خواص شنبلیله برای لاغری ؛ شنبلیله برای چی خوبه؟

شنبلیله گیاهی غذایی و دارویی است که کاربرد و خواص فوق‌العاده‌ای دارد. شنبلیله گیاهی بومی ایران است و طبق برخی تحقیقات، از ایران به دیگر کشورها رفته است.

شنبلیله یک سال کشت است. یعنی هر بار که برگ‌هایش را می‌چینند دوباره رشد می‌کند. در گذشته شنبلیله گیاهی خودرو بوده که حتی در کنار جاده‌ها نیز سبز می‌شده است، برای همین به آن گیاه راه‌رو هم می‌گفته‌اند.

شنبلیله رکن اصلی غذاهای اصیل ایرانی مانند قورمه سبزی، کوفته برنجی، اشکنه و دلمه به شمار می‌آید. در حال حاضر شنبلیله به غیر از استفاده در طبخ غذا، خواص فوق‌العاده‌ای برای لاغری، مو و زنان باردار دارد.

در این مقاله قصد داریم شما را با خواص شنبلیله به عنوان یکی از بهترین سبزی‌های خوراکی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی و کالری شنبلیله

مردم همیشه یک نگاه دارویی به گیاهان داشته‌اند. آن‌ها مطمئن بوده‌اند که هر گیاهی خواص خودش را دارد و احتمالا از راه آزمون و خطا توانسته‌اند به اثرات شگفت‌انگیز آن پی ببرند. شنبلیله نیز یکی از گیاهانی بوده که دسترسی به آن برای مردم بسیار آسان بوده است. برای همین گذشته از استفاده در غذا، اثرات دارویی آن را نیز مدنظر قرار می‌داده‌اند.

امروزه اما خواص و ارزش غذایی شنبلیله بر کسی پوشیده نیست. در حال حاضر سعی شده در محصولات آرایشی و بهداشتی همچون صابون و شامپو از آن استفاده شود. همچنین استفاده از آن برای افزایش شیر در مادران شیرده، رژیم‌های لاغری و کنترل دیابت توصیه می‌شود.

شنبلیله حاوی پروتئین، چربی، آب، فیبر، ویتامین، قند و مواد معدنی است. از آنجایی که شنبلیله را می توان به صورت خام و تفت داده شده مصرف کرد، ارزش غذایی هر کدام متفاوت است. در ادامه ارزش غذایی شنبلیله را با توجه به نوع مصرف آن بررسی خواهیم کرد.

شنبلیله تفت داده شده حاوی مواد زیر است:

ارزش مواد غذایی در 100 گرم شنبلیله تفت داده شده
کالری 179 کیلو کالری
کربوهیدرات 5.81 گرم
پروتئین 0.00 گرم
چربی 15.43 گرم
آب 70.83 گرم
فیبر 1.42 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
ویتامین E 6.16 میلی گرم
ویتامین  K 0.81 میلی گرم
ویتامین  C 102.11 میلی گرم
ویتامین B1 0.20 میلی گرم
ویتامین B2 0.27 میلی گرم
ویتامین B4 0.03 میلی گرم
کلسیم 234.60 میلی گرم
آهن 5.44 میلی گرم

 

شنبلیله خام حاوی مواد زیر است:

ارزش مواد غذایی در 100 گرم شنبلیله خام
کالری 33 کیلو کالری
کربوهیدرات 4.10 گرم
پروتئین 0.00 گرم
چربی 0.30 گرم
آب 90.00 گرم
فیبر 1.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
ویتامین  C 106.00 میلی گرم
ویتامین B1 0.20 میلی گرم
ویتامین B2 0.25 میلی گرم
کلسیم 207.00 میلی گرم
آهن 4.80 میلی گرم

 

از دانه شنبلیله نیز می توان به جای برگ آن استفاده کرد. مقدار مواد مغذی که در دانه‌های شنبلیله وجود دارد، کمی متفاوت از برگ‌های آن است. در یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله که حدود 11 گرم می‌شود، مواد زیر وجود دارد:

ارزش مواد غذایی در 11 گرم دانه شنبلیله
کالری 35 گرم
فیبر 3 گرم
پروتئین 3 گرم
کربوهیدرات 6 گرم
چربی 1 گرم
آهن 21 درصد نیاز روزانه
منگنز 6 درصد نیاز روزانه
منیزیم 5 درصد نیاز روزانه

 

مهم‌ترین خواص شنبلیله برای سلامتی

شنبلیله یک گیاه خوراکی و دارویی است که خواص فوق‌العاده چشمگیری دارد. شنبلیله برای افزایش تولید شیر مادر، افزایش سطح تستوسترون و کنترل قند خون موثر است. در سال‌های اخیر نیز تحقیقاتی در رابطه با استفاده از شنبلیله در محصولات آرایشی و بهداشتی انجام شده است. شنبلیله همچنین برای مو و رژیم لاغری هم مفید است.

هزاران سال است که در طب سنتی و چینی از شنبلیله برای درمان بیماری‌های پوستی و دیگر بیماری‌ها استفاده می‌شود. همچنین در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند صابون و شامپو استفاده می‌شود.

تاثیر شنبلیله بر افزایش شیر مادران

شیر مادر بهترین تغذیه‌ای است که کودک می‌تواند از آن استفاده کند. اما گاهی مشکلاتی پیش می‌آید و مادران با کمبود شیر مواجه می‌شوند. در این مواقع، داروهای مختلفی به آنها پیشنهاد می‌شود. شنبلیله یکی از داروهای گیاهی است که تاثیر آن بر افزایش شیر مادران ثابت شده است. هرچند هنوز به طور دقیق مشخص نشده که شنبلیله چطور این کار را انجام می‌دهد؛ گمان می‌رود که روغن موجود در بذر شنبلیله خاصیت افزایش شیر مادران را در خود دارد. برخی پزشکان برای مادرانی که شیر کافی ندارند، استفاده از مکمل شنبلیله را پیشنهاد می‌دهند. در این موارد مادران گزارش داده‌اند که 24 تا 72 ساعت بعد از مصرف مکمل، شیرشان افزایش یافته است.

تاثیر شنبلیله بر شیر مادران

در برخی کشورها، فروشگاه‌های مواد غذایی سالم، مکمل‌های شنبلیله را به مادران عرضه می‌کنند. این مکمل‌ها به شکل کپسول بوده که در هر کدام مقادیر متفاوتی از شنبلیله وجود دارد. استفاده از شنبلیله به صورت خام یا پخته شده هم می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد.

استفاده از شنبلیله به عنوان دارو برای مادران شیرده می‌تواند یک جایگزین امن و طبیعی برای سایر داروها باشد.

در مطالعه‌ای قدیمی که بر روی 78 مادر شیرده انجام شد، آنها در طول 14 روز به طور مرتب روزانه یک فنجان چای گیاهی با دانه شنبلیله نوشیدند. نتایج این تحقیقات نشان داد نه تنها استفاده از شنبلیله باعث افزایش تولید شیر مادر می‌شود، بلکه منجر به افزایش وزن نوزادان نیز خواهد شد.

در مطالعات دیگری که در سال 2011 انجام شد. 66 نفر از مادران را به سه گروه تقسیم کردند. به یک گروه از آنها چای شنبلیله داده شد، به گروه دوم دارونما و گروه سوم نیز چیزی دریافت نکردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که شیر مادرانی که از شنبلیله استفاده کرده بودند، 73 میلی‌متر افزایش یافت. هر چند در این تحقیقات از چای شنبلیله استفاده شده بود، اما احتمالا استفاده از مکمل‌های ساخته شده با شنبلیله نیز چنین تاثیراتی دارد.

تاثیر شنبلیله بر افزایش تستوسترون

تستوسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌های جنسی مردانه است که نقش مهمی در رشد عضلات، از دست دادن چربی و سلامت بدن دارد. وجود تستوسترون برای بدن بسیار لازم است. اگر بدن با کمبود این هورمون مواجه شود، با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد و درصد چربی، آب و عضلات فرد به هم می‌ریزد.

100 گیاه دارویی پرخاصیت و پرکاربرد در ایران

کاهش تستوسترون همچنین منجر به افزایش وزن خواهد شد و عملکرد جنسی را نیز تحت تاثیر قرار داده و ممکن است به ناباوری در فرد منتهی شود. در حال حاضر داروهای زیادی برای افزایش تستوسترون در بازار وجود دارد. هرچند این داروها می‌توانند مفید باشند، اما اجازه نمی‌دهند تا بدن هورمون تستوسترون را به طور طبیعی تولید کند و ممکن است عوارضی هم داشته باشند. قرن‌هاست از شنبلیله به عنوان دارویی برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای این گیاه، افزایش سطح تستوسترون در بدن مردان به صورت طبیعی است.

مکمل‌هایی با شنبلیله تولید شده که با استفاده از آن می‌توان سطح تستوسترون را به صورت کاملا طبیعی در بدن افزایش داد. طبق تحقیقات انجام شده، شنبلیله حاوی ساپونین‌های فوروستانولیک است که به افزایش سطح تستوسترون بدن کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای که روی 49 مرد ورزشکار انجام شد نشان داد که وقتی آنها در 8 هفته، 500 میلی گرم مکمل‌های شنبلیله را دریافت کردند؛ تستوسترون بدنشان افزایش یافته و همچنین به افزایش انرژی روزانه و کاهش چربی بدن هم کمک کرده است.

پروتو دیوسین، یکی دیگر از ترکیبات موجود در شنبلیله است که تاثیر مستقیمی بر افزایش سطح تستوسترون دارد.

مطالعاتی روی 50 نفر انجام شد و آنها در طول 12 هفته به صورت روزانه 500 میلی‌گرم مکمل شنبلیله را دریافت کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان تستوسترون 90 درصد از شرکت کنندگان تا 46 درصد افزایش یافته است. همچنین استفاده از مکمل شنبلیله باعث شده بود تا خلق و خو، انرژی، میل جنسی و تعداد اسپرم‌های این افراد به طور قابل توجهی بهبود یابد.

البته در استفاده از این مکمل‌ها باید جانب احتیاط را نیز کاملا رعایت کرد. شنبلیله را باید با فاصله 2 ساعت قبل یا بعد از دارو استفاده کرد، زیرا با برخی داروها تداخل دارد.

تاثیر شنبلیله در درمان دیابت

دیابت بیماری شایع عصر جدید است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. در بیماری دیابت انسولین به مقدار کافی ترشح نمی‌شود یا انسولین موجود در خون، وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد. از این جهت قند خون وارد سلولهای بدن نشده و در نتیجه مقدار آن افزایش می‌یابد.

امروزه داروهای شیمیایی و گیاهی مختلفی برای کنترل و پیشگیری از دیابت وجود دارد که یکی از آنها شنبلیله است. تحقیقات زیادی در رابطه با تاثیر شنبلیله بر روی افراد دیابتی انجام شده است. در سال 1378، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم اصفهان روی 23 بیمار دیابتی آزمایشی را انجام داد. این افراد که از داروهای کاهنده قند و چربی خون استفاده نمی‌کردند؛ روزانه 10 گرم پودر تخم شنبلیله را در دو وعده قبل از ظهر و شب مصرف کردند.

نتایج این تحقیق بعد از دو ماه نشان داد که میزان قند خون آنها به طور معنی‌داری کاهش یافته بود، بدون اینکه وزن یا کالری دریافتی آنها تغییر کند. این تحقیق نشان داد که می‌توان از تخم شنبلیله به عنوان داروی گیاهی برای کنترل دیابت استفاده کرد.

البته تحقیقات مختلفی در سرتاسر جهان روی تاثیر شنبلیله بر دیابت انجام شده است. شنبلیله دارای خاصیت هیپوگلیسمیک است که به تحمل گلوکز و کاهش سطح قند خون کمک فراوانی می‌کند. فیبر موجود در شنبلیله هم باعث می‌شود تا جذب کربوهیدرات و قند کند شود.

در مقاله ژورنال بین‌المللی ویتامین و تحقیقات تغذیه‌ای که در سال 2009 منتشر شد، بیان شده بود که 10 گرم دانه شنبلیله خیس خورده در آب داغ، تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو دارد.

معرفی 5 تا از بهترین دمنوش های گیاهی برای افراد مبتلا به دیابت

همچنین در مقاله دیگری که همان سال توسط ژورنال غذای دارویی منتشر شد، نشان داد که مصرف خوارکی‌های پخته شده با شنبلیله به کاهش مقاومت به انسولین بیماران دیابتی نوع دو کمک قابل توجهی می‌نماید.

از آنجایی که بیماران دیابتی باید چربی خون خود را نیز کنترل نمایند، شنبلیله به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از فیبر می‌تواند مانع از جذب کلسترول و اسیدهای صفراوی شود.

برای استفاده از شنبلیله جهت کنترل از دیابت، می‌توان آن را به صورتهای مختلف مصرف کرد. یکی از این روش‌ها خیساندن دو قاشق دانه شنبلیله به مدت یک شب و سپس مصرف آن به صورت ناشتا است. البته این کار را باید به صورت روزانه و ثابت انجام داد تا تاثیر داشته باشد. همچنین می‌توان دانه آن را آرد کرده و با آن نان پخت.

البته باید دقت داشته باشید که استفاده از شنبلیله برای کنترل دیابت در کنار دیگر داروها، باید به دستور پزشک انجام شود.

خواص شنبلیله برای سوزش سر دل

از شنبلیله میتوان برای سوزش سر دل نیز استفاده کرد. این گیاه دارای مقادیر فراوانی موسیلاژ است. لیزاب یا موسیلاژ گروهی از ترکیبات گیاهی بوده که مملو از پلی ساکارید هستند. لیزاب‌ها در تماس با آب، کم و بیش حل شده و ماده‌ای لزج مانند ژلاتین تولید کرده و حجیم می‌شوند. لیزاب‌ها دارای خاصیت ضد التهاب، مرطوب کنندگی، نرم کنندگی، چسبندگی و بادکننده هستند.

موسیلاژ با پوشاندن دیواره معده و روده، التهاب آنها را کاهش می‌دهد. استفاده یک قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله همراه با غذا یا مصرف یک قاشق چای‌خوری پودر دانه شنبلیله با آب میوه، به هضم بهتر غذا نیز کمک می‌کند.

خواص شنبلیله برای تقویت مغز و حافظه

از شنبلیله به عنوان داروی گیاهی که موجب تقویت مغز و حافظه می‌شود نیز نام برده شده است. شنبلیله می‌تواند موجب افزایش قدرت یادگیری و تمرکز شود. همچنین به عملکرد مغز هم کمک کرده و باعث کاهش ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می‌شود.

شنبلیله با کاهش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز، باعث کاهش تولید پروتئین‌هایی می‌شود که در تشکیل پلاک سیستم عصبی نقش دارند. با این کار به بهبود یادگیری و حافظه کمک می‌کند. پودر دانه شنبلیله همچنین باعث کاهش استرس اکسیداتیو، التهاب و اختلالات حافظه می‌شود.

خواص شنبلیله برای مو

همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر از شنبلیله برای سلامتی موها نیز استفاده می‌شود و برخی برندها شامپوهایی حاوی شنبلیله را عرضه می‌کنند. شنبلیله حاوی پتاسیم، سدیم، منیزیم، پروتئین، ویتامین سی، آهن و اسید نیکوتینیک است که به فولیکول‌های مو کمک می‌کند تا خود را بازسازی کرده و مو رشد کند.

خواص شنبلیله برای مو

شنبلیله همچنین به عنوان یک درمان موثر برای شوره سر و ریزش مو نیز توصیه می‌شود. در ادامه تاثیر شنبلیله بر مشکلات مو را بررسی می‌کنیم.

جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات شایع بین زنان و مردان است. ریزش مو دلایل متعددی مثل به هم خوردن تعادل هورمون‌ها، استرس و استفاده از داروهای خاص دارد. شایع‌ترین نوع ریزش مو بیماری آلوپسی آندروژنتیک است که سبب کوچک‌سازی فولیکول مو می‌شود. محققان هندی در سال 2016 موفق شدند تا اثرات ضدالتهابی شنبلیله را پیدا کنند.

شنبلیله به احتمال زیاد می‌تواند با اثرات آلوپسی آندروژنتیک مبارزه کرده و باعث بهبودی فولیکول مو شود. در نتیجه، چرخه رشد مو از سر گرفته شده و ریزش مو کمتر می‌شود. البته از شنبلیله می‌توان برای انواع دیگر ریزش مو مانند ریزش موی سکه‌ای نیز استفاده کرد.

چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟

یکی دیگر از علل شایع ریزش مو، عفونت باکتریایی است که به طور غیرمستقیم باعث این اتفاق ناخوشایند می‌شود. عفونت باکتریایی پوست سر را ضعیف کرده و می‌تواند باعث التهاب، قرمزی، تورم و حساسیت شود. عفونت باکتریایی در صورت عدم درمان منجر به ریزش مو می‌شود. ترکیبات موجود در شنبلیله می‌تواند با این باکتری‌ها مبارزه کرده و در نتیجه به درمان ریزش مو کمک کند.

استفاده از شنبلیله برای پر پشت کردن موها

استفاده از شنبلیله برای پرپشت کردن موها یک روش قدیمی است که می‌توان به صورت‌های مختلف آن را اجرا کرد. شنبلیله برای موهای کم‌پشت، نازک و ضعیف می‌تواند موثر واقع شود. برگ‌های سبز شنبلیله و تخم گیاه آن را می‌توان در وعده‌های غذایی قرار داد یا آن را به صورت دمنوش استفاده کرد.

برای رشد مو هم‌چنین می‌توان از جوانه شنبلیله هم استفاده کرد. برای تهیه جوانه شنبلیله باید آن را شسته و در آب خیساند. سپس روی آن را با دستمال بپوشانید. هنگامی که اولین جوانه سبز شد، آن را مصرف نمایید.

استفاده از ماسک مو نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که برای رشد مو توصیه می‌شود. برای تهیه ماسک مو باید دو قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را خیسانده و به مدت یک شب در محلی خنک قرار دهید. روز بعد از آن به عنوان ماسک مو استفاده کنید. این ماسک خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به سم‌زدایی پوست کف سر کمک می‌کند.

درمان شوره سر

از شنبلیله می‌توان برای درمان شوره سر نیز بهره برد. برای درمان شوره سر، مطابق روش بالا بذر شنبلیله را خیسانده و سپس آن را تبدیل به خمیر نمایید. این خمیر قابلیت رفع شوره‌های سر را دارد.

جلوگیری از سفیدی زودرس مو

شنبلیله حاوی آهن و پتاسیم است و از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می‌کند. این گیاه با تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن، ملانین را تولید کرده و منجر به تعادل فولیکول‌های مو می‌شود. این فولیکول‌ها به طور طبیعی موها را تیره می‌کنند.

احیای موهای آسیب دیده

شنبلیله یک منبع عالی از پروتئین و اسیدهای آمینه است که به ترمیم ساقه موی آسیب‌دیده در اثر کم آبی یا مواد شیمیایی کمک می‌کند. این گیاه یکپارچگی کوتیکول را تقویت کرده و موها را ضخیم‌تر می‌کند.

خواص شنبلیله برای لاغری

هرچند تحقیقات زیادی برای تاثیر شنبلیله در لاغری انجام نشده است، اما به نظر می‌رسد که این گیاه دارویی شگفت‌انگیز به لاغری و کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای که بر روی 12 مرد انجام شد، به مدت 14 روز به آنها 1.2 گرم عصاره دانه شنبلیله داده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان کالری دریافتی آن تا 12 درصد کاهش یافته است. هم‌چنین میزان مصرف چربی روزانه در این مردان تا 17 درصد کاهش یافت.

چنین به نظر می‌رسد که فیبر موجود در شنبلیله با تقویت سیری به کاهش وزن کمک می‌کند. این نتیجه حاصل مطالعه بر روی 18 فرد مبتلا به چاقی است که 8 گرم فیبر شنبلیله را همراه صبحانه دریافت کردند. این عمل باعث شد تا میزان سیری در این افراد به طور قابل توجهی افزایش یابد.

مطالعه بر روی 9 زن سالم نیز نشان داد که دمنوش شنبلیله می‌تواند اشتها را کنترل کند. این دمنوش باعث کاهش اشتها و کنترل وزن آنها شده بود.

خواص شنبلیله برای باردار شدن

استفاده از شنبلیله برای درمان بیماری‌های مربوط به زنان سابقه‌ای طولانی دارد. در گذشته از این گیاه برای درمان بیمارها و مشکلات رحمی استفاده می‌شد. شنبلیله تاثیر مثبتی بر عملکرد و سلامتی تخمدان‌ها دارد. تخم شنبلیله باعث افزایش ترشح هورمون لوتئینه‌کننده (LH) و هورمون محرکه فولیکولی(FSH)  که روی تخمدان پلی‌کیستیک موثر است، می‌شود.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از بیماریهای شایع میان زنان است که مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می‌آورد. افزایش سطح هورمون آندروژن، مقاومت در مقابل انسولین، چاقی و ژنتیک موجب بروز این بیماری می‌شود. استفاده از مواد غذایی پر فیبر یکی از درمان‌هایی است که برای این بیماری توصیه می‌شود. شنبلیله هم حاوی مقدار قابل توجهی فیبر و آهن و منیزیم است که می‌تواند در درمان این بیماری بسیار موثر باشد. شنبلیله را می‌توانید به صورت دانه یا پودر شده استفاده کنید.

خواص زنجبیل در بارداری {بایدها و نبایدهای مصرف زنجبیل}

در یک مطالعه تحقیقاتی که روی 50 زن انجام شد، آنها به مدت 90 روز و روزانه دو کپسول 500 میلی‌گرمی شنبلیله مصرف کردند. نتایج این آزمایش نشان داد که کیست‌های تخمدان 46 درصد از شرکت کننده‌ها کوچک‌تر شده بود و 36 درصد از آنها نیز به طور کامل درمان شده بودند. همچنین 71 درصد از آن‌ها اعلام کردند که مصرف شنبلیله باعث شده تا دوره‌های قاعدگی منظمی داشته باشند. شنبلیله هم‌چنین می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی‌های دوران قاعدگی کمک کند.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، شنبلیله در افزایش هورمون تستوسترون نیز موثر است. این گیاه عملکردی مشابه روی هورمون زنانه استروژن دارد که می‌تواند به درمان چسبندگی رحم نیز کمک کند.

به هم ریختن تعادل هورمون‌ها و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک دو دلیل شایع ناباروی به شمار می‌آیند. هورمون‌ها نقش کلیدی در سیستم باروری ایفا می‌کنند، مخصوصا هورمون‌هایی که وظیفه تنظیم چرخه قاعدگی را بر عهده دارند.

سندرون تخمدان پلی‌کیستیک نیز موجب ناباروی می‌شود که با درمان آن، این مشکل رفع خواهد شد. این سندروم تعادل هورمونی بدن زنان را دچار اختلال می‌کند و مانع از بارداری می‌شود. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که اگر ناباروری به دلیل وجود این مشکل اساسی و مهم باشد، با کمک از شنبلیله می‌توان آن را درمان نمود.

انواع روش‌های مصرف شنبلیله

شنبلیله را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. در حال حاضر شنبلیله به صورت‌های مختلف وجود دارد که هر فرد می‌تواند با توجه به مشکلی که دارد یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

استفاده از برگ گیاه شنبلیله

شنبلیله به عنوان یک گیاه خوراکی محسوب می‌شود که معمولا به صورت خشک شده یا تازه استفاده می‌شود. برگ شنبلیله در غذاهای مختلفی همچون قورمه سبزی، دلمه و کوفته برنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه خشک شده آن را هم به عنوان چاشنی در بقیه غذاها استفاده می‌کنند.

استفاده از دانه شنبلیله

شنبلیله دارای دانه‌های کوچک زرد و قهوه‌ای است. این دانه‌ها مصرف خوراکی داشته و  به صورت خام یا خیسانده شده از آن استفاده می‌شود. دانه‌های شنبلیه را می‌توان به صورت دمنوش نیز مصرف کرد.

خواص دانه و دمنوش شنبلیله

البته دمنوش شنبلیله به دلیل مزه تلخی که دارد چندان محبوب نیست.

استفاده از پودر شنبلیله

اگر دانه گیاه شنبلیله را پودر کنید، می‌توانید آن را با آب و آب میوه حل کرده و بنوشید. از پودر شنبلیله به عنوان ادویه خانگی هم استفاده می‌شود.

استفاده از ماسک شنبلیله

همان‌طور که گفته شد با جوانه‌های بذر شنبلیله می‌توان ماسک‌های عالی برای مو و پوست ساخت. برای تهیه این ماسک‌ها فقط کافی است به مدت یک شب بذر گیاه را خیسانده و سپس تبدیل به خمیر برای ماسک کرد.

استفاده از جوانه شنبلیله

جوانه شنبلیله هم به عنوان خوراکی و هم برای ساخت ماسک مو مصرف می‌شود. برای این کار باید ابتدا بذرها را خیسانده و سپس با دستمال پوشاند. اولین جوانه بذرها قابل خوردن است.

کلام آخر

شنبلیله یک گیاه قدیمی با خواص شگفت‌انگیز است. بعضی از این خواص از قدیم الایام برای مردم شناخته شده بوده و برخی دیگر نیز به لطف تحقیقات علمی آشکار شده است. برخی از پزشکان برای بیمارهایی چون دیابت، مشکلات هورمونی در زنان و مردان، افزایش شیر مادران و غیره استفاده از شنبلیله را به بیماران خود توصیه می‌کنند.

اما نکته مهمی که در این میان وجود دارد و نباید آن را فراموش کرد، توجه به مضرات شنبلیله در کنار خواص بی‌نظیر آن است. هرچند این گیاه خواص بسیاری دارد اما مضراتی نیز دارد و با برخی داروها هم تداخل دارویی دارد. بنابراین نباید از این گیاه به طور خودسرانه استفاده کرد و قبل از هر کاری باید با یک متخصص مشورت کرد.

سوالات متداول

آیا شنبلیله با داروهای شیمیایی تداخل دارد؟

شنبلیله با داروهای انعقاد خون و برخی داروهای خوراکی تداخل دارد. همچنین باعث کاهش قند خون و پتاسیم بدن میشود. بنابراین نباید بدون مجوز پزشک از آن استفاده کرد.

آیا تاثیر شنبلیله بر لاغری تایید شده است؟

تحقیقات زیادی برای تاثیر شنبلیله بر لاغری انجام نشده است؛ اما طی مطالعات صورت گرفته اینطور به نظر می‌رسد که شنبلیله با کاهش اشتها و ایجاد سیری تا حدی می‌تواند چاقی را برطرف نماید.

آیا شنبلیله بر درمان دیابت تاثیر دارد؟

امروزه آزمایشات متفاوتی در سراسر جهان انجام شده که نشان می‌دهد می‌توان از شنبلیله برای کنترل و پیشگیری دیابت استفاده کرد. البته استفاده از این داروی جانبی باید با توصیه پزشک باشد.

1 | (1)
منبع healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x