بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا در طول روز

بهترین وقت برای آویختن به دامان ائمه اطهار چه زمانی است؟ بهترین موقع برای ابراز ارادت به خاندان رسول خدا(ص) و ابراز دشمنی با دشمنان آن‌ها کی است؟

بهترین ساعت برای فریاد کشیدن، اعلام موضع کردن، گفتن اینکه من ظلم را تاب نمی‌آورم و سمت آزادگان جهان هستم، کدام ساعت است؟

بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا

بهترین زمان برای خواندن زیارت عاشورا، فرستادن سلام و ارادت به خاندان پیامبر(ص) و لعن و نفرین بر دشمنان آن‌ها، بهترین زمان برای اقرار به مفاهیم عالی زیارت عاشورا، آن ساعتی از روز است که فرصت این کار را دارید.

خواندن زیارت عاشورا عملی مستحب است و در عمل مستحب، «باید» وجود ندارد و هرکسی به قدر توان خود از این خوان نعمت بهره‌مند می‌شود.

با این حال، گفته شده خواندن زیارت عاشورا در صبح فضیلت بیشتری دارد. به این ترتیب، روز خود را با فرستادن سلام بر اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) و لعن دشمنان رسول خدا(ص) و خاندانش شروع می‌کنید و چه چیزی بهتر از این؟

زیارت عاشورا را چند بار بخوانیم؟

بسیار توصیه شده است که بر خواندن زیارت عاشورا مداومت داشته باشید و حکایات و روایت‌های متعددی درباره آثار نیک آن گفته شده است.

نقل شده که بعد از رحلت عارف بزرگ، آیت‌الله سید علی قاضی، استاد آیت‌الله خویی و آیت‌الله بهجت، کسی او را در عالم رویا می‌بیند و از او می‌پرسد، در آن دنیا چه عملی از همه مهم‌تر است؟ ایشان می‌گویند: زیارت عاشورا. سپس تاکید می‌کنند: من پشیمان هستم که چرا یک بار در روز زیارت عاشورا را خواندم و آن را دو بار نخواندم.

بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا در طول روز

می‌توانید متن کامل زیارت عاشورا را در ایده آل مگ بخوانید و همزمان، آن را با صدای مداحان معروف بشنوید. هم‌چنین توصیه شده برای برآورده شدن حاجات، چله زیارت عاشورا بگیرید. چگونه چله زیارت عاشورا بگیریم شما را برای انجام این کار راهنمایی می‌کند.

مفاهیم عالی زیارت عاشورا

اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.

خدایا زندگی‌ام را زندگی محمد و خاندان محمد و مرگم را مرگ محمد و خاندان محمد قرار بده.

این یکی از فرازهای جذاب زیارت عاشورا است که به روشنی، مفاهیم این دعا را نشان می‌دهد. در حقیقت، ما در زیارت عاشورا به زبان اعتراف می‌کنیم که دنباله‌‍رو رسول خدا(ص)، خاندان پاکش و به ویژه امام حسین(ع) هستیم و از خدا می‌خواهیم ما را در این مسیر نگه دارد و زندگی و مرگ ما را مثل آنان قرار دهد.

هم‌چنین می‌گوییم، در این راه هم‌پیمان کسانی هستیم که دوستدار ائمه هستند و دشمن کسانی هستیم که با رسول خدا(ص) و خاندانش به دشمنی برخاستند.

یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ.

یا اباعبدالله، تا روز قیامت در صلحم با کسی که با شما در صلح است و در جنگم با کسی که با شما در جنگ است.

به این ترتیب، با خواندن این بخش‌ها از زیارت عاشورا، عملا اعتراف می‌کنیم که به یکی از مهم‌ترین احادیث پیامبر(ص) وفادار و معترفیم، یعنی به حدیث ثقلین.

حدیث ثقلین یکی از معتبرترین احادیث مربوط به پیامبر خدا است که آن حضرت چند بار آن را گفته‌اند و به نوعی، بر آن تاکید داشته‌اند: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم؛ یکی کتاب خدا و دیگری، عترتم که اهل بیتم هستند. تا وقتی از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچگاه از هم جدا نمی‌شوند تا کنار چشمه کوثر بر من وارد شوند…»

رسول خدا در این حدیث بر اهمیت خاندانش تاکید ویژه می‌کند و زیارت عاشورا، تجدید میثاقی است با رسول اکرم(ص)، بدین معنا که ما خاندان تو را ارج می‌نهیم و به آن‌ها وفادار هستیم و با دوستان‌شان دوست و با دشمنان‌شان دشمن هستیم.

زیارت عاشورا

چند نکته درباره زیارت عاشورا

  • همانطور که گفته شد، خواندن زیارت عاشورا عملی مستحب است و در عمل مستحب، «باید» وجود ندارد. حتی گفته شده، صد لعن و صد سلام آن را می‌توانید به مرور در طول روز بخوانید؛ مثلا صبح، زیارت عاشورا را شروع کنید، وقتی به لعن و سلام رسیدید، آن‌ها را به مرور در طول روز بگویید و در نهایت، بقیه زیارت را بخوانید و دو رکعت نماز آن را به جای بیاورید.
  • از امام هادی(ع) نقل شده که وقتی به لعن می‌رسید، یک مرتبه بگویید: «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ. اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ» و سپس صدبار بگویید: «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً». در مورد سلام هم بگویید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ» و صدبار بگویید: «اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ». انشالله مثل این است که تمام صد لعن و سلام را از اول تا آخر خوانده‌اید.
  • اگر خواندن صد بار لعن و سلام برایتان دشوار است و باعث می‌شود کلا سراغ زیارت عاشورا نروید، یک بار لعن و سلام را بخوانید و بعد از لعن و هم‌چنین بعد از سلام بگویید: «و تسعا و تسعین مره» (به اضافه 99 بار دیگر) و انشالله ثواب زیارت کامل را خواهید برد.
  • ثواب خواندن زیارت عاشورا به همراه روایات و حکایات متعدد درباره فضیلت‌های آن، یکی دیگر از مطالب ایده آل مگ درباره این دعای معروف و مهم است.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x