پیلاتس چیست ؟ فواید ورزش پیلاتس برای سلامتی را بشناسید

احتمالا شما هم حداقل یک‌بار اندام متوازن و کشیده سلبریتی‌ها را روی فرش قرمزها و در فستیوال‌های مختلف دیده‌اید و حتی به آن‌ها، حسادت هم کرده‌اید! آیا می‌دانید راز این تناسب اندام در چیست؟ یکی از جواب‌های این سوال، قطعا ورزش پیلاتس است.

پیلاتس به شما یک اندام باریک‌تر، لاغرتر و متناسب‌تر هدیه می‌دهد. البته در کنار آن، قدرت ذهنی شما را هم افزایش داده و در کاهش استرس، بهبود قدرت مرکزی بدن، کنترل عضلات و … هم تاثیر گذار خواهد بود!

به شما حق می‌دهیم کمی گیج شده باشید! اما مطمئن باشید اگر تا پایان این مقاله با مجله اینترنتی ایده آل مگ همراه باشید، همه آن‌چه که باید درباره ورزش پیلاتس بدانید را به دست خواهید آورد.

پیلاتس چیست؟

پیلاتس یک ورزش است که برای اولین بار در اوایل قرن بیستم و توسط جوزف پیلاتس (Joseph Pilates) اختراع شده و توسعه پیدا کرد. این ورزش در ابتدا به عنوان یک روش برای بهبود آسیب‌دیدگی رقصنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

معرفی ورزش پیلاتس

با گذشت زمان مشخص شده که علاوه بر رقصندگان، افراد معمولی هم می‌توانند از پیلاتس و مزایای آن برای سلامتی بهره‌مند شوند. جودی بار (Judi Bar) درمان‌گر برجسته یوگا، درباره پیلاتس می‌گوید:

به عنوان یک انسان، ما مخلوق عادت‌هایمان هستیم! ما به روش خاصی راه‌ می‌رویم و حتی قدم‌هایمان را هم بر حسب عادت برمی‌داریم. ایستادنمان تکراری است و حتی هر روز، به یک شکل مشابه پشت میز می‌نشینیم! بنابراین عضلات ما به دلیل قرار گرفتن در وضعیت‌های تکراری، دچار عدم تعادل می‌شوند. پیلاتس دقیقا برای مقابله با همین آسیب‌ها کاربرد دارد.

پیلاتس شامل تمرکز روی حرکات، استفاده از عضلات شکم و کمر، تنفس منظم و دقیق و الگوهای حرکتی مشخص است. این ورزش را می‌توان ریفرمر (وسیله‌ای شبیه به تخت)، تشک یا حتی پتو انجام داد.

پیلاتس بیشتر از این‌که به ساخت عضلات تاکید داشته باشد، به دنبال ایجاد تون عضلانی است:

تون عضلانی به ساخت عضلات با استفاده از تمرینات قدرتی و کاهش درصد چربی آن‌ها، بدون از بین بردن چربی بدن اشاره دارد. در اصطلاح علمی، تون عضلانی به مقدار انقباض عضله در حالت استراحت گفته می‌شود.

پیلاتس به طور اختصاصی روی قلب شما متمرکز می‌شود. این در حالیست که بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که این ورزش، فقط با عضلات شکم آن‌ها سروکار دارد!

جوزف پیلاتس معتقد بود که سلامت روانی و جسمی، کاملا به هم‌دیگر مرتبط هستند. روش ابداعی او (ورزش پیلاتس) تحت تاثیر ورزش‌های غربی از جمله ژیمناستیک، بوکس و کشتی یونانی بود. او در سال 1920 به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و شروع به آموزش روش خود (که آن را کنترولوژی می‌نامید) نمود.

پیلاتس چگونه انجام می‌شود؟

پیلاتس روی یک تشک بدنسازی یا ریفرمر (وسیله‌ای شبیه به تخت) انجام می‌شود. تمرینات این ورزش با ترتیبی خاص و یکی پس از دیگری انجام می‌شوند. این حرکت‌ها دارای نام‌هایی مانند “The 100” و “Criss-Cross” و “the “Elephant” و “Swan” هستند.

پیلاتس چگونه انجام می‌شود؟

تمرینات پیلاتس اگرچه در ظاهر ساده هستند، اما باید با دقت و کنترل زیادی انجام شوند. جالب است بدانید که در این ورزش، تکنیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پیلاتس را می‌توانید هم در خانه و با استفاده از یک DVD آموزشی و هم در یک کلاس و با نظارت مربی انجام دهید. رفتن به یک باشگاه و استفاده از تجهیزات ویژه این ورزش هم می‌تواند یک انتخاب عالی برای لذت بردن از پیلاتس و مزایای آن به شمار می‌رود.

نکته: جلسه‌های تمرینی پیلاتس معمولا 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشند. البته می‌توانید حرکات را با سرعت بیشتر و در مدت زمان کمتری انجام دهید.

با انجام مداوم ورزش پیلاتس، عضلات قوی‌تر و حجیم‌تری خواهید داشت و همچنین، انعطاف‌پذیری بیشتری به دست خواهید آورد. توجه داشته باشید که پیلاتس یک ورزش هوازی نیست.

پیلاتس در دسته ورزش‌های متوسط قرار می‎گیرد؛ زیرا اگرچه انجام تمرینات آن سخت است؛ اما نه به شدتی که بدن شما عرق کند. این ورزش روی تمرکز و تنفس تاکید دارد، اما بهرحال نتیجه آن را در عضلات خود احساس خواهید کرد. تمرکز اصلی پیلاتس، روی اسکلت هسته‌ای بدن شما است. با این حال، منجر به افزایش قدرت بازوها و پاها نیز خواهد شد.

تمرینات پیلاتس باعث افزایش انعطاف‌پذیری و تحرک مفاصل شما می‌شود. این ورزش عضلات شما را قوی‌تر می‌کند. با این تفاوت که به جای وزنه، از وزن بدن خود استفاده خواهید کرد.

روش انجام ورزش پیلاتس

توصیه: اگر به تازگی قصد شروع پیلاتس را دارید، این کار را زیر نظر یک مربی انجام دهید. مربی علاوه بر در نظر گرفتن فرم بدن شما و جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی، حرکات متناسب با وضعیت جسمانی‌تان را هم پیشنهاد می‌دهد.

برخی از باشگاه‌ها دارای دستگاه‌های خاص ورزش پیلاتس به نام ریفرمر (Reformer) هستند. با این حال اگر در خانه قصد انجام این ورزش را دارید، به این دستگاه‌ها نیاز نخواهید داشت و یک تشک ساده بدنسازی، کار شما را راه می‌اندازد.

فواید پیلاتس برای سلامتی

پیلاتس از فواید درمانی و پیشگیرانه زیادی برخوردار است. این ورزش با آرام کردن عضلات از طریق کنترل و تنفس، آن‌ها را قوی‌تر می‌کند. پیلاتس همچنین به انعطاف‌پذیری و هم‌ترازی بدن شما هم کمک می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید صاف‌تر و محکم‌تر راه بروید.

فواید پیلاتس برای سلامتی

یکی از مهم‌ترین مزایای پیلاتس برای سلامتی، ایجاد احساس بهتر در فرد است. این ورزش می‌تواند به درمان کمردرد هم کمک کند؛ زیرا یکی از اصلی‌ترین دلایل این بیماری، ناهماهنگی و کمبود قدرت در عضلات است که این موارد، با پیلاتس برطرف می‌شوند.

آرامش و تقویت عضلات، یکی دیگر از هدیه‌های پیلاتس به بدن شما محسوب می‌شود. به این ترتیب، مطمئن هستید که عضلات شما در وضعیت‌های مختلف (از قبیل نشستن روی صندلی) منقبض نمی‌شوند. عضلات منقبض به کمر شما فشار می‌آورند و هضم غذا و تنفس را هم دشوار می‌کنند.

برای شروع ورزش پیلاتس، حتما باید از مشاوره‌های یک مربی کارآزموده استفاده کنید. هرگز نباید از حرکات سنگین و حرفه‌ای شروع کنید؛ زیرا ممکن است با آسیب‌دیدگی جدی مواجه شوید! درجه سختی تمرین‌ها، باید به مرور زمان افزایش پیدا کند.

از طرفی دیگر، بهتر است در کنار پیلاتس، یک ورزش هوازی را هم در دستور کار خود قرار دهید. به عبارتی دیگر، این ورزش نمی‌تواند به صورت مستقل روی بدن و سلامتی شما اثر بگذارد و باید بخشی از یک برنامه تمرینی باشد.

با بررسی تمامی جوانب و بر اساس تجربه کسانی که این ورزش را به صورت منظم انجام می‌دهند، مهم‌ترین فواید پیلاتس برای سلامتی عبارتند از:

  • بهبود وضعیت کلی بدن
  • افزایش تون عضلانی
  • افزایش تحرک و تعادل مفاصل
  • کاهش استرس
  • کاهش تنش

با این حال هیچ‌کدام از این فواید به صورت علمی و صد در صد، ثابت نشده‌اند. برای اعلام نظر دقیق در رابطه با مزایای پیلاتس برای سلامتی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا پیلاتس باعث کاهش وزن می‌شود؟

پیلاتس به عنوان یک ورزش تقویت کننده عضلات شناخته می‌شود و به شما در حفظ وزن سالم کمک می‌کند. با این‌حال، این ورزش به تنهایی نمی‌تواند منجر به لاغری و کاهش وزن شما شود!

اگر می‌خواهید از پیلاتس برای لاغری و کاهش وزن استفاده کنید، باید آن را با یک رژیم غذایی سالم و همچنین یک ورزش هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه ثابت و … ترکیب کنید.

توصیه می‌کنیم قبل از شروع به پیلاتس برای کاهش وزن، با یک مربی کارآزموده و یک متخصص تغذیه مشورت کنید. به این ترتیب، می‌توانید رژیم غذایی مناسب و همچنین برنامه صحیح ورزش کردن خود را دریافت کنید.

عوارض و آسیب های احتمالی پیلاتس

پیلاتس یک ورزش متوسط است. به عبارت دیگر، در طول انجام این ورزش، فشار زیادی به بدن شما وارد نخواهد شد. به همین دلیل، آسیب دیدگی به ندرت در میان ورزشکاران پیلاتس دیده می‌شود. با این‌حال، بهتر است برنامه تمرینی شما، زیر نظر یک مربی متخصص تعیین شود.

اگر به تازگی یک آسیب بدنی را پشت سر گذاشته‌‎اید یا در حال بهبودی هستید، قبل از شروع این ورزش، با یک پزشک و یک مربی کارآزموده مشورت کنید.

ممکن است برخی از تمرین‌های این ورزش با سطح آمادگی حسمانی شما سازگاری نداشته باشند. بنابراین بهتر است مرحله به مرحله، زیر نظر یک مربی جلو بروید و مطابق با توانایی‌های خود، پیلاتس را انجام دهید.

تفاوت یوگا و پیلاتس

در حالی که هر دو ورزش یوگا و پیلاتس قدرت، تعادل، انعطاف پذیری، وضعیت بدن و تکنیک تنفس خوب را توسعه می‌دهند، با این حال روش انجام آن‌ها، با هم‌دیگر متفاوت است.

تفاوت یوگا و پیلاتس

یوگا تاکید بیشتری روی آرامش ذهنی و مدیتیشن دارد؛ در حالی که پیلاتس حرکات تکنیکی را در دستور کار قرار می‌دهد. پیلاتس باید روی یک تشک یا دستگاه مخصوص انجام شود؛ اما یوگا به هیچ وسیله‌ای احتیاج ندارد.

به نظر می‌رسد تاثیر یوگا بر سلامتی ذهن و روان، بیشتر از پیلاتس باشد. این در حالیست که پیلاتس در عضله‌سازی، افزایش قدرت دست و پا و کنترل بهتر بدن، موثرتر نشان می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های پیلاتس و یوگا می‌توانید فرق یوگا و پیلاتس + کدام ورزش بهتر است را مطالعه کنید.

کلام آخر

پیلاتس نزدیک به 100 سال است که به عنوان یک ورزش موثر برای سلامتی ذهنی و جسمی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال، این ورزش آنچنان که باید و شاید، در کشورمان شناخته نشده است. به همین دلیل در این مقاله، به معرفی کامل پیلاتس و فواید مختلف آن پرداختیم.

در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع nhs health.clevelandclinic webmd
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x