عوارض داد زدن زیاد ؛ داد و فریاد چه بلایی سر ما می‌آورد؟

زیاد عصبانی می‌شوید، نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید و صدای داد و فریادتان به آسمان می‌رود؟ یا نه، خودتان آرام هستید، اما در میان عزیزان‌تان کسانی هستند که هر از گاهی حسابی گرد و خاک می‌کنند؟ آیا می‌دانید داد و فریاد کردن چه عوارضی دارد و چه بلایی به سر سلامتی ما می‌آورد؟

داد و فریاد زیاد می‌تواند سلامتی افراد را به خطر بیندازد. تحقیقات نشان داده صحبت کردن با صدای بلند یا فریاد زدن، فعالیت مرکز تکلم در مغز را متوقف می‌کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همینطور محققان دانشگاه هاپکینز در مریلند طبق تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که زمانی که داد و فریاد می‌کنیم ناحیه بروکا (Broca ) در مغز فعالیتی نخواهد داشت.

ناحیه بروکا همان مرکز تکلم در مغز است که هنگام فریاد زدن یا صحبت کردن با صدای بلند متوقف می‌شود. اما برعکس در زمان‌های عادی که به طور معمول صحبت می‌کنیم، کاملا فعال است و در حال برنامه‌ریزی کردن برای کلمات و جملات بعدی است. این بدان معناست که این ناحیه در ایجاد کلمات و جملات ما نقشی ندارد و تنها برای یکپارچه‌سازی و هماهنگی اطلاعات در سایر نقاط مغز فعالیت دارد.
اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات در درمان سکته مغزی، صرع و دیگر آسیب‌های مغزی بسیار موثر بوده است.

آسیب‌های جسمی داد و فریاد زیاد

هر چند گاهی برای کاهش فشار ناشی از خشم و عصبانیت لازم است که فریاد بزنید اما باید بلافاصله آن را کنترل کنید، چرا که عوارض داد و فریاد زیاد بر جسم و روح شما می‌تواند بسیار خطرناک باشد و روند زندگی شما را دچار اختلال کند. شما در مقابل سلامتی خود مسوول هستید. ایرادی ندارد اگر گاهی از کوره در می‌روید اما دقت کنید که باید در اولین فرصت همه چیز را در راستای سلامتی خود مدیریت کنید. در این قسمت از مقاله به شما می‌گوییم داد زدن چه عوارضی دارد.

بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون

یکی از عوارض داد و فریاد زیاد می‌تواند تند شدن ضربان قلب باشد. اگر دقت کرده باشید هنگامی که در میان یک بحث و مشاجره جدی هستید، ضربان قلبتان را بیشتر حس می‌کنید. همین دلیل باعث بالا رفتن فشار خونتان می‌شود و همه اینها باعث می‌شود چهره شما برافروخته و رنگ پوستتان قرمز شده یا رگ‌هایتان بزرگ‌تر دیده شود، تنفس برایتان سخت شده و یا دست و پایتان سرد شود. با این حال و احوال کنترل همه چیز از دست شما خارج می‌شود. در این لحظه سعی کنید با کنترل نفسهایتان ضربان قلب و فشار خون خودتان را تنظیم کنید تا اتفاق بدی برای شما نیفتد.

تضعیف ایمنی بدن

تضعیف سیستم ایمنی بدن از جمله پیامدهای داد و فریاد زیاد است. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی به یاد آوردن جر و بحث‌هایی که در گذشته داشته‌اید هم می‌تواند به مدت شش ساعت سیستم دفاعی بدن شما را تضعیف کند به خصوص در افرادی که خونسرد هستند و کمتر عصبانی می‌شوند.

اثرات داد و فریاد بر سلامتی

افرادی که زود عصبانی می‌شوند بیشتر در معرض بیماری هستند و این به خاطر ضعف در سیستم ایمنی بدن آنها است. عصبانیت به همراه ضعف در ایمنی باعث بالا رفتن اضطراب شده و سلامتی افراد را تا حد قابل توجهی به خطر می‌اندازد.

اختلال در حافظه

شاید فکر کنید تنها یک سانحه خیابانی یا یک ضربه کاری به سرتان می‌تواند حافظه شما را دچار اختلال کند. اما وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که در آن دچار استرس و اضطراب می‌شوید، عملکرد حافظه شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مثلا وقتی با کسی مشاجره و درگیری کلامی دارید و صحبت‌هایتان ناخوشایند و زننده است، قطعا خشم و عصبانیت وجودتان را فرا می‌گیرد. دقت کنید که بعد از اتمام این ماجرا ممکن است شما اتفاقات را آن‌طور که بوده به خاطر نیاورید و جور دیگری به یاد داشته باشید و یا حتی قسمتی از آن را به یاد نیاورید. این باعث می‌شود که شما قادر به تجزیه و تحلیل درست اتفاقی که برایتان افتاده نباشید و نتوانید آن را مدیریت کنید.

ابتلا به مشکلات متعدد

عوارض داد و فریاد زیاد حتی در هورمون‌های افراد نیز رسوخ می‌کند. هنگام خشم ناشی از داد و فریاد، هورمون‌های استرس در بدن ما افزایش می‌باید و باعث ایجاد تغییرات در متابولیسم بدن ما می‌شود. به همین دلیل کسانی که نمی‌توانند خشم خود  را مدیریت کنند در این مسیر دچار سردرد، اضطراب، بی‌خوابی، مشکلات پوستی، مشکلات گوارشی و… می‌شوند. شاید به جرات بتوان گفت اکثر مشکلات و بیماری‌های جسمی ما ریشه در مسایل روحی و روانی ما دارد.

آسیب‌هایی که کودکان از داد زدن والدین می‌بینند

در نظر داشته باشید که اکثر اختلالات روحی و روانی که در بزرگسالی دیده می‌شود، ریشه در کودکی دارد. عوارض داد و فریاد زیاد بر سر کودکان می‌تواند آینده آنها را خدشه‌دار کند و مسیر زندگی آنها را به سمت نامعلومی ببرد.

اثرات داد و فریاد بر سر کودکان

درست در زمانی که شخصیت کودک در حال شکل‌گیری است، احساس ناامنی از داد و فریادهای خانوادگی رشد شخصیتی او را نشانه گرفته و آن را از مسیر درست خود خارج می‌کند.  بیایید با هم بررسی کنیم که داد زدن سر بچه‌ها از چند طریق به آن‌ها لطمه می‌زند:

تشدید مشکلات رفتاری

در برخی از تحقیقات دیده شده که عوارض داد و فریاد زیاد والدین در سن 13 سالگی فرزندشان رفتار آنها را به مرور تغییر داد، به طوری که رفتار فرزندان آنها طی یک سال بعدی بدتر شد.

اختلال در رشد مغزی‌

افرادی که در دوران کودکی شاهد داد و فریاد بوده‌اند، مغزشان در قسمت پردازش صدا و زبان ساختار متفاوتی نسبت به دیگران دارد. دو چیز مهم که کودک می‌تواند با آن ارتباطات خود را شکل دهد دچار اختلال می‌شود. شنیدن و حرف زدن در سنین کودکی بسیار اهمیت دارد و این ارتباطات در شکل‌گیری شخصیت کودک تاثیر گذار است.

ابتلا به درد مزمن

از جمله عوارض داد و فریاد زیاد بر سر کودکان این است که آنها طی سالهای بعد کمر درد، گردن درد، سر درد و حتی آرتروز را تجربه می‌کنند. از آنجایی که آگاهی والدین از مسایل روانشناختی بسیار کم است، این دردها را حاصل رشد جسمی کودک یا بازیگوشی‌های کودکانه او می‌دانند و از درمان آن غافل می‌شوند.

عوارض روانی داد و فریاد زیاد

حتما کنجکاوید بدانید که از لحاظ روحی، داد زدن چه عوارضی دارد؟ پیامدهای داد و فریاد زیاد از نظر روانی به شرح زیر است:

افزایش اضطراب

از دیگر پیامدهای داد و فریاد زیاد افزایش اضطراب است. اگر شما در حین داد و فریاد دچار اضطراب شوید، حتی با برطرف شدن استرس، اضطراب شما رفع نمی‌شود و ممکن است تا ساعت‌ها بعد از مشاجره شما را اذیت کند. این موضوع می‌تواند روند طبیعی زندگی شما را دچار اختلال کند.

اثرات استرس

کاهش تمرکز

وقتی که شما در حال داد و فریاد هستید در واقع فقط می‌خواهید در آن لحظه خشم و عصبانیت خود را به طرف مقابل نشان دهید. در این زمان ممکن است هر چیزی را به زبان بیاورید و هر حرکتی از شما سر بزند، خصوصا در مواقعی که خشم شما زیاد است و صدایتان در بالاترین حد خود قرار دارد. در این لحظه شما هیچ کنترلی روی فکر خود ندارید و هر چه که پیش آید را انجام می‌دهید.

در واقع از عوارض داد و فریاد زیاد می‌توان به کاهش تمرکز اشاره کرد. شما در هنگام داد و فریاد روی برطرف کردن موضوع اصلی که همان مشکل پیش آمده است تمرکز ندارید بلکه تمام انرژی شما صرف تخلیه تمام احساسات بد شما می‌شود چرا که ذهن شما دیگر تحمل این همه فشار را ندارد و می‌خواهد در اولین فرصت خودش را سبک کند. این مساله شما را بر آن می‌دارد که: فکر نکن و هر کاری دلت می‌خواهد انجام بده. دقیقا همان عدم تمرکز. پس یا داد و فریاد نکنید یا مراقب باشید که این مساله باعث کاهش تمرکز شما نشود. یعنی بتوانید بعد از تخلیه احساسات منفی، سریع به موضوع اصلی برگشته و آن را حل کنید.

چگونه داد و فریاد خود را کنترل کنیم؟

حالا که متوجه شدید داد زدن چه عوارضی دارد، بهتر است یاد بگیریم که چگونه داد و فریاد خود را کنترل کنیم؟

بالا بردن آگاهی در مورد مسایل روانشناختی می‌تواند شما را در هر مساله‌ای یاری کند و احتمال اشتباه یا ریسک کردن را در زندگی‌تان کم کند. درست است که داد و فریاد زیاد آسیب‌های جسمی دارد اما می‌توان گفت تاثیرات آسیب‌های روحی آن است که باعث آسیب‌های جسمی می‌شود.

در واقع درست همان زمانی که استرس و اضطراب وجود شما را فرا می‌گیرد، ضربان قلبتان افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه فشار خون شما بالا رفته و شما را در معرض سکته قرار می‌دهد. با تمام این توصیفات اگر بدانیم که چطور داد و فریاد خود را کنترل کنیم تا حد زیادی می‌توانیم از عوارض آن دور بمانیم. در اینجا می‌خواهیم شما را با مواردی که می‌تواند کمک کند تا از پیامدهای داد و فریاد زیاد دور بمانید، آشنا کنیم.

میانه‌رو باشیم

قبل از هر اقدامی فکر کنید که چرا دارید فریاد می‌زنید؟ این به شما بسیار کمک می‌کند؛ چرا که دلایل آن می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در جمعی حضور داریم و می‌خواهیم اظهار نظر کنیم اما صدایمان در میان همهمه گم می‌شود و فکر می‌کنیم کسی توجه نمی‌کند. در این زمان حس می‌کنیم به ما توهین شده و ناامید می‌شویم. این مساله باعث می‌شود سیستم لیمبیک مغز ما آن را به عنوان یک تهدید در نظر بگیرد و واکنش جنگ یا گریز را شروع کند.

در نتیجه این حالت، شاهد افزایش فشار خون، تنفس سطحی و عضلات منقبض شده هستیم و با توجه به گذشته خود در ذهنمان شروع به فرضیه‌بافی می‌کنیم. بالا رفتن آدرنالین کار را سرعت می‌بخشد و توجه ما را محدود می‌کند. همه اینها شرایط را برای فریاد زدن فراهم می‌کند و ما را در عمل انجام شده قرار می‌دهد. ممکن است که نخواهیم فریاد بزنیم، خشم را درون خود بریزیم و فرار را ترجیح دهیم؛ اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد و ما همچنان تمام آن علائم را در خود داریم.

درست و اصولی این است که میانه‌رو باشیم، دعوا نکنیم، به جای فرار بمانیم و موقعیت را برای هماهنگ شدن با طرف مقابل مهیا کنیم. در واقع به خودمان فرصت دهیم تا مساله را حل کنیم. این برای هر دو طرف بهتر است چرا که روشن شدن ابهامات باعث می‌شود تا مشکلات را به دوش نکشید.

آرامش خود را حفظ کنید

حفظ آرامش در حین فریاد غیرممکن نیست اما نیاز به تمرکز دارد. می‌توانید برای رسیدن به این هدف اول نفس عمیق بکشید؛ این کمک می‌کند مکالمه متوقف شده و به شما فرصت فکر کردن ‌دهد. حتی می‌توانید از چیز یا کسی که شما را تحریک کرده، دور شوید تا در آرامش تصمیم بگیرید. اما انجام دادن این کارها در آن لحظه نمی‌تواند آسان باشد.

حفظ آرامش

پس بهتر است قبل از هر اقدامی از قبل آنها را تمرین کنید. زیرا زمانی که احساس ترس وجود شما را فرا بگیرد کنترل بدن برای شما سخت می‌شود. مثلا در مشاجره‌های کوچک قبل از فریاد زدن، از محرک خود دور شوید. یا اینکه چند ثانیه سکوت کنید و بعد ادامه دهید.

آگاهی داشته باشید

اگر بدانید که در طول یک هفته چه رفتارهایی داشته‌اید و چه چیزهایی باعث عصبانیت و در نتیجه فریاد زدن شما شده است، یک گام به جلو حرکت کرده‌اید. درجه خشم خود را از صفر تا ده مشخص کنید و در این رتبه‌بندی تمام موارد را در نظر بگیرید. مثلا افراد، موضوعات، مکانها و حتی خوراک روزانه و مقدار آبی که نوشیده‌اید نیز می‌تواند در میزان خشم شما و داد و فریاد کردن‌هایتان موثر باشد.

این درجه‌بندی‌ها به شما کمک می‌کند تا خشم خود را بهتر مدیریت کنید و بتوانید برای هر موقعیت راهکار مناسب را در دسترس خود قرار دهید. مثلا اگر گرسنگی رتبه بیشتری آورد پس شما باید خوب غذا بخورید تا خشم‌تان کنترل شده و منجر به داد و فریاد نشود. یا در بعضی مواقع دوری از برخی افراد یا برنامه‌ریزی برای انجام یک کار خاص می‌تواند راه‌گشا باشد و شما را از عوارض داد و فریاد زیاد دور نگه دارد. نکته‌بین باشید و همه چیز را با جزییات مهم یادداشت کنید. بعد از مدتی می‌بینید که خودتان را بهتر شناخته‌اید و چه بسا درمان خیلی از کج‌خلقی‌ها دست خودتان بوده و نمی‌دانستید.

نفس عمیق موثر است

احتمالا هر کسی ممکن است روش خاص خودش را برای آرام شدن داشته باشد اما پیشنهاد می‌شود اول از همه نفس عمیق بکشید و اگر می‌توانید از مکان خشم دور شوید و تا ده بشمارید. این عمل باعث می‌شود استرس از شما دور شده و به یک راهکار عملی برای مساله فکر کنید.

بهتر است در زمانی که آرام هستید تمرین کنید. مثلا آرام آرام عضلات خود را شل کنید تا بهتر بتوانید تفاوت بین زمانی که بدنتان آرام است و یا زمانی که بدنتان تنش دارد را درک کنید. آن وقت در زمانهایی که واقعا عصبانی هستید و فریاد می‌زنید، درست عمل کردن برای شما مثل آب خوردن می‌شود.

تصویرسازی کنید

فعالیت‌های روزانه خود را از پیش در ذهن خود به نمایش بگذارید و چگونگی برخورد با شرایط سخت آن روز خود را بازی کنید. این کار باعث می‌شود زمانی که واقعا در آن موقعیت قرار می‌گیرید قبلا آن را تجربه کرده باشید و با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنید.

در این حالت شما به جای اینکه به خاطر ترس آرام حرف بزنید و یا از شدت عصبانیت فریاد بزنید، قاطعانه صحبت می‌کنید و همه چیز را به شکل درست پیش می‌برید. واضح حرف بزنید. مثلا «زمانی‌که … را می‌گویید، من واقعا ناراحت می‌شوم.» این کار باعث می‌شود در مذاکره رقابت نکنید و با کنترل صدا و جملات خود همه چیز را تغییر دهید.

شما تمایلی به فریاد زدن ندارید، اما ممکن است گاهی اتفاق بیفتد

همه این تلاش‌ها کمک می‌کند تا شما از عوارض فریاد زدن زیاد دور بمانید اما باید بدانید که در هر موردی می‌تواند نقصی وجود داشته باشد و این کاملا بستگی به موقعیت و شدت احساسات شما دارد. شما نمی‌توانید همه چیز را پیش‌بینی کنید و حتی ممکن است خلاف پیش‌بینی‌ها شما اتفاق بیفتد. حتی اگر مدام مراقب باشید و شرایط را بررسی کنید باز ممکن است درصدی خطا رخ دهد.

پس در نظر داشته باشید که هیچ چیز قطعی و صد درصد نیست و با وجود تمام این راهکارها باز هم ممکن است آنچه که نباید، اتفاق بیفتد. اما تمرین کمک می‌کند تا شما درصد خطا و اشتباه را کاهش دهید و برای موقعیت‌های مشابه آماده باشید. به این شکل از پیامدهای داد و فریاد زیاد به دور خواهید بود و سلامتی خود را حفظ می‌کنید.

کلام آخر

حال که از عوارض داد و فریاد زیاد مطلع شدید، بکوشید تا آمادگی خود را برای کنترل این موضوع بیشتر کنید. این تنها شما نیستید که در معرض مشکلات جسمی و یا  آسیب‌های روحی داد و فریاد هستید، بلکه اطرافیان شما نیز از این موضوع رنج برده و سلامتی و زندگی‌شان دچار مشکل می‌شود.

این موضوع می تواند گسترده‌تر باشد و به محیط کاری و یا جمع دوستانه شما سرایت کند و یا در تجارت شما تاثیر بگذارد. آن وقت است که همه از شما دور شده و کارهای‌تان نیمه تمام می‌ماند. روابط، معاملات و احساسات شما خدشه دار می‌شود و چه بسا اعتماد دیگران به خودتان را از دست بدهید. حتی اعتماد به نفس خودتان هم سست می‌شود و دیگر اشتیاقی به ادامه نخواهید داشت. آن وقت تنهایی به تمام احساسات منفی شما اضافه می‌شود و شما را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. سپس افسردگی، یاس، سرخوردگی و احساس بیهودگی در شما شعله‌ور می‌شود و زندگی به کامتان تلخ خواهد شود.

نسبت به شناخت خود تلاش کنید و آگاهی خود از مسایل روانی را بالا ببرید و همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشید تا زندگی سالم و شادی را تجربه کنید. اگر با تمام این راهکارها موفق به حل مساله نشدید، حتما با یک روانشناس مشورت کنید تا به طور تخصصی به آن مساله رسیدگی شود. اگر شما هم تجربه عصبانیت و داد و فریاد های پی در پی را داشته‌اید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x