در زمستان چه بکاریم؟ گیاهان قابل کاشت در فصل زمستان 

یکی از سوالات رایج افرادی که علاقه‌مند به کاشت گل و گیاه هستند این است که در زمستان چه بکاریم و چگونه از گیاهان قابل رشد در سرما نگهداری کنیم.

گیاهان مختلف در شرایط آب و هوایی بسیار متفاوتی رشد می‌کنند. در حالی که بعضی از گیاهان برای رشد و نمو به دمای بالا نیاز دارند، تعدادی از آن‌ها هوای خنک‌تر را ترجیح می‌دهند.

بنابراین حتی در فصل زمستان هم می‌توانید گیاهان و سبزیجات متنوعی را بکارید و از طعم و عطر آن‌ها لذت ببرید، به خصوص اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان‌های معتدلی دارد.

مقاله امروز ایده آل مگ به کاشت گیاه در زمستان اختصاص دارد و به معرفی گیاهانی می‌پردازد که می‌توانند سرما را تحمل کنند. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

کاشت مارچوبه در زمستان

مارچوبه اولین گیاهی است که در پاسخ به سوال در زمستان چه بکاریم به آن می‌پردازیم. کیفیت این گیاه سردسیری به آب و هوای محل کاشت آن بستگی دارد. مارچوبه در مناطقی که آب و هوای سرد دارند بهتر رشد می‌کند و آب و هوای گرم باعث کاهش کیفیت آن می‌شود.

کاشت مارچوبه در زمستان

مارچوبه از دو راه تکثیر می‌شود:

  • تکثیر از طریق بذر که به دو روش کشت مستقیم در زمین اصلی و کشت در خزانه (نشاء‌گیری و سپس انتقال به زمین اصلی) انجام می‌شود
  • تکثیر از طریق تاج گیاه که به دلیل هزینه بالا توصیه نمی‌شود.

برای کشت مستقیم، شیارهایی به عمق یک سانتی‌متر در زمین ایجاد کنید. بذرهای مارچوبه را درون این شیارها قرار دهید، روی آن‌ها خاک نرم بریزید و خوب آبیاری کنید. خیس کردن بذرها قبل از کاشت سرعت جوانه‌زنی را بیشتر می‌کند.

در روش دوم، باید مارچوبه را ابتدا در خزانه نشاء کرده و بعد از یک سال که ساقه‌های زیرزمینی تشکیل شدند، آن را به زمین اصلی منتقل کنید. مارچوبه دو سال بعد از انتقال نشاء قابل برداشت است. برداشت این گیاه در اوایل بهار انجام می‌شود.

نحوه مراقبت از مارچوبه

محل کاشت مارچوبه باید آفتاب‌گیر باشد. اگر در طول روز نور کافی به مارچوبه نرسد، با یک گیاه ضعیف مواجه می‌شوید که مستعد مشکلات فراوان است.

گیاه مارچوبه

برای بهبود خاک محل کاشت یک گیاه چندساله مانند مارچوبه که عمر طولانی دارد، باید وقت بگذارید. مخلوط پیت ماس، ماسه و خاک باغچه برای رشد مارچوبه مناسب است. مطمئن شوید که pH خاک در محدوده خنثی 6/5 تا 7 باشد.

هنگام آماده کردن بستر مارچوبه، کمپوست، کود ارگانیک همه منظوره و سنگ فسفات به آن اضافه کنید؛ همچنین خاک را به خوبی زهکشی کنید و از شر هر گونه علف هرز و سنگ‌های بزرگ در محل کاشت مارچوبه خلاص شوید.

برای غنی نگه داشتن خاک و کمک به تغذیه مارچوبه، کوددهی منظم توصیه می‌شود. کود فسفره در اواخر زمستان و کود پتاسه و ازته در فصل رشد به خاک اضافه می‌شوند.

مارچوبه به ویژه در ابتدای کاشت به آبیاری منظم نیاز دارد.در طول دو فصل اول رشد، هر هفته به آن 2/5 تا 5 سانتی‌متر آب بدهید و سپس میزان آبیاری را به حدود 2/5 سانتی‌متر در هفته کاهش دهید.

اگر مارچوبه در ابتدا آب کافی دریافت کند، در سال‌های آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد. از آبیاری قطره‌ای هم می‌توانید برای تامین نیازهای این گیاه استفاده کنید.

در طول فصل رشد، مارچوبه دمای 21/1 تا 29/4 درجه سانتی‌گراد در روز و 15/5 تا 21/1 درجه در شب را ترجیح می‌دهد.

در بهار زمانی که دمای خاک به 4/4 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، گیاه شروع به رشد شاخه‌ها می‌کند. هرگونه یخبندان پس از شروع رشد شاخه‌ها باعث آسیب می‌شود. ممکن است وقتی دما به بالاتر از 29/4 یا کمتر از 12/7 درجه برسد، سرعت رشد گیاه کم شود.

کاشت سیر در فصل سرما

از سایر گیاهان قابل رشد در زمستان می‌توان به سیر اشاره کرد که یک گیاه علفی و دائمی است. سیر به دو روش کرتی و جوی پشته کاشته می‌شود که روش جوی پشته ارجحیت دارد. در این روش سیرچه‌های متوسط از پیاز جدا می‌شوند.

کاشت سیر در زمستان

سیرچه‌ها در عمق 2/5 تا 5 سانتی‌متری زمین کاشته می‌شوند، به طوری که نوک آن‌ها به سمت بالا قرار بگیرد. هر چقدر آب و هوای منطقه سردتر باشد، سیرها باید در عمق بیشتری کاشته شوند. فاصله سیرچه‌ها از یکدیگر باید حدود 15 سانتی‌متر باشد و بین خطوط کشت باید 30 سانتی‌متر فاصله در نظر گرفت.

کاشت سیر با شروع سرما انجام می‌شود و وقتی حداقل 50 تا 75 درصد برگ‌های آن زرد شدند، زمان برداشت فرا می‌رسد.

نحوه مراقبت از سیر

زمینی که برای کاشت سیر انتخاب می‌شود باید نور کافی دریافت کند. یکی از عوامل مهم در رشد موفقیت‌آمیز سیر، کاشت آن در خاک غنی از مواد مغذی است که زهکشی خوبی داشته باشد و pH آن بین 6 تا 7 باشد.

نحوه مراقبت از گیاه سیر

سیر تقریبا در هر نوع خاکی که به خوبی زهکشی شده باشد قابل کشت است. خاک رسی برای کاشت سیر چندان مناسب نیست، اما می‌توان با اضافه کردن کود دامی به آن شرایط لازم برای کاشت گیاه را فراهم کرد. استفاده از کود اهمیت زیادی دارد. برای خاک‌های شنی از کودهای شیمیایی و برای خاک‌های رسی از کودهای دامی استفاده می‌شود.

سیر برای رشد به رطوبت کافی نیاز دارد. هر چقدر خاک سنگین‌تر باشد، فواصل آبیاری کوتاه‌تر می‌شود. آبیاری سیر باید تا یک ماه قبل از برداشت ادامه پیدا کند.

کاشت خردل در زمستان

خردل گیاهی است یک ساله از خانواده صلیبیان که در سه رنگ سفید، قهوه‌ای و سیاه یافت می‌شود و ارتفاع آن به 60 تا 100 سانتی‌متر می‌رسد.

کاشت خردل در زمستان

خردل از طریق بذری که از میوه گیاه گرفته شده است، تکثیر می‌شود. برای اینکه بذر گیاه بیشترین بهره را از رطوبت بهار ببرد و تا قبل از گرمای تابستان رشد کند، بهتر است در اواخر زمستان تا اوایل بهار کاشته شود.

بذرها را به مدت 24 ساعت در آب ولرم خیس کنید و آن‌ها را در خاک مرطوب و نرم، در عمق 2 تا 6 سانتی‌متری و به فاصله هشت تا 10 سانتی‌متری از یکدیگر بکارید. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند، باید سطح خاک را مرطوب نگه دارید.

خردل گیاهی است که به سرعت رشد می‌کند، از این‌رو بعد از یک تا دو ماه می‌توان آن را برداشت کرد. برگ‌های سبز خردل زمانی که اندازه آن‌ها تقریبا به 15 تا 20 سانتی‌متر می‌رسد، آماده برداشت هستند. دانه‌های خردل زمانی که به رنگ زرد درمی‌آیند، یعنی در ابتدای تابستان، برداشت می‌شوند.

نحوه مراقبت از خردل

خردل به خاک حاصلخیز و غنی و آبیاری متوسط و منظم نیاز دارد. این گیاه هم به آبیاری کم و هم به آبیاری زیاد حساس است.

نحوه مراقبت از خردل

خاک‌های سبک شنی بهترین شرایط را برای رشد خردل فراهم می‌کنند، اما ماسه‌های بسیار نرم و فاقد عناصر غذایی لازم برای کاشت آن مناسب نیستند و سرعت رشد را کاهش می‌دهند.

اگرچه خردل در برابر سایه جزئی مقاوم است، اما برای رشد مناسب به نور نیاز دارد. این گیاه باید در طول روز چهار تا 6 ساعت به نور خورشید دسترسی داشته باشد.

کاشت نخود در زمستان

گیاه دیگری که در پاسخ به سوال در زمستان چه بکاریم می‌توان از آن نام برد، نخود است که به دلیل داشتن پروتئین ارزش غذایی بالایی دارد. بهترین زمان برای کشت این گیاه در مناطق معتدل و گرمسیری اواخر پاییز و در مناطق سردسیر اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

کاشت نخود در زمستان

بذرهای نخود در عمق 2/5 تا 6 سانتی‌متری زمین و در فاصله 15 سانتی‌متری از یکدیگر کاشته می‌شوند. سطح مورد کشت باید حاصلخیز و عاری از هر گونه علف هرز باشد.

برداشت نخود زمانی انجام می‌شود که رنگ غلاف‌های آن به کرم یا قهوه‌ای مایل به زرد تغییر کند. در زمان برداشت، رطوبت بذر گیاه باید 10 تا 12 درصد باشد.

نحوه مراقبت از نخود

بهتر است نخود را در همان مکانی که سال قبل سایر حبوبات را پروش داده‌اید، نکارید. خاک حاصلخیز با زهکشی خوب برای رشد نخود ضروری است. خاک‌های رسی و سنگین برای این گیاه مناسب نیستند.

نحوه پرورش نخود و مراقبت از آن

نخود می‌تواند در محدوده pH بین 5/3 تا 7 رشد کند، اما pH حدود 6 برای آن ایده‌آل است. این گیاه باید روزانه 6 تا 8 ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد و خاک آن همیشه مرطوب باشد.

استفاده درست از کود در رشد گیاه نخود نقش بسزایی دارد. کود فسفر پتاسیم‌دار به افزایش محصول کمک می‌کند.

میزان آبیاری نخود به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد. هم کم آبی و هم آبیاری بیش از حد به گیاه صدمه می‌زند.

کاشت کاهو در فصل سرما

وقتی می‌پرسید در فصل زمستان چه بکاریم کاهو یکی از بهترین گیاهانی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

کاشت کاهو در فصل سرما

برای کشت کاهو از طریق بذر، بذرها را بین یک دستمال مرطوب و در یک کیسه فریزر گذاشته و به مدت سه هفته در طول روز در طبقه پایین یخچال و در طول شب در دمای اتاق نگهداری کنید تا جوانه بزنند؛ سپس آن‌ها را در ردیف‌هایی به فاصله 30 تا 50 سانتی‌متری از یکدیگر بکارید.

اگر می‌خواهید در فصل زمستان اقدام به کاشت کاهو کنید، باید مراحل رشد و نموی گیاه را از داخل خانه یا گل‌خانه شروع کنید. کف گلدانی که برای کشت بذر در نظر گرفته‌اید را سوراخ کنید و آن را با لایه نازک از سنگ‌ریزه بپوشانید. روی سنگ‌ریزه‌ها خاک بریزید و در هر گلدان دو تا سه بذر بکارید.

30 تا 90 روز طول می‌کشد که کاهو آماده برداشت شود. بهتر است گیاه را به طور کامل از خاک خارج نکنید، بلکه آن را از فاصله 1/5 سامتی‌متری بالای ریشه ببرید تا امکان رشد دوباره وجود داشته باشد.

نحوه مراقبت از کاهو

کاهو در هر خاکی رشد می‌کند، اما خاک‌های سبک، شنی و رسی با زهکشی خوب بهترین شرایط را برای رشد آن‌ فراهم می‌کنند. کودهای فسفره رشد ریشه‌های گیاه را تقویت می‌کنند و کودهای پتاسه تردی برگ‌های آن را افزایش می‌دهند.

نحوه مراقبت از کاهو

خاک محل کشت کاهو باید همیشه مرطوب باشد؛ بنابراین، آبیاری منظم را فراموش نکنید. کمبود آب و خشکی بیش از حد خاک رشد گیاه را متوقف می‌کند و باعث خشک شدن حاشیه برگ‌ها می‌شود.

کاهو به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد. نور مستقیم خورشید باعث زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

کاشت چغندر در زمستان

محصول دیگری که تصمیم داریم در پاسخ به سوال در زمستان چه بکاریم به آن بپردازیم، چغندر است.

کاشت چغندر در فصل زمستان

اگر در مناطق معتدل و سردسیر زندگی می‌کنید، بهتر است چغندر را از بهار تا پاییز بکارید و اگر ساکن  مناطق گرمسیر هستید، می‌توانید از پاییز تا بهار اقدام به کاشت آن کنید. البته در تمام فصول سال امکان کاشت این گیاه در گلدان وجود دارد.

برای اینکه بذر چغندر سریع‌تر جوانه بزند، آن را چند ساعت در آب ولرم خیس کنید. باغچه را شخم بزنید و بذرها را در عمق یک تا دو سانتی‌متری خاک و با فاصله پنج سانتی‌متری از یکدیگر بکارید. روی بذرها خاک و کود حیوانی بریزید و آن‌ها را آبیاری کنید.

برای کاشت چغندر در گلدان، داخل یک گلدان بزرگ سفالی مخلوط خاک لومی و کود پوسیده بریزید و بذرها را در عمق سه سانتی‌متری خاک بکارید.

معمولا چغندر هفت هفته بعد از جوانه زدن آماده برداشت است. زمانی که قطر چغندر به پنج تا 6 سانتی‌متر رسید، می‌توانید آن را برداشت کنید.

نحوه مراقبت از چغندر

خاک‌ لومی شنی، پیت ماس و خاک باغچه شرایط مساعد برای رشد چغندر را فراهم می‌کنند، اما خاک‌های متراکم و سنگین باعث بد شکل شدن ریشه‌ها می‌شوند.

نگهداری از گیاه چغندر

pH بین 6/8 تا 7/2 برای رشد چغندر مناسب است. خاک‌هایی که pH آن‌ها بسیار پایین است باید با افزودن آهک اصلاح شوند. در صورت مناسب بودن خاک، غالبا این گیاه به کود اضافی نیاز ندارد.

چغندر تا زمانی که جوانه بزند باید به طور منظم آبیاری شود و بعد از آن می‌توان میزان آبیاری را کاهش داد. اگر بذرها را در گلدان کاشتید، مراقب باشید آب اضافی از آن خارج شود. آبیاری بیش از حد به ریشه گیاه صدمه می‌زند.

چغندر در طول روز باید هشت ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. این گیاه هوای خنک را ترجیح می‌دهد و شرایط آب و هوایی نامناسب باعث کاهش کیفیت آن می‌شود.

کاشت کلم بروکلی در فصل سرما

از آنجا که کلم بروکلی فواید زیادی برای سلامتی دارد، در پاسخ به سوال در زمستان چه بکاریم باید به آن اشاره کرد. کلم بروکلی گیاهی است از تیره چلیپاییان که در سال اول و قبل از اینکه غنچه‌ها باز شوند برداشت می‌شود.

کاشت بروکلی در زمستان

برای کاشت کلم بروکلی، یک گلدان کوچک را با مواد ضدعفونی‌کننده بشویید و در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. گلدان را با پرلیت، خاک استریل و پیت ماس پر و خاک را کاملا مرطوب کنید.

دو بذر در هر گلدان بکارید و روی آن‌ها 6 میلی‌متر خاک بریزید. روی سطح خاک آب بپاشید و گلدان را با پلاستیک بپوشانید. بعد از پنج تا هفت روز که بذرها جوانه زدند، پلاستیک را از روی گلدان بردارید و آن را در جایی که نور آفتاب دریافت کند قرار دهید.

وقتی ارتفاع نهال‌ها به 15 سانتی‌متر رسید، می‌توانید آن‌ها را به باغچه منتقل کنید. بین بروکلی‌ها 30 تا 60 سانتی‌متر و بین ردیف‌های کشت 60 تا 90 سانتی‌متر فاصله در نظر بگیرید.

نحوه مراقبت از کلم بروکلی

کلم بروکلی برای رشد به خاک حاصلخیز و کمی اسیدی (pH بین 6 تا 7) که به خوبی زهکشی شده باشد، نیاز دارد. استفاده از کود با درصد نیتروژن بالا به نفع گیاه است و به رشد آن کمک می‌کند.

نحوه مراقبت از کلم بروکلی

بعد از کاشت حتما خاک را به خوبی آبیاری کنید. کلم بروکلی برای رشد به 2/5 تا 5 سانتی‌متر آب در هفته نیاز دارد، با این حال وقتی به دوره رشد و بلوغ می‌رسد باید میزان آبیاری کمتر شود. اضافه کردن یک لایه مالچ روی خاک به حفظ رطوبت خاک و خنک نگه داشن آن کمک می‌کند.

مراقب باشید هنگام آبیاری سر گیاه خیس نشود، چون باعث پوسیدگی آن می‌شود.

کاشت کلم پیچ در زمستان

این سوال که در زمستان چه بکاریم می‌تواند پاسخ‌های متنوعی داشته باشد که یکی از آن‌ها کلم پیچ است. کلم پیچ از طریق بذر و به دو روش کاشته می‌شود.

کاشت کلم پیچ در سرما

بذرهای گیاه را 24 ساعت خیس کنید و در گلدان حاوی پیت ماس و کوکوپیت و در عمق یک سانتی‌متری خاک بکارید. روی بذرها خاک بریزید و سطح آن را با آبپاش مرطوب کنید. وقتی ارتفاع بذرها به 10 تا 15 سانتی‌متر رسید، می‌توانید آن‌ها را به باغچه منتقل کنید.

روش دیگر آن است که از همان ابتدا کار کشت کلم پیچ را از باغچه شروع کنید. برای کاشت مستقیم بذرها در باغچه، باید آن‌ها را در عمق سه سانتی‌متری زمین و در فاصله 50 سانتی‌متری از یکدیگر بکارید.

زمانی که گیاه به اندازه طبیعی می‌رسد، حالت گرد به خود می‌گیرد و برگ‌های آن محکم روی هم می‌پیچند برای برداشت آماده است.

نحوه مراقبت از کلم پیچ

خاک مناسب برای کشت کلم پیچ خاکی است که pH آن بین 6/5 تا 7/5 باشد. pH خاک‌های اسیدی را می‌توان با افزودن مقداری آهک بالا برد. کوددهی به صورت هفت روز یک‌بار یا یک بار در ماه باعث تقویت رشد گیاه می‌شود.

مراقبت از کلم پیچ در فصل زمستان

خاک باید همیشه مرطوب باشد، اما بیش از حد خیس نباشد که به ریشه گیاه آسیب بزند. گلدانی که از آن برای کاشت کلم پیچ استفاده می‌کنید باید زهکشی مناسب داشته باشد تا آب اضافی خارج شود.

کاشت گل کلم در زمستان

وقتی این سوال مطرح می‌شود که در زمستان چه بکاریم، یکی از بهترین گیاهانی که به ذهن خطور می‌کند، گل کلم است. خواص گل کلم بسیار زیاد است و این گیاه برای سلامتی فایده زیادی دارد.

کاشت گل کلم در مناطق سردسیر در فصل بهار و در مناطق گرم در فصل پاییز و زمستان صورت می‌گیرد و تقریبا سه تا چهار ماه بعد از کاشت بذر، محصول به مرحله برداشت می‌رسد.

کاشت گل کلم

برای کاشت گل کلم بهتر است از نشاء گیاه استفاده کنید. برای تهیه نشاء، بذرها را در گلدان و در فاصله دو تا سه سانتی‌متری از یکدیگر قرار دهید، روی آن‌ها خاک سبک بریزید و با آبپاش آبیاری کنید.

بعد از آماده شدن نشاء، هر یک از آن‌ها را به یک گلدان حاوی خاک باغچه، پیت ماس و پرلیت منتقل کنید؛ سپس گلدان را آبیاری کنید و در یک محل پرنور قرار دهید. اگر می‌خواهید نشاء را در باغچه بکارید، سطح کشت را قبل از انتقال نشاء شخم بزنید.

قبل از انتقال نشاء به باغچه، هر روز آن را برای مدت کوتاهی به فضای بیرون ببرید تا با شرایط جدید سازگار شود. این کار را از یک ساعت در روز شروع کنید و طی یک هفته مدت زمان آن را به تدریج افزایش دهید.

نحوه مراقبت از گل کلم

زمین محل کشت گل کلم باید زهکشی مناسب داشته باشد، pH آن بالای 6 باشد و با کوددهی تقویت شود. اگر خاک اسیدی بود، باید برای افزایش pH به آن کمی آهک اضافه کنید.

نحوه مراقبت از گل کلم

گل کلم برای رشد و نمو به رطوبت نیاز دارد. هر هفته گیاه را به اندازه 2/5 تا 4 سانتی‌متر آبیاری کنید. اگر خاک شنی است، آبیاری باید بیشتر از یک بار در هفته انجام شود. مالچ‌پاشی در زمان رشد گل کلم به حفظ رطوبت کمک می‌کند.

در صورتی که گل کلم هنگام رشد در معرض نور خورشید قرار بگیرد، تیره می‌شود. برای اینکه گل کلم کاملا سفیدی داشته باشید، باید از روش بلانچ استفاده کنید. وقتی سر گل کلم به اندازه تخم‌مرغ است، برگ‌های خود گیاه را روی آن خم کنید تا در یک محیط سایه به رشد خود ادامه دهد.

کاشت هویج در فصل سرما

هویج آخرین گیاهی است که در پاسخ به سوال در زمستان چه بکاریم از آن نام می‌بریم. هویج یک سبزی ریشه‌ای، ترد، خوشمزه و بسیار مغذی است که گفته می‌شود فواید زیادی برای سلامتی دارد.

کاشت هویج در زمستان

بذر هویج در مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان و در مناطق سردسیر در بهار کاشته می‌شود. بذرهای این گیاه کوچک و به رنگ خاکستری و سبز هستند و معمولا به دلیل داشتن خار به هم می‌چسبند. قبل از کاشت، باید بذرها را کمی به یکدیگر بمالید تا از هم جدا شوند.

بذر هویج باید به صورت مستقیم در زمین اصلی، به شکل ردیفی و در عمق یک سانتی‌متری کاشته شود، به طوری که بین بذرها 5 تا 10 سانتی‌متر و بین ردیف‌ها حدود 30 سانتی‌متر فاصله باشد.

رشد هویج تقریبا 50 تا 75 روز طول می‌کشد و در بیشتر موارد در کمتر از سه ماه به مرحله برداشت می‌رسد.هر زمان که اندازه گیاه به مقدار دلخواه رسید، می‌توانید آن را برداشت کنید.

نحوه مراقبت از هویج

هویج خاکی را ترجیح می‌دهد که به خوبی زهکشی شده است، pH خنثی دارد و غنی از مواد مغذی است. خاک محل کشت این گیاه باید سبک و شنی و فاقد هر گونه سنگ یا کلوخ باشد، چرا که وجود سنگ باعث تغییر شکل ریشه‌ها می‌شود.

پرورش هویج در خانه

خاک محل کشت هویج باید همیشه مرطوب (و نه خیس) باشد، به طوری که وقتی دست خود را به اندازه یک بند انگشت در خاک فرو می‌برید رطوبت را حس کنید. استفاده از مالچ به حفظ رطوبت و خنک نگه داشتن خاک کمک می‌کند و سرعت جوانه‌زنی را افزایش می‌دهد.

پنج تا 6 هفته بعد از کاشت، از کودهایی که حاوی پتاسیم و فسفات بالا و نیتروژن کم هستند برای تغذیه گیاه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از کود با درصد نیتروژن بالا باعث چنگالی شدن ریشه‌ها می‌شود.

اگرچه هویج می‌تواند در سایه جزئی هم به رشد خود ادامه دهد، اما نور کامل خورشید شرایط مطلوب‌تری را برای رشد آن فراهم می‌کند.

کلام پایانی

بعضی از گیاهان گرمادوست هستند و بعضی دیگر آب و هوای معتدل یا حتی سرد را ترجیح می‌دهند. کشت گیاه در فصول مختلف سال اصول خاصی دارد که رعایت آن‌ها به کسب بهترین نتیجه کمک می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که در زمستان چه بکاریم پاسخ داده و شما را با نحوه پرورش گیاهان در زمستان آشنا کنیم. اگر تجربه کاشت گیاه در ماه‌های سرد سال را دارید، خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان ایده آل مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در فصل سرما چه بکاریم؟

در فصل زمستان باید به سراغ گیاهانی بروید که قابلیت تحمل سرما را داشته باشند، مانند مارچوبه، سیر، خردل، نخود، سبزیجات خانواده کلم و هویج.

گیاهان قابل کاشت در زمستان چه زمانی آماده برداشت هستند؟

زمان برداشت گیاه به سرعت رشد آن بستگی دارد. اگر گیاه قبل از سرمای شدید زمستان رشد کافی داشته باشد، می‌توانید در همان فصل اقدام به برداشت آن کنید.

چه گیاهانی را باید در فصل سرما به داخل خانه آورد؟

اگر در گلدان گل و گیاه کاشته‌اید، بهتر است از گیاهانی که به هوای گرم نیاز دارند در داخل خانه نگهداری کنید و گیاهان نیازمند نور زیاد را با در نظر گرفتن عایق مناسب در فضای بیرون از منزل بگذارید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x