باغبانی در فضای کم؛ در تابستان چه محصولی بکاریم؟

تابستان اوج فصل رشد و کاشت سبزیجات است. درحالی که برخی سبزیجات مانند اسفناج، گل‌کلم و کلم بروکلی، دمای خنک را ترجیح می‌دهند اما برخی دیگر مانند خیار، گوجه فرنگی و فلفل برای رشد به هوای گرم نیاز دارند. محصولات تابستانی گرما دوست هستند به همین دلیل زمانی که هوا گرم است می‌توان بذر یا نشاء آنها را کاشت. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که در تابستان چه محصولی بکاریم؟

کاشت گوجه فرنگی در تابستان

در تابستان چه سبزی بکاریم؟
در تابستان چه سبزی بکاریم؟

کاشت سبزی در تابستان آسان است؛ به خصوص گوجه فرنگی که در فصل تابستان می‌توانید در باغ یا خانه آن را بکارید. شما می‌توانید بذر گوجه فرنگی یا گوجه گیلاسی را در بالکن، حیاط خانه و هر مکان دیگری که نور خورشید به اندازه کافی وجود دارد، بکارید و بعد محصولات عالی برداشت کنید.

کاشت بذر گوجه فرنگی آسان است، اما بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از نشاء گوجه فرنگی برای سرعت بخشیدن به کار خود استفاده کنند. شما می‌توانید 40 تا 60 روز قبل از سرد شدن هوا کاشت گوجه فرنگی را شروع کنید.

بذر‌ها را در خاک زهکشی شده و با فاصله بکارید و به صورت منظم آن را آبیاری کنید. بذر‌ها برای رشد، 8 ساعت در روز به نور خورشید نیاز دارند.

پس از اینکه گیاه تقریبا 10 سانتی‌متر رشد کرد، برای محکم‌تر شدن ریشه‌ها به باد و نسیم نیاز دارند. بنابراین اگر در خانه گوجه فرنگی کاشتید، روزانه 5 دقیقه آن را در مجاورت باد پنکه قرار دهید.

اگر در مناطق گرم زندگی می‌کنید که دمای آن به 40 درجه سانتی گراد می‌رسد، بهتر است گوجه‌ها را زودتر بچینید زیرا گوجه فرنگی در گرمای شدید، تولید رنگدانه‌های قرمز را متوقف می‌کند و گوجه‌ها رنگ قرمزی نخواهند داشت. بنابراین اگر گوجه‌ها رنگ نارنجی داشتند آنها را بچینید و اجازه دهید در خانه قرمز شوند.

کاشت بادمجان در تابستان

در تابستان چه محصولی بکاریم
کاشت بادمجان در تابستان

بادمجان، یک سبزی مناسب کاشت در تابستان است. زیرا بادمجان گرما را دوست دارد و در مکان‌های بسیار آفتابی با خاکی زهکشی شده سریع رشد می‌کند. همچنین خاکی با کود و کمپست غنی شده، باعث رشد بیشتر بادمجان می‌شود.

اگرچه برگ‌های پهن و چرمی بادمجان هوای گرم را تحمل می‌کند، اما خاک را نسبتا خنک می‌کند، باعث حفظ رطوبت خاک می‌شود و مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود.

بادمجان‌ها پس از رشد به گیاهانی بلند و پهن تبدیل می‌شوند. بنابراین هنگام کاشت، باید نیم متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. گیاه بادمجان را به طور مرتب آبیاری کنید وگرنه کوچک و تلخ می‌شود.

بادمجان به یک منبع خوب و ثابت رطوبت نیاز دارد اما نه آنقدر که خاک خیس شود. می‌توانید برای آبیاری بادمجان از آبیاری قطره‌ای استفاده کنید.

هنگام کاشت بادمجان دقت کنید، دمای خاک بیشتر از 15 درجه سانتی گراد باشد و تمام احتمال سردی هوا ازبین رفته باشد.

به یاد داشته باشید که بادمجان‌ها را در فاصله 50 تا 60 سانتی‌متری از هم بکارید، از خاکی برای کاشت آن استفاده کنید که دارای کمپوست و مواد آلی باشد و محصول را زمانی برداشت کنید که به اندازه کافی رشد کرده و پوست آن براق باشد.

کاشت بامیه در تابستان

کاشت بامیه در تابستان
کاشت بامیه در تابستان

بامیه در جنوب بسیار محبوب است و در هوای گرم بهترین رشد را دارد. هنگام کاشت، آفتابی ترین منطقه را برای بامیه در نظر بگیرید. خاک این گیاه باید غنی شده از کمپوست و مواد آلی باشد و PH آن خنثی باشد. برای پر بار‌تر شدن محصول خود در حین کاشت می‌توانید از کود‌های مناسب استفاده کنید.

نهال بامیه، ریشه‌های شکننده‌ای دارد، پس مراقب باشید حین حمل به آن آسیبی نرسد. یک ساعت قبل از کاشت، نهال‌ها را کاملا آبیاری کنید سپس به آرامی از گلدان خارج کنید.

نهال‌ها را با فاصله 30 سانتی‌متر از یکدیگر در خاک بکارید. بامیه نسبت به سایر سبزیجات تابستانی در برابر خشکی مقاوم‌تر است اما برای رشد آن و داشتن محصول خوب، باید حداقل یک بار در هفته آبیاری شود.

رشد اولیه بامیه اغلب کند است اما با گرم شدن هوا، گیاه سریع‌تر رشد می‌کند. برگ‌های بامیه با رشد گیاه بزرگ‌تر می‌شود و شروع به تولید شکوفه‌های زرد رنگ می‌کند. بامیه را در هوای گرم و زمانی که دمای هوا از 20 درجه بیشتر است، بکارید.

خاک آن باید دارای کمپوست، مواد آلی و کود مغذی باشد و محصول را زمانی برداشت کنید که 6 تا 10 سانتی‌متر رشد کرده باشد.

کاشت انواع توت در تابستان

توت‌ها و سایر میوه‌های کوچک اغلب به اندازه میوه‌های درختی نیاز به فضا ندارند. اگر فضای کمی دارید و به این فکر می‌کنید که در تابستان چه محصولی بکاریم؟ می‌توانید انواع توت‌ها را پرورش دهید.

انواع توت‌های تابستانی شامل توت فرنگی، زغال اخته و تمشک است. این توت‌ها برای فضاهای کم مناسب هستند؛ فقط مطمئن شوید که نور زیادی را دریافت می‌کنند.

توت فرنگی

کاشت توت فرنگی در تابستان
کاشت توت فرنگی در تابستان

توت فرنگی یکی از محبوب‌ترین و آسان‌ترین میوه تابستانی برای خانه شما است. برخلاف سایر توت‌ها، توت فرنگی رشد کوتاه مدتی دارد یعنی گیاه مادر یک تا سه سال می‌تواند توت فرنگی تولید کند؛ اما با رسیدگی بیشتر می‌توان تا 5 سال به رشد خود ادامه دهد.

گل‌های توت فرنگی نسبت به سرما بسیار حساس هستند. رشد این گیاه علفی، در خاک‌های اسیدی، زهکشی شده و غنی بیشتر است.

زغال اخته

کاشت بلوبریی در تابستان
کاشت زغال اخته در تابستان

زغال اخته برای داشتن رشد خوب، به خاکی اسیدی و حاصل‌خیز نیاز دارد. با وجود خاک مرطوب و نور کافی، گیاه زغال اخته به خوبی رشد می‌کند. زغال اخته گیاه محکمی است و نسبتا در برابر باد مقاوم است.

اگر در فکر این هستید که در تابستان چه محصولی بکاریم؟ می‌توانید این گیاه را به دو روش تکثیر کنید. کاشت بذر زغال اخته که تا میوه دادن آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد، و استفاده از قلمه زغال اخته که سریع تر به نتیجه و محصول می‌رسید.

همچنین زغال اخته حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C است که برای جوانسازی پوست مناسب است.

تمشک

کاشت تمشک در خانه
کاشت تمشک در خانه

تمشک میوه‌ای شبیه به شاه توت و توت فرنگی است که رنگ بسیار زیبایی دارد.

اگر رژیم لاغری دارید حتما تمشک را در برنامه غذایی خود اضافه کنید، چون سرشار از فیبر است که احساس سیری را افزایش می‌دهد و اشتها را کم می‌کند. همچنین تمشک دارای ویتامین سی است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

تمشک در مکان‌های گرم و مرطوب و در خاک اسیدی رشد می‌کند. این گیاه می تواند باد‌‌های کم را تحمل کند اما در برابر سرما مقاوم نیست؛ و اگر شرایط مناسب را فراهم کنید شما نیز می‌توانید این محصول را در تابستان بکارید.

تمشک دارای ریشه های کوتاه و چند ساله است. بنابراین حذف علف‌های هرز اطراف ریشه واجب است. در سال‌ اول فقط برگ تولید می‌کند و سپس گل و میوه می‌دهد.

این گیاه در برابر آفات آسیب‌پذیر است بنابراین خاکی که قبلا در آن گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان کاشته شده برای کاشت تمشک مناسب نیست. تمشک به آبیاری منظم نیاز دارد، پس در طول هفته خاک را بررسی کنید و اگر خشک بود آن را آبیاری کنید.

مراقبت از توت‌ها

آبیاری: آبیاری توت‌ها با توجه به آب و هوای محیط، متفاوت است. زمانی که برای اولین بار بوته‌های توت را در زمین کاشتید، خاک گیاه را یک یا دوبار در هفته بررسی کنید و زمانی که خاک خشک است توت را آبیاری کنید. بعد از گذشت چند ماه که بوته‌های توت، بالغ شدند به آب کمتری نیاز دارند.

نور خورشید: همه توت‌ها آفتاب زیاد را ترجیح می‌دهند. اما در نبود آفتاب زیاد، می‌توانند مقداری سایه را تحمل کنند. سایه برای بوته‌های توت مضر نیست اما با وجود سایه، میوه کمتری تولید می‌کند.

کود: می‌توانید برای افزایش عملکرد گیاه، کود اضافه کنید. اما به یاد داشته باشید کود دهی بیش از حد یا کود دهی در زمان نامناسب می‌تواند مانع از رشد گیاه شود.

کاشت هویج

کاشت هویج
کاشت هویج

در تابستان و هوای گرم بذر هویج را در خاک با فاصله 8 سانتی‌متری از هم بکارید و با یک لایه نازوک خاک بپوشانید. سپس آن را آبیاری کنید. بذر هویج پس از چند هفته جوانه می‌زند. برای داشتن هویجی خوش طعم و نازک باید محل کاشت هویج را عاری از علف‌های هرز نگهدارید؛ در کل هویج نیاز به مراقبت زیادی ندارد.

دو نوع هویج برای کاشت وجود دارد. نوع زودرس که در بهار کاشته می‌شود و حدود 10 هفته بعد آماده برداشت می‌شود، و نوع دیررس که در تابستان کاشته می‌شود و 14 تا 16 هفته بعد آماده برداشت می‌شود.

کاشت لوبیا سبز

سبزی مناسب کاشت در تابستان
سبزی مناسب کاشت در تابستان

اگر به این سوال فکر می‌کنید که در تابستان چه سبزی بکاریم؟ می‌توانید لوبیا سبز را مدنظر قرار دهید که اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای کاشت آن است. بذر‌های لوبیا را زمانی که دمای خاک حداقل 15 درجه سانتی گراد است، بکارید.

لوبیا سبز بهتر است به صورت بذر کاشته شود زیرا ریشه‌های آن بسیار نازک است و به سرعت رشد می‌کند. به همین دلیل نیازی به کاشت نشاء لوبیا سبز نیست. این گیاه در طول رشد خود به کود نیاز ندارد، چون نیتروژن مورد نیاز خود را می‌سازد. بنابراین بهتر است قبل از کاشتن بذر لوبیا و بعد از رشد گل لوبیا به آن کود بدهید.

برای کاشت لوبیا سبز باید بذر‌های لوبیا را در خاک به عمق 3 تا 5 سانت و با فاصله 40 سانتی از یکدیگر بکارید. هم‌چنین اطراف خاک گیاه لوبیا، مالچ بپاشید تا رطوبت را در خاک حفظ کند.

به طور منظم گیاه را آبیاری کنید؛ البته شرایط اقلیمی و بافت خاک در میزان آبیاری گیاه تاثیرگذار است. می‌توانید در کل تابستان لوبیا سبز بکارید، زیرا رشد سریع و زیادی دارد. کاشت لوبیا سبز بهتر است در خاکی با PH خنثی و زهکشی مناسب انجام شود.

کاشت ذرت

<yoastmark class=

ذرت یک خوراکی محبوب و یک محصول تابستانی است. این گیاه برای رشد بهتر خود به کود و آب فراوان نیاز دارد و بهتر است از باد‌ زیاد در امان باشد. برای کاشت باید دانه‌های ذرت را در خاکی با PH خنثی بکارید. توجه کنید حتما از بذر مطلوبی برای کاشت استفاده کنید.

این گیاه را نباید تشنه نگهدارید و مالچ‌پاشی کمک می‌کند رطوبت خاک در روز‌های گرم تابستان حفظ شود.

کاشت ذرت نیاز به فضای زیادی دارد و گرده‌افشانی در محیط‌های باز، بهتر انجام می‌شود. زمانی که بذر‌ها به اندازه 25 سانتی‌متر رشد کرد، کود نیتروژن را به آن اضافه کنید.

  کاشت خیار

کاشت سبزی در تابستان
کاشت سبزی در تابستان

در تابستان چه محصولی بکاریم؟ جواب این پرسش می‌تواند خیار باشد که یکی از سبزیجات محبوب و پرکاربرد در صنایع غذایی و بهداشتی است. اگر از این گیاه تابستانی به درستی مراقبت کنید، به محصول زیادی می‌رسید.

برای کاشت خیار باید مکانی را انتخاب کنید که در طول روز 6 تا 8 ساعت آفتاب دریافت کند، زیرا خیار نور و گرمای زیاد را دوست دارد. هم‌چنین خیار به خاک با PH خنثی و حاصل‌خیز نیاز دارد. بنابراین قبل از کاشت بذر به خاک، کود و کمپوست اضافه کنید.

خیار در تابستان رشد سریعی دارد به همین دلیل به آب بیشتری نیاز دارد. اگر آبیاری بذر خیار به خوبی انجام نشود بذرها خشک می شوند و از بین می‌روند.

زمانی که خیار به اندازه 8 تا 10 سانتی‌متر رشد کرد، آماده برداشت است. شما هر دو روز یکبار می‌توانید خیار را برداشت کنید؛ چون خیار به سرعت رشد می‌کند. اجازه ندهید خیار‌ها بیش از حد بزرگ شوند زیرا طعم تلخی پیدا می‌کند.

کاشت فلفل

کاشت فلفل در تابستان
کاشت فلفل در تابستان

به طور کلی فلفل گیاه کم آسیبی است و کاشت آسانی دارد. در هر نقطه که آفتاب کافی و خاکی با زهکشی مناسب باشد، می‌توانید فلفل بکارید. فلفل را می‌توان در گلدان و حتی نور کم پرورش داد، اما با وجود نور کافی محصول بیشتری دریافت می‌کنید.

بذر‌ها را در خاک به عمق یک سانتی متر و فاصله 8 سانتی‌متر بکارید؛ بذر فلفل در دمای 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند. البته زمان جوانه‌زنی بستگی به نوع بذر شما دارد. فلفل‌های شیرین تقریبا پس از 3 ماه بالغ می‌شوند و فلفل‌های تند 4 ماه بعد بالغ می‌شوند.

از طریق نشای فلفل نیز می‌توانید این سبزی تابستانه را بکارید و در مدت زمان کمتری به محصول برسید. اگر محصول پر بار می‌خواهید باید خاک فلفل مرطوب باشد. دقت کنید که آبیاری و گرمای بیش از حد باعث ریزش گل‌های فلفل می‌شود.

کاشت کدو سبز

نحوه کاشت کدو سبز
نحوه کاشت کدو سبز

کدو سبز را می‌توانید از طریق بذر و نشاء بکارید. بهترین زمان برای کاشت کدو سبز اواخر بهار تا اوایل تابستان است. هر چقدر شرایط نور، دما و آب مناسب باشد، محصول باکیفیت‌تری برداشت می‌کنید.

این گیاه به نور مستقیم خورشید با دمای بین 20 تا 30 درجه و خاکی زهکشی شده نیاز دارد. اضافه کردن کمپوست و کود حیوانی می‌تواند به رشد بهتر کدو سبز کمک کند. همچنین کدو سبز جزء گیاهانی است که به آبیاری زیادی نیاز دارد.

برای کاشت این سبزی تابستانی می‌توانید بذر‌ها را در خاک به عمق 2 تا 5 سانتی‌متر و فاصله 30 سانتی‌متر از هم بکارید. از زمان کاشت کدو سبز تا برداشت آن تقریبا 40 تا 70 روز طول می‌کشد و بهتر است در این مدت، نور و آب کافی را دریافت کند.

کاشت کدو حلوایی

کاشت کدو حلوایی
کاشت کدو حلوایی

دانه های کدو حلوایی را باید در خاک گرم بکارید. کاشت بذر کدو حلوایی را می‌توانید در اواسط بهار تا اواسط تابستان ادامه دهید. استفاده از نشاء کدو حلوایی به کار شما سرعت می‌دهد.

کدو حلوایی برای رشد به آفتاب و گرمای زیادی نیاز دارد بنابراین محلی را برای کاشتن بذر انتخاب کنید که کاملا آفتابگیر باشد. خاک کدو حلوایی باید مغذی باشد؛ بنابراین قبل از کاشت به آن کمپوست و کود اضافه کنید.

زمانی که خاک کدو حلوایی خشک شد باید آن را آبیاری کنید.

6 نکته در مورد کاشت سبزیجات تابستانی

1. در تابستان چه محصولی بکاریم؟ انواعی را انتخاب کنید که در منطقه شما رشد خوبی دارد، مثلا بامیه در مناطق جنوبی ایران رشد بهتری دارد.

2. قبل از کاشتن محصول، کمپوست و مواد آلی را به خاک اضافه کنید. این کار به حفظ آب و از بین رفتن علف‌های هرز کمک می‌کند.

3. برای کاهش تبخیر آب، گیاهان را صبح زود و شب‌ها آبیاری کنید. آبیاری قطره‌ای خاک را مرطوب نگه‌ می‌دارد و باعث رشد بهتر سبزیجات می‌شود.

4. برخی از گیاهان مانند فلفل، خیار یا کدو سبز  سایه‌های جزیی را دوست دارند؛ بنابراین در دمای خیلی زیاد می‌توانید از سایه‌بان برای آنها استفاده کنید.

5. محصولات را در اوایل و اواخر روز بچینید، زیرا تردتر و خوشمزه‌تر از سبزیجاتی است که در میانه روز چیده می‌شوند.

6. هنگام رسیدن محصولات آنها را بچینید. زیرا با بزرگ شدن بیش از حد سبزیجات تابستانی کیفیت آن کم می‌شود.

5 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x