پاکسازی پوست چرب با 3 روش ساده و موثر در خانه

نگهداری از پوست چرب می‌تواند برای بسیاری از افراد سخت و آزاردهنده باشد. اما باید بدانید که در صورت عدم مراقبت از پوست چرب صورت، با انبوهی از جوش‌های سرسیاه و آکنه‌های سرسخت مواجه خواهید شد. طبیعتاً پوست چرب به دلیل تولید چربی بیشتر نسبت به دیگر انواع پوست احتیاج به پاکسازی و شستشوی بیشتر و دقیق‌تری دارد.

داشتن یک روتین پوستی مناسب به همراه شستشوی کافی به پوستتان کمک می‌کند تا همیشه تمیز، شاداب و صاف باقی بماند. تصمیم‌گیری در مورد محصولات و ترکیباتی که برای پاکسازی پوست چرب به کار می‌برید، به بودجه و زمانی که در اختیار دارید بستگی دارد.

ما در این مقاله از ایده آل مگ 3 روش ساده، ارزان و موثر برای پاکسازی پوست چرب به شما آموزش خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

شستشوی تخصصی صورت

انتخاب شوینده مناسب

قطعاً می‌دانید که شستشوی پوست با آب خالی کافی نیست؛ چه پوستتان چرب باشد چه خشک یا مختلط. هر فردی باید با توجه به پوست خود، شوینده‌ای مناسب برای شستشوی روزانه پوست تهیه کند. امروزه شوینده‌های پوستی با برندها و مدل‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند که می‌توانید از بین آن‌ها شوینده دلخواهتان را انتخاب کنید. معمولاً شوینده‌های پوست صورت به شکل فوم، ژل، پن، صابون و غیره تولید می‌شوند. اما از کجا بدانیم که کدام یک برای ما مناسب‌تر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بهترین گزینه برای افراد دارای پوست چرب ژل شستشو است. اما اشکالی ندارد اگر فوم، پن یا نوع دیگری از شوینده‌ها را انتخاب کنید. مهم راحتی پوست شماست. پس، در گام اول یک شوینده ملایم مخصوص پوست چرب صورت تهیه کنید.

شوینده‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) مانند اسید سیتریک، لاکتیک اسید یا گلیکولیک اسید، پوست را لایه‌برداری کرده و سلول‌های مرده آن را از بین می‌برند. به همین ترتیب موجب کنترل ترشح چربی شده و از بروز جوش نیز جلوگیری می‌کنند. شوینده‌های حاوی وازلین، لانولین، سرامیدها یا مواد مرطوب‌کننده‌ای همچون گلیسیرین رطوبت را در پوست شما نگه می‌دارند. در نتیجه، پوست دهیدراته و بی‌طراوت نخواهد شد. اگر پوستتان مستعد جوش است، از شوینده‌های حاوی سالیسیلیک اسید، سولفات استامید سدیم یا بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. این ترکیبات ضمن پاکسازی پوست چرب با جوش و آکنه نیز مقابله می‌کنند.

شستشوی صورت دو بار در روز

اگر آرایش می‌کنید، قبل از شستشوی صورت ابتدا لوازم آرایشی را با روغن نارگیل یا محلول آرایش پاک‌کن به خوبی پاک کنید. سپس دستان خود را بشویید تا آلودگی‌ها به پوست صورت منتقل نشوند. در گام بعدی، صورت را با آب ولرم کمی مرطوب کنید. شوینده‌ای را که در مرحله قبل تهیه کرده بودید با نوک انگشتان یا برس شستشوی صورت روی پوست خود بمالید. حال به آرامی پوست خود را تمیز کنید. یادتان باشد که هرگز پوستتان را محکم نمالید و از آب داغ برای شستشوی پوست چرب صورت استفاده نکنید. به این ترتیب آلودگی‌، چربی و سلول‌های مرده به خوبی از روی پوست پاک خواهند شد.

شاید برایتان سوال شود که چند بار در روز باید صورتمان را بشوییم؟ پاسخ این سوال بستگی به میزان چربی پوستتان دارد. اما به طور کلی، هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید و همچنین قبل از رفتن به رخت‌خواب، حتماً باید صورت خود را به شیوه‌ای که بالاتر مطرح شد بشویید. در واقع، صبح و شب دو زمان ایده‌آل برای شستشوی صورت هستند. بعلاوه، اگر ورزشکار هستید حتماً بعد از ورزش صورتتان را بشویید تا عرق از روی پوست پاک شود.

نکته دیگری که باید بدانید این است که پاکسازی و نگهداری از پوست چرب چیزی فراتر از شستشوی روزانه است. به منظور کنترل چربی پوست و داشتن پوستی بدون لک و جوش، توصیه می‌شود هفته‌ای یک یا دو بار از اسکراب‌ و لایه بردار استفاده کنید. این محصولات سلول‌های مرده پوست را از بین برده و منافذ پوست را به طور عمقی پاکسازی می‌کنند. بخور گرفتن نیز یک روش فوق‌العاده برای پاکسازی منافذ است که انجام آن یک یا دو بار در هفته توصیه می‌شود.

شستشوی پوست چرب صورت دو بار در روز

خشک کردن صورت به شیوه صحیح

همواره صورت خود را با یک حوله تمیز مخصوص صورت خشک کنید. حوله خشک کردن دست و صورت نباید یکی باشد. در صورت امکان حوله صورت را هر روز تعویض کنید؛ زیرا به محیط خوبی برای تجمع چربی، گرد و غبار و باکتری‌ها تبدیل می‌شود. انتقال این آلودگی‌ها به صورت همه زحمات شما را به باد خواهد داد و با پوستی دارای جوش و لک رو به رو خواهید شد.

استفاده از کرم آبرسان و مرطوب‌کننده

بعد از شستشو و خشک کردن پوست چرب صورت، لازم است که از آبرسان و مرطوب‌کننده بدون چربی استفاده کنید. درست است، حتی پوست چرب هم باید مرطوب شود. در واقع، رطوبت و چربی دو عامل متفاوت بوده و حتی پوست‌های چرب نیز ممکن است دهیدراته و کم‌آب شوند. کمبود آب پوست در زیبایی و سالم بودن آن تأثیر فراوانی خواهد داشت.

اگر پوست چرب اما دهیدراته‌ای دارید، یک آبرسان مناسب تهیه نموده و پیش از مالیدن مرطوب‌کننده به پوست از آبرسان استفاده نمایید. آبرسان‌ها رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین می‌کنند؛ اما محصولات مرطوب‌کننده از رطوبت موجود در پوست حفاظت می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که حتماً در حین خرید محصولات آرایشی و بهداشتی عبارت «مخصوص پوست چرب» روی محصول ذکر شده باشد؛ زیرا پوست را چرب‌تر نخواهد کرد. همچنین می‌توانید میزان استفاده از مرطوب‌کننده را بر اساس چربی پوستتان تنظیم نمایید.

پاکسازی پوست چرب به روش موضعی

استفاده از ماسک صورت

به منظور پاکسازی عمقی پوست چرب می‌توانید هر هفته از ماسک خاک رس یا هر نوع ماسک کنترل‌کننده چربی پوست استفاده کنید. ماسک خاک رس یکی از محبوب‌ترین ماسک‌ها برای پوست چرب صورت است که افراد زیادی از آن نتیجه گرفته‌اند. کاری که رس انجام می‌دهد این است که چربی اضافه پوست را جذب و منافذ را کوچک‌تر می‌کند.

احتمالاً می‌دانید که خاک رس انواع مختلفی دارد و با رنگ‌های متنوعی یافت می‌شود. به طور کلی، رس سبزرنگ چربی بیشتری را از پوست جذب می‌کند. پس اگر پوست خیلی چربی دارید بهتر است به دنبال ماسک رس سبزرنگ بگردید. اما در صورتی که پوستتان حساس است، توصیه می‌شود ماسک رس سفیدرنگ را امتحان کنید.

ماسک سفیده تخم مرغ نیز می‌تواند در کنترل چربی پوست بسیار موثر باشد؛ چرا که سفیده تخم مرغ پوست را سفت کرده و چربی آن را کاهش می‌دهد. آب لیمو و انبه نیز در ساخت ماسک صورت کاربرد فراوانی دارند. شما می‌توانید ماسک‌ صورت دلخواه خود را از فروشگاه‌ها تهیه نموده یا به کمک مواد موجود در آشپزخانه ماسک خانگی بسازید.

ماسک خاک رس برای مراقبت و نگهداری از پوست چرب

ماساژ پوست با روغن‌های طبیعی

شاید فکر کنید که استفاده از روغن‌های طبیعی پوستتان را چرب‌تر می‌کند؛ در حالی که اینطور نیست. برخی روغن‌های طبیعی مانند روغن‌های آرگان، نارگیل و جوجوبا می‌توانند چربی پوست صورت را کاهش دهند. همچنین روغن‌های اسطوخودوس (لاوندر)، درخت چای و بهار نارنج نیز نقش پاک‌کننده پوست و تونر را ایفا می‌کنند.

در واقع، از طریق ماساژ پوست با روغن می‌توانید پوست خود را فریب دهید؛ زیرا پوست فکر می‌کند که چربی کافی تولید کرده است. در نتیجه، به وسیله ماساژ پوست با روغن‌های طبیعی می‌توانید ترشح چربی پوست را کنترل کنید. این روش بسیار کم‌هزینه و آسان است؛ اما اگر پوست مستعد جوش دارید باید در استفاده از روغن‌های طبیعی کمی دقت کنید.

پاک کردن پوست با تونر

تونرها نوعی محصول برای پاکسازی انواع پوست هستند که بعد از شستشوی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از تونرهای غیرالکلی به پاکسازی منافذ پوست از چربی، مواد آرایشی، آلودگی‌ها و … کمک نموده و به کاهش اندازه منافذ باز پوست منجر می‌شود. تونرها همچنین pH پوست را تنظیم می‌کنند؛ کاری که آب معمولی به سختی می‌تواند انجام دهد. شما می‌توانید انواع تونر را از داروخانه‌ها خریداری کنید یا حتی خودتان در خانه با استفاده از موادی همچون روغن فندق افسونگر، آب لیمو، آویشن، اسطوخودوس، خیار و ریحان تونر طبیعی بسازید.

برای استفاده از تونر به منظور پاکسازی پوست چرب کافی است بعد از شستشوی صورت، یک تکه پنبه را به تونر آغشته کنید و آن را روی صورت خود بمالید تا منافذ به خوبی پاکسازی شوند. نیازی نیست تونر را از روی صورت خود بشویید. یادتان باشد که حتماً از تونر مخصوص پوست چرب استفاده کرده و پوست خود را با خشونت مالش ندهید. این مراحل را دو بار در روز و به مدت دو تا سه هفته تکرار کنید. بعد از هفته سوم، می‌توانید دفعات استفاده از تونر را به روزی یک بار کاهش دهید.

بهبود سبک زندگی

تغذیه سالم

شاید تا به حال این نکته را نشنیده باشید؛ اما واکنش‌های هورمونی ناشی از رژیم غذایی باعث ترشح چربی در پوست شما می‌شود. برای کنترل چربی پوست، مصرف غذاهای فرآوری‌شده مانند سوسیس، کالباس و … را به حداقل برسانید. به جای آن، میوه و سبزیجات بیشتری بخورید و آب زیادی بنوشید.

بعلاوه، هورمون‌های بدن برخی افراد به لبنیات واکنش نشان داده و موجب افزایش ترشح چربی در پوست می‌شوند. اگر احساس می‌کنید مصرف لبنیات در چربی پوست صورت شما موثر است، مصرف آن را کاهش دهید. احتمالاً می‌دانید که مصرف زیاد غذاهای حاوی کربوهیدرات نیز باعث افزایش چربی پوست و آکنه می‌شود.

توصیه ما این است که روزانه یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان مصرف کنید. روغن بذر کتان به کنترل ترشح چربی پوست کمک نموده و شما را چربی پوست خلاص می‌کند.

تغذیه سالم برای پاکسازی پوست چرب

ورزش کردن

افزایش جریان خون در اثر ورزش هوازی می‌تواند از همه لحاظ به سلامت و زیبایی پوستتان کمک کند. ورزش کردن موجب کند شدن روند پیری، افزایش کلاژن‌سازی، تغذیه بهتر سلول‌های پوستی و آبرسانی بهتر به پوست می‌شود. چه چیزی از این بهتر؟! بنابراین حتماً سعی کنید که پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری را در میان کارهای روزمره خود بگنجانید.

ورزش همچنین می‌تواند با تولید اندروفین به کاهش استرس کمک کند. در بخش بعدی به بررسی عوارض استرس و اضطراب برای بدن خواهیم پرداخت. جالب است بدانید که اگر خارج از منزل ورزش کنید، پوستتان از ویتامین D کافی نیز بهره‌مند می‌شود. ویتامین D یک ویتامین ضروری برای بدن است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ساخته می‌شود.

کاهش استرس و اضطراب

استرس می‌تواند سطح هورمون استرس (کورتیزول) را در بدن افزایش دهد. افزایش کورتیزول نه تنها موجب عوارضی همچون ریزش مو، لاغری یا چاقی، نوسانات هورمونی و … می‌شود؛ بلکه پوست را نیز چرب‌تر می‌کند.

برای حل این مشکل یا جلوگیری از بروز آن کافی است برای استراحت و مدیتیشن وقت بگذارید. فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن، گردش در طبیعت، رفت و آمد با دوستان، خوابیدن به مقدار کافی و استفاده از ماسک صورت می‌تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود.

توصیه نهایی

همیشه به یاد داشته باشید که برای مراقبت و نگهداری از پوست چرب صرفاً از محصولات مخصوص پوست خود استفاده کنید و تا حد امکان از پارابن، وازلین، عطر و روغن‌های اضافی دوری نمایید. بیشتر افراد با انجام هر سه روشی که در این مقاله ذکر شد به نتیجه دلخواه خود دست می‌یابند. با این حال، اگر مواردی که بالاتر مطرح شد برای پاکسازی پوست چرب صورت یا کنترل چربی آن کارساز نبود بهتر است به یک متخصص پوست باتجربه و ماهر مراجعه کنید. او به شما در این امر کمک خواهد کرد.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x