استایل گوتیک چیست؟ ویژگی های استایل گوتیک

تا چه اندازه با استایل گوتیک آشنا هستید؟ آیا ریشه‌های تاریخی آن را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید که این استایل عجیب، چه ویژگی‌های منحصربه فردی دارد؟ و آیا می‌دانید که نفوذ استایل گوتیک در مد مدرن به طور تصاعدی در حال رشد است؟ تا جایی که روندهای مد مدرن را جذب می‌کند و در عین حال بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟

بنابراین به نظر می‌رسد داشتن دانش بیشتر درباره زمینه‌های مختلف این خرده فرهنگ لازم است. در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم اطلاعاتی جامع درباره استایل گوتیک ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

سبک مد گوتیک چیست؟

اگرچه استایل گوتیک به قرن هجدهم و نوزدهم گره خورده است، امروزه، سبک گوتیک در فرهنگ توده‌ای مدرن هم نسبتا نمود دارد. شما می‌توانید آن را در مراسم فرش قرمز، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و موزیک ویدئوها ببینید.

استایل گوتیک الگانت

با این حال، بیشتر مردم تصور بسیار مبهمی از این سبک دارند. احتمالا چیزی که بیشتر افراد می‌توانند در مورد گوتیک بگویند، تداعی‌کننده فضای کلیساهای جامع قرون وسطایی اروپای غربی است.

البته تفکری که درباره قبایل شمالی وحشی و جنگ‌طلب و جوانان عجیب و غریب با لب‌های سیاه و لباس‌های فلزی وجود دارد را نباید نادیده گرفت.

خواندن ادامه این مقاله به شما کمک می‌کند که دیدگاه واضح‌تری نسبت به این استایل پیدا کنید. به علاوه، می‌توانید دلایل بعضی رفتارها و پوشش‌های به ظاهر ناهنجار را بهتر درک کنید.

مد گوتیک
مد گوتیک

تاریخچه گوتیک مدرن

به رغم این واقعیت که سبک گوتیک در قرون وسطی ظاهر شد، ویژگی‌های اصلی تناسخ مدرن آن در دهه 1970 شکل گرفت. در آن زمان، موسیقی پانک با فلسفه سرکش و شعار “سریع زندگی کن – جوان بمیر” محبوبیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرد.

با این حال، این شورش با نزولی شدید همراه شد و اقدامات قاطعانه، جای خود را به خلق و خوی منحط داد. به عبارت دیگر، این جریان که در ابتدا، جریانی پر شور بود، با انحطاطی افسرده‌کننده جایگزین شد.

در ابتدا، نئوگوت‌ها، تفاوت چندانی با پانک‌های دهه 1970 و 1980 نداشتند. آن‌ها همچنان از لباس‌های مشکی که با لوازم جانبی فلزی بی‌شمار و زیورآلات چرمی تزیین شده بود، استفاده می‌کردند.

با این حال، به تدریج سبک گوتیک ویژگی‌های فردی خود را به دست می‌آورد. نقش محوری در توسعه خرده فرهنگ نئوگوتیک توسط گروه افسانه‌ای Joy Division ایفا شد.

تاریخچه استایل گوتیک
تاریخچه استایل گوتیک

گوت‌های مدرن، رمانتیک‌های جوانی هستند که از زندگی جدا شده‌اند. آن‌ها بیشتر به زندگی پس از مرگ، خون‌آشام‌ها و قبرستان‌ها علاقه‌مند هستند و زندگی را از طریق درد و رنج، که ابعاد جسمانی را هم دربرمی‌گیرد، یاد می‌گیرند. در نتیجه، ویژگی‌های BDSM (لذت بردن از درد) در میان علاقه‌مندان به سبک گوتیک، عادی است.

در اوایل دهه 2000، سبک گوتیک راه خود را به نمایش‌های مد نیز باز کرد. اولین طراح مشهور جهان که زیبایی گوتیک را پرستش کرد، الکساندر مک کوئین بود.

منتقدان مد، مجموعه‌های Birds، Hunger و Shining او را «بازگشت درام ویکتوریایی» توصیف کردند. این مجموعه‌ها با تور مشکی، دامن‌های پفی و بلوزهای ژولیده آراسته شده بودند.

مد گوتیک

افسانه ها و حقیقت در مورد مد گوتیک

یکی از باورهای غلط اصلی این است که لباس گوتیک باید مشکی باشد. در واقع، رنگ سیاه در استایل گوتیک غالب است، اما این کاملا اشتباه است که باور کنیم این تنها سایه‌ای است که گوتیک می‌پذیرد.

نمونه‌های زیادی وجود دارد که در آن، یک لباس کاملا سفید را می‌توان به سبک گوتیک نسبت داد. در حالی که یک لباس سیاه پیچیده می‌تواند فقط یک لباس سیاه باقی بماند!

در این راستا، مهم است که بدانیم چه ویژگی‌هایی مد را گوتیک می‌کند. به این موارد توجه کنید:

سبک گوتیک به گذشته یا آینده جذابیت می بخشد

لباس‌های بلند کلاسیک، کلاه‌هایی با پر و کرست، از ویژگی‌های اصلی سبک قدیم گوتیک هستند. درک این موضوع که آن‌ها از روندهای مد گذشته الهام می‌گیرند، خالی از لطف نیست.

از سوی دیگر، باید پذیرفت که ماسک‌ها و عینک‌های محافظ، کفش‌های بزرگ پوشیده شده توسط گجت‌های سایبری و… جذابیتی برای آینده پساآخرالزمانی دنیای ما هستند.

گوتیک در گذر زمان
گوتیک در گذر زمان

سبک گوتیک رنگ های گرم را تحمل نمی کند

سبک گوتیک، جالب و اشرافی است و طرفداران آن، خود را به عنوان “فرزندان شب” معرفی می‌کنند. بنابراین، به استثنای موارد نادر، از پاستل یا رنگ‌های روشن استفاده نمی‌کنند.

آن‌ها حمام آفتاب نمی‌گیرند. علاوه بر این، لوازم جانبی ساخته شده از فلزات سفید مانند نقره، طلای سفید یا اغلب آلیاژهای فلزی ارزان قیمت را ترجیح می‌دهند. به طور سنتی، رنگ سفید نماد نور سرد و کشنده ماه است.

زیورآلات و جواهرات استایل گوتیک
زیورآلات و جواهرات استایل گوتیک

به ندرت می‌توانید سنگ‌های قیمتی را در لوازم گوتیک ببینید. شاید دلیل این امر این باشد که بیشتر جواهرات تزئینی از طلا ساخته شده‌اند و این فلز برای گوت‌ها غیرقابل قبول است.

علاوه بر این، از نظر رنگ، سنگ‌های قیمتی برای لباس گوتیک نیز مناسب نیستند. تنها استثنا در این مورد، یاقوت کبود و الماس است.

سنگ‌های نیمه قیمتی یک انتخاب محبوب برای جواهرات گوتیک هستند. یاقوت زرد سرد رنگ، عقیق مشکی، عقیق، یشم و دیگر جواهرات با رنگ‌های سیاه و سفید مورد استقبال قرار می‌گیرند. همچنین متوجه لوازم جانبی زیادی خواهید شد که با مروارید تزیین شده‌اند، هم مروارید طبیعی (پره‌های دریا و رودخانه) و هم مروارید مصنوعی.

محبوب‌ترین انتخاب رنگ استایل گوتیک، سایه‌های تمام مشکی است. رنگ مشکی، نماد سوگواری برای زندگی آغشته به درد و رنج است.

لباس‌های گوتیک معمولا از مخمل، ساتن و مواد دیگر ساخته می‌شوند که بر رنگ‌های تیره تأکید می‌کنند و آن‌ها را عمیق، نجیب و دراماتیک نشان می‌دهند. لباس گوتیک اغلب با توری و مواد شفاف سبک و همچنین چرم که اغلب در لوازم جانبی استفاده می‌شود، تزئین می‌شوند.

سبک گوتیک رمانتیک است و فردگرایی را ترویج می کند

برای پیروان گوتیک، این سبک بیش از مجموعه‌ای از کلیشه‌ها است که گوتیک را با میخ‌ها، پرچ‌ها، جمجمه‌ها و نمادهای خون‌آشام مرتبط می‌کند.

فردگرایی در سبک گوتیک

برای آن‌ها، گوتیک در درجه اول، راهی برای ابراز وجود است. از این رو، هر گوتی تعداد زیادی اقلام خانگی، دست‌ساز و سفارشی در کمد لباس خود دارد.

لباس‌های گوتیک به‌ عنوان یک برچسب بصری عمل می‌کنند. از طریق این نماد، افراد با خلق و خوی عاطفی خاص می‌توانند به دیگر اعضای جامعه خود بگویند که هستند. از طریق این سبک عجیب و غریب و غیرعادی، گوت‌ها به طور همزمان خود را ابراز می‌کنند و احساس بیگانگی خود را «درمان» می‌کنند.

سبک گوتیک سخت و انقلابی است

به گفته والری استیل، مورخ مد آمریکایی، کلمه “گوتیک” از لحاظ تاریخی با تصاویر مرگ، ویرانی و زوال مرتبط است. این کلمه در ماهیت خود توهین‌آمیز بود و دلالت بر چیزی تاریک، وحشیانه، غم‌انگیز و وحشتناک داشت.

نمادی از گوتیک عبوس و عصیانگر

از قضا، چنین تفاسیر منفی، آن را به نمادی ایده‌آل برای شورش تبدیل کرد. بنابراین، توصیف این خرده فرهنگ با عناوین عبوس و عصیانگر، کاملاً مناسب است.

سبک گوتیک هنری است

مد گوتیک افراد هنرمند، آزاده و روشنفکر را جذب می‌کند. جامعه گوتیک، در واقع، متشکل از افراد خلاقی مانند هنرمندان، رقاصان، نوازندگان، طراحان، بازیگران و…  است.

مشکی، رنگ محبوب استایل گوتیک

به همین دلیل است که در مد گوتیک، رفتار درباری، افراط و نمایشی بودن آن و همچنین نگرش تحقیرآمیز نسبت به طبیعی بودن و سادگی، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: امسال چی مده

لباس‌های گوتیک از نظر برش، پیچیده و مملو از جزئیات و تزیینات هستند. مدل موی گوتیک مانند آثار هنری است. چه فواره دوران لویی چهاردهم باشد و چه موهاوک یاسی شانه ‌شده و چه بوته‌ای از دریدلاک‌های گوتیک سایبری سبز!

سبک گوتیک برای عزاداری جذاب است

جامعه گوتیک در مورد مرگ یا بهتر بگوییم جنبه‌های فلسفی و اجتماعی- فرهنگی این پدیده کنجکاو است. از این رو، کشش دائمی مد گوتیک به نقوش عزاداری و رنگ‌های مشکی است.

پوشش تمام مشکی گوتیک

سبک گوتیک آمیخته‌ای از خودنمایی و انحطاط دراکولا است. درست مانند دراکولا که هم یک شاهزاده شیک‌پوش و هم یک شاهزاده سیاه با ظرافت در نظر گرفته می‌شود، یک فرد گوتیک نیز تصویری از یک اشراف‌زاده شیک‌پوش و خون آشام دارد.

تصویر خون آشام ایده “erotic Macabre” را وارد مد گوتیک می‌کند. نمونه‌های خیره‌کننده‌ای از جذابیت جنسی خون‌آشام مد مدرن وجود دارد، به عنوان مثال، لباس قرمز خونی حجیم جان گالیانو که برای دیور ساخته شده است.

ویژگی های مد گوتیک

قرون وسطی اثری بر ظاهر این جبرگرایان افسرده غمگین بر جای گذاشت. در بیشتر موارد، آن‌ها تنها از یک کمر باریک و بنددار استفاده می‌کردند؛ در غیر این صورت، گرایش‌های مد روز آن زمان، وجه اشتراک چندانی با ظاهر گوت‌های مدرن ندارد.

این شخصیت‌های عجیب و غریب تا حدودی نقش قربانیان تفتیش عقاید را می‌پذیرند. آن‌ها با یادآوری اندوه ابدی، سوگواری و ضعف هستی به دنیای ما آمدند.

اما باور کنید، آن‌ها قرار نیست امروز بمیرند. برای آن‌ها، زیبایی بدیع مرگ، راهی است که خود را به دنیا نشان دهند و مورد توجه قرار گیرند.

گوت‌ها و استایل آن‌ها
گوت‌ها و استایل آن‌ها

با این تفاسیر، این سوال پیش می‌آید که چگونه یک گوت را در میان جمعیت تشخیص دهیم؟ استایل گوتیک این ویژگی‌ها را دارد:

  • شاهد غلبه رنگ سیاه با رگه‌های متضاد هستیم. به عنوان مثال، درج‌های سفید یا قرمز در اکسسوری‌ها یا عناصر لباس، مشهود است.
  • به غیر از سیاه، لباس‌های خاص گوت‌ها با رنگ‌های تیره و عمیق مانند بنفش، بوروندی، سبز، آبی و…آمیخته شده است.
  • سایه روشن، خطوط مستقیم یا روان در لباس‌ها غالب است.
  • با در نظر گرفتن مد بالای 18 سال، لباس‌های آن‌ها عجیب و غریب است.
  • گوت‌ها، لباس‌های قدیمی یا برعکس، لباس‌های فوق‌العاده مدرن با برش‌های پیچیده می‌پوشند.
  • دامن‌های حجیم آن‌ها هم کوتاه است و هم بلند.
دامن‌های استایل گوتیک
دامن‌های استایل گوتیک
  • لباس‌های آن‌ها شامل جابوت، توری و عناصر مشبک است.
  • مواد اصلی برای لباس‌های گوتیک عبارتند از: ابریشم، مخمل، جین (که انواع آن را به ویژه برای افراد لاغر و بلند قد در شلوار نیم بگ مردانه می‌بینید)، چرم و توری. ارگانزا، کلم بروکات و تافته نیز به طور گسترده استفاده می‌شود. درخشش و درخشندگی آن‌ها به عنوان تزیینی دیدنی برای لباس‌های گوتیک عمل می‌کند. یکی دیگر از عناصر ضروری لباس گوتیک، توری است که در جوراب، آستین، پیراهن و … دیده می‌شود.
  • در مورد کفش، علاوه بر چکمه‌های سنتی تک جنسیتی، دختران گوت اغلب در چکمه‌هایی با توری، لژ بزرگ یا کفش‌های پاشنه‌بلند مانند چکمه‌های دکتر مارتنز و… خودنمایی می‌کنند. شما اغلب می‌توانید گوت‌ها را در چکمه‌های ارتشی یا کفش‌هایی با پاشنه‌های پهن و نسبتا بلند هم ببینید.
اگر فکر می‌کنید سبک گوتیگ برای شما غیرمتعارف است، می‌توانید استایل الگانت را امتحان کنید.
  • گوت‌ها به لوازم جانبی مانند کلاه‌های عجیب و غریب با نقاب و دستکش‌های بلند علاقه زیادی دارند. آن‌ها به جای کیف‌های دستی، کوله پشتی‌های مشکی بزرگ و یا مینی کوله‌های زیبا را به نمایش می‌گذارند.
دستکش و کلاه زنانه در استایل گوتیک
دستکش و کلاه زنانه در استایل گوتیک

لوازم جانبی اصلی استایل گوتیک عبارتند از: چوکرهای لاتکس، چرم یا فلز. البته، یکی دیگر از لوازم جانبی قابل توجه در این استایل، یک چتر توری یا مخملی برای محافظت از پوست رنگ پریده آن‌ها در برابر آفتاب سوزان است.

  • گوت‌ها جواهرات عظیم فلزی سفید (نقره، طلای سفید یا پلاتین) را می‌پرستند. فلزات زرد کاملا غیر قابل قبول هستند. جواهرات گوتیک عبارتند از: انگشتر، دستبند، آویز، گوشواره و … که با صلیب سلتیک، اژدها، خفاش، گربه سیاه، گل رز، جمجمه و … مزین شده است.
  • گوت‌ها تضادهای واضحی از موهای تیره و صورت رنگ پریده ایجاد می‌کنند. مدل موی کلاسیک گوتیک، موهای مشکی صاف است. ظاهر کمی کثیفی که زیبا به نظر می‌رسد. چنین مدل مویی هم برای پسران و هم برای دخترانی که سعی نمی‌کنند بر تعلق خود به یک جنسیت خاص تأکید کنند، رایج است. برعکس، گوت‌های رمانتیک، به سمت فرها و مدل موهای شاداب جذب می‌شوند.
بسیاری از گوت‌ها ترجیح می‌دهند موهای خود را به رنگ‌های قرمز مهیج یا خاکستری رنگ کنند.
  • آرایش گوتیک لایه‌ای ضخیم از پودر سفید روی صورت و خط چشم مشکی به علاوه سایه چشم‌های شدید و رژ لب‌های مات تیره یا قرمز خونی است. ناخن‌ها نیز با لاک قرمز پوشانده می‌شوند.
آرایش سبک گوتیک
آرایش سبک گوتیک

انواع مد گوتیک

گوت‌ها به زیرگروه‌های زیادی، مانند این موارد، تقسیم می‌شوند:

باستانی، رنسانس، ویکتوریایی، گوت‌های سایبری، گلترگوت‌ها، گوت‌های شرکتی، خون‌آشام‌ها و …

بیشتر این گونه‌ها، با سبک اشرافی برجسته، میل به هنر و خلق و خوی افسردگی عمومی آمیخته می‌شوند. اگرچه برخی از سبک‌های گوتیک نیز از تصاویر گوتیک متعارف منحرف می‌شوند.

گوت های سنتی

دختر یا پسری با موهای مشکی را تصور کنید که لباس‌های یونیسکس (متحد الشکل) پوشیده است. تاپ مشبک، شلوار چرمی یا دامن تنگ، جوراب شلواری مشکی پاره با کفش‌هایی با لژ بلند همراه با پوست رنگ پریده و آرایشی نافذ و چشم‌نواز. این یک پرتره معمولی از یک گوت سنتی است.

سبک گوتیک سنتی
سبک گوتیک سنتی

گوت باستانی

این سبک شامل لباس‌هایی است که شبیه روندهای مد قرون 18و 19 است. ویژگی‌های اصلی گوت‌های باستانی برای زنان، استفاده از توری، دستکش‌های تا آرنج، لباس‌های بلند که به زمین می‌رسند و کرست و روبنده است. مردان هم از کت‌های دنباله‌دار یا دم چلچله‌ای استفاده می‌کنند. این سبک نشان‌دهنده عناصر رمانتیسم و نئوگوتیک است.

مدل باستانی استایل گوتیک
مدل باستانی استایل گوتیک

گوتیک ویکتوریایی

سبک گوتیک ویکتوریایی یکی از انواع گوتیک باستانی است. چنین لباس‌هایی برای رقص‌های گوتیک، پیک‌نیک‌های ویکتوریایی یا عکس‌برداری مناسب هستند تا لباس‌های روزمره. با این وجود، سبک ویکتوریایی یا عناصر فردی آن، یکی از مهم‌ترین جایگاه‌ها در مد گوتیک را به خود اختصاص داده است.

مدل گوتیک ویکتوریایی
مدل گوتیک ویکتوریایی

گوت های کولی

گوت‌های کولی در نوع خود هیجان‌انگیز و زیبا هستند. ویژگی این سبک لباس، دامن‌های ماکسی پهن و لباس‌های فلامنکو با ساختاری پیچیده است.

بیشتر بخوانید: بهترین ست پاییز

دختران گوتیک در این سبک، از بلوزهایی با آستین‌های گشاد و کرست‌های چرمی استفاده می‌کنند. پارچه‌های رایج این سبک، مخمل و توری هستند.

گوت‌های کولی

رنگ‌های ترجیحی؛ آبی تیره، مایل به قرمز، شرابی، بنفش، سبز تیره و مشکی هستند. در این سبک، همه لباس‌ها نسبتا گشاد هستند.

گوت های خون آشام

یکی از معروف‌ترین و قابل تشخیص‌ترین سبک‌ها در میان انواع استایل در این سبک، خون‌آشام‌ها است. این گوت‌های خون‌آشام، از فیلم‌های معروف «خون آشام‌ها» مانند Lestat de Lioncourt و Dracula تقلید می‌کنند.

لباس‌های سبک خون آشام

گوتس‌های خون‌آشام تمایل دارند بر تمایلات جنسی خود تأکید کنند و به تصاویر خود حسی از درام ببخشند. آن‌ها با پوست بی‌نظیر سفید و سایه‌های قرمز مهیج در رژ لب، مانیکور و لوازم جانبی، به این امر دست می‌یابند.

مردان، لباس مجلسی، پیراهن‌های سفید با روکش، کت بارانی و شلوار چرمی می‌پوشند. در واقع، در این استایل، تاکید بر کنار هم قرار دادن رنگ‌های سیاه و قرمز پر رنگ که نماد خون هستند، می‌شود.

گوت های سایبری

گوتیک سایبر یک گرایش گوتیک عجیب و غریب است. این سبک، به طور هماهنگ، عناصر گوتیک سنتی و صنعتی را در لباس‌های خود ترکیب می‌کند.

پارچه‌های مصنوعی اغلب از رنگ‌های اسیدی یا فلورسنت روشن، چکمه‌های روی زانو با لژهای بسیار بلند و عناصر فرهنگ سایبرپانک بر لباس‌ها غالب هستند. محبوب‌ترین مدل‌های مو، دردلاک یا موهاوک است.

ترجیح دختران در این سبک، استفاده از دامن‌های کوتاه وینیل، جوراب شلواری و جوراب‌های مهیج و همچنین تاپ‌هایی است که پشت و شکم آن‌ها را آشکار می‌کند.

هم مردان و هم زنان، از شلوارهای تنگ (شلوارهای ساق) از جنس وینیل، چرم یا لاتکس و تیشرت‌هایی با طرح‌های موضوعی استفاده می‌کنند. به علاوه، جلیقه‌های مشبک با زیپ و کت و شلوارهای لاتکس یک تکه یا پی یو هم از دیگر المان‌های این استایل است.

سایبر گوتیک
سایبر گوتیک

استیم پانک گوتیک

این عقیده وجود دارد که استیم پانک اصلاً متعلق به گوتیک نیست، اما بسیاری از گوت‌ها این لباس‌ها را می‌پوشند و طراحان گوتیک نیز بعضی لباس‌ها را با تأثیر پذیرفتن از این سبک، طراحی می‌کنند. بنابراین جا دارد که در این قسمت به آن اشاره کنیم.

مد پانک استیم با سایر سبک‌های لباس گوتیک متفاوت است، زیرا از ترجیحات موسیقی پوشندگان آن ناشی نمی‌شود، بلکه از سلیقه آن‌ها در ادبیات پدیدار می‌شود. با این وجود، گوت‌ها به گرمی و با اشتیاق، استیم پانک را در جامعه خود پذیرفته‌اند و اکنون این سبک بسیار محبوب است.

استیم پانک و گوتیک
استیم پانک و گوتیک

گوتیک فتیش

سبک گوتیک فتیش نیز به کمد لباس‌های گوت راه پیدا کرده است. در این سبک، چرم طبیعی را کمتر می‌بینید و اغلب لباس‌ها از مواد مصنوعی مانند لاتکس، وینیل و چرم مصنوعی ساخته می‌شوند. همه لباس‌ها کاملاً شیک و جذاب هستند.

فتیش گوتیک

گوت‌ها، در سبک فتیش، از یونیفرم‌های یک تکه، لباس‌های کوچک، کرست، تاپ‌های کوتاه، شلوارهای تنگ و … استفاده می‌کنند.  این سبک برخلاف استایل مینیمال که دنبال استفاده از کمترین‌ها است، با انبوهی از اکسسوری‌ها مانند یقه، بند، دستبند و زنجیر مشخص می‌شود.

گوت های غربی

این، یک روند انحصاری از مد گوتیک است که توسط گروه “Fields of the Nephilim” ایجاد شده است. هم آقایان و هم خانم‌ها، کلاه‌های لبه پهن، شلوارهای چرمی به سبک کابوی با حاشیه و توری و همچنین ژاکت و جلیقه چرم را ترجیح می‌دهند. لوازم جانبی‌های رایج در این سبک نیز شلاق و هفت تیر هستند.

یک مدل گوت غربی
یک مدل گوت غربی

گوت قبیله ای

یکی از سبک‌های فرعی و کمیاب گوتیک، گوت قبیله‌ای است که زیبایی‌شناسی آن به سبک‌های اولیه مدرن نزدیک است. نکته برجسته این سبک، پیرسینگ‌های فراوان (حلقه بینی، لب‌های سوراخ شده، نوک سینه‌ها)، جای زخم یا مارک است.

گوت قبیله‌ای

گوت‌های قبیله‌ای لباس‌های مختلفی می‌پوشند، اما اغلب می‌توان آن‌ها را در حال تکان دادن ژاکت‌های توری یا لباس‌های فتیش دید. گاهی اوقات آن‌ها شبیه نوعی شمن هستند. از نظر جواهرات، زنجیر، گردنبند و دستبند فلزی یا نقره‌ای را ترجیح می‌دهند.

گلیترگوت

گلیترگوت‌ها (Glittergoths) ترکیبی پر زرق و برق اما کم‌محتوا از سبک‌ها و رنگ‌های مختلف هستند. در ابتدا به دخترانی اطلاق می‌شد که ویژگی‌های پری را در لباس‌های خود وارد می‌کردند، اما اکنون بیشتر به سبک گلم اطلاق می‌شود.

گلیتر گوت

دختران گوت، بالاپوش، دامن و لباس (معمولا مینی) با رنگ‌های مختلف (صورتی، سبز روشن و غیره) می‌پوشند. اگرچه لباس سیاه همراه با جوراب شلواری‌های آتشین نیز رایج است.

شما اغلب می‌توانید این گلیترگوت‌های دلپذیر را ببینید که دامن‌های توتو خود را تکان می‌دهند. برخی از دختران، ظاهر خود را با کلاه گیس‌های بلند رنگ‌های روشن تکمیل می‌کنند. سبک کلی مو، شبیه مدل بتی پیج، مدل دهه ۱۹۶۰ است. این سبک از لباس در میان مردان محبوب نیست.

جی گوتیک

چندی پیش، سبک جی گوتیک وارد مد گوتیک جهانی شد. حرف J به معنای ژاپن است. جی- گوت‌ها سعی می‌کنند شبیه شخصیت‌های انیمه به نظر برسند. اما این کار را با رعایت دقیق قوانین گوتیک انجام می‌دهند؛ یعنی آرایش چشمگیر می‌کنند و لباس‌های تیره می‌پوشند.

جی گوتیک
جی گوتیک

استایل گوتیک لولیتا

سبک گوتیک لولیتا گرایش دیگری است که در ژاپن سرچشمه گرفته است. مد لولیتا، از تصویر یک دختر عبوس با لباس‌های سبک گوتیک که تا روی زانو آراسته شده‌اند، استفاده می‌کند.

لولیتا گوتیک

لولیتا گوت‌ها نمی‌خواهند مبتذل به نظر برسند. برعکس، آن‌ها ظریف و راحت به نظر می‌رسند. در لباس آن‌ها، رنگ سیاه به طور فعال با جزئیات آبی، بنفش و یا قرمز، رقیق می‌شود.

لولیتا گوت‌ها با لباس‌ها و اکسسوری‌های سفید بیگانه نیستند. لوازم جانبی رایج آن‌ها، چترهای تزئینی، کلاه و کفش‌های لژدار با دماغه‌های گرد است.

گوتیک نظامی

سبک به اصطلاح نظامی در مد گوتیک، روز به روز بیشتر مدگرایان گوتیک را تسخیر می‌کند. از سوی دیگر، گوتیک نظامی، یکی از بحث برانگیزترین گرایش‌هاست.

لباس نظامی به سبک گوتیک

زیرا اولا برخلاف اکثر سبک‌های دیگر، به عرفان و ماوراء‌الطبیعه علاقه‌ای ندارد. ثانیا، زیبایی‌شناسی قدرت و اقتدار را پرورش می‌دهد که در مجموع، با یک فلسفه گوتیک فردگرا و مداراگر آمیخته نمی‌شود.

افرادی که خود را گوت‌های نظامی می‌نامند، چکمه‌های نظامی تا زانو، شلوارهای گیره‌دار، گشاد در باسن و باریک در ساق پا، تونیک یا ژاکت‌هایی شبیه به یونیفرم نظامی و کلاه‌های نظامی دارند.

علاوه بر این، گوت‌های نظامی نسبت به لوازم جانبی گوتیک مانند ماسک‌های محافظ و ماسک‌های گاز هم بی تفاوت نیستند. به علاوه اینکه، این لوازم، بسیار مورد علاقه گوت‌های سایبری و علاقه‌مندان به استیم پانک نیز است.

برای بسیاری از مردم، این استایل گوتیک، تکان‌دهنده و بحث‌برانگیز است. عمدتاً به این دلیل که زیبایی‌شناسی آلمان نازی اغلب در لباس‌ها و لوازم جانبی این سبک به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، زیورآلات با صلیب شکسته، صلیب‌های آهنی، عقاب امپراتوری (The Reichsadler) و … را به وفور در این سبک می‌توان دید.

گوت شرکتی

گوت‌هایی که در دفاتر رسمی با لباس فرم کار می‌کنند، پوشش ساده‌تری دارند. این افراد، شانسی برای پوشیدن لباس‌هایی با تم گوتیک در تمام شکوه خود ندارند. در این راستا، به اصطلاح، گرایش گوت شرکتی پدید آمده است.

این سبک، میزان آرایش و لوازم جانبی را کاهش می‌دهد.

به جای لباس‌های گوتیک خیره‌کننده، گوت‌های شرکتی از لباس‌های مشکی میدی و دامن‌های مدادی سیاه همراه با پیراهن‌های توری سفید استفاده می‌کنند. در حالی که مردان، کت و شلوارهای تجاری با سایه‌های تیره می‌پوشند.

سبکی از گوتیک شرکتی مردانه
سبکی از گوتیک شرکتی مردانه

گوت آندروژنیک

گوت Androgynous یک سبک خاص نیست، بلکه یک زیبایی‌شناسی کلی افراد خاص است. آندروژنی به معنای بی‌جنسی بودن است اما به معنای غیرجنسی بودن نیست.

نمونه‌هایی از استایل گوتیک آندروژنیک

گوت‌های آندروژن به گونه‌ای به نظر می‌رسند که درک جنسیت آن‌ها دشوار است. مردان غالباً دامن و لباس‌هایی با زیبایی زنانه می‌پوشند. به طور کلی، تکه‎‌های غالب لباس‌ها، دامن (چه بلند و چه کوتاه)، تاپ‌های مشبک و همچنین اقلام مختلف لاتکس و وینیل هستند.

چگونه وارد مد گوتیک شویم

ورود به سبک مد گوتیک ممکن است چالش برانگیز باشد. زیرا ممکن است نیاز به مطالعات کامل زیادی داشته باشد. اما اگر به درستی درک شود، می‌تواند در دنیای مد، شگفت‌انگیز و فوق‌العاده به نظر برسد.

استایل‌های مدرن گوتیک
استایل‌های مدرن گوتیک

به طور کلی، تصویر گوتیک، تصویری منحصر به فرد و بدیع است. گوتیک، توسط شخصیت‌هایی انتخاب می‌شود که از به چالش کشیدن جامعه خشک و رسمی، لذت می‌برند. در واقع آن‌ها تمایل دارند به این وسیله، جلب توجه کنند.

هر فردی آنقدر شجاع نیست که از مد گوتیک پیروی کند. بنابراین، اگر این سبک را دوست دارید اما آماده نیستید وارد آن شوید، می‌توانید تا جایی که احساس راحتی می‌کنید به آرامی با این سبک پیش بروید تا به خاطر تغییرات ناموزون، مورد انتقاد قرار نگیرید.

برای مثال می‌توانید با اضافه کردن جزئیاتی به کمد لباس معمولی خود مانند حلقه، گردنبند یا گوشواره‌های گوتیک شروع کنید. به علاوه، استفاده از لوازم جانبی مختلف مو هم چیزی است که می‌تواند باعث شود تا حدی به این سبک، نزدیک شوید.

چند نمونه از استایل های گوتیک

در ادامه می‌توانید نمونه‌های بیشتری از این استایل خاص و متفاوت را ببینید، البته قبل از آن می‌توانید در استایل چیست و انواع آن با انواع استایل‌ها بیشتر آشنا شوید.

ترکیب قرمز تند و مشکی در استایل گوتیک مردانه
ترکیب قرمز تند و مشکی در استایل گوتیک مردانه
نمونه‌ای از شکل مدرن استایل گوتیک
نمونه‌ای از شکل مدرن استایل گوتیک
کت و دامن زنانه گوتیک
کت و دامن زنانه گوتیک
واقعیت‌ها درباره سبک گوتیک
واقعیت‌ها درباره سبک گوتیک
مردان و پوشش به سبک گوتیک در محل کار
مردان و پوشش به سبک گوتیک در محل کار
استفاده از پارچه توری در سبک‌های گوتیک
استفاده از پارچه توری در سبک‌های گوتیک
اکسسوری‌ها و دستکش زنانه گوتیک
اکسسوری‌ها و دستکش زنانه گوتیک
استفاده از دامن بلند و ساده مشکی در مد گوتیک
استفاده از دامن بلند و ساده مشکی در مد گوتیک

سخن آخر

به نظر می‌‌رسد که همه گوت‌ها تمایل دارند در جامعه‌ای که بیش از حد سازگار تلقی می‌شود، برجسته شوند. بنابراین به نظر می‌رسد به رغم ریشه‌های تاریخی متفاوت، شباهت‌هایی میان استایل گوتیک و استایل گرانج وجود دارد.

پس اگر به استایل‌ها و سبک‌های عجیب و غیرمتعارف علاقمندید، دیدن مقاله استایل گرانج هم خالی از لطف نخواهد بود. شاد و پیروز باشید.

سوالات متداول

در کمد لباس یک گوتیک، چه لباس‌هایی یافت می‌شود؟

تیشرت‌های مشکی، کفش‌های بلند به سبک قدیمی، دامن‌های مخملی به رنگ‌های تیره، دستکش‌های توری بلند، چکمه‌های رزمی، نیم تنه لباس‌های سرمه‌ای یا مشکی و…

ویژگی‌های آرایش به سبک گوتیک چیست؟

گوت‌ها از آرایش چشم تیره، لاک ناخن مشکی و رژ لب تیره و قرمز خونی استفاده می‌کنند. به علاوه، مانند پانک‌ها، خالکوبی و سوراخ کردن در میان گوت‌ها رایج است و بسیاری از مردم، طرح‌های سلتیک باستانی را انتخاب می‌کنند.

انواع استایل گوتیک چه مدهایی هستند؟

گوتیک کولی، گوتیک، شرکتی، نظامی، قبیله‌ای، جی گوتیک، گوتیک ویکتوریایی، باستانی، سنتی و…

5 | (2)
منبع skullflow bikerringshop
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x