گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری و کم آبی

زندگی پرمشغله شهری و آپارتمان‌نشینی ما را از باغچه بزرگ و پر از گل دور کرده است. به همین دلیل است که بعضی سعی می‌کنیم با نگهداری از گیاهان آپارتمانی، کمی این کمبود را جبران کنیم. اما باز هم مشغله باعث می‌شود که با کم‌توجهی به گل‌های آپارتمانی خود، شاهد خشک شدن و از بین رفتن آن ها باشیم. شاید چاره کار نگهداری از گیاهان آپارتمانی با مقاومت بیشتر باشد.

این گیاهان در مقابل کم آبی تحمل بیشتری دارند یا در آپارتمان کم نور زنده می‌مانند. بعضا این گیاهان در مقابل گرما و سرما نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

در کل حضور گل و گیاه در محیط آپارتمان به بهبود حال شما و تصفیه هوای خانه کمک زیادی می‌کند. پس اگر از آن دسته افراد آپارتمان نشین هستید که زیاد سفر می‌کنید یا مشغله کاری زیادی دارید و عاشق گل و گیاه هم هستید، گیاهان مقاوم آپارتمانی می‌توانند همدم خوبی برای شما باشند.

در ادامه این مطلب با ایده آل مگ همراه باشید تا شما را با چند نمونه از بهترین گیاهان آپارتمانی که علاوه بر زیبایی مقاوم هم هستند، آشنا کنیم.

کدام گیاهان برای نگهداری در منزل مناسب هستند؟

اگر در منزل خود حیاط دارید، تقریبا هر گلی را می‌توانید تهیه کنید و در باغچه یا گلدان حیاط خود بکارید. البته باید به آب و هوای محل زندگی خود نیز توجه داشته باشید؛ مثلا معمولا گیاهان بومی استوایی در آب و هوای سرد و خشک تبریز دوام نمی‌آورد.

در آپارتمان‌ها محدودیت انتخاب گیاهان از جهت سازگاری با فضای بسته و نور کم وجود دارد. گیاهان مقاوم آپارتمانی برای همه آپارتمان‌ها با هر شرایط محدود کننده‌ای می‌تواند، انتخاب شوند. پس نگران بسته بودن دستتان در انتخاب گل برای خانه خود نباشید. گیاهانی از جمله زاموفیلیا، سانسوریا، پتوس و کامپت از جمله گیاهان مقاوم آپارتمانی هستند. همچنین گل‌هایی مثل شمعدانی و داوودی برای زیباسازی حیاط یا بالکن مناسب هستند.

اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی‌های گیاهان آپارتمانی را نام ببریم باید به موراد زیر اشاره کنیم:

  • در مقابل رسیدگی‌های نامنظم مقاومند.
  • معمولا آبیاری و کوددهی نامنظم به آن‌ها آسیب نمی‌رساند.
  • همیشه سبز هستند و ریزش برگ و شکوفه ندارد که خانه را کثیف کند.
  • رایحه و عطر سنگینی ندارند که باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شوند.
  • اندازه بزرگی ندارند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی و خشکی

برخی از گیاهان آپارتمانی وجود دارند که مقاومت بیشتری به کم آبی و خشکی دارند. یعنی اگر یک هفته فراموش کردید آن‌ها را آبیاری کنید، خم به ابرو نمی‌آورند. البته بهتر است این صبر و تحمل را به مراتب آزمایش نکنید. در اینجا با چند نمونه از این گیاهان آشنا شوید.

سانسوریا

می‌توان گفت سانسوریا مقاوم‌ترین گیاه آپارتمانی است که علاوه بر مقاومت در مقابل کم آبی، در سایه و محیط کم نور هم رشد خوبی دارد. پس اگر مبتدی هستید و از نگه داشتن گیاه هراس دارید، سانسوریا دوست خوبی برای شما خواهد بود و فراموش‌کاری شما در آبیاری را تحمل خواهد کرد.

سانسوریا

این گیاه برای محیط کار و کم نور نیز گزینه خوبی است. همچنین باید بدانید که سانسوریا هوای اتاق را تصفیه می‌کند؛ در واقع اکسیژن می‌سازد و آلاینده‌های هوایی مثل بنزن و فرمالدئید را فیلتر می‌کند.

زاموفیلیا

زاموفیلیا جزو گیاهان لوکس آپارتمانی است که هم در مقابل کم آبی و هم کم نوری مقاوم است. این گیاه با برگ‌های گوشتی و ریشه غده‌دار خود می‌گوید نیاز به آبیاری مداوم من نیست و می‌توانم تا هفته‌ها بدون آب زنده بمانم. به این گیاه در حد نم دار شدن خاک و در فاصله زمانی یک هفته آب بدهید. زاموفیلیا گیاه بومی شرق آفریقاست و نسبت به آب و هوای خشک و بی رطوبت مقاوم است.

زاموفیلیا

ساکولنت‌‌ها

خانواده ساکولنت‌ها گیاهانی با برگ‌های گوشتی و ساقه‌های ضخیمی هستند که می‌توانند آب را برای مدتی در بافت خود ذخیره کنند. این خانواده از بودن زیر نور خورشید و هوای خشک لذت می‌برد و تا یک هفته بی آبی را تحمل می‌کند. ساکولنت گیاه قوی و صبوری است که در شرایط سخت هم رشد می‌کند و از طریق برگ‌هایش جوانه می‌زند.

ساکولنت ها یا گیاهان گوشتی

لیندا یا نخل دم اسبی

این گیاه بومی مکزیک است. لیندا آب را در ساقه قطور خود نگه می‌دارد. این گیاه به دلیل شکل ظاهری به نخل دم اسبی معروف است. نخل دم اسبی شرایط نگهداری ساده‌ای دارد که آن را برای محیط کار و منزل مناسب می‌کند.

نخل دم اسبی

انتهای ساقه لیندا حالت ضخیم‌تری دارد که آن را شبیه پای فیل کرده است؛ به همین جهت نام انگلیسی این گل پای فیل می‌باشد. جوانه‌های این گیاه را در سن بالا باید حرص کنید تا شکل و فرم زیبایش از دست نرود.

 گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم و سایه دوست

برعکس تصور ما که تمام گیاهان به نور خورشید علاقه دارند؛ برخی گیاهان هستند که حتی از نور فراری‌اند و در سایه رشد بهتری دارند. این گل‌ها برای آپارتمان‌های کم نور مناسب هستند. با چند نمونه از گیاهان مقاوم به نور کم آشنا شوید:

آگلونما

آگلونما گیاه مقاوم به نور کم است و در هر نقطه از خانه با نور غیر مستقیم خورشید رشد خوبی خواهد داشت. اندازه کوچک این گل برای میز کار و  یا قفسه گل مناسب است و این فضاها را زیبا می‌کند. این گیاه به تصفیه هوا هم کمک می‌کند و شرایط نگهداری راحتی دارد. گونه آگلونما با برگ‌های نارنجی و یا صورتی به نور بیشتری نسبت به انواع سبز رنگ، نیاز دارند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم آگلونما

گازمانیا

گازمانیا گیاه بومی مناطق گرمسیری است و رنگ‌های مختلفی دارد. فضای مورد علاقه این گل در سایه و به دور از نور مستقیم خورشید است. گازمانیا را کنار پنجره آفتاب‌گیر قرار ندهید، چرا که نور آفتاب به برگ‌های آن آسیب می‌زند. این گیاه حتی با نور لامپ و کمی نور خورشید رشد می‌کند.

گازمانیا  از گیاهان آپارتمانی مقاوم

پیرومیا یا برگ قاشقی

این گیاه از آن دسته گل‌های مقاوم نسبت به کم آبی و کم نوری است. این ویژگی باعث محبوبیت آن برای انسان‌های پر مشغله و کم توجه است. پس اگر تجربه کمی در نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی دارید با برگ قاشقی به مشکلی نمی‌خورید. نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌های پیرومیا می‌شود؛ اما زندگی زیر نور فلورسنت و آبیاری هفتگی را به خوبی تحمل می‌کند.

پیرومیا یا برگ قاشقی

گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

دوست‌داران گل و گیاه در مناطق سردسیر با محدودیت رشد برخی گیاهان حتی در محیط بسته روبه‌رو هستند. در زمستان نور خانه کم می‌شود و در بالکن یا حیاط هوا سرد است. در ادامه شما را  با چند گیاه آپارتمانی مقاوم به سرما که به محیط سرد و خشک عادت دارند، آشنا می‌کنیم.

آنتوریوم

آنتوریوم انتخابی بجا برای کسانی است که به گیاهان گل‌ دهنده علاقه دارند. این گیاه در اواخر بهار یا تابستان گل‌های قرمز رنگی می‌دهد که تا سه ماه ماندگار هستند. آنتوریوم، گیاه بومی گواتمالا است که تا 30 الی 40 سانتی‌متر رشد می‌کند. آنتوریوم در مناطق سردسیر هم رشد خوبی دارد.

آنتوریوم صورتی

ارکیده سیمبیدیوم

این گیاه نیز یکی دیگر از گیاهان مناسب آپارتمان و گل دهنده است. ارکیده سیمبیدیوم در فصل زمستان و بهار گل دارد. این گل زیبا از نمونه گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما است.

ارکیده سیمبیدیوم

کاکتوس کریسمس

این کاکتوس اواخر آذر و اوایل دی، در نزدیکی زمان کریسمس، گل می‌دهد. گل‌های قرمز رنگ آن، بالای سبزی بدنه‌اش پدیدار می‌شود. این ظاهر و ترکیب رنگ قرمز و سبز یادآور کریسمس، کاج و بابانوئل است. این گل در تابس مستقیم خورشید آسیب می‌بیند و بای در فضای داخلی نگهداری شود. اگر قصد دارید کاکتوس کریسمس را در بالکن نگهداری کنید حتما آن را در سایه قرار دهید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

کالانکوئه

کالانکوئه به آب کم و نور کامل خورشید نیاز دارد. این گیاه در روزهای زمستانی گل می‌دهد. گل‌های کالانکوئه تا چند هفته دوام دارند. این گیاه را می‌توان در باغچه، بالکن و داخل آپارتمان نگهداری کرد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

همانطور که می‌توان حدس زد کاکتوس‌ها خانواده اصلی گیاهان مقاوم به گرما هستند. کاکتوس‌ها انواع مختلفی دارند. هر یک از این گیاهان زیبایی خاص خود را دارد. این گیاهان مقاوم به سرما مراقبت آنچنانی نیاز ندارند و با کم آبی کنار می‌آیند. از کاکتوس می‌توانید برای تزئین میز کار یا میز مطالعه استفاده کنید.

شمعدانی یکی دیگر از گیاهان مقاوم به گرما است. شمعدانی انواع و رنگ‌های مختلفی دارد. این گل زیبا را می‌توان در بالک یا باغچه پرورش داد. شمعدانی را در فصل بهار و تابستان کنار پنجره بگذارید و از نمای زیبایی که ایجاد می‌کند، لذت ببرید.

چرا نگهداری از گیاهان آپارتمانی مقاوم ساده‌تر است؟

گیاهان آپارتمانی مقاومی که در بالا نام برده شد، شرایط نگهداری ساده‌ای دارند. به طوری که هر فرد مبتدی و گاها فراموشکاری نیز می‌تواند صاحب آن‌ها باشد.

این گل‌ها نیاز به کود دهی آنچنانی یا هرس و سمپاشی ندارند. فقط کافی است در زمان خشک شدن خاکشان، آبیاری شوند و یا در هنگام رشد زیاد، به گلدان بزرگ‌تری منتقل شوند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم با نور کم آپارتمان‌ها کنار می‌آیند و گرما و سرما هوا را تحمل می‌کنند. این گیاهان معمولا همیشه سبز هستند و ریزش برگ یا گل ندارند و محیط خانه را کثیف نمی‌کنند.

بهترین و پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم و همیشه سبز

بامبو یکی از پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم است که طرفداران سبک مینیمال از این گل برای زینت منزل استفاده می‌کنند. این گیاه را معمولا در ظرف شیشه‌ای محتوی آب می‌بینید، البته باید توجه داشته باشید تمام ساقه بامبو را در آب قرار ندهید. بامبو را در مقابل نور مستقیم خورشید و وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید. این کار موجب آسیب به بامبو و زرد شدن برگ‌هایش می‌شود.

گلدان بامبو

پتوس یکی دیگر از گیاهان موجود در لیست پرفروش‌های گل‌های آپارتمانی است. این گل هم در مقابل نور کم و  آبیاری نامنظم مقاوم است و نگهداری آسانی دارد. این گل رونده و سبز را معمولا در همه خانه‌های ایرانی می‌بینید.

سانسوریا، قاشقی، زاموفیلیا و آگلونما نیز از پرطرفدارترین و بهترین گیاهان مقاوم آپارتمانی هستند. همانطور که گفته شد مقاومت این گل‌ها موجب محبوبیت آن‌ها شده است و حضور سبزشان در محیط کار و خانه فضا را زیبا و با صفا می‌کند.

سخن پایانی

حالا که با این همه گیاه آپارتمانی مقاوم و زیبا آشنا شدید، می‌توانید با انتخاب و خرید یکی از آن‌ها طراوت و زیبایی را به محیط آپارتمان و منزل خود اضافه کنید و با رعایت 10 راز شادابی گیاهان آپارتمانی، زیبایی آن‌ها را دو چندان کنید.

اگر درباره گیاهان آپارتمانی مقاوم،نحوه نگهداری و مراقبت از آن‌ها سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

در هنگام خرید گیاهان آپارتمانی به چه نکاتی باید دقت کرد؟

برای خرید یک گیاه سالم و زیبا به نکات زیر توجه کنید:

  • برگ‌های گیاه سبز رنگ و شاداب باشند.
  • برگ‌های گیاه مخصوصا برگ‌های پایینی زرد نباشد.
  • برگ‌های جوان گیاه سالم باشند و لک‌های قهوه‌ای یا سوختگی نداشته باشند.
  • حاشیه برگ‌ها خشک نشده باشند.
  • ساقه‌های گیاه آفت، شته، قارچ یا کپک نداشته باشند.
  • خاک گلدان حاوی حشرات نباشد.

برای انجام یک خرید مطمئن بهتر است گیاهان خود را از فروشگاه‌های معتبر بخرید.

از چه نوع خاکی برای کاکتوس‌ها استفاده کنم؟

کاکتوس‌ها به خاکی با زهکشی بسیار خوب نیاز دارند. بهترین خاک برای این گیاهان، مخلوطی از ماسه و شن خیلی ریز است.

آیا می‌توان در خانه گیاهان آپارتمانی را تکثیر کرد؟

بله، هر گیاه آپارتمانی روش تکثیر خاص خود را دارد. بسیاری از این گیاهان با استفاده از قلمه اما برخی دیگر با روش‌هایی چون پاجوش، گیاهچه و تقسیم بوته تکثیر می‌شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به راهنمای ایده آل مگ برای تکثیر گلهای آپارتمانی مراجعه کنید.

از کجا بفهمم که گیاه نیاز به آبیاری دارد؟

بسیاری از گیاهان آبیاری تنها زمانی نیاز به آبیاری دارند که خاک رویی گلدان آن‌ها خشک شده باشد. شما می‌توانید کمی از خاک رویی گلدان را لمس کنید، اگر خشک بود، گلدان را آبیاری کنید.

5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x