7 روش موثر برای افزایش خلاقیت کودکان

خلاقیت، یکی از عناصر مهم در زندگی افراد است که از سال‌های کودکی باید آن را پرورش داد. عوامل مختلفی در رشد خلاقیت کودکان نقش دارند که از میان آن‌ها، خانواده مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. پدر و مادر با استفاده از روش‌های مختلف، زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا قوه تخیل کودک رشد یافته و در حوزه‌ای خاص، تبدیل به فردی مبتکر شود.

تقویت قوه خلاقیت در فرزندان به‌ویژه در سال‌های اول تولد، کمک می‌کند تا فرد بتواند سریع‌تر هدف موردنظر خود را پیدا کند. در این صورت، در بزرگسالی راحت‌تر به نتیجه‌ای که در نظر دارد خواهد رسید. البته باید در نظر داشت که برای داشتن یک کودک خلاق، باید با ویژگی‌های شخصیتی فرزندتان به‌خوبی آشنا باشید. در مطلب از مجله ایده آل مگ، با ما همراه شوید تا شما را با هفت روش‌ موثر در برانگیختن خلاقیت کودکان، آشنا کنیم.

چرا تقویت خلاقیت در کودکان مهم است؟

احتمال موفقیت کودکان خلاق در بخش‌های مختلف علمی، هنری و زمینه‌های دیگر، بالاتر از هم‌سن و سال‌های آن‌ها است؛ به همین دلیل، مهم است که کودکانی خلاق و کنجکاو داشته باشیم. این قبیل کودکان در آینده می‌توانند به کمک قوه تخیل خود، تحولات بزرگی در خانه، مدرسه، محل‌کار و حتی جهان ایجاد کنند.

برای داشتن فرزندانی خلاق، باید از روش‌های مختلفی استفاده کرد. در ابتدا باید بدانید که فرزند شما در چه زمینه‌ای استعداد دارد یا به چه فعالیتی بیشتر علاقه‌مند است. در مسیر برانگیختن خلاقیت کودکان، به آن‌ها اجازه دهید به‌راحتی سؤال‌های خود را بپرسند، آشپزی کنند، با وسایل کهنه چیزهایی جدید بسازند و قوانین بازی‌ها را تغییر دهند. اگر کودک خود را تخت فشار قرار داده و اجازه آزادی عمل به او ندهید، کودک خلاقی هم نخواهید داشت.

تربیت یک کودک خلاق و مبتکر

کودکان به دنبال راه‌ها و وسایل سرگرم‌کننده هستند و ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را در زمینه‌هایی که به آن علاقه‌دارند سپری کنند.

در سال‌های اخیر، استفاده از تلفن‌های هوشمند و رایانه، تبدیل به اصلی‌ترین وسایلی شده‌اند که کودکان، بیشتر زمان خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهند.

مشکل اصلی اینجاست که این وسایل، کودکان را چنان به خود وابسته می‌کنند که دیگر هیچ علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های بدنی و فیزیکی ندارند. این در حالی است که کارشناسان به شدت بر اهمیت ورزش و فعالیت بدنی برای کودکان تاکید می‌کنند.

نکته منفی دیگر، استفاده زیاد از رایانه و گوشی‌های هوشمند است که قوه تخیل کودکان را روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌کنند. روش‌های مختلفی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید خلاقیت کودک خود را شناسایی کرده و تقویت کنید. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. ایده‌هایی در زمینه نقاشی یا آشپزی به کودک‌ خود بدهید

بسیاری از بچه‌ها، علاقه زیادی به نقاشی کشیدن دارند؛ درحالی‌که شاید ایده‌های چندانی در ذهن‌شان نباشد. نمی‌دانند چه چیزی و چگونه بشکند. این بهترین فرصت برای والدین است که با ارائه ابزار و پیشنهادهایی، به آن‌ها کمک کنند. به‌عبارتی، پدر و مادر می‌توانند الهام‌بخش فرزندانشان باشند. برای این کار، می‌توانید پیشنهاد دهید که شخصیت کارتونی موردعلاقه خود یا بهترین وسیله‌ای که دوست دارند را نقاشی کنند.

چگونه خلاقیت کودکان را افزایش دهیم

روش دیگر این است که همراه با کودک آشپزی کرده و به سراغ دستور پخت‌های جدید بروید. از کودک‌تان بخواهید با شما غذا بپزند. با این روش، کودک می‌آموزد که مستقل بوده و وابسته به کسی نباشد. اگر به دنبال افزایش خلاقیت در کودک خود هستید، سعی کنید با هم‌فکری یکدیگر، غذاهای جدید درست کنید.

2. به کودک خود اجازه دهید قوانین بازی را تغییر دهد

بازی‌ها علاوه‌بر‌اینکه سرگرم‌کننده‌ هستند، به بالابردن خلاقیت کودک، کمک می‌کنند؛ اما گاهی فرزندان‌تان ترجیح می‌دهد از قوانین بازی خارج شده و آن را تغییر دهند. آن‌ها می‌خواهند بازی‌های خود را با قوانین مدنظرشان ایجاد کنند؛ پس از این تغییر استقبال کنید. در برخی موارد، تغییر قوانین منجر به خلق بازی جدید می‌شود که بیشتر برای افراد لذت‌بخش است.

از دیگر روش‌های افزایش خلاقیت در فرزندان، آموزش تغییر نحوه استفاده از کالای خراب و آسیب‌دیده است. در بسیاری موارد، می‌توان با کمی تغییر وسایل دورریز، وسایل جدید و کارآمدی ساخت. کسی چه می‌داند؟ شاید با تمرین این روش‌، در آینده فرزندتان تبدیل به یکی از مخترعان بزرگ در دنیا شد.

3. کودکتان را به مسیری که دوست دارد هدایت کنید

اگر دوست دارید که کودکی با قوه‌تخیل قوی داشته باشید، باید به آن‌ها این فرصت را بدهید که کارها و بازی‌هایی که دوست دارند را انجام دهند. همچنین از قوانینی که کودکان وضع می‌کنند پیروی کنید. البته در همه این موارد، نظاره‌گر فعالیت کودک خود باشید و در برخی شرایط، کودک‌تان را راهنمایی کنید. هرچه بیشتر فرزندتان را به مسیری که علاقه دارد راهنمایی کنید، زمینه موفقیت او، بیشتر فراهم خواهد‌شد.

4. اجازه دهید حوصله آن‌ها سر برود!

خیلی از والدین دوست ندارند جمله «حوصله ندارم» را از زبان فرزندشان بشنوند؛ اما درواقع این جمله به این معنی است که کودکان شما می‌خواهند کار تازه‌ای انجام دهند. باید به آن‌ها اجازه دهید تا با بکارگیری خلاقیت خود، فعالیتی طراحی کرده و خودکفا شوند.

ساخت کاردستی

به آن‌ها بگویید قوه‌تخیل‌شان را به کار بیندازند و بازی و سرگرمی جدیدی برای خود ایجاد کنند. در این مسیر سعی کنید جایزه‌ای برای او در نظر بگیرید که باانگیزه بیشتری، سرگرمی جدیدی برای خود طراحی کند.

5. با فرزندتان تئاتر ببینید

برای برانگیختن خلاقیت در فرزندان خود، آن‌ها را به تئاترهایی که برای سن‌شان مناسب است، ببرید. با این روش، هم تبدیل به تماشاگران خوبی خواهند شد و هم یاد می‌گیرند که چطور به جزئیات، توجه کافی داشته‌باشند. از دیگر مزیت‌های این روش، آن است که دایره لغات کودک رشد یافته و بهتر می‌تواند از واژه‌های مناسب در موقعیت‌های مختلف استفاده کند.

داشتن دایره لغات قوی، همه زمینه‌های ارتباطی، مثل گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن را تقویت می‌کند. این موضوع برای موفقیت کودکان بسیار مهم است؛ زیرا یادگیری آن‌ها در مدرسه و به‌طور‌کلی زندگی، وابسته به درک چیزهایی است که می‌شنوند و می‌خوانند.

6. آن‌ها را به آزمودن فعالیت‌های جدید دعوت کنید

امتحان کردن فعالیت‌‌های جدید به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون داشتن ترس، تجربه‌های تازه‌ای کسب کنند و از اشتباه‌کردن، احساس نا‌امیدی نکنند. البته گاهی کودکان ممکن است به‌دنبال وسایل و روش‌های خطرناک بروند؛ بنابراین، در این مسیر همراهشان باشید. در مواردی که لازم است، راهنمایی‌شان کرده و پیشنهادهای مناسبی به آن‌ها ارائه کنید.

از کودکتان بخواهید کارها و تجربه‌های جدیدشان را با شما و دوستانشان به اشتراک بگذارند. با استفاده از این روش، هم فرزندتان را به سمت تجربه‌های جدیدتر سوق می‌دهید و هم به چگونگی برقراری ارتباط و اشتراک گذاشتن مفاهیم با دیگران، به آن‌ها کمک می‌کنید. اشتراک‌گذاری فعالیت‌ها، به بچه‌ها فرصتی می‌دهد تا موارد جدیدی را نیز از دیگران بیاموزند.

7. به فرزند خود اجازه دهید که سؤال بپرسد

سؤال پرسیدن‌های زیاد، باعث تقویت حس کنجکاوی در کودک می‌شود. طرح سؤال، کمک می‌کند تا فرزند شما دنیای پیرامون خود را بهتر و بیشتر درک کند.

چگونه خلاقیت کودکان را افزایش دهیم

این روش باعث ایجاد تفکر انتقادی در فرزند شده و قوه تخیل او را افزایش خواهد داد. پرسیدن سوال همچنین کودکان را تشویق می‌کند تا عمیقاً فکر کرده و اطلاعات را تجزیه‌و‌تحلیل کنند. با تقویت توانایی ارزیابی و ترکیب اطلاعات، مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

امتیاز شما به این پست
منبع lifehacker.com orchids the international school
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x