با 10 مدل از انواع ماساژ محبوب و رایج آشنا شوید

ممکن است استفاده از انواع ماساژ را یک کار لوکس تصور کنید؛ اما در حقیقت، ماساژ می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. وقتی از این روش درمانی صحبت به میان می‌آید، کاهش استرس یکی از دلایل اصلی افراد برای روی آوردن به آن است؛ اما مزایای ماساژ، فراتر از آرامش است وحتی می‌تواند به درمان بیماری‌های جسمی نیز کمک کند.

ماساژ، ابزار مفیدی برای کمک به کاهش درد و بهبود سلامت روان است. برای اینکه با انواع ماساژ و فواید آن‌ها آشنا شوید، این مقاله از ایده آل مگ را تا انتها بخوانید.

ماساژ چیست؟

ماساژ به معنی استفاده از فشارها، حرکات و تکنیک‌های مختلف برای دستکاری عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن (بافت همبند، تاندون‌ها، رباط‌ها و پوست) است.

انواع ماساژ

ماساژ درمانی که با هدف کاهش سرعت فعالیت سیستم عصبی انجام می‌شود، می‌تواند برای رهایی از استرس و تنش، تسکین علائم، التیام جراحت‌ها و حمایت از سلامتی، مورد استفاده قرار گیرد.

ماساژ بخشی از طب تلفیقی است؛ یعنی مراکز پزشکی اغلب آن را همراه با درمان‌های استاندارد ارائه می‌دهند. امروزه می‌توان از ماساژ برای طیف گسترده‌ای از مشکلات پزشکی استفاده کرد.

تاریخچه ماساژ

ممکن است فکر کنید ماساژ یک روش درمانی جدید است، زیرا این روزها زیاد درباره مزایای پزشکی آن تبلیغ می‌شود؛ اما در حقیقت نه‌تنها جدید نیست، بلکه تاریخچه آن به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در هند برمی‌گردد.

تاریخچه ماساژ

هندوها سال‌ها است که در طب آیورودا (یک طب باستانی) از ماساژ برای التیام جراحت‌ها، تسکین درد، پیشگیری و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها معتقدند که بیماری زمانی ایجاد می‌شود که افراد با محیط هماهنگ نباشند و ماساژ، تعادل طبیعی و فیزیکی بدن را بازیابی می‌کند.

ماساژ درمانی در حدود 2700 سال قبل از میلاد مسیح به چین و آسیای جنوب شرقی رفت. روش ماساژ درمانی‌ چینی‌ها، بسیار شبیه به روش هندی‌ها بود. آن‌ها بر این باور بودند که بیماری از عدم تعادل یا کمبود انرژی در مسیرهای مختلف ناشی می‌شود.

2500 سال قبل از میلاد مسیح، ماساژ به مصر راه یافت. مصری‌ها تکنیک‌های خود را به این روش درمانی اضافه کردند و به توسعه رفلکسولوژی، که شامل اعمال فشار به نقاط یا نواحی خاصی روی پاها و دست‌ها است، اعتبار بخشیدند.

مصری‌ها باعث آشنایی‌ یونانی‌ها و رومی‌ها با ماساژ درمانی شدند. در یونان، 800 تا 700 سال قبل از میلاد، ورزشکاران قبل از مسابقات ماساژ می‌گرفتند. از‌طرف‌دیگر، پزشکان اغلب از گیاهان و روغن‌ها در ترکیب با ماساژ برای درمان بیماری‌های مختلف بهره می‌بردند.

بقراط (پدر علم پزشکی) جراحت‌های جسمی را با مالش، درمان می‌کرد و اولین کسی بود که ترکیبی از ماساژ، رژیم غذایی مناسب، ورزش، هوای تازه و موسیقی را برای بازگرداندن عدم تعادل وضعیت سلامتی تجویز کرد.

جالینوس (پزشک رومی)، در قرن اول پیش از میلاد، از ماساژ درمانی برای امپراطوران استفاده می‌کرد. او ایده‌های بقراط درباره درمان جراحت‌ها و بیماری‌ها را تکرار کرد.

محبوبیت ماساژ درمانی در غرب تا قرن هفدهم کاهش یافت، اما تقاضا برای آن در اوایل قرن نوزدهم بالا رفت. بعد از صدور مجوز برای فیزیوتراپی در دهه 1950، ماساژ درمانی در دسته خاصی از درمان‌های مکمل قرار گرفت. سپس انجمن ماساژ درمانی آمریکا (AMTA) تاسیس شد که با ایجاد استانداردهای اخلاقی و آموزشی، زمینه را برای کار ماساژورهای امروزی فراهم کرد.

انواع ماساژ کدامند؟

امروزه اگر به ماساژ نیاز داشته باشید یا بخواهید آن را امتحان کنید، می‌توانید از بین حدود 80 سبک مختلف با طیف وسیعی از فشارها، حرکات و تکنیک‌ها، دست به انتخاب بزنید. همه این‌ها شامل فشار دادن یا مالش عضلات و سایر بافت‌های نرم با دست و انگشت هستند. گاهی اوقات حتی از ساعد، آرنج یا پا هم استفاده می‌شود.

سبک‌های مختلف ماساژ

بعضی ماساژورها از روغن و لوسیون استفاده می‌کنند، اما روش کار تعدادی از آن‌ها متفاوت است. اغلب آن‌ها از مشتری‌های خود می‌خواهند برای ماساژ لباس‌های خود را درآورند، اما بعضی‌ها این کار را نمی‌کنند.

مدت زمان ماساژ نیز می‌تواند در بین سبک‌های مختلف متفاوت باشد. یک جلسه ماساژ، ممکن است از پنج دقیقه تا دو ساعت طول بکشد.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام سبک ماساژ برای شما بهتر است، باید یک سوال از خودتان بپرسید. هدف شما از ماساژ چیست؟ آیا فقط برای آرامش و کنترل استرس استفاده می‌کنید؟ یا می‌خواهید برای تسکین علائم یک بیماری خاص از آن کمک بگیرید.

قبل از ماساژ، به ماساژور خود اطلاع دهید که به‌دنبال چه چیزی هستید و بپرسید که او از کدام سبک استفاده می‌کند. بسیاری از ماساژورها، بیش از یک سبک استفاده می‌کنند یا ممکن است بسته به سن، شرایط یا نیاز شما ماساژ خاصی را برایتان انجام دهند. آنچه در ادامه مطلب می‌خوانید، فهرستی از محبوب‌ترین انواع ماساژ است.

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی یک ماساژ ملایم است که روی کل بدن اجرا می‌شود. این نوع مالش، برای کسانی که تجربه ماساژ ندارند، می‌خواهند از تنش رها شوند یا دوست دارند در‌حین آن به‌طور کامل استراحت کنند، مناسب است.

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی می‌تواند به رفع گره‌های عضلانی کمک کند. ماساژور معمولا از ترکیب موارد زیر برای ماساژ دادن شما استفاده می‌کند:

  • مالش
  • حرکات طولانی به سمت قلب
  • حرکات دایره‌ای عمیق
  • لرزش و ضربه
  • تکنیک حرکات مفصلی غیرفعال

معمولا ماساژ سوئدی، 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ برای افرادی که درد عضلانی دارند یا به‌دنبال آرامش هستند، بهترین انتخاب است. این نوع ماساژ درمانی مشابه ماساژ سوئدی است، اما ماساژور به‌جای دست (یا با دست) از سنگ‌های داغ استفاده می‌کند.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ در موارد زیر کمک‌کننده است:

  • کاهش تنش عضلانی
  • بهبود جریان خون
  • تسکین درد
  • افزایش آرامش
  • از بین بردن استرس

در این روش، سنگ‌های داغ در نواحی مختلف بدن قرار می‌گیرند. ماساژور با استفاده از سنگ، قسمت‌های مختلف بدن را با تکنیک ماساژ سوئدی و فشار ملایم، ماساژ می‌دهد. گاهی اوقات، از سنگ‌های سرد نیز استفاده می‌شود.

معمولا مدت زمان این نوع ماساژ، 90 دقیقه است.

ماساژ آروماتراپی

آروماتراپی (رایحه درمانی) برای افرادی که از عطر لذت می‌برند، انتخاب مناسبی است. این نوع ماساژ می‌تواند:

  • خلق و خو را تقویت کند
  • استرس و اضطراب را کاهش دهد
  • علائم افسردگی را برطرف کند
  • تنش عضلانی را از بین ببرد
  • به تسکین درد کمک کند
انواع ماساژ آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی، فشار ملایم را با استفاده از روغن‌های ضروری ترکیب می‌کند. این ماساژور است که تصمیم می‌گیرد از کدام روغن‌های ضروری استفاده کند، اما در صورت تمایل، شما هم می‌توانید نظر خود را به او اعلام کنید. روغن‌های ضروری، قبل از استفاده روی پوست رقیق می‌شوند.

در طول ماساژ، در حالی که روغن‌های ضروری را از طریق دیفیوزر (دستگاه پخش کننده ذرات ریز عطر) استنشاق و از طریق پوست جذب می‌کنید، کل بدن شما ماساژ داده می‌شود.

مدت زمان ماساژ آروماتراپی 60 تا 90 دقیقه است.

ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق، یکی از بهترین انواع ماساژ است که در مقایسه با ماساژ سوئدی، فشار بیشتری اعمال می‌کند. اگر به مشکلات عضلانی مثل درد، سفتی یا عدم تعادل مبتلا هستید، ماساژ بافت عمیق گزینه خوبی است.

ماساژ بافت عمیق

در طول ماساژ، ماساژور از حرکات آهسته و فشار عمیق انگشت‌ها برای رفع تنش از عمیق‌ترین لایه‌های عضلات و بافت‌های همبند استفاده می‌کند.

مدت زمان ماساژ بافت عمیق، 60 تا 90 دقیقه خواهد بود.

ماساژ ورزشی

اگر از آسیب‌های عضلانی مکرر به‌دلیل ورزش رنج می‌برید یا مستعد آسیب هستید، ماساژ ورزشی را امتحان کنید. ماساژ ورزشی می‌تواند برای موارد زیر مفید باشد:

  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • بهبود عملکرد ورزشی
  • تسکین درد
  • کاهش اضطراب
  • کاهش تنش عضلانی
انواع ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی را می‌توان روی کل بدن یا در قسمت‌های خاصی از بدن که به توجه بیشتری نیاز دارند انجام داد. بسته به نیاز شما ممکن است فشار عمیق با حرکات ملایم جایگزین شود.

این نوع ماساژ معمولا 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

ماساژ نقطه ماشه‌ای

ماساژ نقطه ماشه‌ای (تریگر پوینت)، برای افرادی که جراحت، درد مزمن یا یک مشکل جسمی خاص دارند، مناسب است.

ماساژ نقطه ماشه‌ای

گاهی اوقات، بخش‌هایی از بافت‌ عضلانی که به آن‌ها نقاط ماشه‌ای می‌گویند و دچار خشکی و سفتی هستند، باعث ایجاد درد در سایر قسمت‌های بدن می‌شوند. با تمرکز بر تسکین نقاط ماشه‌ای، این نوع ماساژ ممکن است درد را کاهش دهد.

نتایج به‌دست آمده از یک مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از ماساژ نقطه ماشه‌ای روی عضلات سر و گردن می‌تواند دفعات، شدت و مدت زمان سردردهای تنشی و میگرنی را کاهش دهد. 

ماساژ نقطه ماشه‌ای، روی کل بدن شما انجام می‌شود، اما ماساژور روی نواحی خاصی که باید آزاد شوند تمرکز خواهد کرد.

این نوع ماساژ معمولا 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

رفلکسولوژی

رفلکسولوژی از فشار ملایم تا شدید روی نقاط مختلف پا، دست و گوش استفاده می‌کند. رفلکسولوژی یکی از انواع ماساژ است که می‌تواند به افزایش آرامش و بازیابی سطح انرژی کمک کند. این ماساژ برای کسانی دوست ندارند بدنشان لمس شود، گزینه خوبی است.

بهترین انواع ماساژ

رفلکسولوژی به ویژه برای موارد زیر مفید است:

  • آرامش
  • کاهش درد
  • کاهش خستگی
  • بهبود خواب
  • کاهش اضطراب
  • بهبود خلق‌و‌خو

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که رفلکسولوژی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی اضطراب بیماران، پس از جراحی پیوند عروق کرونر را، کاهش دهد. در مطالعه‌ای دیگر روی بیماران مبتلا به لنفوم، مشخص شد که رفلکسولوژی خستگی و درد را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

ماساژ رفلکسولوژی معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو برای افرادی که می‌خواهند احساس آرامش کنند و استرس، درد یا تنش را از بین ببرند، بهترین گزینه است. شیاتسو یک نوع ماساژ ژاپنی است که:

  • آرامش عاطفی و جسمی را تقویت می‌کند
  • به تسکین درد کمک می‌کند
  • سردرد را تسکین می‌دهد
  • تنش عضلانی را کاهش می‌دهد
  • خستگی و مشکلات خواب را برطرف می‌کند
  • خلق و خو را بهبود می‌بخشد
محبوب ترین روش های ماساژ

ماساژ شیاتسو در کنار درمان‌های استاندارد کمردرد، می‌تواند به بهبود علائم و کیفیت زندگی بیماران کمک کند. این روش، روی کل بدن انجام می‌شود، اما ماساژور ممکن است روی مناطقی تمرکز کند که به توجه بیشتری نیاز دارند. در طول ماساژ، ماساژور از دست‌ها، کف دست‌ها و شست‌های خود برای ماساژ نقاط خاصی از بدن شما استفاده می‌کند. در طول این ماساژ، می‌توانید لباس به تن داشته باشید.

ماساژ شیاتسو معمولا 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

ماساژ تایلندی

از بهترین انواع ماساژ، می‌توان به ماساژ تایلندی اشاره کرد. این ماساژ برای افرادی که به‌دنبال ماساژ پرتحرک هستند و می‌خواهند درد و استرس را از بین ببرند، انتخاب مناسبی است. ماساژ تایلندی می‌تواند به بهبود موارد زیر کمک کند:

  • انعطاف‌پذیری
  • گردش خون
  • افزایش انرژی
انواع ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی، با استفاده از یک سری حرکات شبیه به حرکات کششی یوگا، روی کل بدن انجام می‌شود. ماساژور از کف دست و انگشت‌های خود برای اعمال فشار محکم به بدن استفاده می‌کند؛ همچنین از شما می‌خواهد که حرکات کششی مختلف را انجام دهید. در طول ماساژ، می‌توانید لباس‌ گشاد و راحت بپوشید.

معمولا یک جلسه ماساژ تایلندی 60 تا 90 دقیقه زمان می‌برد.

ماساژ بارداری

ماساژ بارداری یک روش مطمئن برای زنانی است که می‌خواهند از انواع ماساژ در دوران بارداری بهره ببرند. این ماساژ می‌تواند به تسکین درد بدن، کاهش استرس و رفع تنش عضلانی، کمک کند.

ماساژ بارداری

در ماساژ بارداری، از فشار ملایم، مشابه ماساژ سوئدی استفاده می‌شود و ماساژور روی بخش‌هایی مثل کمر، باسن و پاها تمرکز می‌کند. در طول ماساژ، یا به پهلو دراز می‌کشید یا روی یک میز مخصوص که در آن فضایی برای شکم در نظر گرفته شده است، می‌خوابید. اگر در ساق پا یا سایر قسمت‌های پای خود درد دارید، قبل از انجام ماساژ، به پزشک مراجعه کنید.

ماساژ بارداری معمولا 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

به دلیل خطر سقط جنین، ماساژ در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود. اگر باردار هستید، قبل از دریافت ماساژ با پزشک خود صحبت کنید.

ماساژ دونفره

یکی از انواع ماساژ که می‌توانید همراه با همسر، دوست یا اعضای خانواده خود در یک اتاق انجام دهید، ماساژ دونفره است.

انواع ماساژ دونفره

معمولا می‌توانید نوع ماساژی که می‌خواهید برایتان انجام شود را انتخاب کنید. شما و همسرتان می‌توانید بسته به ترجیحات و پیشنهادات ماساژور، نوع متفاوتی از ماساژ را دریافت کنید.

برای انجام این نوع ماساژ، در کنار هم خواهید بود و هر کدام، ماساژور مخصوص به خود را خواهید داشت که روی بدن شما کار می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید در حین ماساژ، صحبت کنید.

در بعضی موارد، شما و همسرتان ممکن است این شانس را داشته باشید که تکنیک‌های ماساژ را یاد بگیرید و آن‌ها را روی یکدیگر اجرا کنید.

ماساژ صندلی

ماساژ صندلی برای افرادی که خواهان ماساژ سریع با تمرکز روی گردن، شانه‌ها و پشت هستند، انتخاب ایده‎‌آلی است.

ماساژ صندلی

اگر قبلا تجربه ماساژ نداشته‌اید، ماساژ صندلی می‌تواند برای شروع مناسب باشد. این ماساژ که با فشار ملایم تا متوسط انجام می‌شود، به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک می‌کند.

در طول ماساژ، شما لباس به تن دارید و روی صندلی مخصوص طراحی شده می‌نشینید، به طوری که قفسه‌ی سینه‌ به پشتی صندلی فشار بیاورد و به ماساژور اجازه دهد به پشت شما دسترسی داشته باشد.

این ماساژ معمولا 10 تا 30 دقیقه زمان می‌برد.

فواید ماساژ برای سلامتی کدامند؟

اگر استرس یا درد دارید، ممکن است فکر کنید هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید، به جزء تحمل کردن یا مصرف مُسکن‌های بدون نسخه.

اما خبر خوب این است که لازم نیست همیشه در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با این مشکلات باشید. به جای این کار، می‌توانید انواع ماساژ را امتحان کنید که یک راه عالی برای آرامش، تسکین درد، کاهش تنش عضلانی و موارد دیگر است. در این بخش، به تعدادی از مهم‌ترین فواید ماساژ اشاره شده است.

از بین بردن اضطراب

اگر از اضطراب رنج می‌برید، خبر خوبی برایتان داریم. نتیجه یک تحقیق نشان داده است که ماساژ می‌تواند به کاهش قابل توجه علائم شما کمک کند.

درمان اضطراب با انواع ماساژ

در حقیقت، بدن شما دو سیستم عصبی متفاوت دارد: سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم عصبی پاراسمپاتیک. هنگامی که در یک موقعیت خطرناک قرار می‌گیرید، برای مثال وقتی یک حیوان شما را تعقیب می‌کند، سیستم عصبی سمپاتیک فعال می‌شود.

سمپاتیک با افزایش ضربان قلب و افزایش سرعت تنفس، پاسخ جنگ یا گریز شما را هدایت می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر، بدن شما را برای واکنش نشان دادن به یک موقعیت خطرناک یا استرس‌زا آماده می‌کند.

با‌این‌حال، در طول ماساژ، سیستم پاراسمپاتیک فعال می‌شود که آرام‌بخش است و روی اعمال روزمره تمرکز دارد. فعال شدن این سیستم، به کاهش اضطراب کمک می‌کند.

خوشبختانه، اثر انواع ماساژ بر کاهش اضطراب می‌تواند برای مدت طولانی دوام داشته باشد. محققان، افراد مضطرب را تحت نظر قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها بین 6 تا 18 ماه بدون اضطراب باقی ماندند.

کمک به کاهش استرس

ماساژ می‌تواند کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش و سطح سروتونین و دوپامین (هورمون‌های تثبیت‌کننده خلق‌و‌خو) را افزایش دهد. از این‌رو، با گذشت زمان، ماساژ منظم به شما در مدیریت بهتر استرس کمک می‌کند.

درمان استرس

استرس مزمن به طرق مختلف روی سلامتی تاثیر می‌گذارد و ماساژ به شما کمک می‌کند تا از نظر جسمی و ذهنی، آرام شوید؛ در نتیجه، استرس‌تان کمتر می‌شود و به سطح غیرقابل کنترل نمی‌رسد. علاوه بر کاهش استرس‌های روزمره، ماساژ می‌تواند به رفع نگرانی‌های مربوط به سلامت روان کمک کند. 

ماساژ ممکن است بر مدارهای مغز، فعالیت سیستم عصبی خودمختار و سیستم‌های هورمونی و ایمنی در افراد مبتلا به مشکلات روانپزشکی تاثیر بگذارد؛ به‌همین‌دلیل، می‌توان از آن در کنار سایر روش‌های مرسوم (برای مثال: درمان شناختی رفتاری، دارو درمانی و تغییر سبک زندگی) استفاده کرد.

بهبود کیفیت خواب 

آیا مشکل خواب دارید یا از بی‌خوابی رنج می‌برید؟ ماساژ به شما کمک می‌کند که عمیق‌تر بخوابید. خواب، به میزان فعالیت سیستم عصبی شما مرتبط است و هنگامی که ماساژ دریافت می‌کنید، سیستم عصبی‌تان در واقع به دلیل فشار، کُند می‌شود.

انواع ماساژ برای بهبود خواب

بی‌خوابی یکی از علائم رایج یائسگی است و تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی در کنار مراقبت‌های پزشکی معمول، می‌تواند به درمان اختلال خواب در زنان یائسه کمک کند.

علاوه‌بر‌این، در افرادی که مبتلا به سرطان هستند، 90 تا 120 دقیقه ماساژ (طی چند روز یا چند هفته) با بهبود کیفیت خواب مرتبط است؛ زیرا ماساژ، خلق‌و‌خو را بهبود می‌بخشد و درد را کاهش می‌دهد.

اگر سرطان دارید، قبل از ماساژ حتما با پزشک خود مشورت کنید. بخش‌های خاصی در بدن وجود دارد که ماساژور باید از ماساژ دادن آن‌ها اجتناب کند. گاهی اوقات نیز باید به طور کلی از ماساژ صرف‌نظر کرد.

در نهایت، رایحه درمانی همراه با ماساژ دست و پا، به‌طور‌بالقوه به بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به بیماری قلبی کمک می‌کند. مشکلات خواب در این گروه از بیماران رایج است.

به تسکین درد کمک می‌کند

بسیاری از بزرگسالان از درد مزمن رنج می‌برند. از‌بین‌بردن تنش عضلانی به کمک یک ماساژور باتجربه، برای مدیریت درد مفید است؛ علاوه بر این، استرس نیز باعث درد می‌شود و اگر ماساژ درمانی بتواند سطح استرس را کاهش دهد، ممکن است به رفع درد کمک کند.

درمان درد زانو

برخی شواهد نشان می‌دهند، ماساژ می‌تواند در کوتاه‌مدت (بیش از هشت هفته) درد و سفتی را در افراد مبتلا به آرتروز زانو کاهش دهد و به بهبود عملکرد این بیماران کمک کند؛ زیرا ماساژ، جریان خون و جریان لنفاوی را در ناحیه آسیب دیده بهبود می‌بخشد.

ماساژ درمانی روی افراد مبتلا به درد مزمن (از جمله بیماران مبتلا به درد کمر، گردن، شانه و زانو)، به‌طور قابل‌توجهی می‌تواند درد را کاهش داده و باعث افزایش عملکرد شود. البته بهتر است قبل از امتحان کردن ماساژ، درباره مزایا و خطرات احتمالی آن با پزشک خود مشورت کنید.

مقابله با خستگی

دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد. بعضی از افراد به دلیل اینکه به اندازه کافی نمی‌خوابند خسته می‌شوند، در حالی که افراد دیگر، به‌علت بعضی عوامل بیولوژیکی، احساس خستگی می‌کنند. مهم نیست که علت خستگی شما چیست. یک راه حل آسان برای این مشکل وجود دارد و آن ماساژ است.

کمک به درمان بعضی از بیماری‌های جسمی 

بدن شما دو نوع پاسخ ایمنی متفاوت دارد: Th1 و Th2. برای اینکه سیستم ایمنی بدن به خوبی کار کند، این دو باید در تعادل باشند. اگر Th2 بیشتر از سیستم Th1 باشد، دچار مشکلات خودایمنی می‌شوید.

ماساژ می‌تواند هورمون‌های استرس را برای کمک به حفظ این تعادل کاهش دهد که این به نوبه خود باعث کاهش درد یا خستگی می‌شود و به کنترل بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 یا درماتیت کمک می‌کند.

افزایش تمرکز

آیا برای حضور در یک جلسه بیش از 10 دقیقه یا خواندن کتاب قبل از خواب مشکل دارید؟ یکی از فواید انواع ماساژ این است که به بهبود توجه و توانایی تمرکز شما کمک می‌کنند.

راه‌های افزایش تمرکز

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل توجه کنید، باید ضربان قلب شما کاهش یابد. اگر در این زمینه مشکل دارید، معمولا به این دلیل است که ضربان قلبتان بالا رفته است.

از آنجا که ماساژ باعث آرام شدن سیستم عصبی شما می‌شود، ضربان قلب را نیز به‌طور موثر کاهش می‌دهد. در طول ماساژ، گیرنده‌های فشار، فعالیت عصب واگ را تحریک می‌کنند که باعث کاهش ضربان قلب می‌شود و در نهایت، تمرکز شما را بهبود می‌بخشد. واگ، عصبی است که از مغز سرچشمه می‌گیرد و به چند اندام مختلف بدن از جمله قلب می‌رود.

افزایش صمیمیت بین زوجین

لمس فیزیکی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و سطح هورمون‌هایی مانند اکسی‌توسین که به ما احساس خوبی می‌دهد را بالا ببرد. ماساژهایی که زوج‌ها به یکدیگر می دهند، برای هر دو نفر مفید است؛ بنابراین، حتی اگر به دنبال ماساژ پزشکی نیستید، از همسرتان بخواهید که یکدیگر را ماساژ دهید.

کمک به ریکاوری پس از ورزش

ورزشکارانی که درد ناشی از تمرین را تجربه می‌کنند، ممکن است به سراغ ماساژ بروند، به این امید که به آن‌ها کمک کند احساس بهتری داشته باشند و سریع‌تر بهبود یابند. ماساژ بعد از ورزش شدید، باعث کاهش درد عضلانی و بهبود عملکرد عضلانی می‌شود. ماساژ همچنین التهاب و آسیب عضلانی را کاهش می‌دهد و ریکاوری را بهبود می‌بخشد.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

کسانی که استرس زیادی دارند، بیشتر احتمال دارد که بیمار شوند. استرس می‌تواند به طیف وسیعی از عوارض جانبی منفی، مانند کمبود خواب و تضعیف سیستم ایمنی منجر شود. ماساژ منظم، به کاهش استرس کمک می‌کند و در نتیجه، به‌طور طبیعی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

سیستم ایمنی بدن

ماساژ منظم، سطح گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. این سلول‌ها بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند و ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند.

درمان یبوست

ماساژ شکم، به حرکات روده کمک می‌کند و برای کسانی که بعد از جراحی دچار یبوست می‌شوند مفید است.

کاهش علائم فیبرومیالژیا 

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که باعث خستگی و درد عضلات و مفاصل می‌شود. استفاده از انواع ماساژ در طول پنج هفته، می‌تواند فیبرومیالژیا را کاهش دهد و خواب، حافظه و خلق‌و‌خو را بهبود بخشد.

به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات، ماساژ می‌تواند درد شما را بدتر کند. با پزشک درباره مزایای ماساژ برای فیبرومیالژیا مشورت کنید و شرایط خود را با ماساژور در میان بگذارید.

به ریکاوری پس از جراحی کمک می‌کند

افرادی که به دلیل سرطان تحت درمان قرار می‌گیرند، عوارض جسمی و روحی زیادی را تجربه می‌کنند. بسیاری از این بیماران، برای کمک به کاهش درد سرطان، افزایش آرامش و بهبود کیفیت زندگی خود، به ماساژ روی می‌آورند.

عکس جراح در اتاق عمل

ماساژ درمانی درد سرطان را بهبود نمی‌بخشد، اما می‌توانند تاثیرات مثبتی داشته باشند. اگر در اثر جراحی درد دارید، از تیم مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید که آیا می‌توانید به دنبال ماساژ پزشکی باشید یا خیر. یکی از بهترین انواع ماساژ برای تسکین درد سرطان، رفلکسولوژی پا است.

ماساژ درمانی می‌تواند برای هر کسی مفید باشد، حتی کسانی که به بیماری‌های مختلف مانند سرطان (با مشورت پزشک)، بیماری قلبی و فیبرومیالژیا مبتلا هستند. اگر قصد دارید ماساژ را به برنامه درمانی خود اضافه کنید، با پزشک درباره فواید و عوارض احتمالی آن مشورت کنید.

انواع ماساژ درمانی کدامند؟

از ماساژ‌هایی مفید برای درمان بیماری‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماساژ تخلیه لنف

ماساژ تخلیه لنف نوعی ماساژ ملایم است که باعث تحریک گردش مایعات لنفاوی در بدن می‌شود. سیستم لنفاوی، به حذف سموم کمک می‌کند و گردش بهتر آن، می‌تواند در رفع مشکلات زیر موثر باشد:

  • ورم لنفاوی
  • فیبرومیالژیا
  • ادم (تورم ناشی از تجمع غیرعادی مایعات)
  • اختلالات پوستی
  • خستگی
  • بی‌خوابی
  • استرس
  • مشکلات گوارشی
  • آرتریت
  • میگرن
ماساژ تخلیه لنف

در صورت ابتلا به مشکلات زیر، نباید به سراغ ماساژ تخلیه لنف بروید:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • سابقه لخته شدن خون یا سکته مغزی
  • عفونت
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی

مدت زمان لازم برای انجام این ماساژ حداقل 60 دقیقه است.

ماساژ درمانی ساکرال کرانیال

یکی از انواع ماساژ که از آن به عنوان ماساژ درمانی یاد می‌شود، ماساژ ساکرال کرانیال (cranial sacral therapy) است. ماساژ درمانی ساکرال کرانیال، به آزادسازی فشردگی در استخوان‌های سر، کمر و ستون فقرات کمک می‌کند.

ماساژ درمانی ساکرال کرانیال

ایده پشت ماساژ ساکرال کراینال این است که ماساژ ملایم استخوان‌های جمجمه، ستون فقرات و لگن، به جریان مایع مغزی-نخاعی در سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند؛ همچنین می‌تواند نتایج عمیقا آرامش‌بخشی داشته باشد.

مشکلاتی که ممکن است با ماساژ درمانی ساکرال کرانیال بهبود یابند، عبارتند‌از:

  • میگرن
  • سردرد
  • یبوست
  • سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)
  • اختلال در چرخه خواب و بی‌خوابی
  • اسکولیوز
  • عفونت‌های سینوسی
  • گردن درد
  • فیبرومیالژیا
  • عفونت مکرر گوش در شیرخواران
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • اختلالات خلقی، مانند اضطراب یا افسردگی
  • بارداری‌های سخت

اگر سابقه ابتلا به مشکلات زیر را دارید، ماساژ درمانی ساکرال کرانیال ممکن است برای شما مناسب نباشد:

  • اختلالات شدید خونریزی
  • آنوریسم (رگ‌برآمدگی)
  • سابقه آسیب‌های تروماتیک که می‌تواند شامل خونریزی جمجمه یا شکستگی جمجمه باشد

این ماساژ معمولا 60 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد.

ماساژ روغن ابیانگا

ابیانگا (abhyanga)، نوعی ماساژ از سیستم طب آیورودا است. برای انجام این ماساژ، روغن گرم شده و به آرامی روی بدن ماساژ داده می‌شود. ماساژ ابیانگا، به‌جای ماساژ عمیق عضلات، بر تغذیه پوست تمرکز دارد.

ماساژ روغن ابیانگا

از مزایای ماساژ روغن ابیانگا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش استرس
  • فعال‌سازی سیستم عصبی پاراسمپاتیک (استراحت و هضم)
  • بهبود سلامت و رطوبت پوست
  • کاهش فشار خون
  • کاهش سفتی عضلات

ابیانگا را می‌توانید به تنهایی انجام دهید یا یک ماساژور باتجربه پیدا کنید.

برای انجام این ماساژ، معمولا به حداقل 60 دقیقه زمان نیاز است.

رهاسازی میوفاسیال

رهاسازی میوفاسیال یکی از انواع ماساژ است که به رفع سفتی در فاسیا (سیستم بافت همبند که هر عضله را در برمی‌گیرد)، کمک می‌کند. ماساژور، هر ناحیه‌ای را که احساس تنش می‌کند با فشار ملایم، ماساژ و کشش می‌دهد.

رهاسازی میوفاسیال

مشکلات خاصی که از رهاسازی میوفاسیال سود می‌برند عبارتند‌از:

  • سندرم درد میوفاسیال
  • سردرد
  • نارسایی وریدی

این ماساژ معمولا 60 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد.

انواع ماساژ برای صورت کدامند؟

ماساژ صورت، تکنیکی است که از دست یا ابزار برای ماساژ ملایم پوست صورت استفاده می‌کند. ماساژ، به افزایش گردش خون کمک می‌کند، عضلات صورت را شل کرده، پف را کاهش می‌دهد و به محصولات مراقبت از پوست اجازه می‌دهد تا بهتر به داخل آن نفوذ کنند.

متخصصان مراقبت از پوست، ماساژ را دو تا سه بار در هفته برای داشتن پوست درخشان توصیه می‌کنند.

انواع مختلفی از ماساژ صورت وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ماساژ تخلیه لنف صورت

لنف که از آب، پروتئین و نمک ساخته شده است، سموم را دفع می‌کند و مواد زائد را از بین می‌برد. لنف انباشته شده را می‌توان با ماساژ تخلیه کرد. اگر به دنبال جوانسازی پوست خود با پاکسازی عمیق هستید، ماساژ تخلیه لنف، یک تکنیک عالی است.

شیاتسو یا ماساژ صورت با فشار انگشت

این ماساژ از طب فشاری استفاده می‌کند که در نقاط خاصی از صورت به نام کانال‌های انرژی اعمال می‌شود. افرادی که این تکنیک چینی را اجرا می‌کنند، از دستگاه‌های مخصوص، انگشت‌ها یا کف دست خود برای تقویت عضلات و کاهش چین و چروک‌های صورت کمک می‌گیرند.

انواع ماساژ صورت

ماساژ صورت کلاسیک

یکی از رایج‌ترین انواع ماساژ است که توسط متخصصان زیبایی در سراسر جهان استفاده می‌شود. ماساژ کلاسیک شامل حرکاتی است، مانند: نوازش، ضربه، مالش و نیشگون گرفتن. این ماساژ، باعث تولید کلاژن می‌شود و به پوست شما احساس آرامش می‌دهد.

ماساژ صورت کوبیدو

کوبیدو قدیمی‌ترین نوع ماساژ صورت است که از 47 تکنیک برای ماساژ 16 عضله صورت استفاده می‌کند. ماساژ کوبیدو یک ماساژ ریلکسی عمیق است که به تسکین درد نیز کمک می‌کند.

کلام پایانی

اصطلاح «ماساژ»، در واقع طیف گسترده‌ای از انواع مختلف ماساژ را در بر می‌گیرد، از ماساژ سوئدی گرفته (متداول‌ترین نوع) تا ماساژهایی که هدفمندتر و خاص‌تر هستند، مانند ماساژ ورزشی که هدف آن کمک به ورزشکاران است.

آیا تا به حال برای رسیدن به آرامش یا بهبود مشکلات جسمی خود از ماساژ کمک گرفته‌اید؟ کدام نوع ماساژ را امتحان کرده‌اید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.

سوالات متداول

ماساژ چه فوایدی دارد؟

ماساژ برای سلامت جسم و روان مفید است؛ برای مثال، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد، به افزایش تمرکز کمک می‌کند، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد، درد را تسکین می‌دهد و در ریکاوری بعد از ورزش و ریکاوری بعد از جراحی نقش دارد.

آیا ماساژ می‌تواند خطرناک باشد؟

هیچ خطر ثابت شده‌ای برای انواع ماساژ وجود ندارد؛ اما در صورت ابتلا به بیماری قلبی-عروقی، سرطان یا دیابت، قبل از انجام ماساژ حتما با پزشک مشورت کنند. افراد مبتلا به پوکی استخوان و زنان باردار هم برای این کار باید به دنبال یک فرد باتجربه باشند. در کسانی که پوکی استخوان دارند، ماساژ ممکن است به راحتی باعث  شکستن استخوان‌ها یا دنده‌ها شود.

آیا ماساژ پوست را سفت می‌کند؟

ماساژ صورت می‌تواند جریان خون را افزایش داده و گردش خون را بهبود بخشد که این به حذف مواد زائد و تحریک تولید کلاژن و در نهایت سفت شدن پوست کمک می‌کند؛ با این حال، ماساژ بیش از حد ممکن است باعث التهاب یا تحریک پوست شود که می‌تواند اثرات منفی روی پوست حساس داشته باشد.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline prevention skinkraft
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x