گیاه آپارتمانی اسپیرالیس یا چرخونکی؛ نحوه نگهداری و پرورش

اگر به دنبال گیاهانی با ظاهر متفاوت و جديد براي آپارتمان خود هستيد، گياه اسپيراليس که به نام چرخونکی نیز شناخته می‌شود، بايد يكي از انتخاب‌های شما باشد. این گیاه زیبا،گونه‌ای از گیاهان بومی ژاپن بوده و به خاطر نحوه عجیب رشد ساقه‌هایش از معروفیت و محبوبیت بالایی در میان بقیه گیاهان آپارتمانی برخوردار شده است.

رشد ساقه‌های آن در ابتدا به‌صورت حلقه‌ای بوده و سپس ساقه‌ها از هم جدا گشته و هرکدام به جهت دلخواه رشد می‌کند.

این گیاه از گونه گياهان آپارتماني مقاوم، همیشه سبز و چندساله بوده كه این ویژگی‌هایش باعث می‌شود به نگهداري و توجه زيادي نياز نداشته باشد.

گياه آپارتماني اسپيراليس از گونه گياهاني است كه هر بار چشمتان به آن بیفتد از زیبایی و رشد بی‌نظیرش لبخند رضايت خواهيد زد.

هنگامي كه كوچك است، ساقه‌های آن جوان، بدون برگ و به رنگ سبز ديده می‌شوند؛ سپس در دو جهت افقی و عمودی رشد كرده و ظاهري شلخته و پرپشت به گياه می‌دهد. ظاهر سبز و پررنگ تا زمستان حفظ شده و درصورتی‌که نگهداري صحيح انجام نشود، ساقه‌ها به رنگ زرد، قهوه‌ای یا برنزه در می‌آیند.

گیاه آپارتمانی اسپیرالیس برخلاف بسیاری از گیاهان دیگر به توجه و حساسیت زیاد نیاز نداشته و نگهداری از آن کار بسیار لذت‌بخش و بی‌زحمتی است. در ادامه شرایط نگهداری از این گیاه را به‌طور کامل آموزش داده‌ایم، پس با ما همراه باشید.

شرايط نگهداری از گیاه آپارتمانی اسپیرالیس يا چرخونكی

صفر تا صد نگهداری از گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

آب مورد نياز گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

برای حفظ سلامتی و شکوفایی اين گياه آپارتماني، رطوبت دائمي خاك مورد نیاز است. زيرا اين گياه بومي مناطق مردابي است ازين رو خاک‌های سنگين و مرطوب را ترجيح می‌دهد.

هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود، در غير از اين صورت ساقه‌های اسپيراليس ابتدا زرد و در صورت ادامه يافتن قهوه‌ای می‌شوند.

برخلاف بقیه‌ گياهان كه نياز به لایه‌ی زهكشي قوی و سوراخ‌های انتهای گلدان برای تخلیه‌ آب اضافی دارند، گیاه آپارتمانی اسپیرالیس در گلدان فاقد خاصيت زهكشي رشد بهتری خواهد داشت.

نور مورد نياز گیاه آپارتمانی اسپیرالیس 

گياه اسپيراليس بسيار نور دوست بوده و بهترین رشد خود را در رو به روي نورگيرترين پنجره‌ی خانه‌تان خواهد داشت. اين گياه با نور مستقيم خورشيد مشكلي ندارد و حتي می‌توانید در فصل تابستان و يا بهار آن را براي رشد بهتر در بيرون از خانه قرار دهيد. نور دوست بودن اين گياه به معناي اين نيست كه در نور کم از بين می‌رود. همان‌طور كه گفته شد چرخونكي بسيار مقاوم بوده و در نور كم هم زنده مِیماند اما سرعت رشد آن به‌شدت كاهش ميابد. اگر فكر می‌کنید نور كافي براي پرورش اين گياه آپارتماني را نداريد می‌توانید از نورهای مصنوعي استفاده كنيد.

 نور مصنوعي: در حالی که نور خورشید طبیعی برای گیاه آپارتماني اسپيراليس بهترين گزينه است، اما مقدار آن در همه خانه‌ها کافی و يكسان نيست. چراغ‌های رشد مصنوعي می‌توانند طیف کاملی از رنگ موردنیاز گیاهان را برای رشد فراهم کنند. امروزه گزینه‌های متنوعی از نورهای مصنوعی براي خانه‌های کم‌نور وجود دارد. يكي از مناسب‌ترین نورهاي مصنوعي براي گياهان اسپيراليس أل ای دي است. ال ای دی از چندین لحاظ مناسب‌ترین نور برای نه تنها اسپيراليس بلكه تمامي گیاهان آپارتمانی است. از جمله این دلایل می‌توان به مصرف انرژی پایین، سرعت رشد بسیار بالا، ایجاد طیف‌های مفید فتوسنتز در اندازه یک نانومتر، عدم تولید گرما، حداکثر توان نوری، طول عمر بالا و عدم افت نوری اشاره کرد.

تعويض گلدان گياه آپارتمانی اسپيراليس

گياه آپارتماني اسپيراليس سرعت رشد بالايي دارد چه در ریشه‌ها و چه ساقه‌های گسترده آن. با پرورش گياه، گلدان براي گياه كوچک می‌شود و نياز است كه آن را عوض كنيد تا فضاي كافي براي ادامه رشد گياه چرخونكي فراهم شود. فصل بهار براي تعويض گلدان فصل مناسبي است. اگرچه اين گياه در ظاهر بسيار ظريف به نظر می‌رسد اما با گذشت زمان و رشد بيشتر ریشه‌هایی محكم، گسترده و عميق در زير خاك خواهد داشت كه فضاي زيادي می‌گیرند و باعث افزایش ساقه‌ها می‌شوند. اگر نمی‌خواهید كه گياهتان بسيار بزرگ و مرتفع شود می‌توانید آن را در گلداني کم‌عمق‌تر بگذاريد كه فضاي زيادي براي رشد ریشه‌هایش نباشد.

كود مناسب گياه آپارتمانی اسپيراليس (چرخونكي)

فصل بهار شروع فصل كوددهي به گياه آپارتماني اسپيراليس است. از فصل بهار تا پاييز ماهي یک‌بار گياه بايد كوددهي شود. براي اين كار می‌توان از کودهای جامد، مايع، صنعتي و يا خانگي استفاده كرد. اين چرخه حدود ٦ ماه ادامه داشته و براي بسياري هزينه تهيه کودهای مناسب صنعتي بسيار طاقت‌فرسا است. خبر خوب اين است كه كود خانگي روي گياه آپارتماني اسپيراليس به‌اندازه ي كودهاي صنعتي خوب و حتي درمواردي بهتر عمل می‌کند. از كودهاي خانگي محبوب می‌توان به پوست تخم‌مرغ، بوست موز، پوست ليمو، تفاله چاي و قهوه اشاره كرد.

تكثير گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

بهترين فصل براي تکثیر گیاه آپارتماني اسپيراليس فصل بهار است. در اين فصل كوددهي آغاز شده و گياه رشد سريعي خواهد داشت. در اين هنگام می‌توانید با تقسيم بوته و كاشتن هرکدام در گلدان‌های جداگانه، گياه خود را تكثير كنيد.

آفت‌های گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

گياه آپارتماني اسپيراليس (چرخونكي) اگر در شرايط مناسب نگهداري شود، از گزند حشرات و بیماری‌ها کاملاً در امان خواهد بود. به طور كلي اين گياه در مقابل حشرات و بیماری‌ها به‌شدت مقاوم بوده و بی‌دلیل از بين نخواهد رفت. اگر اين گياه آپارتماني در زمستان از بین برود، با جدا كردن ساقه‌های قدیمی و مرده، فضای رشد سريع ساقه‌های جديد و شاداب را فراهم كنيد.

نكات نگهداری از گیاه آپارتمانی اسپیرالیس

آموزش نحوه نگهداری از گیاه اسپیرالیس

ارتفاع:  در صورت فراهم كردن شرايط مناسب در آپارتمان قابليت رشد تا ارتفاع ٩٠ سانتی‌متر را دارد اما معمولاً ٦٠ سانتی‌متر است.

نور: هرچقدر می‌توانید براي گياه چرخونكي نور فراهم كنيد.

آب: نيازمند رطوبت دائمي

رطوبت: سعی کنید رطوبت نسبی ٤٠٪ را در فضاي خانه حفظ کنید. از روش‌های آسان و بی‌دردسر برای افزایش رطوبت هواي اطراف گیاه خود كمك بگيريد.

دما: گياه آپارتماني اسپيراليس بهترين رشد خود را در دماي ١٨ تا ٢٧ خواهد داشت. براي نورگيري بهتر می‌توان آن را در بالكن يا حياط قرار داد اما اين تنها در صورتي است كه هواي بيرون مناسب باشد. اين گياه گرمای زياد و مخصوصاً سرماي زياد دوام نمی‌آورد.

خاک: مخلوط گلدان بر پایه زغال‌سنگ نارس، مانند مخلوط بنفشه آفریقایی

کود: گياه چرخونكي را ماهي یک‌بار از بهار تا پاییز با کود مايع، كود جامد قابل‌حل در آب (مانند 10-10-10) و يا كودهاي خانگي استفاده تغذیه کنید.

انواع متنوعی از گیاهان رایج و آسان آپارتمانی برای پرورش در خانه وجود دارند اما امروزه تعداد علاقه مندان به گیاهانی که ظاهر متنوع و عجیب دارند رو به افزایش است که یکی از این گیاهان، گیاه آپارتمانی اسپیرالیس است. این گیاه علاوه بر ظاهر بی نظیر خود  ازجمله گياهاني است كه با رعايت چند نكته ساده كه در اين مقاله ذكر شد می‌تواند رشد قابل توجهی در تمامي خانه‌ها داشته و فضایی دل‌نشین برای منزلتان بسازد.

4.7 | (7)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x