۱۰ تا از خطرناک ترین حیوانات دنیا ؛ یک فهرست غافلگیرکننده

اگر اهل طبیعت‌گردی و کمپ‌های ناب در دل کوه‌ها و جنگل‌های بکر هستید، احتمالا از تماشای حیوانات نیز بسیار لذت می‌برید، آن هم از فاصله نزدیک و بدون وجود قفس و مانع. اما حتما می‌دانید که نزدیک شدن به بسیاری از حیوانات آزاد در طبیعت می‌تواند خطرناک باشد و رفتن در دل حیات وحش درکنار جذابیت‌ها و زیبایی‌های خود، ریسک‌هایی نیز به همراه دارد.

برای در امان ماندن بیشتر از هرگونه خطر، بد نیست که حیوانات پرخطر و قاتل را بشناسید. اکنون قصد داریم ده ‌تا از خطرناک‌ ترین حیوانات دنیا را به شما معرفی کنیم. البته باید بگوییم که نگران نباشید، شما قرار نیست صبحانه یکی از آن‌ها شوید. چراکه زیستگاه بسیاری از آن‌ها حتی نزدیک ایران هم نیست.

حیوانات خطرناک و خطرناک‌تر!

بررسی خطرناک‌ ترین حیوانات دنیا و نام بردن از همه آن‌ها می‌تواند لیست بلندی را تشکیل دهد. پرداختن به تمامی قاتلان حرفه‌ای حیات‌وحش مانند حشرات قاتلی که ناقلان بیماری شاگاس هستند و باعث مرگ حدود ۱۰ هزار انسان در سال می‌شوند، مگس تسه تسه که ناقل بیماری خواب آفریقایی و عامل ۱۰ هزار مرگ در سال است، حلزون آب شیرین که باعث عفونت انگلی بیلارزیا و درد حاد شکم می شود و عامل بین ۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار مرگ و میر در سال است و البته پشه‌های مختلف که هریک می‌توانند ناقلان بیماری‌های بیشماری مانند مالاریا تا تب دنگی باشند و عامل بیش از ۷۵۰ هزار مرگ و میر در سال هستند، خود تبدیل به یک کتاب قطور خواهد شد.

البته ممکن است بررسی این دست حشرات و جانوران مانع از لذت بردن شما از کمپ طبیعت‌گردی‌تان شود. درنتیجه سعی کردیم به بررسی حیواناتی نظیر خرس‌ها، اسب آبی و کروکودیل‌ بپردازیم تا کمتر نگران و مضطرب شوید.

پس به‌راحتی در کیسه خواب و زیر چادر سفری خود دراز کشیده و تا آخر مطلب ما را دنبال کنید.

مار تایپان، بومی شرق استرالیا، در صحرا

۱-مار تایپان داخلی یا تایپان غربی (Inland taipan)

مارهای سمی دربین جانورشناسان به قاتل‌های خونسرد معروفند. آمار سالانه پنج میلیون مارگزیدگی در سراسر جهان که بیش از ۵ هزار کشته را به‌دنبال دارد، عنوان سومین جانور مرگبار جهان را به مارها داده است. عنوان اولین در این رده‌بندی به پشه‌ها و دومی به انسان تعلق می‌گیرد. درحال حاضر حدود ۶۰۰ گونه مار سمی در جهان شناخته شده که کشنده‌ترین آنها تایپان است. ماری که بومی شرق استرالیا بوده و به طرز وحشتناکی درنده است.

گاومیش آبی

۲- گاومیش آبی (Cape buffalo)

عجیب اما واقعی این است که گاومیش‌های آبی که در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کند، بیشتر از حیوان‌های وحشی گوشت‌خوار انسان کشته‌ است، تا جایی که به آن لقب «مرگ سیاه» را داده‌اند. این گاومیش‌ها سالانه حدود 200 نفر را می‌کشند و برای انسان از شیرها هم خطرناک‌تر هستند. دلیل این حقیقت عجیب، برخورد بیش از حد این حیوان با انسان در اطراف رودخانه‌ها و دریاچه‌ها است.

حیوانات به ترتیب طول عمر بیشتر ؛ طولانی‌ترین عمر در حیوانات

البته یک نگاه به آن شاخ‌های هیولا کافی است تا دلیل این همه قتل را بدانیم. هیچ انسانی نمی‌تواند به‌راحتی با این حیوان سرشاخ شود. این هیبت عجیب و ترسناک کافی است تا بوفالو‌های آبی به یکی از خطرناک ترین حیوانات دنیا تبدیل شوند.

قورباغه دارت سمی طلایی

۳- قورباغه دارت طلایی (Poison dart frog)

این قورباغه را که دیدید، تا می‌توانید از آن فاصله بگیرید. البته که همه قورباغه‌های دارت، سمی نیستند اما انواع سمی‌شان از خطرناک ترین حیوانات دنیا محسوب می‌شوند. مرگبارترین آن‌ها قورباغه دارت طلایی نام دارد، با سمی که قادر است قلب انسان را در لحظه متوقف کند.

حیوانات به ترتیب وزن بیشتر {سنگین ترین حیوان جهان}

هر قورباغه دارت طلایی سم کافی برای کشتن ۲۰ نفر را دارد. این جانور کشنده، بومی مناطقی از آمریکای جنوبی است.

خرس گریزلی از خطرناک ترین حیوانات جهان

۴- خرس گریزلی (Grizzly bears)

خرس گریزلی یا قهوه‌ای با صورت متمایز، پشت قوزدار و چنگال‌های خمیده‌اش، یکی از مهیب‌ترین مناظر طبیعت و از خطرناک ترین حیوانات دنیا است. البته این منظره مهیب که نامش نیز اغلب معادل ترس و وحشت به‌کار می‌رود بیشتر اوقات درکنار بوته‌های توت وحشی یا زیر ریشه درختان به‌دنبال غذا می‌گردد. اما گاهی هم پیش می‌آید که انسان‌ها را جایگزین این خوراک‌های ساده می‌کند. خرس‌های قهوه‌ای هنوز هم در برخی از مناطق اروپا به‌ویژه رومانی دیده می‌شوند، اما بیشترین جمعیت گریزلی در آلاسکا و کانادا زندگی می‌کند.

حیوانات منقرض شده در ۱۰۰ سال گذشته + عکس‌

بد نیست درکنار گریزلی به قوم و خویش او یعنی خرس قطبی (Polar bear) نیز اشاره کنیم. این شکارچیان مهیب که اغلب با فوک‌ها خود را سیر می‌کنند، از شکار انسان نیز لذت کافی می‌برند.

توریست ها در حال تماشای یک فیل که از رودخانه عبور می کند

۵- فیل آفریقایی (African elephant)

فیل‌های آفریقایی، این سوپرتانکرهای صحرای ساوانای آفریقا، معمولا زندگی خانوادگی و درون گروهی دارند و تا حد امکان از انسان‌ها دوری می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا این موجودات آرام را باهوش و بی‌آزار بدانیم. اما هجوم انسان به زیستگاه آنها می‌تواند شرایط را تغییر دهد. در این موقعیت نر‌ها سرکش شده و ماده‌ها خلق و خوی بدی پیدا می‌کنند. به‌طور متوسط حدود ۵۰۰ نفر در سال زیر دست و پای فیل‌های وحشی جان خود را از دست می‌دهند. درواقع، بزرگترین موجود زنده خشکی‌ها، بسیار انتقام‌جو بوده و نسبت به خانواده‌اش تعصب خاص دارد و اصلا نباید در این مورد تحریک شود تا همچنان بی‌خطر بماند.

شیر نر در بیابان

۶- شیر (Lion)

تنها ابهت و جلال و جبروت شیر نیست که به آن عنوان سلطان جنگل را اعطا می‌کند، سلطانی که اصولا کمتر در جنگل ساکن است. این حیوان مغرور در طول سال بین ۵۰ تا ۱۰۰ مرگ را در سراسر قاره آفریقا رقم می‌زند. این گربه‌های بزرگ طعمه‌های خود را در گروه‌های کوچک دنبال کرده و قبل از کشتنش کامل احاطه‌اش می‌کنند تا راه فراری نداشته باشد. شیر‌ها معمولا شب‌ها به انسان حمله می‌کنند و از ایجاد زخم‌های عمیق با چنگال‌های تیزشان تا گاز گرفتن استخوان‌ها و جمجمه انسان پیش می‌روند.

اسب آبی خطرناک ترین حیوانات جهان

۷- اسب آبی (Hippo)

شاید برای‌تان جالب باشد که اسب آبی بیش از حیوانات درنده‌ای مثل شیر و ببر انسان می‌کشد. اسب آبی با وجود جثه بزرگش قادر است با سرعت بیش از 50 کیلومتر در ساعت بدود و عادت دارد از قلمرو خود با تعصب شدید دفاع کند. ۵۰۰ مقتول در سال، آمار کشته‌هایی است که محققین به نام این حیوان نجیب ثبت کرده‌اند. این آمار برای یک حیوان گیاه‌خوار واقعا عجیب است.

۱۰ ترسناک ترین و خطرناک ترین عنکبوت های جهان

البته اسب آبی پشت ظاهر ساده و آرام خود، روحیه تهاجمی ترسناکی دارد. روحیه‌ای که همراه با دندان‌های نیش تیز بلند او به هشداری جدی تبدیل می‌شود. دندان نیش اسب آبی می‌تواند تا نیم متر ارتفاع داشته باشد و تنها یک ضربه از یکی از آن‌ها برای دو نیم کردن انسان کافی است. نیروی دندان‌های نیش این حیوان تقریباً سه برابر نیروی آرواره‌های شیر تخمین زده می‌شود.

کوسه سفید بزرگ بیرون پریده از آب‌های اقیانوس

۸- کوسه سفید (Great white shark)

احتمالا فیلم آرواره‌ها و تاثیر آن باعث شده است که کوسه سفید در ذهن همه ما به‌عنوان ترسناک‌ترین ساکن اقیانوس‌ها ثبت شود. اما حتی این شهرت نیز گویای حقیقت رعب‌آور گوسه سفید نیست. این آبزی بزرگ و درنده در سال حدود ۳۲۰ حمله به انسان را ثبت کرده که ۸۰ مورد آن منجر به مرگ می‌شود. آماری که باعث می‌شود باله پشتی نمادین این قاتل بالفطره بیش از پیش ظاهر خطرناک پیدا کند. کوسه‌های جوان معمولاً از ماهی مرکب و مار‌ماهی تغذیه می‌کنند. سپس با افزایش سن، به شکار فوک‌ها، دلفین‌ها و شیرهای دریایی روی می‌آورند. البته همه آن‌ها اگر فرصتی پیدا کنند از شکار انسان نیز غافل نمی‌شوند.

عروس دریایی جعبه‌ای با بدنه شفاف و ژله‌ای در اعماق اقیانوس

۹- عروس دریایی یا چتر دریایی جعبه‌ای (Box Jellyfish)

بد نیست پس از کوسه سفید، اشاره‌ای به دیگر موجود دریایی خطرناک کنیم که برخلاف رقیب قاتل خود، کوچک و به‌ظاهر بی‌آزار است و البته زیبا. چتر دریایی جعبه‌ای، گونه‌ای از عروس‌های دریایی زیبا است که بومی اقیانوس هند و اقیانوس آرام بوده و عنوان سمی‌ترین موجود دریایی در جهان را به خود اختصاص داده است.

آنها اندامی شبیه به مکعب دارند و ۱۵ شاخک به این مکعب شفاف‌ وصل است. این ۱۵ شاخک به‌ظاهر بی‌اهمیت از سلول‌های سمی به‌نام نماتوسیست تشکیل می‌شوند، سمی که بلافاصله پس از گزش انسان توسط شاخک‌ها، به طور همزمان به قلب و سیستم عصبی حمله می‌کند و قربانی را ناتوان می‌سازد. آنها هر سال حدود ۲۰ تا ۴۰ انسان را می‌کشند.

کروکودیل آب های شور خطرناک ترین حیوانات جهان

۱۰-کروکودیل‌ آب شور (Saltwater crocodile)

کروکودیل‌ها از دوران پلیوسن در زمین وجود دارند و در این مدت به یکی از کارآمدترین ماشین‌های کشتار طبیعت تبدیل شده‌اند. طول این هیولاهای خزنده به ۶ متر می‌رسد و از شرق هند تا جنوب شرق آسیا و شمال استرالیا در مرداب‌ها و دریاچه‌های آب شور کمین می‌کنند.

تفاوت تمساح و کروکودیل { تمساح قوی تر است یا کروکودیل}

آن‌ها هر چیزی را که در مسیرشان قرار بگیرد، از جمله انسان‌ها می‌خورند. سالانه حدود ۱۰۰۰ انسان توسط کروکودیل‌‌ها کشته می‌شوند. این آمار ممکن است به ۵ هزار نفر نیز برسد تا کروکودیل‌ها به یکی از خطرناک ترین حیوانات دنیا تبدیل شوند. کشنده‌ترین گونه کروکودیل، تمساح نیل است که در نواحی اطراف رودخانه نیل زندگی می‌کند. گفته می‌شود مصریان باستان چنان از آنها می‌ترسیدند که نشانه‌هایی از خدای تمساح را برای محافظت در برابرشان با خود حمل می‌کردند.

سوالات متداول

آیا هیچ یک از خطرناک ترین حیوانات دنیا در ایران زندگی می‌کند؟

از بین حیوانات این لیست، نوعی کروکودیل ایرانی که از انواع کروکودیل آب شور است را می‌توان در جنوب ایران دید. این کروکودیل از اصلی‌ترین قاتلین موجود در حیات وحش ایران است.

کشنده‌ترین حیوانات دنیا در کدام گروه جانوری قرار می‌گیرند؟

حشرات کشنده‌ترین حیوانات دنیا هستند. دربین آن‌ها پشه‌ها در صدر لیست قاتلین حیات‌وحش قرار می‌گیرند. از آنجا که پشه‌ها همه‌جا هستند، می‌توانند خطرناک‌ترین حیوانات جهان باشند.
 

آیا همه حیوانات خطرناک جهان گوشت‌خوارند؟

خیر، بسیاری از قاتلین حیات‌وحش مانند اسب آبی و فیل آفریقایی در بین گیاه‌خواران قرار می‌گیرند.

امتیاز شما به این پست
منبع SUNDAY TIMES BBC AZ ANIMALS
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x