معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی با شرایط نگهداری آسان

بهترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری در مکان‌های کم نور کدامند؟ من مشغله زیادی دارم و نمی‌توانم زمان زیادی را برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی صرف کنم، آیا گیاهی هست که شرایط نگهداری از آن آسان باشد؟ ارزان‌ترین گیاهان آپارتمانی کدامند؟

گیاهان آپارتمانی بسیار متنوع هستند. این گیاهان شرایط نگهداری متفاوتی دارند. به همین دلیل می‌توان در هر جا حتی کم نورترین آپارتمان‌ها هم از این گیاهان نگهداری کرد؛ تنها کافی با توجه به شرایطی که دارید گیاه مناسبی انتخاب کنید.

در این مقاله از ایده آل مگ تعدادی از گیاهان آپارتمانی مقاوم را به شما معرفی می‌کنیم که با شرایط آپارتمان‌های امروزی سازگار هستند و شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها نگه‌داری کنید. با ما همراه باشید.

بهترین گیاهان آپارتمانی با شرایط نگهداری آسان

در اینجا برای افراد مبتدی از بهترین گیاهان آپارتمانی با شرایط نگهداری آسان صحبت می‌کنیم. این گیاهان به کوددهی یا سم پاشی و شرایط سخت باغبانی احتیاجی ندارند. این گیاهان با کمی توجه و آبیاری رشد خوبی خواهند داشت. در ادامه با چند نمونه از این گیاهان آپارتمانی بیشتر آشنا شوید:

آلوئه ورا

نگهداری آلوئه ورا بسیار آسان است. این گل به دلیل داشتن مایع ژله مانندی درون برگ‌هایش، بسیار معروف شده است. از ژل آلوئه ورا برای زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود.  شما با نگه‌داری آلوئه ورا در خانه هم از زیبایی و هم از فواید آن استفاده خواهید کرد.

بهترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری

آلوئه ورا به آبیاری نامنظم حساس نیست و به کم آبی هم مقاوم است. این گیاه به کود دهی خاصی نیاز ندارد. گلدان آلوئه ورای خود را در کنار پنجره مقابل نور قرار دهید تا رشد خوبی داشته باشد. نگه داشتن آلوئه‌ورا در اتاق خواب توصیه می‌شود؛ چون شب‌ها دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن آزاد می‌کند.

گیاه عنکبوتی یا گل گندمی

گل گندمی با ظاهر جذاب خود طرفداران زیادی دارد. این گیاه را در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و به صورت هفتگی آن را آبیاری کنید. البته اگر به سفر بروید یا آبیاری آن را فراموش کنید، گیاه عنکبوتی از خطای شما گذشت می‌کند. این گیاه برای تمام خانه‌ها و آب و هواها مناسب است و ازین لحاظ محدودیتی ندارد.

بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی

برای بهتر جلوه دادن گیاه عنکبوتی آن را روی بلندی قرار دهید یا آویزان کنید. گیاه گندمی هوای آپارتمان را تصفیه می‌کند و بنزن، فرمالدئید، مونوکسید کربن و زایلن موجود در آن را پاکسازی می‌کند.

اگر در خانه گربه دارید، گیاه عنکبوتی نخرید؛ چراکه باعث توهم خفیفی در آن‌ها می‌شود.

پتوس

پتوس از آن گیاهانی است که برای هدیه دادن به هر کسی مناسب است. نگه‌داری سختی ندارد و با آبیاری هفتگی رشد خوبی می‌کند. به سبب همین راحتی پرورش در خانه‌های ایرانی زیاد دیده می‌شود.

گیاه آپارتمانی پتوس

پتوس چه در نور خورشید و چه در سایه رشد می‌کند. البته نور مستقیم خورشید در تابستان، ممکن است برگ‌هایش را بسوزاند. پتوس هم کمی سمی است و خوردن آن باعث اسهال و استراق می‌شود.

بهترین گیاهان آپارتمانی سایه دوست

در ادامه شما را با  تعدادی از گیاهان سایه دوست که می‌توان آن‌ها را در آپارتمان‌های کم نور نگهداری کرد، آشنا می‌کنیم.

فیلودندرون

فیلودندرون حال و هوای استوا را به خانه شما می‌آورد. این گل با برگ‌های زیبا و بزرگش سبزی و طراوت به آپارتمان می‌بخشد. آبیاری به فیلودندرون تنها زمانی نیاز است که آب خاک خشک شده باشد. این گیاه را در نور قرار ندهید.

بهترین گیاهان آپارتمانی

بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

در فصل‌های پاییز و زمستان بازارهای گل و گیاه پر می‌شود از گیاهان مقاوم به سرما که در این فصول سرد گل می‌دهند و یا تحمل سردی و خشکی هوا را دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به زاموفیلیا، آگلونما، فیلودندرون اشاره کرد.

پرسیاوشان

پرسیاوشان در نور کم، دمای پایین و رطوبت بالا رشد خوبی دارد. تابش مستقیم خورشید حتی در فصل زمستان، برگ‌های پرسیاوشان را می‌سوزاند. اگر آب دادن به این گیاه را فراموش کردید، جای نگرانی نیست؛ پرسیاوشان تحمل بالایی دارد. البته بهتر است در آبیاری این گلدان منم باشید. پرسیاوشان به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد.

سرخس پرسیاوشان

گیاه یشم

یشم گیاهی با برگ‌های گوشتی و ساقه‌ای چوبی است که با افزایش سن، تبدیل به یک درختچه کوچک می‌شود. یشم در نور کم تا متوسط رشد می‌کند و با وجود برگ‌های گوشتی و ذخیره آب در آن‌ها، نیاز به آبیاری زیاد و منظم ندارد. این گیاه به سرما مقاوم است و دماهای پایین هم رشد خوبی دارد.

بهترین گیاهان آپارتمانی

بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

دسته بزرگ گیاهان مقاوم به گرما کاکتوس‌ ها هستند. کاکتوس‌ها انواع مختلف و متنوعی دارند که در شکل ظاهری و طریقه نگه‌داری متفاوت هستند. اما همه آن‌ها در خاک نرم و  حاوی شن و ماسه رشد بهتری خواهند داشت.

انواع کاکتوس

گرمای هوا نه تنها بر رشد آن‌ها تاثیر منفی ندارد بلکه باعث رشد و طراوت آن‌ها می‌شود. این گیاهان آپارتمانی آبیاری منظم و زیاد نیاز ندارند مگر در گونه‌های خاص. از دیگر گیاهان مقاوم به گرما رزماری، ناز و تاج خروسی هستند که در فصل گرما گل می‌دهند و نور مستقیم خورشید را دوست دارند.

بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم

اگر در یک آپارتمان کم نور زندگی می‌کنید و دوست دارید یک گیاه آپارتمانی داشته باشید، حتما یکی از گیاهان زیر را که از دسته ی گیاهان مقاوم به نور کم هستند، انتخاب کنید:

آگلونما

آگلونما تنوع زیادی در رنگ برگ‌های خود دارد و از با دوام‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این تنوع رنگ برگ‌ها باعث زیاد شدن طرفداران آن هم شده است. این گیاه نور متوسط و کم را ترجیح می‌دهد اما رطوبت را دوست دارد. وقتی حس کردید خاک گلدان آگلونما خشک شده، آن را آبیاری کنید. خاک زه‌کشی شده و سالی دوبار کوددهی، به گیاه جانی دوباره می‌دهد.

یاهان مقاوم به نور کم

دیفن باخیا

این گیاه به رطوبت و آب زیاد علاقه اما در محیط کم نور رشد خوبی دارد. همین امر باعث شده تا دیفن باخیا برای نگهداری در دفاتر کار و خانه‌های کم نور مناسب باشد. اگر از آن دسته از افراد هستید که آبیاری گیاه را فراموش نمی‌کنید؛ دیفن باخیا برای شما مناسب است. البته این گیاه برای رشد خوب به مقداری نور نیاز دارد؛ پس آن را در نقطه کور و تاریک خانه نگذارید. دیفن باخیا به سمت نور کشیده می‌شود، پس گاهی آن را بچرخانید تا رشد متعادلی داشته باشد.

دیفن باخیا

گل قاشقی یا پیرومیا

پیرومیا از محبوب‌ترین گل‌ها برای محیط کار یا میز کنار تخت است. ین گیاه برای میز‌های کوچک خانه مناسب است چرا که تهایتا تا 45سانتی‌متر رشد می‌کند. تنوع گیاهان خانواده پیرومیا بسیار زیاد است و حدودا 1000 نوع پیرومیا وجود دارد.

گل قاشقی یا پیرومیا

این گیاه به نور کم تا متوسط و خاک مرطوب نیاز دارد. پیرومیا هوای خانه را تصفیه می‌کند. دمای کمتر از 10 درجه به برگ‌های آن آسیب می‌زند پس در زمستان آن را در بالکن یا حیاط نگذارید.

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

همان‌ طور که می‌دانید گیاهان هوا را تصفیه و پاکسازی می‌کنند. در ادامه سه گیاه آپارتمانی را به شما معرفی می‌کنیم که قدرت زیادی در جذب و حذف آلودگی‌های هوا دارند.

فیکوس

یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که به برک لاستیکی هم معروف است. این گیاه قد و قواره بزرگی دارد و برای گوشه‌های پر نور اتاق مناسب است. از شروط مهم نگه‌داری فیکوس نور مناسب آپارتمان است. این گیاه برای محل کار نیز گزینه شیکی است. آبیاری فیکوس را فراموش نکنید چون گیاهی است که خاک مرطوب را می‌پسندد.

گیاه آپارتمانی فیکوس

اگر حیوان خانگی دارید، کمی مراقب باشید؛ حیوانات با خوردن برگ فیکوس دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.

سرخس شمشیری یا سرخس بوستون

تحقیقاتی در سال 2011 نشان داد که خانواده سرخس‌ها بیشترین اثر را در تصفیه فرمالدئید موجود در هوا دارند. سرخس بوستون خاکی مرطوب را دوست دارد اما در زمستان حجم  آبیاری باید کم شود. مراقب باشید؛ ریشه‌های سرخس به آب‌ماندگی در گلدان حساس هستند و زود می‌پوسند پس خاک گلدان آن باید زهکشی خوبی داشته باشد.

بهترین گیاهان آپارتمانی

این گیاه را می‌توانید برای زیباسازی حمام و سرویس بهداشتی که فضایی مرطوب دارند، استفاده کرد. سرخس بوستون با نوری ملایم، رشدی خوب خواهد داشت. سرخس سمی نیست و  از این جهت برای کودکان و حیوانات خانگی مشکلی ایجاد نمی‌کند. سرخس بوستون سموم تولوئن و زایلن را از هوا و محیط تصفیه می‌کند.

سانسوریا

سانسوریا از آن دسته گیاهان مقاوم است که تصفیه هوا هم انجام می‌دهد و از این جهت می‌تواند یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری باشد. سانسوریا می‌تواند نور کم و آبیاری نامنظم را تحمل کند اما ترجیحش نور زیاد اما غیر مستقیم است. سانسوریا با نور فلورسنت هم رشد خوبی خواهد داشت. خوردن برگ این گیاه موجب مسمومیت در حیوانات خانگی می‌شود.

گلدان سانسوریا

بهترین گیاهان آپارتمانی سریع الرشد

اگر به دنبال گیاهی هستید که سریع رشد و فضای خالی آپارتمان شما را پر کند، میتوانید پتوس، آلوئه ورا یا پیچک انگلیسی بخرید.

پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی نور زیاد و غیر مستقیم می‌خواهد و سریع در این محیط رشد می‌کند. این نوع پیچک، دمایی به نسبت خنک‌تر از دمای نرمال را می‌پسندد. (حدودا 10 تا 18 درجه سانتی‌گراد)

گیاه پیچک انگلیسی

باید در آبیاری این گیاه دقت کنید چون به آبیاری نامنظم حساس است. برای این که پیچک انگلیسی رشد خوبی داشته باشد باید به طور مداوم (به جز زمستان‌ها) کود دهی شود.

خوردن برگ‌های پیچک انگلیسی برای حیوانات و کودکان خطرناک است.

بهترین گیاهان آپارتمانی لوکس

زاموفیلیا، ارکیده و درختچه‌های بونسای از گیاهان آپارتمانی لوکس هستند که البته نگهداری از آن‌ها چندان سخت نیست.

زاموفیلیا

زاموفیلیا با برگ‌های گوشتی و ساقه سبز و ضخیم خود معمولا با گل‌ مصنوعی اشتباه گرفته می‌شود. زاموفیلیا گیاه مقاومی است که با آبیاری کم و نامنظم هم سازگار است. این گیاه آپارتمانی به محیط خانه و کار طراوت خاصی می‌بخشد و برای افراد مبتدی در پرورش گیاه هدیه مناسبی است. این گیاه به علت نگه‌داری آب در ریشه‌های غده مانندش، تا 4 ماه نیز می‌تواند بدون آب زنده بماند. زاموفیلیا را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.

گیاه زاموفیلیا

بونسای

درختچه‌های بونسای در واقع همان درختان بزرگی هستند که در فضا باز می‌بینید اما با هنر باغبانی (هرس کردن)، اندازه آن‌ها مینیاتوری و کوچک شده است. از انواع درختان حتی درختان میوه می‌توان بونسای ساخت. یک درختچه کوچک در فضای خانه با ریشه و ساقه عجیب، چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. درختچه‌های خانواده بونسای تا 200 سال هم عمر می‌کند و هرچه عمر یک بونسای بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت بالاتری دارد.

بهترین گیاهان آپارتمانی

ارکیده

ارکیده‌ها خانواده پرجمعیت با گل‌های رنگارنگ دارند. این گیاه محبوب را برای تزئین میز پذیرایی یا تلویزیون استفاده می‌کنند تا زیبایی آن بیشتر به چشم بیاید.

گل های رنگارنگ گل های ارکیده

ارکیده‌ها یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی هستند و از مهم‌ترین گونه‌های آن‌ها باید به دندروبیوم، کاتلیا، سیمبیدیوم، ، اونسیدیوم، میلتونیا، فلونوپسیس اشاره کنیم. هر کدام از این نمونه‌ها، رنگ و ظاهر متفاوتی دارند. ارکیده نگه‌داری آسانی دارد و تنها کافی است به طور هفتگی آبیاری شود.

بهترین گیاهان آپارتمانی ارزان

پتوس و قاشقی از گیاهان آپارتمانی ارزان هستند که رشد سریع و شرایط نگه‌داری آسانی دارند. در قسمت‌های قبل به این گیاهان اشاره کردیم. از دیگر گیاهان ارزان باید به  ساکولنت‌ها اشاره کنیم

ساکولنت‌ها

ساکولنت‌ها خانواده پرجمعیتی هستند که شرایط نگه‌داری آسانی دارند. این گیاهان برگ‌ها گوشتی دارند و می‌توان حدود 60 گونه مختلف از آن‌ها از جمله انواع افوربیا مانند افوربیا انوپلا و افوربیا فلاناگانی را در بازار پیدا کرد. شما می‌توانید یک ساکولنت کوچک ارزان بخرید و بعد از مدت کمی به دلیل رشد سریع آن یک گیاه آرتمانی بالغ داشته باشید.

انواع کاکتوس گوشتی

این گیاهان در محیط گرم به خوبی رشد می‌کنند. ساکولنت‌ها به دلیل ذخیره آب در برگ‌های گوشتی‌شان به کم آبی بسیار مقاوم هستند.

سخن آخر

اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، از نگهداری گیاهان آپارتمانی سمی مثل پتوس، فیکوس و گندمی خودداری کنید و یا این گیاهان آپارتمانی را از دسترس خارج کنید. شما می‌توانید پتوس و گندمی را به صورت گل آویز نگهداری کنید تا از دسترس دور باشند.

در این مقاله با گیاهان آپارتمانی متفاوتی آشنا شدید، اگر درباره این گیاهان و شرایط نگهداری از آن‌ها سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

چند بار در هفته باید گیاه آپارتمانی خودم را آبیار کنم؟

به طور کلی گیاهان آپارتمانی را باید یک تا سه بار در هفته آبیاری کرد. تعداد دفعات و میزان آب آبیاری به اندازه گیاه، اندازه گلدان، دمای و رطوبت محیط بستگی دارد. به صورت یک اصل، هنگامی که خاک سطحی گلدان خشک شد باید آبیاری انجام شود.

برای پرورش گیاهان آپارتمانی به چه وسایلی نیاز دارم؟

برای پرورش بهتر گیاهان آپارتمانی به خاک، کود و گلدان مناسب نیاز دارد و باید شرایط بهینه برای نگهداری از این گیاهان را بدانید. گیاهان برای رشد نیاز به نور و رطوبت کافی دارند. این گیاهان باید در دمای مناسب نگهداری شوند.

چرا هر گیاه آپارتمانی که می‌خرم از بین می‌رود؟

گیاهان به دلیل برطرف نشدن نیازهایشان از بین می‌روند. شایع‌ترین دلیل مرگ گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش‌از حد، سهل انگاری در آبیاری، نور نامناسب، خاک نامناسب و آفات هستند. شما باید با توجه به شرایط محیط خانه یا آپارتمان خود، یک گیاه مناسب خریداری کنید. مثلا اگر آپارتمان شما نور کمی دارد، یک گیاه سایه دوست بخرید یا اگر پرمشغله هستید گیاهی بخرید که به رسیدگی و آبیاری زیادی احتیاج ندارد.

چگونه بفهمیم که آبیاری گیاه بیش از حد است؟

برای تشخیص این موضوع باید به برگ‌های گیاه خود توجه کنید. اگر لبه‌ برگ‌های گیاه قهوه‌ای رنگ، نرم و کمی حالت لختی دارد یعنی در آبیاری به گیاه زیاده‌روی کردید. البته قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها می‌تواند نشانه کم آبی هم باشد. اگر لبه برگ‌ها قهوه‌ای شد و با لمس آن حس کردید که این بخش از برگ خشک‌تر و تردتر از حالت طبیعی است، آب مورد نیاز گیاه تامین نمی‌شود و باید آبیاری را بیشتر کنید. زرد شدن برگ‌های گیاه هم می‌تواند نشانه‌ای از زیاده‌روی در آبیاری باشد.

2 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x