بهترین شوینده برای پوست مختلط کدام است؟

بهترین شوینده برای پوست مختلط چه ویژگی‌هایی دارد؟ پیدا کردن محصولات مناسب برای پوست مختلط، گاهی اوقات سخت می‌شود؛ چرا که این نوع پوست در ناحیه گونه‌ها خشک و در نواحی بینی، چانه و گونه (ناحیه T صورت) چرب است.

داشتن پوستی شفاف، زیبا و نرم تنها یک رویا نیست؛ بلکه همه ما می‌توانیم با مراقبت اصولی از پوست به این خواسته دست پیدا کنیم. مراقبت اصولی از پوست، نیازمند رعایت یک روتین پوستی مناسب است.

یکی از مهم‌ترین مراحل روتین مراقبت از پوست، استفاده از شوینده مناسب به منظور پاکسازی آلودگی، چربی، آرایش و سلول‌های مرده از روی صورت است. شوینده نیز درست مانند سایر محصولات پوستی، باید مخصوص نوع پوست خودمان باشد.

در این مقاله از سایت ایده آل مگ، به بررسی ویژگی‌های یک شوینده خوب برای پوست مختلط می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

ویژگی های بهترین شوینده برای پوست مختلط چیست؟

برای شستشوی پوست مختلط، نه استفاده از محصولات مخصوص پوست خشک جوابگو خواهد بود و نه محصولات مخصوص پوست چرب کارآیی لازم را خواهد داشت. برای اینکه بتوانید بهترین شوینده برای پوست مختلط را انتخاب کنید، لازم است به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کافی داشته باشید.

خواص هر محصول پوستی، توسط مواد تشکیل‌دهنده آن تعیین می‌شود. بنابراین با بررسی برچسب پشت محصول و مطالعه آن، می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که آیا این شوینده برای پوست شما مناسب است یا خیر؟

از آنجایی که سر در آوردن از اسامی مواد شیمیایی کمی دشوار است، یک راهنمای جامع برای کمک به شما تهیه کرده‌ایم. در ادامه خواهیم گفت که چه موادی باید درون یک شوینده خوب برای پوست مختلط وجود داشته باشد و چه موادی نباید در آن به کار برود.

شوینده خوب برای پوست مختلط

مواد تشکیل دهنده شوینده خوب برای پوست مختلط

سالیسیلیک  اسید

اگر پوست شما مختلط رو به چرب است، استفاده از یک شوینده حاوی سالیسیلیک اسید (یا به اختصار: SA) می‌تواند به شما در کنترل چربی پوست کمک زیادی کند. سالیسیلیک اسید یک کراتولیتیک است؛ یعنی کراتینی که سلول‌های مرده را به هم متصل کرده و در خود حل می‌کند.

این اتفاق علاوه بر اینکه پوست را بدون نیاز به هیچگونه اسکراب یا ابزار خاص، لایه‌برداری می‌کند؛ باعث کاهش ترشح چربی نیز می‌شود. فراموش نکنید که بعد از شستشوی صورت با شوینده حاوی سالیسیلیک اسید، باید به پوست خود (به خصوص نواحی خشک‌تر) مرطوب‌کننده بزنید.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید (یا به اختصار: HA) ماده‌ای مرطوب‌کننده است؛ یعنی می‌تواند به پوست در حفظ آب و رطوبت کمک کرده و مانع از خشک و دهیدراته شدن آن شود. علاوه بر آن، تحقیقات علمی ثابت کرده است که هیالورونیک اسید قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد.

حفظ قابلیت ارتجاعی پوست عامل مهمی برای جلوگیری از بروز چین و چروک است. به همین دلیل، هیالورونیک اسید یکی از بهترین موادی است که می‌تواند در یک شوینده تهیه‌شده برای پوست مختلط وجود داشته باشد. این ماده در عین مرطوب‌کننده بودن، موجب چرب‌تر شدن ناحیه T نمی‌شود. بنابراین هم برای پوست مختلط رو به چرب و هم برای پوست مختلط رو به خشک مناسب خواهد بود.

ویتامین E

ویتامین E یک ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان قوی است که به سلامت پوست کمک می‌کند. این ماده علاوه بر مصرف خوراکی، می‌تواند به صورت موضعی نیز استفاده شود. هنگامی که ویتامین E روی پوست مالیده می‌شود، موجب مرطوب شدن آن شده و از آسیب زدن نور خورشید به پوست جلوگیری می‌کند.

البته توجه داشته باشید که این ماده جای یک ضدآفتاب خوب را نمی‌گیرد. پاک کردن صورت با یک شوینده حاوی ویتامین E نواحی خشک صورت را مرطوب می‌کند؛ بدون اینکه باعث چرب‌تر شدن ناحیه T شود.

گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که به عنوان لایه‌بردار شیمیایی در برخی محصولات مراقبت از پوست به کار می‌رود. مولکول‌های گلیکولیک اسید اندازه کوچکی دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا این ماده بتواند به اعماق پوست نفوذ کرده و سلول‌های مرده، چربی و آلودگی‌ها را از بین ببرد.

با توجه به اینکه گلیکولیک اسید ممکن است پوست را کمی خشک کند، بهتر است فقط در صورتی که پوست مختلط رو به چرب دارید از آن استفاده کنید.

آلوئه ورا

احتمالاً تا به حال راجع به خواص گیاه آلوئه ورا برای پوست چیزهای زیادی شنیده باشید. آلوئه ورا خاصیت تسکین‌دهندگی و آب‎رسانی دارد. بهترین شوینده برای پوست مختلط باید حاوی آلوئه ورا باشد؛ چرا که ژل به ‌دست‌ آمده از این گیاه می‌تواند پوست مختلط را آبرسانی کرده و از تحریک و التهاب نواحی خشک‌تر آن جلوگیری کند.

اگر پوستتان علاوه بر مختلط بودن حساس هم هست، حتماً محصولات حاوی آلوئه ورا را امتحان کنید.

بابونه

بابونه در تسکین التهاب و خشکی پوست افرادی که پوست مختلط رو به خشک دارند بسیار موثر است. حتی اگر پوست مختلط رو به چرب دارید هم می‌توانید در ماه‌های سرد سال از یک شوینده حاوی بابونه استفاده کنید. این گیاه برای پوست‌های حساس نیز مناسب بوده و استفاده روزانه از آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

انتخاب بهترین شوینده پوست مختلط

یک شوینده خوب برای پوست مختلط نباید حاوی این مواد باشد

بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید از طریق لایه‌برداری پوست و از بین بردن باکتری‌های آکنه‌زا، با انواع جوش و آکنه مقابله می‌کند. با این حال، این ماده موجب خشک شدن پوست شده و بیشتر برای پوست‌های خیلی چرب مناسب است. به همین دلیل شما نام بنزوئیل پراکسید را در میان مواد تشکیل‌دهنده بهترین شوینده پوست مختلط نخواهید دید.

اگر در نواحی چرب صورت خود دارای جوش سرسیاه یا سرسفید هستید می‌توانید از بنزوئیل پراکسید به صورت ژل یا لوسیون، فقط برای نواحی چرب صورت استفاده کنید.

الکل

اگرچه الکل یکی از متداول‌ترین مواد به کار رفته در شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های صورت است، اما موجب خشک شدن پوست می‌شود. به همین دلیل مراقب باشید که شوینده مورد استفاده‌تان حاوی الکل نباشد. حتی اگر شوینده حاوی الکلی که تهیه کرده‌اید پوستتان را خشک نمی‌کند، توصیه می‌شود از آن استفاده نکنید. زیرا در دراز مدت تأثیر منفی خود را روی پوست نشان خواهد داد.

رتینول

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که علی‌رغم فوایدی که برای پوست دارد، به پوست هرکسی نمی‌سازد. رتینول خاصیت سفت‌کنندگی و ضدپیری دارد که اغلب با مواردی همچون خشکی، قرمزی و لایه‌برداری پوست همراه است. بنابراین اگر پوست مختلط دارید، از شوینده‌های حاوی رتینول استفاده نکنید.

کلام آخر

از آنجایی که پوست مختلط هم خشک است و هم چرب، باید در انتخاب محصولات پوستی دقت بیشتری به خرج دهید. چرا که در صورت انتخاب محصول اشتباه ممکن است ناحیه T صورت چرب‌تر یا ناحیه خشک گونه، خشک‌تر از معمول شود.

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های بهترین شوینده برای پوست مختلط پرداختیم. هر محصول پوستی، خواص خود را از مواد تشکیل‌دهنده خود می‌گیرد؛ بنابراین با توجه به مواد شیمیایی به کار رفته در هر محصول، می‌توانید مناسب بودن یا نبودن آن را تشخیص دهید.

آیا تا به حال از شوینده‌ای استفاده کرده‌اید که برای پوستتان نامناسب بوده باشد؟ این شوینده از چه موادی تشکیل شده بود؟ از طریق قسمت نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x