برای رفع بی انگیزگی چه کنیم ؟

بی انگیزگی در کار یا زندگی می‌تواند افراد را تا مرز افسردگی و ناامیدی بکشاند. ناگفته نماند که در صورت عدم رسیدگی صحیح به چنین مسائلی فرد در معرض خطر از دست دادن شغل و یا روابط خود قرار خواهد گرفت.

بی انگیزه بودن از آن دست احساساتی است که برخی از ما روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، اما چنانچه این احساس در ما ماندگار شود، حتما تبعات زیادی به همراه خواهد داشت.

به همین خاطر در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به بررسی این موضوع می‌پردازیم که برای رفع بی انگیزگی چه کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

چرا گاهی در محل کار یا خانه احساس بی انگیزگی می‌کنیم؟

حتما تا به حال احساس کرده‌اید که نمی‌توانید از رختخواب بلند شوید. در این شرایط می‌دانید که تکالیف مدرسه، یک مسئولیت شغلی یا کارهای روزمره و موارد دیگر در ذهن شما وجود دارند که باید به سرعت نتیجه دهند؛ اما شما انگیزه‌ای برای پیگیری آنها ندارید.

چرا گاهی احساس بی انگیزگی می کنیم ؟

خوب است این نکته را بدانید که احساس بی انگیزگی طبیعی است، اما دلایل آن را هم می‌دانید؟ معمول است که این مسئله را با 8 دلیل زیر در ارتباط می‌دانند.

  • شما به خودتان اعتماد ندارید
  • گمان می‌کنید کنترلی بر زندگی خود ندارید
  • فکر می‌کنید تا الان باید کارهای بیشتری انجام می‌دادید
  • اهداف غیر واقعی تعیین می‌کنید
  • شما فقط روی احتمال شکست تمرکز می‌کنید بدون اینکه به پاداش فکر کنید
  • زندگی شخصی شما از تعادل خارج شده است
  • زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی هدر می‌دهید
  • شما با دلایل اشتباه هدف گذاری می‌کنید

با توجه به این موارد حتما به این نتیجه رسیده‌اید که با انگیزه ماندن بسیار سخت است، اما خوب است راهکارهای آن را جستجو کنید. لازم نیست هر روز از زندگی خود را برای بهره وری بیشتر با فشار روحی مضاعف سپری کنید.

اما تعادل بین مولد بودن و مراقبت از خود یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت روانی و جسمی است. اگر قصد دارید تمام تلاش خود را لحاظ کنید تا این تعادل برقرار شود باید بدانید که برای رفع بی انگیزگی چه کنیم. با ما همراه باشید تا 8 راهکار موثر این مسیر را مرور کنیم.

8 راهکار برای رفع بی انگیزگی در محیط کار یا خانه

در حالی که تعاریف مختلفی از انگیزه وجود دارد، در ساده‌ترین حالت ممکن می‌توانیم بگوییم زمانی در خود احساس انگیزه می‌کنید که «تمایل شما به انجام کاری بیشتر از میل انجام ندادن آن کار است».

8 راه برای رفع بی انگیزگی

چه این احساس ناشی از اشتیاق، هیجان، درد، ناامیدی یا نارضایتی باشد، در نهایت، میل به انجام کاری بر میل به انجام ندادن آن غلبه می‌کند.

به عنوان مثال، اگر انگیزه زیادی برای ورزش کردن ندارید. فکر کردن به تناسب اندام می‌تواند برای تحت تاثیر قرار دادن خود و ایجاد هیجان لازم برای ثبت نام در باشگاه مفید باشد.

از طرف دیگر، ممکن است برای به پایان رساندن یک پروژه کاری بزرگ انگیزه نداشته باشید تا زمانی که ترس از عواقب شما را تشویق به عمل کند.

در کنار این موارد، راهکارهای دیگری هم وجود دارند که در ادامه آنها را با بررسی کرده‌ایم:

به دنبال روش‌هایی باشید که کارتان بر افراد اطرافتان تأثیر می‌گذارد

زمانی که هدفی برای انجام یک کار نداریم، به تعویق انداختن آن آسان می‌شود. به خصوص اگر مطمئن باشیم که آن فعالیت بر آینده ما تاثیر ندارد و یا تاثیر آن مدت زمان زیادی را نیاز خواهد داشت. برای تغییر این نوع نگرش در ذهن، خوب است برخی از فعالیت‌ها را به آدم‌های اطراف خود گره بزنید.

مسئولیت پذیری را تمرین کنید

زمان بررسی این سوال که برای رفع بی انگیزگی چه کنیم، به این نکته توجه داشته باشید که کار شما چگونه بر افراد شرکتی که با آن کار می‌کنید (یا زندگی دوستان و همسرتان) تأثیر می‌گذارد.

البته همیشه تأثیر خارجی وجود ندارد، اما می‌توان به تأثیرات درونی توجه ویژه یا داشت. ارتباطات شخصی یکی از قوی‌ترین محرک‌هایی هستند که می‌توانیم به آنها تکیه کنیم.

پس خوب است که هر روز، زمان کوتاهی در نظر بگیرید و سه روشی که کارهایتان را به دیگران وصل کرده و آنها را خوشحال می‌کند، یادداشت کنید. این سندی است که به شما انگیزه فعالیت بیشتر می‌دهد.

به شخص دیگری توصیه کنید که چگونه احساس انگیزه کند

همیشه گفته می‌شود که آموزش دادن آنچه که خود آموخته‌اید، بهترین روش برای ماندگار شدن آموزه‌ها است. این روش را در مورد راهکارهای انگیزشی هم استفاده کنید.

تمامی مواردی که در این لیست و یا دیگر جستجوهای خود کشف می‌کنید را با دوستان و یا آشنایانی که در موقعیت مشابه شما هستند در میان بگذارید.

شاید این نوع مشاوره دادن اطلاعات جدیدی را به شما اضافه نکند؛ اما باعث افزایش اعتماد به نفس در شما شده، اعتماد به توانایی فرد را بالا برده و می‌تواند انگیزه و شوق موفقیت را در شما بیشتر کند.

بر موج انگیزه سوار شوید

یکی از اصطلاحات رایج زمان بررسی سوال برای رفع بی انگیزگی چه کنیم، «سوار شدن بر موج انگیزه» است. منظور از این اصطلاح، توجه به بهره وری بالا در زمان مناسب است.

ما تمام روز را بی انگیزه نیستیم. همین طور تمامی لحظات خود را نیز با شوق و انگیزه سپری نمی‌کنیم. اما این میان  لحظاتی وجود دارند که حس خوبی داریم و می‌توانیم منطقی فکر کنیم. این لحظات همان فرصت مناسب برای موج سواری به حساب می‌آیند.

به یاد داشته باشید که موج انگیزه از بین خواهد رفت؛ بنابراین، کاری که باید انجام دهید آماده کردن لیست فعالیت‌های مهم و هدفمند در لحظات ناب است.

همچنین می‌توانید از پربازده‌ترین ساعات روز برای پیشرفت در فعالیتی که به تعویق انداخته‌اید، استفاده کنید.

بپرسید که آیا محل کار شما مقصر بی انگیزگی شماست؟

انجام دادن فعالیت‌هایی که دوستشان نداریم؛ اما برای امرار معاش مجبور به تحمل آنها هستیم، سخت است. اگر در چنین وضعیتی گیر افتاده‌اید، باید به آرامی اوضاع را تغییر دهید. ماندن در چنین موقعیتی ابتدا روح و روان شما را به چالش کشیده و سپس جسم شما را خسته خواهد کرد.

اگر نمی‌دانید که مسئله بی انگیزگی شما با محل کارتان در ارتباط است یا خیر، با این سوالات پیش بروید تا حل مسئله برای رفع بی انگیزگی چه کنیم، واضح‌تر شود.

  • آیا احساسات شما به چالش کشیده شده است؟
  • آیا در مورد موفقیت این موقعیت شغلی احساس کنجکاوی می‌کنید؟
  • آیا بر نحوه گذراندن ساعت کاری در طول روز خود کنترل دارید؟
  • آیا فرصتی برای همکاری یا رقابت دارید؟
  • آیا احساس می‌کنید در این موقعیت شغلی هیچ پیشرفتی وجود ندارد؟

به خود کمی فضا بدهید، کتاب بخرید، مقاله بخوانید و سرگرمی یا پروژه‌ای را که از آن لذت می‌برید بپذیرید.

برای رفع این مشکل می‌توانید کتاب بخرید، مقاله بخوانید یا درباره این رفتار یا احساس خاص تحقیق کنید. در مورد علل رایج این عادت و همچنین راه‌های اثبات شده برای از بین بردن و دور کردن آن از زندگی روتین خود، بیشتر بخوانید. همچنین استفاده از انواع جملات انگیزشی می‌تواند به تدریج روحیه شما را تغییر دهد.

برای افزایش انگیزه کتاب بخرید

تجربه ثابت کرده است که با بررسی‌های بیشتر می‌توانید دلایل و «چراهای» خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که انگیزه به طور پیچیده با دلیل شما گره خورده است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که از خود بپرسید تصویر بزرگ‌ شما از آینده چگونه است. داشتن دلیل محکم و قوی برای اینکه چرا کاری را انجام می‌دهید، یک نیروی محرک قوی خواهد بود.

به عادات فعلی فکر کنید که به یک زندگی کمتر از ایده آل کمک می‌کنند.

همه ما دوست داریم زندگی ایده آلی داشته باشیم؛ اما درگیر شدن با عادت‌های مخرب و بد می‌تواند این مهم را تنها به یک رویا تبدیل کند. حالا که به دنبال پاسخگویی به سوال برای رفع بی انگیزگی چه کنیم هستید، باید بخش مهمی از این عادت‌ها را کنار بزنید.

خوب است لیست قابل اعتمادی از عادت‌های بد خود تهیه کنید. به خودتان دروغ نگویید تا لیست مذکور در صادقانه‌ترین شکل ممکن نوشته شود.

آیا از شبکه‌های مجازی زیاد استفاده می‌کنید؟ زیاد می‌خوابید؟ زیاد فکر می‌کنید و یا زیاد از حد در خانه می‌مانید؟ هر کدام از این موارد در کنار دیگر گزینه‌هایی که به لیست شما اضافه شوند، مخرب بوده و باید برای کنار گذاشتن آنها آماده شوید.

این عادت را طی 2 ماه آینده برطرف کنید

برنامه‌ای برای تغییر عادت‌های لیست شده خود ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که تغییر این عادت در نهایت به شما کمک می‌کند تا در حوزه‌ای از زندگی خود که ایده آل نیست، پیش بروید. انرژی حاصل از این کار، آگاهی و سپس اقدام به تغییر، بلافاصله انگیزه بیشتری در شما ایجاد می‌کند.

عادات منفی را فراموش کنید

وقتی در یک از این موارد کوتاهی می‌کنید، دلایل خود را کنار آن عادت بنویسید تا درک واضحی از مسئله داشته باشید. همچنین مهم است که بازه زمانی محدودی را برای خود تعیین کرده و به آن پایبند باشید.

برای نمونه می‌توانید در دفترچه یادداشت خود بنویسید که «من تا حین دو ماه پیش رو عادت به کتاب خواندن را تمرین می‌کنم»

برنامه‌ای برای تغییر عادت فعلی خود ایجاد کنید

حالا شما در موقعیت بهتری نسبت به دو ماه پیش خود هستید. یعنی متوجه این امر شده‌اید که برای رفع بی انگیزگی چه کنیم. حالا مهم است که برای اتکا به عادت‌های جدید برنامه منظمی داشته باشید.

البته منظور ما زندگی ماشینی و روتین نیست. این مسئله به خودی خود می‌تواند شما را خسته کرده و از آنجا برخی کارهای هیجان انگیز دور نگه دارد.

اما مهم است که عادت‌های خوب خود را نگه دارید و با تهیه یک برنامه کاربردی و مدون، پایبندی خود به اهدافتان را از یاد نبرید.

این میان بررسی و مطالعه روش‌های مختلف مثبت اندیشی هم می‌تواند برای شما کارساز باشد. از آنجایی که انگیزه از عمل ناشی می‌شود، ایجاد عادات به طور مداوم شما را از طریق اقدامات خاص شاد و سرزنده نگه می‌دارد. پس مسیر رو به پیشرفت خود را با با قدم های کوچک شروع کرده و حس  و از آنجا بسازید.

کلام آخر

در نهایت، محیطی را برای خود ایجاد کنید که احساس خوبی به شما بدهد. سلیقه هر کس در این زمینه متفاوت است، بنابراین آنچه برای شما مفید است را آزمایش کنید.

گاهی اوقات می‌توانید این مشکل را با کار در منطقه‌ای که افراد دیگری در آنجا هستند برطرف کنید (مانند پارک یا کافه‌ها) و گاهی نیاز است که رد یک اتاق در بسته فعالیت خود را پایان دهید.

در هر صورت تغییر محیط را فراموش نکنید؛ زیرا در رفع بی انگیزگی بسیار مهم است. با توجه به آنچه که ذکر شد اگر تجربه متفاوتی در زمینه برای رفع بی انگیزگی چه کنیم، دارید در قسمت کامنت‌ها برای ما درج کنید.

سوالات متداول

چگونه هدف گذاری مناسب به ما انگیزه می‌دهد؟

زمانی که با اهداف خود پیش می‌روید، می‌دانید که چرا و چگونه باید یک فعالیت را به پایان برسانید. در نتیجه کمتر خسته شده و بیشتر برای دستیابی به نتیجه مناسب تلاش می‌کنید.

چطور حواس پرتی خود را برطرف کنیم؟

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به ما انگیزه بدهد انجام فعالیت‌ها با دقت بالاست. با استفاده از راهکارهایی مانند 25 دقیقه فعالیت و 5 دقیقه استراحت می‌توان ذهن را متمرکز کرده و حواس پرتی را کاهش داد.

مهم‌ترین راهکار برای رفع بی انگیزگی چیست؟

پذیرش اشتباه بودن برخی عادت‌ها و تلاش برای کنار گذاشتن آنها می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارهای ممکن برای رفع بی انگیزگی در ما باشد.

امتیاز شما به این پست
منبع psych2go freedom inc
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x