همه چیز درباره گل زاموفیلیا + نکات مهم

اگر یکی از علاقه‌مندان دائمی گل و گیاهان هستید اما کمبود وقت یا شرایط نامناسب محیطی مانع خرید و نگهداری گیاه در خانه‌تان شده، دیگر نگران نباشید. گل زاموفیلیا بهترین انتخاب برای هر خانه است. این گیاه علاوه بر زیبایی بی‌نظیرش به‌راحتی می‌تواند فضای خانه را شادی و نشاط ببخشد.

یکی از ویژگی‌های این گیاه که همه را ترغیب به خرید آن می‌کند، مقاومت بسیار بالای آن در آپارتمان است. مقاومت این گیاه به حدی بالا است که به‌اصطلاح گفته می‌شود کشتن این گیاه از نگهداری از آن سخت‌تر است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به معرفی کامل این گل و روش‌های مراقبت و همچنین چگونگی تکثیر آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا گل زاموفیلیا ؟

گل زاموفیلیا تقریباً همه صلاحیت‌های لازم برای نگهداری در خانه را دارد و از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی است. ازجمله دلایل محبوبیت روزافزون این گیاه  می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • سازگاری با نور کم
  • رشد بی دردسر
  • نیاز کم به آب و تحمل خشکی
  • سازگار با محیط آپارتمانی
  • برگ‌های سبز و براق
  • دارای قدرت تصفیه‌کنندگی هوا
  • قدرت از بین برندگی سمومی مانند بنزن، تولوئن و.
  • استفاده های درمانی برای دردهای موضعی (تمام استفاده‌های زاموفیلیا موضعی است و خوردن آن ممنوع است زیرا شیره‌ی آن سمی است).

 انواع مختلف گل زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا یکی از گیاهان گلدار از تیره شیپوریان بوده که بومی مناطق گرمسیری است. این گیاه علفی مشابه درختان دارای برگ‌های زیادی است که از ساقه‌ها رشد می‌کنند. طول ساقه گیاه به 40 الی 60 سانتی‌متر هم می‌رسد.

زاموفیلیا

برگ‌های گل زاموفیلیا از نوع گوشتی چرمی بوده و 2 سانتی‌متر طول دارند. این گیاه در انتهای خود دارای بخش پیاز مانندی به نام ریزوم است. این ریزوم ها همان ساقه‌های زیرزمینی هستند که ریشه گیاه را تشکیل می‌دهند.

گیاه زاموفیلیا انواع مختلفی دارد که در ادامه معرفی شده‌اند .هرکدام از این انواع زیبایی ظاهری منحصر به خود را دارند اما نحوه نگهداری همه آن‌ها به یک‌شکل است.

زاموفیلیا بلک

همان‌طور که از نام آن پیداست برگ‌های این گیاه به رنگ بنفش تیره نزدیک به رنگ سیاه هستند. این گیاه نادرترین گونه گل زاموفیلیا بوده ازین رو بسیار گران است و جزو گیاهان آپارتمانی لوکس به شمار می آید.

زاموفیلیا ابلق

زاموفیلیا ابلق دارای برگ‌های دو رنگ طلایی سبز و یا سفید سبز است. این ظاهر متفاوت باعث می‌شود شبیه به گل‌های مصنوعی شود.

زاموفیلیا سبز

این نوع زاموفیلیا رایج‌ترین گونه در بازار است. دارای برگ‌های سبز براق با مقاومت بالا است.

اسامی رایج زاموفیلیا

این گل زیبا را با نام‌های زیادی می‌شناسند که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زاموفیلیا
  • جواهر زنگبار
  • ZZ Plant
  • Zee Zee plant
  • Steel plant
  • Zizi plant

گل دهی گیاه زاموفیلیا

اگر اين گياه در زيستگاه طبيعي خود يا بيرون از خانه رشد كند، گل‌های کوچکی را در پایه گیاه تولید می‌کند. گل‌های اين گياه به‌راحتی قابل مشاهده نخواهند بود، زیرا گل‌ها در پايه ساقه رشد كرده و توسط برگ‌های گياه پنهان می‌شوند.

در آپارتمان‌ها این گیاه به‌ندرت گل می‌دهد، اما به‌طور کلی اگر همه شرایط مورد نیاز آن فراهم شود در تابستان گل خواهد داد. گل‌های آن اسپادیکس نام دارند.

آيا گیاه آپارتمانی زاموفیلیا سمی است؟

یکی از متداول‌ترین نگرانی‌ها درباره این گیاه سمی بودن آن است. با لمس برگ‌ها و ساقه گیاه زاموفیلیا مشکلی پیش نمی‌آید. در حقیقت، در طول دهه 2010 شایعات دروغی وجود داشت مبنی بر اینکه گیاه آپارتمانی زاموفیلیا آن‌قدر سمی است که باعث سرطان می‌شود.

آیا گیاه زاموفیلیا سرطان زا است ؟

در اثر این شایعات به‌قدری مردم ترسیده بودند که بدون دستکش به آن نزدیک نمی‌شدند. حقيقت اين است كه شیره و قسمت‌های این گیاه در صورتی که خورده شوند سمی هستند اما سرطانی نیستند.

اگر پوست حساسی دارید، نکات ایمنی زير را رعایت کنید

  • هنگام استفاده از گیاه، از دستکش استفاده کنید.
  • این گیاه را دور از دسترس کودکان و یا حیوانات قرار دهید.
  • همیشه بعد از لمس كردن گياه، دستان خود را بشویید تا از تحریک پوست جلوگیری شود.

شرایط نگهداری گل زاموفیلیا

همان‌طور که در بالا گفته شد این گیاه بسیار مقاوم بوده و نگهداری از آن  بدون زحمت است. کافی است بستر مناسب رشد آن را فراهم کرده و به آن اجازه رشد دهید.

معرفی گیاه زاموفیلیا

حتی اگر برای مدتی رسیدگی به آن را فراموش کنید نیز این گیاه بدون مشکل به رشد خود ادامه خواهد داد. در ادامه همه شرایط موردنیاز برای پرورش این گیاه به‌طور کامل ذکر شده‌اند.

دمای مورد نياز گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

زاموفیلیا یک گیاه گرمسیری بوده که در دماهای خیلی پایین (8 درجه سانتی‌گراد و پایین‌تر) نمی‌تواند دوام بیاورد. رشد گیاه در هوای سرد متوقف شده و علت آن کاهش فعالیت و مصرف آب در این گیاه با خنک شدن هوا است.

یک راز شادابی گیاهان آپارتمانی نگهداشتن آنها در دمای مناسب است. دمای متوسط و ایده آل برای این گیاه 15-24 درجه سانتی‌گراد است. در صورت گرم شدن بیشتر، رشد و توسعه برگ‌های این گیاه نیز بهتر و با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. فراموش نکنید در تابستان با اسپری برگ‌ها را آبپاشی کنید تا شادابی خود را حفظ کنند.

 نور مورد نياز گياه آپارتمانی زاموفيليا

گياه آپارتمانی زاموفيليا یک گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم است و در سطوح مختلف نوری (حتی در مکان‌های تاریک) رشد می‌کند. اما بهتر است به‌طور منظم در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار داده شود.

در گلخانه‌ها زاموفيلياها، یک‌بار در هفته به طور مرتب به  نور دهی شده و اين نور و انرژی را برای يك هفته در خود ذخيره می کنند.

این گیاه در مکان‌های تاریک و کم‌نور هم قادر به زنده ماندن هست اما برگ‌ها و ساقه برگ‌ها باریک خواهند شد.

آب موردنیاز گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

اولین و مهم‌ترین دشمن این گیاه، آبیاری زیاد است زیرا این گیاه همیشه در ریشه‌های خود آب ذخیره دارد. در صورت آبیاری بیش از حد ممکن است برگ‌های آن زرد شده و پياز و ریشه‌ها بپوسند.

به‌طور کل هر وقت خاک این گل کاملاً خشک شد گیاه را دوباره آبیاری کنید تا عطش گیاه رفع شود. گل زاموفيليا  اصلاً نبايد سيراب شود كه باعث خرابی آن می‌شود. به‌طور کلی آبیاری به میزان دریافت نور بستگی دارد (نور کمتر = آب کمتر و نور بیشتر = آب بیشتر).

خاک مورد نياز گل زاموفیلیا

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا بهترین رشد خود را در خاک‌های سبک با خاصیت زهکشی بالا خواهد داشت. خاصیت زهکشی نه تنها برای این گیاه، بلکه برای همه گیاهان نقش حیاتی دارد.

ماندگاری آب اضافی حاصل از آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌ها می‌شود. این خاصیت زهکشی به خروج آب اضافی و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند. ترکیب خاک‌های زیر برای نگهداری از این گیاه توصیه می‌شوند:

  • ترکیب خاک معمولی + خاک برگ+شن
  • ترکیب کوکوپیت+پرلایت + شن

تعويض گلدان گیاه زاموفیلیا

سالی يك بار، در فصل بهار گلدان گياه را تعويض كنيد تا رشد بهتری داشته باشد. دقت کنید که گلدان جدید نباید خیلی بزرگ باشد زیرا در فضای بزرگ وقت گیاه صرف رشد ریشه می‌شود و رشد شاخه‌ها به تأخیر می‌افتد.

یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی بسیار مناسب است. یکی از نشانه‌های وقت تعویض گلدان بیرون آمدن ریشه‌های گیاه از منافذ زیرین گلدان است.

توجه داشته باشید که برای تثبیت خاصیت زهکشی گلدان جدید بر روی منافذ کف گلدان سنگ‌های کوچک قرار دهید. در ٣ تا 5 سال اولی كه گياه را خريداری كرديد تعویض گلدان را حتماً انجام دهید.

كود مورد نياز گل زاموفيليا

در طول فصول اصلی رشد (فروردین تا شهريور) با کود مایع متعادل رقیق، ماهی یک‌بار گیاه را تغذیه کنید. کود مناسب گیاه زاموفیلیا کودهای فسفر و پتاس بالا هستند؛ چرا که فسفر زیاد باعث رشد ریشه و در پی آن باعث زیاد شدن تعداد برگ‌ها در گیاه می‌شود. علاوه بر کودهای مایع از کودهای گلدهی مانند ۲۰-۲۰-۲۰ هم می‌توان استفاده کرد.

رطوبت مورد نیاز

ميانگين رطوبت موجود در هوای  اكثر آپارتمان‌ها (مکان دارای حدود ۵۰ درصد) براي اين گياهان مناسب است. به طور کلی این گیاه به لطف نوع خاص برگ‌های خود در برابر از دست دادن آب از برگ و کمبود رطوبت مقاوم است و از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی است ؛ اما رطوبت کافی به رشد بهتر آن کمک می‌کند.

می‌توانید براي این کار تعدادی سنگریزه در یک سینی کوچک قرار داده و ميان آن را با آب پر كنيد. گلدان روی سنگریزه‌ها قرار دهيد. این سیستم  رطوبت ساز خانگی رطوبت مورد نیاز گیاه زاموفیلیا را فراهم می‌کند.

تنها اطمینان حاصل کنید که گلدان بالای سنگریزه ها قرار داشته و انتهای گلدان در آب فرو نرفته باشد.

تکثیر گل زاموفیلیا

به دو روش استفاده از ریزوم ها (ریزوم ساقه‌های زیرزمینی گیاه است) یا با قلمه زدن برگ‌ها، میتوان اين گياه را تكثير كرد.

تکثیر از طریق ریزوم ها: گیاهان از ریزوم های بزرگ در انتهايشان که شبیه سیب زمینی است رشد می‌کنند. این ریزوم ها آب را ذخیره می‌کنند. به همین دلیل گیاه در زمان خشکسالی و مکان‌هایی که صاحبان فراموش‌کاری دارند به رشد خود ادامه می‌دهند.

معرفی کامل گیاه زاموفیلیا و نحوه تکثیر آن

برای این روش ابتدا گیاه را از گلدان درآورده و ریزوم های آن را به آرامی جدا کرده و به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. دقت داشته باشید که به ریزوم ها آسیبی وارد نشود. ریزوم را در گلدان جدید کاشته و بر روی آن خاک مناسب قرار دهید. صبر کنید تا ریشه بزنند و رشد کنند.

تکثیر از طریق برگ‌ها:برگ‌ها را از قسمت اتصال به ساقه با یک چاقوی تیز جدا کرده و داخل یک ترکیبی از خاک مرطوب قرار دهید. ترکیب‌های مناسب این کار در قسمت خاک مناسب برای این گیاه به طور کامل ذکر شده است.

برای نگهداری رطوبت هوا و رشد بهتر قلمه‌ها با پلاستیکی شفاف بپوشانید. پس از آن حدود 6 الی 7 ماه باید صبر کنید تا ساختارهای غده‌ای شکل در قسمت پایینی برگ درون خاک شکل بگیرد.

رویش برگ نیز از 4 الی 5 ماه پس از ایجاد ریزوم آغاز می‌شود. پس از آن می‌توانید گیاهان را به گلدانی جدید منتقل کنید.

هرس كردن گیاه زاموفیلیا

برگچه‌های زرد، ساقه بسیار طولانی، برگ‌های سوخته و ساقه‌های پوسیده برای بهبود رشد گیاه باید هرس شوند.

تمیز کردن برگ‌های گل زاموفیلیا

برگ‌های اين گياه به طور طبیعی براق و سبز هستند. هيچ نیازي به استفاده از هـيچ گونه مواد افزاينده درخشندگی نيست زيرا به گياه آسيب می‌رسانند. هر هفته با استفاده از پارچه مرطوب، گرد و غبار را از روی برگ‌ها پاک کنید. این به گیاه کمک می‌کند تا نور بیشتری در دسترس داشته و به اصطلاح نفس بکشد.

بیماری‌های گل زاموفیلیا

گياه آپارتمانی زاموفيليا از گونه گياهان مقاوم بوده و حتی اگر مدت كوتاهی از آن غافل شويد از بين نخواهد رفت و به رشد خود ادامه می‌دهد به همین دلیل خیلی در معرض بیماری‌ها قرار نمی‌گیرد. بیماری‌های رایج این گیاه مربوط به اشتباهات آبیاری است.

  • اولين و رایج‌ترین اشتباه در نگهداری گياه آپارتمانی زاموفيليا آبياری بيش از حد است.
  • برگ‌های پایین زرد شوند: مقدار کمی برگ‌های پایین زرد و در حال سقوط کاملاً طبیعی است. اگر بسیاری از برگ‌ها به رنگ زرد درآمده‌اند – بررسی کنید که آبياری شما زیاد نباشد.
  • نوک‌های برگ‌ها قهوه‌ای روشن شوند: علت آن هوای خشک و رطوبت کم است.
  • برگ‌ها به‌طور کامل قهوه‌ای بشوند: آب بیش از حد شایع‌ترین علت در اینجا است.

کلام پایانی

به طور کلی، گل زاموفیلیا به علت زیبایی خود مخاطبان زیادی را جذب خود کرده است. رعایت نکاتی که در این مطلب ذکر شد می‌تواند به شما کمک کند که به طور حرفه‌ای از این گیاه زیبا بدون هیچ مشکلی نگهداری کرده و فضایی زیبا برای خانه خود بسازید.

4 | (10)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x