راه برآورده شدن حاجات: چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم

قصد ازدواج دارید و نمی‌توانید به خواسته دلتان برسید؟ به مشکل مالی برخورده‌اید و تمام راه‌ها بن‌بست هستند؟ گرفتاری عظیمی در زندگی‌تان پیدا شده که بار آن بر دل‌تان سنگینی می‌کند و نمی‌دانید چگونه نجات پیدا کنید؟

اگر در کویر مشکلات به دنبال باران رحمت هستید، مطمئن‌ترین راه پناه بردن به اباعبدالله حسین(ع) است، و چه دستاویزی بهتر از چله زیارت عاشورا که گفته می‌شود، گرفتاری‌های بسیار بزرگ را حل می‌کند.

دعا، کلید حل مصایب

یکی از بنیادی‌ترین اعتقادات شیعیان، باور به دعا است. از امام محمد باقر(ع) نقل است که «دعا قضا را رد می‌کند، اگرچه ثبت و ضبط شده باشد.»

ممکن است هر کدام از ما در شرایط گوناگون، با دعا از خداوند خواسته باشیم که گره از کار ما باز کند و ما را به خواسته و حاجت‌مان برساند.

البته در باور شیعه، برای اینکه دعاهایمان اجابت شوند، یک حربه بزرگ وجود دارد. چون ما معتقدیم ممکن است قدر و منزلت چندانی در پیشگاه خداوند نداشته باشیم و همین مساله اجابت دعایمان را با مشکل روبرو کند، دست به دامان بزرگان دین می‌شویم و آن‌ها را شفیع قرار می‌دهیم تا مگر خدا به احترام جایگاه آنان، بر ما رحم آورد.

اما برای دست به دامان شدن و شفیع آوردن، چه کسی بزرگ‌تر و گرانقدرتر از امام حسین(ع).

امام حسین(ع) چنان جایگاه عظیم و مهمی دارد که در روایات آمده، زیارت قبر آن حضرت از رفتن به حج مهم‌تر است؛ اما اگر امکان زیارت آن حضرت را از نزدیک ندارید، جای نگرانی نیست. دایره گشاده‌دستی و عشق او چنان گسترده است که هرجا و هر زمان که باشد، می‌توانید از خوان ثواب و شفاعت آن بهره‌مند شوید.

کلید ورود به این دایره و بهره‌مندی از خوان پربرکتش، خواندن زیارت عاشورا است که نه تنها ثواب عظیمی دارد، بلکه راه برآورده شدن خواسته‌ها و حاجات را هم باز می‌کند.

ایده آل مگ در یک مطلب جداگانه به ثواب خواندن زیارت عاشورا پرداخته است؛ اما سوای این، در روایات آمده که خواندن زیارت عاشورا باعث مستجاب شدن دعاها نیز می‌شود. با این حال، برای اینکه از اجابت دعا و برآورده شدن حاجات مطمئن شوید، علما «چله زیارت عاشورا» را پیشنهاد کرده‌اند.

آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس که از شاگردان آیت الله بروجردی بوده، چله زیارت عاشورا را برای برآورده شدن خواسته‌ها، هرچقدر بزرگ و سخت، توصیه کرده و روش آن را گفته که در ادامه می‌آید.

روش گام به گام خواندن زیارت عاشورا در چله

چله زیارت عاشورا

قدم اول: صد مرتبه «الله اکبر» بگویید. اعتراف به بزرگی خدا، اینکه هیچ نیرو و قدرتی در هستی برابر و همتراز با او نیست، گام نخست در این راه است.

قدم دوم: لعن و سلام‌های زیارت عاشورا را یک بار بخوانید. این لعن و سلام‌ها در قسمت‌های پایانی زیارت عاشورا آمده‌اند، جایی که نوشته شده «پس صد مرتبه بگو». البته اینجا فقط یک بار آن‌ها را می‌خوانید، ابتدا سلام و سپس لعن:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ، وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ. اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.»

و

«اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ. اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ، اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً».

قدم سوم: زیارت عاشورا را از ابتدا تا اول لعن و سلام بخوانید، یعنی تا جایی که نوشته شده: «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ…» و لعن و سلام را نخوانید.

قدم چهارم: دو رکعت نماز بخوانید و آن را به اباعبدالله الحسین(ع) هدیه ‌کنید.

قدم پنجم: دوباره صد مرتبه «الله اکبر» بگویید.

قدم ششم: در این مرحله که مرحله آخر هم هست، زیارت عاشورا را از ابتدا به همان روش معمول بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، [السَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللّٰهِ وَابْنَ خِيرَتِهِ]، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ثارَ اللّٰهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْأَرْواحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنائِكَ، عَلَيْكُمْ مِنِّي جَمِيعاً سَلامُ اللّٰهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ…

متن کامل زیارت عاشورا را بخوانید، صد بار لعن و سلام را که آمده، بگویید، به سجده بروید و بخش پایانی زیارت را بخوانید و در نهایت دو رکعت نماز زیارت امام حسین(ع) را به جا آورید.

اما چله زیارت عاشورا آداب خاصی هم دارد که در کنار خواندن زیارت باید به آن‌ها عمل کرد.

آداب چله زیارت عاشورا

  • باید دستوراتی که در بالا ذکر شد را 40 روز متوالی و بدون وقفه اجرا کرد.
  • همان قدر که خواندن زیارت عاشورا با این ترتیب مهم است، مواظبت بر انجام واجبات و ترک گناهان هم اهمیت دارد. در این 40 روز به ویژه باید گناهان زبانی را ترک کرد، چون زبانی که قرار است زیارت عاشورا و نام مقدس امام حسین(ع) بر آن جاری شود، باید پاک باشد.
  • خواندن زیارت و انجام اعمال آن باید پشت سر هم و بدون وقفه باشد؛ یعنی نباید زیارت و اعمال آن را در طول روز پخش کرد و بخشی از آن را در یک ساعت و بخش دیگری از آن را در یک ساعت دیگر انجام داد.
  • زمان به جا آوردن اعمال چله زیارت عاشورا بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب خورشید است، یعنی نباید آن را به شب موکول کنید.
  • هر روز بعد از پایان اعمال چله زیارت عاشورا برای سلامتی امام زمان(ع) صدقه بدهید.
  • زمان خواندن زیارت عاشورا سعی کنید کلمات را درست ادا کنید و در بین آن با کسی حرف نزنید.
  • به جز اعضای خانه، کسی از چله شما مطلع نشود. بهتر است همسرتان را در جریان بگذارید تا مانع ایجاد مزاحمت برای شما شود.
  • بانوان در ایامی که نمی‌توانند نمازها را به جا آورند، از یکی از اعضای خانواده بخواهند به جای آن‌ها این زیارت را بخوانند تا روند 40 روزه قطع نشود.
  • بهتر است چله زیارت عاشورا را از چهارشنبه شروع کنید.
  • اگر قصد گرفتن چله را ندارید اما می‌خواهید بدانید در طول روز، بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا چه موقعی است، می‌توانید مطلب ایده آل مگ در این زمینه را مطالعه کنید.
3 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x