معرفی انواع روش های پاکسازی صورت و فواید پاکسازی پوست با مواد طبیعی

پاکسازی پوست یکی از فعالیت‌های مهم و حیاتی است که باید به صورت روزانه آن را انجام دهید. به خصوص اگر شاغل هستید و هر روز از وسایل آرایشی استفاده کرده و یا در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرید.

برای این کار می‌توانید از محصولاتی که مخصوص شستشوی صورت هستند استفاده کرده و یا به دنبال محصولات پاک کننده (مانند تونرها) باشید.

اگرچه میان این نوع وسایل تفاوت‌هایی وجود دارد؛ اما هدف هر دو دسته یکسان است. توجه داشته باشید که می‌توان این هدف را با برخی مواد طبیعی نیز به دست آورد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به آموزش پاکسازی پوست با استفاده از مواد کاملا طبیعی بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

منظور از پاکسازی پوست چیست؟

منظور ما از پاکسازی‌ کردن پوست، در نظر داشتن فرایندی است که برای از بین بردن سلول‌های مرده، چربی، آلودگی و سایر آلاینده‌های سطح پوست صورت مفید است.

منظور از پاکسازی پوست چیست ؟

بسیاری از ما شستن صورت را روشی بسیار راحت می‌دانیم؛ اما همچنان زمان کافی برای انجام منظم آن صرف نمی‌کنیم. باید بدانید که پاکسازی گام اولیه برای داشتن پوستی درخشان و حفظ آن برای مدت طولانی‌تر است.

بیشتر خانم‌ها برای رسیدن به این هدف، هزینه‌های هنگفتی را در نظر می‌گیرند؛ اما در نهایت به آنچه که مورد نظر آنها است، نمی‌رسند. فراموش نکنید که راز داشتن یک چهره درخشان، فقط یک «رژیم زیبایی» است.

این نوع رژیم شامل پاک کردن آرایش، شستشوی صورت، لایه برداری، استفاده از مرطوب کننده، پاکسازی در شب و تهیه ماسک صورت است.

فواید پاکسازی پوست

بر ما پوشیده نیست که پاکسازی پوست، فواید زیادی را به همراه دارد. اولین و مهم‌ترین این مزیت‌ها، کاهش جوش و آکنه روی صورت است.

فواید پاکسازی پوست

اگر مرتبا صورت خود را پاکسازی کرده، تمام چربی و کثیفی‌های ناخواسته را از صورت کنار بزنید در کاهش جوش‌های صورت قدم بزرگی برداشته‌اید.

همچنین اگر می‌خواهید پوستی شفاف و سالم داشته باشید می‌توانید پاکسازی پوست صورت در خانه با مواد تازه را در اولویت قرار دهید.

از دیگر مزیت‌هایی که با این فعالیت به دست می‌آورید، می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد.

بهترین پاک کننده ی صورت

پوست را آبرسانی می‌کنید

پاکسازی صورت باعث حفظ سطح pH و آبرسانی به پوست می‌شود. پوست هیدراته جوان‌تر به نظر رسیده و علائم پیری را در خود ندارد.

همچنین شستشوی صورت و پاکسازی‌ها به تامین آب کافی در پوست کمک کرده و رطوبت طبیعی آن را برای جلوگیری از خشکی، فراهم می‌کند.

پوست را پاک می‌کنید

همه ما دوست داریم رنگ پوستی یکدست و بدون هیچ گونه جوش، آکنه، جای زخم و غیره داشته باشیم. پاکسازی صورت منافذ باز را بسته نگه می‌دارد و از تجمع کثیفی جلوگیری می‌کند. همچنین در کاهش احتمال ترک پوست بسیار موثر است.

سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برید

سلول‌های مرده منجر به ایجاد پوستی کدر و ناهموار با شکستگی‌های زیاد می‌شود. استفاده منظم از مواد موثر در  پاکسازی پوست صورت به جلوگیری از این نوع آسیب‌ها کمک کرده و لایه پوست مرده را از روی صورت پاک می‌کنند.

سلول‌های مرده پوست را از بین می برید

همچنین با از بین بردن ناخالصی‌ها در رشد پوست جدید (کلاژن سازی) موثر بوده و داشتن ظاهری شاداب را تضمین می‌کنند.

روش‌های پاکسازی پوست صورت

فراموش نکنید که روتین پوستی یا همان رژیم زیبایی بین افراد متفاوت است؛ زیرا نوع پوست ما با همدیگر فرق می‌کند. برای دستیابی به نتیجه مطلوب به شما پیشنهاد می‌کنیم که محصولات مملو از مواد شیمیایی را رها کنید.

این نکته مهم بین اکثر خانم‌ها تایید شده است که ما برای مراقبت از پوست خود به یک پاک‌کننده طبیعی‌تر نیاز داریم. برخی از موادی که می‌توانید از آنها برای پاکسازی صورت و حتی پوست بدن استفاده کنید به این شرح هستند.

پاکسازی پوست با بخور صورت

شاید بتوان این‌گونه اذعان داشت که فواید پاکسازی پوست با استفاده از بخور سرد، می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای جوان‌سازی پوست باشد. این کار را می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های مخصوص که هزینه چندانی هم ندارند انجام دهید.

پاکسازی پوست با بخور صورت

 

دمای سردی که به پوست نفوذ می‌کند، منافذ شما را منقبض کرده و پوست را از وجود باکتری‌های ناخواسته، کثیفی و میکروب‌ها پاک می‌کند.

این کار علاوه بر کاهش لکه‌ها و آکنه، پوست شما را سفت کرده و با از بین بردن خطوط ریز، پف و لکه‌های قرمز، پاکسازی پوست را به خوبی انجام می‌دهد.

فراموش نکنید که پس از انجام این روش باید صورت خود را ماساژ داده و از محصولات مراقبتی استفاده کنید. اگرچه دمای سرد ممکن است در ابتدا کمی آزاردهنده باشد، اما پس از مدتی احساس طراوت و اثرات جوان‌سازی مناسبی را خواهد داشت.

همچنین می‌توانید با استفاده از بخور آب گرم، همین مزایا را به دست آورید. این روش منافذ مسدود شده را از بین برده و به شل شدن لایه مرده پوست کمک می‌کند.

بخار آب، لایه‌های عمیق‌تر و بیرونی پوست صورت را هیدراته کرده و اندازه منافذ را کاهش می‌دهد. خوب است که صورت خود را به مدت 5 دقیقه روی مقداری آب جوشیده قرار دهید و سپس با ماساژ و محصولات تقویتی مراحل پاکسازی را ادامه دهید.

شکر

شکر هم یک ماده عالی برای مراقبت از پوست است که به راحتی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. این ماده می‌تواند به آرامی پوست را لایه برداری و پاکسازی کند.

پاکسازی پوست با شکر

تنها کاری که باید انجام دهید این است که شکر را با مقدار کمی آب یا روغن ترکیب نمایید. سپس این ترکیب را (حدود 5 دقیقه) با حرکات دایره‌ای روی صورت خود ماساژ داده و با آب بشویید.

لازم است که این نوع ماساژ را به آرامی انجام دهید، در غیر این صورت اگر فرایند بیش از حد ساینده باشد، ممکن است پوست شما را تحریک کند.

پاک کردن پوست با شیر

شیر فقط یک نوشیدنی غنی شده با کلسیم برای تقویت استحکام استخوان‌های ما نیست؛ بلکه به عنوان یک ماده موثر در پاکسازی پوست صورت و بدن نیز شناخته می‌شود.

پاک کردن پوست با شیر

شیر را نوعی پاک کننده کلاسیک می‌دانند که پوست کلئوپاترا (ملکه مصر) را بسیار زیبا نگه می‌داشته است. جالب است بدانید که اسید لاکتیک موجود در شیر است که آن را به یک پاک کننده عالی تبدیل می‌کند تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد.

بهترین پاک کننده ی صورت

همچنین پروتئین شیر می‌تواند چربی موجود در پوست را مرطوب نگه دارد. سعی کنید از شیر بدون چربی استفاده نکنید، در عوض شیر کامل و تازه را انتخاب کنید.

مقدار کمی از شیر پرچرب را در کف دست خود بریزید و به آرامی روی پوست ماساژ دهید. همچنین می‌توانید 2 تا 4 فنجان شیر به وان حمام خود اضافه کنید تا اثر تغذیه و پاک کنندگی سر تا پا داشته باشید.

در روشی دیگر ترکیب نمک و شیر هم می‌تواند در این امر موثر باشد. این ترکیب را با استفاده از پنبه روی صورت و گردن خود بمالید. این ترکیبات را می‌توان یک یا دو بار در هفته روی پوست استفاده کرد.

خیار و کشک

شاید تا به حال به ترکیب این دو ماده متفاوت فکر نکرده باشید. اما می‌خواهیم اولین جرقه آن را در ذهنتان بزنیم. برای استفاده از این دو ماده خوب است بدانید که کشک پوست را تسکین می‌دهد و گزینه بسیار مناسبی برای تهیه یک ماسک صورت و پاکسازی پوست است.

پاکسازی پوست با خیار و کشک

ترکیبات زیستی فعال موجود در خیار هم می‌توانند به از بین بردن لکه‌های ناشی از افزایش سن کمک کرده و پوست شما را مرطوب و شاداب نگه دارند. اما از ترکیب این دو چه چیزی به دست می‌آید؟

یک خیار تازه رنده شده را به 2-3 قاشق غذاخوری کشک اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را به صورت و گردن خود بزنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. آن را با آب ساده بشویید. این ترکیب را یک یا دو بار در هفته می‌توان استفاده کرد.

پودر نخود و زردچوبه

فواید پاکسازی پوست با استفاده از مواد طبیعی بسیارند. ما با استفاده از پودر نخود روی صورت می‌توانیم از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و پوست را از سموم مختلف پاک کنیم. در نتیجه پیری پوست را به تاخیر انداخته و از تیرگی آن جلوگیری می‌کنیم.

پاک کردن صورت با پودر نخود و زردچوبه

توجه داشته باشید که استفاده از ماسک‌های حاوی پودر نخود و زردچوبه می‌تواند در فصل زمستان که پوست ما به مراقبت ویژه نیاز دارد، بسیار چاره ساز باشند. زیرا به دلیل باد سرد و کمبود رطوبت، پوست تمایل به خشک شدن و کدر شدن دارد.

برای نمونه می‌توانید ترکیبی از این دو ماده را با مقداری ژل آلوئه‌ورا به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید. این میان زردچوبه با خاصیت ضد لک بودن خود و آلوئه‌ورا با فواید خنک کنندگی، پاکسازی پوست را به خوبی انجام می‌دهند.

عسل

امکان ندارد که از خواص مختلف ماسک صورت خانگی با عسل آگاه نباشید. زیرا هر کدام از ما حداقل یک بار در زندگی در مورد خواص مختلف این ماده طبیعی شنیده و یا مطالبی را خوانده‌ایم.

پاکسازی صورت با عسل

پس می‌دانیم که عسل سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین یک مرطوب کننده بسیار غنی برای پوست به حساب می‌آید.

از آنجایی که این ماده دارای خواص ضد باکتریایی است، به ما کمک می‌کند تا از شر آکنه‌ها خلاص شده و در عین حال پوست خود را تسکین دهیم.

برای استفاده از عسل به عنوان پاک کننده صورت، نصف قاشق چایخوری عسل تازه را بردارید و به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.

اگر می‌خواهید غلظت آن را تغییر دهید، قبل از استفاده روی صورت، چند قطره آب اضافه کنید. آن را با آب گرم از روی صورت بشویید و سپس خشک کنید. خواهید دید که پوست نرم و شبنم دار شده؛ زیرا کثیفی‌ها را بدون از بین بردن چربی‌های طبیعی از روی پوست، پاک می‌کند.

همچنین می‌توانید با استفاده از شیر تازه و 2-3 قاشق چایخوری عسل ترکیب غلیظی درست کنید. آن را به صورت و گردن خود مالیده و  بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس پوست خود را به آرامی شسته و صورت و گردن خود را خشک کنید.

بلغور جو دو سر

یکی از روش‌های محبوب برای پاکسازی پوست، استفاده از بلغور جو دو سر است. بلغور جو دوسر نه تنها گزینه خوبی برای مصرف صبحانه شماست، بلکه یکی از بهترین پاک‌کننده‌های طبیعی پوست صورت است که می‌توانید آن را در کابینت آشپزخانه خود پیدا کنید.

پاک سازی پوست با بلغور جو دو سر

بلغور جو دوسر به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می‌کند به این ترتیب که وقتی نرم شده و روی پوست ماساژ داده می‌شود به آرامی لایه برداری مناسبی را ارائه می‌دهد.

برای استفاده از بلغور جو دوسر به عنوان یک پاک کننده، 1/4 فنجان جو کامل را آسیاب کرده و آن را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.

هر زمان خواستید از آن استفاده کنید، کمی از جو دو سر آسیاب شده را با آب یا روغن مخلوط کنید تا خمیری به دست آید و سپس آن را روی پوست ماساژ دهید.

پس از آن با آب گرم شسته و با یک حوله نرم خشک کنید. همچنین می‌توانید قبل از تمیز کردن صورت خود، جوانه گندم، آرد ذرت یا پودر برنج را به مخلوط جو دوسر اضافه کنید. یا 1 قاشق غذاخوری دوغ را به اضافه 1 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر و مقداری عسل کرده و روی پوست قرار دهید.

پاکسازی پوست با روغن نارگیل

میان روش‌های پاکسازی پوست، استفاده از روغن نارگیل (مانند عسل) یکی از متداول‌ترین روش‌هاست. روغن نارگیل به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی در تولید بسیاری از محصولات زیبایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به درستی از آن استفاده کنید، به عنوان یک پاک کننده عالی پوست عمل خواهد کرد.

پاکسازی پوست با روغن نارگیل

برای پاکسازی پوست با این روغن، مقداری از آن را روی کف دست خود گرم کرده و روی صورت بمالید. سپس با حرکات دایره‌ای پوست خود را ماساژ دهید. بعد یک حوله گرم را به مدت کمتر از یک دقیقه روی صورت خود قرار داده و روغن را با همان حوله پاک کنید.

همچنین می‌توانید 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل  با به همراه 1 قاشق چایخوری عسل و 1 قاشق چایخوری ماست مخلوط کنید تا ماسک غلیظی به دست آید. ترکیب به دست آمده را روی صورت خود گذاشته و بگذارید حدود 15 دقیقه روی آن بماند. این کار را به طور مداوم 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

ماست

بر کسی پوشیده نیست که ماست هم مانند شیر ماست اسید لاکتیک است که پوست ما را مرطوب کرده و به رفع خشکی و کدر شدن پوست کمک می‌کند.

پاک کردن صورت با ماست

برای استفاده از این ماده در زمان پاکسازی صورت شما نیاز خواهید داشت که 1 تا 2 قاشق غذاخوری ماست را به 1 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری آب لیمو

اضافه کنید. مواد را با همدیگر ترکیب کرده و مخلوط را به صورت و گردن خود بمالید. بعد از 15 الی 20 دقیقه صورت خود را با آب تقریبا ولرم بشویید. این نوع از پاکسازی پوست می‌تواند برای پوست‌های خشک بسیار مناسب باشد.

لیمو

یکی دیگر از روش‌های پاکسازی پوست که بسیار آسان و با صرفه خواهد بود، استفاده از لیمو برای از بین بردن چربی‌های صورت است.

پاکسازی صورت با لیمو

لیمو همچنین به ما کمک می‌کند تا از شر تیرگی‌های پوست خلاص شویم. برای استفاده از لیمو، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب لیمو را با کمی شیر یا ماست ترکیب کنید و سپس آن را روی صورت خود بمالید. بعد از چند دقیقه صورت خود را شسته و از یک مرطوب کننده معمولی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید آب لیمو را به تنهایی روی صورت و گردن خود استفاده کنید. اما این نکته مهم را به یاد بسپارید که قبل از استفاده کامل ابتدا کمی از آن را امتحان کنید؛ زیرا لیمو ممکن است پوست را تحریک کند. همچنین بدون استفاده از کرم ضد آفتاب بیرون نروید؛ چون آب لیمو پوست شما را به نور حساس می‌کند.

بهترین پاک کننده ی صورت

پاکسازی پوست با گلاب

گلاب برای پوست چرب یک پاک کننده قوی است که نباید نادیده گرفته شود. پس از استفاده گلاب روی پوست خود، متوجه طراوت و آبرسانی مناسب آن خواهید شد.

پاکسازی پوست با گلاب

گلاب نه تنها رنگی گلگون به پوست ما می‌بخشد، بلکه به عنوان یک قابض برای پوست عمل می‌کند. به این معنا که باعث سفت شدن پوست شده و ظاهر آن را جوان نشان می‌دهد.

برای استفاده از این ماده معطر کافی است تا مقداری از آن را روی یک گلوله پنبه بمالید و روی صورت خود بکشید تا عمل پاکسازی پوست به راحتی انجام شود.

همچنین اگر از پد پنبه‌ای آغشته به گلاب روی چشم‌های خسته خود استفاده کنید، پف زیر چشم را کاهش خواهید داد.

سرکه سیب

در نهایت این لیست را با سرکه سیب خاتمه می‌دهیم. ماده‌ای که می‌تواند به کاهش خطوط ریز روی صورت کمک کند. سرکه سیب به عنوان یک لایه بردار برای درخشان کردن پوست عمل کرده و به سرعت جوش‌ها را از بین می‌برد.

پاکسازی پوست با سرکه سیب

برای استفاده از این نوع سرکه به عنوان پاک کننده صورت، یک قسمت سرکه سیب را با دو قسمت آب رقیق کرده و با پنبه روی صورت خود بمالید.

سپس آن را با آب خنک و سپس آب گرم بشویید. هنگامی که صورت خود را با آب سرد و گرم شستشو می‌دهید، دیگر آن بوی تند سرکه روی پوست نخواهد ماند.

اما قبل از استفاده از آن به عنوان شوینده صورت، تست ابتدایی را روی پوست اعمال کنید تا مطمئن شوید که پوست شما را تحریک نمی‌کند.

کلام آخر

پاکسازی پوست سنگ بنای زیبایی و درخشندگی صورت است. با پاکسازی تمام آلودگی‌ها، ناخالصی‌ها، کثیفی و آرایش را از بین می‌برید؛ بنابراین بقیه رژیم زیبایی شما – کرم دور چشم، مرطوب کننده، سرم یا روغن – می‌تواند حداکثر اثر لازم را داشته باشد.

در متن پیش رو سعی کردیم تا با معرفی 12 ماده طبیعی روش‌هایی را پیشنهاد دهیم تا هم مقرون به صرفه بوده و هم تاثیر مناسبی روی پوست شما داشته باشند.

چنانچه گمان می‌کنید مورد وجود دارد که در این لیست ارائه نشده، آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

صورتم را با صابون بشورم یا فقط آب؟

شستشوی صورت با آب تنها کثیفی‌ها را از بین نمی‌برد. همچنین استفاده بیش از حد صابون نیز می‌تواند پوست را قلیایی کند. پس مناسب است که با پاکسازی طبیعی به بهبود وضعیت پوست کمک کنید.

قبل از خواب چه چیزی روی صورت بمالیم؟

می‌توانید قبل از خواب با کمی گلاب و یا لیمو صورت خود را پاکسازی کرده و چربی‌های اضافه را از بین ببرید.

بهتر است چند وقت یکبار اقدام به پاکسازی صورت کنیم؟

همان‌طور که در متن هم اشاره شد، زمانی که از مواد طبیعی استفاده می‌کنید، پاکسازی 2 تا 3 بار در هفته برای شما کافی است.

5 | (1)
منبع medindia murtelacosmetics vanityplanet
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x