۱۰ ترسناک ترین و خطرناک ترین عنکبوت های جهان

عنکبوت‌ها همیشه برای انسان‌ها تداعی‌گر ترس و وحشتند. مهم نیست که خطرناک باشند یا نه! گویا در ذهن و ناخودآگاه ما ثبت شده که عنکبوت حیوانی دلهره‌آور و خطرناک است. از کودکی در تمام انیمیشن‌ها و کارتون‌های بچه‌گانه نیز اغلب عنکبوت‌ها با خانه‌های توری و غیرمعمول خود نقش موجودات بدذات و بدجنس را برعهده دارند.

در فیلم‌های ژانر وحشت عنکبوت‌ها نقش مهمی دارند و حتی در تونل وحشت شهر بازی‌ها نیز عنکبوت‌ها وظیفه مهمی در ترساندن هرچه بیشتر ما دارند. اما در بین این موجوداتی که برای ما خطرناک و ترسناک تعریف شده‌اند، برخی خطرناک‌تر و ترسناک‌ترند. اکنون قصد داریم ترسناک ‌ترین عنکبوت ‌های جهان را به شما معرفی کرده و شما را با خطرات آن‌ها آشنا کنیم. همچنین به  کمک عکس ترسناک ترین عنکبوت های جهان کمک کنیم تا آن‌ها را بهتر بشناسید.

انواع عنکبوت‌های جهان 

عنکبوت‌ها نیز مانند تمام دیگر گونه‌های جانوری در جهان انواع مختلفی دارند و براساس ویژگی‌های خود در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار می‌گیرند. عنکبوت‌ها در دسته جانوران بی‌مهره و بندپا قرار می‌گیرند. تنه اصلی این موجودات تارتن، دو بخش اصلی دارد.

عنکبوت‌ها در تمامی انواع و گونه‌ها هشت پا دارند. تاکنون در جهان بیش از ۱۰۰ هزار نوع از این جانور شناسایی شده است که در اندازه، تغذیه، فرم بدن، نوع شکار و… متفاوتند. البته جوامع علمی مختلف در مورد نوع دسته‌بندی و نحوه طبقه‌بندی انواع عنکبوت تفاهم ندارند و تاکنون ۲۰ نوع طبقه‌بندی مختلف برای آن‌ها ارائه شده است.

عنکبوت ترسناک

رتیل‌ریختگان، تارتنک ریختگان و عنکبوت‌های گردباف چند گروه از طبقه‌بندی‌های ثابت در تمامی این ۲۰ نوع دسته‌بندی هستند.

ظاهر ترسناک ترین عنکبوت ‌های جهان

نمی‌توان گفت یک عنکبوت با یک گروه مشخصات ظاهری، الزاما خطرناک است یا نه. درواقع مشخصات و ویژگی‌های ثابتی برای تمامی انواع عنکبوت‌های خطرناک جهان وجود ندارد. اما ترسناک ترین عنکبوت‌ های جهان برخی خصوصیات ظاهری خاص دارند. برای نمونه، پرزهای بلند، دست و پاهای بزرگ‌تر و بلندتر و بیرون زده‌تر، چشم‌های درشت و قابل رویت روی تنه آن‌ها، تنه بزرگ و احتمالا رنگ تیره می‌تواند یک عنکبوت را ترسناک‌تر از آنچه هست جلوه دهد.

۱۰ تا از خطرناک ترین حیوانات دنیا ؛ یک فهرست غافلگیرکننده

سمی یا غیر سمی بودن عنکبوت‌ها

همه عنکبوت‌های موجود در جهان نیش دارند و سمی هستند. در واقع همه عنکبوت‌ها گاز می‌گیرند. گاهی محل گاز آن‌ها که مربوط به اثر دندان‌های نیش آرواره بالایی‌شان می‌شود بسیار دردناک است. قطعا گاز گرفته شدن توسط یک عنکبوت، چه بزرگ و چه کوچک، می‌تواند بسیار ترسناک باشد. اما آنچه این موضوع را خطرناک می‌کند، میزان سم عنکبوت است.

محققان و جانورشناسان بر این باورند که سم بسیاری از عنکبوت‌های جهان تاثیری بر انسان ندارد و نمی‌تواند برای ما خطرناک باشد. تنها گروهی از آن‌ها می‌توانند بر بدن انسان تاثیر جدی داشته باشند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های منحصر به فرد یا وهم‌انگیز

بعضی از ترسناک ترین عنکبوت های جهان ، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. برای مثال، عنکبوت پا دراز که در برخی مناطق ایران کاردتنک نیز نامیده می‌شود، به‌دلیل پاهای بسیار بلند ظاهری ترسناک دارد.

نحوه استتار برخی از عنکبوت‌ها مانند رتیل دباغی (شبیه فضله پرندگان است) یا نقش‌های روی بدن آن‌ها مانند عنکبوت خنده‌رو (نقش‌های روی بدن عنکبوت شباهت زیادی به خنده انسان دارد) می‌تواند آن‌ها را وهم‌انگیز کرده و در دسته ترسناک ترین عنکبوت‌های جهان قرار دهد. فراموش نکنید که این ترسناک‌ترین‌ها الزاما خطرناک‌ترین‌ها نیستند.

ترس از حیوانات چیست و چگونه درمان می شود ؟

به‌طور کلی باید در نظر داشته باشید که خطرناک ترین عنکبوت های جهان عموما مشخصات ظاهری ثابتی دارند و می‌توان تنها با شناخت این مشخصات و ثبت تصویر آن‌ها در ذهن خود، از ترس و وحشت بیهوده نسبت به باقی عنکبوت‌ها پیشگیری کنیم. کنترل این ترس و وحشت در پیشگیری از ورود آن‌ها به محل زندگی ما کمک بسیاری خواهد کرد.

ترسناک ترین عنکبوت های جهان

اکنون با اطلاع از این حقیقت که همه عنکبوت‌ها می‌توانند ترسناک باشند اما همه آن‌ها الزاما خطرناک نیستند، بهتر می‌توانیم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات خطرناک ترین و همزمان ترسناک‌ ترین عنکبوت های جهان بپردازیم. ضمن اینکه با مشاهده عکس ترسناک ترین عنکبوت های جهان، می‌توانیم در صورت مواجه با آن‌ها سعی کنیم تا در امان مانده و مانع از آسیب رساندن آن‌ها به خود و اطرافیان‌مان شویم.

ترسناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت سرگردان برزیلی (brazilian wandering spider)

عنکبوت سرگردان برزیلی کشنده‌ترین و خطرناک‌ترین عنکبوتی است که تاکنون در جهان شناسایی شده است. بنابراین می‌توان آن را در صدر لیست ترسناک‌ ترین عنکبوت های جهان قرار داد. طول این عنکبوت، که به آن عنکبوت موزی نیز گفته می‌شود گاهی  به بیش از ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. بنابراین با عنکبوتی نسبتا بزرگ مواجهیم.

زیستگاه این عنکبوت کشورهای آمریکای جنوبی است و معمولا در طول شب از لانه بیرون آمده و به شکار می‌پردازد. نوروتوکسین موجود در سم عنکبوت سرگردان برزیلی قادر است در طول چهار ساعت (در صورت عدم استفاده از پادزهر) انسان را بکشد.

خطرناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت قیفی شبکه‌ای سیدنی (Sydney Funnel Web)

به این عنکبوت، تار قیفی سیدنی نیز گفته می‌شود. زهر کشنده آن باعث شده است که در لیست ترسناک ترین عنکبوت های جهان یا در واقع خطرناک ترین‌های آن‌ها قرار بگیرد. آنچه این عنکبوت را ترسناک تر و خطرناک تر می‌کند، حالت تهاجمی آن نسبت به انسان است، تا جایی که اگر این عنکبوت احساس خطر کند ممکن است چندین بار انسان را نیش زده و گاز بگیرد.

زهر این نوع عنکبوت نیز حاوی نوروتوکسین است و سیستم عصبی قربانی را هدف قرار می‌دهد. دندان‌ها و آرواره‌های قوی این عنکبوت قادرند حتی از روی کفش چرمی به قربانی آسیب برسانند. این عنکبوت رنگ تیره و نسبتا براقی دارد.

خطرناک ترین عنکبوت های دنیا

رتیل پرنده خوار جالوت (bird eating tarantula)

عنکبوت پرنده‌خوار جالوت که در دسته رتیل‌ها قرار می‌گیرد، با وزنی بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ گرم و ۱۵ سانتی‌متر طول، همراه ۳۰ سانتی‌متر طول پاها، یکی از بزرگ ترین عنکبوت های جهان است. همین ابعاد کافی است تا بتوان این عنکبوت را در لیست ترسناک‌ ترین عنکبوت‌ های جهان قرار داد. این عنکبوت که بومی آمریکای جنوبی است بیشتر در آمازون دیده می‌شود و معمولا به انسان حمله نمی‌کند. ضمن اینکه نیش و زهر آن برای انسان چندان خطرناک نیست و تقریبا عملکردی مانند نیش زنبور دارد.

خطرناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت ردبک (Australian redback spider)

این عنکبوت را تنها به‌ دلیل شکل ظاهری‌اش می‌توان یکی از ترسناک ترین عنکبوت های جهان دانست. ردبک (پشت قرمز) که آن را عنکبوت بیوه سیاه نیز می‌نامند، در بین خطرناک ترین عنکبوت‌های جهان از باقی آن‌ها مشهورتر و شناخته‌شده‌تر است. این عنکبوت بیش از باقی عنکبوت‌‌های جهان به انسان حمله می‌کند.

حیوانات به ترتیب وزن بیشتر {سنگین ترین حیوان جهان}

سم این عنکبوت بسیار خطرناک است اما خوشبختانه هنگام حمله و گزیدن، میزان کمی از سم خود را وارد بدن قربانی می‌کند. گزش آن دردناک است و معمولا محل گزشش سوزش زیادی دارد. رنگ سیاه و لکه قرمز قسمت تحتانی تنه‌اش نشانه خوبی برای شناسایی آن محسوب می‌شود.

خطرناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت شنی شش چشم (Six Eyed Sand Spider)

عنکبوت شنی شش چشم نام ترسناکی هم دارد. زیستگاهش صحرای آفریقا و لانه‌اش زیر شن‌های صحرا است. سم خطرناک و کشنده این نوع عنکبوت آن را به یکی از خطرناک ترین عنکبوت های جهان تبدیل کرده است. سمی که قادر است در فاصله پنج ساعت یک خرگوش را از پا درآورد و می‌تواند منجر به قطع عضو گزیده شده در انسان شود. آنچه باعث می‌شود ترس مواجهه با این موجود کمتر باشد، زیستگاهش و دوری آن از محل زندگی انسان‌ها است. این عنکبوت رنگی خاکی و بدنی گرد و ریز دارد.

خطرناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت موش (Mouse Spider)

عنکبوت‌ها عموما اسم‌های عجیبی هم دارند. عنکبوت موش یکی از همین عجیب‌ها است. عنکبوت موشی ظاهر کمتر ترسناکی دارد و جثه بزرگ به‌همراه سینه و شکم خزدارش شاخصه آن محسوب می‌شود. از آنجا که عنکبوت موش معمولا به انسان حمله نمی‌کند، چندان خطرناک نیست اما به‌ دلیل زهر کشنده‌اش توصیه می‌شود که از آن دوری کنید. عنکبوت موشی همچنین معمولا تنها قربانی را گاز می‌گیرد و نیش و زهری وارد بدن او نمی‌کند. اما محققان توصیه می‌کنند که از این نوع عنکبوت تا حد امکان دوری کنید.

خطرناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت منزوی قهوه ای (Brown Recluse Spider)

عنکبوت خجالتی قهوه‌ای یا منزوی قهوه‌ای در هرمنطقه‌ای از زمین که آب و هوای گرم دارد، یافت می‌شود. با وجود اینکه زیستگاهش محدود نیست، اما چون کمتر در برابر انسان ظاهر می‌شود و از انسان‌ها فراری است، میزان آسیبی که به انسان‌ها می‌رساند نیز زیاد نیست. می‌توان گفت عنکبوت قهوه‌ای که در شیلی زندگی می‌کند خطرناک ترین و کشنده ترین نوع این عنکبوت است که سم آن می‌تواند باعث قطع عضو گزیده شده شود. آنچه عنکبوت خجالتی قهوه‌ای شیلیایی را در بین ترسناک ‌ترین عنکبوت های جهان قرار می‌دهد کشف نشدن پادزهر سم آن است. این عنکبوت جثه‌ای ریز و دست و پایی باریک و بلند دارد.

ترسناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت شتری (Camel Spider)

این عنکبوت را باید یکی دیگر از اعضای لیست ده‌گانه عنکبوت های خطرناک و ترسناک دنیا دانست. این عنکبوت البته از آن دسته است که بیش از خطرناک بودن، ترسناک هستند. جثه بزرگ و تنه ۱۵ سانتی متری آن به همراه دست و پای بلندش از این عنکبوت موجودی ترسناک می‌سازد. ضمن اینکه ظاهرش ترکیبی از عنکبوت و عقرب است و این هولناک‌ترش می‌سازد. باید اضافه کرد که این عنکبوت نیش کشنده و خطرناکی ندارد اما محل گزش آن بسیار دردناک است و می‌تواند ایجاد استرس و دلهره شدید کند. عنکبوت شتری در خاورمیانه و آفریقا زندگی می‌کند و سرعت بالای حرکتش از شاخصه‌های مهم آن محسوب می‌شود.

ترسناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت کیسه زرد (Yellow Sac Spider)

این عنکبوت که زیستگاهش در کانادا و استرالیا است، زهری حاوی سیتوکسین دارد. این زهر کشنده نیست اما درصورت گزش، محل گزیدگی قربانی را بسیار اذیت می‌کند. خارش، سوزش، تاول و قرمزی شدید از علائم محل گزش آن محسوب می‌شود. این عنکبوت جثه ریزی دارد و به محل زندگی انسان نیز نزدیک می‌شود، به‌همین دلیل می‌توان آن را عنکبوتی پردردسر و خطرناک دانست.

ترسناک ترین عنکبوت های دنیا

عنکبوت خرچنگی غول‌پیکر (giant crab spider)

یک عنکبوت بزرگ دیگر که به واسطه جثه بزرگش در لیست ترسناک ترین عنکبوت های جهان قرار می‌گیرد. این عنکبوت بزرگ تقریبا ۳۰ سانتی، از نوع پرخاشگر و تهاجمی است و میانه خوبی با انسان ندارد. در هر حال، از عنکبوتی که به هم‌نوع خود نیز رحم نمی‌کند نمی‌توان انتظار زیادی داشت. این عنکبوت نیش و زهر کشنده ندارد اما می‌تواند در محل گزش تا چند هفته برای قربانی ایجاد درد و سوزش کند.

کلام آخر

باید گفت عنکبوت‌ها بیش از آن که ترسناک باشند، بی‌آزارند. ضمن اینکه اغلب عنکبوت‌های خطرناک دنیا در زیستگاه‌های خشک و بیابانی و دور از محل سکونت انسان‌ها زندگی می‌کنند. بنابراین اگر در مناطق شهری زندگی می‌کنید، ترس از عنکبوت اهمیت چندانی ندارد؛ اما اگر اهل طبیعت‌گردی هستید یا به مناطق روستایی به خصوص روستاهای گرم‌سیر رفت و آمد دارید یا در آنها ساکن هستید، بهتر است ترسناک ترین عنکبوت های جهان را بهتر بشناسید و نسبت به انواع خطرناک یا غیر خطرناک عنکبوت‌ها اطلاعات کافی به‌دست آورید.

سوالات متداول 

از کجا بفهمیم عنکبوت سمی است؟

همه عنکبوت‌های جهان سمی هستند؛ اما سم بسیاری از آن‌ها خطری برای انسان ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند. تنها تعداد کمی از عنکبوت‌ها در جهان هستند که می‌توانند برای انسان خطرناک باشند. 

مرگبارترین عنکبوت جهان کدام است؟

بدون شک مرگبارترین عنکبوت جهان را باید عنکبوت سرگردان برزیلی دانست. البته نکته مثبت در مورد سم کشنده این عنکبوت وجود پادزهرش است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x