش کردیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت قرص را مصرف کنید. اگر زمان مصرف نوبت بعدی رسیده است، فقط همان را مصرف کنید. از مصرف دوز یا دوزهای اضافی نیز جدا خودداری کنید.

لانسوپرازول برای زنان باردار خطرناک است؟

مطالعات چنین چیزی را نشان نداده‌اند؛ اما شرط احتیاط است که زمان بارداری، تلاش برای بچه‌دار شدن و یا شیر دادن به نوزادان، مصرف چنین داروهایی را تحت نظر پزشک انجام دهید.

مصرف این دارو را تا چه زمانی ادامه دهیم؟

بسته به شرایط شما، ممکن است فقط برای چند هفته یا چند ماه نیاز به مصرف آن داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد دارو را برای مدت طولانی‌تر، حتی چندین سال مصرف کنید.

1 | (1)
منبع healthline mayoclinic nhs
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x