فرق یوگا و پیلاتس + کدام ورزش بهتر است؟

این روزها در دنیا ورزش‌های زیادی وجود دارد که هر شخصی می‌تواند با توجه به علایق خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند. یوگا و پیلاتس دو نمونه از این ورزش‌ها هستند که طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارند.

در ایران، شروع رسمی یوگا به سال 1374 و پیلاتس به سال 1385 برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که این دو ورزش زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفتند.

از آن تاریخ تا به امروز ایرانی‌های زیادی به این دو رشته ورزشی روی آوردند؛ با این حال، بسیاری از مردم با فرق یوگا و پیلاتس آشنا نیستند؛ در نتیجه، یا آن‌ها را یکسان در نظر می‌گیرند یا نمی‌دانند که کدام‌یک را انتخاب کنند.

اگر شما هم دچار سردرگمی شده‌اید و نمی‌دانید که کدام ورزش برایتان مناسب‌تر است، مقاله امروز ایده آل مگ را تا انتها بخوانید. در این مقاله، شما را با تفاوت یوگا و پیلاتس آشنا می‌کنیم.

یوگا در یک نگاه

یوگا یک تمرین معنوی باستانی است که ریشه در هند دارد. منشاء دقیق این ورزش مشخص نیست، اما حداقل از 3 هزار سال گذشته وجود داشته است.

تمرین یوگا

یوگا ژست‌های فیزیکی (آسانا) را با تکنیک‌های تنفسی (پرانایاما) ترکیب می‌کند. ذهن آگاهی و تنفس عمیق از ویژگی‌های کلیدی این ورزش هستند.

امروزه انواع مختلفی از یوگا وجود دارد که از نظر سطح دشواری با یکدیگر متفاوت هستند. هاتا یوگا یکی از رایج‌ترین انواع این ورزش است که افراد مبتدی می‌توانند آن را انجام دهند.

انواع دیگر یوگا سرعت بیشتر یا ژست‌های سخت‌تری دارند. غالبا مربی‌ها ژست‌ها را مطابق با نیاز شاگردهای خود تغییر می‌دهند.

فواید یوگا

از فواید این ورزش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد کمر و گردن را کاهش می‌دهد.
  • تعادل را بهبود می‌بخشد.
  • به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.
  • استرس و بیماری‌های مرتبط با آن را (مانند سردرد تنشی) کاهش می‌دهد.
  • درد ناشی از آرتروز زانو را تسکین می‌دهد.
  • به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • بعضی از علائم یائسگی را از بین می‌برد.

تقریبا همه افراد می‌توانند یوگا انجام دهند؛ اما در صورت ابتلا به مشکلات زیر باید با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است بعضی از حرکات این ورزش برای شما مناسب نباشند:

  • مشکلات دیسک ستون فقرات
  • پوکی استخوان
  • خطر لخته شدن خون
  • مشکلات چشمی، از جمله گلوکوم (آب سیاه)
  • مشکل در حفظ تعادل
  • فشار خون بالا
زنان می‌توانند با تایید پزشک خود در دوران بارداری یوگا انجام دهند، اما ممکن است لازم باشد ژست‌ها را تغییر دهند.

یوگا نسبت به تمرینات پرتحرک صدمات کمتری ایجاد می‌کند؛ با این حال، می‌تواند باعث پیچ‌خوردگی و کشیدگی، به خصوص در زانو و ساق پا شود؛ علاوه بر این، بعضی از افراد پس از تمرین یوگا دچار شکستگی‌های فشاری ستون فقرات شده‌اند.

انجام پوزیشن‌های پیشرفته و دشوار مانند ایستادن روی سر و نیلوفر آبی احتمال آسیب‌دیدگی را افزایش می‎دهد. کسانی که به گلوکوم مبتلا هستند، باید از ژست‌هایی که مستلزم پایین نگه داشتن سر است اجتناب کنند. هر فرد باید متناسب با وضعیت بدنی خود بهترین تمرینات یوگا را انتخاب کند تا دچار صدمات بدنی بعد از تمرین نشود. 

پیلاتس در یک نگاه

داستان پیلاتس با کودک ضعیف و بیماری به نام جوزف پیلاتس (Joseph Pilates) شروع می‌شود که در سال 1883 در آلمان به دنیا آمد. او سعی می‌کرد با استفاده از یوگا، هنرهای رزمی و سایر رشته‌های مرتبط با ذهن و بدن، سلامت خود را بهبود ببخشد.

ورزش پیلاتس

جوزف پیلاتس در طول جنگ جهانی اول، زمانی که با سربازان مجروح کار می‌کرد، توانست با تمرینات ورزشی خاص به بهبودی سریع‌تر آن‌ها کمک کند.

پس از جنگ، جوزف پیلاتس در سال 1923 سبک ورزشی خود را به ایالات متحده برد و موفق شد با تلاش فراوان اولین استودیوی پیلاتس را در شهر نیویورک افتتاح کند.

پیلاتس روی حرکات کوچکی تمرکز دارد که به استفاده از عضلات پشت و عضلات مرکزی بدن نیاز دارند. اگرچه بعضی از باشگاه‌ها از دستگاه‌هایی با طراحی خاص استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید پیلاتس را روی تشک و بدون تجهیزات هم انجام دهید.

فواید پیلاتس

این فعالیت ورزشی می‌تواند:

  • قدرت و استقامت عضلات را افزایش دهد.
  • وضعیت بدن (پوسچر) را بهبود ببخشد.
  • انعطاف‎پذیری را افزایش دهد.
  • به حفظ تعادل کمک کند.
  • درد کمر و مفاصل را کاهش دهد.

همچنین، بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که پیلاتس به کنترل وزن کمک می‌کند  وابزار ارزشمندی برای توانبخشی فیزیکی است. این ورزش باعث کاهش درد و ناتوانی در افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف مثل کمر درد، گردن درد، اسکولیوز (کجی ستون فقرات) و ام اس (MS) می‌شود.

پیلاتس یک ورزش هوازی نیست، اما می‌تواند استرس را کاهش دهد که این امر برای قلب مفید است.

در بیشتر موارد، پیلاتس برای زنان باردار، سالمندان و کودکان بی‌خطر است؛ اما افراد مبتدی باید آن را زیر نظر مربی باتجربه یاد بگیرند.

اگر باردار هستید، از کمر درد، گردن درد یا مشکلات تنفسی رنج می‌برید یا محدودیت حرکتی خاصی دارید، قبل از شروع هر ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

فرق یوگا و پیلاتس در حرکات

یوگا و پیلاتس هر دو یک ورزش کم فشار (low-impact) هستند؛ یعنی در آن‌ها حرکات پرشی، جهشی یا شدید وجود ندارد و به مفاصل فشار زیادی وارد نمی‌شود.

فرق یوگا و پیلاتس در حرکات

ورزش‌های کم فشار فواید زیادی برای سلامتی دارند. به عنوان مثال، برای سالمندان و افراد مبتدی مناسب هستند؛ به‌علاوه، برای کسانی که دچار آسیب شده‌اند یا باید از مفاصل خود محافظت کنند، گزینه ایده‌آلی به شمار می‌روند؛ چرا که در روند درمان آن‌ها خللی ایجاد نمی‌کنند و باعث تشدید آسیب‌دیدگی نمی‌شوند.

علیرغم این شباهت، یوگا و پیلاتس در اجرای حرکات با هم تفاوت‌های زیادی دارند. در این بخش به بررسی فرق حرکات یوگا و پیلاتس می‌پردازیم:

  • بیشتر حرکات پیلاتس با دراز کشیدن شروع می‌شوند تا فشار زیادی به مفاصل وارد نشود، در حالی که یوگا به احتمال زیاد با ایستادن آغاز می‌شود.
  • حرکات یوگا طولانی‌تر هستند و با آرامش بیشتری انجام می‌شوند. به عبارت دیگر، شما برای مدت زمان طولانی‌تری در یک وضعیت خاص باقی می‌مانید؛ اما حرکات پیلاتس در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شوند.
  • در یوگا ممکن است یک حرکت خاص را چند بار تکرار کنید، اما در پیلاتس معمولا حرکات تکرار نمی‌شوند. در پیلاتس بعد از اتمام یک حرکت مجددا آن را انجام نمی‌دهید، بلکه یک حرکت متفاوت را شروع می‌کنید.
  • هر دو ورزش شامل حرکات کششی و قدرتی هستند، اما حرکات پیلاتس شدت بیشتری دارند و استقامت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند

تفاوت یوگا و پیلاتس در تنفس

قبل از اینکه به فرق تنفس یوگا و پیلاتس بپردازیم، بهتر است با انواع اصلی تنفس آشنا شوید. به طور کلی، دو نوع تنفس وجود دارد: 1) تنفس دیافراگمی یا شکمی و 2) تنفس سینه‌ای یا جانبی.

تکنیک‌های تنفسی یوگا و پیلاتس

استفاده از این دو نوع تنفس به شرایط و اهداف شما بستگی دارد. تنفس شکمی بیشتر برای ایجاد آرامش استفاده می‌شود، در حالی که تنفس سینه‌ای برای انجام حرکات قدرتی مناسب‌تر است.

پیلاتس و یوگا شباهت‌های زیادی با هم دارند و غالبا بسیاری از مردم آن‌ها را با یکدیگر در یک گروه قرار می‌‌دهند. برای مثال، هر دو ورزش روی تنفس تمرکز دارند؛ با این حال، بین آن‌ها از نظر نحوه نفس کشیدن تفاوت‌های مهمی وجود دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • اگرچه تنفس در هر دو ورزش اهمیت زیادی دارد، اما در یوگا بیشتر از پیلاتس روی آن تمرکز می‌شود.
  • در یوگا از تمرینات تنفسی برای تقویت آرامش و حفظ ژست استفاده می‌شود؛ از این رو، تنفس استرس را کاهش می‌دهد و اندام‌های بدن را از انقباض خارج می‌کند.
  • در پیلاتس تنفس به تامین انرژی مورد نیاز عضلات کمک می‌کند. در اینجا ورزشکار باید روی میزان اکسیژنی که وارد بدن می‌شود تمرکز کند که این امر باعث ریلکس شدن عضلات می‌شود.
  • تنفس شکمی اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین تنفس به‌کار رفته در یوگا است، یعنی هوا از طریق بینی وارد ریه‌ها می‌شود (دم) و مجددا از راه بینی از ریه‌ها خارج می‌شود (بازدم).
  • تنفس در پیلاتس از نوع سینه‌ای است؛ یعنی افرادی که پیلاتس انجام می‌دهند، باید در حین ورزش دم را از طریق بینی و بازدم را از راه دهان انجام دهند.
  • در پیلاتس هنگام دم نباید شانه به سمت بالا و قفسه سینه به سمت جلو حرکت کند. وقتی هوا را وارد ریه‌ها می‌کنید، باید قفسه سینه مانند بادکنک از طرفین حجیم شده و هنگام خروج هوا جمع شود.
  • در یوگا در هنگام تنفس از کل حجم ریه استفاده می‌شود، اما در پیلاتس هوا فقط در قسمت فوقانی ریه جریان می‌یابد تا عضلات مرکزی بدن درگیر شوند.

تنفس در یوگا

کنترل تنفس به درست انجام دادن حرکات یوگا کمک می‌کند. از تکنیک‌های تنفسی یوگا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنفس شکمی

تنفس شکمی یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های تنفسی یوگا است که طی آن هوای راکد از ریه‌ها خارج شده و هوای تازه جایگزین آن می‌شود.

تنفس شکمی

برای انجام تنفس شکمی باید بدن را رها کرده و برای مدتی به نقطه‌ای در روبروی خود نگاه کنید. بعد از چند ثانیه، کف دست راست را روی شکم و کف دست چپ را روی قفسه سینه قرار دهید.

هوای داخل ریه را با یک بازدم عمیق خارج کنید و سپس دم عمیق انجام دهید. چند ثانیه مکث کرده و مجددا هوا را با بازدم از ریه بیرون بفرستید. در حین دم پرده دیافراگم به سمت پایین می‌آید و در حین بازدم به سمت بالا برمی‌گردد.

تنفس سینه‌ای

بعد از اینکه در انجام تنفس شکمی مهارت پیدا کردید، می‌توانید به سراغ تنفس سینه‌ای بروید. بنشینید و چشم‌های خود را ببندید. دست‌هایتان را با انگشت‌های باز روی قفسه سینه قرار دهید، به طوری که دست‌ها با یکدیگر در تماس نباشند.

سپس تنفس را با بازدم شروع کنید. به یاد داشته باشید که در حین تنفس سینه‌ای نباید شکم و شانه‌های شما حرکت کنند.

تنفس شانه‌ای یا ترقوه‌ای

وقتی بدن‌تان بعد از انجام حرکات فیزیکی آرام شد، روی زمین بنشینید، چشم‌ها را ببندید و کف دست‌ها را روی پاها و نزدیک زانوها قرار دهید.

تمرین تنفس شانه‌ای را با بازدم نسبتا عمیق شروع کنید. هنگام دم با حرکت دادن کف دست‌ به سمت بدن، سرشانه‌ را به سمت بالا ببرید.

بعد از کمی مکث، مجددا کف دست‌ را به سمت زانو و سرشانه را به سمت پایین برده و عمل بازدم را انجام دهید.

تنفس در پیلاتس

تنفس از مهم‌ترین اصول پیلاتس است که در چهار مرحله انجام می‌شود:

  • دم و آماده شدن برای انجام حرکت
  • بازدم و انجام حرکت
  • دم و مکث در حین اجرای حرکت
  • بازدم و بازگشت به حالت اولیه
تنفس در پیلاتس

شما می‌توانید تنفس را در موقعیت‌های مختلف به شکل زیر انجام داد:

  • در حالت ایستاده: از طریق بینی نفس عمیق بکشید و هوا را وارد ریه‌ها کنید. سپس هم‌زمان با بازدم عضلات شکم را منقبض کرده و هوا را از راه دهان به بیرون بفرستید.
  • در حالت نشسته: به شکل چهارزانو روی زمین بنشینید، به طوری که کاملا روی سطح زمین قرار داشته باشید. بالاتنه را کاملا صاف نگه دارید و دم و بازدم را انجام دهید.
  • در حالت خوابیده: کاملا روی زمین بخوابید و چانه را در حالت طبیعی قرار دهید. دم را از طریق بینی و بازدم را از طریق دهان انجام دهید.

تنفس سینه‌ای در پیلاتس به جذب بیشتر اکسیژن و دفع بیشتر دی اکسید کربن کمک می‌کند، باعث تقویت عضلات میان دنده‌ای می‌شود و روی گردش خون و ضربان قلب تاثیر مثبت دارد.

تفاوت اثر یوگا و پیلاتس در تناسب اندام

در سال‌های اخیر شیوع چاقی در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است، به طوری که از سال 1975 تا سال 2016 تقریبا سه برابر شده است. در سال 2016، آمارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان داد که تقریبا 39 درصد مردان و 40 درصد زنان بالای 18 سال از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند.

تاثیر ورزش روی کاهش وزن

بنابراین، تعجب‌آور نیست که امروزه بسیاری از مردم به دنبال بهترین روش‌های کاهش وزن می‌گردند. برای لاغر شدن راه‌های مختلفی وجود دارد که معمولا پیروی از رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم بیش از سایر راهکارها توصیه می‌شوند.

وقتی می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، باید نقصان کالری ایجاد کنید؛ یعنی کالری دریافتی شما باید از کالری مصرفی‌تان کمتر باشد. بدین منظور لازم است کالری رژیم غذایی خود را کاهش دهید و با ورزش کردن کالری مصرفی‌تان را بالا ببرید.

بنابراین اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، مهم است که در حین ورزش چه مقدار کالری می‌سوزانید. هر چقدر کالری مصرفی شما برای ورزش کردن بیشتر باشد، سریع‌تر وزن کم می‌کنید.

مقدار کالری که به کمک یوگا و پیلاتس می‌سوزانید به نوع تمرین شما و شدت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر 50 دقیقه ورزش کنید، کالری مصرفی شما به شرح زیر خواهد بود:

  • هاتا یوگا: ۱۴۴ کالری
  • یوگای قدرتی: 237 کالری
  • پیلاتس مبتدی: 175 کالری
  • پیلاتس پیشرفته: 254 کالری

تحقیقات در مورد فرق یوگا و پیلاتس از نظر تاثیرگذاری روی وزن بدن نشان می‌دهد که هر دو ورزش به کاهش وزن کمک می‌کنند؛ با این حال، اگر هدف اصلی شما از ورزش کردن کاهش وزن است، توصیه می‌کنیم پیلاتس را انتخاب کنید؛ چون فعالیت‌های آن از شدت بالاتری برخوردارند و تاثیر بیشتری روی چربی‌سوزی دارند.

برای کاهش وزن ایمن و موثر، باید با یک متخصص تغذیه باتجربه و یک مربی معتبر کار کنید تا با توجه به نیازهای فردی شما برایتان رژیم غذایی و برنامه تمرینی تنظیم کنند.

فرق یوگا و پیلاتس در آرامش ذهنی

این روزها بسیاری از مردم با استرس، اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. افسردگی یک اختلال روانی شایع است که تخمین زده می‌شود 5 درصد بزرگسالان به آن مبتلا باشند. افسردگی روی عملکرد فرد در خانواده، مدرسه و محل کار تاثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند به خودکشی منجر شود.

یوگا و آرامش ذهنی

ثابت شده است که ورزش برای افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند مفید است. در این میان می‌توان از یوگا به عنوان موثرترین ورزش برای مبارزه با این مشکلات نام برد، چون تمرکز زیادی بر ذهن و همچنین بدن دارد.

هنگام مقایسه فرق یوگا و پیلاتس به این نکته اشاره کردیم که در این دو ورزش از تکنیک‌های تنفسی مختلف استفاده می‌شود؛ به همین دلیل، تاثیر آن‌ها روی آرامش ذهنی با یکدیگر متفاوت است.

در یوگا، تمرینات تنفسی به شما در رسیدن به آرامش کمک می‌کنند. در حین انجام یوگا مهم است که به طور مداوم بر نحوه نفس کشیدن خود تمرکز کنید. فرستادن نفس به مناطقی که ممکن است سفت باشند یا استرس را در خود نگه دارند می‌تواند به آرام کردن این گروه‌های عضلانی خاص در بدن کمک کند.

تنفس عمیق در یوگا باعث آرامش سیستم عصبی و کاهش استرس می‌شود. یکی از عناصر حیاتی تمرینات یوگا، ترکیب تنفس با حرکتی است که در حال انجام آن هستید.

اگرچه در حین پیلاتس هم تشویق می‌شوید که با انجام حرکت نفس بکشید، اما به نظر می‌رسد که اثر ترکیبی حرکت با تنفس که یوگا ارائه می‌دهد محرک قوی‌تری برای کاهش استرس است.

هدف یوگا اتحاد ذهن، بدن و روح است. مربیان یوگا ذهن و بدن را به عنوان یک ساختار کامل می‌بینند و در صورت استفاده از تکنیک‌ها در محیط مناسب، یوگا می‌تواند راهی برای التیام بدن و کمک به یافتن هماهنگی ذهنی باشد. به همین دلیل است که یوگا به عنوان یک فعالیت درمانی در نظر گرفته می‌شود و حتی در پراسترس‌ترین زمان‌ها می‌تواند باعث آرامش شود.

در یک مطالعه روی گروهی از زنان، محققان افرادی را که یوگا یا پیلاتس انجام می‌دادند با هم مقایسه کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که هر دو ورزش روی سلامت روان تاثیر مثبت دارند، اما این تاثیر در کسانی که یوگا انجام می‌دهند چشمگیرتر است.

سایر تفاوت‌های مهم یوگا و پیلاتس

فرق یوگا و پیلاتس فقط به مواردی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد.

تفاوت‌های مهم یوگا و پیلاتس

پیلاتس برای کشش، تقویت و تعادل بدن طراحی شده است و تاکید زیادی روی کنترل عصبی-حرکتی دارد. پیلاتس سیستم عصبی شما را به گونه‌ای آموزش می‌دهد که بتواند حرکات خود را تنظیم و کنترل کند.

پیلاتس روی تقویت عضلات تثبیت‌کننده کوچک متمرکز است؛ بنابراین، کمی شبیه تمرین قدرتی است و هنگام انجام آن ممکن است فشار بیشتری را در عضلات خود احساس کنید. عضلات تثبیت‌کننده عضلاتی هستند که بدون شرکت در اجرای حرکات موقعیت قسمت خاصی از بدن را ثابت نگه می‌دارند.

یوگا روی ذهن و بدن تاثیر دارد و از سبک‌های مختلف و تکنیک‌های متنوع تنفسی تشکیل شده است. یکی از تمرینات مهم یوگا مدیتیشن است که روی تمرکز ذهن بر لحظه حال تاکید دارد.

یوگا تمرین را حول ناحیه خاصی از بدن متمرکز نمی‌کند، بلکه تمرکز آن روی نفس کشیدن است؛ اما پیلاتس با تمرکز روی هسته مرکزی بدن به تقویت آن کمک می‌کند.

یکی از تفاوت‌های یوگا و پیلاتس در این است که فرد توجه خود را به کجا معطوف می‌کند. در یوگا، فرد به درون خود توجه می‌کند؛ اما در پیلاتس، تمرکز شخص روی بدن و کنترل حرکت است.

هدف و اصول

هدف یوگا تمرکز و آرامش درونی است، در حالی که از اهداف اصلی پیلاتس می‌توان به هماهنگی و تقویت کل بدن اشاره کرد.

اصول این دو ورزش هم با یکدیگر متفاوت است. یوگا بر مدیتیشن، تنفس و آرامش تمرکز دارد، در حالی که اصول پیلاتس عبارتند از تقویت نقطه ثقل بدن، تمرکز ذهنی، کنترل عضلات، دقت، تنفس آگاهانه و جاری بودن.

تنوع

تنوع در یوگا در مقایسه با پیلاتس بیشتر است.  به عنوان مثال، سالمندان می‌توانند این ورزش را روی صندلی انجام دهند؛ همچنین بعضی از کلاس‌های یوگا برای کودکان کم سن و سال طراحی شده‌اند.

تجهیزات

پیلاتس را می‌توان بدون تجهیزات یا با استفاده از کش، دمبل، توپ، حلقه و دستگاه‌هایی مانند ریفورمر انجام داد؛ اما معمولا برای انجام یوگا به جزء مت (زیرانداز ورزشی) از تجهیزات و دستگاه‌های خاصی استفاده نمی‌شود. از آنجا که در یوگا ارتباط ذهن و بدن اهمیت زیادی دارد، در حین انجام آن از دستگاه‌های ورزشی چشم‌پوشی می‌شود.

تجهیزات پیلاتس

تمریناتی که با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های ورزشی انجام می‌شوند، همان حرکات انجام شده روی مت هستند؛ اما سطح مقاومت بیشتری دارند.

تقویت عضلات شکم

بررسی فرق یوگا و پیلاتس از نظر میزان تاثیرگذاری روی عضلات شکم اهمیت زیادی دارد.

یوگا و پیلاتس هر دو شامل حرکات و ژست‌هایی هستند که به تقویت عضلات شکم کمک می‌کنند؛ با این حال، تمرینات پیلاتس بسیار شدیدتر هستند و نتیجه آن‌ها ممکن است سریع‌تر از یوگا مشخص شود. با استفاده از تمرینات مکرر پیلاتس می‌توان به شکمی صاف‌تر و سفت‌تر دست یافت.

ایجاد قدرت و انعطاف‌پذیری

هم پیلاتس و هم یوگا هر دو روی قدرت و انعطاف‌پذیری بدن تاثیر دارند، اما میزان تاثیرگذاری آن‌ها با هم متفاوت است.

در یک مطالعه، افرادی که هاتا یوگا انجام می‌دادند بعد از 12 هفته تمرین شاهد بهبود قدرت و انعطاف عضلات خود بودند. در یک مطالعه کوچک هم زنانی که به مدت 12 هفته پیلاتس انجام می‌دادند، توانستند قدرت عضلانی و انعطا‌ف‌پذیری خود را بهبود ببخشند.

با این حال وقتی صحبت از انعطاف‌پذیری به میان می‌آید، یوگا می‌تواند انتخاب بهتری باشد؛ چون بیشتر از پیلاتس روی حرکات کششی تاکید می‌کند. یوگا انعطاف‌پذیری بدن را بهبود می‌بخشد و به تدریج انعطاف مفاصل را افزایش می‌دهد. در مقابل، پیلاتس برای بهبود قدرت، به خصوص قدرت عضلات مرکزی بدن، کمی بهتر از یوگا است.

سلامت قلب و عروق

هنگام صحبت در مورد فرق یوگا و پیلاتس می‌توان این دو ورزش را از نظر تاثیری که روی قلب و عروق دارند با هم مقایسه کرد.

ورزش و سلامت قلب

نسخه‌های سریع‌تر یوگا، مانند وینیاسا، ضربان قلب شما را بیشتر از انواع آهسته‌تر یوگا یا پیلاتس افزایش می‌دهند. یک مطالعه کوچک نشان داد که تمرین روزانه یوگا به مدت یک ماه می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. فشار خون شاخص سلامت قلب است و افزایش آن یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی محسوب می‌شود.

بهبود تعادل

هم یوگا و هم پیلاتس تعادل را بهبود می‌بخشند. تعادل برای جلوگیری از زمین خوردن مهم است. این موضوع به ویژه برای افراد سالمند اهمیت زیادی دارد و می‌تواند از بروز آسیب‌دیدگی‌های جدی در آن‌ها پیشگیری کند.

از آنجا که یوگا اغلب شامل تمرینات تعادلی خاصی است (مانند ژست‌هایی که باید برای انجام آن‌ها روی یک پا بایستید)، می‌تواند برای حفظ تعادل بدن مفیدتر باشد. به گفته کارشناسان، شما در یوگا تعادل را تمرین می‌کنید؛ اما در پیلاتس سعی می‌کنید عضلات مفید برای حفظ تعادل را تقویت کنید.

پیلاتس یا یوگا؟ کدام را انتخاب کنیم؟

اکنون که با فرق یوگا و پیلاتس آشنا شدید، باید ورزش مناسب خود را انتخاب کنید. همان طور که گفتیم، یوگا و پیلاتس هر دو روی ارتباط ذهن و بدن تمرکز می‌کنند و دارای مزایای مشابهی برای سلامتی هستند، از جمله افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری؛ اما رویکردها و اهداف آن‌ها متفاوت است.

ژست‌های مختلف یوگا

اگر در انتخاب بین این دو ورزش بر سر دوراهی مانده‌اید و نمی‌دانید که کدام‌‌یک از آن‌ها برایتان مناسب‌تر است، توجه به نکات زیر می‌تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند:

  • در صورتی که از انجام تمرینات قدرتی هیجان‌زده می‌شوید، احتمالا به پیلاتس علاقه بیشتری پیدا می‌کنید. چنانچه از حرکات سیال کل بدن لذت می‌برید، بهتر است یوگا را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید قدرت خود را افزایش دهید، ممکن است پیلاتس برای شما انتخاب بهتری باشد؛ اما اگر هدف شما از ورزش کردن بهبود کلی وضعیت سلامتی است، می‌توانید به سراغ یوگا بروید.
  • اگر هدف شما از ورزش کردن کسب آرامش است و به دنبال ورزشی با تاثیرات معنوی می‌گردید، بهتر است یوگا را انتخاب کنید. یوگا بیشتر از پیلاتس روی ذهن، روح و روان تمرکز دارد.
  • چنانچه می‌خواهید با ورزش کردن وزن خود را کاهش دهید و شکم سفت‌تر و صاف‌تری داشته باشید، پیلاتس انجام دهید.
  • در صورتی که ورزش با حرکات متنوع را ترجیح می‌دهید و به استفاده از تجهیزات ورزشی مختلف علاقه ندارید، می‌توانید یوگا را انتخاب کنید.
  • اگر می‌خواهید تعادل خود را بهبود ببخشید و از زمین خوردن در دوران سالمندی جلوگیری کنید، یوگا می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
  • در انتها، به این فکر کنید که به کدام‌یک از این دو ورزش علاقه بیشتری دارید. اینکه ورزش بتواند شما را خوشحال کند، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید.

به یاد داشته باشید که بعضی از انواع یوگا به انعطاف‌پذیری و تحرک قابل توجه مفاصل، به ویژه ستون فقرات، باسن و مچ دست نیاز دارند. اگرچه می‌توان بیشتر ژست‌ها را تغییر داد، اما ممکن است انجام آن‌ها برای فردی که محدودیت‌ حرکتی یا درد شدید دارد سخت باشد. در مقابل، پیلاتس برای افراد مسن یا کسانی که سابقه آسیب‌دیدگی دارند، اتنخاب مناسبی به شمار می‌رود.

راحت‌ترین راه برای انتخاب این است که هر دو ورزش را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک از آن‌ها با اهداف و ترجیحات شخصی شما مطابقت بیشتری دارد.

کدام ورزش برای مردان مناسب‌تر است؟

یوگا برای مردان مناسب است، اما بعضی از مردان احساس می‌کنند که به اندازه کافی برای انجام آن انعطاف‌پذیر نیستند. بعضی از ژست‌ها تاثیرات متفاوتی روی مردان و زنان دارند، اما هم مردان و هم زنان می‌توانند از فواید یوگا بهره ببرند.

پیلاتس ممکن است مشکل مشابهی در جذب مردان داشته باشد، اما یادآوری این نکته مفید است که یک مرد پیلاتس را اختراع کرد و بسیاری از اصول آن را در حین کار با سربازان مرد توسعه داد.

کلام پایانی

اگر شما هم مثل بسیاری از مردم سبک زندگی بی‌تحرکی دارید، باید بدانید که هیچ‌وقت برای شروع ورزش دیر نیست. برای این کار لازم است به تدریج فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و ورزش منظم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

برای کسب بهترین نتیجه توصیه می‌شود ورزشی را شروع کنید که به آن علاقه دارید. در این صورت، از انجام آن احساس بهتری پیدا می‌کنید و به برنامه تمرینی خود پایبندی بیشتری خواهید داشت.

اگر برای انتخاب ورزش مناسب مردد هستید، می‌توانید به سراغ پیلاتس یا یوگا بروید. فقط کافی است مطالب فوق را به دقت بخوانید و با توجه به اهداف و ترجیحات شخصی خود دست به انتخاب بزنید.

در مقاله امروز ایده آل مگ سعی کردیم به طور کامل به فرق یوگا و پیلاتس بپردازیم. خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را در مورد این دو ورزش محبوب با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.

سوالات متداول

شباهت یوگا و پیلاتس چیست؟

هم یوگا و هم پیلاتس را می‌توان با استفاده از تجهیزات کم انجام داد؛ به‌علاوه، هر دو ورزش روی تنفس صحیح در حین فعالیت تاکید دارند، نیازمند تمرکز ذهنی هستند و می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند.

پیلاتس روی کدام قسمت‌های بدن تاثیر می‌گذارد؟

تمرکز اصلی پیلاتس روی عضلات مرکزی بدن است؛ با این حال، می‌توانید این انتظار را داشته باشید که افزایش قدرت را در بازوها و پاهای خود هم مشاهده کنید. پیلاتس انعطاف‌پذیری و تحرک مفاصل را افزایش می‌دهد و عضلات را قوی‌تر می‌کند.

آیا یوگا می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی شود؟

یوگا انواع مختلفی دارد که بسیاری از آن‌ها نسبتا سبک بوده و برای بیشتر افراد بی‌خطرند. به ندرت ممکن است یوگا به آسیب‌دیدگی جدی منجر شود. شایع‌ترین آسیب در بین کسانی که یوگا انجام می‌دهند، پیچ‌خوردگی و کشیدگی است. برای پیشگیری از آسیب، افراد مبتدی باید از انجام ژست‌های پیشرفته و تکنیک‌های دشوار اجتناب کنند.

امتیاز شما به این پست
منبع webmd healthline insider
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x