20 تا از خواص برگ زیتون برای جوانی | درمان و لاغری

درخت زیتون نیازی به معرفی ندارد! هزاران سال است که مردم از میوه‌های این درخت بومی حوضه مدیترانه و هم‌چنین روغن آن لذت می‌برند. با این‌حال، خواص برگ درخت زیتون آن‌چنان که باید و شاید، مورد توجه قرار نگرفته است. حقیقت این است که برگ‌های جادویی زیتون، از زمان مصر باستان و برای مصرف‌های دارویی، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

خاصیت‌های متنوع برگ‌های زیتون را نمی‌توان یک کشف جدید دانست! با مطالعه دانش جهان باستان، به خوبی با جایگاه بسیار مهم این برگ‌ها در زندگی مردمان کهن، پی خواهیم برد. البته با نهایت تاسف، این موضوع با گذشت زمان، به دست فراموشی سپرده شد.

امروز و در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با خواص برگ درخت زیتون و چگونگی استفاده از آن‌ها، آشنا کنیم. اگر تا امروز، زیتون را فقط با میوه‌ها و روغن مفید و سالم آن شناخته‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نحوه مصرف برگ درخت زیتون

درخت زیتون را می‌توان یکی از قوی‌ترین و بادوام‌ترین درختان جهان دانست. زیتون عمر طولانی و قدرت خود را مدیون ماده‌ای به نام اولئورپئین است. این ماده از درخت زیتون در برابر آفات و بیماری‌ها، مقاومت می‌کند. خوشبختانه بخش اصلی برگ این درخت را نیز همین ماده (Oleuropein) تشکیل می‌دهد.

نحوه مصرف برگ زیتون

رایج‌ترین روش مصرف برگ درخت زیتون، استفاده از عصاره آن است. عصاره این نمونه از داروهای گیاهی، به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها و توانایی تنظیم سطح قند خون در محدوده طبیعی، سلامت سیستم ایمنی و سلامت قلب و عروق، بسیار شناخته شده است.

خواص عصاره برگ زیتون

برخی از خواص درمانی عصاره برگ درخت زیتون عبارتند از:

  1. محافظت از دستگاه گوارش
  2. محافظت از سیستم عصبی مرکزی
  3. خاصیت ضد میکروبی
  4. ضد سرطان
  5. ضد التهاب
  6. ضد درد
  7. آنتی اکسیدان

تاریخچه استفاده از برگ درخت زیتون برای مصارف پزشکی

اگر چه مشاهدات تاریخی، نشان می‌دهند که اولین استفاده‌ها از برگ درخت زیتون برای مصارف پزشکی به هزاران سال قبل باز می‌گردد، اما اولین موارد رسمی ثبت شده، به 150 سال قبل مربوط می‌شوند.

تاریخچه استفاده از برگ زیتون

در سال 1854 یک مجله داروسازی، گزارشی را از دیوید هانبری (David Hanbury) منتشر کرد که در آن، به تاثیر برگ زیتون برای درمان تب شدید و مالاریا، اشاره شده بود. این گزارش، شامل یک دستورالعمل ساده بود:

یک مشت برگ زیتون را در یک چهارم لیوان آب بجوشانید تا حجم آب، به نصف مقدار اولیه برسد. سپس مایع را هر 3 تا 4 ساعت یک‌بار مصرف کنید تا تب بهبود یابد

در آن زمان، پزشکان معتقد بودند که یک ماده تلخ که در برگ‌ها موجود است، باعث تاثیر آن‌ها روی درمان تب و مالاریا می‌شود. حقیقتی که البته امروزه و به وسیله علم نوین، کاملا تایید شده است. در اوایل سال 1900 دانشمندان ترکیبی تلخ به نام “oleuropein” را جدا کردند که تصور می‌شد درخت زیتون را در برابر بیماری، مقاوم می‌کند.

جالب است بدانید!
برگ زیتون برای مصریان باستان آنقدر مهم بود که آن را نمادی از قدرت آسمانی می‌دانستند. آن‌ها نه تنها از روغن برگ برای مومیایی پادشاهان خود استفاده می‌کردند، بلکه عصاره برگ‌های زیتون را هم برای دفع بیماری‌ها به کار می‌بردند. درخت زیتون از چنان اهمیتی برخوردار بود که مردم آن زمان معتقد بودند حضرت موسی (ع) پرورش دهندگان زیتون را از رفتن به جنگ معاف کرده است.

موسسه تحقیقات بین‌المللی اظهار داشته که برگ زیتون یک گیاه بسیار مهم بوده و دارای اثر ضدمیکروبی و ضد ویروس طبیعی است.

خواص برگ درخت زیتون برای سلامتی

در ادامه، به برخی از مهم‌ترین خواص برگ درخت زیتون برای سلامتی اشاره خواهیم کرد. اگر تا انتها با ما همراه باشید، به خوبی متوجه می‌شوید که چرا باید این مکمل غذایی عجیب اما بسیار مفید را به رژیم روزانه و حتی رژیم لاغری خود اضافه کنید.

از خواص سیاه دانه بیشتر بدانید!!

کاهش احتمال ابتلا به دیابت

رزیم غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی، دو عامل رشد بیماری دیابت در سال‌های اخیر محسوب می‌شوند. از آن‌جایی که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، پزشکان علاقه زیادی به برگ درخت زیتون پیدا کرده‌اند! زیرا تا حد زیادی، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

کاهش احتمال ابتلا به دیابت

یک تیم تحقیقاتی در کشور نیوزیلند اخیرا کشف کرده‌اند که عصاره برگ زیتون، مقاوت بدن در مقابل هورمون ضروری برای تنظیم قند خون را کاهش می‌دهد. این در حالیست که این عصاره به صورت هم‌زمان، تولید این هورمون را هم افزایش می‌دهد.

محافظت از بدن در مقابل آسیب‌های سلولی 

ترکیب رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها برای عملکرد صحیح بدن، ضروری است. با این حال، مصرف غذاهای ناسالم و ورزش نکردن، ممکن است تعداد رادیکال‌های آزاد را نسبت به آنتی اکسیدان‌ها بیشتر کند. در این شرایط، رادیکال‌ها شروع به حمله به DNA آن‌ها می‌کنند.

با افزایش رادیکال‌های آزاد، آنتی اکسیدان‌ها برای متوقف کردن آن‌ها کافی نیستند. این‌جاست که مصرف برگ درخت زیتون می‌تواند بدن را از آسیب‌های سلولی نجات دهد. همان‌طور که اشاره شد، برگ زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند به بدن در مهار رادیکال‌های آزاد، کمک کند.

افزایش سطح ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ درخت زیتون، از آسیب‌های بافتی جلوگیری می‌کند. از آن‌جایی که این آسیب‌ها راه را برای ورود میکروب‌ها و عفونت‌ها به بدن باز می‌کنند، کاهش آن‌ها، منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

علاوه بر این، برگ‌های زیتون حاوی موادی هستند که مقاومت بدن در مقابل ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها را افزایش می‌دهند. استفاده از این برگ‌ها برای مبارزه با انواع عفونت‌ها، محبوب‌ترین کاربرد دارویی آن‌ها محسوب می‌شود.

بهبود سلامت و عملکرد قلب

طرفداران طب سنتی، به مزایای قلبی عروقی برگ زیتون، اهمیت زیادی می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف عصاره برگ درخت زیتون، از رسیدن فشار خون به سطح خطرناک و انسداد پلاکت‌ها در رگ، جلوگیری می‌کند.

تاثیر برگ زیتون روی سلامت قلب

علاوه بر این، برگ زیتون دارای خواصی است که از اکسید شدن کلسترول LDL (کلسترول بد) در عروق جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد استفاده از برگ زیتون در همه این موارد، احتمال سکته و حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

کمک به تقویت ساختار استخوان

برخی از مطالعات علمی، به بررسی دلایلی پرداخته‌اند که نشان می‌دهد افرادی که از رژیم‌های مدیترانه‌ای (حاوی برگ زیتون) پیروی می‌کنند، نسبت به افرادی که عادات غذایی معمول دارند، از سلامت استخوان بیشتری برخوردار می‌شوند.

یکی از کشفیات جالب این دانشمندان، این است که عصاره برگ زیتون، از بدن در برابر التهاب استخوان، محافظت می‌کند. علاوه بر این، برگ درخت زیتون از کاهش تراکم استخوان (ناشی از بالا رفتن سن) و هم‌چنین پوکی استخوان، جلوگیری می‌کند.

10 تا از خواص زنجبیل برای مردان که همه باید بدانند

درمان طبیعی تب

اگر چه با وجود داروهای موثر در زمینه درمان تب‌های گرمسیری (مانند مالاریا)، امروزه نیازی به داروهای طبیعی نیست، اما در بسیاری از کشورها، هم‌چنان از برگ درخت زیتون برای مبارزه با تب و به ویژه مالاریا استفاده می‌شود.

تاثیر برگ زیتون در درمان تب

مورخان طب سنتی اشاره می‌کنند که انگلیسی‌ها برای درمان افرادی که در مستعمرات خود به تب‌های گرمسیری مبتلا شده بودند، از مخلوط برگ زیتون جوشانده شده استفاده می‌کردند. نمونه‌هایی از این درمان در سال 1940 میلادی ثبت شده است.

درمان خستگی مزمن

استفاده از عصاره برگ‌های زیتون برای درمان کسانی که از خستگی مزمن رنج می‌برند، نمونه دیگری از تنوع دارویی این گیاه است. با این وجود، موفقیت درمان، به علت خستگی بستگی دارد.

گاهی وقت‌ها، خستگی شدید می‌تواند علامت یک بیماری جدی باشد. در این شرایط، بعید است برگ درخت زیتون کمکی به درمان فرد بکند. برای درمان کامل بیمار، ابتدا باید علت اصلی خستگی توسط پزشک کشف شود.

با این حال، در شرایطی که خستگی صرفا به دلیل فعالیت بدنی زیاد و کاهش سطح انرژی باشد، عصاره برگ درخت زیتون مانند گیاه تاج خروس، می‌تواند به ریکاوری و رفع خستگی فرد، کمک کند.

گیاه خرفه + آشنایی با مهم ترین خواص سبزی خرفه

رفع سرماخوردگی 

جالب است که با وجود پیشرفت‌های حیرت‌انگیز انسان در علم پزشکی، درمان قطعی سرماخوردگی هنوز کشف نشده است. البته به نظر می‌رسد که مطالعه بیشتر در زمینه خواص برگ درخت زیتون، بتواند راه را برای کشف درمان این ویروس، هموارتر کند.

تاثیر عصاره برگ زیتون بر درمان سرماخوردگی

متخصصان طب سنتی، خواص برگ زیتون برای درمان سرماخوردگی را ویتامین C موجود در میوه پرتقال، مقایسه می‌کنند. البته خواص این برگ تنها به سرماخوردگی محدود نمی‌شود! به نظر می‌رسد عصاره برگ زیتون، برای درمان آنفولانزا و تب‌خال نیز مفید باشد.

موثر در درمان سل

اگر چه در اروپا و آمریکای شمالی و به کمک داروهای پیشرفته (آنتی بیوتیک‌ها) سل دیگر یک تهدید کننده سلامتی افراد محسوب نمی‌شود؛ اما این بیماری در کشورهای توسعه نیافته، هم‌چنان جان انسان‌ها را تهدید می‌کند.

جالب است بدانید که برگ درخت زیتون، تاثیر خود را روی درمان سل نیز نشان داده است. اگر چه آنتی بیوتیک‌ها قطعا گزینه راحت‌تری به نظر می‌رسند؛ اما استفاده بیش از حد از آن‌ها، عوارض خطرناکی را به همراه دارد. این عوارض، پزشکان را به سمت استفاده از عصاره برگ زیتون به منظور درمان بیماری سل، سوق داده است.

موثر در درمان عفونت‌های قارچی 

استفاده از عصاره‌ برگ زیتون برای از بین بردن عفونت‌های قارچی، یکی دیگر از کاربردهای رایج آن است. مطالعات پزشکی نشان داده است که برگ زیتون، می‌تواند درصد بسیار بالایی از باکتری‌های عامل این عفونت‌ها را از بین ببرد.

درمان عفونت های قارچی

از آن‌جا که این ماده منشأ طبیعی دارد، برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای کرم‌های دارویی که پزشکان تجویز کرده اند، از برگ درخت زیتون برای رفع عفونت‌های قارچی استفاده کنند.

درمان عفونت‌های ادراری 

برگ‌های زیتون به علت داشتن گلیکوزیدها (موادتلخ) ادرارآور هستند. از برگ و پوست و ساقه این درخت، به عنوان چای، اشتهاآور، ادرارآور و ضدتب استفاده می‌کنند. متابولیسم به دلیل محتوای اولئوروپئین، برخی از علائم سندرم خستگی مزمن را نیز از بین می‌برند.

کلام آخر

زیتون سال‌هاست که مهمان خانه‌های ما است. میوه خوشمزه آن (البته بعد از خوابیدن در سرکه!) را سر سفره و در کنار غذا با لذت میل می‌کنیم، از روغن سالم و مفید زیتون برای طبخ غذا و سالاد استفاده می‌کنیم و … از امروز، برگ‌های درخت زیتوان را هم به عنوان یک ماده شفابخش امتحان خواهیم کرد!

در این مقاله به بررسی خواص برگ زیتون و عصاره آ‌ن‌ها پرداختیم. در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نطرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.1 | (19)
منبع healthline facty
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x