قرص ریتالین بدون نسخه در داروخانه ها

اگر از داروهای ADHD استفاده می‌‎کنید باید نگران تهیه قرص ریتالین بدون نسخه پزشک باشید یا خیر؟ این سوالی است که افراد مصرف کننده ریتالین را به چالش وا می‌‎دارد. تهیه قرص ریتالین بدون نسخه پزشک امکان پذیر نیست.

ریتالین که ماده اصلی تشکیل دهنده آن متیل فینیدات است در دسته محرک‎‌های سیستم عصبی مرکزی یا CNS قرار می‌‎گیرد. ریتالین که یک ماده شیمیایی است باعث تغییر سطح مواد موجود در مغز می‌‎شود. مصرف ریتالین باعث سرخوشی بی دلیل می‎‌شود که علت این امر ترشح هورمون دوپامین در مغز است.

از ریتالین برای درمان برخی بیماری‎‌ها نظیر بیش فعالی و کمبود توجه و نوعی اختلال خواب به نام نارکولپسی استفاده می‌‎شود. مصرف ریتالین حتما باید زیر نظر پزشک باشد. این دارو به خاطر دارا بودن متیل فنیدات پتانسیل بالایی برای سوء مصرف بیمار ایجاد می‌‎کند. سوء مصرف ریتالین باعث آسیب‌‎های بعضا جبران ناپذیری می‎‌شود.

ریتالین به عنوان بخشی از یک برنامه جامع درمانی برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا ADHD در کودکان 6 سال و بالاتر مورد استفاده قرار می‎گیرد.

تجویز داروی ریتالین برای کودکان به این دلیل است که فرایند درمانی به خوبی انجام شود. تشخیص و درمان ADHD باید زیر نظر متخصص بیماری‎‌های رفتاری کودکان باشد. تشخیص باید مطابق معیارهای DSM یا دستورالعمل‎های مربوط به ICD انجام شود. پزشک موظف است شرایط بیمار را به خوبی مورد بررسی قرار دهد. تشخیص فقط با وجود یک یا چند علامت قابل استناد نیست.

مصرف متیل فنیدات برای اولین بار در سال 1955 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان آن چه در آن زمان بیش فعالی خوانده می‎شد تایید شد. داروی آدرال نیز برای درمان ADHD مورد استفاده قرار می‎گیرد. آدرال شباهت‎ های بسیاری به ریتالین دارد. مصرف داروهای ADHD باید کاملا زیر نظر پزشک باشد.

مصرف ریتالین برای کودکان

برای کودکان بالای 6 سال ممکن است ریتالین برای درمان ADHD تجویز شود. باید دارو را به مقدار دقیق تجویز شده توسط پزشك به کودک خود بدهید. همچنین مهم است که به پزشک کودک خود در مورد سایر عوارض دارویی یا سابقه مصرف دارویی کودکتان اطلاعات کافی بدهید. از مصرف قرص ریتالین بیش از دوز تجویزی پزشک به شدت خودداری کنید چرا که خسارات جبران ناپذیری را به وجود می‎‌آورد. در مورد اینکه آیا شما از نظر دارویی به ریتالین نیاز دارید یا نه، با پزشک خود صحبت مشورت کنید. همچنین همیشه به مقدار دقیقی که پزشک تجویز کرده است، دارو مصرف کنید. بسته به این که قرص های آزاد شده فوری، قرص‌‎های آزاد شده پایدار یا کپسول‎‌های انتشار طولانی مدت را مصرف می‌کنید، دارو می‎تواند دوز مختلفی داشته باشد و تاثیر متفاوتی روی شما بگذارد. از مصرف قرص ریتالین بدون نسخه و مشورت با پزشک خودداری کنید.

قرص ریتالین بدون نسخه

اگر در دو هفته گذشته مهار کننده MAO مصرف کرده اید از مصرف ریتالین خودداری کنید. ممکن است یک اثر متقابل خطرناک ایجاد شود. صدها دارو نیز وجود دارد که به روش‎های مختلف و با قدرت‌‎های متوسط یا خفیف با ریتالین ارتباط برقرار می‎کنند، بنابراین به پزشک خود اطلاع دهید که قبل از شروع درمان با ریتالین چه داروهای دیگری را مصرف می‎کنید.

شرایط عدم استفاده

قرص ریتالین به خاطر محتویاتی که دارد ممکن است حساسیت زا باشد. همچنین در صورت ابتلا به گلوکوم، علائم تورت و سابقه گرفتگی طولانی عضلات نباید ریتالین مصرف کنید. این دارو همچنین می‎تواند علائم استرس یا اضطراب شدید را بدتر کند. همچنین در صورت بروز مشکلات قلبی، فشار خون بالا، تشنج، مشکلات گردش خون، سابقه بیماری روانی مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی یا سابقه مشکلات مصرف مواد موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. دوز مصرف دارو برای افراد مختلف بنا به شرایط مختلف متفاوت است. از پارامترهای تاثیر گذار در دوز مصرفی می‎توان به سن و وضعیت درمان اشاره کرد. همچنین دوز مصرفی بسته به نوع قرص متفاوت است. از زیاد و یا کم کردن سر خود دوز مصرفی خود به شدت پرهیز کنید. اگر مدت طولانی از ریتالین استفاده کرده‎اید، برای کنار گذاشتن آن با پزشک مشورت کنید.

قطع مصرف ریتالین به صورت ناگهانی می‎تواند خطرناک باشد. از مصرف ریتالین برای افزایش بازده خود و افزایش تمرکز به شدت خودداری کنید. علائم ترک ریتالین می‎تواند چند ساعت پس از قطع دارو شروع شود و تا چند ماه ادامه داشته باشد. علائم ترک دارو شامل تغییر در ضربان قلب، خلق و خوی افسرده، خستگی، حالت تهوع، عصبی بودن، کابوس ها و اضطراب می‎باشد. در صورت تداوم علائم حتما با پزشک خود تماس حاصل کنید. از آن‎جا که تهیه قرص ریتالین بدون نسخه امکان پذیر نیست ممکن است افراد مختلف اقدام به گرفتن دارو از شما کنند. به هیچ وجه به دیگران دارو ندهید، حتی اگر فکر می‎کنید دارای شرایط یکسانی با شما است.

قرص ریتالین چیست؟

زمان تاثیر دارو

زمان تاثیر قرص ریتالین بستگی به نوع قرص و همچنین مقدار مصرف آن دارد. قرص فوری معمولا بین 30 تا 45 دقیقه بعد از مصرف شروع به تاثیر می‎کند و اثرات آن تا 8 ساعت پس از مصرف نیز ادامه دارد. اما اگر فراموش کردید که دوز را مصرف کرده‎‌اید یا نه چه کار باید کنید؟ اگر دیرتر از ساعت 6 بعد از ظهر است مصرف دوز را فراموش کنید و تا مصرف بعدی صبر کنید. اگر قبل از ساعت 6 بعد از ظهر است، هنگام یادآوری دوز را مصرف کنید. با این حال، هرگز نباید دوزهای اضافی از دارو را مصرف کنید تا دوزهای از دست رفته را جبران کنید.

تاثیرات جانبی

در حقیقت عوارض ناشی از مصرف ریتالین به دو دسته شایع و نادر تقسیم می‎شود. از عوارض جانبی شایع مصرف ریتالین می‌‎توان به سردرد، حالت تهوع، استفراغ، بی‎خوابی، کاهش اشتها و خشک شدن دهان باشد. عوارض جانبی نادر شامل ضربان سریع قلب، درد مفاصل، بثورات پوستی، تب، مدفوع سیاه، خون در ادرار، تاری دید، گرفتگی عضلات، برون دهی صوتی، کبودی غیر معمول یا پوسته پوسته شدن پوست باشد. در صورت مواجهه با چنین عوارضی سریعا با پزشک خود تماس حاصل کنید.

مصرف برای زنان باردار و شیرده

هیچ مطالعه کنترل شده‌‎ای در مورد تاثیر ریتالین بر روی بارداری انسان وجود ندارد. توصیه می‎شود که در دوران باردای از قرص ریتالین استفاده نشود. امکان انتقال دارو از طریق شیر مادر به کودک وجود دارد. در صورت باردار بودن قضیه را حتما با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

قرص ریتالین بدون نسخه

سخن پایانی

همانطور که در مقاله به آن پرداختیم تهیه قرص ریتالین بدون نسخه پزشک امکان پذیر نیست. متاسفانه مشاهده شده که دانشجویان و دانش آموزان برای افزایش بازده ذهنی و عدم احساس خستگی به این دارو روی آورده‎‌اند، غافل از این که نه تنها ریتالین باعث اعتیاد افراد به این دارو می‎شود بلکه خسارات گاها جبران ناپذیری را به جای می‎‌گذارد.

2.7 | (6)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x