بهترین مواد غذایی برای افزایش قد کودکان

کمک به رشد کودکان برای رسیدن به قد مناسب و بهینه، اغلب یک نگرانی بزرگ برای والدین محسوب می‌شود. اما چیزی که معمولا به آن توجه نمی‌کنیم، این است که قد کودک، چگونه می‌تواند بر اعتماد به نفس او تاثیر بگذارد!

متاسفانه اغلب اوقات کودکانی که از قد کوتاه‌تری برخوردار هستند، در مدرسه و توسط هم سن و سالان خود، مورد تمسخر و آزار و اذیت قرار می‌گیرند! این موضوع باعث کاهش اعتماد به آن‌ها به شکل محسوسی خواهد شد!

اگر نگران قد فرزند خود هستید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. زیرا امروز در مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی بهترین مواد غذایی برای افزایش قد کودکان بپردازیم.

چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟

قبل از هر چیز، ذکر این نکته ضروری است که قد انسان، معمولا توسط ژن‌ها تعیین می‌شود. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که برخی از عوامل خارجی از جمله مواد غذایی، می‌توانند بر افزایش قد کودکان در سن رشد، تاثیر بگذارند.

چگونه قد کودک خود را افزایش دهیم؟

به طور کلی، 3 عامل تاثیرگذار در افزایش قد عبارتند از:

  1. ژن
  2. رژیم غذایی
  3. سبک زندگی
شما نمی‌توانید ساختار ژنتیکی که به فرزند خود انتقال داده‌اید را تغییر دهید! با این وجود، می‌توانند روی دو عامل دیگر یعنی رژیم غذایی و سبک زندگی او، تمرکز کرده و به افزایش قد کودکان کمک کنید.

مهم نیست ژن‌های کودک چقدر قوی باشند! تغذیه ناکافی یا سبک زندگی ناسالم، می‌تواند رشد کودک را متوقف کرده و منجر به کوتاهی قد او شود.

رابطه رژیم غذایی و افزایش قد کودکان

اگر شما و همسرتان قد بلندی داشته باشید، احتمال بلند قد شدن فرزندتان هم بسیار زیاد است. به طور مشابه، اگر والدین کوتاه قد باشند، فرزند هم به احتمال زیاد، از قد کوتاهی برخوردار خواهد بود.

رابطه رژیم غذایی و افزایش قد

با این حال، چیزی که بسیاری از والدین از آن غافل هستند، این است که با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، می‌توان به افزایش قد کودکان کمک کرد.

البته تاثیر رژیم غذایی بر افزایش قد کودکان آنقدرها هم چشم‌گیر نیست! به عبارتی دیگر انتظار نداشته باشید که مواد غذایی بتوانند نیم متر به قد کودک شما اضافه کنند. با این وجود، افزایش چند سانتی‌متری قد با رژیم غذایی کاملا در دسترس است.

کودکان تقریبا بلافاصله بعد از تولد، شروع به رشد می‌کنند. توجه داشته باشید که قد زنان در 19 سالگی ثابت می‌شود؛ این در حالیست که مردان تا 25 سالگی هم به افزایش قد، ادامه می‌دهند.

بیشترین تاثیر را در افزایش قد کودکان غده هیپوفیز ایفا می‌کند. این غده، هورمون رشد انسانی (HGH) را ترشح می‌کند که مسئول افزایش قد است. جالب است بدانید که تعدادی از مواد غذایی، می‌توانند به افزایش ترشح این هورمون در بدن، کمک کنند.

مواد غذایی شگفت‌انگیز برای افزایش قد کودکان

خب به اصل ماجرا رسیدیم! بعد از بررسی رابطه رژیم غذایی و قد، اکنون نوبت به معرفی برخی از مواد غذایی شگفت‌انگیز برای افزایش قد کودکان می‌رسد. خوراکی‌های زیر را در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید و شاهد افزایش رشد قدی او باشید.

لوبیا

لوبیاها فوق‌العاده مغذی بوده و منبع سرشار پروتئین محسوب می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که پروتئین می‌تواند سطح هورمون شبه انسولین (IGF-1) که برای رشد کودکان بسیار مهم است را افزایش دهد.

تاثیر لوبیا بر افزایش قد

علاوه بر این، لوبیا سرشار از آهن و ویتامین B است. این دو ماده مغذی می‌توانند به جلوگیری از کم‌ خونی کمک کنند. جالب است بدانید که کم خونی ناشی از فقر آهن، باعث توقف یا کاهش رشد کودکان می‌شود.

در کنار موارد مطرح شده، لوبیا سرشار از چندین ماده مغذی دیگر مانند فیبر، مس، منیزیم، منگنز و روی است. همه این مواد در کنار هم می‌توانند برای افزایش قد کودکان مفید باشند.

گوشت مرغ 

گوشت مرغ هم مانند لوبیا سرشار از پروتئین است. مرغ با برخورداری از طیف وسیعی از مواد مغذی، یک افزودنی فوق‌العاده به رژیم غذایی کودکان محسوب می‌شود. گوشت مرغ سرشار از ویتامین B12 است، یک ویتامین محلول در آب که برای افزایش قد و حفظ آن، بسیار مهم است.

علاوه بر این، مرغ سرشار از تورین است؛ اسید آمینه‌ای که تشکیل و رشد استخوان را تنظیم می‌کند. اما مهم‌ترین تاثیر گوشت مرغ بر افزایش قد کودکان به پروتئین زیاد آن باز می‌گردد. جالب است بدانید هر 100 گرم از این گوشت، حدود 20 گرم پروتئین دارد!

البته ارزش غذایی مرغ به نحوه پخت و مصرف آن هم بستگی دارد. با این حال، این گوشت سرشار از نیاسین، سلنیوم، فسفر و ویتامین B6 است.

بادام

بادام سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای افزایش قد کودکان است. این ماده غذایی علاوه بر داشتن چربی‌های سالم، از فیبر، منگنز و منیزیم هم برخوردار است. علاوه بر این، بادام سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک ویتامین محلول در چربی شناخته می‌شود.

تاثیر بادام بر افزایش قد کودکان

جالب است بدانید که کمبود ویتامین E در بدن، با عوارض جدی زیادی از قبیل توقف رشد کودکان همراه است. بادام همچنین ممکن است به تقویت سلامت استخوان کمک کند. در یک مطالعه کوچک بر روی 14 نفر، مشخص شد که مصرف بادام از تشکیل استئوکلاست‌ها (نوعی سلول تجزیه کننده بافت استخوانی) جلوگیری می‌کند.

سبزیجات

سبزیجات برگ‌دار از قبیل اسفناج، کلم‌پیچ و … از نظر تغذیه‌ای فوق‌العاده هستند. این سبزی‌ها سرشار از ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم هستند که همگی در سلامت و افزایش رشد کودکان، موثر به شمار می‌روند.

این سبزیجات همچنین سرشار از ویتامین K هستند. این ویتامین با افزایش تراکم استخوان، به رشد بیشتر و حفظ قد کودکان کمک می‌کند. یک مطالعه بر روی 103 زن نشان داد که مصرف منظم سبزیجات با خطر کاهش قابل توجه کاهش توده استخوانی در ارتباط است.

ماست 

ماست یکی دیگر از مواد خوراکی محسوب می‌شود که با سرشار بودن از پروتئین، می‌تواند به افزایش قد کودکان کمک کند. بر اساس آزمایش‌ها، هر 200 گرم ماست، حاوی 20 گرم پروتئین است!

برخی از انواع ماست همچنین حاوی پروبیوتیک هستند؛ یک باکتری مفید که علاوه بر بهبود سیستم ایمنی و کاهش التهاب، به افزایش رشد کودکان هم کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، ماست با دارا بودن مقادیر زیادی از کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم، نقش مهمی را در متابولیسم استخوان ایفا می‌کند.

سیب زمینی شیرین 

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A است. این ویتامین علاوه بر تضمین سلامت استخوان‌ها، به افزایش قد کودکان و حفظ قد آن‌ها کمک می‌کند. فیبر نامحلول یکی دیگر از موادی است که در این سیب زمینی وجود دارد و به حفظ سلامت روده، منجر می‌شود.

سیب زمینی شیرین

زمانی که روده کودک شما سالم باشد، جذب مواد مغذی توسط بدن او افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، کودک ویتامین‌ها و مواد معدنی را بهتر دریافت کرده و بیشتر رشد می‌کند.

سیب زمین شیرین همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری از جمله ویتامین C، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم است. همه این مواد در کنار هم، می‌توانند به افزایش قد کودکان کمک کنند.

تخم مرغ 

هر تخم مرغ حاوی 6 گرم پروتئین است! همین موضوع باعث می‌شود این ماده غذایی، از تاثیر فوق‌العاده‌ای بر افزایش قد کودکان برخوردار باشد. تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین D است که می‌تواند جذب کلسیم توسط بدن و سلامت استخوان‌ها را بهبود بخشد.

تاثیر تخم مرغ بر افزایش قد

یک مطالعه روی 874 کودک نشان داد که مصرف منظم تخم مرغ، با افزایش قد کودکان در ارتباط است.  علاوه بر این، یک مطالعه دیگر نشان داد که ویتامین D که در تخم مرغ به وفور یافت می‌شود، در افزایش رشد کلی کودکان موثر است.

توت ها

انواع توت‌ها از جمله شاه توت، تمشک، توت فرنگی، توت سفید و … سرشار از مواد مغذی مهم بوده و برای افزایش قد کودکان مفید هستند. آن‌ها به ویژه سرشار از ویتامین C هستند که باعث رشد سلولی و ترمیم بافت می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین C  با افزایش سنتز کلاژن‌ها، می‌تواند تراکم استخوانی را بهبود بخشیده و منجر به افزایش قد و حفظ آن شوند.

علاوه بر همه این‌ها، توت‌ها یک منبع فوق‌العاده برای طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر از جمله فیبر، ویتامین K و منگنز مسحوب می‌شوند.

ماهی سالمون 

سالمون یک ماهی چرب است که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این اسیدها، نوعی چربی سالم محسوب می‌شوند که هم برای قلب و هم برای رشد و نمو، بسیار مهم و ضروری هستند.

تاثیر ماهی سالمون بر افزایش قد

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند در سلامت استخوان نقش داشته باشند و با تقویت چرخش استخوان، به افزایش قد کودکان کمک کنند.

علاوه بر این، سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند با افزایش خطر مشکلات خواب در کودکان مرتبط باشد. این موضوع ممکن است بر رشد آن‌ها هم تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، ماهی سالمون سرشار از پروتئین، ویتامین B، سلنیوم و پتاسیم است.

شیر 

شیر اغلب به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر یک رژیم غذایی سالم برای کودکان به شمار می‌رود. این نوشیدنی با تامین چندین ماده مغذی از جمله کلسیم، فسفر و منیزیم، می‌تواند به رشد و افزایش قد کودکان کمک کند.

علاوه بر این، یک پیمانه شیر (تقریبا 250 میلی‌لیتر) حاوی 8 گرم پروتئین است. بنابراین کاملا مشخص است که مصرف این ماده خوراکی، از اهمیت بسیار زیادی برای رشد کودکان برخوردار است.

همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف شیر گاو می‌تواند به افزایش عضله، قد و وزن در کودکان کمک کند.

کلام آخر

افزایش قد کودکان برای والدین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از این عزیزان گمان می‌کنند قد صرفا یک موضوع وابسته به ژن است و افزایش آن ممکن نیست! با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که مواد غذایی مختلف می‌توانند به بلند قد شدن کودک شما کمک کنند.

در این مقاله به معرفی 10 ماده غذایی ارزشمند برای افزایش قد کودکان پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

5 | (1)
منبع healthline parenting
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x