زرد زخم در کودکان چیست؟

زرد زخم در کودکان یک بیماری عفونی است که باعث ایجاد زخم و تاول در پوست کودک می‌شود. این بیماری در کودکان بسیار شیوع دارد و با نام زخم‌های مدرسه نیز خوانده می‌شود. همچنین این بیماری واگیردار بوده و برای نوزادان تازه متولد شده بسیار خطرناک است، بنابراین کودکان مبتلا به این بیماری را از نوزادان دور نگه دارید و از رفتن آنها به مدرسه تا زمان شروع درمان جلوگیری کنید.

علائم زرد زخم در کودکان چیست؟

عفونت زردزخم در کودکان سبب ایجاد زخم روی پوست کودک می‌شود. این زخم‌ها به شکل تاول‌هایی می‌باشند که به سرعت رشد می‌کنند و سپس می‌ترکند و ناحیه‌ای مرطوب با پوسته‌های قهوه‌ای رنگ در لبه آن، برجای می‌گذارند. تاول‌ها ممکن است بزرگ و کاملاً خارش‌دار باشند. گاهی پوست زخم‌ها ضخیم، نرم و زرد رنگ است که در زیر آن، قسمت قرمز مرطوب است. زخم‌ها 4 تا 10 روز بعد از قرار گرفتن در معرض عفونت ایجاد می‌شوند و تا زمانی که مایعات از زخم‌ها خارج می‌شوند، این بیماری مسری می‌باشد و بعد از  24ساعت از شروع درمان با آنتی بیوتیک، این زخم‌ها مسری نمی‌باشند. علائم دیگر زخم زرد می‌تواند تب، تورم غدد لنفاوی، یا احساس ناراحتی در کودک باشد.

عوامل ایجاد زرد زخم در کودکان چیست؟

این بیماری کودکان در اثر باکتری‌های استافیلوکوک یا استرپتوکوک، به وجود می‌آید. باکتری‌ها می‌توانند در صورت خارش از طریق اگزما، زخم‌ها، نیش حشرات یا شپش‌های سر وارد بدن شوند. این بیماری بیشتر در بین کودکان بین 2 تا 6 سال شیوع دارد؛ زیرا این عفونت در مدارس و مهد کودک‌ها براحتی پخش می‌شود. بزرگسالان نیز ممکن است به زخم زرد مبتلا شوند به خصوص اگر عده‌ای در محیط‌های محدود مانند پادگان‌های ارتش زندگی کنند.

زرد زخم در کودکان

زرد زخم چگونه درمان می‌شود؟

زرد زخم با کرم آنتی بیوتیک درمان می‌شود و باید به مدت 7 تا 10 روز از آن استفاده کنید. اگر زرد زخم با این روش پاک‌سازی و بهبود نیافت، پزشک آنتی بیوتیک خوردنی، تجویز می‌کند. روش‌های زیر می‌تواند در بهبودی این بیماری کمک کند.

  • در صورت مشاهده زردزخم در کودکان، هر 8 تا 10 ساعت زخم‌ها را با آب گرم و صابون شستشو دهید. در هر مرحله با یک حوله جدید محل زخم‌ها را خشک کنید.
  • زخم‌ها را با محافظ ضد آب که هیچ سوراخی نداشته باشند، بپوشانید. بعد از درآوردن محافظ، آنها را مستقیم در سطل انداخته و دستانتان را فوراً بشورید.
  • در این بیماری ناحیه آسیب‌دیده پوست خارش می‌دهد و تحریک‌پذیر است. کودک مبتلا از خارش این نواحی حدالامکان باید خودداری کند، زیرا خارش آن باعث پخش شدن انگل‌ها و بدتر شدن آن می‌شود.

مراجعه به پزشک در صورت ابتلای کودک به زرد زخم چه زمانی است؟

در صورت مشاهده علائم زرد زخم در کودکان یا خودتان، به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها با مشاهده زخم‌ها آن را تشخیص می‌دهند و ممکن است برای آزمایش باکتری‌ها از سواب استفاده کنند. این بیماری معمولاً سخت و جدی نیست. اما ممکن است با بیماری‌های پوستی مانند سلولیت، درماتیت تماسی و نیش حشرات اشتباه گرفته شود. برای عدم تشخیص اشتباه این بیماری، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

راه پیشگیری از زرد زخم در کودکان چیست؟

اکثراً زرد زخم در کودکان، بعد از 48 ساعت درمان یا با خشک شدن زخم‌ها بهبود یافته است و دیگر مسری نیست. تا زمانی که کودک مسری می‌باشد از بردن او به مدرسه جلوگیری کنید. برای به حداقل رساندن خطر انتشار این بیماری موارد زیر توصیه می‌شود:

  • از تماس و دست زدن به زخم‌ها خودداری کنید.
  • دست‌های خود را به‌خصوص بعد از استفاده از کرم در ناحیه زردزخم، به طور مرتب بشورید.
  • از دستمال یا حوله مشترک استفاده نکنید.
  • تا زمانی که زخم‌های کودک مبتلا به این بیماری خشک نشده است او را از مدرسه یا بازی‌های گروهی دور نگه دارید.
  • از استفاده مشترک هر چیزی که با پوستتان در تماس است مانند پارچه صورت، حوله صورت، لباس‌ها و آب حمام جداً خودداری کنید.

زرد زخم در کودکان

عوارض زرد زخم در کودکان چیست؟

عوارض زرد زخم بسیار نادر است. اما گاهی اوقات ممکن است عفونت به غدد لنفاوی یا لایه‌ای عمیق‌تر از پوست گسترش یابد و باعث ایجاد عوارض شود. اگر در مورد آنچه انجام خواهید داد مطمئن نیستید و در مورد زردزخم کودکتان نگران هستید حتماً با یک متخصص و پزشک مشاوره نمائید.

امتیاز شما به این پست
منبع Impetigo
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x