پرایمر چیست؟ بررسی تخصصی انواع پرایمر + نحوه استفاده

احتمالا تاکنون اصطلاح زیرسازی آرایش را شنیده‌اید. زیرسازی آرایش یا آماده کردن سطح پوست برای آرایش، یک امر مهم است که هم به ماندگاری آن کمک می‌کند و هم به بهتر و طبیعی‌تر دیده شدنش.

زیرسازی در گذشته تنها با کرم‌های مخصوص و البته بعضا گران قیمت انجام می‌شد. به همین دلیل معمولا برای آرایش‌های مهم مثل آرایش عروس از زیرسازها استفاده می‌کردند. اما امروزه به لطف پرایمرهای آرایشی می‌توان پیش از میکاپ سبک روزمره نیز زیرسازی داشت.

در ادامه توضیح می‌دهیم که پرایمر چیست و چه فوایدی دارد. با ایده‌آل مگ همراه بمانید.

پرایمر چیست

پرایمر چیست؟

پرایمر آرایشی نوعی ماده آرایشی و مراقبتی پوست است که زیرساز آرایش محسوب می‌شود و سطح پوست را برای استفاده از مواد مختلف آماده می‌کند. ضمن اینکه دوام و ماندگاری آرایش را بالا برده و مانع از بهم ریختن آرایش در اثر تعریق زیاد یا واکنش‌های دیگر پوست می‌شود. بنابراین باید پرایمر را بیس میکاپ دانست.

یکی از معضلات بزرگ هنگام آرایش و استفاده از کرم پودر، ناصاف بودن سطح پوست، زیاد بودن منافذ باز پوست و حالت به‌اصطلاح «پوست پرتقالی» پوست است. چرا که کرم پودر نمی‌تواند این منافذ را پوشش دهد و سطح پوست را صاف کند.

پرایمر با بسته نگه داشتن منافذ به شکل موقت، کمک می‌کند تا نتیجه آرایش بهتر دیده شود و پوست به‌دلیل منافذ باز ناصاف دیده نشود.

نحوه استفاده از پرایمر

در این بخش از مطلب آموزشی «پرایمر چیست» به این نکته می‌رسیم که «نحوه استفاده از پرایمر چگونه است؟» اینکه از پرایمر نتیجه مطلوب و مورد قبولی دریافت کنیم تاحد زیادی به نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

باید پرایمر را در مرحله درستی روی پوست گذاشت و به‌اندازه کافی به آن زمان داد تا اثر کند. زمان استفاده از پرایمر، بعد از کرم آب‌رسان یا مرطوب‌کننده و پیش از کرم پودر است. (اگر تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را نمی‌دانید، می‌توانید مقاله تخصصی ما را بخوانید.) درنتیجه برای استفاده از پرایمر در مراحل آرایش باید به ترتیب زیر عمل کرد:

  • پوست را به‌خوبی با ژل شستشو تمیز کرد.
  • پس از آن سطح پوست را با تونر پاکسازی عمیق کرد.
  • از آبرسان یا کرم مرطوب کننده برای محافظت از پوست کمک گرفت.
  • پس از جذب آبرسان نوبت پرایمر است.
  • پس از پرایمر می‌توانید از کرم‌پودر استفاده کرده و مراحل آرایش را به‌ترتیب پیش روید.

اما استفاده از پرایمر نیز ترفندهای خاص خود را دارد و باید آن را طبق اصول روی پوست استفاده کرد. درواقع، پرایمر را نباید مانند کرم آبرسان یا کرم‌پودر روی تمام سطح پوست زد. از این ماده آرایش باید در قسمت‌هایی که پوست ناصاف‌تر است و منافذ بیشتری دارد استفاده نمود.

همچنین بخش‌هایی که پوست، چربی بیشتری دارد (مانند روی تیغه بینی و برجستگی چانه) باید با پرایمر متعادل شوند. بهتر است پرایمر را با یک براش متراکم و مناسب با سایز متوسط در همان قسمت‌ها با ضربات ریز و آرام فید کرده و روی بخش‌های دیگر نکشیم.

پس از آن پرایمر برای عمل کردن نیاز به زمانی ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای دارد. معمولا ۵ دقیقه کافی است. (این زمان در مورد برندهای مختلف متفاوت خواهد بود.) پس از تاثیر کامل پرایمر، مراحل آرایش را ادامه دهید.

تاثیر استفاده از پرایمر در صاف‌تر نشان دادن پوست
پوست قبل و بعد از استفاده از پرایمر

مزایای پرایمر چیست؟

در پاسخ به سوال پرایمر چیست، گفتیم که این ماده آرایشی به‌عنوان زیرساز آرایش استفاده می‌شود و به دوام آن کمک می‌کند. اما این همه مزایا و کاربرد پرایمر نیست. بعضی از دیگر مزایای پرایمر عبارتند از:

  • از بین بردن چین و چروک‌ها توسط پرایمر

حتما دقت کرده‌اید که کرم‌ها یا کانسیلرها پس از چند ساعت روی پوست ماندن، درون چین و چروک‌ها رسوب کرده و باعث می‌شوند چین و چروک‌ها بیشتر دیده شوند. پرایمر با پر کردن این چین و چروک‌ها به‌طور موقت، مانع از نفوذ کرم یا کانسیلر درون آن‌ها می‌شود. دقت کنید که این اثر پرایمر دائمی و درمانی نیست و تنها برای چین و چروک‌های ریز جوابگو است.

  • از بین بردن تیرگی‌ها و لک‌های پوستی

پرایمر به‌ دلیل بافت متراکم و غلیط، ‌تاثیر خوبی بر لکه‌های پوستی دارد و پوشش مناسبی روی آن‌ها ایجاد کرده باعث می‌شود که سطح پوست پس از استفاده از کرم‌پودر کاملا یک‌دست باشد.

  • پیشگیری از براق شدن پوست

یکی از مشکلات رایج پس از آرایش کردن، براق شدن سطح پوست پس از یک یا دو ساعت است. این حالت ابتدا در بخش‌هایی که تعریق یا تجمع چربی بیشتر است اتفاق می‌افتد و سپس به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند. اما پرایمر با پیشگیری از ترشح چربی از منافذ باز و متعادل نگه داشتن سطح پوست، از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری می‌کند.

البته باید گفت که پرایمرها انواع بسیار متنوعی دارند و هریک در کاربرد مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. درواقع باتوجه به نیاز پوست به زیرسازی و مشکلات آن باید پرایمر مناسب خود را انتخاب کنیم. در ادامه انواع پرایمر را از نظر کارآیی بررسی می‌کنیم.

تاثیر پرایمر رنگی و پرایمر اصلاح رنگ بر پوست کدر

انواع پرایمر از نظر کاربرد و کارآیی

انواع پرایمر، بسته به اینکه برای کدام قسمت از پوست قرار است استفاده شود و چه اصلاحی روی پوست انجام دهد، متفاوت است. به‌این ترتیب باید گفت انواع پرایمر عبارتند از:

پرایمر اصلاح رنگ

این نوع پرایمر معمولا برای پوشش کبودی و سیاهی دور چشم و التهاب‌های قرمز پوستی که در اثر جوش یا آکنه ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته پرایمرهای اصلاح رنگ خود انواع مختلفی دارند که با توجه به رنگ‌شان تفکیک می‌شوند. به این ترتیب انواع پرایمر اصلاح رنگ از نظر عملکرد عبارتند از:

  • پرایمر سبز: پوشش التهاب و قرمزی پوست، جای جوش، آکنه‌های ملتهب
  • پرایمر بنفش: پوشش زردی و بی‌حالی پوست صورت
  • پرایمر صورتی: پوشش اثرات خستگی پوست
  • پرایمر طلایی: پوشش رنگ کدر پوست و جوش‌های سرسیاه
  • پرایمر هلویی (زرد یا نارنجی): پوشش کبودی پوست و تیرگی زیر چشم

بنابراین باتوجه به نیاز پوست باید یکی از گزینه‌های بالا را استفاده کرد. البته اگر چند مشکل همزمان وجود دارد، می‌توان از پرایمرهای مختلف در ناحیه مخصوص کمک گرفت.

پرایمر آبرسان

این نوع پرایمر برای پوست‌های خشک و دهیدراته بسیار مناسبند. فاندیشن‌ها و کانسیلرها معمولا روی این پوست‌ها خوب نمی‌خوابند و ظاهر زبری خواهند داشت. اما پرایمر آبرسان این مشکل را تاحد زیادی برطرف خواهد کرد.

پرایمر مات کننده

این نوع پرایمر برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب است که مدت کوتاهی بعد از آرایش، صورت‌شان بیش از حد چرب و روغنی می‌شود.

البته در بازار پرایمرهایی با پوشش و کاور بالا یا پرایمرهای پوشاننده منافذ پوست نیز عرضه می‌شوند. اما دقت داشته باشید که این دو مورد از وظایف اصلی پرایمر است که در تمامی آن‌ها باید وجود داشته باشد. گزینه‌های بالا، یک عملکرد مضاعف برای پرایمر محسوب شده و آن را تخصصی‌‌تر می‌کند. همچنین پرایمرهای مخصوصی برای قسمت‌های مختلف صورت وجود دارند که عبارتند از:

  • پرایمر پلک که برای ماندگاری آرایش پلک‌ها استفاده می‌شود.
  • پرایمر لب که برای پوشش خطوط و ترک‌های لب استفاده می‌شود و افزایش ماندگاری رژلب
  • پرایمر مژه که برای پیشگیری از چسبیدن مژه‌ها به هم و عملکرد بهتر ریمل در بلندتر و پرتر کردن مژه‌ها استفاده می‌شود

این بررسی حرفه‌ای درمورد انواع پرایمر نشان می‌دهد که استفاده تخصصی از آن برای آرایش‌های حرفه‌ای و ویژه رواج دارد و در موارد روزمره استفاده از  یک پرایمر متناسب با نیاز پوست می‌تواند کافی باشد.

استفاده از انواع پرایمرها متناسب با نیاز پوست

عوارض استفاده از پرایمر چیست؟

قطعا استفاده از مواد آرایشی به‌صورت مکرر و زیاد می‌تواند عوارضی برای پوست داشته باشد. این موضوع درمورد پرایمر نیز صادق است.

بسته شدن منافذ پوست

مهمترین عارضه‌ای که پرایمر می‌تواند به همراه داشته باشد، بسته شدن منافذ پوست است که باعث پیشگیری از اکسیژن‌رسانی صحیح به پوست می‌شود. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود درصورت استفاده از پرایمر حتما صورت را با شوینده مخصوص و درصورت امکان براش‌فیس بشویید و بعد از آن با تونر پاکسازی عمیق انجام دهید.

ایجاد جوش و آکنه در پوست‌های مستعد

پرایمر مانع از تخلیه چربی اضافی پوست می‌شود و این موضوع به‌مرور زمان باعث تجمع چربی زیر پوست و ایجاد جوش و آکنه خواهد شد. بنابراین بهتر است در کنار پرایمر از تونرها و سرم‌های متعادل کننده چربی پوست کمک بگیرید.

به‌طور کلی همه پرایمرها را یک ماده آرایشی روزمره نمی‌دانند و پزشکان پوست توصیه می‌کنند که آن‌ها را به‌صورت مداوم و مستمر استفاده نکنیم. بهتر است از پرایمرهای قوی که بر پایه سیلیکون هستند تنها برای مراسم‌های مهم و ویژه یا مواقعی که آرایشی سنگین را باید برای چند ساعت روی پوست نگه‌ داریم کمک بگیریم و درصورت تمایل استفاده روزانه، پرایمرهای بر پایه آب را انتخاب کنیم.

نکات مهم برای استفاده از پرایمر صورت
نحوه استفاده از پرایمر؛ باید پرایمر را با حرکات چرخشی دست و به آرامی روی پوست مالید

نکاتی که هنگام استفاده از پرایمر باید رعایت کرد

مهم‌ترین نکات هنگام استفاده از پرایمر عبارتند از:

  • از حجم کمی پرایمر استفاده کنید. به‌اندازه یک نخود پرایمر می‌تواند برای تمامی قسمت‌های پوست کافی باشد.
  • پرایمر را متناسب با کرم‌پودر خود انتخاب کنید. یعنی اگر کرم‌پودر بر پایه آب دارید، پرایمرتان را نیز بر پایه آب استفاده کنید.
  • حتما پیش از پرایمر، کرم مرطوب‌کننده یا آبرسان بزنید.
  • برای درخشنده‌تر شدن پوست از پرایمر رنگی کمک بگیرید.

ضمن اینکه پرایمر را از برند‌های استاندارد و معتبر تهیه کنید تا استفاده از آن برای شما تا حد امکان بدون عارضه باشد.

سخن پایانی

در پایان بررسی و آموزش اینکه پرایمر چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد می‌توان گفت، پرایمر به زیباتر دیده شدن پوست شما کمک خواهد کرد و جلوه آرایش‌تان را بالاتر می‌برد. اما این مزایا نباید باعث شود که در استفاده از آن زیاده‌روی کنید. استفاده بیش از حد از پرایمر می‌تواند عوارضی همراه داشته باشد که درمان آن‌ها دردسرساز است.

سوالات متداول

آیا استفاده از پرایمر ضروری است؟

استفاده از پرایمر می‌تواند باعث دوام آرایش و بهتر دیده شدن پوست شود. اما درمواقعی که نیاز به آرایش سنگین یا طولانی مدت ندارید استفاده از آن ضرورتی ندارد.

آیا پرایمر می‌تواند جایگزین کانسیلر شود؟

خیر، پرایمر را نمی‌توان جایگزین هیچ یک از مواد آرایشی دیگر مانند کرم‌پودر یا کانسیلر نمود.

آیا پرایمر پوست را خشک می‌کند؟

بله، این احتمال وجود دارد. به‌همین دلیل افرادی که دارای پوست خشک هستند باید در استفاده از آن محتاط باشند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x