علت پوسته شدن پوست صورت چرب و بهترین راه های درمان آن

هر انسان با یک نوع پوست خشک، مختلط، نرمال یا چرب به دنیا می‌آید و تا آخر عمر با آن زندگی می‌کند. متأسفانه هیچکس قادر نیست نوع پوست خود را بعد از تولد تغییر دهد؛ چرا که این ویژگی کاملاً توسط ژن‌ها تعیین می‌شود. اما پوست می‌تواند تحت تأثیر عوامل محیطی نیز قرار بگیرد. شاید شما هم جزء افرادی باشید که می‌دانند پوست چربی دارند؛ اما نمی‌دانند که علت پوسته شدن پوست چرب صورت آن‌ها چیست.

در این مقاله از سایت ایده آل مگ، علت پوسته شدن پوست صورت چرب را بررسی می‌کنیم و بهترین راهکارهای درمان آن را ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

علت پوسته پوسته شدن پوست چرب صورت چیست؟

افراد زیادی از اینکه پوست چربشان پوسته پوسته می‌شود تعجب می‌کنند و از خود می‌پرسند مگر ممکن است که پوست چرب هم پوسته پوسته شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. اگرچه پوست چرب مقدار زیادی چربی تولید می‌کند و از این طریق پوست را شاداب نگه داشته و در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند، اما گاهی اوقات این چربی مشکل‌ساز می‌شود.

اگر افرادی که دارای پوست چرب هستند به شستشو و پاکسازی صورت خود توجه کافی نداشته باشند، چربی تولیدشده روی پوست تجمع می‌یابد. در نتیجه منافذ پوست توسط چربی مسدود می‌شوند. این انسداد علاوه بر بروز جوش، لک و آکنه، می‌تواند به پوست این تصور را بدهد که دیگر نیازی به تولید چربی ندارد. به همین دلیل غدد چربی زیر پوست مانند گذشته چربی تولید نمی‌کنند و پوست فرد خشک می‌شود. به دنبال این خشکی، صورت پوسته پوسته هم می‌شود. پس یکی از علت های پوسته شدن صورت عدم پاکسازی پوست چرب صورت به روش صحیح است.

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند موجب پوسته پوسته شدن پوست صورت چرب شود دهیدراته شدن آن است. دهیدراته شدن به معنای از دست دادن آب و رطوبت است. هر کسی با هر نوع پوستی ممکن است در اثر عوامل محیطی، سبک زندگی و حتی استفاده نامناسب از محصولات مراقبت از پوست دچار کم‌آبی یا دهیدراته شدن پوست شود. اگرچه نوشیدن آب فراوان در طول روز برای حفظ رطوبت مورد نیاز پوست ضروری است، اما پوست مقداری از رطوبت مورد نیاز خود را نیز از محیط اطراف جذب می‌کند.

به طور کلی، موارد زیر می‌تواند موجب دهیدراته و کم‌آب شدن پوست شود:

  • نور خورشید
  • وزش شدید باد و تغییرات آب و هوایی
  • مصرف الکل
  • مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشابه
  • استفاده مکرر از وان آب گرم، سونا و جکوزی
  • انجام ورزش‌های هوازی با شدت زیاد
  • لایه برداری بیش از حد پوست
  • استفاده نادرست از محصولات مراقبت از پوست
  • استفاده از برخی داروهای خاص

بسیاری از ما با موارد بالا مواجه بوده و به همین دلیل پوست دهیدراته‌ای داریم. در نتیجه، از دیگر علت های پوسته شدن پوست صورت چرب می‌تواند کم‌آبی و دهیدراته بودن باشد. جالب است بدانید که دهیدراته بودن پوست موقتی بوده با مراقبت‌های کافی برطرف خواهد شد. از این رو پوست دهیدراته در دسته انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و نرمال) قرار نمی‌گیرد.

علت پوسته پوسته شدن پوست صورت چرب

چگونه می توان پوست پوست شدن پوست چرب را درمان کرد؟

همانطور که قبلاً گفتیم، سبک زندگی تأثیر زیادی در سلامتی و شادابی پوست صورت دارد. بنابراین حتماً سعی کنید مصرف الکل و کافئین را به حداقل برسانید. بعلاوه، ورزش کردن اصولی نیز نقش بسیار مهمی در افزایش گردش خون بدن دارد. هرچه گردش خون در بدن بیشتر باشد، سلول‌ها بهتر تغذیه و اکسیژن‌رسانی می‌شوند. این اتفاق برای پوست نیز صدق می‌کند و در نتیجه آن پوستی درخشان، سالم و شاداب خواهید داشت.

اما جدا از مواد مرتبط با سبک زندگی، برخی مراقبت‌های تخصصی نیز وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها علت های پوسته پوسته شدن پوست چرب صورت را برطرف کرد. این نکات مراقبتی عبارت‌اند از:

1- شستشوی صحیح و اصولی

بسته به میزان چربی پوستتان باید مشخص کنید که چند بار در روز به شستشوی صورت نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که شستشوی افراطی و بیش از حد موجب خشک و دهیدراته شدن پوست می‌شود. معمولاً شستشوی صورت یک بار در صبح و یک بار در شب کافی خواهد بود. نکته مهم این است که حتماً برای شستشوی صورت از پاک‌کننده مخصوص پوستتان استفاده کنید.

تا حد امکان از محصولات حاوی سولفات دوری کنید؛ چرا که سولفات موجب خشکی پوست می‌شود. به طور کلی شوینده‌ای که با آن صورتتان را می‌شویید نباید پوستتان را خشک و کشیده کند. در غیر این صورت لازم است یک شوینده دیگر تهیه کنید؛ شاید اصلاً دلیل پوسته پوسته شدن صورتتان همان شوینده نامناسب باشد.

همچنین اگر در طول روز آرایش می‌کنید لازم است حتماً قبل از خواب صورتتان را کاملاً از آرایش پاک کنید. لوازم آرایشی به هیچ وجه نباید شب تا صبح روی پوست شما بمانند؛ چرا که با چربی پوست ترکیب شده و موجب مسدود شدن منافذ می‌شوند. در نتیجه، پس از مدتی با پوستی پر از لک و ما رو به رو خواهید شد.

برای پاکسازی پوست بعد از آرایش از میسلار واتر، شیر پاک‌کن یا هرگونه محلول پاک‌کننده آرایش استفاده کنید. مقداری از پاک‌کننده را روی پنبه یا پد آرایشی منتقل کرده و سپس آن را به آرامی روی صورت خود بمالید. دقت کنید که نباید در پاکسازی پوست خشونت به خرج دهید؛ زیرا ممکن است پوستتان بیشتر از قبل پوسته پوسته شود. پس از پاکسازی آرایش به سراغ شیر آب بروید و صورتتان را با شوینده مخصوص پوستتان بشویید.

در آخر، از یک تونر مناسب برای پاکسازی منافذ پوست استفاده کنید. لوازم آرایشی می‌توانند تا اعماق منافذ پوست شما نفوذ کنند و حتی با شوینده‌ها نیز پاک نشوند. تونر یک پاک‌کننده عمقی است که باقی‌مانده لوازم آرایشی را از منافذ خارج می‌کند. بعلاوه، بسیاری از تونرها خاصیت آبرسانی، تغذیه و مرطوب‌کنندگی نیز دارند.

اما باید در انتخاب تونر دقت کنید؛ چرا که برخی تونرها از مواد شوینده زیادی تهیه می‌شوند و نه تنها برای پوست مفید نیستند، بلکه مشکلات پوستی را بدتر خواهند کرد. برای دانستن اینکه تونر مرغوبی انتخاب کرده‌اید یا خیر، کافی است بسته‌بندی تونر (معمولاً به شکل بطری) را در دست گرفته و تکان دهید. اگر کف زیاد و پایداری روی محلول تونر تشکیل شد، نشان‌دهنده این است که تونر مواد شوینده و شیمیایی زیادی درون خود دارد و بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید.

شستشوی صحیح صورت برای جلوگیری از ایجاد خشکی

2- لایه برداری منظم

لایه برداری پوست موجب افزایش گردش خون در ناحیه صورت شده و پوست‌های مرده را به خوبی از بین می‌برد. مهم نیست که علت پوسته پوسته شدن پوست چرب صورت شما چیست، مهم این است که باید سلول‌های مرده و خشک را به نحوی از روی پوست خود جدا کنید. لایه برداری بهترین راه برای این کار است.

معمولاً افراد دارای پوست چرب به 3-2 بار لایه برداری در هفته نیاز دارند. این کار به هیچ وجه هزینه‌بر و دشوار نیست؛ شما می‌توانید با یک لیف نرم و مخملی، برس شستشوی صورت، یا انواع اسکراب پوستتان را لایه برداری کنید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید پوستتان را محکم و با خشونت مالش دهید؛ زیرا پوست صورت حساس و نازک بوده و لایه برداری شدید و خشن ممکن است آن را خشک، ملتهب و دهیدراته کند.

لایه برداری بیش از حد یک اشتباه شایع است که بسیاری از افراد به آن مرتکب می‌شوند. لایه برداری صورت نباید بیشتر از 3 بار در هفته باشد و هرگونه لایه برداری باید با ملایمت انجام شود. اگر بعد از لایه برداری پوستتان ملتهب، حساس و قرمز شد، نشانه این است که در لایه برداری بیش از حد خشن بوده‌اید. اگر در دفعات بعدی این مشکل را رفع نکنید پوستتان چرب‌تر و کم‌آب‌تر خواهد شد. منجر به حتی بیشتر پوست های کم آب و چرب می شود.

به طور کلی، اگر احساس می‌کنید که ممکن است در لایه برداری عجله یا خشونت به خرج دهید بهتر است به جای برس شستشوی صورت و لیف مخملی، از یک اسکراب نرم استفاده کنید.

3- آبرسانی و مرطوب کردن پوست

آبرسانی و مرطوب کردن پوست بسیار مهم است؛ به طوری که اگر پوستتان را به خوبی بشویید و لایه برداری کنید اما آن را آبرسانی و مرطوب نکنید، هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت. اصلاً فکر نکنید که برای این کار به هزاران محصول مختلف نیاز دارید! تنها یک مرطوب‌کننده و آبرسان خوب کافی خواهد بود. با این حال، اگر نتوانستید یک کرم خوب پیدا کنید که هم آبرسانی خوبی داشته باشد هم مرطوب‌کننده باشد، می‌توانید دو کرم مجزا برای آبرسانی و مرطوب‌کنندگی تهیه کنید.

از آنجایی که پوست شما چرب است، باید حتماً از آبرسان و مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که عبارت «مخصوص پوست چرب» روی بسته‌بندی آن درج شده باشد. استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده باید بعد از هر دفعه شستشو و لایه برداری صورت انجام شود تا پوست بتواند رطوبتی را که در اثر شستشو و لایه برداری از دست داده بازیابی کند. به این منظور، هنگامی که پوستتان هنوز کمی نم‌دار است آبرسان بزنید. سپس بعد از گذشت چیزی حدود 1 دقیقه، از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا آبی که از طریق آبرسان برای پوستتان فراهم شده تبخیر نشود و از دست نرود.

آبرسان با تأمین آب پوست می‌تواند دهیدراته بودن آن را رفع کرده و به این ترتیب شما را از یکی از مهم‌ترین علت های پوسته پوسته شدن پوست چرب صورت خلاص کند. شاید برخی افراد به شما بگویند که از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، آرگان، بادام و … برای رفع مشکل پوست پوست شدن صورت خود استفاده کنید؛ درحالی که این عقیده اشتباه است. در واقع، پوست دهیدراته فاقد آب است نه چربی. پوست چرب شما به اندازه کافی چربی دارد و شما فقط باید آب مورد نیاز آن را فراهم کنید. از این رو استفاده از روغن کمکی به رفع مشکلتان نخواهد کرد.

4- مرطوب کردن هوای محیط

اگر در مناطق خشک و کوهستانی زندگی می‌کنید، قطعاً خشکی پوست را به خصوص در پاییز و زمستان به وفور تجربه کرده‌اید. همانطور که گفتیم، پوست چربی که پوسته پوسته می‌شود دچار کم‌آبی است. اگرچه مقدار زیادی از رطوبت مورد نیاز پوست را می‌توان از طریق نوشیدن آب و استفاده از کرم‌های آبرسان تأمین کرد، اما مرطوب کردن هوای محیط تأثیر کرم‌ها را دو چندان خواهد کرد.

برای مرطوب کردن هوای محیط می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت‌ساز خانگی به نام «بخور سرد» کمک بگیرید. این دستگاه‌ها با استفاده از یک فن آب را تبخیر و به ذرات بسیار کوچک تبدیل کرده و در هوا پخش می‌کنند. در نتیجه، پوست می‌تواند از هوای محیط نیز مقداری رطوبت جذب کند. اگر بخور سرد یا دستگاه رطوبت‌ساز ندارید می‌توانید یک ظرف پر آب را روی اجاق گاز یا هرگونه منبع گرما قرار دهید. در نتیجه، همزمان با تبخیر آب موجود در ظرف هوای محیط نیز مرطوب خواهد شد.

استفاده از دستگاه بخور سرد برای رفع دهیدراته بودن پوست و پوسته پوسته شدن آن

همانطور که دیدیم، پوسته پوسته شدن پوست چرب صورت می‌تواند علت های متفاوتی داشته باشد. اما رفع این مشکل به هیچ عنوان سخت نبوده و بدون نیاز به هزینه‌های گزاف، می‌توانید طراوت و لطافت را به پوست خود بازگردانید. مواردی که برای حل مشکل پوست پوست شدن صورت بیان شد برای افراد زیادی موثر و نتیجه‌بخش بوده است. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

3.3 | (11)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x