خواص سیر برای سلامتی، پوست و زیبایی ؛ سیر کی خطرناک است؟

سیر از جمله سبزیجاتی است که از دوران باستان تاکنون با بشر بوده و خواص خوراکی و درمانی زیادی در خود دارد.

سیر برای اولین بار توسط مردم بین‌النهرین در چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح کشت شده است و در طول تاریخ، مردمان سراسر جهان از آن به عنوان دارو و خوراک استفاده کرده‌اند. حتی مردمان قبلیه‌هایی از آفریقا از آن در مراسمات مذهبی‌شان استفاده کرده و به خدایگان خود سیر تقدیم می‌کردند.

مصریان باستان نیز در مقبره‌هایشان سیر خشک قرار می‌دادند و هر روز به کارگران یک حبه سیر می‌خوراندند تا بتوانند به خوبی کار کنند. جالینوس به آن دارویی برای همه چیز می‌گفت و گاهی او را تا حد یک الهه بالا می‌بردند. حتی امروزه نیز داستان‌هایی شبیه افسانه‌های خیالی درباره خواص سیر در میان مردم وجود دارد.

البته امروز ارزش‌های غذایی و دارویی سیر بر کسی پوشیده نیست. به لطف پیشرفت علم پزشکی، برخی از خواص سیر ثابت شده و البته مضرات آن نیز آشکار شده است. در ادامه به معرفی ارزش‌های غذایی این گیاه دارویی و خواص و مضرات آن خواهیم پرداخت. با ایده آل مگ همراه باشید.

ارزش غذایی سیر

سیر گیاهی از خانواده تربچه و پیازچه است که در تمامی نقاط جهان کشت می‌شود. هرچند هر منطقه دارای سیری متفاوت است اما همه آنها دارای ارزش غذایی برابر هستند.

خواص سیر ارزش غذایی سیر

سیر منبع فولیک اسید، ویتامین c، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و برخی دیگر از ویتامین‌هاست. آن را می‌توان به صورت خام و پخته مصرف کرد که در این صورت برخی خواص آن متفاوت خواهد بود. در ادامه ارزش غذایی هر دو نوع سیر ذکر خواهد شد.

جدول ارزش غذایی 100 گرم سیر پخته 
کالری 411 کیلوکالری
کربوهیدرات 74.78 گرم
پروتئین 14.39 گرم
چربی 6.13 گرم
آب 3.19 گرم
فیبر 4.75 گرم
قند 2.26 گرم
ویتامین E 0.49 میلی‌گرم
ویتامین K 6.00 میکروگرم
ویتامین C 63.51 میلی‌گرم
ویتامین B1 یا تیامین 0.41 میلی‌گرم
ویتامین B2 یا ریبوفلاوین 0.24 میلی‌گرم
ویتامینB3 یا نیاسین 1.50 میلی‌گرم
ویتامین B4 یا کولین 52.49 میلی‌گرم
ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید 1.21 میلی‌گرم
ویتامین B6 2.65 میلی‌گرم
ویتامین B9 یا فولات 4.75 میکروگرم
کلسیم 409.40 میلی‌گرم
آهن 3.85 میلی‌گرم
منیزیم 56.55 میلی‌گرم
فسفر 346.07 میلی‌گرم
پتاسیم 907.02 میلی‌گرم
سدیم 38.45 میلی‌گرم
روی 2.62 میلی‌گرم
مس 0.68 میلی‌گرم
منگنز 3.78 میلی‌گرم
سلنیم 32.12 میکروگرم

 

جدول ارزش غذایی 100 گرم سیر خام 
کالری 149 کیلوکالری
کربوهیدرات 33.06 گرم
پروتئین 6.36 گرم
چربی 0.50 گرم
آب 58.58 گرم
فیبر 2.10 گرم
قند 1.00 گرم
ویتامین E 0.8 میلی‌گرم
ویتامین K 1.70 میکروگرم
ویتامین C 31.20 میلی‌گرم
ویتامین B1 یا تیامین 0.20 میلی‌گرم
ویتامین B2 یا ریبوفلاوین 0.11 میلی‌گرم
ویتامینB3 یا نیاسین 0.70 میلی‌گرم
ویتامین B4 یا کولین 23.20 میلی‌گرم
ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید 0.60 میلی‌گرم
ویتامین B6 1.24 میلی‌گرم
ویتامین B9 یا فولات 3.00 میکروگرم
کلسیم 181.00 میلی‌گرم
آهن 1.70 میلی‌گرم
منیزیم 25.00 میلی‌گرم
فسفر 153.00 میلی‌گرم
پتاسیم 401.00 میلی‌گرم
سدیم 17.00 میلی‌گرم
روی 1.16 میلی‌گرم
مس 0.30 میلی‌گرم
منگنز 1.67 میلی‌گرم
سلنیم 14.20 میکروگرم

خواص سیر

سیر منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که موجب شده تا خواص زیادی داشته باشد. برخی از این خواص به شرح زیر است:

خواص سیر

1. مفید برای لاغری

از سیر می‌توان برای کاهش وزن و لاغری استفاده کرد. سیر با افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند تا کالری بیشتری سوزانده شده و در نتیجه توده‌های چربی از بین بروند. همچنین باعث سم‌زدایی بدن هم می‌شود که خود در چربی سوزی بسیار مؤثر است. سیر به کاهش اشتها نیز کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های لاغر شدن، می‌توانید صفحه رژیم لاغری را ببینید.

رژیم لاغری ۷ روزه: چگونه ۵ کیلو در یک هفته کم کنیم؟

2. داشتن پوستی سالم با سیر

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص سیر، نقش آن در سلامت و زیبایی پوست است. مصرف روزانه سیر می‌تواند اثرات مطلوبی روی پوست داشته باشد. سیر خاصیت ضد آکنه‌ای دارد و استفاده از آن به صورت ماسک یا خوراکی می‌تواند جوش‌ها را از بین برده و پوست را تمیز کند.

از خواص دیگر سیر می‌توان به این اشاره کرد که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و یک مرطوب کننده عالی است که نقش مهمی در جوان‌سازی و جلوگیری از پیری پوست دارد.

مصرف سیر به صورت خام یا تهیه ماسک به ترمیم و بازسازی پوست کمک کرده و برای پاک شدن جای زخم و لک مفید است.

3. خواص سیر برای مو

ویتامین‌ها و مواد معدنی که در ترکیبات سیر وجود دارد، برای تقویت ریشه مو و رشد مو بسیار مفید است. استفاده از سیر به صورت ماسک می‌تواند به پر شدن موها و درمان قارچ سر کمک کند. همچنین ماسک سیر برای تقویت جریان خون کف سر بسیار مفید است و اگر آن را با روغن آرگان یا نارگیل ترکیب کنید، در نرم شدن مو مؤثر خواهد بود.

4. کاهش فشار خون

یکی از مهم‌ترین خواص سیر، کاهش فشار خون بالا است. آلیسین موجود در سیر (یک ترکیب طبیعی سولفری است که از سیر به دست می‌آید) با مهار پروتئینی که مسبب افزایش فشار خون است، منجر به کاهش آن می‌شود. همچنین پلی سلفیدی که در سیر وجود دارد باعث گشاد شدن عروق خونی شده و به این ترتیب به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

5. خواص سیر در تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن یک سپر امنیتی فوق‌العاده در برابر ویروس‌ها و باکتری‌هاست. چنانچه این سپر امنیتی ضعیف شود، بدن با کوچکترین ویروسی از پا درمی‌آید. مصرف سیر می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این گیاه کوچک سفید می‌تواند از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز جلوگیری کند.

6. پیشگیری از سرطان روده

مصرف سیر می‌تواند به عنوان یک داروی فوق‌العاده در پیشگیری از سرطان روده عمل کند. در مطالعه‌ای که بر روی تعدادی از زنان انجام شد، نشان داد که مصرف منظم سیر همراه با سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند تا 35 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

مزایای سیر

7. جلوگیری از آلزایمر

آلزایمر یکی از بیمارهایی است که در عصر جدید رو به افزایش بوده است. برای جلوگیری از آلزایمر توصیه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آنها مصرف سیر است. آنتی اکسیدان موجود در سیر از آسیب‌هایی که منجر به زوال عقل می‌شود، جلوگیری می‌کند.

مضرات سیر

گاهی یک داروی فوق‌العاده مفید می‌تواند یک سم کشنده نیز باشد. سیر از آن دست گیاهانی است که یک روی دیگر هم دارد و در کنار خواص بی‌شمارش، مضراتی دارد که می‌تواند سلامت فرد را تهدید کند. برای همین باید از مصرف بیش از اندازه این گیاه جادویی جلوگیری نمود. برخی از مضرات سیر عبارتند از:

خواص سیر

 

1. مسمومیت کبد

اگر بدن مقدار زیادی سیر دریافت کند، کبد را با مشکلات اساسی روبه‌رو می‌کند. مصرف مدام و بی‌رویه سیر می‌تواند منجر به مسمومیت کبدی شود.

2. تشدید کردن خونریزی

اگر سیر همراه با داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و وارفارین و کلوپیدوگرل مصرف شود، می‌تواند خطر خونریزی را افزایش داده و آن را تشدید کند. مصرف سیر حداقل از دو هفته قبل از جراحی ممنوع است زیرا می‌تواند سبب تشدید خونریزی شود.

3. افت شدید فشار خون

از آنجایی که سیر به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند، استفاده بیش از حد آن می‌تواند منجر به افت شدید فشار خون شود. افت شدید فشار خون هم به خطرناکی فشارخون بالاست.

تاثیر سیر بر فشار خون

4. مضر برای معده

معده یکی از اعضای مهم بدن است که مصرف سیر می‌تواند به آن آسیب بزند. سیر سبب تشدید مشکلات معده از جمله رفلاکس خواهد شد. همچنین اگر به صورت ناشنا مصرف شود موجب تهوع، استفراغ و سوزش معده می‌شود.

5. ایجاد حساسیت‌های پوستی

از دیگر مشکلاتی که سیر می‌تواند ایجاد کند، حساسیت، اگزما و سوزش پوست است که به خاطر آلیین لیاز موجود در سیر رخ می‌دهد. مخصوصا اگر در طولانی مدت با بدن تماس داشته باشد.

6. ایجاد مشکل در بینایی

شاید بسیاری از طرفداران سیر نداند که مصرف مداوم و بی‌رویه سیر می‌تواند منجر به خونریزی داخل محفظه چشم یعنی فضای بین عنبیه و قرنیه شود که اصطلاحا به آن هایفما گفته می‌شود. در صورت عدم درمان، این بیماری می‌تواند منجر به نابینایی دایمی شود.

7. زایمان زودرس

زنان باردار یکی از کسانی هستند که باید در مصرف سیر کاملا احتیاط کنند، چرا که استفاده زیاد از سیر منجر به زایمان زودرس می‌شود. همچنین طعم شیر را نیز تغییر می‌دهد.

باورهای نادرست درباره سیر

خواص بی‌شمار سیر باعث شده تا برخی باورهای نادرست درباره اثرات درمانی آن نیز در میان مردم منتشر شود.

خواص سیر

1. عدم ابتلا به کرونا

جدیدترین باور اشتباه درباره خواص سیر مربوط به اثرات آن در عدم ابتلا به کروناست. افراد زیادی در همه‌گیری کرونا از سیر به عنوان سپری برای مبتلا نشدن به آن استفاده کردند. اما آزمایشات انجام شده این باور را رد کرده است. سیر با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به مقابله با این ویروس کمک کند اما مانع از ابتلای به آن نمی‌شود.

2. مؤثر در درمان دیابت

افراد زیادی سیر را برای درمان دیابت استفاده می‌کنند، اما به نظر می‌رسد سیر فاقد این ویژگی است.

3. درمان بیماری‌های معده

یک باکتری به اسم هلیوباکتر وجود دارد که منجر به عفونت، زخم و ورم معده و در نوع شدیدتر آن سرطان معده می‌شود. عده‌ای گمان می‌کنند مصرف سیر می‌تواند در درمان این باکتری موثر باشد، اما چنین چیزی در نمونه‌های واقعی وجود نداشته است.

4. درمان سرطان سینه و ریه

سیر می‌تواند در پیشگیری از برخی انواع سرطان‌ها مفید باشد اما تاثیری بر سرطان سینه و ریه ندارد.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x