همه چیز درباره نگهداری از گیاه آنتوریوم + نحوه تکثیر و بیماری ها

گل آنتوریوم گونه گیاهی گرمسیری است که اغلب به دلیل گل‌های قلبی شکل و چرمی و براق خود در میان محبوب‌ترین گیاهان خانگی شمرده می‌شود. آنتوریوم بومی جنگل‌های بارانی گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی است. علیرغم حساسیت این گیاه به دما و رطوبت، مراقبت از آن در خانه سخت نیست. گیاه آنتوریوم معمولاً به‌صورت قلمه یا گیاه بالغ فروخته می‌شود، اما امکان رشد آن‌ها از بذر نیز وجود دارد.

گل آپارتمانی با برگ های رنگی که به دلیل ظاهر شیک خود موجب شده‌اند که آنتوریوم یک گیاه پراستفاده در طراحی دکوراسیون، نگهداری در آپارتمان‌ها، تزیین دسته‌گل عروس، هدیه‌ و رنگ سفید یا سیاه آن ‌را در مراسم یادبود باشد. در این مقاله از سایت ایده آل مگ هر آنچه برای نگهداری از گیاه آنتوریوم لازم است بدانید برایتان فراهم ‌شده است.

آیا گیاه آنتوریوم سمی است؟

بله. این گیاه در دسته گیاهان آپارتمانی سمی قرار دارد. به‌طور کلی همه قسمت‌های این گیاه ازجمله برگ‌های چرمی و سبز تیره‌رنگ و ساقه این گل سمی است. اگر پوست حساسی دارید از تماس مستقیم دستتان با این گل خودداری کرده و از دستکش استفاده کنید. گیاه آنتوریوم می‌تواند باعث ایجاد التهاب پوستی برای پوست‌های بسیار حساس شود.

این گیاهان همچنین باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خارج شوند زیرا خوردن آن می‌تواند سبب سوزش در دهان، تورم، تاول زدن، گرفتگی صدا، عدم توانایی در قورت دادن غذا و …شود. در این موارد نوشیدنی سرد نوشیده و به دنبال قرص مسکن باشید.

شرایط نگهداری گیاه آنتوریوم

آنتوریوم یکی از زیباترین گلهای آپارتمانی است اما نگهداری گل آنتوریوم در نگاه اول برای بسیاری سخت به نظر می‌رسد که اگر دما، رطوبت، خاک و آب مناسب و سبک برای آن فراهم شود، نگهداری آن سخت نخواهد بود. در ادامه تمامی عناصر موردنیاز این گیاه برای بهترین رشد برسی شده‌اند.مخلوط خاک

آنتوریوم خاک‌های دانه‌درشت با خاصیت زهکشی بالا را ترجیح می‌دهد. مخلوطی از قسمت‌های 50٪ تورب 50٪ ماسه و یا 50٪ خاک برگ پوسیده و 50٪ ماسه را میتوان برای بستر کشت آن استفاده کرد. خاک ارکیده و یا خاک بنفشه آفریقایی نیز برای پرورش آن مناسب است. اگر گیاه آنتوریوم حداقل یک‌ساله باشد، ممکن است یک ترکیب خاک درشت‌تر را ترجیح دهد که با افزودن یک مشت زغال‌سنگ آکواریوم خردشده، شن درشت رودخانه یا تکه‌های کوچک آجر شکسته می‌توان شرایط ایده آل را برای آن فراهم کرد.

کاشت گیاه آنتوریوم در گلدان

یک‌سوم گلدان گیاه آنتوریوم را از مخلوط خاک مخصوص برای این گیاه پر کرده و گیاه را در آن بکارید. نباید گلدان انتخابی برای گیاه آنتوریوم بسیار بزرگ‌تر از خود گیاه باشد زیرا این باعث پوسیدگی و از بین رفتن ریشه‌ها خواهد شد. اطراف گیاه آنتوریوم در گلدان را از بقیه مخلوط خاک گلدان پر کنید. به‌طور معمول، ریشه‌های گیاه بر روی سطح گلدان نیز ادامه خواهد یافت. اگر از مخلوط گلدانی با مواد ریز استفاده می‌کنید، یک یا دولایه سنگریزه را در پایه ظرف قرار دهید تا از خاصیت زهکشی آب اطمینان حاصل شود.

نور مناسب

این گیاه برای گلدهی به نور کافی نیاز دارد. این بدین معنا نیست که باید این گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد زیرا نور مستقیم موجب سوختن برگ‌ها و ایجاد ناحیه‌ی قهوه‌ای رنگ در آن‌ها می‌شود. برای تأمین بهترین شرایط نوری برای گل آنتوریوم گیاه را با فاصله 1.5-2.4 متری از یک پنجره برای دریافت نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.

آبیاری گیاه آنتوریوم

برسی کامل نحوه نگهداری از گل آنتوریوم

در فصل‌های بهار و تابستان نیاز آبیاری این گیاه افزایش میابد. خاک را در تابستان مرطوب نگه دارید اما در زمستان بهتر است که بگذارید رویه‌ی خاک کاملاً خشک شده، سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

در هوای گرم، خاک هر دو یا سه روز یک‌بار آب نیاز دارد نه بیش از آن، زیرا گیاه قادر به جذب مقادیر زیاد آب را از ریشه‌های خود نیست و در عوض ریشه‌ها پوسیده خواهند شد. اگر برگ‌ها به رنگ زرد درآمدند (نه قهوه‌ای) نشانه آب‌گرفتگی گیاه آنتوریوم است. اگر این اتفاق افتاد، اجازه دهید سطح خاک قبل از آبیاری مجدد خشک شود.

دمای مناسب گل آنتوریوم

گیاه آنتوریوم بومی مناطق گرم و مرطوب بوده و نسبت به هوای سرد بسیار حساس است. این گیاه در روز در دمای 27-32 سانتی گراد رشد می‌کند. اگر در آپارتمانتان این دما فراهم نیست نگران نباشید، گیاه به طور معمول در دمای بالاتر 15 درجه سانتی‌گراد در محیط خانه زنده می‌ماند، اما هرچه هوا گرم‌تر باشد رشد و گلدهی بهتری خواهد داشت. اگر دمای شب به زیر 4-5 درجه سانتی‌گراد برسد، ممکن است برگ‌ها زرد شده و رشد آن‌ها کند شود. گیاه آنتوریوم در دمای 0 درجه سانتی‌گراد دوام نمی‌آورد. با این حال هرگز این گیاهان را مستقیماً در جلوی بخاری‌ها و دریچه‌های گرمایش نگه ندارید، زیرا ممکن است گرما آن‌ها را بسوزاند.

به‌طور کلی دمای 21 برای رشد این گیاه در طول سال مناسب است فقط چند هفته در زمستان دمای را 16 درجه نگه دارید تا در بهار گل بدهد. گیاه آنتوریوم در درجه حرارت 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد بهترین گلدهی خود را خواهند داشت.

رطوبت موردنیاز گیاه آنتوریوم

اموزش کامل نحوه نگهداری گیاه آنتوریوم

گیاه آنتوریوم از گیاهان رطوبت دوست است. با نگه داشتن رطوبت 80٪ در اتاق و بالاتر، از محیط مرطوب و گرمسیری زیستگاه گیاهان آنتوریوم تقلید کنید. اگر رطوبت خانه شما کم است، می‌توانید به‌آسانی رطوبت ساز مصنوعی ایجاد کنید. در کف یک سینی کوچک تعدادی سنگریزه قرارِ داده و بر روی آن‌ها آب بریزید. سپس گلدان را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که انتهای گلدان در آب درون سینی غرقاب نشده است.

حفظ رطوبت خاک می‌تواند به رشد بهتر گیاه کمک کند. خاک گلدان را مرطوب نگه دارید اما دقت کنید که خاک نباید خیس شود.

بیشتر بخوانید: گیاهان مقاوم به نور کم

کوددهی گیاه آنتوریوم

گل آنتوریوم تازه کاشته شده حداقل برای چند ماه نیازی به کود ندارد. پس از آن برای رشد بهتر گیاه آنتوریوم، هر 2 هفته یک‌بار مخصوصا در فصل تابستان و بهار که فصول رشد و گلدهی این گیاه محسوب می‌شود، اقدام به کوددهی کنید.

برای این گیاه از انواع مختلف کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی، مواد طبیعی یا مصنوعی که رشد گیاه را بهبود می‌بخشند و بی‌هزینه هستند مثل کودهای خانگی، کود مخصوص آنتوریوم و… می‌توان استفاده کرد.

در صورت گل ندادن گیاه در تابستان، می‌توانید از تقویت‌کننده گلدهی مخصوص آنتوریوم استفاده کنید. این تقویت‌کننده باعث تغذیه و بهبود بنیان گیاه آنتوریوم شده و  گیاه را برای گلدهی آماده می‌کند. سعی کنید تا حد ممکن از کودهای براق‌کننده برگ و گل‌ها استفاده نکنید؛ زیرا برگ‌های این گیاه شکل چرمی دارند و به خودی خود براق هستند. استفاده از افزودنی‌ها و مواد شیمیایی روند گلدهی را مختل می‌کند.

تعویض گلدان

بیرون زدن ریشه‌ها از خاک، نشست کردن خاک، رشد نکردن طولانی مدت گیاه، بی‌حال بودن گیاه آنتوریوم و… همگی نشانه فرا رسیدن زمان تعویض گلدان است. ریشه‌های این گیاه به دلیل گوشتی بودن رشد سریعی داشته و به مرور فضای بیشتری احتیاج خواهند داشت. بهترین زمان برای تعویض گلدان در زمستان پس از اتمام دوران گلدهی است. دقت کنید که گلدان جدید باید دارای زهکش مناسب باشد.

تمیز نمودن برگ‌های گیاه آنتوریوم

خشک بودن هوا می‌تواند باعث کدر شدن ظاهر برگ‌ها شود. در این صورت به‌راحتی با استفاده از دستمال مرطوب یا اسفنج مرطوب و آب ولرم برگ‌های گیاه آنتوریوم را غبار پاشی و تمیز کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن برگ‌ها برای همه گیاهان بسیار مفید بوده و باعث زیبایی بیشتر، باز شدن راه‌های تنفسی برگ‌ها و جذب بیشتر و بهتر اکسیژن و نور می‌شود.

تکثیر گل آنتوریوم

روش های تکثیر این گیاه به چهار مدل قلمه‌زنی، استفاده از بذر، پاجوش‌ها و با استفاده از تقسیم بوته‌ها انجام می‌شود.

قلمه‌زنی

رایج‌ترین نوع تکثیر این گیاه قلمه‌زنی است. در همه فصول سال به‌جز زمستان می‌شود قلمه‌زنی را انجام داد. برای این کار باید به کمک یک قیچی تیز قسمت‌هایی به طول 10 الی 15 سانتی‌متر از ساقه گیاه آنتوریوم جدا کنید. این قلمه‌های جداشده باید دارای ریشه‌های هوایی قابل‌دیدن بر روی خود باشند. سپس این قلمه‌ها را در گلدانی حاوی مخلوط خاک سبک مانند خاک برگ و پیت ماس بکارید.

  • بهتر است که روی قلمه‌ها را با پلاستیکی شفاف بپوشانید.
  • بهترین دما برای نگهداری از قلمه‌ها، 25 الی 30 درجه سانتی‌گراد است.
  • زمانی که این گیاهان کوچک رشد کردند، ریشه‌های آن‌ها به فضای بیشتری نیاز خواهد داشت پس آن‌ها را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید.
  • برای اطمینان از ریشه‌زایی قلمه‌ها می‌توان از هورمون‌های ریشه‌زایی نیز استفاده کرد.استفاده از پاجوش‌ها

در کناره‌های هر گیاه مادری، گیاهچه های کوچکی به نام پاجوش رشد می‌کنند که از طریق آن‌ها ساده‌ترین تکثیر گیاه صورت می‌گیرد. در اطراف یک بوته آنتوریوم ده‌ها پاجوش رشد می‌کند که با بیرون آوردن بوته از خاک جدا می‌شوند. برای تکثیر با استفاده از پاجوش‌ها، با استفاده از چاقویی تیز پاجوش‌هایی را که ریشه‌دار هستند از گیاه مادر به‌آرامی جدا کنید. گیاهان جدا شده را در بستر کاشت حاوی ماسه و پیت بکارید.

  • پس از رشد کردن این پاجوش‌ها، گیاهان کوچ حاصل را به گلدانی با قطر 13-11 سانتیمتر، حاوی مخلوط خاک مناسب گیاه آنتوریوم منتقل کنید.
  • گیاهان کوچ را هرگز در زیر خاک غرق نکنید و همیشه آن‌ها را در بالاتر از سطح خاک قرار دهید.
  • برای رشد بهتر این پاجوش‌ها دمای مناسب 24 درجه سانتی‌گراد فراهم کنید
  • روزانه این گیاهان کوچک را غبار پاشی کنید و یا گلدان را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت موردنیاز گیاه تأمین شود.

تکثیر از طریق تقسیم بوته

این تکثیر هنگام تعویض گلدان صورت می‌گیرد. در آن زمان با یک چاقوی تیز، توده‌ی ریشه را به همراه برگ‌ها از هم جدا کنید و در گلدان جداگانه‌ای قرار بدهید. این کار را به آرامی انجام داده و هرگز ریشه‌ای را به زور جدا نكنید. گیاهانی را از كنار پایه مادری جدا كنید که برگ‌های جدید تولید کرده‌اند. این گیاهان سرعت و کیفیت رشد را بهبود می‌بخشند.

تکثیر از طریق بذرها

آموزش تکثیر گل آنتوریوم

تکثیر گل آنتوریوم از طریق بذرهای آن سخت‌ترین روش تکثیر آن بوده و به مراقبت زیادی احتیاج دارد. امکان تکثیر و رشد آنتوریوم از بذر وجود دارد، اما گیاه حاصل از آن ممکن است دارای ویژگی‌های غیرقابل پیش‌بینی باشد. برای استفاده از این روش باید بذرهای تازه این گیاه را فراهم کنید. ابتدا یک ظرف مسطح و کم‌عمق به‌عنوان گلدان فراهم کرده و بستر کاشت ورمیکولیتی که به تازگی مرطوب شده است آماده کنید. بذرها را در بستر کشت کاشته و بر روی آن‌ها پلاستیک شفافی بکشید تا قدرت ریشه زنی آن‌ها بیشتر شود. برای جلوگیری از کپک زدن روس پلاستیک سوراخ‌هایی ایجاد کنید.

  • این بذرهای کاشته شده را در دمای حداقل 21 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  • با استفاده از این روش ممکن است 4 سال زمان ببرد تا گیاه شروع به گلدهی کنند.

مشکلات گیاه آنتوریوم و درمان آن‌ها

آشنایی با بیماری های گیاهان آپارتمانی؛آنتوریوم

عدم گلدهی

ممکن است خاک به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته باشد. کوددهی را طبق دستور ادامه دهید. همچنین ممکن است گیاه نور کافی دریافت نکرده باشد. گیاه را به مکان پرنور تری منتقل کنید. البته از نور مستقیم پرهیز شود. سومین علت این موضوع می‌تواند آبیاری بیش از حد نیز باشد.

ایجاد برگ‌های کمرنگ

خاک فقیر بوده و به مواد مغذی و کود بیشتری احتیاج دارد.

ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها

لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های این گیاه در اثر حمله قارچ به گیاه است. با استفاده از محلول‌های قارچ‌کش گیاه سم‌پاشی نمایید. اگر برگ‌های گیاه به‌طور کامل بیمار شده‌اند، آن‌ها را جدا کنید تا بقیه برگ‌های سالم درگیر نشوند.

زرد شدن و خمیده شدن برگ‌ها در زمستان

خمیده شدن برگ‌های سبز به علت سرد و خشک بودن هوا است. برای حل این مشکل گلدان گل آنتوریوم را به مکان گرم‌تری منتقل کنید.

نازک، بی‌جان و زرد شدن برگ‌ها

گیاه آب کافی دریافت نکرده و باید آبیاری شود. سطح خاک بهتر است همیشه مرطوب باشد.

سیاه شدن برگ‌ها

قرار گرفتن گیاه در شرایط خیلی سرد و یا تماس آن با شیشه‌های سرد در زمستان، باعث سیاه شدن برگ‌ها خواهد شد.

ایجاد زخم‌های سفید پنبه‌ای شکل در زیر برگ‌ها

عامل آن نوعی حشره به نام شپشک آرد آلود است. برای رهایی از این حشره پنبه‌ای آغشته به سم برگ‌ها را سم‌پاشی کنید

ایجاد حشرات بالدار در اطراف گیاه

با سم حشره‌کش مخصوص گیاه آنتوریوم، گیاه را طبق دستور گلخانه‌ها سم‌پاشی کنید.

ایجاد تار عنکبوت

عامل آن کنه ریز قرمز است.  برگ‌ها را تمیز نموده و با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید تا گیاه درمان شود.

کبود شدن لبه‌ی برگ‌ها

سیاه شدن لبه‌ی گلبرگ‌ها به خاطر کمبود کلسیم و کمبود رطوبت است. اگر لکه‌های سیاه وسط گل ایجادشده و بعد در سراسر برگ پراکنده شوند به خاطر حمله قارچ‌ها است.

شکافدار شدن برگ‌ها

به علت برخوردهای فیزیکی این شکاف‌ها بر روی برگ‌ها ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل گلدان را به مکان‌های کم تردد منتقل کنید.

گیاه آنتوریوم یکی از زیباترین گیاهان گل‌دار در میان گیاهان آپارتمانی است که با گل‌های خود به محیط اطراف شادی و نشاط می‌بخشد. بسیاری از افراد به علت مراقبت‌های نامناسب باعث از بین رفتن گیاه می‌شوند درمجموع با رعایت نکات ذکرشده در این مقاله به‌راحتی از گیاه آنتوریوم خود نگهداری کرده و شاهد گلدهی زیبای آن باشید.

2.7 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x