نسبت طلایی و فرمول زیبایی چیست؟

خیلی‌ها معتقدند، چهره‌ای زیباتر است که نسبت‌های مختلف آن به «نسبت طلایی» نزدیک‌تر باشد. اما نسبت طلایی چیست و چه ربطی به زیبایی دارد؟ اصلا چطور می‌شود فهمید که صورت ما بر اساس نسبت طلایی، زیبا هست یا نه؟ چطور از این شیوه برای زیباتر شدن صورت‌مان استفاده کنیم؟

نسبت طلایی و فرمول زیبایی چیست؟

نسبت طلایی یا فرمول زیبایی چیست؟

نسبت طلایی یا «نسبت فی» یک عدد ثابت ریاضی و برابر با ۱.۶۱۸ است. این نسبت در بسیاری از پدیده‌های طبیعی و هنری دیده می‌شود و در دنیا به‌عنوان یک فرمول زیبایی معروف است.

این نسبت در بسیاری از آثار هنری از جمله نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری و موسیقی مانند سمفونی شماره ۹ بتهوون یا تابلوهای مونالیزا و شام آخر از لئوناردو داوینچی، پدیده‌های طبیعی مانند نسبت طول به عرض گل آفتابگردان و نسبت طول بدن به طول بازوی انسان دیده می‌شود.

برخی از افراد معتقدند، چهره‌ای زیباتر است که نسبت‌های مختلف آن به نسبت طلایی نزدیک‌تر باشند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره نسبت طلایی و ارتباط آن با فرمول زیبایی یا استانداردهای جهانی زیبایی دراختیار شما قرار می‌دهیم.  

نسبت طلایی چه ربطی به زیبایی صورت دارد؟

امبر هرد متناسب‌ترین صورت را براساس نسبت طلایی دارد
بعضی از کارشناسان معتقدند، امبر هرد متناسب‌ترین صورت را براساس نسبت طلایی دارد

گفتیم که عدد طلایی یا نسبت فی در بعضی منابع و تحقیق‌ها یک فرمول زیبایی محسوب می‌شود؛ به این معنا که چهره‌ای که نسبت‌های آن به نسبت طلایی نزدیک‌تر باشند، استانداردهای بالاتری دارد.

در تحقیقات گفته می‌شود که نسبت طلایی در زیبایی چهره انسان به شرح زیر است:

  • طول صورت تقسیم بر عرض صورت برابر با نسبت طلایی باشد.
  • فاصله از بالای پیشانی تا مرکز چشم‌ها، از مرکز چشم‌ها تا زیر بینی و از زیر بینی تا زیر چانه برابر باشد.
  • فاصله بین چشم‌ها برابر با اندازه یک چشم باشد.
  • طول گوش باید با طول بینی نزدیک به هم باشد.
  • فاصله بین چشم‌ها به‌ اندازه دهان (عرض دهان) و برابر باشد.
  • فاصله بالای بینی تا مرکز لب باید حدودا برابر فاصله مرکز لب تا چانه باشد.

گاهی فرمول زیبایی بسیار پیچیده‌تر می‌شود و نیاز به محاسبات ریاضی دارد. برای مثال:

  • نسبت فاصله بالای سر تا چانه به فاصله بین چانه تا لب‌ها باید حدود ۱.۴ باشد.
  • نسبت طول بینی به عرض بینی برابر با ۱.۶ باشد.
  • نسبت طول لب‌ها به عرض لب‌ها برابر با نسبت طلایی باشد.
  • نسبت فاصله بین چشم‌ها به فاصله بین چشم‌ها و لب‌ها برابر با ۱.۶ باشد.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که نسبت طلایی یک نسبت ایده‌آل است و در چهره‌های واقعی همیشه دقیقاً دیده نمی‌شود. بنابراین، نمی‌توان گفت که چهره‌ای که دارای این نسبت باشد، قطعاً زیباتر به‌نظر می‌آید.

ضمن اینکه این نظریه مورد انتقاد بسیاری از افراد نیز بوده است. آنها معتقدند که زیبایی یک مفهوم ذهنی است و نمی‌توان آن را با یک فرمول ریاضی تعریف کرد. 

شواهد حمایتی از نظریه نسبت طلایی

بلا حدید با صورتی متناسب با فرمول زیبایی
نسبت طلایی به میزان 94.35 درصد در صورت بلا حدید وجود دارد

تا امروز برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد چهره‌هایی را که نسبت‌های آنها به نسبت طلایی نزدیک‌تر است، زیباتر می‌دانند.

برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ اثبات می‌کند که افراد چهره‌هایی را که نسبت طول صورت به عرض صورت آنها نزدیک‌تر به نسبت طلایی است، زیباتر می‌دانند.

مطالعه‌ای دیگر نیز که در سال ۲۰۱۰ انجام شد مدعی می‌شود که افراد چهره‌هایی را که نسبت طول بینی به عرض بینی آنها نزدیک‌تر به نسبت طلایی است، زیباتر می‌‌بینند.

البته این مطالعات منکر این حقیقت نیستند که عوامل دیگری مانند ویژگی‌های صورت، ویژگی‌های شخصی و عوامل فرهنگی نیز در درک ما از زیبایی نقش دارند.

شواهد مخالف نظریه نسبت طلایی

تصویری از زندیا؛ نسبت طلایی به میزان بالایی در صورت او رعایت شده
تصویری از زندیا؛ نسبت طلایی به میزان بالایی در صورت او رعایت شده

درمقابل مطالعات یاد شده، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نسبت طلایی تأثیر زیادی بر درک ما از زیبایی چهره ندارد.

برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ می‌گوید که افراد چهره‌هایی را که نسبت‌های آنها به نسبت طلایی نزدیک‌تر است، زیباتر نمی‌دانند.

همچنین مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۱ نشان داد که افراد چهره‌هایی را که نسبت طلایی آنها مصنوعی است، کمتر زیبا می‌دانند. این مطالعات ثابت می‌کنند که نسبت طلایی ممکن است یک عامل در درک ما از زیبایی چهره باشد، اما تنها و مهم‌ترین عامل نیست.

عناصر کلیدی در زیبایی صورت

زیبایی یک مفهوم ذهنی است و افراد مختلف تعاریف متفاوتی از زیبایی دارند. با این حال، برخی از عناصر کلیدی وجود دارند که اغلب در چهره‌های زیبا دیده می‌شوند. این عناصر عبارتند از:

  • تناسب

چهره‌ای که دارای تناسب‌های درستی باشد، زیباتر به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: کدام مدل خط چشم برای من مناسب است؟ آموزش و نکات کلیدی

این تناسب‌ها شامل نسبت‌های صحیح بین اجزای مختلف صورت، مانند طول صورت به عرض صورت، طول بینی به عرض بینی و فاصله بین چشم‌ها به فاصله بین چشم‌ها و بینی می‌شود. باید اضافه کرد که این تناسب‌ها الزاما مطابق فرمول زیبایی نیستند.

  • تعادل

چهره‌ای که دارای تعادل مناسبی باشد، زیباتر دیده می‌شود. تعادل در چهره به معنای این است که هیچ یک از اجزا بیش از حد بزرگ یا کوچک نباشد.

  • تقارن

چهره‌های متقارن معمولاً زیباتر به چشم می‌آیند. تقارن به این معنی که دو سمت صورت از نظر فرم و اندازه اجزا کاملا متقارن و شبیه به هم باشند.

  • هماهنگی

چهره‌ای که اجزای آن با یکدیگر هماهنگ باشند، زیباتر به نظر می‌رسد. برای مثال رنگ پوستی که با رنگ چشم‌ها و موها هماهنگ باشد، به زیبایی صورت کمک می‌کند.

این به معنی زیباتر بودن یک رنگ پوست نیست، بلکه منظور هماهنگ بودن رنگ‌ها است. برای مثال رنگ موی بلوند با پوست تیره جذابیت کمتری دارد یا رنگ موی خرمایی تیره با رنگ چشم زیتونی چندان هماهنگ نیست.

  • سلامت پوست

پوست سالم و درخشان، یکی از عوامل مهم زیبایی چهره است. 

حتی اگر تناسب تمامی اجزای صورت برقرار باشد، بدون پوست سالم زیبایی صورت به چشم نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: بهترین آبرسان طبیعی پوست + روش ساخت در خانه

  • شادی

چهره‌ای که شاد و مثبت به نظر برسد، زیباتر دیده می‌شود و بیننده را جذب می‌کند. لبخند زدن یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد ظاهری زیبا و جذاب است.

برای زیباتر دیده شدن خوشرو و شاد باشید

علاوه بر این عناصر کلیدی، عوامل دیگری نیز در زیبایی چهره نقش دارند. این عوامل عبارتند از:

  • ویژگی‌های شخصی

ویژگی‌های شخصی مانند شخصیت، اعتماد به نفس و هوش نیز می‌توانند بر زیبایی چهره تأثیر بگذارند. فردی با رفتار اجتماعی مثبت و صحیح در چشم همگان زیبا دیده می‌شود.

  • عوامل فرهنگی

عوامل فرهنگی نیز می‌توانند بر درک ما از زیبایی تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، در برخی فرهنگ‌ها، چهره‌های چاق‌تر زیباتر تلقی می‌شوند و در بعضی فرهنگ‌ها چانه‌ و فک زاویه‌دار یک فاکتور زیبایی نیست.

در نهایت، زیبایی یک مفهوم نسبی است و چیزی که برای یک نفر زیبا است، ممکن است برای شخص دیگری زیبا نباشد. همه ما می‌توانیم با و بدون داشتن تناسب‌های موجود در فرمول زیبایی، تنها با رعایت بعضی نکات کلیدی زیباتر به‌نظر برسیم.

چگونه صورت زیبایی داشته باشیم

گفتیم که افراد مختلف تعاریف متفاوتی از زیبایی دارند. با این حال، برخی از نکات وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در تمامی استانداردهای جهانی صورت زیباتری داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • مراقبت از پوست

پوست سالم و درخشان، یکی از مهمترین عوامل زیبایی چهره است. برای مراقبت از پوست، روزانه صورت خود را با پاک کننده ملایم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی خودداری کرده و ضد آفتاب را فراموش نکنید.

  • داشتن رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا پوستی سالم و درخشان و در نتیجه چهره‌ای زیباتر و گیراتر داشته باشید. از مصرف غذاهای فرآوری شده، شیرینی و غذاهای چرب خودداری و به جای آن، از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.

  • ورزش منظم

ورزش منظم به شما کمک می‌کند تا وزن مناسب و تناسب اندام لازم را داشته باشید. داشتن وزن مناسب و تناسب اندام خوب می‌تواند به بهبود زیبایی چهره و جذاب‌تر بودن شما کمک کند.

  • خواب کافی

خواب کافی برای سلامتی و زیبایی ضروری است. هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب داشته باشید تا پوست شما سالم و درخشان بماند و چهره شما سلامت دیده شود. علاوه‌بر اینکه خواب و استراحت ناکافی می‌تواند چهره شما را خسته و بیمار نشان داده و زیبایی صورت‌تان را تحت تاثیر قرار دهد.

ضمن اینکه مثبت و بشاش باشد، چرا که لبخند زدن باعث می‌شود چهره شما شاد و پرانرژی و در نتیجه گیرا به نظر برسد.

علاوه بر این نکات، می‌توانید از روش‌های آرایشی و بهداشتی نیز برای زیباتر شدن صورت خود استفاده کنید. با این حال، مهم است که از استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی خودداری کنید.

تکنیک‌های آرایشی برای نزدیک کردن صورت به نسبت طلایی

استفاده از تکنیک‌های کانتور برای رسیدن به فرمول زیبایی

راه‌های متعددی وجود دارد تا تناسب صورت را به فرمول زیبایی نزدیک کرد. انجام عمل‌های زیبایی و تکنیک‌های تهاجمی یا نیمه‌تهاجمی مانند جراحی باز بینی و فک یا تزریق ژل و فیلر بعضی از این راه‌ها محسوب می‌شوند.

البته برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل از این روش‌ها باید از مشاوره‌های تخصصی و پزشکان حرفه‌ای کمک گرفت.

راه دیگر نزدیک کردن تناسب اجزای صورت به فرمول زیبایی، استفاده از برخی تکنیک‌های آرایشی است. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • کانتورینگ

کانتورینگ یک تکنیک آرایشی است که برای ایجاد سایه و کنتراست در صورت استفاده می‌شود. این تکنیک می‌تواند به برجسته کردن ویژگی‌های مثبت صورت و پنهان کردن ویژگی‌های منفی آن کمک کند و بعضی فاصله‌ها و تناسب‌ها را زیاد و کم نشان دهد.

  • هایلایتینگ

هایلایتینگ یک تکنیک آرایشی است که برای ایجاد برجستگی و درخشش در صورت استفاده می‌شود. این تکنیک می‌تواند به ایجاد ظاهری متعادل، متقارن و هماهنگ در صورت کمک کند.

  • سایه‌ زدن پلک‌ها

سایه زدن پلک‌ها و آرایش اصولی چشم‌ها می‌تواند به برجسته کردن فرم چشم‌ها و بهبود تناسب آن‌ها کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از سایه چشم تیره در گوشه‌های بیرونی چشم‌ها می‌تواند ظاهری کشیده‌تر به صورت دهد.

  • استفاده از انواع رژگونه‌

استفاده از رژٰگونه‌ها می‌تواند به برجسته کردن استخوان گونه‌ها کمک کند و تناسب‌های لازم را در صورت ایجاد نماید. به عنوان مثال، استفاده از رژ گونه تیره در بالای استخوان گونه‌ها باعث می‌شود صورت استخوانی و لاغرتر دیده شود.

  •  آرایش لب‌ها

آرایش لب‌ها به‌شرطی که براساس اصول کانتورینگ لب صورت گیرد، می‌تواند به ایجاد تقارن در صورت کمک کند. استفاده از رژ لب تیره در گوشه‌های بیرونی لب‌ها باعث می‌شود لب‌ها برجسته‌تر دیده شوند.

نحوه استفاده از تکنیک‌های آرایشی برای نزدیک کردن صورت به نسبت طلایی

اصول آرایش براساس فرمول زیبایی

برای استفاده از تکنیک‌های آرایشی برای نزدیک کردن صورت به نسبت طلایی، باید از محصولات آرایشی مناسب استفاده کنید. همچنین، باید نحوه استفاده صحیح از این محصولات را بیاموزید. برای مثال اصول کانتورینگ را بدانید و نحوه اصلاح نقاط ضعف صورت با آرایش را بشناسید. برای مثال بدانید چطور می‌توان چشم‌های ریزتر را درشت‌تر نشان داد.

بیشتر بخوانید: قدم به قدم با آموزش آرایش چشم برای خانم ها

در اینجا چند نکته برای استفاده از تکنیک‌های آرایشی برای نزدیک کردن صورت به نسبت طلایی آورده شده است:

  • از محصولات آرایشی با رنگ‌های طبیعی استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های تند و براق می‌تواند باعث شود که صورت شما مصنوعی به نظر برسد.
  • از محصولات آرایشی با فرمولاسیون سبک استفاده کنید. محصولات آرایشی با فرمولاسیون سنگین می‌توانند باعث شوند که صورت شما خسته و کلافه به نظر برسد.

درنهایت ضمن امیدواری از اینکه، آموزش‌های ارائه شده مفید بوده باشند باید بگوییم که نسبت طلایی یکی از عوامل موثر در زیبایی چهره انسان است. با این حال، عوامل دیگری نیز در زیبایی چهره انسان موثر هستند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x