خواص انار برای سرماخوردگی: خرافات است یا واقعیت؟

انار یکی از میوه‌های باستانی و مقدس ایرانیان است که نماد باروری و جاودانگی بوده است. ایرانیان باستان از انار در مراسم مذهبی استفاده کرده و در آتشکده‌ها آن را می‌کاشتند. مسلمانان نیز قداست آن را تکریم کرده و انار را میوه‌ای بهشتی می‌دانند.

فلسفه خوردن انار در شب چله نیز از قداست این میوه سرچشمه می‌گیرد، چراکه مردمان سال‌های دور باور داشتند که انار می‌تواند آنها را از گزند بیماری‌ها و ناخوشی‌های زمستانی محافظت کند.

خواص انار برای سرماخوردگی نیز بر همین مبنا شکل گرفته است. قرن‌هاست که طب سنتی، انار را برای درمان سرماخوردگی و گلودرد موثر می‌داند.

در حال حاضر مردم سراسر جهان از میوه انار استقبال کرده و هنگام سرماخوردگی از آن استفاده می‌کنند. اما آیا به راستی انار برای سرماخوردگی خوب است یا خیر؟ آیا هنگام سرماخوردن باید انار بخوریم یا نه؟ ایده آل مگ در مقاله زیر به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهد. با ما همراه باشید.

خواص انار برای سرماخوردگی

خواص انار برای گلودرد و سرماخوردگی

انار میوه بومی ایران و هند است و قرن‌ها طول کشید تا مردم سراسر جهان با این زیبای یاقوتی و البته خوشمزه آشنا شوند. اما در طب سنتی ایرانی، استفاده از انار در درمان بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، تب و گلو درد سابقه‌ای طولانی دارد. اکنون بسیاری از کشورهای جهان این میوه را در لیست میوه‌های مفید برای سرماخوردگی گنجانده‌اند و تحقیقات بسیاری نیز پیرامون خواص انار برای سرماخوردگی انجام شده است. انار به چند دلیل می‌تواند برای سرماخوردگی مفید باشد.

1. انار میوه‌ای غنی از ویتامین c

زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، فرد به سرعت سرما می‌خورد، مخصوصا اگر مبتلا به بیماری مزمن باشد. در این شرایط ویتامین c می‌تواند تا حد زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و مانع از شدت پیدا کردن و طولانی شدن سرماخوردگی شود.

بیشتر بخوانید: سرماخوردگی کودکان: نکات مهمی که والدین باید بدانند

انار یکی از مهم‌ترین منابع تامین کننده ویتامین C است. نصف فنجان آب انار یا 9 میلی‌گرم از آن می‌تواند 10 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین کند. در نتیجه با تقویت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

2. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان

فواید انار برای مقابله با سرماخوردگی

از جمله خواص انار برای سرماخوردگی، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه است. انار سه نوع آنتی‌اکسیدان به اسم تانن، آنتوسیانین و اسید الاژیک را در خود دارد. این مواد گذشته از اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، به سلول‌ها کمک کرده تا بتوانند در برابر عفونت‌ها مقاومت کرده و از التهابات ناشی از سرماخوردگی نیز جلوگیری می‌کنند.

3. پایین آوردن تب

از مهم‌ترین خواص انار برای سرماخوردگی می‌توان به پایین آوردن تب مخصوصا در کودکان اشاره کرد. انار میوه‌ای خنک و سرد است که می‌تواند دمای بدن را تنظیم کرده و تب ناشی از آنفولانزا را کاهش دهد.

4. مقابله با ویروس آنفولانزا

خواص آب انار برای سرماخوردگی

بر اساس تحقیقات انجام شده، آب انار می‌تواند تا حد قابل توجهی با ویروس آنفولانزا مقابله کند. پلی‌فنل‌های موجود در انار با از بین بردن ویروس آنفولانزا سبب می‌شوند تنها در مدت پنج دقیقه این ویروس‌ها غیرفعال شوند. همچنین از دیگر خواص انار برای سرماخوردگی وجود پانیکالاژین در آن است که ماده‌ای موثر در جلوگیری از تکثیر آنفولانزا در بدن است.

5. افزایش فعالیت آنتی‌بیوتیک‌ها

شاید عجیب به نظر برسد اما اگر آنتی‌بیوتیک‌ها یا آمپی‌سیلین همراه با آب انار مصرف شود، فعالیت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. یعنی اگر آمپی سیلین پنج ساعت نیاز دارد تا از رشد باکتری در بدن جلوگیری کند، انار کمک می‌کند تا این کار را ظرف دو ساعت انجام دهد.

بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی در بارداری و زمان شیردهی

همچنین از دیگر خواص انار برای سرماخوردگی زمانی است که بدن در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده باشد. این اتفاق به دلیل استفاده طولانی مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها رخ می‌دهد. آزمایشات نشان داده‌اند که آب انار می‌تواند مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها را مهار کرده و فعالیت آن‌ها را افزایش دهد.

6. کاهش سرفه‌های طولانی مدت ناشی از سرماخوردگی

خواص انار برای سرماخوردگی

یکی از پیامدهای سرماخوردگی، سرفه‌های بی‌وقفه‌ای است که گاهی حتی بعد از خوب شدن بیمار نیز درمان نمی‌شود. مطالعاتی که روی خواص انار برای سرماخوردگی انجام گرفته، نشان داده که مصرف روزانه یک لیوان آب انار می‌تواند سرفه‌های طولانی‌مدت ناشی از سرماخوردگی را حدود 40 درصد کاهش دهد. این امر به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی انار است.

آیا انار برای سرماخوردگی بد است؟

همان‌طور که گفته شد، استفاده از انار برای کاهش علایم سرماخوردگی و درمان آن از دیرباز مرسوم بوده است. انار خواص زیادی برای بیماری‌های مختلف دارد که به مدد علم ثابت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی 11 داروی گیاهی برای سرماخوردگی که معجزه می‌کنند

تمام قسمت‌های انار از جمله میوه، پوست و گل‌های آن، بارها مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده که پلی‌فنل‌های موجود در انار می‌تواند از بدن در برابر انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند. در نتیجه نمی‌توان گفت که انار برای سرماخوردگی بد است.

آیا انار برای گلو درد خوب است؟

خواص انار برای گلودرد

از دیگر خواص انار برای سرماخوردگی می‌توان به نقش آن در کاهش گلودرد، کاهش عفونت‌های گلو و کاهش میزان سرفه نام برد. همان‌طور که گفته شد، انار دارای خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند به تسکین احتناق (حالتی که در آن فرد به سختی نفس می‌کشد) و گلودرد کمک نماید.

خواص انار پخته برای سرماخوردگی

پختن انار یکی از ابداعات طب گیاهی است که بیشتر خاص ایرانیان است. این روش یکی دیگر از راه‌های استفاده از خواص انار برای درمان سرماخوردگی است. در این شیوه باید انار را به مدت 20 دقیقه روی حرارت خیلی کم قرار داده تا محتویات درونش به خوبی پخته و با هم ترکیب شوند. انار پخته شده تبدیل به یک بمب کوچک آنتی‌بیوتیک می‌شود که می‌تواند تاثیرگذاری بیش‌تری روی بیماری داشته باشد. همچنین مصرف آن به مدت سه روز پشت سر هم می‌تواند تا حد زیادی عفونت ناشی از سرماخوردگی را کاهش دهد.

از دیگر خواص انار برای سرماخوردگی به شکل پخته شده آن می‌توان به درمان سرفه و گلودرد و کاهش حرارت بدن نام برد. بهتر است انار پخته شده را قبل از خواب مصرف نمود.

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x