چگونه مهارت انعطاف پذیری و سازگاری خود را تقویت کنیم؟

دنیای مدرن، زندگی افراد را دست‌خوش تغییرات گوناگونی کرده است. به همین دلیل، افراد باید توانایی سازگاری را داشته باشند تا به‌راحتی خود را با تغییرات ایجاد شده، انطباق دهند.

اهمیت این توانایی به ویژه در مواقعی بیشتر مشخص می‌شود که مسائل و اتفاقات، قابل‌پیش‌بینی نیستند؛ بنابراین برای مواجهه با این‌گونه موقعیت‌ها، لازم است افراد مهارت‌هایی مانند انعطاف‌ پذیری و سازگاری را آموخته و در خود تقویت کنند.
نکته بسیار مهم این است که سازگاری، به معنای دست‌کشیدن از تلاش و تسلیم‌شدن در مقابل یک مسئله نیست. در واقع به معنای این است که باید در ابتدا مشکل پیش‌آمده توسط خود فرد پذیرفته شده و سپس بدون تنش، برای حل مشکل راهکارهایی را ارائه کند.

به همین دلیل افرادی که مهارت انعطاف‌ پذیری بالایی دارند، بیشتر توسط خانواده، دوستان و جامعه پذیرفته شده و در بین آن‌ها دارای احترام خاصی هستند.

در این مقاله، علاوه‌بر اینکه قصد داریم شما را با مهارت‌های سازگاری و انعطاف‌ پذیری در زندگی آشنا کنیم، روش‌های تقویت این دو مهارت را نیز به شما آموزش خواهیم داد. پس تا انتهای این مقاله ایده آل مگ با ما همراه باشید.

مهارت انعطاف‌ پذیری چیست؟

به‌طور‌کلی، سازگاری با شرایط و محیط‌های در حال تغییر، به عنوان مهارت انعطاف‌ پذیری شناخته می‌شود. این مهارت، به‌صورت ناخودآگاه، زمینه‌ای در شخص فراهم می‌کند که نسبت به فعالیت و رفتار خود خوش‌بین بوده و کمترین تنش را با موقعیت‌های مختلف داشته باشد. 

سازگاری با شرایط به این معنی است که در برابر تغییرات، مشکلات و شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی، بتوان بر خود مسلط بود. فرد باید توانایی این را داشته باشد که موقعیت پیش‌آمده را از جنبه‌های مختلف تحت کنترل گرفته و مدیریت کند. علاوه‌بر‌این، داشتن چنین مهارتی باعث می‌شود افراد بتوانند راه‌حلی مناسب و به‌جا را باتوجه‌ به موقعیتی که در آن قرار دارند انتخاب کنند. به همین دلیل، افراد با کسب مهارت انعطاف‌ پذیری در زندگی، می‌توانند به موفقیت‌های بزرگی برسند و به‌عنوان یک الگو در زندگی دیگران ایفای نقش کنند. 

تصویر دو فرد که سعی می‌کنند پازل‌های بزرگی که در دست دارند را با هم جفت کنند.

به طور خلاصه، این‌گونه می‌توان گفت که مهارت سازگاری شامل اعتماد‌ به نفس، حضور در لحظه، علاقه به رشد، دیدن یک مسئله از زوایای مختلف و مهم‌تر از همه، تحمل شرایط دشوار است. 

کارشناسان، سازگاری در موقعیت‌های گوناگون را به اشکال متفاوتی تعریف می‌کنند. به‌عنوان‌مثال از یک نظر، سازگاری به معنی کیفیت انطباق با شرایط جدید تعریف می‌شود. این قابلیت، هم در زندگی شخصی و هم زندگی حرفه‌ای افراد کارکردهای زیادی دارد. 

علاوه‌بر اینکه سازگار بودن به معنی خوش‌بینی به‌موقع نسبت به شرایط و نشان‌دادن انعطاف‌ پذیری در برابر موقعیت است، این ویژگی را می‌توان هم در عمل و هم در نگرش افراد جستجو کرد. به‌طورکلی این دو، مکمل یکدیگر هستند. مهارت انعطاف‌ پذیری در زندگی چیزی نیست که بر‌حسب علاقه به دنبال کسب آن باشید؛ بلکه وجود این مهارت در هر فردی لازم است و زمینه‌ساز موفقیت‌های او در زندگی شخصی و حرفه‌ای خواهد بود.

مهارت انعطاف‌ پذیری از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

مهارت انعطاف‌ پذیری شامل بخش‌های مختلف است و می‌تواند جنبه‌های متفاوت زندگی یک فرد را در‌بر‌گیرد. این بخش‌ها عبارت‌اند از ارتباط فرد با خود، ارتباط با دیگران، فعالیت تیمی، سازمانی و استراتژیکی. در ادامه این مطلب، به طور مختصر بخش‌های مختلف این مهارت را توضیح می‌دهیم.

 

افرادی که با داشتن مهارت انعطاف پذیری در بخش‌های مختلف زندگی، موفق هستند.

  • سازگاری بین‌فردی

این بخش شامل برقراری ارتباط مؤثر با افراد دیگر است. چنانچه افراد بتوانند به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند، همدلی بیش‌تری هم در میان افراد به وجود می‌آید. برقراری ارتباط سالم و درست به افراد احساس خوشایند و رضایت‌مندی از زندگی می‌دهد. همچنین این قدرت را می‌دهد تا بهتر دیگران را درک کرده و کمتر خود را درگیر تنش در مسائل مختلف کنند. افرادی که انعطاف بالایی دارند، به‌­راحتی خود را در موقعیت فرد مقابل قرار می‌­دهند. به همین دلیل، درک درستی از مشکلات مخاطب و موقعیت موجود خواهند داشت.

 

  • مهارت کار گروهی

کار گروهی در مهارت انعطاف‌ پذیری، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا افراد در محیط کار خود یا در کارهای گروهی، پویا بوده و مشارکت فعال داشته باشند. اگر افرادی که دارای این ویژگی‌ هستند در محیط کار استخدام شوند، می‌توانند با ایده‌های مختلف و جدیدی که ارائه می‌دهند، محل کارشان را به مکانی پویا و پرانرژی تبدیل کنند. 

در شغل‌هایی مانند مدیریت، مشاوره، فریلنسری، معلمی، پزشکی و مشاوره، داشتن این ویژگی، به افراد کمک زیادی می‌کند. پویایی یک فرد در کارهای گروهی، باعث می‌شود تا سایر افراد کمتر پویا یا منفعل نیز تشویق به فعالیت شوند.

 

  • مهارت سازمانی

با داشتن این ویژگی، می‌توانید در برابر تغییرات عملیاتی آمادگی لازم را داشته باشید. افرادی که توانایی انعطاف‌­ پذیری دارند، با کمک خلاقیت‌شان، زمینه رشد خود، دیگران و محیط کار را به­‌خوبی فراهم می‌کنند.

مهارت انعطاف‌ پذیری تنها به این موارد محدود نمی‌شود و شامل مهارت مبتنی بر همکاری، کنجکاوی، همدلی، خلاقیت، روشن‌فکری، ارتجاعی و مراقب است. افراد منعطف این توانایی را دارند که به مسئله از زاویه دیگری نگاه کنند. به همین دلیل می‌توانند بدون ایجاد تنش در سازمان، موضوعی را به­‌درستی بررسی کرده و راهکار مطلوبی برای آن فراهم کنند. 

پرورش مهارت انعطاف‌ پذیری چه مزیتی در زندگی افراد دارد؟

شاید از خودتان بپرسید افراد چه نیازی به داشتن و تقویت مهارت انعطاف‌ پذیری در نوع نگرش و رفتارشان دارند؟ این ویژگی از جمله ویژگی‌های بدون حد‌‌و‌مرزی است که به کمک آن می‌توان با شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی و دشوار منطبق شد. این مهارت، باعث می‌شود تا افراد در برابر رویدادها خلاق بوده و در کوتاه‌ترین زمان، بهترین تصمیم را بگیرند. همچنین زمینه‌­ای را فراهم می‌کند تا شخص با کمترین نگرانی یا استرس بتواند با موقعیت‌های پیش‌آمده سازگار شده و آن را رفع کند. در ادامه بیشتر به جنبه‌های دیگر انعطاف‌ پذیری اشاره خواهیم کرد: 

فردی که از مزایای مهارت انعطاف پذیری بهره می‌برد.


  • پذیرش انواع مسائل غیرقابل‌پیش‌بینی و توانایی رفع آن‌ها

مهارت انعطاف‌ پذیری به معنی فعالیت بدون محدودیت است. فرد سازگار، نگرشی باز نسبت به موقعیت‌های مختلف و دشوار دارد. به‌علاوه، چنین فردی این توانایی را دارد تا در وضعیت‌های بحرانی، راه‌حل‌های مختلفی را برای رفع مشکلات ارائه کند. 

فردی که مهارت انعطاف‌ پذیری و سازگاری را به‌خوبی فرا‌گرفته باشد، حتی در سمت مدیریت نیز به‌راحتی می‌تواند با افراد و رفتارهای مختلف، ارتباط برقرار کند. چنین مدیری توانایی در کنار هم قراردادن افراد مختلف را دارد. در این صورت یک شبکه گسترده از افراد با ویژگی و خصوصیات مختلف را آماده خدمت می‌کند. چنین شخصی، قدرت مدیریت بالایی خواهد داشت و طوری رفتار می‌­کند که کارکنان، از فعالیت در کنار هم لذت ببرند.

  • تبدیل‌شدن به یک رهبر خوب و موفق

یکی از مهم‌ترین خصوصیات رهبران بزرگ و موفق این است که نه‌تنها از تغییرات نمی‌ترسند، بلکه پذیرای تغییر و چالش نیز هستند. چنین مدیرانی در برابر سختی‌ها و اتفاقات بد، به­‌خوبی می‌توانند روحیه‌ خود را حفظ کرده و با راه‌کارهایی که در زمان وقوع مشکل ارائه می‌کنند، انگیزه کارکنان را بالا نگه دارند. 

افراد منعطف به دلیل نگرش مثبت و باز خود، باور دارند که امکان رشد حتی در شرایط سخت هم وجود دارد. آن‌ها به‌ تمامی راه‌حل‌ها توجه کرده و از آزمودن‌شان نمی‌ترسند. تمامی این ویژگی‌ها ریشه در تقویت مهارت انعطاف‌ و انطباق‌پذیری دارد.

با چه روش‌هایی می‌توان مهارت انعطاف‌ پذیری را در خود ایجاد کرد؟

کارشناسان مختلف، روش‌های گوناگونی را برای کسب انعطاف‌ پذیری ارائه می‌کنند. در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تصویری که نشان می‌دهد برای افزایش مهارت انعطاف پذیری، راه‌های متفاوتی وجود دارد.

  • به موضوعات، از جنبه­‌های مختلف نگاه کنید

باید به این نکته توجه کنید که هر مسئله‌ای راه‌حل مخصوص به خود را دارد. نمی‌توان از یک روش برای موقعیت‌های مختلف استفاده کرد. یکی از بهترین روش‌ها برای آموختن مهارت انعطاف‌ پذیری این است که روش‌های مختلفی را در ذهن خود برای مقابله با یک مسئله در نظر بگیرید. لازمه یافتن روش‌های جدید برای حل یک مسئله، داشتن نگرش باز نسبت به مسائل پیرامون‌ است. باید این قابلیت را در خود ایجاد کنید تا به یک مسئله، از جنبه‌های مختلف نگاه کنید.

  • پرسیدن نظرات دیگران

می‌توانید از تجربیات و نظرات دیگران استفاده کنید. در این صورت، ره صد‌ساله را یک‌شبه طی خواهید کرد. بهتر است قبل اینکه راه‌حل‌های مختلفی را برای موضوعی تجربه کنید، از دیگران مشاوره بگیرید. پرسیدن نظر دیگران به شما کمک می‌کند نکات مثبت و منفی عملکردتان در زندگی فردی و کاری را به‌خوبی تشخیص دهید. با بررسی و تحلیل نظرات دیگران و مقایسه آن‌ها با هم، مهارت انعطاف‌ پذیری‌ در شما شکل می‌گیرد.

تغییر چه کوچک باشد و چه بزرگ، کار دشواری است. این در حالی است که برای موفق شدن در هر کاری باید راحتی و آسایش را کنار گذاشت. برای فرار از منطقه امن، بهترین روش این است که از موقعیت‌های کم‌خطر شروع کنید و به‌تدریج ریسک‌پذیرتر شوید. بنابراین برای کسب موفقیت بیش‌تر باید از منطقه امنتان فاصله بگیرید.

در مسیر کسب مهارت انعطاف‌ پذیری، منطقه امن را می‌توان بخشی از روند زندگی در نظر گرفت که افراد در آن به دنبال انجام کارها و تجربیات کم‌خطر یا بی­‌خطرند. به‌عبارت‌دیگر، نقطه امن را می‌توان بخشی از زندگی در نظر گرفت که چالش‌های آن قابل‌ پیش‌بینی بوده و روش‌های مقابله نیز از قبل تعیین شده است. ماندن در نقطه امن، به‌مرور زمان فرد را تبدیل به رباتی می‌کند که دائم در حال انجام فعالیت‌های تکراری است. برای کسب مهارت سازگاری بیش‌تر باید به سراغ فعالیت‌ها، تجربیات و چالش‌هایی که بیرون از منطقه امن قرار دارند، برویم.

فاصله‌گرفتن از منطقه امن به شما کمک می‌کند تا چیزهای جدیدی را تجربه کرده و موفق شوید. علاوه‌بر‌این، به افزایش خلاقیت افراد کمک می‌کند و افراد متوجه خواهند شد که برای رفع یک مسئله باید از چه جنبه‌ای به آن نگاه کنند. البته از این نکته غافل نشوید که درگیرشدن بیش از حد با منطقه بیرونی و ناشناخته ممکن است خطرآفرین باشد و خسارت‌های فراوانی به دنبال داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم که از جنگ‌وگریز دائمی با مشکلات و رویدادهای تازه، پرهیز کنید. در این صورت ذهن شما این فرصت را خواهد داشت تا با آرامش بیشتری، برای موضوعات مختلف راهکار ارائه کند.

  • نیمه پر لیوان را ببینید

برای کسب مهارت انعطاف‌ پذیری، نیاز به دیدن نیمه پر لیوان دارید. این نگاه یعنی دیدن خوب و بد در کنار هم، با یک چشم‌انداز مثبت. با چنین دیدگاهی، می‌توانید خیلی سریع با شرایط متفاوت و جدید سازگار شوید. زمانی که فقط به جنبه منفی یک موضوع توجه می‌کنید، استرس ناشی از آن عملکرد، ذهن را مختل کرده و به دنبال آن، قدرت خلاقیت به کمترین حد ممکن خواهد رسید. درحالی‌که با درنظرگرفتن جنبه‌های مثبت و منفی، به‌راحتی می‌توانید برای هر موقعیتی آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید.شخصی که با استفاده از روش‌های مختلف، مهارت انعطاف پذیری را یاد می‌گیرد.

  • ذهنیت خود را نسبت به رشد، اصلاح کنید

هر روز می‌توانید یک ذهنیت جدید نسبت به رشد داشته باشید. برای داشتن چنین ذهنیتی، باید از چیزی که شما را عقب نگه می‌دارد جدا شده و به سمت مسائلی که ذهنتان را فعال می‌کند، حرکت کنید. چنین ذهنیتی به شما کمک می‌کند تا تمامی زوایای کار را سنجیده، ورای مسائل را دیده و تحلیل کنید.

تقویت انعطاف‌ پذیری از چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

در قسمت قبل، مطرح شد که با چه روش‌هایی می‌توان مهارت انعطاف‌ پذیری را در خود ایجاد کرد. فرض کنیم که با استفاده از موارد بالا، تبدیل به فرد انعطاف‌ پذیری شدید. ولی این همه ماجرا نیست. همان‌طور که گفته شد، با انجام مسائل تکراری نمی‌توان پیشرفت کرد. به همین دلیل بهتر است برای ادامه مسیر از روش‌هایی استفاده کنید که این مهارت را در شما تقویت کند. بنابراین در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • فردی که در حال یادگیری مهارت انعطاف پذیری است. یادگیری از دیگران

یادگیری با هدف کنترل و اداره بهتر تغییرات و سازگاری با دیگران انجام می‌شود. یادگیری انطباق‌پذیری، از روش‌های مختلفی مانند  استفاده از راه‌کارهای متخصصان و جستجو در منابع معتبر، انجام می‌شود. بعد از اینکه مهارت انعطاف‌ پذیری را در خود ایجاد کردید، به نوع نگرش دیگران توجه کنید. نوع نگرش و دیدگاهی که افراد سازگار و منعطف نسبت به مسائل دارند، می‌تواند بهترین منبع برای تقویت این مهارت در شما باشد. در نظر داشته باشید که رفتار دیگران حاصل مدت‌ها تلاش و کوشش آن‌ها است.

زمانی که رفتار فردی را مورد بررسی قرار می‌دهید، این اطمینان را پیدا می‌کنید که نتیجه هر رفتاری چه خواهد بود. در‌این‌صورت، بدون صرف زمانی طولانی، نتیجه یک رفتار را در زندگی دیگران خواهید دید.

  • از اشتباه کردن نترسید

برای تقویت مهارت انعطاف‌ پذیری، این را بدانید که هیچ فردی بی‌عیب‌ونقص نیست. اشتباه و خطا‌، جزئی از طبیعت انسان است و نباید از آن ترسید. از نظر دیگران، شاید اشتباه‌کردن تحقیرآمیز و ناامیدکننده باشد. اما مهم این است که بتوانید شرایط بعد از وقوع خطا را به‌درستی مدیریت کرده و خود را با وضعیت جدید، وفق دهید. البته این را در خاطر داشته باشید که هر اشتباه را بیش از یکبار تکرار نکنید. از هر اشتباه درس‌های لازم را گرفته و در مسائل مختلف از آن استفاده کنید.

  • یافتن نقاط مثبت

در مسیر ایجاد مهارت انعطاف‌ پذیری، در نظر داشته باشید که پیدا کردن نکات مثبت در موقعیت‌هایی که طبق برنامه پیش نمی‌رود، سخت است. اما پیدا کردن نقطه روشن در دل تاریکی، بزرگ‌ترین وجه تمایز میان افراد منعطف با سایرین است. هیچ‌چیز به طور مطلق تیره نیست. در موقعیت‌ها و مسائل به دنبال نقطه مثبت باشید. از این طریق راحت‌تر می‌توانید مسئله را پذیرفته و آن را حل کنید. زمانی که تمرکز خود را بر روی نقاط منفی قرار می‌دهید، خلاقیت را از ذهن گرفته و استرس را جایگزین آن می‌کنید. به همین دلیل در کنار بررسی نقاط منفی، به دنبال نقاط مثبت هر مسئله نیز باشید.

وقتی نقطه مثبتی در مسائل پیدا می‌کنید، این آمادگی در ذهن شما ایجاد می‌شود که برای موضوع، چارچوب تازه‌ای ایجاد کند. با تغییر چارچوب، نوع نگرش‌تان به موضوع تغییر کرده و راحت‌تر می‌توانید با آن سازگار شوید. با این روش، اشتباه‌تان کم‌تر شده و دوباره آن را در زندگی تکرار نخواهید کرد.

پیشنهاد می‌کنیم، اگر نمی‌توانید به‌راحتی نکات مثبت‌ مسئله را شناسایی کنید، با یادداشت‌ کردن مواردی که طبق برنامه پیش نمی‌رود شروع کنید. این کار می‌تواند بخش مهمی از روش بررسی موضوع باشد.

آدم‌های کاغذی که به هم متصل هستند.

  • سؤال بپرسید

رهبران و سازمان‌های موفق به‌تنهایی برجسته نشده‌اند. آن‌ها مربیان الهام‌بخش، راهنما، همکاران خلاق و شبکه با‌استعدادی از افراد را دارند که از آن‌ها حمایت می‌کنند. با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و سؤال‌های خود را بپرسید. در مورد ایده‌های آن‌ها بحث کنید. با سوال پرسیدن می‌توانید روش‌های قدیمی و ثابت را به چالش بکشید. این‌گونه، با کمک مهارت انعطاف‌ پذیری بخش­‌های پنهان موضوع برای شما آشکار خواهد شد.

افراد انعطاف‌پذیر و سازگار چه ویژگی‌هایی دارند؟

حالا که با اهمیت مهارت انعطاف‌ پذیری، مزایای آن و همچنین روش‌های  تقویت این مهارت آشنا شدید، نوبت به آشنایی بیشتر درباره افرادی است که قدرت سازگاری بالایی دارند. این افراد دارای ویژگی‌های زیر هستند:

 

چگونه مهارت انعطاف پذیری و سازگاری خود را تقویت کنیم

  • احساس ارزشمند و با‌کفایت بودن

این ویژگی به شما کمک می‌کند، خود را مفید دانسته و به خودتان و توانایی‌های‌تان احترام بگذارید. همچنین با داشتن این ویژگی می‌توانید نقاط ضعف و قوّت‌تان را شناسایی کرده و تقویت کنید.

  • داشتن مهارت حل مسئله

کسانی که به‌راحتی با موقعیت‌های مختلف سازگار می‌شوند، ذهنیت تحلیلی و انتقادی قوی‌ای دارند. به‌طوری‌که عملکرد خود و آنچه در اطرافشان رخ می‌دهد را به‌دقت بررسی کرده و با نگاهی انتقادی، آن را مورد تحلیل قرار می‌دهند. این ویژگی، به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند راه‌حل‌هایی متناسب با مسائل خاص، پیدا کنند.

  • داشتن مهارت اجتماعی بالا

افراد سازگار، به‌راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. شرایط سخت، آن‌ها را ناامید و شکننده نمی‌کند. این افراد آموخته‌اند که چگونه روحیه خود را حفظ کنند. به دلیل روحیه بالایی که دارند، می‌توانند به خود و موقعیتی که در آن قرار دارند مسلط شوند. این افراد به­‌خوبی می‌دانند که چگونه باید موقعیت‌های پیش‌آمده را پذیرفت و به نفع خود تغییر دهند. 

  • خوش‌بین بودن

این افراد، به دلیل باور به توانایی‌های خود، به بهتر شدن اوضاع و شرایط هم امید دارند. زیرا می‌دانند که می‌توانند مسائل را حل کرده و از تهدیدها، برای خود فرصت بسازند. آن‌ها معتقدند با تلاش و امید، می‌توانند با شرایط سازگار شوند.

  • همدلی و رفتار محترمانه

شخصی که سازگاری بالایی دارد، با افراد مختلف به‌صورت محترمانه ارتباط برقرار می‌کند. این اشخاص بر موقعیت، شرایط و احساسات خود، آگاهی داشته و کنترل امور را در دست می‌گیرند. کسانی که انعطاف‌پذیر هستند، در شکست‌ها دنبال بهانه‌تراشی و انداختن تقصیر بر گردن دیگران نیستند. نگاه آن‌ها به‌تمامی اتفاقات واقع‌بینانه است و همیشه توقع دیدن نتایج مورد انتظار‌شان را ندارند.

داشتن مهارت انعطاف‌ پذیری در بخش‌های مختلف زندگی چه اهمیتی دارد؟

معمولا افراد منعطف، در بخش‌های مختلف زندگی از جمله کار، خانواده و محیط تحصیل، موفق‌تر از سایر افراد هستند. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین تأثیرات انعطاف‌ پذیری را در حوزه کار دانست. به این دلیل که در فضای کاری، اداره‌ها و سازمان‌ها، اتفاقات غیرمنتظره مثبت و منفی زیادی رخ می‌دهد که باید بتوان خیلی سریع با این رخدادهای ناگهانی، منطق شد. در ادامه، انعطاف ­پذیری را در بخش‌های مختلف زندگی، مورد بررسی قرار می‌دهیم:

دوستانی که دارای انعطاف پذیری هستند و از کنار هم بودن لذت می‌برند.

  • انعطاف‌ پذیری در محیط کار

مهارت انعطاف‌ پذیری به افراد کمک می‌کند تا با اتفاقاتی که در محل کارشان رخ می‌دهد، همراه شوند. علاوه بر اینکه این افراد می‌توانند با ذهنیتی درست و خلاق، مسائل را برطرف کنند، این ویژگی کمک می‌کند تا بحران مربوط به محیط کار را نیز به‌ خوبی مدیریت کرده و زمینه کار تیمی را بیشتر در فضای کاری حاکم کنند.

  • انعطاف‌ پذیری در خانواده

داشتن مهارت انعطاف‌ پذیری در محیط خانواده، کمک می‌کند تا افراد به عقاید و نظرات هم، بیشتر احترام بگذارند. برقراری ارتباط درست بین والدین، فرزندان و همسر، خودمحوری و دیکتاتوری را در خانواده، از بین می‌برد. در نتیجه با مشورت کردن با یکدیگر، مشکلات و چالش‌های درون خانواده به‌درستی حل می‌شود. وجود این توانایی در بخش‌های مختلف زندگی موجب آرامش خاطر و اعتمادبه‌نفس کافی جهت انجام مسئولیت‌ تک ­تک اعضای خانواده خواهد شد.

  • مهارت انعطاف‌ پذیری در اجتماع

شاید بتوان یکی از چالش‌های افراد را، در مواجه با مسائل جامعه در نظر گرفت. در سال‌های اخیر، باتوجه‌ به تغییراتی که در سبک زندگی مدرن ایجاد شده، بسیاری از افراد دائما در حال کار و فعالیت هستند. به همین دلیل، زمان کمی برای استراحت دارند. این مسئله موجب می‌شود که آستانه تحمل افراد کم شده و به‌راحتی زمینه تنش را برای خود و دیگران ایجاد کنند.

افراد منعطف به­‌خوبی می‌دانند که هر یک از افراد جامعه دارای سبک زندگی، تفکر، دیدگاه، اعتقاد و باور خاص خود هستند. به همین دلیل در زمان وقوع یک حادثه‌، به‌راحتی از کنار آن عبور کرده و بدون ایجاد تنش، مسئله را حل می‌کنند. در این صورت، علاوه بر اینکه آرامش خود را حفظ می‌کنند، موجب آرامش دیگران هم خواهند شد.

  • مهارت انعطاف‌ پذیری در میان دوستان

یکی از جنبه‌های زندگی اجتماعی، برقراری ارتباط با دوستان است. قرار گرفتن در جمع دوستان، زمینه‌ای را فراهم می‌کند که فارغ از مشکلات، برای لحظاتی در کنار هم اوقات خوشی را سپری کنید. به‌ویژه اگر در میان دوستان خود، فردی منعطف داشته باشید. در این صورت اطمینان دارید که هم صحبتی با چنین شخصی، می‌تواند کمک کند تا راحت‌تر با مشکلات کنار آمده و آن را رفع کنید.

شاید بتوان گفت، افراد انعطاف‌پذیر تا حد زیادی به دوستان خود در سختی‌ها کمک کرده و باری از دوش آنها کم می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که افراد سازگار و منعطف، برای روحیات و آرامش خود، ارزش بالایی قائل هستند. به همین دلیل زمینه آرامش دیگران را هم فراهم می‌کنند.

نداشتن قابلیت انعطاف‌ پذیری چه عوارضی خواهد داشت؟

همه ما در زندگی گرفتار مشکلات مختلفی هستیم که باید آن‌ها را حل کنیم. برخی اوقات میزان مشکلات به حدی می‌رسد که کنترل رفتار و گفتار خود را از دست می‌دهیم. درصورتی‌که افراد نتوانند انعطاف ­پذیری را در خود ایجاد کنند، تبدیل به فردی پرخاش‌گر شده و به‌راحتی به دیگران آسیب وارد خواهند کرد. در برخی موارد ممکن است افراد به‌سرعت از نوع رفتاری که از خود نشان داده‌اند پشیمان شوند، درصورتی‌که پشیمانی سودی ندارد. این افراد اصولاً توانایی سازش با دیگران را نداشته و به‌راحتی واکنش منفی نسبت به خانواده و افراد جامعه، نشان می‌دهند.

افرادی که با ذهن منعطف با یکدیگر ارتباط خوبی دارند.

افرادی که مهارت انعطاف‌ پذیری ندارند، بسیار سخت‌گیر بوده و نمی‌توانند شکست و ناکامی را تحمل کنند. چنین افرادی توان تحمل تغییر را هم ندارند. به همین دلیل در برابر هرگونه تغییر، برخورد نامناسبی نشان داده و در برخی موارد ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را به اطرافیان خود وارد کنند. به‌طورکلی نداشتن انعطاف، تمامی روابط بین ­فردی را تحت‌تأثیر قرار داده و روابط آن‌ها را با شکست روبه‌رو خواهد کرد. اگر بخواهیم به‌صورت علمی‌تر به این موضوع بپردازیم، می‌توان گفت، افرادی که توانایی انعطاف‌ پذیری ندارند، بیشتر مستعد افسردگی هستند. این افراد با گذشت زمان و به دلیل رفتارهایی که از خود نشان می‌دهند، به­‌راحتی از جانب خانواده یا جامعه طرد می‌شوند. به همین دلیل، در مدتی کوتاه دچار اختلالات روان‌شناختی می‌شوند.

کلام آخر

مهارت انعطاف‌ پذیری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که به کمک آن می‌توانید مشکلات، اتفاقات ناگهانی و مسائل ناخوشایند را حل کنید. اگر می‌خواهید به‌راحتی با شرایط خوب و بدی که در آن قرار می‌گیرید کنار بیایید، باید مهارت انعطاف‌ پذیری را در خود ایجاد و تقویت کنید.

مهارت سازگاری و انعطاف‌­ پذیری را می‌توان از راه‌های مختلفی مانند ریسک‌‌پذیری، یادگیری و نظرخواهی از دیگران، تقویت کرد. همچنین اگر به دنبال کسب این ویژگی و پرورش آن در نگرش و رفتار‌تان هستید، می‌توانید از روش‌هایی مانند خروج از منطقه امن، عبور از روزمرگی‌ها، بهبود ذهنیت نسبت به رشد، دیدن نیمه پر لیوان و روش‌های دیگر، بهره بگیرید.

داشتن این توانایی‌ها به شما کمک می‌کند تا مشکلات و سختی را کنار بزنید و اعتماد‌به‌نفس بالایی برای موفقیت‌های جدید داشته باشید. در‌این‌صورت با خانواده، دوستان و جامعه، بیش از گذشته ارتباط خوبی خواهید داشت.

سؤالات متداول

  • با چه روش‌هایی می‌توان مهارت انعطاف‌ پذیری را در خود افزایش داد؟

روش‌های مختلفی برای افزایش این مهارت وجود دارد. به عنوان مثال: به دنبال افرادی باشید که این توانایی را دارند. سپس، الگوها و روش‌هایی که استفاده می‌کنند را یاد بگیرید. همچنین بهتر است نقاط مثبت یک مسئله را یافته و از منظر جدیدی به آن نگاه کنید. به‌طورکلی، موارد مختلفی وجود دارد که در مطلب بالا، بیشتر به آن‌ها پرداخته شده است.

  • تاثیر تقویت مهارت انعطاف‌ پذیری در زندگی افراد چیست؟

داشتن این توانایی، تا حد زیادی زندگی فردی و اجتماعی افراد را بهبود می‌بخشد، به ایجاد روابط قوی در زندگی آن‌ها کمک می‌کند و امکان حل مسائل میان­‌فردی و سازمانی را به آن‌ها می‌دهد. همچنین کمک می‌کند، فرد دیدگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به مسائل داشته باشند.

  • افراد داری مهارت انعطاف‌ پذیری چه ویژگی‌هایی دارند؟

این افراد، در زمان وقوع بحران، اعتمادبه‌نفس خود را حفظ می‌کنند. دچار استرس و نگرانی نمی‌شوند و راه‌حل‌های خلاقانه­‌ای برای مسائل مختلف می‌یابند. کمتر دچار تنش شده و با آرامش و دقت، مسائل را بررسی می‌کنند.

منابع:

www.lifehack.org

www.roberthalf.co.nz

www.trainingzone.co.uk

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x