درمان عفونت واژن

عفونت واژن، یکی از رایج‌ترین بیماری‌های زنان است که باعث ایجاد خارش و درد در این ناحیه می‌شود. با اینکه این عفونت در زنان بسیار شایع است، اما عفونت‌های قارچی در آقایان هم دیده می‌شوند. اگر نسبت به درمان عفونت واژن اقدام نشود، احتمال دارد عوارضی ایجاد شود که روی سلامت فرد تاثیر منفی دارند. خوشبختانه بیشتر موارد ابتلا به عفونت واژن به راحتی قابل درمان هستند.

مواردی از قبیل ضعف سیستم ایمنی بدن، زایمان، بارداری، بیماری‌های آمیزشی، خراشیدگی سطح اندام تناسلی، استفاده از وسایل بهداشتی آلوده مثل اسپری‌های واژنی باعث ایجاد عفونت می‌شوند. در این مقاله از ایده آل مگ درباره انواع عفونت‌های واژن و نحوه درمان آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عفونت واژن چیست؟

عفونت واژن که به آن واژینیت (التهاب واژن) هم گفته می‌شود، یک بیماری زنان است که از باکتری‌ها‌، قارچ‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌هایی ناشی می‌شود که در داخل و اطراف واژن رشد می‌کنند. بعضی از این موارد به طور معمول بدون ایجاد مشکل در واژن زندگی می‌کنند؛ اما اگر شرایط طبیعی واژن مختل شود، میزان رشد آن‌ها از کنترل خارج می‌شود. مواردی که می‌توانند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند، عبارتند از: دوش (شستشوی واژن)، مصرف آنتی بیوتیک، استفاده از تامپون و بعضی از روش‌های پیشگیری از بارداری.

محصولاتی مانند صابون، شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های پارچه هم می‌توانند پوست حساس واژن را تحریک کنند. گاهی اوقات، این موضوع  فقط علائمی مانند خارش ایجاد می‌کند، اما می‌تواند به عفونت هم منجر شود.

عفونت واژن در کودکان

واژینیت در دختران در هر سنی شایع است. قبل از بلوغ، دیواره واژن و پوست ولو (ناحیه اطراف دهانه واژن) بسیار نازک است؛ در نتیجه، صابون، مواد شوینده، نرم‌کننده پارچه، پوشیدن لباس تنگ، پوشک مرطوب یا مایو و میکروب‌ها می‌توانند به بروز واژینیت منجر شوند.

اگر دختران بعد از رفتن به سرویس بهداشتی خود را به خوبی تمیز نکنند، ممکن است به واژینیت مبتلا شوند. گیر کردن یک تکه دستمال توالت یا هر چیز دیگری در واژن هم می‌تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد.

عفونت واژن در کودکان

عفونت واژن در دوران بارداری

در دوران بارداری، بدن به طرق مختلف تغییر می‌کند که افزایش ترشحات واژن یکی از این تغییرات است. اگر ترشحات شفاف یا سفید و بدون بو باشد، به احتمال زیاد ناشی از هورمون‌های بارداری است و این نشانه سالم بودن واژن است؛ اما گاهی اوقات ترشحات نشانه عفونت بوده و زمانی رخ می‌دهد که تعادل طبیعی باکتری‌های موجود در واژن مختل شود.

4 نوع عفونت واژن می‌توانند زنان باردار را تحت تاثیر قرار دهند: واژینوز باکتریایی، عفونت‌های قارچی، باکتری استرپتوکوک گروه B (GBS) و تریکوموناس. خوشبختانه اگر عفونت ‌واژن در بارداری به سرعت تشخیص داده شود، درمان آن‌ برای پزشک آسان است.

عفونت در زنان شیرده

پس از زایمان به دلیل خروج جفت از بدن میزان استروژن مادر کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، در زنانی که با شیر خود نوزادشان را تغذیه می‌کنند، میزان هورمون پرولاکتین بالا است. این هورمون به کاهش بیشتر استروژن منجر می‌شود.

کاهش سطح استروژن باعث آتروفی دستگاه تناسلی، نازک شدن دیواره واژن و کاهش جریان خون واژن می‌شود. این شرایط واژینیت آتروفیک نامیده شده و با علائمی مثل خشکی، خارش و سوزش واژن همراه است. این بیماری عفونت نیست، اما احتمال ابتلا به عفونت واژن را افزایش می‌دهد.

علائم عفونت واژن

مهم‌ترین علائم عفونت واژن عبارتند از:

  • درد و خارش در ناحیه واژن
  • درد در هنگام ادرار و در طول رابطه‌یجنسی
  • قرمزی و تورم ناحیه اطراف واژن
  • جوش
  • خونریزی خفیف

انواع عفونت واژن و دلیل ایجاد آن‌ها

3 نوع عفونت واژن شامل عفونت قارچی، عفونت باکتریایی (واژینوز باکتریایی) و تریکوموناس (عفونت مقاربتی ناشی از انگل) بسیار رایج هستند:

عفونت‌های قارچی

شایع‌ترین نوع عفونت واژن، عفونتی است که از قارچ کاندیدا ناشی می‌شود. انواع مختلفی از کاندیدا وجود دارد که کاندیدا آلبیکنس از رایج‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

عفونت قارچی واژن

وجود قارچ کاندیدا آلبیکنس به تعداد معمول به خودی خود برای سلامتی مضر نیست؛ اما رشد بیش از اندازه آن برای بدن مشکل به وجود می‌آورد. تغییر میزان هورمون‌ها به دلیل بارداری، مصرف قرص ضدبارداری یا قاعدگی می‌تواند در افزایش رشد این قارچ نقش داشته باشد. از سایر عللی که ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش می‌دهند، می‌توان به بالا بودن مزمن قند خون و ضعف ایمنی به دلیل بیماری‌هایی مثل HIV یا ایدز اشاره کرد.

علائم عفونت قارچی واژن شامل ترشحات غلیظ و سفید رنگی است که بعضی از زنان آن را شبیه پنیر توصیه می‌کنند. عفونت‌های قارچی می‌توانند باعث خارش و قرمزی ناحیه خارجی واژن شوند.

عفونت‌های باکتریایی

علاوه بر قارچ‌ها، باکتری‌هایی به نام لاکتوباسیل در واژن زندگی می‌کنند. کاهش لاکتوباسیل‌ها به بیماری واژینوز باکتریایی (BV) منجر می‌شود. علت تغییر میزان باکتری‌ها مشخص نیست؛ اما لاکتوباسیل‌های طبیعی می‌توانند با سایر باکتری‌ها که باعث عفونت می‌شوند، جایگزین شوند. در زنان مبتلا به واژینوز باکتریایی ترشحات غلیظ، لغزه و سفید رنگ مشاهده می‌شود. در این نوع عفونت، ترشحات معمولا بوی ماهی می‌دهند که به خصوص در حین رابطه جنسی مشهود است.

واژینوز باکتریایی مشکل جدی نبوده و معمولا به طور خود به‌ خود در عرض چند روز برطرف می‌شود؛ اما گاهی اوقات می‌تواند به بروز مشکلات جدی‌تر منجر شود؛ به همین دلیل، بهتر است هنگام بروز علائم به پزشک مراجعه شود.

مواردی مثل بی بند و باری جنسی (داشتن بیش از یک شریک جنسی)، استعمال دخانیات و حمام واژن می‌توانند در بروز واژینوز باکتریایی نقش داشته باشند. واژینوز باکتریایی احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های جنسی را افزایش می‌دهد؛ همچنین اگر در حین بارداری رخ دهد، می‌تواند خطراتی مانند سقط جنین، زایمان زودرس و عفونت و درد رحم را به دنبال داشته باشد.

تریکوموناس

تریکوموناس، یکی از شایع‌ترین انواع عفونت واژن است که جزء بیماری‌های آمیزشی طبقه‌بندی می‌شود. این عفونت در اثر یک انگل تک یاخته به نام تریکوموناس واژینالیس (Trichomonas vaginalis) رخ می‌دهد. در زنان، تریکوموناس می‌تواند باعث افزایش ابتلا به ویروسHIV ، پارگی زودرس غشای محافظ کودک و زایمان زودرس شود.

تریکوموناس

خارش و ترشحات غیرطبیعی واژن از علایم اصلی این عفونت محسوب می‌شوند. سایر علائم آن عبارتند از:

  • التهاب در آلت ‌تناسلی
  • سوزش و خارش واژن
  • احساس ناراحتی در طول رابطه جنسی
  • ادرار دردناک
  • ترشحات خفیف
  • درد در ناحیه پایین شکم

 سایر شرایطی که روی واژن تاثیر می‌گذارند

سایر عفونت‌های شایع واژن و دلایل خارش آن عبارتند از:

واژینیت کلامیدیا

کلامیدیا، یک بیماری مقاربتی است که می‌تواند باعث التهاب واژن شود. در بعضی از زنان مبتلا به این عفونت ترشح از واژن مشاهده می‌شود. ​​در صورت گسترش عفونت به خارج از واژن و دهانه رحم، بین دوره‌های قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی خونریزی رخ می‌دهد.

زنان زیر 26 سال که از نظر جنسی فعال هستند، باید سالانه از نظر ابتلا به کلامیدیا مورد آزمایش قرار گیرند؛ چون غالبا این نوع واژینیت بدون علائم ظاهر شده، برای مدت طولانی باقی مانده و به قدرت باروری آسیب می‌زند.

سوزاک

سوزاک، یکی از عفونت‌های مقاربتی بسیار مسری است که اغلب هیچ علامتی ندارد؛ اما می تواند باعث ترشحات واژن، درد در هنگام ادرار و درد در هنگام رابطه جنسی واژینال شود.

معمولا زنان مبتلا به سوزاک به کلامیدیا هم دچار هستند؛ بنابراین، زنانی که آزمایش آن‌ها برای یکی از این عفونت‌های باکتریایی مثبت است، غالبا برای عفونت دیگر هم تحت درمان قرار می‌گیرند.

واژینیت غیرعفونی

واژینیت غیرعفونی زمانی رخ می‌دهد که پوست اطراف واژن نسبت به یک عامل محرک مانند تامپون معطر، صابون‌های معطر یا نرم‌کننده پارچه حساس می‌شود. این نوع واژینیت، عفونت نیست و راه حل آن ساده است؛ نباید خود را در معرض هیچ نوع محرک یا واکنشی قرار دهید.

نوع دیگر واژینیت غیرعفونی واژینیت آتروفیک نامیده می‌شود. واژینیت آتروفیک هنگامی رخ می‌دهد که میزان هورمون زنانه در زمان یائسگی کم می‌شود؛ در نتیجه،  دیواره‌های واژن نازک‌تر و خشک‌تر شده و انعطاف‌پذیری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

واژینیت غیرعفونی

ولوودینیا (درد مداوم ولو)

در ولوودینیا، زنان بدون علت مشخصی درد مزمن یا ناراحتی در ولو را تجربه می‌کنند. علائم ولوودینیا مشابه عفونت‌های واژن و شامل سوزش، درد و تورم است. این علائم ممکن است به طور ثابت یا به صورت گاه به گاه ظاهر شوند.

واژینیت ویروسی

ویروس‌ها می‌توانند باعث عفونت واژن شوند. اکثر ویروس‌هایی که مستقیما روی واژن تاثیر می گذارند، از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند.

ویروس هرپس سیمپلکس علت شایع واژینوز ویروسی است. علائم شامل درد در ناحیه تناسلی است که از وجود زخم‌ ناشی می‌شود. اغلب اوقات، می‌توانید زخم‌ها را در ولو یا واژن مشاهده کنید؛ اما احتمال اینکه به صورت پنهان وجود  داشته و فقط در زمان معاینه توسط متخصص زنان مشاهده شوند هم وجود دارد.

عفونت واژن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

عفونت واژن هم از روی ویژگی ترشحات و هم توسط پزشک قابل تشخیص است:

تشخیص با توجه به رنگ ترشحات واژن

خروج کمی ترشحات سفید رنگ از واژن، طبیعی است؛ اما اگر رنگ این ترشحات تغییر کند، می‌تواند از وجود یک مشکل خبر دهد:

ترشحات قرمز یا قهوه‌ای خشک شده

ترشحات خونی قرمز یا قهوه‌ای در طول دوران قاعدگی طبیعی هستند. رنگ این ترشحات از قرمز گیلاسی در ابتدای دوره تا قهوه‌ای زنگ زده متغیر است؛ اما اگر در کل ماه ترشحات قرمز رنگ مشاهده می‌کنید، ممکن است به مشکلی مثل عفونت مبتلا شده باشید.

دلایل ترشحات قرمز یا قهوه‌ای
  • چرخه قاعدگی نامنظم یا لکه‌بینی: بعضی از زنان به سادگی پریودهای نامنظم و لکه‌بینی دارند. سایر زنان به دلیل روش‌های پیشگیری از بارداری یا تغییرات هورمونی دچار لکه‌بینی می‌شوند.

ترشحات کرم رنگ یا سفید شیری

انواع ترشحات سفید از پوست تخم‌مرغ گرفته تا کرم رنگ طبیعی هستند، مگر اینکه با بافت یا بوی خاصی همراه باشند.

دلایل ترشحات سفید
  • لغزنده شدن واژن: این نوع ترشحات فقط یک روان‌کننده طبیعی هستند که واژن را سالم نگه داشته و اصطلاک را در طول رابطه جنسی به حداقل می‌رسانند.

ترشحات سفید واژن

ترشحات زرد کمرنگ تا سبز نئون

ترشحات زرد روشن از آنچه که فکر می‌کنید، عادی‌تر هستند. گاهی اوقات، رنگ این ترشحات مثل گل نرگس زرد است. در مواقع دیگر، مایل به رنگ سبز هستند.

دلایل ترشحات سبز- زرد
  • به رژیم غذایی خود یا هر مکملی که استفاده می‌کنید، توجه کنید: این رنگ معمولا نشانه عفونت است؛ اما اگر می‌دانید که مشکلی ندارید، ممکن است از غذاهایی که می‌خورید ناشی شده باشد. به گفته بعضی از افراد، این تغییر رنگ زمانی رخ می‌دهد که یک مکمل ویتامین جدید یا غذای خاصی را امتحان می‌کنند.

ترشحات صورتی مایل به قرمز

ترشحات صورتی، از رژگونه بسیار روشن تا صورتی عمیق غروب آفتاب، اغلب فقط نشانه شروع چرخه قاعدگی هستند؛ اما در سایر زمان‌ها، می‌توانند نشانه یک مشکل جدی باشند.

دلایل ترشحات صورتی
  • رابطه جنسی: بعضی از زنان ممکن است پس از مقاربت به صورت دوره‌ای خونریزی خفیفی را تجربه کنند که می‌تواند به ترشحات صورتی رنگ منجر شود.

ترشحات شفاف

ترشحات شفاف که می‌توانند مایل به سفید باشند، معمولا طبیعی هستند. ممکن است این ترشحات مانند سفیده تخم‌مرغ باشند. بدن سالم با ترشح موادی از بدن به تعادل دوباره خود کمک می‌کند؛ چون واژن یک اندام شگفت‌انگیز و خود تمیز‌کننده است.

دلایل ترشحات شفاف
  • تخمک‌گذاری: آیا حدود روز 14 چرخه شما است؟ احتمالا تخمک‌گذاری دارید و مخاط دهانه رحم تولید می‌کنید.
  • بارداری: بارداری می‌تواند باعث تغییر هورمون‌ها شده و میزان ترشحات را افزایش دهد.
  • برانگیختگی جنسی: عروق خونی واژن گشاده شده و مایعات از آن‌ها عبور می‌کنند. این موضوع به طور طبیعی باعث افزایش ترشحات شفاف و آبکی می‌شود.

ترشحات خاکستری

وقتی رنگ سفید به خاکستری تبدیل می‌شود، مانند ابرهای طوفانی یا اگزوز اتومبیل، به پزشک مراجعه کنید. این تغییر رنگ می‌تواند نشانه واژینوز باکتریایی باشد که یک عفونت بسیار شایع در زنان است. احتمالا پزشک برای شما پمادهای ضد باکتری یا آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می‌کند.

روش‌های پزشکی برای تشخیص عفونت واژن

تشخیص عفونت واژن

برای تشخیص عفونت واژن، پزشک درباره سابقه سلامتی‌تان سوالاتی را می‌پرسد. همچنین درباره روابط جنسی شما و سابقه ابتلا به عفونت واژن یا عفونت‌های منتقله از راه جنسی (STIs) سوالاتی را مطرح می‌کند.

پزشک معاینه لگن انجام داده و نمونه‌ای از ترشحات واژن را جمع‌آوری می‌کند. این نمونه برای ارزیابی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌شود. این کار به پزشک کمک می‌کند تا بفهمد چه چیزی باعث عفونت شده است.

عفونت واژن چگونه درمان می‌شود؟

درمان عفونت واژن به علت بروز آن بستگی دارد:

  • قرص، کرم یا ژل مترونیدازول و کرم یا ژل کلیندامایسین برای درمان عفونت باکتریایی تجویز می‌شوند.
  • کرم یا شیاف ضدقارچ، درمان عفونت قارچی واژن است.
  • اگر به تریکوموناس مبتلا باشید، قرص مترونیدازول یا تینیدازول به عنوان داروی عفونت واژن تجویز می‌شود.
  • کرم‌ها یا قرص‌های استروژن در درمان واژینیت آتروفیک موثر هستند.

درمان عفونت واژن با داروهای بدون نسخه

برای درمان عفونت واژن می توانید داروهای زیر را بدون نسخه پزشک و با مشورت داروساز تهیه کنید:

  • میکونازول  (Miconazole)
  • کلوتریمازول  (Clotirmazole)
  • تیوکونازول  (Tioconazole)
  • بوتوکونازول  (Butoconazole)

دوره مصرف این داروها بین 1 الی 7 روز است که در صورت بروز علائم بهبودی نباید مصرف آن‌ها را قطع کنید؛ چون ممکن است عفونت دوباره برگردد؛ پس باید مصرف داروها را تا ریشه‌کن شدن عفونت ادامه دهید. درصورت عدم بهبودی باید به پزشک مراجعه کنید.

سایر داروها برای درمان عفونت واژن

معمولا از داروهای زیر برای درمان عفونت واژن استفاده می‌شود:

کپسول فلوکونازول

این کپسول برای درمان عفونت قارچی واژن، دهان، گلو، مری، شکم، ریه‌ها و خون استفاده می‌شود. در صورت حساسیت به هر عنصر سازنده این کپسول آن را مصرف نکنید. عوارض این دارو عبارتند از:

  • یکی از علل سرگیجه در بیماران است.
  • در موارد نادری باعث آسیب جدی به کبد و حتی مرگ می‌شود.
  • بعضی از داروهای ضدبارداری در دوره مصرف فلوکونازول ممکن است به خوبی عمل نکنند.
  • مصرف این دارو در افراد مسن باید با احتیاط انجام شود.
  • مصرف این دارو برای زنان شیرده و باردار توصیه نمی‌شود.
  • اسهال، اختلال در حس چشایی، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، کاهش و کمبود انرژی، زردی پوست، تشنج، خارش بدن و اختلال در تنفس از دیگر عوارض کپسول فلوکونازول هستند.

درمان عفونت واژن با فلوکونازول

پماد مترونیدازول

از این دارو برای درمان عفونت واژن که در اثر باکتری‌های بی‌هوازی، ژیاردیا و آمیب به وجود آمده باشد، استفاده می‌شود. دوز داروی مترونیدازول از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و به شدت عفونت بستگی دارد. این دارو مانع همانندسازی  DNA باکتری شده و از این طریق باکتری را از بین می‌برد. نکاتی که باید در هنگام مصرف پماد مترونیدازول به آن‌ها توجه کنید شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع، اسهال و نوروپاتی محیطی از شایع‌ترین عوارض مترونیدازول هستند. استفاده از مترونیدازول می‌تواند سردرد، سرگیجه، استفراغ، عفونت ثانویه قارچی، برافروختگی، بی‌اشتهایی، کهیر و خارش را در پی داشته باشد.
  • مصرف مترونیدازول با دوزهای بالا می‌تواند باعث بروز سندرم استیون- جانسون شود.
  • در طول درمان از مصرف الکل خودداری کنید.
  • استفاده از مترونیدازول در سه ماهه اول بارداری منع شده است.
  • مترونیدازول را در دمای اتاق و دور از نور نگهدای کنید.

پماد دالاواگ (کلیندامایسین)

این دارو سنتز پروتئین‌ها را در باکتری‌های حساس متوقف می‌کند. بیمارانی که نسبت به یکی از اجزاء خانواده لینکومایسین حساس باشند، نسبت به دیگر هم‌خانواده‌های لینکومایسین هم حساس خواهند بود. اسهال، سرگیجه، سردرد، گرگرفتگی و تورم از عوارض جانبی این دارو هستند.

درمان عفونت واژن با روش‌های خانگی

تا اینجای کار درباره عفونت واژن، علائم و راه‌های پیشگیری گفتیم؛ اکنون باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا عفونت واژن درمان خانگی دارد و چگونه می‌توانیم با روش‌های سنتی این عفونت را درمان کنیم؟

برگ‌های رزماری

برگ های رزماری را درون آب گرم ریخته و صبر کنید تا سرد شود؛ سپس با استفاده از پنبه آن را روی واژن قرار دهید.

کمپرس سرد

هنگام خواب کمپرس آب سرد یا یخ می‌تواند به تسکین درد یا خارش کمک کند. این کار در درمان عفونت واژن و کاهش علائم آن موثر است.

سیر

سیر با داشتن خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی به درمان انواع عفونت‌ها کمک می‌کند. می‌توانید سیر را به صورت له شده روی واژن قرار دهید یا به صورت خوراکی مصرف کنید.

درمان عفونت واژن با سیر

دارچین

به منظور درمان عفونت واژن عسل را با دارچین مخلوط کرده و روی واژن قرار دهید.

پیاز

می‌توانید پیاز را حرارت داده و به صورت موضعی استفاده کنید یا آن را با غذا مصرف کنید.

عصاره برگ ‌زیتون

عصاره برگ ‌زیتون در درمان عفونت واژن بسیار موثر است. برای تهیه این عصاره می‌توانید از روش زیر استفاده نمایید:

  • ابتدا تعدادی برگ ‌زیتون را خرد کرده و روی آن سرکه بریزید. درب ظرف را بسته و به مدت 4 هفته در مکانی تاریک قرار دهید.
  • سپس مایع را صاف کرده و در ظرف دیگری بریزید.
  • از این محلول روی ناحیه واژن استفاده نمایید (این کار را به مدت چند هفته و روزی چند مرتبه تکرار کنید).

زغال اخته

برای اینکه به درمان عفونت واژن کمک کنید، مقداری زغال اخته با قره قوروت مصرف نمایید.

جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را در وان حمام بریزید و به مدت 20 دقیقه در آن بمانید. می‌توانید تا زمان بهبودی کامل این کار را تکرار کنید.

ماست

باکتری‌های موجود در ماست می‌توانند بدن را عفونت‌زدایی کنند. می‌توانید ماست را مصرف کرده یا به صورت موضعی روی واژن قرار بدهید. برای این منظور می‌توانید ماست را به پنبه آغشته کرده و ساعت‌ها از آن استفاده کنید. ماست منجمد به تسکین درد کمک می‌کند.

گردوی سیاه

گردوی سیاه سرشار از تانن است که باعث از بین بردن باکتری‌ها می‌شود. برای درمان عفونت واژن باید از پوست آن استفاده کرد. می‌توانید برای جدا کردن پوست گردو‌ها، آن ها را به مدت چند ساعت خیس کنید.

برگ‌های ریحان

دمنوش ریحان باعث رفع عفونت می‌شود. برای تهیه این دمنوش، 3-2 لیوان آب را بجوشانید و سپس برگ‌های خرد شده ریحان را درون آن بریزید. مدتی روی آن را بپوشانید و روزانه 2 یا 3 وعده از این دمنوش میل کنید. همچنین می‌توانید از این برگ‌ها خمیر درست کرده و روی موضع قرار دهید.

درمان عفونت واژن با برگ ریحان

سرکه سیب

از سرکه سیب می‌توانید به 3 روش برای درمان عفونت واژن استفاده کنید:

  • سرکه سیب را با آب رقیق کرده و روی موضع قرار دهید.
  • 2 قاشق سرکه سیب را در 1 لیوان آب ریخته و روزانه 2 بار بنوشید.
  • سرکه سیب را به یک حمام آب گرم اضافه کرده و بدن خود را بشویید.

کالاندولا

کالاندولا، گیاهی ضدالتهاب است که می‌تواند در درمان عفونت واژن نقش موثری داشته باشد. 2 برگ از آن را له کرده و روی ناحیه درگیر قرار دهید.این کار را روزی 3-2 مرتبه انجام دهید. از این گیاه می‌توانید به شکل چای هم استفاده کنید؛ البته اگر باردار هستید، این نکته توصیه نمی‌شود. در صورت در دسترس نبودن کالاندولای تازه از پماد کالاندولا استفاده کنید.

اورگانو

این روغن برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. می‌توانید روزانه 2 بار از کپسول روغن اورگانو استفاده کنید یا  آن را به صورت موضعی روی واژن قرار دهید. استفاده موضعی از اورگانو باعث سوزش پوست می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید آن را با روغن زیتون رقیق کنید.

سدر

1 قاشق سدر را در 1 لیوان آب جوشانده و بگذارید سرد شود. 1 تکه دستمال تمیز را به آن آغشته کرده و روی موضع قرار دهید.

سیاه ‌دانه

سیاه دانه برای رفع عفونت بدن و تقویت سیستم ایمنی موثر است. برای کمک به درمان عفونت واژن می‌توانید روزانه 2 قاشق چایخوری سیاه ‌دانه مصرف کنید.

آویشن

شواهد درباره آویشن و عفونت واژن نشان می‌دهد که این گیاه به دلیل داشتن ویتامین C برای رفع عفونت مفید است. دمنوش آویشن را روزانه 2 بار میل نمایید.

چریش

برگ‌های چریش را داخل ظرف ریخته و آن را حرارت دهید؛ سپس بکوبید تا خمیر شود. این خمیر را روزی 2 مرتبه روی موضع قرار دهید.

عصاره گریپ فروت

عصاره گریپ فروت دارای توانایی از بین بردن مخمرها و باکتری‌ها است. 10 قطره از این عصاره را در 1 لیوان آب ریخته و واژن را با آن شستشو دهید.

درمان عفونت واژن با گریپ فروت

روش‌های پیشگیری از عفونت واژن

از بروز تمام عفونت‌های واژن نمی‌توان پیشگیری کرد؛ با این حال، رعایت نکات زیر می‌تواند احتمال ابتلا به این مشکل را کاهش دهد:

  • از حمام، وان یا جکوزی‌های عمومی استفاده نکنید.
  • دوش واژینال نگیرید. با اینکه بعضی از زنان فکر می‌کنند دوش واژینال باعث تمیز شدن می‌شود، ولی این دوش هیچ کمکی به درمان عفونت نمی‌کند و حتی باعث تمیزی هم نمی‌شود.
  • نوع پوشش در بروز عفونت تاثیر بسزایی دارد. بهتر است لباسی که در تماس مستقیم با واژن است، نخی باشد. از پوشیدن لباس‌ زیرهای نایلونی و لباس‌های چسبان خودداری کنید؛ چون این لباس‌ها باعث می‌شوند هوای تازه و خنک در این نواحی گردش پیدا نکند.
  • محیط‌های مرطوب (مثلا پوشیدن لباس مرطوب) بستر مناسبی برای بروز عفونت هستند.
  • هیچ وقت ادرار خود را نگه ندارید.
  • از نوار بهداشتی‌های معطر استفاده نکنید.
  • از مواد غذایی پروبیوتیک استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ترشحات شما با علائم زیر همراه است، باید با پزشک مشورت کنید:

  • خارش
  • درد
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • بوی تند و نامطبوع
  • ترشحات کف‌‌آلود
  • ترشحات غلیظ و پنیری
  • خونریزی از واژن
  • ترشحات خاکستری رنگ
  • خونریزی که به دوران قاعدگی مرتبط نباشد

کلام پایانی

قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها در بروز عفونت واژن نقش دارند. عفونت واژن می‌تواند دردناک بوده و توانایی فرد را برای شرکت در فعالیت‌های عادی روزانه کاهش دهد. در صورت مشاهده تغییر در ترشحات واژن، مشاهده علائم عفونت یا داشتن همسر مبتلا به STI مراجعه به پزشک بسیار مهم است. پزشک می‌تواند علت این علائم را تشخیص داده و درمان مناسب را مشخص کند.

سوالات متداول

چه چیزی عفونت واژن را از بین می‌برد؟

درمان عفونت واژن به علت بروز آن بستگی دارد. اگر باکتری‌ها، قارچ‌‌ها و ویروس‌ها علت بروز عفونت باشند، باید برای هر کدام از آن‌ها از داروی موضعی یا خوراکی مناسب استفاده شود. اگر عواملی مثل شوینده‌ها باعث التهاب واژن شده باشند، دوری از عامل محرک به رفع مشکل کمک می‌کند.

چه زمانی عفونت واژن خطرناک است؟

عفونت‌های واژن خطرناک نیستند؛ اما در شرایط زیر باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • در گذشته سابقه ابتلا به عفونت واژن نداشته‌اید
  • عفونت واژن داشته‌اید، اما در حال حاضر علائم جدیدی را تجربه می‌کنید
  • عفونت با تب همراه است
  • فکر می‌کنید که ممکن است باردار باشید
  • علائمی دارید که پس از درمان عود می کنند

از کجا بفهمیم عفونت واژن داریم؟

گاهی اوقات، عفونت واژن بدون علامت است؛ اما در صورت بروز علائم، شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از: خارش واژن، تغییر میزان یا رنگ ترشحات واژن، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، درد هنگام رابطه جنسی و خونریزی یا لکه‌بینی.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline everydayhealth
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x