انواع میوه ها چه ویتامین هایی دارند؟ جدول ویتامین ها در میوه‌ها

ویتامین برگرفته شده از کلمه‌ یونانی ویتا است که معنی «زندگی» می دهد. شاید این به خوبی نشان دهد که ویتامین‌ها برای ادامه حیات و زندگی چقدر لازم و ضروری هستند. بدن انسان به 13 نوع ویتامین نیاز دارد. کمبود هر کدام از آنها در بدن باعث ایجاد بیماری می شود؛ همان‌طور که مصرف زیاد آن هم مشکلاتی را به‌دنبال دارد.

مردم دنیای باستان به رابطه بین میوه‌ها و سلامتی بدن پی برده بودند. هرچند که نمی‌دانستند یک میوه چطور می‌تواند به عملکرد بهتر بدن کمک کند. امروزه اهمیت ویتامین میوه ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما ممکن است این پرسش ذهن‌تان را درگیر کرده باشد که انواع میوه‌ها چه ویتامین‌هایی دارند؟

ویتامین c در میوه‌ها

ویتامین سی در تقویت سیسنم ایمنی بدن نقش دارد. ویتامین c یا اسکوربیک اسید، یکی از ویتامین های محلول در آب است که بدن انسان قادر به ساختن آن نیست. باتوجه به اینکه بدن به آن نیاز دارد، باید با خوردن ویتامین میوه‌ها و مواد غذایی آن را دریافت کند.

ویتامین c به‌عنوان آنتی اکسیدان در بدن ایفای نقش می‌کند و از سلول های بدن در برابر آسیب های شیمیایی مضر حفاظت می‌کند. همچنین به قوی شدن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و دشمنی سرسخت برای سرماخوردگی به شمار می آید.

در جدول ویتامین میوه ها، برای تامین ویتامین سی می‌توان از محصولات زیر استفاده کرد:

پرتقال

پرتقال منبعی غنی از ویتامین سی در خود دارد و می‌توان آن را به صورت‌های مختلف مصرف کرد.

این میوه خوشمزه برای مقابله با بیماری‌هایی چون سکته مغزی، آسم، آلرژی و سرماخوردگی گزینه‌ای بسیار ایده‌آل است. شاید برای همین هم بوده که این میوه اختصاص به فصل‌های سرد سال دارد، چرا که در این فصول بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی از هر سو به بدن حمله کرده و مقاومت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد.

هر 100 گرم پرتقال، حاوی 53 میلی‌گرم ویتامین c است. بنابراین اگر یک لیوان آب پرتقال میل کنید، 124 میلی‌گرم ویتامین c دریافت می‌کنید.

لیمو ترش

وقتی صحبت از ویتامین c می‌شود، از لیمو ترش به عنوان یکی از غنی‌ترین میوه‌ها یاد می‌شود. این میوه یک منبع قوی برای ویتامین c است که می‌توان آن را به صورت آبمیوه طبیعی، اسموتی و اضافه کردن به غذا استفاده کرد.

لیمو ترش مقاومت سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها طوری بالا می‌برد که حتی برای آن افسانه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند سرطان را نیز درمان کند. هر 100 گرم لیمو ترش، حاوی 77 میلی گرم ویتامین c است. هر چقدر این میوه تازه‌تر باشد، مقدار ویتامین c آن بیشتر است.

کیوی

این میوه پشمالوی کوچک نیز یکی دیگر از معروف‌ترین منابع تامین ویتامین c و جز بهترین میوه‌ها از لحاظ داشتن انواع ویتامین‌ها است.

کیوی سیستم ایمنی را تقویت کرده و احتمال ابتلا به کلسترول خون را از بین می‌برد. اگر فردی که مبتلا به کمبود ویتامین c است، به مدت چهار هفته و روزانه دو عدد کیوی بخورد، مشکل کمبود ویتامین c را جبران می‌کند. در هر 100 گرم کیوی، 93 میلی‌گرم ویتامین c وجود دارد.

گریپ فروت

گریپ فروت از آن دست میوه‌هایی است که همیشه به عنوان دارو از آن یاد شده است. در سال‌های نه چندان دور مردم منتظر بودند تا این میوه جادویی به بازار بیاید و دردهایشان را درمان کند.

گریپ فروت حاوی مقدار زیادی ویتامین c است، به طوری که در نصف گریپ فروت 45 میلی‌گرم ویتامین c وجود دارد. احتمالا از همین جهت بوده که چنین جایگاهی را بین مردم گذشته داشته است.

خرمالو

خرمالو یک نوبرانه پاییزی است که بین بچه‌های دهه شصت بسیار محبوب بود. به‌طور کلی انواع ویتامین‌ها در میوه‌ها وجود دارد اما درصد ویتامین یک میوه ممکن است از دیگر میوه‌ها بیشتر یاشد. خرمالو یکی از میوه‌های بسیار محبوب تامین کننده ویتامین c است. هر 100 گرم خرمالو، 66 میلی‌گرم ویتامین سی را درون خود جای داده است.

ویتامین میوه ها

توت فرنگی

شاید ظاهر زیبای توت فرنگی باعث شده تا کمتر کسی آن را به‌عنوان یک منبع غنی از ویتامین c نگاه کند. با آگاهی از اینکه هر میوه چه ویتامینی دارد، می‌توان ظرف میوه‌ای غنی از ویتامین‌ها را فراهم آورد. توت فرنگی یک بمب ویتامین سی محسوب می‌شود که در هر 100 گرم آن 59 میلی‌گرم ویتامین سی وجود دارد.

آناناس

آناناس هم یکی دیگر از میوه‌هایی است که می‌تواند به خوبی ویتامین c بدن را تامین کند. در هر یک فنجان آناناس 78.8 میلی گرم ویتامین سی وجود دارد.

طالبی

طالبی هرچند مقدار زیادی ویتامین c دارد، اما چندان به این مساله معروف نیست. در هر فنجان آب طالبی 58.7 میلی‌گرم ویتامین c وجود دارد. پس خوردن طالبی باید جدی گرفته شود.

انبه

انبه یکی از میوه‌های گرمسیری است که طرفداران زیادی دارد. انبه می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و چشم را در برابر اشعه‌های نور خورشید محافظت کند. هر انبه شیرین و آبدار حاوی 122 میلی ‌گرم ویتامین سی است.

پاپایا

پاپایا از جمله میوه‌های سرشار از ویتامین c است. هر یک دانه از این میوه کوچک با ظاهر زیبا و خاص خود، دارای 95 میلی‌گرم ویتامین c است.

بلوبری

از بلوبری به‌عنوان یک ابر غذا نام برده می‌شود. بلوبری کالری کمی داشته و سرشار از ویتامین C است.

ویتامین A در میوه‌ها

ویتامین آ کارکردهای بسیاری برای بدن دارد که مهم ترین آن بهبود بینایی چشم است. در داستان‌های شاهنامه آمده است وقتی کاووس شاه نابینا شد، رستم جگر دیو سفید را به او خوراند تا بینایی‌اش بازگردد. امروزه ثابت شده که جگر یک منبع غنی برای ویتامین A است. احتمالا اجداد باستانی ما هم به این معجزه پنهان پی برده بودند.

ویتامین A همچنین باعث رشد جنین، تقویت سیستم ایمنی و مقابله با سلول های سرطانی می‌شود. میوه‌ها یکی از اصلی‌ترین منابع ویتامین آ به شمار می‌روند.

در جدول ویتامین میوه ها، میوه‌های زیر حاوی ویتامین آ هستند:

ویتامین میوه ها

انبه

انبه از آن دست میوه‌هایی است که منبع بسیاری از ویتامین‌ها از جمله ویتامین A است. هر یک فنجان از این میوه خوش رنگ گرمسیری می‌تواند 35 درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین نماید. در هر 100 گرم انبه، 54 میکروگرم ویتامین A وجود دارد.

گرمک

گرمک از خانواده خربزه، ملون و طالبی است که پوستی کرم رنگ و بدون خط دارد و درونش گوشتی زرد رنگ و شیرین است. هر 100 گرم از این میوه حاوی 169 میکروگرم ویتامین A است.

هندوانه

هندوانه، پادشاه میوه‌های تابستانی نیز از این قافله عقب نمانده و حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین A است. در هر 100 گرم هندوانه 58 میکروگرم ویتامین A وجود دارد.

زردآلو

زردآلو هم یکی از میوه های محبوب فصل تابستان است که نه تنها خواص بسیاری دارد، بلکه استفاده‌های گوناگونی هم از آن می شود. با خوردن یک زردآلو می‌توان انواع ویتامین‌ها که در میوه‌های متعدد وجود دارد را یکجا تامین کرد. این میوه خوشمزه یک منبع غنی برای ویتامین A به شمار می‌رود. در هر 100 گرم از آن حدود 96 میکروگرم ویتامین A وجود دارد.

گریپ فروت

گریپ فروت همیشه به عنوان یک میوه دارویی در بین مردم شناخته شده است. این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین A است. هر چند این میوه کمی مزه تلخ دارد، اما باعث نمی شود از خوردن آن صرف نظر کرد. هر یک عدد گریپ فروت 100 گرمی به طور متوسط حاوی 58 میکروگرم ویتامین A است.

نارنگی

نارنگی میوه‌ای است که همه آن را دوست دارند. این میوه منبعی غنی برای ویتامین A محسوب می‌شود. هر 100 گرم نارنگی به طور متوسط 34 میکروگرم ویتامین A دارد.

شلیل

شلیل هم‌خانواده هلو به شمار می آید. شلیل ها انواع گوناگونی دارند و حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند. در هر 100 گرم شلیل 17 میکروگرم ویتامین A وجود دارد.

ویتامین E در میوه‌ها

ویتامین ای یکی از انواع ویتامین‌ها در میوه‌هایی است که به‌صورت محلول در چربی بوده و دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است.

ویتامین ای بدن را در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد مصون نگه می‌دارد و باعث پیشگیری از ابتلا به استرس اکسیداتیو می‌شود. خوشبختانه میوه‌ها منبع خوبی برای جبران کمبود ویتامین E هستند.

در جدول ویتامین میوه ها، از میوه های زیر می‌توان به عنوان منبع ویتامین ای استفاده کرد:

ویتامین انواع میوه ها

سیب

سیب یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های منبع ویتامین E محسوب می‌شود. سیب میوه فصل تابستان است؛ اما در دیگر فصل ها نیز می‌توان به آن دسترسی داشت. هر 100 گرم سیب حاوی 2.1 میلی‌گرم ویتامین E است.

آووکادو

این میوه خوشرنگ با طعم خاصش خیلی وقت نیست که در سبد میوه های ایرانی‌ها جای گرفته است. آووکادو را می‌توان به‌صورت خام و پخته و همراه با غذا میل کرد. در هر 100 گرم از آووکادو 2.1 میلی‌گرم ویتامین E وجود دارد.

انبه

انبه از آن دست میوه هایی است که همه چیز در خود دارد. انبه به‌غیر از ویتامین ‌های A و C حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. این میوه گرمسیری در 100 گرم، 0.9 میلی‌گرم ویتامین E دارد.

کیوی

کیوی هم از جمله میوه‌های مشترک میان انواع ویتامین هاست. کیوی همچنین حاوی ویتامین E است به طوری که در هر 100 گرم از آن 1.5 میلی‌گرم ویتامین E وجود دارد.

شاه‌توت

کمتر کسی است که علاقه‌ای به شاه توت نداشته باشد. این میوه سخاوتمند در هر 100 گرم حاوی 1.2 میلی‌گرم ویتامین E است.

مویز سیاه

انگور شبیه آچار فرانسه میوه‌هاست. به هر شکلی دربیاید یک خاصیت جدید به آن اضافه می‌شود. انگور سیاه را می‌توان خشک و با آن مویز درست کرد. مویز یک منبع قوی برای ویتامین E است. هر 100 گرم مویز حاوی 1.0 میلی گرم ویتامین E است.

زغال اخته خشک شده

زغال اخته یک میوه کوهستانی با ظاهری خاص و زیباست. زغال اخته ترش مزه است و معمولا به صورت ترشی و کمپوت استفاده می‌شود. از زغال اخته خشک به‌عنوان منبع ویتامین E یاد می‌کنند. هر 100 گرم زغال اخته خشک شده حاوی 2.1 میلی‌گرم ویتامین E است.

زیتون

زیتون از آن دسته خوراکی‌های ارزشمند است که انواع ویتامین‌ها را در خود جای داده است. زیتون یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های روی کره زمین شناخته می‌شود. مشخص نیست اجداد انسان از چه زمانی به قدرت‌های درونی زیتون پی برد اما حتی در کتاب‌های آسمانی به آن اشاره شده است. امروزه زیتون طرفداران زیادی دارد و این میوه کوچک، یک منبع فوق‌العاده قوی از ویتامین E شناخته می‌شود. در هر 100 گرم زیتون 3.8 میلی‌گرم ویتامین E وجود دارد.

زردآلو

زردآلو هم یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های جهان است که بشر از همان ابتدا به آن علاقه‌مند شد. زردآلو خاصیت‌های فراوانی دارد و انواع مختلفی از ویتامین‌ها را در خود جای داده است. یکی از ویتامین‌های درصد بالای زردآلو، ویتامین ای است. هر 100 گرم زردآلو حدود 0.9 میلی‌گرم ویتامین ای را در خود دارد.

تمشک

تمشک یک میوه وحشی جنگلی است که هم اکنون به صورت گلخانه‌ای کشت می‌شود. بوته‌های کوچک و بزرگ تمشک، در حاشیه رودخانه‌ها و باغ‌ها وجود دارد. تمشک جنگلی در اواخر تابستان میوه می‌دهد. تمشک منبع خوبی برای ویتامین E محسوب می‌شود که هر 100 گرم از آن حاوی 0.9 میلی‌گرم ویتامین E است.

ویتامین D در میوه‌ها

ویتامین دی یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان است که می‌تواند آن را مستقیما از نور خورشید دریافت کند. اما سبک زندگی امروزی به علاوه آپارتمان‌های کوچک با پرده‌های همیشه کشیده شده، باعث شده تا این ویتامین ضروری به بدن خیلی از افراد نرسد. اما انواع ویتامین‌ها در میوه‌های طبیعی وجود دارد که به‌راحتی در دسترس افراد هستند.

ویتامین D باعث جذب کلسیم، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و رشد استخوان‌ها می‌شود. اگر بدن انسان با کمبود ویتامین دی روبه‌رو شود، سلامت استخوان‌ها به خطر افتاده و باعث بروز ناهنجاری‌های استخوانی مانند نرمی استخوان در کودکان و بیماری استئومالاسی در بزرگسالان می‌شود.

چون در حال حاضر افراد زیادی را می‌توان یافت که با مشکل کمبود ویتامین D در بدن روبه‌رو هستند، مکمل‌های دارویی و غذایی زیادی برای جبران کمبود این ویتامین در بدن پیشنهاد شده است. هر چند همواره به میوه‌ها به چشم منابعی از انواع ویتامین ها نگاه می‌کنند؛ اما باید بدانید که میوه‌های کمی حاوی ویتامین D هستند.

در جدول ویتامین میوه ها، این‌ها دارای ویتامین دی هستند:

برگ هلو و زرآلود

با مصرف هلو و زردآلو به‌صورت خشکبار می‌توان بخشی از کمبود ویتامین D بدن را جبران کرد. برگ هلو و زردآلو با تامین ویتامین دی بدن از اختلالات تیروئیدی جلوگیری می‌کنند.

آووکادو

آووکادو منبعی خوب برای انواع ویتامین‌ها در میوه‌های مختلف به شمار می‌رود، اما به خودی خود فاقد ویتامین D است. آووکادو نقش یک دستیار و کمکی را برای جذب ویتامین D ایفا می‌کند. مصرف آووکادو به بدن کمک می‌کند تا بتواند ویتامین D مورد نیاز خود را از دیگر غذاها دریافت کند.

موز

موز نیز مانند سایر میوه‌ها فاقد ویتامین D است؛ اما مقدار زیادی پتاسیم و کمی منیزیم دارد. منیزیم موجود در موز به بدن کمک می‌کند تا ویتامین D را به خوبی دریافت و وارد خون نماید.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه ب به دسته ای از ویتامین‌ها گفته می‌شود که محلول در آب بوده و نقش مهمی در فرایند متابولیسم سلولی دارند. هشت نوع ویتامین B وجود دارد که به تمام آن‌ها در کنار یکدیگر، ویتامین ب کمپلکس می‌گویند و شامل تیامین ب۱، ریبوفلاوین ب۲، نیاسین ب۳، پانتوتنیک اسید ب۵، پیریدوکسین ب۶، بیوتین ب۷، فولات ب۹ و کوبالامین ب۱۲ می‌شود.

این ویتامین‌ها هرکدام عملکرد مخصوص به خود را دارند و در صورت کمبود یکی از آن‌ها در بدن، مشکلات جدی برای فرد به وجود می‌آید. بدن قادر نیست تا ویتامین های گروه ب را بسازد، از این رو برای دریافت این ویتامین‌ها نیاز به خوردن مواد حاوی آن‌ها را دارد.

در جدول ویتامین میوه ها، می‌توان میوه‌های زیر را خورد تا ویتامین ب وارد بدن شود:

ویتامین B1

ویتامین B1 یا تیامین، از دسته خانواده ویتامین‌های گروه ب است که کارش آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات است. همچنین اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب و سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد.

آناناس

آناناس حاوی مقدار زیادی ویتامین B1 است که می‌تواند کمبود این ویتامین را در بدن جبران کند. در هر 100 گرم آناناس 0.13 میلی‌گرم ویتامین B1 وجود دارد.

میوه ها چه ویتامینی دارند

پرتقال

پرتقال هم منبعی سرشار از ویتامین B1 است. پرتقال را می‌توان به اشکال مختلف مصرف کرد و ویتامین B1 مورد نیاز بدن را تامین نمود. در هر 100 گرم پرتقال 0.11 میلی‌گرم ویتامین B1 وجود دارد.

ویتامین B2

ویتامین ب2 به عملکرد صحیح غده تیروئید و سوخت‌ و‌ ساز بدن کمک می‌کند. خوشبختانه مواد مختلفی هستند که می‌توان با کمک آن‌ها ویتامین B2 بدن را تامین نمود.

انگور

انگور از آن دسته میوه‌هایی است که منبع خوبی برای دریافت ویتامین B2 محسوب می‌شود. در هر یک فنجان انگور 0.1 میلی‌گرم ویتامین B2 وجود دارد.

سیب

سیب انواع ویتامین‌ها که در میوه‌های مختلف وجود دارد را یکجا در خود جای داده است. این میوه دارای مقادیر بالایی از ویتامین B2 است. به‌طوری که در یک دانه سیب بزرگ حدود 0.1 میلی‌گرم ویتامین ب2 وجود دارد.

ویتامین B3

ویتامین ب3 یا نیاسین علاوه بر اینکه به تولید هورمون تیروئید کمک می‌کند، زمانی که قند خون بالا می‌رود، قسمتی از فاکتور تحمل گلوکز را افزایش می‌دهد. غذاهای مختلفی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان منبع غذایی ویتامین B3 استفاده کرد. اما تنها یک میوه وجود دارد که حاوی این ویتامین است.

آووکادو

آووکادو سرشار از انواع ویتامین‌هاست که یکی از آن‌ها ویتامین B3 است. یک آووکادوی متوسط حاوی 3.5 میلی‌گرم ویتامین B3 است. یک آووکادو می‌تواند بیش از 20 درصد نیاز بدن به ویتامین B3 را تامین نماید.

ویتامین B5

ویتامین B5 باعث افزایش انرژی و بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود. کمبود ویتامین B5 در بدن باعث اختلال در عملکرد غده فوق کلیه می‌شود. منابع اصلی تامین ویتامین ب5 بیشتر شامل حبوبات و غلات می‌شود. در بین میوه‌ها تنها آووکادو است که حاوی مقداری ویتامین B5 است.

ویتامین B6

انواع ویتامین‌ها در میوه‌ها یافت می‌شود اما گاهی درصد ویتامینی که در میوه وجود دارد کم‌تر از میزان آن در دیگر مواد غذایی است. ویتامین B6 به عناصر معدنی بدن کمک می‌کند تا هضم مواد غذایی بهتر باشد. همچنین در سوخت و ساز بدن و ساخت هورمون‌های تیروئیدی نیز نقش دارد. خوشبختانه منابع متفاوتی هستند که می‌توان از طریق آن‌ها ویتامین ب6 را دریافت کرد.

میزان ویتامین ب در میوه ها و آووکادو

آووکادو

آووکادو یک منبع اصلی برای بیشتر ویتامین‌های نوع ب به شمار می‌رود. این میوه همچنین حاوی مقادیری ویتامین B6 است که با مصرف خام یا پخته می‌توان آن را دریافت نمود.

موز

موز یک منبع مهم برای تامین ویتامین B6 به شمار می‌رود. ویتامین B6 موجود در موز به تولید سروتونین در مغز کمک کرده و باعث بهبود عملکر عصب و انتقال سیگنال‌ها در مغز می‌شود.

ویتامین B7

ویتامین ب7 یا بیوتین عملکردهای متفاوتی در بدن دارد که کمبود آن می‌تواند منجر به نقص‌های ژنتیکی و آنزیمی شود. ویتامین B7 همچنین در ریزش مو و عملکرد صحیح چشم و مغز هم موثر است.

موز

این میوه استوایی سرشار از انواع ویتامین‌هاست که یکی از آن‌ها ویتامین B7 است. هر موز کوچک حاوی 0.2 میکرو‌گرم ویتامین B7 است.

آووکادو

همان طور که گفته شد، آووکادو یک منبع عالی برای ویتامین‌های خانواده ب است که یکی از آن‌ها ویتامین B7 است. این میوه محبوب سرشار از بیوتین است که در یک دانه متوسط آن حداقل 1.85 میکروگرم ویتامین ب7 وجود دارد.

ویتامین B9

ویتامین ب9 که بیشتر آن را به عنوان اسید فولیک می شناسند، در تکامل لوله عصبی و حفظ سلامت نخاع جنین نقش دارد. ویتامین B9 یکی از مهم ترین ویتامین‌هایی است که بدن زنان به آن احتیاج دارد و کمبود آن می‌تواند فرد را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.B9  یکی از انواع ویتامین‌ها در میوه‌هاست که به مادران باردار پیشنهاد می‌شود.

آووکادو

باز هم رتبه اول بین دارندگان ویتامین های گروه ب به آووکادو می‌رسد. این میوه گرمسیری حاوی مقدار زیادی ویتامین B9 یا اسید فولیک است. هر یک عدد آووکادو به طور متوسط حاوی 162.8 میکروگرم ویتامین B9 است.

موز

موز هم یکی دیگر از میوه‌هایی است که می‌تواند کمبود اسید فولیک را در بدن جبران کند. موز یک میان وعده عالی به شمار می رود که هر یک عدد آن‌ها به طور متوسط حاوی 23.6 میکروگرم اسید فولیک یا ویتامین B9 است.

پاپایا

پاپایا یک میوه خوش طعم استوایی است که منبعی غنی برای ویتامین B9 به شمار می‌رود. هر یک دانه پاپایای کوچک حاوی 57.8 میکروگرم اسید فولید است.

پرتقال

هر چند از پرتقال بیشتر به عنوان منبعی غنی برای ویتامین C نام برده می‌شود، اما بد نیست بدانید پرتقال حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین B9 است، به طوری که یک پرتقال کوچک می‌تواند 28.8 میکروگرم اسید فولیک را برای بدن تامین نماید.

ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از ویتامین‌های مهم و مورد نیاز بدن است که وظیفه آن محافظت از اعصاب و سلول‌های بدن است. مخصوصا افراد بالای 50 سال سن باید مقدار بیشتری ویتامین ب12 دریافت کنند.

انبه

بعضی دانشمندان، انبه را به‌عنوان سلطان میوه‌ها می‌شناسند که شاید اشتباه هم نکرده باشند. این میوه حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین B12 است.

موز

موز هم از آن دسته میوه‌هایی است که منبع غنی برای ویتامین B12 به شمار می‌رود. گنجاندن موز در وعده غذایی باعث می‌شود تا کمبود این ویتامین در بدن جبران شود. با خوردن یک موز، بدن انواع ویتامین‌ها در میوه‌ها را دریافت می‌کند.

بلوبری

میوه بعدی در لیست انواع میوه‌ها متعلق به بلوبری است. این میوه خوش‌رنگ با کالری کم می‌تواند منبع خوبی برای دریافت ویتامین B12 باشد.

پرتقال

پرتقال نیز در دسته میوه‌های حاوی ویتامین B12 جای می‌گیرد. اگر کسی با کمبود ویتامین B12 مواجه باشد، باید خوردن پرتقال را جدی بگیرد.

سوالات متداول

چرا بدن باید با میوه‌ها کمبود ویتامین‌ها را جبران کند؟

هر چند ویتامین‌ها یک نیاز اساسی و ضروری برای بدن انسان به شمار می‌روند، اما بدن قادر به تولید آن‌ها نیست. از این رو باید با مصرف انواع میوه‌ها این ویتامین‌ها را دریافت نماید.

آیا مصرف میوه در تامین ویتامین‌ها تاثیر دارد؟

بله. میوه‌ها منابع خوبی برای دریافت ویتامین‌ها به شمار می روند که اگر به طور منظم استفاده شوند می‌توانند کمبود ویتامین بدن را جبران نمایند.

کدام میوه ویتامین زیادی دارد؟

هر میوه ویتامین خودش را دارد اما به طور کلی، خوردن سیب، مرکبات به ویژه لیمو و پرتقال، موز، انبه، آناناس، آووکادو، هندوانه و کیوی توصیه می‌شود.

4 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x