همه چیز درباره معجزه بادی پامپ برای لاغری

بادی پامپ (BODYPUMP) یک تمرین سریع و مبتنی بر هالتر است که به طور خاص برای کمک به لاغری، تناسب اندام و سلامتی بدن طراحی شده است.

این برنامه ترکیبی از موسیقی برانگیزاننده، مربیان فوق العاده و حرکات اثبات شده علمی است تا به شما کمک کند سریع‌تر از آنچه در خانه تمرین می‌کنید، لاغر شوید.

زمان انجام این ورزش می‌توانید انتظار داشته باشید در طول یک تمرین 55 دقیقه‌ای، حدود 560 کالری بسوزانید. اگر گمان می‌کنید این مقدار مناسب است، با ما در این مقاله از ایده آل مگ همراه باشید تا این ورزش را بهتر بشناسیم.

بادی پامپ چیست؟

این ورزش توسط Les Mills در دهه 90 طراحی و ساخته شد. هدف اصلی آن برای شکل دادن و تقویت کل بدن، افزایش قدرت مرکزی و بهبود سلامت استخوان با استفاده از وزنه‌های سبک است.

بادی پامپ چیست ؟

مربیان شما را از طریق سکانس‌هایی راهنمایی می‌کنند که قسمت‌های مختلف بدن را با استفاده از وزنه یا وزن بدن در طول تمرین هدف قرار می‌دهند.

این روال‌ها برای 6 تا 8 هفته کلاس‌ها یکسان باقی می‌مانند که به شما امکان می‌دهد با عادت کردن بدن به حرکات و قوی‌تر شدن، وزن وزنه‌های خود را افزایش دهید.

مدت زمان کلاس‌ها معمولا از 30 دقیقه تا 55 دقیقه است و شما می‌توانید تا 540 کالری در هر جلسه بسوزانید.

به نظر می‌رسد بادی پامپ یک تمرین شدید است، اما ما آن را به عنوان «فعالیتی هیجان انگیز» به شما معرفی می‌کنیم. گاهی اوقات شما فقط باید احتیاط را کنار گذاشته و مستقیما به یک فعالیت تناسب اندام جدید رجوع کنید. از این رو بادی پامپ و لاغری دو اصطلاح به هم گره خورده‌اند.

بادی پامپ از کجا شروع شد؟

در سال 1968، لس میلز اولین سالن بدنسازی خود را در اوکلند نیوزلند راه اندازی کرد. این یک عمل ساده، قدرت اولیه و تمرینات قلبی برای جامعه کوچکی از ورزشکاران بود.

بادی پامپ از کجا شروع شد ؟

اکنون پس از 50 سال، این مرکز مقصدی پر جنب و جوش است که در آن استعدادهای برتر تناسب اندام جهان راه‌های جدیدی برای این رشته ایجاد می‌کنند. موسیقی را با حرکت ترکیب کرده و سپس آن را به دنیا عرضه می‌کنند.

فیلیپ بعد از مدرسه شروع به کار در ورزشگاه خانوادگی کرد. در آن زمان او را متهم به ایجاد انگیزه در ورزشکاران با رساندن مجلات به آنها در حین حرکت در دوچرخه‌های داخل سالن کردند.

منصفانه است که بگوییم این نقشی است که او علاقه خاصی به آن نداشت. اما همه چیز با بازگشت او از بورسیه تحصیلی UCLA تغییر کرد. او شاهد تولد پدیده ایروبیک بود و در نتیجه اشتیاق او برای ایجاد انگیزه در ورزشکاران به یک سطح بالاتر کشیده شد.

بنابراین، در سال 1980 او مشتاقانه دوباره وارد تجارت خانوادگی شد تا تمرینات گروهی را با آهنگ موسیقی مدرن ایجاد کند. آن برنامه‌های هوازی اولیه گام‌های ایجاد بادی پامپ را نوید می‌داد و فیلیپ می‌توانست قدرت واقعی تناسب اندام گروهی را احساس کند.

فیلیپ به همراه همسرش جکی، یک پزشک و ژیمناستیک کار سابق، سال‌ها برای توسعه این مفهوم صرف کردند. به طور مستقیم یاد گرفتند که چه چیزی یک کلاس تناسب اندام خوب را ایجاد می‌کند و چه چیزی آن را خراب می‌کند. در سال 1990 آنها ثمره تلاش خود را BODYPUMP نامیدند.

فیلیپ و جکی این ورزش را به دنیا معرفی کردند و اکنون 20000 باشگاه وجود دارد که برنامه‌های LES MILLS را ارائه می‌دهند. این روزها Les Mills هر سه ماه یک ‌بار موسیقی و حرکت‌های جدیدی ایجاد می‌کند تا مطمئن شود تیم با انگیزه و جلوتر از رقبا باقی می‌ماند.

مزایای ورزش بادی پامپ برای همه

مشکلی که بسیاری از افراد با ورزش کردن در باشگاه دارند این است که گاهی اوقات ممکن است احساس یکنواختی داشته باشند. آنها اشتباه نمی‌کنند؛ انجام تمرینات یکسان در روزهای متوالی نه تنها نتایج به دست آمده را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث شود که به سرعت احساس خستگی کنید.

مزایای ورزش بادی پامپ برای همه

Body Pump کلاس تناسب اندام گروهی است که برای به حداکثر رساندن نتایج و به حداقل رساندن فرسودگی ورزش طراحی شده است. این کلاس حدودا 60 دقیقه‌ای، تمرین اصلی با هالتر برای تمام بدن را پوشش می‌دهد.

بادی پامپ از تمرینات کلاسیک مانند اسکات، پرس، بلند کردن و فر کردن برای درگیر کردن هر ماهیچه در بدن استفاده می‌کند. شما و گروه‌های ورزشی‌تان هر تمرینی را با موسیقی عالی و با کمک یک مربی پر انرژی انجام می‌دهید.

تمرکز اصلی این ورزش افزایش قدرت و استقامت است که به نوبه خود، نزدیک به 540 کالری در هر تمرین می‌سوزاند. شما با گرم کردن با وزنه‌های سبک شروع می‌کنید تا عضلات خود را برای حرکت آماده کنید. پس از آن روند تمرین‌ها به گونه‌ای است تمامی بدن درگیر فعالیت شود.

تاکید این ورزش بر قسمت‌های زیر است.

  • قفسه سینه
  • کمر
  • شانه‌ها
  • شکم
  • پاها
هر تمرین به شما کمک می‌کند کالری بسوزانید و عضله را تقویت کنید. مطمئنا تا پایان تمرین احساس خستگی زیادی خواهید کرد.

به طور معمول پایان هر جلسه باید تمرینات آرامی داشته باشید است که روی موسیقی آهسته‌تر تنظیم شده است. این موارد به کاهش درد کمک می‌کند و شما را آماده می‌کند تا به موقع برای خروج از کلاس آماده شوید.

با توجه به تمام این موارد، از انجام حرکات منظم و هیجان انگیز این ورزش مزیت‌های زیر را به دست خواهید آورد.

توده عضلانی را افزایش می‌دهد

عضله با ترکیبی از رژیم غذایی سالم و حرکات مکرر برای تحت فشار قرار گرفتن، ساخته می‌شود. ماهیچه‌های شما رشد می‌کنند؛ زیرا این فشار باعث ایجاد ریز پارگی‌های بدون درد در عضله شما می‌شود که بدن شما به طور طبیعی آنها را ترمیم می‌کند.

بادی پامپ توده عضلانی را افزایش می‌دهد

با ورزش بادی پامپ، همان‌طور که فیبرهای عضلانی شما ترمیم می‌شوند، قوی‌تر می‌شوید. به این معنا که در طول زمان گروه‌های عضلانی قوی‌تری ایجاد می‌کنند.

Body Pump از وزنه‌ها با حرکات سرگرم‌کننده برای اضافه کردن فشار مناسب و هدف قرار دادن گروه‌های عضلانی خاص استفاده می‌کند.

سوزاندن چربی بدن تسریع می‌شود

هنگامی که تمامی حرکات طبق اصول انجام می‌شود، تمام تمرینات شروع به سوزاندن چربی در بدن شما می‌کنند. بدن شما این چربی را به انرژی مورد استفاده برای سوخت بدن از ابتدا تا انتها تبدیل می‌کند.

Body Pump شما را به مدت یک ساعت در حال حرکت و چربی سوزی نگه می‌دارد. این امر باعث می‌شود چربی زیادی بسوزانید، ضربان قلب خود را بالا برده و از ورزش نهایت لذت را ببرید.

عضلات شکل خاص خود را پیدا می‌کنند

کلاس‌های Body Pump به طور خاص برای هدف قرار دادن عضلات مهم بدن شما طراحی شده‌اند. این تمرینات هدفمند، زمانی که با تعداد تکرار مناسب و مقاومت لازم انجام شوند، می‌توانند به تقویت عضلات کمک کنند.

این ماهیچه‌های تقویت شده به شما کمک می‌کنند تا در تمام مکان‌های مناسب لاغر به نظر برسید. همچنین در جایی که می‌خواهید، حجم عضلانی را افزایش دهید و بدنی عالی برای خود شکل دهید.

وضعیت بدن را بهبود می‌بخشد

وضعیت نامناسب بدنی بدون توجه به ورزش‌هایی مانند بادی پامپ، زمانی رخ می‌دهد که شما همیشه پشت میز کار کنید. همچنین فعالیت بیش از اندازه با دست‌ها یا خم شدن‌های بیش از حد هم می‌توانند باعث چنین وضعیتی باشند.

بادی پامپ وضعیت بدن را بهبود می‌بخشد

این قوس کمر و شانه‌ها می‌تواند در طول زمان منجر به درد شود. به همین دلیل است که استفاده از این ورزش برای بهبود وضعیت بدن ایده خوبی است.

با تقویت کمر، شانه و شکم، قدرت عضلانی خوبی را خواهید داشت. این قدرت می‌تواند بدن شما را به درستی پشتیبانی کند. به‌علاوه، هنگامی که هدایت می‌شوید تا با فرم مناسب تمرین کنید، این الهام می‌تواند به تمرینات زندگی روزمره‌تان هم نفوذ کند. به این معنی که دیگر در حالت  قوز کرده نمی‌نشینید.

انگیزه ورزش در شما بالا می‌رود

یکی از بهترین مزیت‌های کلاس Body Pump این است که یکنواختی ورزش کردن را از بین می‌برد. این فقط به این دلیل نیست که تمرین هر بار متفاوت است، بلکه به این دلیل است که شما توسط افراد دیگری احاطه شده‌اید تا شما را تشویق کنند که محدودیت‌های خود را پشت سر بگذارید.

ثابت شده است که تمرینات گروهی انگیزه بیشتری نسبت به تمرینات انفرادی دارند و به احتمال زیاد تا انتها نیز تکمیل می‌شوند. همین امر هم  Body Pump را به انتخابی عالی برای هرکسی تبدیل می‌کند که به کمی انگیزه بیشتر در جهت درست نیاز دارد.

درد را تسکین می‌دهد

در حالی که ممکن است انجام یک تمرین سنگین در حین درد سخت به نظر برسد، کلاس‌های بادی پامپ می‌توانند به تسکین درد کمک کنند.

درد می‌تواند از منابع مختلفی از جمله سفتی، خستگی عضلانی و غیره ناشی شود. هرچه بیشتر حرکت کنید، خون بیشتری به نقاط مختلف بدن شما پمپاژ می‌شود تا درد شما را تسکین و ترمیم کند.

در طول جلسه بادی پامپ چقدر وزنه بلند می‌کنیم؟

هدف کلی این تمرینات بلند کردن سریع وزنه‌های سبک در حین انجام تعداد زیادی حرکت است؛ بنابراین هیچ فشاری برای بلند کردن وزنه‌های سنگین در طول کلاس وجود ندارد.

در طول بادی پامپ چقدر وزنه بلند کنیم ؟

با این حال، مهم است که به پیشرفت خود ادامه دهید و هنگامی که وزنه خاصی خیلی آسان شد و تاثیر کامل آن را احساس نکردید، بار وزنه‌ای را که بلند می‌کنید افزایش دهید.

با این حال، اگر بیش از حد سخت کار کنید، تکنیک شروع به آسیب‌رسانی می‌کند. پس باید استراحت کنید یا شاید مقدار وزنی را که بلند می‌کنید، کاهش دهید.

هر چند وقت یک بار باید بادی پامپ را انجام دهم؟

در طول تمرینات متوجه خواهید شد BODYPUMP یک تمرین واقعا شدید است که تمام گروه‌های عضلانی اصلی را به چالش می‌کشد.

در نتیجه، احتمالا باید خود را به حداکثر دو یا سه کلاس در هفته محدود کنید و حداقل یک روز استراحت در بین آن‌ها داشته باشید.

اگر چند بار در هفته حرکات را با یک تمرین هوازی خوب ترکیب کنید، متوجه خواهید شد که بدن شما خیلی سریع شکل و حالت می‌گیرد.

لیست تمرینات بادی پامپ

حالا که به درک بهتری از تعریف بادی پامپ رسیده‌اید وقت آن است که با انواع مهم حرکات این ورزش آشنا شوید. تاثیر بادی پامپ بر لاغری امری است که بر افراد فعال در این زمینه پوشیده نیست.

اما نگاه کلی به تمرینات مهم این ورزش می‌تواند دید بهتری به مبتدیان بدهد. پس لیست زیر را با دقت مطالعه کرده و به یاد بسپارید.

اسکات

برای انجام این تمرین باید زانوهای خود را خم کنید، قسمت مرکزی بدن را روی زمین محکم کرده و هالتر را بردارید. دست‌ها باید کمی بازتر از عرض شانه بوده و فاصله داشته باشند.

حرکت اسکات در بدنسازی

میله را روی قسمت گوشتی و قسمت بالای پشت خود، درست زیر گردن قرار دهید. آرنج باید مستقیما زیر میله باشد. حرکت را با عضلات سرینی خود شروع کنید، بنشینید و زانوها را روی انگشتان پا نگه دارید. به حالت اولیه برگردید، وزن را در پاشنه‌های خود احساس کرده، دوباره به سمت بالا برگردید.

این حرکت مزایا زیادی دارد؛ اما مهم‌ترین آنها به پایین تنه ما مربوط می‌شود. پایین تنه دارای برخی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین عضلات ما است.

از بلند شدن از رختخواب گرفته تا نشستن روی صندلی، عضلات سرینی، چهار سر ران، همسترینگ، اداکتورها، خم کننده‌های ران و ساق پا مسئول تقریبا هر حرکتی هستند که انجام می‌دهید.

تمرینات قدرتی در بادی پامپ مانند اسکات می‌تواند به تقویت عضلات پایین تنه شما کمک کند. وقتی این ماهیچه‌ها در شرایط خوبی باشند، ممکن است متوجه شوید که می‌توانید راحت‌تر و با درد کمتری حرکت کنید. همچنین انجام همه چیز از پیاده روی گرفته تا خم شدن و ورزش آسان‌تر می‌شود.

ردیف عمودی یا همان کول هالتر

اصطلاح انگلیسی این حرکت Upright Row است و برای انجام آن باید تمام بدن را صاف نگه داشته و میله را جلوی ران خود بگیرید. میله را نزدیک بدن خود نگه دارید، مچ‌ها را صاف نگه داشته و میله را بالا بیاورید. آرنج‌ها به طرف بیرون سوق داده شوند.

حرکت ردیف عمودی یا کول هانتر

هنگامی که میله به اندازه قفسه سینه بالا آمد و آرنج‌ها درست زیر ارتفاع شانه قرار داشت، مکث کنید. میله را به طرف پایین بیاورید و تا حد امکان به بدن نزدیک کنید.

رایج‌ترین اشتباهاتی که باید زمان انجام این حرکت از آنها بپرهیزید عبارتند از:

  • بالا بردن بیش از حد آرنج: بلند کردن بازوها بالاتر از شانه چیزی است که می‌تواند باعث آسیب به بدن شود. اطمینان حاصل کنید زمانی که آرنج‌هایتان به سطح شانه می‌رسد، توقف می‌کنید.
  • انتخاب وزنه سنگین: اگر وزنه شما خیلی سنگین باشد، حرکت نیاز به تکانه‌های شدید خواهند داشت. این مسئله در تمرینات بادی پامپ، تمرکز شما را کمتر کرده و درد را بیشتر می‌کند. هالتر یا وزنه‌ای را انتخاب کنید که حرکت آرام و کنترل شده خوبی را امکان پذیر کند.
  • خم شدن رو به جلو یا عقب: مهم است که بالاتنه شما صاف بماند تا مرکزیت بدن درگیر حرکت باشد. حرکت باید تا حد امکان شانه‌ها و قسمت بالایی پشت را تحریک کند.

ددلیفت (Deadlift)

برای انجام این تمرین هم باید صاف بایستید. میله را در فاصله چند سانتی از ران خود نگه دارید. قفسه سینه را بالا نگه دارید، پشت را صاف نگه داشته و به روبروی خود نگاه کنید.

حرکت ددلیفت در بادی پامپ

در همین وضعیت روی زانو خم شوید و بالا بیایید. با شروع حرکت از ناحیه باسن، میله را به سمت پایین ران خود بلغزانید و میله را بسیار نزدیک به بدن نگه دارید. فقط در بالای خط زانو بایستید و از وسط کاسه زانو پایین‌تر نروید. پس از چند لحظه مکث به موقعیت شروع بازگردید.

یکی از مهم‌ترین مزایای ددلیفت این است که کمردرد را کاهش می‌دهد. کمردرد یک شکایت فوق العاده رایج در میان عموم است. در حالی که دلایل زیادی برای کمردرد وجود دارد که نیاز به درمان‌های متفاوتی دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که برای کمردرد مکانیکی خفیف، ددلیفت می‌تواند ابزار موثری برای کاهش این بیماری باشد.

توجه داشته باشید که تکنیک ددلیفت مناسب با ستون فقرات پرانتزی و در حالت خنثی است. برای اطمینان از اینکه ددلیفت باعث تشدید درد شما نمی‌شود، مهم است که ابتدای تمرین این حرکت از مجموعه حرکات بادی پامپ را با وزنه‌های سبک شروع کنید. قبل از اقدام به ددلیفت به عنوان بخشی از درمان کمردرد، باید با یک متخصص و پزشک هم مشورت کنید.

استاتیک لانژ

برای انجام حرکت Static Lunge، زانوهای خود را خم کنید، قسمت مرکزی بدن را محکم کرده و میله را بردارید. دست‌ها کمی بازتر از عرض شانه از هم فاصله داشته باشند.

حرکت استانیز لانژ

میله را روی قسمت گوشتی قسمت بالایی پشت خود، درست زیر گردن قرار دهید. دست‌ها باید درست خارج از شانه‌ها، آرنج‌ها مستقیما زیر میله باشند.

با یک گام بلند، با پای راست خود به عقب برگردید، انگشتان پا را روی زمین قرار دهید، پاشنه پا را بلند کنید. زانوی چپ باید به آرامی خم شود.

زانوی راست خود را به سمت زمین پایین بیاورید تا زمانی که ران چپ شما هم به موازات زمین قرار بگیرد. پس از چند ثانیه مکث، به حالت ایستاده برگردید.

استاتیک لانژ باعث می‌شود تا به تعادل و ثبات برسید. این یک تمرین یک طرفه برای پایین تنه است؛ زیرا شما در هر طرف بدن خود به طور مستقل کار می‌کنید.

حرکات تک پا، عضلات تثبیت کننده شما را برای ایجاد تعادل، هماهنگی و ثبات فعال می‌کند. کار کردن با هر دو پا در یک زمان باعث می‌شود که بدن شما پایداری بیشتری داشته باشد. همچنین این امر باعث می‌شود که ستون فقرات و قلب شما برای حفظ تعادل بیشتر کار کنند.

روتاتور پرس

آخرین حرکت مهم در بادی پامپ روتاتور پرس نام دارد. نحوه انجام آن هم به گونه‌ای است که باید در وضعیت تنظیم شده شروع شود.

روتاتور پرس

سپس با کمی عقب بردن پای چپ خود به حالت دو شاخه بروید. پاها باید با فاصله باسن از هم فاصله داشته باشند و وزن به طور مساوی در هر دو پا توزیع شود.

یک صفحه وزنه را در هر دست بگیرید، صفحات روبروی یکدیگر، آرنج‌ها را تا زاویه 90 درجه خم کنید. بازوها را خم نگه دارید، آرنج‌ها را تا ارتفاع شانه باز کنید.

آرنج‌ها را خم نگه دارید، صفحات وزنه را به سمت بالا بچرخانید، به طوری که زیر بازوی شما رو به جلو باشد. بازوها را صاف کنید، صفحات را مستقیما به سمت بالای سر خود ببرید.

تاثیر بادی پامپ بر لاغری

قبلا هم اشاره کردیم که ورزش بادی پامپ و کاهش وزن سال‌هاست که با همدیگر شناخته می‌شوند. بیایید یک موضوع مهم را در همین راستا بررسی کنیم.

تاثیر بادی پامپ بر لاغری

از نظر علمی ثابت شده است که تمرینات مقاومتی منظم می‌توانند به ما کمک کند ظاهری قوی‌تر و لاغرتر داشته باشیم. همچنین می‌توانند به افزایش میزان متابولیسم حتی در حالت استراحت، کاهش وزن با چربی سوزی و افزایش عزت نفس ما کمک کنند.

یک جلسه از این ورزش تمام گروه‌های عضلانی اصلی، اعم از بزرگ و کوچک را درگیر می‌کند. این تمرینات از ساختارهای کوچکی ساخته شده است که عضلات مختلف را در طول برنامه درگیر می‌کنند.

اسکوات در بادی پامپ عضلات باسن و همچنین عضلات چهار سر ران، همسترینگ، ساق پا و حتی شکم شما را به شدت تحریک می‌کند.

ددلیفت دلتوییدهای خلفی، ذوزنقه میانی و رومبوئید (بالای پشت) را تقویت می‌کند. همچنین حرکتی مانند حلقه‌های دوسر بازو روی عضلات دوسر در جلوی بازو و عضلات پایین بازو – براکیالیس کار می‌کند.

فشار دادن عضله‌ها مثل عضلات سه سر، ساعد، عضله دوسر، کمر و شکم به شدت با این حرکات درگیر می‌شوند. در کنار این موارد لانژ بسیاری از ماهیچه‌ها را هدف قرار می‌دهد.

مانند عضلات شکم، عضلات پشت، باسن، عضلات چهار سر ران، همسترینگ و ساق پا که می‌تواند در لاغر نشان دادن ما نقش مهمی داشته باشد.

در نتیجه، همان‌طور که قبلا هم ذکر کردیم Bodypump یک مجموعه تمرین برای تمام بدن است، بنابراین جای تعجب نیست که تقریبا تمام عضلات شما تا حد مشخصی درگیر می‌شوند. این دیگری مداوم باعث چربی سوزی زیاد و لاغری مناسب خواهد شد.

یک نکته جالب

بد نیست با اثر Rep در این ورزش هم آشنا شوید. BodyPump دارای مزیتی است که به عنوان «Rep Effect» شناخته می‌شود. یک فرمول اثبات شده برای توسعه عضلات و رسیدن به لاغر دلخواه با ورزشی که بسیار هیجان انگیز است.

یک نکته جالب درباره ورزش بادی پامپ

افزایش این توده‌های عضلانی به بدن شما کمک می‌کند تا کالری بیشتری بسوزاند، بنابراین اندازه دور کمر شما را کاهش می‌دهد. این گونه است که تاثیر بادی پامپ بر کاهش وزن بسیار چشمگیر خواهد بود.

کلاس‌های بادی پامپ

تا به اینجای متن از توضیحات ارائه شده درباره بادی پامپ، متوجه شده‌اید که باید در کلاس‌های گروهی شرکت کنید. این کلاس‌های بسته به نوع فعالیت مربی از 30 تا 60 دقیقه متفاوت خواهند بود. همچنین تمام زمان خود را در حال ورزش هستید و باید فعالیت متناسب با وضعیت بدنی خود داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر با BodyPump تازه کار هستید و می‌خواهید ترکیب بادی پامپ و لاغری را تجربه کنید، با وزنه‌های سبک شروع کنید.

این وزنه‌های سبک ممکن است در ابتدا در دستان شما هیچ وزنی نداشته باشند، اما در حالی که سعی می‌کنید با تمرینات و حرکات عجیب و غریب جدید همراه شوید، نباید آن را با وزنه‌های سنگین ترکیب کنید.

همچنین به طور معمول خوب است که دو جلسه اول خود را با توجه به قدرت بدنی همین وزنه‌های سبک‌تر برنامه ریزی کنید. حرکات را یاد بگیرید و روی به دست آوردن فرم صحیح تمرکز کنید. حتی با وجود اینکه ممکن است احساس سبکی داشته باشند، اما درد زیادی را هم تحمل نخواهید کرد.

همان‌طور که در جلسات خود نیز خواهید آموخت، انجام درست حرکات منوط به آموزش ژست‌های صحیح است. مهم است که هنگام انجام ددلیفت، پرس قفسه سینه، اسکات، پرس آپ، کرانچ و دیگر حرکات این ورزش، فرم اصلی هر کدام را رعایت کنید.

این مسئله دلیل دیگری برای شروع کلاس‌های بادی پامپ با وزنه‌های نسبتا سبک است تا بتوانید روی فرم مناسب و همگام شدن با مربی تمرکز کنید.

فرق بادی پامپ با بدنسازی

برای درک بهتر تاثیر بادی پامپ بر لاغری به این مقایسه کوتاه توجه کنید. فرمول BodyPump با وزن کم و با تکرار زیاد از وزنه برداری سنتی که شامل بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر برای فواصل زمانی بسیار کوتاه‌تر است، متفاوت است.

فرق بادی پامپ با بدنسازی

به 70 تا 100 تکرار در هر تمرین در BodyPump فکر کنید، در مقابل سه ست 10 تکراری در هر تمرین برای وزنه برداری را نیز به یاد آورید.

BodyPump روی تقویت و افزایش طول ماهیچه‌ها تمرکز دارد، در حالی که بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر باعث ایجاد توده عضلانی حجیم‌تر می‌شود.

این مورد به اولویت و تجربه نیز برمی‌گردد. BodyPump برای مبتدیان گزینه بهتری است، اما اگر با تمرینات قدرتی غریبه نیستید و می‌خواهید آن را به سطح بعدی ببرید، وزنه برداری ممکن است سرعت شما بیشتر کند.

همچنین تفاوت دیگر این دو نوع ورزش می‌تواند جذابیت بیشتر BodyPump نسبت به وزنه برداری باشد. بیشتر کسانی که در باشگاه ورزش می‌کنند علاقه زیادی با کار با وزنه‌ها ندارند اما BodyPump با شور و هیجان خود کار با این تجهیزات را آسان می‌کند.

یک نکته مهم دیگر

به یاد داشته باشید که حفظ یک ریتم با تعداد قابل توجهی تکرار، ما را متمرکز نگه می‌دارد. قبل از اینکه متوجه شویم، آهنگ تمام شده و ما هنوز به ادامه بادی پامپ علاقه داریم.

با این وصف خواهید دید که در طول 6 هفته روتین چقدر می‌توانید پیش بروید. حتی ممکن است وزنه‌هایی را که در ابتدای شروع روتین استفاده می‌کردید چهار برابر کرده باشید.

در نهایت وزنه زدن با این ورزش عضلات ما را حجیم نمی‌کند. وزنه‌برداری در BodyPump بر روی «اثر تکرار» تمرکز دارد. فرمولی که با استفاده از وزنه‌های سبک، عضلات را خسته می‌کند. در حالی که تکرارهای زیاد را در نظر دارید، بدون خستگی برای درک تاثیر بادی پامپ بر کاهش وزن تلاش می‌کنید.

بادی پامپ در ایران

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ما در ایران هم این ورزش را انجام می‌دهیم و حتی کمیته‌ای با همین نام داریم. از آنجایی که بادی پامپ و کاهش وزن به هم مرتبط هستند، بانوان زیادی هم به این ورزش علاقه پیدا کرده‌اند و در کلاس‌های مختلف این ورزش شرکت می‌کنند.

نکته جالب‌تر اینکه بنیان‌گذار این ورزش در ایران هم یک خانم با نام «سمیه قادری» است.

شما با پیگیری فعالیت‌های این کمیته می‌توانید علاوه بر شرکت در دوره‌های مختلف، برای شرکت در «دوره تربيت مدرس BodyPump» هم شرکت کرده و به عنوان مدرس این رشته ورزشی تعلیم ببینید.

پس از شرکت در این دوره‌ها متوجه می‌شوید که کلاس‌ها از 30 تا 55 دقیقه، با حداکثر ده آهنگ پنج یا شش دقیقه‌ای برگزار می‌شوند.

بادی پامپ در ایران

در هر کلاس بادی پامپ با گرم کردن تمام بدن، اسکات، قفسه سینه، حرکات مربوط به پشت بدن، عضله سه سر، عضله دوسر، لانژ، شانه‌ها، هسته مرکزی غیره سروکار دارید.

همان‌طور که آهنگ‌ها نشان می‌دهند، شما اسکات، لانژ، شیب سه سر، حلقه دو سر بازو، پرس سینه، ددلیفت، پلانک و موارد دیگر را با استفاده از یک هالتر با صفحات وزن قابل تنظیم و یک پلت فرم استپ هوازی انجام خواهید داد. همچنین باید انتظار داشته باشید که تا 1000 تکرار حرکت را در یک کلاس با سرعت‌های مختلف انجام دهید.

یک توصیه کوچک

اغلب در زمان ضربان موسیقی انرژی بخش مانند یک برنامه رقص پیش می‌روید. مربی شما فرم مناسب و تجهیزاتی را که در سرتاسر کلاس باید استفاده کنید نشان می‌دهد و کاربرد هر کدام را توضیح خواهد داد.

اگر اولین کلاس شما است، 15 دقیقه زودتر حاضر شوید تا با مربی در مورد تمرین آینده صحبت کنید، هالتر خود را تنظیم کرده و هر سوالی دارید بپرسید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که لباس ورزشی راحت بپوشید تا مفاصل یا تحرک شما را محدود نکند. مانند هر نوع ورزش، پوشیدن لباس‌های مناسب برای حرکت، مانند کفش‌های تنیس و لباس‌های ورزشی، امری کلیدی است.

شما عرق خواهید کرد، بنابراین مطابق با همین وضعیت لباس بپوشید. با یک بطری آب و حوله آماده ورزش شوید تا هم هیدراته و هم خشک بمانید.

کلام آخر

بادی پامپ نوعی کلاس تمرین مقاومتی با تکرارهای زیاد و هالتر کم وزن است. یک کلاس واحد که هر یک از گروه‌های عضلانی شما را برای تمرین قدرتی تمام بدن هدف قرار می‌دهد. ای ورزش برای مفاصل شما آسان‌تر از بلند کردن وزنه‌های سنگین است.

همچنین می‌تواند عضلات را تقویت کرده، استقامت بدنی را بهبود بخشیده و با افزایش متابولیسم شما در حین و بعد از کلاس وزنتان را کم کند. اگر در تمرینات مقاومتی تازه کار هستید، با جلسات کوتاه‌تر و وزنه‌های سبک‌تر، کلاس خود را شروع کنید.

اگر تجربه جالبی از شرکت در دوره‌های این ورزش دارید، در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

سوالات متداول

ورزش بادی پامپ چه تاثیری بر ماهیچه‌ها دارد؟

این ورزش ماهیچه‌های بدون چربی را توسعه می‌دهد. به این معنا که تکرارهای زیاد ماهیچه‌های شما را خسته می‌کند، بنابراین آنها نسبت به قبل طولانی‌تر، لاغرتر، قوی‌تر و پرتوان‌تر می‌شوند.

آیا می‌توانیم بادی پامپ را هر روز انجام دهیم؟

کارشناسان توصیه می‌کنند 2 یا 3 بار در هفته این ورزش را تمرین کنید. زیرا بدن و عضلات ما به استراحت و ریکاوری پس از ورزش شدید نیاز دارند.

آیا این ورزش در ایران هم انجام می‌شود؟

بله. از سال 1390 انجام این ورزش وجه جدی به خود گرفت و با همکاری کمیته مربوطه کلاس‌های مختلف آن به ترتیب مربیان حرفه‌ای پرداختند. این روزها می‌تواند باشگاه‌های مختلفی را برای تمرین پیدا کنید.

امتیاز شما به این پست
منبع lesmills xshadyside everyoneactive
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x