بایدها و نبایدها در رژیم غذایی رفلاکس معده

بنا بر اعلام خبرگزاری‌ها و گفته محققان، حدود 25 تا 30% مردم ایران با بیماری رفلاکس معده درگیر هستند. این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما مهم‌ترین دلیل نوع تغذیه و بی توجهی ما به غذایی است که استفاده می‌کنیم.

معده یکی از اعضای درگیر در سیستم هضم غذاست که می‌تواند با دریافت مواد مضر، عملکرد نامناسبی داشته باشد. از طرفی توجه به رژیم غذایی رفلاکس معده حتما این مشکل را تا حدود زیادی کنترل خواهد کرد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی همه بایدها و نبایدها در رژیم غذایی رفلاکس معده اشاره کنیم. اگر شما هم با این مشکل درگیر هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

رفلاکس معده چیست؟

GERD (بیماری رفلاکس معده به مری یا رفلاکس مزمن اسید) وضعیتی است که در آن محتویات حاوی اسید در معده ما به طور مداوم به مری نشت می‌کند.

رفلاکس معده چیست ؟

رفلاکس اسید به این دلیل اتفاق می‌افتد که دریچه‌ای در انتهای مری (اسفنکتر تحتانی مری)، زمانی که غذا به معده رسید، به درستی بسته نمی‌شود. در نتیجه اسید معکوس از طریق مری به سمت گلو و دهان ما جریان پیدا کرده و طعم ترشی را حس می‌کنیم.

رفلاکس اسید تقریبا در همه مقاطع از زندگی اتفاق می‌افتد. داشتن سوزش سر دل به صورت گاه به گاه طبیعی است؛ اما اگر بیش از دو بار در هفته دچار چنین وضعیتی می‌شوید، باید با پزشک صحبت کرده و در مورد رژیم غذایی برای رفلاکس اسید معده، اطلاعاتی را به دست آورید.

عوامل موثر در این بیماری

گفتیم که ریفلاکس اسید ناشی از ضعف یا شل شدن اسفنکتر تحتانی مری است. به طور معمول این دریچه پس از ورود غذا به معده بسته می‌شود.

اگر این اتفاق نیفتد، محتویات معده به مری برمی‌گردد. عواملی که می‌توانند منجر به این مسئله شوند عبارتند از:

  • فشار زیاد به شکم: بعضی از مادران باردار به خاطر افزایش فشار، معمولا هر روز سوزش سر دل را حس می‌کنند.
  • مصرف انواع خاص مضر: مانند لبنیات، غذاهای تند و سرخ شده یا بی‌توجهی به رژیم غذایی رفلاکس معده که می‌تواند در این امر موثر باشد.
  • داروهای خاص: شامل داروهای آسم، فشار خون بالا و آلرژی هستند. همچنین داروهای مسکن، آرام بخش و ضد افسردگی هم در این مسئله تاثیر دارند.
  • فتق هیاتال: قسمت بالایی معده به داخل دیافراگم فشار آورده و مانع از دریافت طبیعی غذا می‌شود.

علائم GERD (رفلاکس اسید مزمن)

افراد به طرق مختلف تحت تاثیر GERD قرار می‌گیرند. شایع‌ترین علائم آنها نیز عبارتند از:

  • سوزش سر دل
  • رگورژیتاسیون (غذا از مری به دهان بازمی‌گردد)
  • احساس گیر کردن غذا در گلو
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه
  • مشکل در بلعیدن
  • استفراغ
  • گلو درد و گرفتگی صدا

رژیم غذایی برای رفلاکس معده

با توجه به تمام موارد گفته شده، بدیهی است که خوردن غذای سالم می‌تواند این وضعیت را تا حدود زیادی کنترل کند. غذاهایی که می‌خوریم بر میزان اسیدی که معده تولید می‌کند، تأثیرگذار است.

خوردن انواع غذای مناسب کلید کنترل رفلاکس اسید یا بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) است که شکل شدید و مزمن ریفلاکس اسیدی هستند.

سبزیجات و میوه‌ها (به غیر از مرکبات)

سبزی‌ها به طور طبیعی چربی و قند بسیار کمی دارند. گزینه‌های توصیه شده برای کنترل اسید معده و برنامه ریزی رژیم غذایی رفلاکس معده شامل لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل کلم، سبزیجات برگ‌دار، سیب زمینی و خیار است.

میوه ها و سبزیجات مفید برای رفلاکس معده

برای مثال لوبیا سبز از جمله مواد کم اسید است و اگر مستعد رفلاکس هستید، باید استفاده از آن را جدی بگیرید. آنها همچنین منبع خوبی از منیزیم هستند، ماده معدنی مسئول انقباضات عصبی که همچنین دارای اثر آرام بخش نیز خواهند بود.

خیار هم شامل به اصطلاح پروتئازها (آنزیم‌هایی با عملکرد شکاف پروتئین) است؛ بنابراین، به هضم راحت‌تر مواد مغذی غنی از پروتئین کمک می‌کند.

آنزیم‌های آن همچنین با از بین بردن باکتری‌ها، این توانایی را دارند که روده را تمیز کنند. علاوه بر این، خیار جزء غذاهای قلیایی است و با افزایش مقدار pH، اسید موجود در بدن را خنثی می‌کند.

غلات کامل

بلغور جو دوسر، صبحانه مورد علاقه بسیار از ما، یک نوع غلات کامل است و منبع عالی فیبر به حساب می‌آید. رژیم غذایی سرشار از فیبر منبع مورد اعتمادی است که کاهش رفلاکس اسید را تضمین می‌کند. سایر گزینه‌های فیبر شامل نان‌ها و برنج سبوس‌دار هستند.

غذاهای فیبردار باعث احساس سیری در ما می‌شوند؛ بنابراین احتمال دارد کمتر پرخوری کنیم. در نتیجه مشکلاتی که با معده خود داشته‌ایم هم کمتر می‌شوند.

فراموش نکنید علاوه به موارد ذکر شده، سبزی‌های ریشه‌دار مانند سیب زمینی شیرین، هویج و چغندر در کنار سبزی‌های سبز مانند مارچوبه، کلم بروکلی و لوبیا سبز، فیبر لازم را به بدن می‌رسانند.

پروتئین بدون چربی

رژیم غذایی رفلاکس معده با استفاده از پروتئین بدون چربی، تاثیر به سزایی در کنترل این بیماری دارد. ماهی با گوشت سفید، ماست یونانی ساده، مرغ گوشت سفید بدون پوست و غیره می‌توانند لیست پروتئین‌های بدون چربی را تشکیل دهند.

پروتئین بدون چربی

برای مثال روغن طبیعی موجود در کره بادام زمینی برای سلامت قلب مفید است؛ اما می‌تواند کالری زیادی را به همراه داشته باشد.

فقط 2 قاشق غذاخوری (32 گرم) کره بادام زمینی معمولی حدود 200 کالری و 16 گرم چربی، همراه با 7 گرم پروتئین دارد. پس زمان خرید این نوع محصولات به سراغ نمونه‌های کم‌چرب بروید تا دچار مشکل نشوید.

کره بادام زمینی کم کالری در 2 قاشق غذاخوری فقط 45 کالری و 1 گرم چربی دارد. این مورد را می‌توانید در ترکیب با سیب یا موز میل کنید.

از طرف دیگر، می‌توانید پودر خشک آن را با اسموتی‌ها، شیک‌ها، بلغور جو دوسر، پنکیک یا خمیر کلوچه مخلوط کنید تا غذاهای سالمی را درست کرده باشید.

نخود، لوبیا و عدس

غذاهای مفید برای رفلاکس معده معمولا با نخود، عدس و لوبیا تهیه شده‌اند. دلیل آن نیز چربی کم و فیبر بالای این محصولات است.

نخود و لوبیا و عدس موثر برای رفلاکس معده

لوبیا، نخود و عدس خشک که به آنها حبوبات نیز می‌گویند، به طور متوسط 8 گرم پروتئین در هر 1/2 فنجان (100 گرم) وعده پخته شده دارند.

محتوای بالای فیبر و پروتئین موجود در حبوبات به احساس سیری بیشتر ما کمک می‌کند. علاوه بر این، اگر به طور منظم حبوبات بخورید، فیبر ممکن است به کاهش کلسترول خون شما نیز کمک کند.

پس رژیم غذایی رفلاکس معده خود را طوری تنظیم کنید که این موارد در آن جای مشخصی داشته باشند. مثلا هفته‌ای 2 تا 3 وعده می‌تواند برای همه مناسب باشد.

در بررسی 26 مطالعه بر روی 1037 نفر، ثابت شده است که خوردن به طور متوسط 2/3 فنجان (130 گرم) حبوبات پخته شده روزانه به مدت حداقل 3 هفته منجر به کاهش 7 میلی‌گرم در دسی‌لیتر کلسترول LDL (بد) می‌شود. همچنین فیبر بالا و چربی کم این مواد می‌تواند میزان اسید معده را نیز کنترل کند.

آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها فیبر، مواد مغذی و چربی‌های تک غیر اشباع سالم را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کنند. آنها همچنین ممکن است به جذب اسید معده کمک کنند و سوزش سر دل را کاهش دهند. در نتیجه مهم است که بادام، بادام زمینی، چیا، انار و دانه کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

محققان ثابت کرده‌اند که آجیل منبع اصلی چربی‌های سالم است. تا حدی که می‌تواند برای بهبود عملکرد قلب شما فواید زیادی داشته باشد. همچنین غذاهای سرشار از چربی سالم به کاهش رفلکس اسید معده نیز کمک می‌کنند.

ماست

ماستی که خیلی ترش نباشد برای کاهش رفلاکس اسید انتخابی عالی است؛ زیرا پروبیوتیک‌هایی دارد که به عادی سازی عملکرد روده کمک می‌کنند.

ماست یکی از مواد مفید در رژیم غذایی رفلاکس معده

ماست همچنین پروتئین بدن تا میزان قابل توجهی تامین می‌کند و ناراحتی معده را تسکین می‌دهد. گفته می‌شود که اغلب احساس خنکی در معده ایجاد می‌کند که برای افراد درگیر با این بیماری بسیار خوشایند است.

انتخاب رژیم غذایی رفلاکس معده با توجه به این موارد می‌تواند سلامتی شما را تضمین کند. فراموش نکنید هرچه PH یک ماده غذایی بالاتر باشد، احتمال اینکه ناراحتی شما را تسکین دهد، بیشتر است. در نتیجه هر ماده غذایی با PH بالاتر از 5 یا 6 احتمالا برای افراد مبتلا به رفلاکس اسید مفید است.

زنجبیل

در این لیست زنجبیل جایگاه خاصی دارد. این ماده دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و یک درمان طبیعی برای سوزش سر دل و سایر مشکلات گوارشی به حساب می‌آید.

می‌توانید ریشه زنجبیل رنده شده یا تکه شده را به دستور العمل‌های پخت و پز یا اسموتی‌های خود اضافه کنید. همچنین نوشیدن چای زنجبیل هم می‌تواند علائم رفلاکس معده را کاهش دهد.

سینه مرغ

سینه مرغ نه تنها یک منبع عالی از پروتئین است، بلکه گوشت کم‌چرب و حتی بدون چربی محسوب می‌شود که استفاده از آن در وعده‌های غذایی توصیه شده. حتی جایگزینی آن با دیگر اعضای خوردنی مرغ ایده خوبی برای کاهش سطح اسید معده است. اگرچه ابتدا باید پوست چرب آن را از بین ببرید.

سینه مرغ موثر برای کاهش رفلاکس معده

سینه مرغ را بهتر است در زمان پخت، کبابی یا آب پز میل کنید؛ زیرا سرخ کردن آن فقط درد معده شما را تشدید می‌کند. غذای سرخ شده به طور کلی یکی از بدترین ترکیبات برای تشدید رفلاکس اسید است.

کاهو، کرفس و فلفل دلمه‌ای

اکثر محققان در تنظیم رژیم غذایی رفلاکس معده، به بیماران مبتلا به سوزش سر دل توصیه می‌کنند فلفل دلمه‌ای، کرفس و کاهو را به صورت روزانه مصرف کنند. این مواد و غذاهای تهیه شده با آنها، غنی از آنتی اکسیدان هستند که برای استفاده روزانه بیماران گزینه خوبی خواهند بود.

برای نمونه فلفل دلمه‌ای از آن دست مواد غذایی قلیایی است که بر سوزش معده تاثیر بدی نمی‌گذارد. فرقی ندارد که کدام رنگ آن را خریداری نمایید؛ چون فلفل دلمه‌ای قرمز، PH مشابه فلفل دلمه‌ای سبز و زرد دارد.

در واقع فلفل دلمه‌ای قرمز، شیرین‌تر از رنگ‌های دیگر است؛ اما این شیرینی هیچ ارتباطی با سطح pH آن ندارد. پس می‌تواند همه انواع این ماده غذایی را مصرف کنید.

همچنین کرفس و کاهو را با عنوان سبزی‌های ملایم برای معده می‌شناسند که به صورت مصرف روزانه توصیه شده‌اند؛ زیرا باعث ایجاد گاز دردناک در معده نمی‌شوند.

برنج قهوه‌ای

در نهایت یکی از انواع غذاهای مفید برای رفلاکس معده که بین بیماران بسیار محبوب شده، برنج قهوه‌ای است. سطح pH برنج قهوه‌ای 6.20-6.80 است که کمی بالاتر از برنج سفید به حساب می‌آید. از نظر اسیدیته نیز خنثی است، اما گفته می‌شود برای کاهش علائم رفلاکس اسید خوب عمل می‌کند.

برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای مانند برنج دانه سفید از اکثر مواد مغذی پاک نشده است؛ بنابراین فیبر بسیار بیشتری دارد. انتخاب این مورد هم در رژیم غذایی رفلاکس معده بسیار توصیه شده؛ زیرا یک فنجان برنج قهوه‌ای 3.5 گرم فیبر برای بدن فراهم می‌کند. در حالی که همان وعده برنج سفید فقط حدود 0.6 گرم فیبر دارد.

به همین دلیل، برنج قهوه‌ای ممکن است حتی در جذب اسید اضافی معده بهتر عمل کند. همچنین سرشار از مواد مغذی از جمله نیاسین، ویتامین B6، تیامین، منگنز، منیزیم و فسفر است که همگی برای بدن ما ضروری هستند.

این برنج دارای ترکیبات گیاهی قوی و آنتی اکسیدان‌ها است که به دفع رادیکال‌های آزاد مضر از بدن کمک می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را به شدت کاهش می‌دهند.

همچنین بخوانید: درمان خانگی ورم معده

غذاهای مضر برای اسید معده

در کنار مجموعه غذاهای مفید برای رفع این بیماری، مواردی هم وجود دارند که آن را تشدید می‌کنند. با شناخت این نمونه‌ها و بررسی دلایل تاثیر آنها بر افزایش اسید معده می‌توانید برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. اولین تحریک کننده اسید معده، شکلات است.

شکلات

این خوردنی مورد علاقه همه با یک جنبه تاریک همراه است. شکلات حاوی کافئین، کاکائو و مواد شیمیایی گیاهی است که همگی می‌توانند باعث سوزش سر دل شوند.

شکلات یک ماده غذایی مضر برای رفلاکس معده

همچنین، یک ماده شیمیایی موجود در کاکائو باعث شل شدن LES می‌شود و نشت محتویات معده به مری را آسان‌تر می‌کند.

زمان برنامه ریزی برای رژیم غذایی رفلاکس معده، فراموش نکنید که پودر کاکائو موجود در شکلات اسیدی است و ممکن است باعث افزایش علائم بیماری شما شود.

کاکائو می‌تواند باعث شود سلول‌های روده‌ای که اسفنکتر مری را شل می‌کنند، موجی از سروتونین آزاد کنند. هنگامی که این ماهیچه شل شوند، محتویات معده به سمت مری حرکت خواهد کرد.

این مسئله باعث احساس سوزش در مری می‌شود. همچنین کافئین و تئوبرومین شکلات می‌تواند علائم رفلاکس معده را افزایش دهد.

نعناع تند

یکی دیگر از غذاهای مضر برای رفلاکس معده، نعنای تند است که در برنامه غذایی افراد جای خودش را پیدا کرده. جالب است بدانید که از زمان‌های قدیم، نعناع فلفلی در طب سنتی عامیانه برای درمان سوء هاضمه، حالت تهوع و استفراغ استفاده می‌شده است. این گیاه اثرات تسکین دهنده، آرام بخشی دارد که می‌تواند عملکرد معده را بهبود بخشد.

نعناع تند یک ماده مضر برای رفلاکس اسید معده

همچنین دارای برخی خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که به جلوگیری از عفونت معده کمک می‌کنند؛ اما می‌تواند یک داروی گیاهی چالش برانگیز برای افراد مبتلا به رفلاکس اسید باشد. از آنجایی که نعناع روده‌ها را آرام می‌کند، مصرف آن در دوزهای زیاد، به ویژه برای افراد مبتلا به GERD مضر است.

توجه داشته باشید که اسفنکتر تحتانی مری یا LES، یک فلپ ماهیچه‌ای بین مری و معده، می‌تواند در پاسخ به مقادیر زیاد نعناع شل شود.

همان طور که در بررسی ابتدایی رژیم غذایی رفلاکس معده اشاره کردیم، رفلاکس اسید توسط یک LES شل شده ایجاد می‌شود که به اسید و سایر مواد معده اجازه می‌دهد تا از مری رد شده و به داخل دهان برگردند. یکی از دلایل این مسئله استفاده از نعناع تند آن هم زمانی که به آن حساس شده‌اید، است.

غذاهای خیلی چرب

اگر احساس می‌کنید غذاهای چرب شما را تنبل می‌کنند، به نتیجه درستی رسیده‌اید. آنها LES شما را آرام می‌کنند و نسبت به سایر غذاها، دیر هضم می‌شوند. وقتی غذا برای مدت طولانی‌تری در معده شما می‌ماند، بدن با تولید اسید بیشتر پاسخ می‌دهد.

غذاهای خیلی چرب

غذاهای سرخ شده؛ مانند سوخاری‌ها نقش مهمی در این قضیه دارند. البته گوشت‌هایی مانند دنده اصلی یا بیکن و محصولات لبنی با شیر کامل نیز همین علائم را ایجاد می‌کنند.

به یاد داشته باشید که غذاهای چرب مانند غذای سرخ شده همگی می‌توانند به رفلاکس اسید کمک کنند. زیرا هضم آنها بیشتر طول می‌کشد. در نتیجه تخلیه معده را به تأخیر می‌اندازند و مشخص است که احتمال رفلکس اسید افزایش پیدا کند.

همچنین غذاهای چرب باعث ترشح هورمونی به نام کوله سیستوکینین (CCK) می‌شوند. CCK باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری خواهد شد.

حالا می‌دانیم که این دریچه قرار است از بازگرداندن غذا از معده به مری جلوگیری کند؛ اما اگر خیلی سست شده باشد ممکن است در این مورد شکست بخورد.

با این اوصاف زمان طرح ریزی برنامه خودتان برای رژیم غذایی رفلاکس معده، توجه داشته باشید که چربی‌های اشباع شده؛ مانند کره، خامه و پنیر می‌توانند به ویژه برای رفلاکس اسید مضر باشند؛ بنابراین سعی کنید چربی‌هایی که می‌خورید را از میان غذاهای سالم مانند آووکادو یا گردو گلچین کنید.

غذاهای خیلی تند

اگرچه به نظر نمی‌رسد غذاهای تند باعث رفلکس اسید در همه افراد شود، اما اغلب حاوی ماده شیمیایی کپسایسین هستند که می‌تواند سرعت هضم را کاهش دهند.

در نتیجه احتمال رفلاکس اسید افزایش پیدا می‌کند. به یاد بسپارید که غذاهای تند از دو طریق باعث تشدید رفلاکس اسید می‌شوند.

اول، کپسایسین موجود در بسیاری از غذاهای تند می‌تواند سرعت هضم را کاهش دهد. اما قبل از اینکه حتی به این حد برسد، می‌تواند مری را (که قبلا تحریک شده است) از عملکرد مناسب بازدارد.

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی

غذاهای اسیدی نیز محرک‌های رایج رفلاکس اسید به حساب می‌آیند. غذاهایی مانند مرکبات و آب میوه‌ها، گوجه ‌فرنگی و فرآورده‌های گوجه ‌فرنگی، آناناس و سس‌های سالاد وینگرت، همگی دارای محتوای اسیدی بالایی هستند که به ایجاد یک محیط اسیدی در معده کمک می‌کنند.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی

همچنین نوشابه‌های گازدار ممکن است اسفنکتر تحتانی مری را شل کرده و اسیدیته معده را افزایش دهند که می‌دانیم هر دوی این موارد، خطر رفلکس اسید را افزایش می‌دهند.

شاید شما جزو مصرف کنندگان الکل نباشید؛ اما بد نیست بدانید که این ماده هم می‌تواند رفلاکس معده را به شدت افزایش دهد.

مهم است که در برنامه رژیم غذایی رفلاکس معده، آن را به کلی حذف کنید. الکل می‌تواند با افزایش مقدار اسیدی که معده شما تولید می‌کند در نتیجه منجر به رفلاکس اسید می‌شود.

فراموش نکنید که در برخی موارد می‌تواند به پوشش مری شما آسیب برساند و آن را مستعد تحریک ‌پذیری ناشی از اسید معده کند.

سیر

کسانی که تجربه این بیماری معده را دارند، می‌دانند که یکی از غذاهای مضر برای رفلاکس معده، سیر است. سیر، به ویژه در حالت خام، باعث سوزش سر دل و ناراحتی معده در افراد سالم می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که احتمال ایجاد مشکلات برای کسانی که از رفلاکس اسید رنج می‌برند، بیشتر است.

در نتیجه اگر سیر خام بخورید بیشتر احتمال دارد عوارض جانبی، به ویژه سوزش سر دل را تجربه کنید. مصرف این ماده، به خصوص در دوزهای بالا، ممکن است منجر به حالت تهوع، سرگیجه و برافروختگی صورت شود.

همچنین غذاهای ترکیب شده با سیر خام می‌توانند خون شما را رقیق کنند؛ بنابراین نباید آن‌ها را همراه با وارفارین (کومادین) یا آسپرین مصرف کنید. توجه داشته باشید باید از مصرف این غذاها قبل یا بعد از عمل نیز خودداری کنید.

نوشیدنی‌های حاوی الکل، کافئین یا کربناته

قبلا هم اشاره کردیم که الکل و کافئین هر دو LES را آرام می‌کنند و به اسید اجازه می‌دهند از مری شما نشت کند. این نوع نوشیدنی‌ها حباب‌های موجود در کربنات معده شما را منبسط می‌کنند و محتویات معده را در مقابل LES به سمت بالا می‌رانند.

نوشیدنی های حاوی کافئین

با بررسی نکات رژیم غذایی رفلاکس معده، متوجه می‌شوید که چرا نوشابه، قهوه و چای و نوشیدنی‌های الکلی همگی محرک این بیماری هستند. با این تفاسیر در مورد مصرف نوشیدنی‌های مخلوط که می‌توانند محرک‌ها را با هم ترکیب کنند، بسیار مراقب باشید.

پیاز

پیاز خام فقط باعث گریه شما نمی‌شود، بلکه تولید اسید را نیز تحریک می‌کنند. این ماده با تولید اسید اضافی ما را در معرض خطر سوزش سر دل قرار می‌دهد.

در نتیجه اگر دچار چنین تحریکاتی هستید، پیاز خام غذای دیگری است که باید حذف کنید. زیرا ارتباط واضحی بین این ماده و رفلاکس اسید وجود دارد.

هنگامی که پیاز می‌خورید، اسید معده را تحریک می‌کنید. به این دلیل که پیاز مدت زمان ماندن غذا در معده را طولانی می‌کند؛ بنابراین سوزش سر دل و آروغ زدن هم تشدید می‌شود.

پختن پیاز به کاهش برخی از علائم رفلاکس اسید کمک می‌کند؛ اما ممکن است برای جلوگیری از تشکیل اسید بیش از حد، کافی نباشد. در عوض سعی کنید پیازچه و موسیر را به عنوان مواد جایگزین مصرف کنید.

گریپ فروت و پرتقال

ویتامین C، یک ماده مغذی و کلیدی در گریپ فروت و پرتقال است که معمولا در مقادیر زیاد سمی نیست. اما مصرف بیش از حد روزانه برای مدت طولانی ممکن است با آسیب رفلاکس همراه باشد.

گریپ فروت و پرتقال

توجه داشته باشید که مصرف سطوح بالای ویتامین C می‌تواند منجر به اسهال، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و سایر مشکلات جزئی گوارشی از جمله رفلاکس معده شود. در نتیجه مصرف این میوه‌ها در برنامه رژیم غذایی رفلاکس معده خود را کمی محدود کنید.

گوجه فرنگی

گوجه‌ فرنگی و فرآورده‌های آن مملو از اسید مالیک و سیتریک هستند که هر دو باعث می‌شوند معده بیش از حد اسید تولید کند. این ماده می‌تواند باعث شود سطح اسید معده به اندازه کافی بالا برود تا مری را به عقب برگرداند.

فراموش نکنید که پختن گوجه فرنگی به اندازه کافی اسیدیته را کاهش نمی‌دهد تا از رفلاکس اسید جلوگیری شود؛ بنابراین دفعه بعد که سس پیتزا درست می‌کنید، سعی کنید به جای آن مقداری پستو تازه جایگزین کنید. به این ترتیب مصرف گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود محدود کرده و یا حذف می‌کنید.

داروهای گیاهی برای کاهش رفلاکس اسید معده

مانند بیشتر بیماری‌هایی که می‌شناسید، رفلاکس معده را هم می‌توان با برخی داروهای گیاهی تسکین داد. نکته مهم این است که در استفاده از آنها کوتاهی نکرده و به صورت مداوم با مصرف روزانه یا هفتگی، پیش بروید.

در ادامه لیستی از بهترین داروهای گیاهی برای کاهش رفلاکس معده را با هم مرور می‌کنیم:

رازیانه

یکی از مواردی که می‌توانید آن را در رژیم غذایی برای رفلاکس اسید معده به صورت روزانه قرار دهید، رازیانه است. دانه‌های رازیانه به عنوان یک درمان طبیعی موثر برای مبارزه با سوء هاضمه، اسیدیته و رفلاکس اسید عمل می‌کنند.

رازیانه برای درمان رفلاکس معده موثر است

برای کاهش علائم اسیدیته و تنظیم رژیم غذایی رفلاکس معده، می‌توانید دمنوش رازیانه را به صورت روزانه مصرف کنید. همچنین می‌توان آنها را در آب خیس کرده و برای تسکین فوری جوید.

دانه‌های رازیانه به عنوان یک پاک کننده برای سیستم روده شما عمل می‌کنند و دارای خواص ضد باکتریایی هستند که برای از بین بردن باکتری‌های معده مفید خواهند بود. مواد مغذی در دانه‌های رازیانه به آرامش دیواره‌های معده کمک کرده و در نتیجه از رفلاکس اسید جلوگیری می‌کنند.

زنجبیل

این تسکین دهنده رفلاکس را می‌توان پوست کند، سپس رنده کرد، برش داد، مکعبی کرد یا تراشید تا هنگام پخت استفاده شود. می‌توان آن را به صورت خام، خیسانده در آب برای تهیه چای زنجبیل مصرف کرد و یا به سوپ، سالاد یا سایر وعده‌های غذایی اضافه نمود.

زنجبیل موثر برای درمان رفلاکس معده

مواد شیمیایی موجود در زنجبیل، یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از آنتی اسیدها هستند. مهم‌ترین چیزی که باید در خاطر نگه دارید این است که زنجبیل را در حد اعتدال استفاده کنید.

استفاده حدود چهار گرم (کمی کمتر از یک هشتم فنجان) باید برای تسکین شما بدون بدتر کردن علائم کافی است. همچنین می‌توانید این میزان را تقسیم کرده و دوزهای تقسیم شده را در طول روز مصرف کنید.

زردچوبه

زمان تنظیم برنامه رژیم غذایی رفلاکس معده، برای زردچوبه هم جایگاه خاصی قائل باشید. زردچوبه را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد.

در فروشگاه مواد غذایی به شکل پودر فروخته می‌شود که می‌توان آن را به وعده‌های غذایی افزود یا به عنوان چای زردچوبه به آب جوش اضافه کرد.

تحقیقات نشان می‌دهند که یک ترکیب زیست فعال موجود در زردچوبه، به نام کورکومین، رفلکس اسید را کاهش می‌دهد. در حالی که آزمایشات بالینی کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد، اما اعتقاد بر این است که زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی موجود در آن، منجر به کاهش رفلاکس اسید می‌شود.

بابونه

بابونه خوشبو از خانواده گیاهان Asteraceae است. این خانواده گیاهی همچنین شامل آفتاب‌گردان و گل داوودی نیز می‌شوند. از گل بابونه برای تهیه چای و عصاره‌های معطر استفاده می‌کنند.

بابونه موثر در درمان رفلاکس معده

جالب است بدانید که چای بابونه برای کاهش اضطراب و کمک به خوابیدن افراد شناخته شده است. همچنین برای آرام کردن ناراحتی معده و سایر مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

علی‌رغم شهرت بابونه برای آرام کردن مشکلات شکمی، هیچ مدرک علمی برای اثبات کمک به رفلاکس اسید وجود ندارد. اما افراد به صورت تجربی از دمنوش این گیاه استفاده کرده و نتایج مثبتی گرفته‌اند.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان نیز برای تسکین علائم سوء هاضمه مانند رفلاکس اسید معده، استفاده می‌شود. در یک مطالعه برای رژیم غذایی رفلاکس معده به مدت 30 روزه بر روی 50 بزرگسال مبتلا به سوء هاضمه، مصرف یک کپسول شیرین بیان 75 میلی گرمی (دو بار در روز) منجر به بهبود قابل توجه علائم در مقایسه با دارونماها شد.

در نتیجه با جای دادن عصاره ریشه شیرین در رژیم غذایی ممکن است بتوانید علائم بیماری رفلاکس معده (GERD) را کاهش دهید. یک مطالعه دیگر به مدت 8 هفته روی 58 بزرگسال مبتلا به GERD، نشان داد که دوز پایین اسید گلیسیرتینیک در ترکیب با درمان استاندارد، منجر به بهبود قابل توجهی در علائم رفلاکس شده است.

ریشه گل ختمی

فرقی ندارد که باردار هستید، استرس دارید با درد رفلاکس را به صورت مداوم تجربه می‌کنید. دفعه بعد که دچار سوزش سر دل شدید، ریشه گل ختمی را امتحان کنید. این غشاهای مخاطی مری را تسکین می‌دهند بدون اینکه بر توانایی بدن شما برای ساخت اسید معده تأثیر بگذارند.

برای اثر دهی بهتر، تهیه یک دمنوش با این گل راهگشا خواهد بود. می‌توانید فقط دو قاشق غذاخوری ریشه را در یک شیشه بریزید و آن را با آب دمای اتاق پر کنید. بگذارید 4-6 ساعت در همان دما بماند و بعد میل کنید.

اگر مستعد سوزش سر دل هستید، هر روز مقداری دم کرده گل ختمی درست کنید. شما می‌توانید آن را در هر زمان از روز بنوشید تا از طریق مزایای آبرسانی و تسکین دهندگی خود، رفلاکس معده را برطرف کند.

کلام آخر

همان طور که در بررسی رژیم غذایی رفلاکس معده هم اشاره شد، طبیعی است که گاهی بر اثر استفاده از غذای نامناسب یا حتی استرس زیاد، دچار رفلاکس معده شویم.

همچنین زنان باردار در طول حاملگی با این مسئله بیشتر دست و پنجه نرم می‌کنند. اما اگر در وضعیتی هستید که به طور مداوم دچار این وضعیت می‌شوید، باید نکات گفته شده را رعایت کنید.

با استفاده از برخی مواد غذایی در کنار حذف برخی دیگر، می‌توان این مسئله را تا حد زیادی کنترل کرد. اگر تجربه متفاوتی در این زمینه دارید، در قسمت کامنت‌ها درج کنید تا راهنمای ما تکمیل شود.

سوالات متداول

با رفلاکس اسید از چه میوه و مرکباتی باید اجتناب کنیم؟

آناناس، مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش در کنار گوجه فرنگی (و غذاهای مبتنی بر گوجه فرنگی) و سیر و پیاز می‌توانند رفلاکس معده را تشدید کنند.

بهترین دمنوش برای رفع رفلاکس معده کدام است؟

چای بابونه معمولا برای مبارزه با علائم رفلاکس اسید و ریفلاکس استفاده می‌شود. این دمنوش به دلیل خواص ضد التهابی و توانایی کاهش علائم گوارشی مانند ناراحتی معده بسیار شناخته شده است.

آیا مصرف گوشت رفلاکس اسید را بدتر می‌کند؟

غذاهایی که ممکن است علائم GERD را تشدید کنند عبارتند از گوشت‌هایی که چربی اشباع نشده بالایی دارد. اگر با روغن‌ها و غذاهای پرچرب، همراه باشند باعث شل شدن اسفنکتر در انتهای مری می‌شوند.

3.1 | (8)
منبع clevelandclinic healthline livestrong
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x