حقایق شگفت‌انگیز درباره موزه لوور : آیا لوور روح دارد؟

اگر بگوییم موزه لوور یک بنای تاریخی یا مجموعه هنری منحصر به‌فرد و بی‌نظیر است اغراق نکرده‌ایم. این بنا با هرم شیشه‌ای ورودی خود به نمادی جهانی برای هنر تبدیل شده است.

سالانه میلیون‌ها گردشگر از این موزه بازدید می‌کنند که هریک به‌دنبال تماشای یک اثر خاص و متفاوتند. یکی در آرزوی تماشای هرچند کوتاه لبخند آرام و زیبای مونالیزا و یکی در پی کنکاش در جزئیات مجسمه آفرودیت است.

البته حقایق شگفت‌انگیز بسیاری درمورد لوور وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند جالب باشد. با ایده آل مگ همراه باشید تا در یک تور مجازی و جذاب لوور شرکت کنید و با حقایقی جالب در مورد این موزه آشنا شوید.

تاریخچه موزه لوور

نمایی از حیاط، ساختمان و هرم شیشه موزه لورر در روز

موزه لوور یکی از بزرگترین و مشهورترین و پربازدیدترین موزه‌های جهان است که در شهر پاریس فرانسه قرار دارد. ساختمان این موزه در ابتدا یک قلعه بود که در قرن ۱۲ میلادی به دستور فیلیپ آگوست دوم، پادشاه فرانسه، ساخته شد.

این قلعه در طول تاریخ مورد بازسازی‌های متعددی قرار گرفت و در قرن ۱۷ میلادی، در دوران حکومت لویی چهاردهم، پس از نقل مکان او به ورسای، به محل نگهداری آثار هنرمندان تحت حمایت سلطنت تبدیل ‌شد.

پس از وقوع انقلاب فرانسه، در سال ۱۷۹۱ مجلس موسسان، کاخ لوور را به ‌عنوان مکانی برای گرد هم آوردن بناهای یادبود همه علوم و هنرها معرفی کرد. این موزه در ابتدا با نام «موزه ملی هنرهای زیبا» شناخته می‌شد و تنها آثار هنری اروپایی را در خود جای داده بود.

در سال ۱۸۱۵ میلادی پس از شکست ناپلئون بناپارت، بسیاری از آثار هنری که توسط ناپلئون از کشورهای دیگر به فرانسه آورده شده بود، به موزه لوور منتقل شدند.

در قرن ۱۹ میلادی، موزه لوور رفته رفته جای خود را در بین محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان ثابت کرد و در سال ۱۹۸۹ با افتتاح هرم شیشه‌ای در مقابل ورودی اصلی خود، درکنار ایفل به یکی از نمادهای شهر پاریس تبدیل شد، شهری که یکی از زیباترین شهرهای دنیا شناخته می‌شود.

آدرس و راه‌های دسترسی به موزه لوور

آدرس دقیق موزه لوور روی نقشه
موزه لوور روی نقشه با عدد 5 مشخص شده است

موزه لوور در سمت راست رودخانه سن، در منطقه ۱ شهر پاریس قرار دارد. آدرس دقیق موزه لوور به شرح زیر است:

فرانسه، پاریس، میدان کنکورد، خیابان ریوولی (75001, Paris)

موزه لوور از طریق مترو، اتوبوس و تراموا قابل دسترسی است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به موزه لوور عبارتند از:

  • Palais-Royal – Musée du Louvre (خط ۱ و خط ۷)
  • Louvre – Rivoli (خط ۱)
  • Tuileries (خط ۱)

ضمن اینکه در نزدیکی میدان کنکورد، جاذبه‌های گردشگری دیگری از پاریس وجود دارد که گاهی بسیار نزدیک لوور هستند و می‌توانید برای بازدید از آن‌ها در کنار لوور برنامه‌ریزی کنید. بعضی از این مکان‌ها عبارتند از:

  • میدان کنکورد
  • باغ تویلری
  • برج ایفل

علاوه بر این مکان‌ها، موزه‌های دیگری مانند موزه «پیکاسو» و «پمپیدو» نیز در نزدیکی موزه لوور واقع شده‌اند که می‌توانید از آنها بازدید کنید. لوور همچنین یک پارکینگ اختصاصی دارد که هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب باز است.

قیمت بلیط موزه لوور و نحوه خرید آن

بازدید حضوری و گروهی از لوور به همراه راهنما

قیمت بازدید از موزه لوور هرساله به‌طور رسمی در سایت موزه اعلام می‌شود. قیمت این بلیط در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

  • بلیط معمولی: ۱۷ یورو به‌صورت آنلاین و ۱۵ یورو به‌صورت حضوری
  • بلیط تخفیف‌دار: ۸.۵ یورو

بلیط تخفیف‌دار برای افراد زیر ۱۸ سال، شهروندان ۱۸ تا ۲۵ سال از اتحادیه اروپا، افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای معلولیت و همراهان آنها و خبرنگاران ارائه می‌شود. بازدید کودکان زیر ۶ سال از موزه لوور رایگان است. علاوه‌بر این بلیط‌های ویژه‌ای برای بازدید از لوور ارائه می‌شوند که عبارتند از:

  • بلیط دسترسی ویژه: این بلیط به شما امکان می‌دهد تا از مناطق خاصی از موزه که برای عموم قابل دسترسی نیست، بازدید کنید.
  • بلیط تور راهنما: این بلیط شامل یک تور با راهنما است.
  • بلیط دسترسی ویژه با تور راهنما: این بلیط شامل یک تور با راهنما و دسترسی ویژه به مناطق خاصی از موزه است.
  • بلیط خانواده: این بلیط برای خانواده‌ها با دو کودک زیر ۱۸ سال است.

همچنین بلیط موزه لوور را می‌توانید به صورت حضوری (در هرم شیشه‌ای) یا آنلاین خریداری کنید. خرید بلیط آنلاین به شما امکان می‌دهد تا از صف ورودی موزه بگذرید.

نمایی از یکی از تالارهای موزه لوور و آثار موجود در آن

همچنین، موزه لوور در روز یکشنبه‌ها از ساعت ۶ عصر به بعد رایگان است. برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت بلیط‌های ویژه موزه لوور، می‌توانید از وب‌سایت موزه دیدن کنید.

باید اضافه کرد که موزه لوور از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر باز است، در روز سه‌شنبه تعطیل است و در ماه‌های ژوئیه و آگوست، موزه لوور تا ۱۰ شب امکان بازدید دارد. برای اطلاع دقیق‌تر از ساعات کاری موزه می‌توانید به صفحه ساعات بازدید وبسایت موزه مراجعه کنید.

آثار موجود در موزه لوور

در موزه لوور بیش از ۳۵ هزار اثر هنری از سراسر جهان در هشت بخش مختلف به نمایش درآمده است. البته در این موزه بیش از ۶۰۰ هزار شیء قیمتی، قدیمی، باستانی و هنری وجود دارد و از ۲۴ مارس ۲۰۲۱ بازدید آنلاین از بیش از ۴۰۰ هزار مورد آن‌ها فراهم شده است.

در این بین ۳۵ هزار اثر هنری موجود در موزه، امکان بازدید از نزدیک را دارند. این آثار از دوران پارینه سنگی تا قرن بیستم را شامل می‌شوند و از نظر سبک و موضوع بسیار متنوع هستند. برخی از دسته‌های اصلی آثار هنری موجود در موزه لوور عبارتند از:

حقایق جذاب درباره موزه لوور

  • نقاشی‌ها

موزه لوور دارای مجموعه‌ای بی‌نظیر از نقاشی‌هاست. این مجموعه شامل آثار هنرمندانی از سراسر جهان و از دوران مختلف است. «تابلوی جام» اثر ژان باتیست شوبل، «تابلوی سرخپوستان» اثر اوژن دلاکروا، «تابلوی آزادی برج» اثر کامیل پیسارو و «تابلوی آبشار» اثر کلود مونه تنها چند نمونه از آثار معروف موجود در موزه لوور هستند.

  • مجسمه‌ها

موزه لوور همچنین یکی از بزرگترین مجموعه‌های مجسمه در جهان را دارد. در این موزه بیش از هفت هزار مجسمه و آثار مجسمه‌سازی دیگر وجود دارد. این آثار شامل مجسمه‌های یونانی، رومی، مصری، بابلی، آشوری و غیره هستند.

برخی از مجسمه‌های معروف در موزه لوور عبارتند از «ونوس میلوس»، «نیکا از ساموتراکی»، «کودکان اسپارتا» و «پیروزی بالدار ساموتراس».

هر آنچه که باید درباره اهرام مصر بدانید + فیلم
  • آثار باستانی

آثار باستانی موجود در موزه لوور شامل مجسمه‌ها، آثار نقاشی، سفال‌ها و… می‌شوند. این آثار به دوره‌های متفاوت تاریخی تعلق دارند و از مناطق مختلف جهان جمع‌آوری شده‌اند. این مجموعه خود به چهار دسته آثار مصر باستان، یونان و روم باستان، خاور نزدیک باستان و هنر دوران اسلامی تقسیم می‌شود.

برخی از مشهورترین آثار باستانی جهان مانند لوح حمورابی، مجسمه ابوالهول، مجسمه آخناتون و نفرتیتی و مجسمه لاماسوی آشوری (گاو بالدار با سر انسان) در این بخش نگهداری می‌شوند.

  • اشیاء تزئینی

علاوه‌ بر آثار باستانی، موزه لوور همچنین خانه اشیاء تزئینی متنوعی است که از دوره‌های مختلف تاریخی و فرهنگ‌های متفاوت جمع‌آوری شده‌اند. این اشیاء تزئینی شامل جواهرات، سنگ‌های قیمتی، ظروف طلا و نقره، سفال‌های تزئینی و غیره هستند.

این اشیاء تزئینی نشانگر ذوق و ذائقه هنری مردم در دوره‌های مختلف تاریخی بوده و به عنوان نمادهای زیبایی و تجمل شناخته می‌شوند.

علاوه بر این دسته‌های اصلی، موزه لوور همچنین مجموعه‌های کوچک‌تر دیگری از آثار هنری، مانند آثار چاپی، آثار معماری و آثار موسیقی را نیز در خود جای داده است.

معروف‌ترین آثار موزه لوور

بازدید کنندگان در حال تماشای نقاشی مونالیزا

موزه لوور آثار هنری بسیاری از سراسر جهان را در خود جای داده است. این آثار از نظر سبک و موضوع بسیار متنوع هستند. در اینجا برخی از مشهورترین آثار هنری موزه لوور آورده شده است:

  • «مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی» که به عنوان مشهورترین نقاشی جهان شناخته می‌شود. تاریخ دقیق خلق این اثر مشخص نیست، اما برخی منابع آن را در حدود سال ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ میلادی اعلام می‌کنند.
  • «لوح حمورابی» که یک ستون سنگی از جنس بازالت و با ارتفاع حدود ۲.۵ متر است و حاوی قوانینی که توسط حمورابی، پادشاه بابل در سال ۱۷۵۰ قبل از میلاد تدوین شد.
  • مجسمه «نیکا آف ساموتراکی» از معروف‌ترین مجسمه‌های جهان که در قرن چهارم قبل از میلاد و از مرمر ساخته شده است.
  • مجسمه «ویکتوریا» اثری از «ژان فرانسوا ژارد»، مجسمه‌ساز فرانسوی که در سال ۱۸۶۳ میلادی خلق شده است.
  • «عروسی در قانا» که بزرگترین نقاشی موزه لوور محسوب می‌شود و در سال ۱۵۶۳ توسط «پائولو کالیاری» ملقب به «ورونزه» خلق شده است.
  • تابلوی «تاجگذاری ناپلئون» که توسط «ژاک لویی داوید» در سال ۱۸۰۶ میلادی خلق شده است.
  • مجسمه «ناپلئون بر اسب» که توسط «ژان فرانسوا ژارد» در سال ۱۸۰۱ خلق شده است.
  • مجسمه «پیروزی بالدار ساموتراس» که یک مجسمه مرمری بزرگ از یک الهه پیروزی است و زمان ساخت آن ۲۰۰ تا ۱۹۰ سال قبل از میلاد تخمین زده می‌شود.
  • نقاشی «بانو با ارواح» اثر «فرانسوا» نقاش فرانسوی سبک روکوکو که در سال ۱۷۶۸ میلادی خلق شده است.
  • مجسمه «ونوس میلو» که آن را «آفرودیته میلو» نیز می‌نامند و مجسمه مرمری بزرگی که از الهه یونانی آفرودیت است. این مجسمه را به دوره یونان باستان نسبت می‌دهند و با توجه به نوشته پایه تندیس، آن را اثر اسکندر آنتیوخی می‌دانند.
  • مجسمه «آزادی هدایت‌گر مردم» اثر «آگوست رودن» نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی که در سال ۱۸۳۰ میلادی خلق شده است.

به‌دلیل وجود همین آثار است که موزه لوور را یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی جهان می‌دانند. مرکزی که به معرفی تاریخ و هنر بشریت می‌پردازد و به عنوان یک نماد مهم از فرهنگ و تاریخ فرانسه شناخته می‌شود.

نمایی از یکی از حیاط‌های کاخ لوور

حقایق عجیب و خاص درباره موزه لوور

در ادامه سعی می‌کنیم بعضی حقایق جالب، عجیب یا حتی خنده‌دار را درمورد موزه لوور دراختیار شما قرار دهیم. همراه ما بمانید:

بازدید از همه آثار لوور چقدر زمان نیاز دارد؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که چقدر طول می کشد تا همه ۳۵ هزار اثر هنری موجود در لوور را تماشا کنید؟ محاسباتی که برای اینکار انجام شده می‌گویند که تقریباً ۱۰۰ روز طول می کشد تا همه آثار نمایش داده شده در لوور توسط یک نفر دیده شوند.

جالب اینکه برای انجام این کار در بازه زمانی ۱۰۰ روزه، باید حداکثر ۳۰ ثانیه برای مشاهده هر اثر اختصاص دهید. آن هم درصورتی که استراحت نکنید یا برای وعده‌های غذایی توقف نکنید. تصور کنید که اگر یک بازدید کننده دقیق باشید، این بازه زمانی چقدر طولانی می‌شود.

نقاشی‌های لوور آثار کدام نقاشان است؟

حدود ۶۶ درصد از آثار هنری پرتعداد موجود در موزه لوور توسط هنرمندان فرانسوی ساخته شده است. تخمین زده می‌شود که تعداد کل نقاشی‌های موجود و درمعرض نمایش در لوور حدود ۷۵۰۰ اثر است و باتوجه به تعداد نقاشان معروف فرانسوی، به‌نظر بیش از نیمی از این نقاشی‌ها توسط هنرمندان فرانسوی خلق شده‌اند.

هرم ورودی موزه لوور اثر کیست؟

هرم ورودی موزه لوور

در تمام تاریخ لوور، اصالت فرانسوی همیشه اولویت بوده است. با وجود این حقیقت، احتمالا تعجب می‌کنید وقتی بفهمید که هرم شیشه‌ای بزرگ ۲۱ متری ورودی اصلی لوور توسط «I.M. Pei» معمار چینی طراحی شده است.

در واقع اینکه یکی از نمادین‌ترین بخش‌های لوور و البته پاریس و ساختمانی که در عکس‌های متعدد نقش می‌بندد، توسط یک معمار فرانسوی طراحی نشده، برای بسیاری که اصل اصالت فرانسوی لوور را می‌شناسند، حقیقتی شگفت‌انگیز است. این سازه در سال ۱۹۸۰ ساخته و به ساختمان لوور الحاق شد.

باورهای ماوراءالطبیعه درباره موزه لوور!

از میان تمام حقایق موزه لوور، این وحشتناک‌ترین است! اگر از باغ تویلری به سمت بازدید از لوور بروید، ممکن است یک روح قرمز را ببینید. اما نترسید! بسیاری از کسانی که ظاهراً روح را دیده‌اند، معتقدند که این روح اصلا خطرناک نبوده است.

برخی معتقدند شبح ادعایی، یک مومیایی باستانی به نام بلفگور است. بله، باورهای عجیب حتی دست از سر لوور هم برنمی‌دارند.

دروازه جهنم کجاست ؟ شنیده شدن صدای ناله انسان در اعماق زمین

نجات لوور در جنگ جهانی دوم چگونه اتفاق افتاد؟

با توجه به ماهیت حملات نازی‌ها و هیتلر، موزه‌های هنری و نابودی آن‌ها بخشی از هدف نازی‌ها به‌نظر می‌رسیدند و حدس زده می‌شد که لوور و آثار موجود در آن در خطر حملات هستند. «ژاک ژوژارد» که یکی از مقامات موزه لوور و یک کارمند ارشد دولتی در اداره هنرهای زیبای فرانسه بود، ابتکار عمل را برای حفاظت از مجموعه آثار لوور به دست گرفت.

با مدیریت او تنها ۱۰ روز قبل از شروع جنگ، تقریباً ۳۶۹۰ اثر هنری به مناطق امن مختلف فرستاده شد. تمام آثار هنری به‌شکلی دقیق بسته‌بندی شده بودند تا از آسیب تا حد ممکن جلوگیری شود. حدود ۲۰۰ کامیون برای حمل بیش از ۱۹۰۰ جعبه گرانبها استفاده شد. این نکته زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم ۴۰ موزه دیگر در طول تهاجم آلمان‌ها با تخریب جدی اموال مواجه شدند.

مالکیت موزه لوور در دست کیست؟

موزه لوور در حال حاضر متعلق به دولت فرانسه است و بیش از ۶۰ درصد بودجه نگهداری از موزه به تنهایی توسط دولت تامین می‌شود. باقی منابع مالی موزه را نیز فروش بلیط، قراردادهای قرضه و کمک‌های مالی تشکیل می‌دهند.

تولد پیکاسو در لوور!

پیکاسو نودمین سالگرد تولد خود را از طریق نمایشگاهی نمادین در موزه لوور جشن گرفت. این را باید یک موقعیت نادر دانست چرا که هیچ یک از هنرمندان هم‌عصر پیکاسو اجازه این کار را پیدا نکردند. در این مراسم، آثار پیکاسو در گالری بزرگ لوور به نمایش گذاشته شد.

اگر بخواهیم حقایق جالب را در مورد لوور ادامه دهیم، نه به‌ اندازه بازدید از موزه، اما حداقل به اندازه بازدید نیمی از موزه زمان لازم خواهیم داشت، چرا که این موزه، تنها یک مجموعه هنری و باستانی بزرگ نیست، بلکه گنجینه‌ای از اتفاقات و حوادث خاص و متفاوت محسوب می‌شود.

بخش ایران موزه لوور

تالار هخامنش لوور

بخش ایرانی موزه لوور، یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین بخش‌های این موزه است که سالن‌های ۱۲ تا ۲۰ آن را شامل می‌شود. این بخش، بیش از ۲۵۰۰ اثر هنری از ایران باستان تا زمان قاجار را در خود جای داده است. برخی از مشهورترین آثار ایرانی موجود در موزه لوور عبارتند از:

  • سرستون کاخ آپادانای داریوش اول در شوش که قسمتی از کاخ باشکوه آپادانای داریوش بزرگ در شوش است.
  • قاب تزیینی کمانداران هخامنشی که از بقایای کاخ آپادانای شوش به دست آمده است.
  • منشور ساخت کاخ شوش که در سال ۱۹۱۱ در آپادانا کشف شد و کتیبه‌ای به سه زبان عیلامی، بابلی و پارسی کهن است.
  • جام طلایی مارلیک، جامی طلایی که در قرن سیزدهم قبل از میلاد ساخته شده است.
  • کوزه‌های لرستان، کوزه‌هایی که در هزاره سوم قبل از میلاد ساخته شده‌اند.
  • سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید، سنگ‌نگاره‌هایی که در قرن ششم قبل از میلاد در تخت جمشید ساخته شده‌اند.

بخش ایرانی موزه لوور، یکی از مهم‌ترین منابع برای مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران است. این بخش به علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران، فرصتی بی‌نظیر برای آشنایی با این بخش مهم از تاریخ جهان را ارائه می‌دهد.

موزه لوور ابوظبی

نمایی از ساختمان موزه لوور ابوظبی

موزه لوور ابوظبی یک شاخه از موزه لوور پاریس است که در شهر ابوظبی، پایتخت امارات قرار دارد. این موزه در سال ۲۰۱۷ با همکاری بین دولت امارات متحده عربی و موزه لوور پاریس تاسیس شد. این موزه در یک جزیره مصنوعی قرار گرفته و به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمادهای فرهنگی و هنری ابوظبی شناخته می‌شود.

مجموعه‌ای از آثار هنری بین‌المللی از جمله نقاشی‌ها، تابلوها، تمثال‌ها و آثار هنری دیگر در موزه لوور ابوظبی به نمایش گذاشته شده است. موزه لوور ابوظبی همچنین برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های مرتبط با هنر و فرهنگ برگزار می‌کند و فضاهایی برای کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها در این موزه وجود دارد. هدف این موزه، ارائه یک تجربه هنری و فرهنگی بین‌المللی به بازدیدکنندگان است.

سخن پایانی

پس از این تور مجازی می‌توان به یک حقیقت اذعان داشت و آن اینکه، ‌موزه لوور نمادی از تمدن بشری است. البته شاید از نظر بسیاری وجود آثار باستانی و گنجینه‌های ارزشمند کشورهای دیگر در این موزه چندان جالب به‌نظر نرسد، اما این که از این آثار به‌خوبی و با رعایت تمام اصول محافظت می‌شود، می‌تواند جای خوشحالی باشد.

سولات متداول

آیا تمامی اثرها و اشیاء موجود در لوور نمایش عمومی دارند؟

خیر، از میان بیش از ۶۰۰ هزار شی موجود در این موزه، تنها ۳۵ هزار مورد در بازدید عموم قرار دارند.

آیا بازدید از همه بخش‌های موزه آزاد است؟

تمامی سالن‌ها و تالارهای موزه و آثار موجود در آن‌ها برای عموم قابل بازدیدند. اینکه کدام بخش‌ها را بتوانید ببینید بستگی به نوع بلیط شما دارد.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x